Postad 16 August 2025 - 07:17
beatelund
-
beatelund
-
Användare
-
-
135 inlägg
Jag har inga probs med att folk köper dom, var o en får själva bestämma vad dom gillar.
Men kom inte sen o försök att pracka på andra att det är det Bästa som finns - det blir MYCKET kult varning över det hela.
Dom sväljer allt skitsnack men förstår inte vad det betyder bara att IS har sagt att det är "rätt"
IÖ:s följe är ett bra exempel.
Superba produkter och IÖ har varit tydlig med sina mål.
Bland köparna har man en liten klick rabiata följare som man Absolut inte kan diskutera med.
Till skillnad mot IS köpare så har dom flesta av IÖ:s köpare oftast bra kunskap 
Går man sedan till högtalare som mäter knäppt (oberoende av pris) så även där bryr jag mig inte så mycket.
Så länge som spridningen är jämn o fin men det är den oftast inte om frekvensgången är kass.
Börresen är ett klockrent ex.
Kostar väl runt 100K https://www.erinsaud...rs/børresen_x3/
Snacka inte skit om Børresen nu... Tänk hur mycket bättre våra JBL element hade låtit med cryo behandling. Å att spinorama mätningar inte har något med hur det låter i slutändan hemma hos dig!
Postad 16 August 2025 - 10:38
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Snacka inte skit om Børresen nu... Tänk hur mycket bättre våra JBL element hade låtit med cryo behandling. Å att spinorama mätningar inte har något med hur det låter i slutändan hemma hos dig!

Postad 16 August 2025 - 18:53
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Jag har inga probs med att folk köper dom, var o en får själva bestämma vad dom gillar.
Men kom inte sen o försök att pracka på andra att det är det Bästa som finns - det blir MYCKET kult varning över det hela.
Dom sväljer allt skitsnack men förstår inte vad det betyder bara att IS har sagt att det är "rätt"
IÖ:s följe är ett bra exempel.
Superba produkter och IÖ har varit tydlig med sina mål.
Bland köparna har man en liten klick rabiata följare som man Absolut inte kan diskutera med.
Till skillnad mot IS köpare så har dom flesta av IÖ:s köpare oftast bra kunskap 
Går man sedan till högtalare som mäter knäppt (oberoende av pris) så även där bryr jag mig inte så mycket.
Så länge som spridningen är jämn o fin men det är den oftast inte om frekvensgången är kass.
Börresen är ett klockrent ex.
Kostar väl runt 100K https://www.erinsaud...rs/børresen_x3/
Vilken makalöst dålig frekvensgång hos Börresen. Designen påminner om Perlisten Audio men de vet å andra sidan hur man konstruerar en högtalare. Det räcker inte att ta dyra komponenter och trycka in i en låda lite på måfå.
Redigerat av Brinke, 16 August 2025 - 18:54.
Postad 16 August 2025 - 20:30
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Vilken makalöst dålig frekvensgång hos Börresen. Designen påminner om Perlisten Audio men de vet å andra sidan hur man konstruerar en högtalare. Det räcker inte att ta dyra komponenter och trycka in i en låda lite på måfå.
Antagligen framtagen by ear och i tillverkarens eget rum.....
Sista dipen kommer pga delnings filtret
Och första ser ut att vara något med portdesign vs kabinetstorlek
Tillråga på allt komprimerar högtalaren det grövsta !
*edit*
Resultatet är hemst och tillverkaren skriver så här.... The Børresen X3 loudspeaker has been designed on the solid foundation of Børresen Acoustics’ development traditions, design philosophy and technological know-how.
Redigerat av johan b-lund, 16 August 2025 - 20:33.
Postad 16 August 2025 - 22:45
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10550 inlägg
Intelligent sounds kan hjälpa dem med delningsfiltret
Postad 16 August 2025 - 22:59
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Sista dipen kommer pga delnings filtret
Och första ser ut att vara något med portdesign vs kabinetstorlek
Tillråga på allt komprimerar högtalaren det grövsta !
Dessutom en enorm resonans vid 300 Hz.
Här är en "digitalkabel" från systermärket Ansuz:
https://www.hifiexpe...-d-tc3-bnc-rca/
144 990 kr för 2 meter...
Högtalarna kostar 119 990 kr så tillverkaren själv verkar tycka att de är mindre värda än en sladd.
Redigerat av Ageve, 16 August 2025 - 23:09.
Postad 17 August 2025 - 06:56
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Dom borde kanske samarbeta !!
IS gör filter o vänder på diskanten när ingen tittar på.
Börresen puttar in nya interna kablar.
Postad 17 August 2025 - 16:50
klaspryl
-
klaspryl
-
Rookie
-
2 inlägg
Såg denna tråd två dagar efter att jag köpt mina högtalare från IS. Skummade igenom tråden som startade 2016 då TS hade köpt ett par högtalare han var nöjd med – men vilken debatt som har varat i 9 år! Trots allt som står i tråden tycker jag att högtalarna låter mycket bra. Det tog två sessioner att bestämma sig.
