Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 April 2013 - 22:12

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Du får återkomma med hur Girvan smakade. Du fortsätter fylla på ditt förråd med imponerande innehåll!
Själv firar jag hockeysegern med en Longrow Red!

Förmodar att du är Luleåbo då alltså? Ser fram emot en final mellan Luleå och Skellefteå, fast då får du nog inte fira många segrar är jag rädd. :)
Longrow Red, vad är detta?

Postad 04 April 2013 - 22:34

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Brukar vara riktigt tighta matcher mellan LHF och SAIK, så det kan bli riktigt roligt. :)
Som sig bör så är man alltid rödklädd här uppe under matchdagar, så därför passar det alldeles ypperligt med Longrow Red en kväll som denna.

Är inte Lulebo i grunden, jag bara bor här och vilket annat lag kan man hålla på mer än Luleå? ;)

Vad Longrow Red är?! Det är godis för själen!

Postad 05 April 2013 - 08:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Brukar vara riktigt tighta matcher mellan LHF och SAIK, så det kan bli riktigt roligt. :)
Som sig bör så är man alltid rödklädd här uppe under matchdagar, så därför passar det alldeles ypperligt med Longrow Red en kväll som denna.

Är inte Lulebo i grunden, jag bara bor här och vilket annat lag kan man hålla på mer än Luleå? ;)

Vad Longrow Red är?! Det är godis för själen!

Här i Skåne har man ju dessvärre inte mycket till hockey att glädjas över numera. :( Desto roligare då att konstatera att elitseriens slutspelsmatcher håller absolut världsklass. Är svårt imponerad över Skellefteå så får väl hålla på dem då,

Longrow Red har jag missat. Är den lagrad på något spännande rödvinsfat eller nåt?

Postad 05 April 2013 - 08:10

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Vad tycker ni om Mackmyra?
Fick en i påskas och vet inte vad jag tycker.
Nu är jag en nybörjare så kan inte speciellt mycket men tyckte den var lite intetsägande, det hände liksom inget när man smuttade på den. Den är inte dålig men kände inget speciellt. Drack även en macallan 10 efteråt och den var mkt trevligare

Postad 05 April 2013 - 10:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om Mackmyra?
Fick en i påskas och vet inte vad jag tycker.
Nu är jag en nybörjare så kan inte speciellt mycket men tyckte den var lite intetsägande, det hände liksom inget när man smuttade på den. Den är inte dålig men kände inget speciellt. Drack även en macallan 10 efteråt och den var mkt trevligare

Finns ju rätt många olika Mackmyra, vilken var det du provade? Det är ju så med Whisky att det kan skilja ungefär hur mycket som helst mellan olika sorter, även inom samma märke. Typ av fat, rökt eller orökt, små eller stora fat osv. Macallan är ju tex. lagrad enbart på sherryfat och har pga. det en kraftig söt sherrysmak.

Postad 05 April 2013 - 11:53

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Här i Skåne har man ju dessvärre inte mycket till hockey att glädjas över numera. :( Desto roligare då att konstatera att elitseriens slutspelsmatcher håller absolut världsklass. Är svårt imponerad över Skellefteå så får väl hålla på dem då,

Longrow Red har jag missat. Är den lagrad på något spännande rödvinsfat eller nåt?

Hur kan du ha missat den? Största nyheten sedan färdigskivat bröd som någon uttryckte det! :)
Den är lagrad på fat från en vingård i Australien som heter just Long Row som innehållit Cabernet Sauvignon tidigare.
Enligt Springbank själva så var det en av deras jurister (har jag för mig) som upptäckte att det fanns någon annan som använde samma varunamn. Och istället för att börja bråka om namnrättigheter så gjorde dom en specialdeal som bl.a. innebar att Springbank fick ta en del av deras avlaggda fat till whiskylagring.

En smart och rolig lösning tycker jag istället för att larva sig som Apple och Samsung mfl som ständigt stämmer skiten ur varandra!