Session 1: Egna högtalare och musik på CD. Med Petters anläggning lät mina Index-högtalare klart bättre än hemma, men jag fastnade för ett par golvhögtalare: dIS Dubbel 6–12. Det fantastiska var att den kunde ge tydligt ljud vid låga volymer, vilket uppskattas av mig som har lätt tinnitus. Sedan diskuterade vi receivers och slutsteg. Jag kände att min budget redan var spräckt, så det fick bli en instegsmodell: En Yamaha R-N803DSI som klarar alla möjliga strömningstjänster och digitala ingångar – vilket var exakt det jag var ute efter från början. Fick även ett tips att inte använda Spotify som strömningstjänst, utan Tidal som kör standardljud 16 bit/44 kHz med FLAC. De har även en del med 24 bit/192 kHz FLAC. Att skipa spotify gjorde mycket för hur man upplever musiken.
Session 2: Hade med mig min Index igen, nu för att testa alla delar tillsammans som jag tänkte köpa, och nu med Tidal som källa. Dubbel 6–12 var fortfarande bäst av det vi testade, i kombination med enbart en Yamaha, så jag köpte dessa.
Hemma: När allt var på plats hemma provade jag nära maxnivå – vilket gjorde att jag antingen behövde hörselskydd i vardagsrummet eller stå utanför huset och lyssna. Ljudet var rent och tydligt. Vilket känns underligt med tanke på hur tunna högtalarkablarna är – de borde inte kunna köra tillräckligt många ampere.
Tydligheten märks i musik där jag numera kan höra hur en gitarrist tar strängarna, eller i filmer där jag upplever att jag kan höra små ljud från omgivningen – vilket har gjort filmupplevelserna bättre.
Postad 17 August 2025 - 18:14
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Intressant med en IS-ägare igen. Synd bara att du inte såg tråden innan du köpte de.
Posta gärna några bilder på de. Alltid intressant att se.
Kan det vara dessa du har?
is_proson_2.jpg 30.88K
0 Antal nerladdningar
De har element från Proson Event 6.
proson_event_6.jpg 46.22K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 17 August 2025 - 18:21.
Postad 17 August 2025 - 19:20
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Av ren nyfikenhet, vad kostar dIS Dubbel 6–12 ?
Postad 17 August 2025 - 20:01
klaspryl
-
klaspryl
-
Rookie
-
2 inlägg
Den översta bilden stämmer bra men annan färg. Priset var runt 40 000 utgånde model.
Postad 17 August 2025 - 21:33
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Den översta bilden stämmer bra men annan färg. Priset var runt 40 000 utgånde model.
Ok, ja den nedre bilden är på originalet, dvs högtalaren som de har tagit elementen från.
De köpte in ett stort antal Genexxa- och Prosonhögtalare* när de såldes ut för runt 1500kr/par för ett antal år sedan.
* Märken från JWS-koncernen, dvs lågbudget.
Postad 17 August 2025 - 21:44
somoene2
-
somoene2
-
Veteran
-
-
1988 inlägg
Ok, ja den nedre bilden är på originalet, dvs högtalaren som de har tagit elementen från.
De köpte in ett stort antal Genexxa- och Prosonhögtalare* när de såldes ut för runt 1500kr/par för ett antal år sedan.
* Märken från JWS-koncernen, dvs lågbudget.
Men de låter ju kanon!?
Förmodligen ett nytt IS-troll i tråden igen 
Postad 18 August 2025 - 04:01
JohnnyMann
-
JohnnyMann
-
Forumräv
-
-
843 inlägg
Såg denna tråd två dagar efter att jag köpt mina högtalare från IS. Skummade igenom tråden som startade 2016 då TS hade köpt ett par högtalare han var nöjd med – men vilken debatt som har varat i 9 år! Trots allt som står i tråden tycker jag att högtalarna låter mycket bra. Det tog två sessioner att bestämma sig.
Session 1: Egna högtalare och musik på CD. Med Petters anläggning lät mina Index-högtalare klart bättre än hemma, men jag fastnade för ett par golvhögtalare: dIS Dubbel 6–12. Det fantastiska var att den kunde ge tydligt ljud vid låga volymer, vilket uppskattas av mig som har lätt tinnitus. Sedan diskuterade vi receivers och slutsteg. Jag kände att min budget redan var spräckt, så det fick bli en instegsmodell: En Yamaha R-N803DSI som klarar alla möjliga strömningstjänster och digitala ingångar – vilket var exakt det jag var ute efter från början. Fick även ett tips att inte använda Spotify som strömningstjänst, utan Tidal som kör standardljud 16 bit/44 kHz med FLAC. De har även en del med 24 bit/192 kHz FLAC. Att skipa spotify gjorde mycket för hur man upplever musiken.
Session 2: Hade med mig min Index igen, nu för att testa alla delar tillsammans som jag tänkte köpa, och nu med Tidal som källa. Dubbel 6–12 var fortfarande bäst av det vi testade, i kombination med enbart en Yamaha, så jag köpte dessa.
Hemma: När allt var på plats hemma provade jag nära maxnivå – vilket gjorde att jag antingen behövde hörselskydd i vardagsrummet eller stå utanför huset och lyssna. Ljudet var rent och tydligt. Vilket känns underligt med tanke på hur tunna högtalarkablarna är – de borde inte kunna köra tillräckligt många ampere.
Tydligheten märks i musik där jag numera kan höra hur en gitarrist tar strängarna, eller i filmer där jag upplever att jag kan höra små ljud från omgivningen – vilket har gjort filmupplevelserna bättre.
Haha,,känner igen textspråket, du har vart i denna tråd förut och pushat för detta skitföretag...ge dig!