Postad 05 April 2013 - 15:07

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Har du inte sett "Mannen som slutade röka" med Gösta Ekman? Där sägs det ju att summan av alla laster är konstant. Borde ju bara vara att öka Whiskykonsumtionen så är ciggen ett minne blott. :)

Åtminstone att köpa mer då man ju frigör mer pengar men tyvärr tvungen att tänka på levern(lite grann!)
Vilket leder till min hittills snabbaste leverans, fick mail från Tyskland i går att dom skickat min beställning o idag ringer min granne att han tagit emot ett paket.
Om dom nu inte mailat i efterhand så 1 dygn från shop till dörr!!! Kan man inte klaga på alls :)
Hade inte tänkt att köpa mer på ett tag då det blivit mycket/dyrt det sista men så hittade jag Benrinnes 26y The Bottlers som jag letat som en galning efter o när man ändå beställer blev det ett par till :blush:

Bifogad fil(er)

Redigerat av Unregistered0d487954, 05 April 2013 - 15:17.

Postad 05 April 2013 - 15:22

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Du får återkomma med hur Girvan smakade. Du fortsätter fylla på ditt förråd med imponerande innehåll!

Själv nyfiken som f.n! så fort jag lagt ner tabletterna så.

Longrow Red blir bara bättre o bättre!!! Själv helt såld på den :wub:

Redigerat av Unregistered0d487954, 05 April 2013 - 15:23.

Postad 05 April 2013 - 16:58

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Finns ju rätt många olika Mackmyra, vilken var det du provade? Det är ju så med Whisky att det kan skilja ungefär hur mycket som helst mellan olika sorter, även inom samma märke. Typ av fat, rökt eller orökt, små eller stora fat osv. Macallan är ju tex. lagrad enbart på sherryfat och har pga. det en kraftig söt sherrysmak.

http://www.mackmyra....ra_brukswhisky/
Denna var det jag testade.
Kanske skulle köpa en bok och läsa på mer om whisky, blir mer och mer intressant

Postad 05 April 2013 - 17:22

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Hur kan du ha missat den? Största nyheten sedan färdigskivat bröd som någon uttryckte det! :)
Den är lagrad på fat från en vingård i Australien som heter just Long Row som innehållit Cabernet Sauvignon tidigare.
Enligt Springbank själva så var det en av deras jurister (har jag för mig) som upptäckte att det fanns någon annan som använde samma varunamn. Och istället för att börja bråka om namnrättigheter så gjorde dom en specialdeal som bl.a. innebar att Springbank fick ta en del av deras avlaggda fat till whiskylagring.

En smart och rolig lösning tycker jag istället för att larva sig som Apple och Samsung mfl som ständigt stämmer skiten ur varandra!

Den är tydligen redan slut tyvärr. Men min Rundlets & kilderkins är ju icke fy skam den heller. :)

Postad 05 April 2013 - 17:35

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

http://www.mackmyra.se/content/vaar_whisky/mackmyra_brukswhisky/
Kanske skulle köpa en bok och läsa på mer om whisky, blir mer och mer intressant

Den har jag tyvärr inte provat men ser absolut fram emot att göra det. Får ju extremt fina omdömen. Framför allt Whiskybible brukar jag dela smak med.
När man hållit på några år brukar man även lära sig uppskatta de mer subtila nyanserna i de lite "lugnare" sorterna. Själv njuter jag precis lika mycket av en Redbreast som av en Ardbeg Uigeadail. Alltså en mild Irländare mot en brutal rökig Skotte.
Finns mycket bra litteratur. En klockren är Michael Jackssons klassiker "Whisky". En allför tidigt bortgången guru med outtömliga kunskper, och ett mycket trevligt sätt att förmedla dem. :)

Postad 05 April 2013 - 20:56

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Den är bland de sämsta whisky jag smakat. Jag har en skvätt kvar som jag tagit till jobbet och försöker bjuda bort på våra firmafester, men det går trögt att bli av med den.