Postad 18 August 2025 - 09:16
phil neal
-
phil neal
-
Mästare
-
-
2625 inlägg
Haha,,känner igen textspråket, du har vart i denna tråd förut och pushat för detta skitföretag...ge dig!
Japp, den där biten med "lätt tinnitus"är ganska avslöjande 
Postad 18 August 2025 - 11:20
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Japp, den där biten med "lätt tinnitus"är ganska avslöjande 
Han kanske är trummis. Lätt att få tinnitus då.
Postad 18 August 2025 - 12:20
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Det absolut värsta är att folk lägger 40k på något som knappt är värt 1,5k.
Finns absolut inga argument till fördel för det upplägget.
Men är man sån att andra får bestämma, kan snacka bort dig....
Postad 18 August 2025 - 17:14
beatelund
-
beatelund
-
Användare
-
-
135 inlägg
Ageve, kanske dax att skramla ihop en slant och låta dig mäta upp ett par IS av valfri modell. De kanske tom kan ställa upp med ett par själva om de nu är så säkra på att det är "best of the best"
Jag kan ställa upp med en JBL eller Genelec burk som jämförelse
Postad 18 August 2025 - 17:15
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
Och Petter skrattar hela vägen till banken….., strömmen med mindre vetande sinar tydligen inte.
Postad 18 August 2025 - 19:54
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ageve, kanske dax att skramla ihop en slant och låta dig mäta upp ett par IS av valfri modell. De kanske tom kan ställa upp med ett par själva om de nu är så säkra på att det är "best of the best"
Om det dyker upp ett par begagnade (som får plats på min mätrigg) till ”bra” pris så är det inte omöjligt att jag köper de som en kul grej.
Föredrar att vara anonym då dock, för man vet ju aldrig om en IS-anhängare knackar på dörren om resultatet skulle vara mindre smickrande, eller ännu värre - om man skulle ta en närmare titt på delningsfiltret.
Angående JBL och Genelec så finns det många mätningar på spinorama.org, från Amir och Erin mfl. Är väl en aning tveksam till om IS med Proson-element eller t ex de moddade IS-bitarna matchar prestandan.
Den nya 3D-printade modellen har förresten ett namn nu:
IS41 Snowman (se deras FB).
Ingen förklaring till varför snögubben ligger ner dock, men en grupp lyssnare var imponerade iaf (ser ut att vara 3-4 personer). Gruppen häpnades över högtalarnas prestanda och ljudåtergivning. De lämpar sig lika väl som högtalare för hemmastereon som för den lilla studion samt även för hemmabioanläggningen.
Kanske dags att byta ut min Revel C426Be mot en snögubbe.
Postad 19 August 2025 - 09:51
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Postad 19 August 2025 - 10:15
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vad kostar snögubben ?
Ingen info än verkar det som. Skulle inte förvåna mig om det blir mer än 15k. 
The fallen snowman borde de kalla den, om den inte får stativ då haha…
Postad 19 August 2025 - 10:46
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Postad 02 September 2025 - 12:40
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har sex stycken högtalare från Intelligent Sound, detaljer om vilka ligger i en tråd under subwoofers som ingen läst. Finns säkert bilder i galleriet på andra IS högtalare som jag också haft - jo jag gillar att byta.
Min ljudfokus ligger helt på spel och film och jag gillar att mixtra med framför allt bas. Jag bor i närheten så efter en lunch åkta jag iväg till IS i Kungsängen, jag tyckte det var väldigt häftigt att få åka till ett ställe som hade tillverkning och försäljning på samma ställe. Jag är ingen kult-anhängare eller säger att de finns magi i högtalare från IS som gör att allt annat skall skämmas, jag gillar fortfarande mina M&K Sound högtalare men efter har sprungit på olika mässor så har jag kommit fram till att de är en viss typ av högtalare som jag gillar och de är de som jobbar med filter för att skapa korrekt fas. Andra som gör detta är ATC, Harbeth, Spendor jag tror de kallas för "BBC-Skolan" jag och även IS högtalare väljer den formen av teknik, fråga mig inte hur det funkar detta är bara min personliga smak och tycke. Subwoofers är nog ändå det jag gillar mest och nu har jag 4 subbar i ett litet rum, innan så hade jag SVS subbar både på golvet och hängt i taket men hade också basfällor för 35k i rummet men de behövs inte längre för IS subbar har inte långt-slående element.
Jag värdesätter också Petter rätt högt som person, jag tycker om att umgås med honom och diskutera ljud och högtalare, jag tycker inte alltid som honom och de är därför diskussionen blir givande - han får också ett utbyte av mina galna ideér och behov som han verkar bli lite stressad över innan han har löst det, så direkta person-angrepp kommer inte få något svar från mig.
Högtalare och hembio är en väldigt stark hobby för mig och jag gillar även att prata om det, jag förutsätter att de som befinner sig på detta forum har samma intresse och också gillar att diskutera, jag lyssnat på alla högtalare från IS och test-produkter.
Ask away
Redigerat av parmstig, 02 September 2025 - 12:42.
Postad 02 September 2025 - 15:06
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Om det dyker upp ett par begagnade (som får plats på min mätrigg) till ”bra” pris så är det inte omöjligt att jag köper de som en kul grej.
Föredrar att vara anonym då dock, för man vet ju aldrig om en IS-anhängare knackar på dörren om resultatet skulle vara mindre smickrande, eller ännu värre - om man skulle ta en närmare titt på delningsfiltret.