Jag har gjort ett inlägg om denna några sidor bak i den här tråden där jag tagit foto på min första flaska som hade en slemmig orm på botten. Bytte ut den på systembolaget mot en ny. Smakerna skiljde sig inte mycket åt trotts att den nya var mindre slemmig och mer flytande så att säga. :)

Efter att jag har druckit den så klarar jag inte av nästan någon Mackmyra då dom har en speciell destillerikaraktär som går igen genom hela deras sortiment.

Vill du få tag i whiskyliteratur så finns det gott om bra sidor på nätet och väldigt många böcker. Just Michael Jackssons Whiskybok vet jag inte om den ger så mycket. Han har en enkel text om de flesta destillerier samt lite lättsmält information om hur man tillverkar whisky. Men som "cafébok" att ha liggandes lättilgängligt att bara bläddra i då och då så är den bra.

"En bok om whisky" kan jag rekommendera!
http://www.adlibris....isbn=9186287192

Postad 05 April 2013 - 21:01

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0

Den är bland de sämsta whisky jag smakat. Jag har en skvätt kvar som jag tagit till jobbet och försöker bjuda bort på våra firmafester, men det går trögt att bli av med den.

Jag har gjort ett inlägg om denna några sidor bak i den här tråden där jag tagit foto på min första flaska som hade en slemmig orm på botten. Bytte ut den på systembolaget mot en ny. Smakerna skiljde sig inte mycket åt trotts att den nya var mindre slemmig och mer flytande så att säga. :)

Efter att jag har druckit den så klarar jag inte av nästan någon Mackmyra då dom har en speciell destillerikaraktär som går igen genom hela deras sortiment.

Vill du få tag i whiskyliteratur så finns det gott om bra sidor på nätet och väldigt många böcker. Just Michael Jackssons Whiskybok vet jag inte om den ger så mycket. Han har en enkel text om de flesta destillerier samt lite lättsmält information om hur man tillverkar whisky. Men som "cafébok" att ha liggandes lättilgängligt att bara bläddra i då och då så är den bra.

Oj 49kr den måste jag nog skaffa.
Ja det var ju inget bra betyg direkt :(

Var inne på systemet idag och köpte en nyhet, loch lomond. Billig 274kr för 700ml och det kändes, inge vidare alls..

Postad 05 April 2013 - 21:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Var inne på systemet idag och köpte en nyhet, loch lomond. Billig 274kr för 700ml och det kändes, inge vidare alls..

Kapten Haddock whisky.... :)
Den sägs vara rätt dålig. Har inte provat den själv, men varit rätt sugen på att köpa den ett tag.

Postad 05 April 2013 - 21:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

En ganska bra beskrivning av "Whisky" tycker jag. Precis vad jag vill ha till Whiskyn en skön sommarkväll. Vill man ha mera informativa alster är tex. Per Ellsbergers "Skotsk Whisky" förstås bättre. Eller varför inte något med Henrik Aflodahl.
Mackmyra har alltid varit ett hett samtalsämne. Tyckte inte de tidiga släppen var nåt vidare, men vilka mya destilleri, förutom Arran, lyckas med det? Har själv en Special 02 som är riktigt bra tex. Skall nog köpa mig en Brukswhisky och se om du inte bara haft en jäkla otur helt enkelt. :)

Postad 05 April 2013 - 22:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

De allra billigaste skall man helst undvika. Enda jag drukkit runt 300 kr som varit hyfsad är Tomatin. Lägg till en hundring och du befinner dig i en helt annan värld. För en hundring mer än Mackmyran får du tex. Dalwhinnie15. Eller varför inte Glenfarclas 12 för 400kr jämnt. Gillar du Macallan borde du älska denna. :)

Postad 06 April 2013 - 08:05

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Den är tydligen redan slut tyvärr. Men min Rundlets & kilderkins är ju icke fy skam den heller. :)

Det verkar finnas en kvar på systembolaget i Hässleholm. Bara att beställa upp den till ditt närmsta bolag.
Sitter själv på en flaska Longrow Red och kan bara hålla med att den är riktigt bra.