Angående JBL och Genelec så finns det många mätningar på spinorama.org, från Amir och Erin mfl. Är väl en aning tveksam till om IS med Proson-element eller t ex de moddade IS-bitarna matchar prestandan. 
Den nya 3D-printade modellen har förresten ett namn nu:
IS41 Snowman (se deras FB).
Ingen förklaring till varför snögubben ligger ner dock, men en grupp lyssnare var imponerade iaf (ser ut att vara 3-4 personer).
Gruppen häpnades över högtalarnas prestanda och ljudåtergivning. De lämpar sig lika väl som högtalare för hemmastereon som för den lilla studion samt även för hemmabioanläggningen.
Kanske dags att byta ut min Revel C426Be mot en snögubbe. 
Mitt konto från 2008 på Minhembio var blåst ja ja så kan det gå, fick något mail om hackat mmm... nytt konto i alla fall.
Jag kan berätta lite om IS41 Snowman högtalaren för den som är nyfiken, testar den runda varianten av samma högtalare som Center i hembion sedan ett par veckor. Den sitter bakom en Screen Research ljudtransparent duk i en 7.1 setup, kommer nog bli två runda till i taket snart.
Postad 02 September 2025 - 21:04
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Subwoofers är nog ändå det jag gillar mest och nu har jag 4 subbar i ett litet rum, innan så hade jag SVS subbar både på golvet och hängt i taket men hade också basfällor för 35k i rummet men de behövs inte längre för IS subbar har inte långt-slående element.
Det är när man läser sånt här som man inser att det saknas en hel del grundläggande kunskap om hur ljud fungerar. Detta är dessutom något IS verkar sprida ihop med resten av sitt kvacksalveri.
Du är inte den första som påstår att deras bashögtalare inte behöver så lång slaglängd för att spela bas. Och p.g.a. det skulle det inte behövas någon behandling av akustiken i rummet (känner vi inte igen det vansinniga påståendet från deras filterpåståenden?)
Så här enkelt är det: Slaglängd + yta bestämmer hur högt och hur lågt en bashögtalare kan spela. Så om IS har kort slaglängd så spelar de med lågt ljudtryck, hög lägstafrekvens, eller troligtvis båda två. En subwoofer som spelar högt och lågt behöver flytta stora mängder luft. Detta bestämmer helt enkelt fysikens lagar så det är inte mycket att diskutera om man inte kan kullkasta rätt etablerad vetenskap först.
Dålig prestanda skulle faktiskt förklara varför de inte behöver något akustikfix för de lägre frekvenserna i rummet. De spelar väl helt enkelt inget i de oktaverna 
Du råkar inte ha mätt upp systemet?
Mitt konto från 2008 på Minhembio var blåst ja ja så kan det gå, fick något mail om hackat mmm... nytt konto i alla fall.
Jag kan berätta lite om IS41 Snowman högtalaren för den som är nyfiken, testar den runda varianten av samma högtalare som Center i hembion sedan ett par veckor. Den sitter bakom en Screen Research ljudtransparent duk i en 7.1 setup, kommer nog bli två runda till i taket snart.
Menar du att du använder den där 3D-printade leksaken som biohögtalare? Är ni helt hjärntvättade 
Du har inte av en händelse mätt upp resultatet?
Redigerat av Loco.spk, 02 September 2025 - 21:13.
Postad 02 September 2025 - 22:36
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Det är när man läser sånt här som man inser att det saknas en hel del grundläggande kunskap om hur ljud fungerar. Detta är dessutom något IS verkar sprida ihop med resten av sitt kvacksalveri.
Du är inte den första som påstår att deras bashögtalare inte behöver så lång slaglängd för att spela bas. Och p.g.a. det skulle det inte behövas någon behandling av akustiken i rummet (känner vi inte igen det vansinniga påståendet från deras filterpåståenden?)
Så här enkelt är det: Slaglängd + yta bestämmer hur högt och hur lågt en bashögtalare kan spela. Så om IS har kort slaglängd så spelar de med lågt ljudtryck, hög lägstafrekvens, eller troligtvis båda två. En subwoofer som spelar högt och lågt behöver flytta stora mängder luft. Detta bestämmer helt enkelt fysikens lagar så det är inte mycket att diskutera om man inte kan kullkasta rätt etablerad vetenskap först.
Dålig prestanda skulle faktiskt förklara varför de inte behöver något akustikfix för de lägre frekvenserna i rummet. De spelar väl helt enkelt inget i de oktaverna 
Du råkar inte ha mätt upp systemet?
Menar du att du använder den där 3D-printade leksaken som biohögtalare? Är ni helt hjärntvättade 
Du har inte av en händelse mätt upp resultatet?
Tack för att du tog dig tid att svara. Vi är överens om grundprincipen: hur mycket bas man kan spela beror på den sammanlagda luftförskjutningen (membranyta × slaglängd × antal). När jag skrev att mina subbar “inte är långslående” menade jag att de – eftersom de är flera – inte behöver arbeta med stor slaglängd för att nå önskad nivå i mitt lilla rum.
Det är inte ett påstående om att fysiken inte gäller, utan en praktisk konsekvens av fler element.
Jag säger inte heller att akustikbehandling är oviktig i allmänhet. I mitt rum gav fyra subbar + placering och EQ en så pass jämn respons i de lägsta frekvenserna att de stora basfällorna gjorde liten extra nytta just där (jag använder fortfarande behandling högre upp i registret).
Som bakgrund till min kommentar om tidigare setup: med mina SVS-subbar visade REW-mätningar tydliga rumslägen. Runt ~20 Hz kunde jag se 80–90 dB SPL, men det var primärt en rumsresonans – inte ett tecken på att de relativt små subbarna faktiskt levererade linjär och kontrollerad output på den nivån så djupt.
I ett annat forum fick jag också feedback på att jag knappt hade någon faktisk energi i det riktigt djupa området (t.ex. 10–15 Hz), och det stämmer – jag påstår inte motsatsen.
Du kan även läsa min post jag skrev förut om hur jag använt miniDSP, REW och chatGPT för att göra justeringar i miniDSP, jag mäter mitt system hela tiden - det är något av en hobby. Det gör att jag bättre förstår mina högtalare, content och rummet.
Poängen är alltså inte märkeskrig, utan integration: fler subbar kan, rätt placerade och EQ:ade, ge jämnare frekvensgång och kortare avklingning i basen så att varje element behöver röra sig mindre för samma SPL.
Du kan även läsa min post jag skrev förut om hur jag använt miniDSP, REW och chatGPT för att göra justeringar i miniDSP, jag mäter mitt system hela tiden - det är något av en hobby. Det gör att jag bättre förstår mina högtalare, content och rummet. Kan absolut lägga upp en bild på mätningar.
Hoppas bilden syns nu på min mätning, dippen vid 120 beror på att jag satt LFE till max 120 i Anthem (tror jag) en bra kurva brukar vara ett riktmärke men sedan är de mycket vilket slags upplevelse jag vill ha och de lyssnar jag mig till.
REW mätningen är helt utan smoothing
Capture.jpg 133.66K
0 Antal nerladdningar
|Tonlägesmätaren|
Vansinnig|hjärntvättad|kvacksalvare|saknar kunskap
Redigerat av parmstig, 03 September 2025 - 09:14.
Postad 03 September 2025 - 07:25
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag kan berätta lite om IS41 Snowman högtalaren för den som är nyfiken, testar den runda varianten av samma högtalare som Center i hembion sedan ett par veckor. Den sitter bakom en Screen Research ljudtransparent duk i en 7.1 setup, kommer nog bli två runda till i taket snart
Lite bilder och teknisk info hade varit intressant, t ex vilka element den har, och hur de har dämpat resonanser i en 3D-printad låda. Frontskyddet verkar vara integrerat med, och elementen sitter långt in men utan waveguide (ser det ut som iaf), vilket brukar vara väldigt problematiskt för spridningen.
Sen vore det som sagt intressant att veta varför den ligger ner. Stativ på gång kanske?
Postad 03 September 2025 - 07:34
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Omständligt sätt att förklara att du skrev en sak, men menade något annat.
När du i en tråd där IS galenskaper diskuteras skriver "basfällor för 35k i rummet men de behövs inte längre för IS subbar har inte långt-slående element" så uppfattas det så klart inte som att du gjort det fullt normala och bytt få subwoofers mot flera för att få jämnare basgång.
Det uppfattas som att du påstår att IS subwoofers fungerar på något annat sätt än konkurrenternas, något vi som sagt hört flera gånger förut. Kort slaglängd är inte en fördel för en subwoofer, det är en begränsning, men som den spin doctor Petter är så vrids det så klart till något positivt.
Postad 03 September 2025 - 09:08
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Omständligt sätt att förklara att du skrev en sak, men menade något annat.
När du i en tråd där IS galenskaper diskuteras skriver "basfällor för 35k i rummet men de behövs inte längre för IS subbar har inte långt-slående element" så uppfattas det så klart inte som att du gjort det fullt normala och bytt få subwoofers mot flera för att få jämnare basgång.
Det uppfattas som att du påstår att IS subwoofers fungerar på något annat sätt än konkurrenternas, något vi som sagt hört flera gånger förut. Kort slaglängd är inte en fördel för en subwoofer, det är en begränsning, men som den spin doctor Petter är så vrids det så klart till något positivt.
Den lång utläggningen är nog bara för att jag är nervös för att bli påhoppad av alla om man inte utrycker sig tydligt.
Kort slaglängd såklart en trade-off både SVS och Klipsch och andra märken jag haft dundrar lätt igång hela rummet med en enda sub. Mitt rum ligger på övervåningen i en villa av trä och trots att jag byggt extra flytande väggar så aktiverar för mycket bas rummet och huset på negativt sätt, så för mig är kort slaglängd något positivt och något jag gillar. Senast igårkväll satt jag och fnittra av lycka hur dunder de var i basen när jag spelade No Man Sky, otroligt trycksatt rum bra detaljer i basen.
Postad 03 September 2025 - 09:35
DPC
-
DPC
-
Beroende
-
-
1077 inlägg
Ett rum är ett rum och fysik är fysik. Det går inte att komma runt. Sen finns subbar i ett stort spektrum med olika prestanda och om det är en potent sådan med extension långt ned i registret så ställer det mer krav både på rummet men också på den som kalibrerar. Jag har noll erfarenhet av IS men av det som går att läsa så är jag lite konfunderad. Jag är så pass bunden till fysik och börjar det talas om ngt unikt som står i konflikt med fysik så blir jag fundersam.
Det är roligt att du är nöjd Parmstig. Det är det som räknas i slutändan.