Postad 06 April 2013 - 08:29

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Kan rek 2 väldigt bra böcker:
David Wishart: SINGLE MALT WHISKY välj whisky efter smak och doft
Per Ellsberger: SKOTSK WHISKY allt om maltwhisky
De kompletterar varandra väldigt bra. Lagom uttömmande inf om historik, tillverkning.destillerier samt smak o doftprofiler för att ev få lite hum om vilka whiskies som gäller för just dig , spec i början då de enda referenser man har är vad andra tycker.
Kan även rek whiskyforum o deras whiskybank för att köpa samples (1cl o uppåt). På så sätt få prova många olika utan att behöva ruinera sig.
Lättare att stå ut med en 2cl nit än att sitta på 70cl vällingspya :D

Postad 06 April 2013 - 08:55

Unregisteredb30b4e19
  • Unregisteredb30b4e19
  • Användare

• 248 inlägg
  • 0
Många bra svar här, tack så mkt! Ska kolla på det ikväll och beställa några böcker.
Jag tycker att tullamore dew är helt okey och den kostar bara 289. Men det vr den första whiskyn jag gillade så kanske är en subjektiv åsikt :)
Ska nog köpa en till och se om den är lika bra nu.

Klash. Ja det verkar vara smart, inte så roligt att ha kvar en dålig. Vill inte ens bjuda kompisar om den är dålig, känns fel :P

Postad 06 April 2013 - 14:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Många bra svar här, tack så mkt! Ska kolla på det ikväll och beställa några böcker.
Jag tycker att tullamore dew är helt okey och den kostar bara 289. Men det vr den första whiskyn jag gillade så kanske är en subjektiv åsikt :)
Ska nog köpa en till och se om den är lika bra nu.

Klash. Ja det verkar vara smart, inte så roligt att ha kvar en dålig. Vill inte ens bjuda kompisar om den är dålig, känns fel :P

Tullamore var nog även för mig en av de första sorterna som faktiskt smakade riktigt bra. Den och Dewars. Sedan tror jag min första riktiga "Maltuppenbarelse" var Glenmorangie. Den måste ju liksom vara jordens bästa tänkte man, tills man smakade Lagavulin 16....
Ja, så där häller det på alltsedan dess. Fast Lagavulin står sig väldigt bra fortfarande måste jag säga. :)

Postad 06 April 2013 - 20:43

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Blev en roadtrip till Finland idag, och där blev det en flaska Aberlour 18 OB och en Jack Daniels Tennessee Honey utifall man skulle få ett sug efter att blanda lite drinkar i sommar.

Det jag var ute efter är Kolme Leijonaa Pure Malt, men den verkar inte finnas längre. Det var en riktigt prisvärt maltwhisky. Nu för tiden verkar dom bara ha blendversionen kvar. :unsure:

Postad 12 April 2013 - 20:00

lappen69
  • lappen69
  • Lärjunge

• 273 inlägg
  • 0
http://www.aftonblad...icle16592068.ab

Någon som var där?

Postad 12 April 2013 - 20:15

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

whiskybank för att köpa samples (1cl o uppåt). På så sätt få prova många olika utan att behöva ruinera sig.
Lättare att stå ut med en 2cl nit än att sitta på 70cl vällingspya :D

Låter mycket intressant!
Har du något bra sidtips/dyl där man kan handla samples?

Postad 13 April 2013 - 06:53

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

http://www.aftonblad...icle16592068.ab

Någon som var där?

Jag var där på fredagen. Var dock där i god tid så för mig gick det ganska smidigt, hade förköp.
Dock inte roligt för dom som köp förköp och fick stå i kö flera timmar för att sedan nekas inträde.
En stor arrangörsmiss. När man kom in fick man sedan stå i en kö till för att få ut glaset sedan var det en tredje kö för att få ut kupongerna. Får verkligen hoppas att det flyter på bättre idag.

Redigerat av TomasL, 13 April 2013 - 06:56.

Postad 13 April 2013 - 07:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jag var där på fredagen. Var dock där i god tid så för mig gick det ganska smidigt, hade förköp.
Dock inte roligt för dom som köp förköp och fick stå i kö flera timmar för att sedan nekas inträde.
En stor arrangörsmiss. När man kom in fick man sedan stå i en kö till för att få ut glaset sedan var det en tredje kö för att få ut kupongerna. Får verkligen hoppas att det flyter på bättre idag.

Det kan vara klokt att vara ute i god tid. Inte bara för att det förhoppningsvis inte är lika packat med folk, men folk har heller inte hunnit bli lika packade! :)
Det bästa är nästan om arangören har öppet torsdag förmiddag, då tycker jag att det brukar vara som bäst att strosa runt och provsmaka samt kanske diskutera lite i lugn och ro.

Postad 13 April 2013 - 09:19

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Det kan vara klokt att vara ute i god tid. Inte bara för att det förhoppningsvis inte är lika packat med folk, men folk har heller inte hunnit bli lika packade! :)
Det bästa är nästan om arangören har öppet torsdag förmiddag, då tycker jag att det brukar vara som bäst att strosa runt och provsmaka samt kanske diskutera lite i lugn och ro.

Whisky skall avnjutas i lugn o ro därför tacksam att jag inte fick biljett.
Nackdelen med det stora whisky o ölintresset är tyvärr att som du säger strosa runt o provsmaka o prata med branschfolk som man helst skulle vilja inte e att tänka på.

Postad 13 April 2013 - 09:39

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Låter mycket intressant!
Har du något bra sidtips/dyl där man kan handla samples?

Whiskyforum.se har ett toppensystem där medlemmar lägger ut intresseanmälan på diverse samples/paket direkt på forumet eller via en sk whiskybank(högst upp under kategori more).
Allt sker i privat regi o bygger på förtroende. Har ej varken hört om eller drabbats av något strul.
Dom flesta nätbutiker har samples att köpa men har själv hittills bara använt whiskyforum.
Googla o sök så lär du hitta massor.
Kan tipsa om whiskysite.nl som nämnts tidigare.
Lycka till!

Postad 13 April 2013 - 09:56

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Tack!
Ska kila lite på det där.

Postad 13 April 2013 - 10:05

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tack!
Ska kila lite på det där.

Glömde säga en bra sak e att om du letar efter nåt speciellt kan man lägga ut förfrågan o får oftast napp då det finns gott om eldsjälar!

Postad 14 April 2013 - 20:41

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
En polares föräldrar var i Tyskland och tog med en flaska Glenfarclas 25 hem till mej.
Någon som har druckit den ? Jag tycker att Heritagen är bolagets bästa budgetwhisky, och 15 är helt jävla awesome.
Har tänkt spara flaskan till rätt tillfälle. Den har några oöppnade kompisar som får hålla den sällskap. :)

Redigerat av Bakerman, 14 April 2013 - 20:41.

Postad 15 April 2013 - 10:08

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Whisky skall avnjutas i lugn o ro därför tacksam att jag inte fick biljett.
Nackdelen med det stora whisky o ölintresset är tyvärr att som du säger strosa runt o provsmaka o prata med branschfolk som man helst skulle vilja inte e att tänka på.

Jag var som sagt där på fredagen och jag hade inga större problem. Stod väl i kö sammanlagt ca 1 timme. Efter det var det inga problem att gå i lugn och ro runt bland de olika utställarna. Inget problem alls att komma intill hos utställarna och stå och tjöta. Jag är mycket nöjd med min dag där och kommer absolut att åka tillbaka nästa år. Dock har arrangörerna lite kvar att lära ang. logistiken men det var visst mycket bättre redan på Lördagen.