Redigerat av DPC, 03 September 2025 - 09:37.
Postad 03 September 2025 - 09:35
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Lite bilder och teknisk info hade varit intressant, t ex vilka element den har, och hur de har dämpat resonanser i en 3D-printad låda. Frontskyddet verkar vara integrerat med, och elementen sitter långt in men utan waveguide (ser det ut som iaf), vilket brukar vara väldigt problematiskt för spridningen.
Sen vore det som sagt intressant att veta varför den ligger ner. Stativ på gång kanske?
Hej Ageve, jag vet faktiskt inte vad det sitter för element i den, jag har en rund variant som inte är lika djup som snowman. Hade hål i väggen bakom duken sedan innan för en 30x30 inwall center, men hålet var inte så djupt att Snowman skulle fått plats. Snowman har större volym och går ner lite mer i basen.
Spridningen är sömlös mitt rum, kan inte svara på hur det är i andra rum. Men sömlös menar jag att från hög till låg volym hör jag dialog väldigt klart, oavsett placering i soffan.
LCR drivs av ett 3 kanals Parasound steg, jag var lite orolig att den inte skulle hänga med i högre "biograf-volym" men den bryter igenom klart och fint även när allt annat dundrar på.
Vet inte hur det blir med stativ för Snowman, för de runda ska det komma med ett fäste för vägg/tak.
Redigerat av JOME, 04 September 2025 - 08:30.
Postad 03 September 2025 - 10:27
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Jag har noll erfarenhet av IS men av det som går att läsa så är jag lite konfunderad. Jag är så pass bunden till fysik och börjar det talas om ngt unikt som står i konflikt med fysik så blir jag fundersam.
hehe, Petter tror så hårt på sin egen vision, vilket jag tycker man skall göra som egen tillverkare av något. Vi har alldeles får många idag som bara härmar andra eller inte vågar sticka ut hakan, förstår att de låter som predikanten som skriker att himlen skall falla ned över era huvuden 
Håller med dig om att vi pratar om fysik och ljudlära, och de kan inte ignoreras, så efter ha funderat lite så tror jag följande
Det är rummet, inte slaglängden, som avgör behovet av basfällor.
• Om rummet drivs ojämnt → stora toppar/dalar och lång svans → basfällor hjälper.
• Om du fördelar basen jämnare (flera subs bra placerade, sluten/låg Q, lagom EQ) → mindre ringning → fällor gör mindre skillnad.
Så mea culpa för de jag sa tidigare om att kort-slagigt element tar bort behovet av basfällor för de stämmer inte, men något har gjort det och jag kan inte peka direkt på vad det där. Även killen som kom och köpte mina SVS tyckte att min bas i rummet från IS var väldigt bra och hans kommentar var "kort slagigt element aktiverar inte rummet" och de lät så bra så de har jag sagt som anledning sedan dess - får säga något annat i framtiden
Postad 03 September 2025 - 10:34
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Ett rum är ett rum och fysik är fysik. Det går inte att komma runt. Sen finns subbar i ett stort spektrum med olika prestanda och om det är en potent sådan med extension långt ned i registret så ställer det mer krav både på rummet men också på den som kalibrerar. Jag har noll erfarenhet av IS men av det som går att läsa så är jag lite konfunderad. Jag är så pass bunden till fysik och börjar det talas om ngt unikt som står i konflikt med fysik så blir jag fundersam.
Det är roligt att du är nöjd Parmstig. Det är det som räknas i slutändan.
Jag vill inte göra någon upprörd nu, bara säga att "IS sub" är en stor bashögtalare, oftast helt utan XO-filter och slutsteg.
Däremot är lådorna något större än andra tillverkares, vilket inte passar alla.
Mina två 15" sitter i lådor som är 40x60x80cm i sluten massiv ek och drivs av externa 700W slutsteg utan DSP.
Dessutom tycker jag de är vackra att se på när lampan är tänd 
Mitt favorit demo är introt och sen "can you hear the music?" avsnittet av Oppenheimer, magisk upplevelse!!
Nu med bild
Redigerat av JOME, 03 September 2025 - 11:15.
Postad 03 September 2025 - 10:52
beatelund
-
beatelund
-
Användare
-
-
135 inlägg
Det pratas om att subbar med mindre slaglängd inte aktiverar rummet lika mycket.
Det i sig är ju fel. Allt beror ju på hur mycket rörelse man behöver få element att röra sig för att skapa ett visst ljudtryck man vill ha. Fysik!
Sen kan det bli skillnad i aktivering av rum beroende på vilken massa elementet behöver flytta, alltså vikt på kon och rörliga delar.
Där kan ju lättdrivna element och konstruktioner på låda ha en fördel, ofta mindre slaglängd, men de behöver fortfarande röra sig lika mycket för att spela samma spl.
Gillar man inte djupbas är det ju enkelt fixat med ett högpass filter, så man behöver ju inte välja en mindre kapabel subwoofer för det.
Redigerat av beatelund, 03 September 2025 - 10:53.
Postad 03 September 2025 - 12:03
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
hehe, Petter tror så hårt på sin egen vision, vilket jag tycker man skall göra som egen tillverkare av något. Vi har alldeles får många idag som bara härmar andra eller inte vågar sticka ut hakan, förstår att de låter som predikanten som skriker att himlen skall falla ned över era huvuden 
Håller med dig om att vi pratar om fysik och ljudlära, och de kan inte ignoreras, så efter ha funderat lite så tror jag följande
Det är rummet, inte slaglängden, som avgör behovet av basfällor.