Postad 16 April 2013 - 17:56

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Hmm, fruga ringde och var helt upp i limningen på grund av att frysen pajjat. Iväg till leverantören för att hämta det borttappade kvittot och ringa electrolux. Kom sedan hem och döm till min förvåning att den grymma Lagavulinparfait som var kvar från i jul nu blivit en än grymmare Lagavulinmousse. (mums) :D Ska ta med och bjuda kollegorna på en grym dessert imorgon. :)

Postad 17 April 2013 - 19:16

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Kan säga att kollegorna blev MYCKET glada över dagens två-fika...

Postad 19 April 2013 - 12:30

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Kan säga att kollegorna blev MYCKET glada över dagens två-fika...

Sån kollega skulle man ha.. :D

Postad 19 April 2013 - 15:13

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Sån kollega skulle man ha.. :D

Minst en :rolleyes:

Postad 19 April 2013 - 15:19

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
I kväll dags för Girvan o lite annat gott! Efter 1 vecka utan tabletter. Mycket att ta igen :P

Postad 19 April 2013 - 16:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

En polares föräldrar var i Tyskland och tog med en flaska Glenfarclas 25 hem till mej.
Någon som har druckit den ? Jag tycker att Heritagen är bolagets bästa budgetwhisky, och 15 är helt jävla awesome.
Har tänkt spara flaskan till rätt tillfälle. Den har några oöppnade kompisar som får hålla den sällskap. :)

:)

Postad 19 April 2013 - 17:59

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Precis provat Girvan o wow vad jag blev besviken...att jag inte köpte fler!
Jag har inte mycket erfarenhet , eller varit någon fan av sädeswhisky men om nån whisky skulle få mig att komma på andra tankar så är det den här!!!
Börjar som en tung fyllig "julsherry" typ Macduffen för att gå över till en väl omhändertagen (48år) sädeskaraktär med vad det innebär.
Det bästa av 2 världar med mycket mersmak skulle mitt betyg bli om det fanns nåt sånt :wub:
Hittar du sample så köp! då du vad jag förstått har mer erfarenhet av grain.

Har gått över till en trinidad rom Caroni från A D Rattray som jag hoppades skulle vara lika bra som sv eldvattens!
Väldigt god men mer åt cognac än åt whisky som eldvattens var(hade man inte vetat att det var rom hade man undrat vilket whiskydestilleri den kom i från.)Men klart köpvärd!
Väntar nog med Kurrevertikalen då jag börjat med en Hazelburn sauternes wood vilket gör att procenten börjar ta.
Men nåt smaskigt skall nog hinnas med innan omdömmet säger godnatt: För i kväll skall det packas!!! :P

Redigerat av Unregistered0d487954, 19 April 2013 - 18:01.

Postad 19 April 2013 - 20:48

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
sitter och rullar en Bowmore nu..

Fredags njutning.. :)

Postad 19 April 2013 - 21:10

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

sitter och rullar en Bowmore nu..

Fredags njutning.. :)

Mmm, har en 15-årig Darkest här som jag nog får ta en liten slurk ur, nu när du nämner Bowmore.

Postad 19 April 2013 - 21:46

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Mmm, har en 15-årig Darkest här som jag nog får ta en liten slurk ur, nu när du nämner Bowmore.

Fredagsmumma.. :P
Den e riktigt fin!

Postad 20 April 2013 - 11:36

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Precis provat Girvan o wow vad jag blev besviken...att jag inte köpte fler!
Jag har inte mycket erfarenhet , eller varit någon fan av sädeswhisky men om nån whisky skulle få mig att komma på andra tankar så är det den här!!!
Börjar som en tung fyllig "julsherry" typ Macduffen för att gå över till en väl omhändertagen (48år) sädeskaraktär med vad det innebär.
Det bästa av 2 världar med mycket mersmak skulle mitt betyg bli om det fanns nåt sånt :wub:
Hittar du sample så köp! då du vad jag förstått har mer erfarenhet av grain.

Har gått över till en trinidad rom Caroni från A D Rattray som jag hoppades skulle vara lika bra som sv eldvattens!
Väldigt god men mer åt cognac än åt whisky som eldvattens var(hade man inte vetat att det var rom hade man undrat vilket whiskydestilleri den kom i från.)Men klart köpvärd!
Väntar nog med Kurrevertikalen då jag börjat med en Hazelburn sauternes wood vilket gör att procenten börjar ta.
Men nåt smaskigt skall nog hinnas med innan omdömmet säger godnatt: För i kväll skall det packas!!! :P

Lät inte alls så dumt. Har dock varit lite för feg för att beställa några grainwhisky. Man kanske skulle ta sig i kragen och våga lite mer. :)

Igår blev det en liten provsmakning med bl.a. några standardsorter jag inte kommit mig för att prova tidigare samt en felleverans som jag tänkte skulle vara kul att testa.

Aberfeldy 12, inte dum alls som brukswhisky, len och lättsam.

Longmorn 16, som jag tyckte var väldigt bra och lagom komplex, lite åt Bruichladdich eller en bra orökt Amrut nästan.

En bourbonlagrad Mortlach 16 som iofs var ganska utspädd men riktigt fin.

Min fellevererade Caol Ila 22 från Mackillops som bara ligger på 43% men otroligt bra. Doften som slår en när man sätter glaset mot näsan är fantastisk, sen kommer en lite fylligare Caol Ila, kanske lite sherryinfluerad, hyfsat långt slut, lite åt det torra hållet. Ingen dålig felleverans alls!

Postad 24 April 2013 - 15:27

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Någon som provat "The Laddie 16"? Är ju rent Bourbon-lagrad till skillnad från salig 15:s Sauternesfat. Men det behöver ju inte vara fyskam för det. :)

Postad 25 April 2013 - 08:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Någon som provat "The Laddie 16"? Är ju rent Bourbon-lagrad till skillnad från salig 15:s Sauternesfat. Men det behöver ju inte vara fyskam för det. :)

Tyvärr... har varit rätt så sugen på den, men istället blev det en 20 årig från Douglas Laing OMK sherry butt.
Skall besöka deras butik på Islay här efter sommaren och fylla mig en egen flaska samt kanske köpa med mig något intressant. Dom har ju en hel del spännande i sin webshop iaf.

Postad 25 April 2013 - 09:18

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Nu kan ni se vad som släpps på bolagen den andra maj:http://www.systembol...,&action=search

Postad 25 April 2013 - 10:44

Unregisteredcda6a4d1
  • Unregisteredcda6a4d1
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Någon som beställt från masterofmalt.com? Är det en schysst sida?

Postad 25 April 2013 - 11:09

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Någon som beställt från masterofmalt.com? Är det en schysst sida?

Förutom att en av flaskorna vi fick var fel så fungerade det bättre än förväntat faktiskt.
Jag fick rabatt på den jag skulle ha fått egentligen, inte mycket men ändå en hundring lite drygt.
Vet inte riktigt vad jag skall säga om deras sortiment, men priserna är helt okej på mycket av det dom säljer.

Postad 25 April 2013 - 11:23

Unregisteredcda6a4d1
  • Unregisteredcda6a4d1
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Ok det låter ju bra! Tack för info

Postad 25 April 2013 - 15:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tyvärr... har varit rätt så sugen på den, men istället blev det en 20 årig från Douglas Laing OMK sherry butt.
Skall besöka deras butik på Islay här efter sommaren och fylla mig en egen flaska samt kanske köpa med mig något intressant. Dom har ju en hel del spännande i sin webshop iaf.

Ok, men vågar nog köpa den trots allt, lägstanivån är ju hög på den fabriken. Låter mumsigt med en 20-årig sherrylagrad. Ett besök på destilleriet står högt på önskelistan. Vad tänker du då tappa för något spännande?

Postad 25 April 2013 - 15:46

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Löningsdags igen!
Då man börjat hämta sig efter tidigare inköp börjas det kollas runt igen o undrar därför om någon har provat Balvenie Double Wood 17 som ser väldigt intressant ut speciellt då 12an var riktigt bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.