• Om rummet drivs ojämnt → stora toppar/dalar och lång svans → basfällor hjälper.
• Om du fördelar basen jämnare (flera subs bra placerade, sluten/låg Q, lagom EQ) → mindre ringning → fällor gör mindre skillnad.
Så mea culpa för de jag sa tidigare om att kort-slagigt element tar bort behovet av basfällor för de stämmer inte, men något har gjort det och jag kan inte peka direkt på vad det där. Även killen som kom och köpte mina SVS tyckte att min bas i rummet från IS var väldigt bra och hans kommentar var "kort slagigt element aktiverar inte rummet" och de lät så bra så de har jag sagt som anledning sedan dess - får säga något annat i framtiden
Bra att du kan ändra dig. Det är inte alla IS-ägare som varit villiga att göra tidigare i tråden. Hedrande.
Anledningen till att du klarar dig utan basbehandling i rummet kan bero dels på att du nu spridit ut fler subwoofers. Men dessutom visar din mätning att de inte spelar speciellt mycket under 40Hz (antagligen en förklaring till den korta slaglängden).
Postad 03 September 2025 - 12:10
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Mina två 15" sitter i lådor som är 40x60x80cm i sluten massiv ek och drivs av externa 700W slutsteg utan DSP.
Vågar knappt gissa på vikten...
Mina är nog inte så tunga men väldigt tunga när man flyttar runt dem en kväll för att hitta lite bättre position. Mina drivs av små Fosi mono block, billigt och gött.
2025-09-03 12.55.59.jpg 138.24K
0 Antal nerladdningar
2025-09-03 12.58.50.jpg 144.71K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av parmstig, 03 September 2025 - 12:11.
Postad 03 September 2025 - 12:24
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Men dessutom visar din mätning att de inte spelar speciellt mycket under 40Hz (antagligen en förklaring till den korta slaglängden).
Tackar, när jag fått den kommentaren på andra ställen så brukar jag själv be om en mätning, de är inte någon keyboard-warrior strategi utan jag är ärligt nyfikenhet om de som fått till en linjär bas-kurva med hög SPL under vid 20-40hz och hur de lyckats.
Postad 03 September 2025 - 16:47
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Har inte gjort mätningar på väldigt länge så jag hittar inte (om jag ens har några kvar) REW-filer. En bild låg dock och skräpade i ett mail som hette REW mätning 
Jag har problematisk utsläckning i rummet vid 40Hz som jag gav upp att behandla bort, och en puckel vid drygt 10Hz som inte stör nämnvärt.
Utöver det så är det hyfsat rakt ner till 10Hz. Men då har jag som sagt både lång slaglängd och stor yta.
Redigerat av Loco.spk, 03 September 2025 - 16:47.
Postad 03 September 2025 - 18:53
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Har inte gjort mätningar på väldigt länge så jag hittar inte (om jag ens har några kvar) REW-filer. En bild låg dock och skräpade i ett mail som hette REW mätning 
Jag har problematisk utsläckning i rummet vid 40Hz som jag gav upp att behandla bort, och en puckel vid drygt 10Hz som inte stör nämnvärt.
Utöver det så är det hyfsat rakt ner till 10Hz. Men då har jag som sagt både lång slaglängd och stor yta.
Ser mycket trevligt ut! Våra kurvor är rätt lika och vi har rätt lika SPL vid 10, 20, 30 och istället för dipp vid 40 så har jag en puckel som går upp till 90db.
Postad 03 September 2025 - 19:48
mongo
-
mongo
-
Forumräv
-
-
872 inlägg
jag mäter mitt system hela tiden
Detta ser mer ut som en random Cerwin-wega som får hjälp av rummet i lägsta oktaven. Har ingenting med sub-bas att göra.
Postad 03 September 2025 - 19:58
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Kan ni visa respons vid +100dB, gör det lite mer ärligt vad grejerna klarar.
loco:s system borde klara det utan att ens bli pressat.
Postad 03 September 2025 - 20:32
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Ser mycket trevligt ut! Våra kurvor är rätt lika och vi har rätt lika SPL vid 10, 20, 30 och istället för dipp vid 40 så har jag en puckel som går upp till 90db.
Lika? Som i att båda går från vänster till höger 
Du kan ju inte utgå från vad mätningarna visar för SPL. Det råkade vara den nivån jag mätte vid. Jag har vid annat tillfälle mätt upp över 110dB vid 10Hz. Dalen vid ca 40 är som sagt en utsläckning i rummet och beror inte på högtalarna. Utan rummets påverkan hade de förstås spelat rakt upp till delningsfrekvensen i systemet.
Din mätning tycker jag mer ser ut att visa högtalarnas begränsning i nedre frekvenser. Du har själv sagt att de inte "slår långt" så det är logiskt.
Kan ni visa respons vid +100dB, gör det lite mer ärligt vad grejerna klarar.
loco:s system borde klara det utan att ens bli pressat.
Jag vet inte om jag orkar leta upp mätutrustning, och rigga upp allt som behövs, bara för att visa att mitt system spelar lägre och högre än fyra IS-basar.
Och 100dB är synnerligen ointressant, det ser likadant ut 
Postad 03 September 2025 - 20:33
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Hej Ageve, jag vet faktiskt inte vad det sitter för element i den, jag har en rund variant som inte är lika djup som snowman. Hade hål i väggen bakom duken sedan innan för en 30x30 inwall center, men hålet var inte så djupt att Snowman skulle fått plats. Snowman har större volym och går ner lite mer i basen.
Spridningen är sömlös mitt rum, kan inte svara på hur det är i andra rum. Men sömlös menar jag att från hög till låg volym hör jag dialog väldigt klart, oavsett placering i soffan.
Visste inte att det fanns fler varianter. Posta gärna en bild på den.
Om en högtalare ska användas inwall måste den vara designad för det, med en baffel som "ansluter" mot väggen runt den. Om en "vanlig" högtalare bara står i ett hål i väggen blir det ungefär som om man sätter en centerhögtalare inne i en TV-bänk. Ljudet studsar runt och ger väldigt ojämn frekvensgång.
Postad 03 September 2025 - 20:52
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Lika? Som i att båda går från vänster till höger 
Du kan ju inte utgå från vad mätningarna visar för SPL. Det råkade vara den nivån jag mätte vid. Jag har vid annat tillfälle mätt upp över 110dB vid 10Hz. Dalen vid ca 40 är som sagt en utsläckning i rummet och beror inte på högtalarna. Utan rummets påverkan hade de förstås spelat rakt upp till delningsfrekvensen i systemet.
Din mätning tycker jag mer ser ut att visa högtalarnas begränsning i nedre frekvenser. Du har själv sagt att de inte "slår långt" så det är logiskt.
Jag vet inte om jag orkar leta upp mätutrustning, och rigga upp allt som behövs, bara för att visa att mitt system spelar lägre och högre än fyra IS-basar.
Och 100dB är synnerligen ointressant, det ser likadant ut 
Precis 
Postad 03 September 2025 - 20:56
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Du kan ju inte utgå från vad mätningarna visar för SPL. Det råkade vara den nivån jag mätte vid. Jag har vid annat tillfälle mätt upp över 110dB vid 10Hz.
Jag håller med dig, man mäter vid en viss nivå. Det går att höja mycket mer, jag tycker att det är helt oväsentligt eller ointressant som du själv svarade någon annan.
Postad 03 September 2025 - 21:01
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Detta ser mer ut som en random Cerwin-wega som får hjälp av rummet i lägsta oktaven. Har ingenting med sub-bas att göra.
Rumsnoder är inte fusk, det är akustik.
Postad 03 September 2025 - 21:08
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Det kräver lite erfarenhet att tolka mätningar och det är inte så lätt alla gånger, men dessa kurvor är inte alls lika. Min kommentar blir att kort sagt så slutar parmstigs system att levera bas vid 35hz medans Locos går imponerande rakt ned til ungefär 12hz.
Man kan inte se vilken kvalitet (hur "njutbart") ett system spelar vid de frekvenser som det hanterar genom att enbart se på SPL, men man kan se om det finns någon bas eller inte vid en viss frekvens.
Att spela ned til 35hz är vanligt även för billiga subwoofers och många helt vanliga billiga golvare spelar så lågt.
Kvaliteten på bilden är för dålig för att se siffrorna men systemet kan ha en fin kurva mellan 35-100 (eventuellt lite mycket just vid toppen på 35 där men det kan vara smak och behag).
Att ha den kraften eller mer under 20hz är ovanligt och ganska svårt att få till, men ned til 12 är inte annnat än att ta av sig hatten för och om man aldrig försökt så är det kanske svårt att veta vad som krävs för att få till något liknande. Fin bas där tack för mätningen Loco. de 3db upp eller ned är troligtvis inte hörbart annat än vid rena svep.
Redigerat av Demon Slayer, 03 September 2025 - 21:09.
Postad 03 September 2025 - 21:18
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Jag håller med dig, man mäter vid en viss nivå. Det går att höja mycket mer, jag tycker att det är helt oväsentligt eller ointressant som du själv svarade någon annan.
Jag svarade att 100dB är ointressant i MITT system, eftersom jag har resurser för mycket högre nivåer än så. Det tror jag inte du har i de lägre frekvenserna om jag ska vara ärlig.
Kom nu ihåg att du tidigare förstod förhållandet mellan slaglängd, yta, och hur djupt och högt högtalarna kan spela. Dina högtalare har låg slaglängd.
Rumsnoder är inte fusk, det är akustik.
Nej, men de gör att resultatet blir ganska irrelevant i en diskussion som handlar om högtalarna, eller hur?
Det är synd att IS aldrig postar några mätningar på sina högtalare (även om jag förstås förstår varför).
Postad 03 September 2025 - 22:03
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Nej, men de gör att resultatet blir ganska irrelevant i en diskussion som handlar om högtalarna, eller hur?
Högtalare som inte påverkas av rummet heter hörlurar.
Även taggad med Högtalare, Intelligent sound
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
JEGS76
, 01 Jan 2025
Bose, Slutsteg, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Hembiopaket →
Startad av
joesoes
, 12 Apr 2024
Sonos, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
mattepattematte
, 19 Jan 2023
Högtalare, Diy
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
insaniac
, 24 Nov 2022
högtalare, vintage, special
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Subwoofrar →
Startad av
Mr_x
, 13 Mar 2021
SVS PB-1000 Pro, subwoofer och 2 fler...
|
|
-
Populärt
45 svar
- 21866 visningar
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|