Lite isover i tak och frontväggen lite hipp som happ utan någon kunnig som räknat på det hela räknar inte jag som akustikfix iaf.
Bröderna i norr, vilka är det mer?
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 22 November 2013 - 23:21
Fast det är ju rätt få här inne som har fixat rummet fullt ut, fast det är vanligaste rådet till dom flesta " fixa rummet först "
Lite isover i tak och frontväggen lite hipp som happ utan någon kunnig som räknat på det hela räknar inte jag som akustikfix iaf. Bröderna i norr, vilka är det mer? Postad 22 November 2013 - 23:37
Skillnad är om man köper Svanås produkter.
DÅ minsann har man grejat som fan, enbart för att det är ruskigt överprissatt. Postad 22 November 2013 - 23:42
Jag har väl inte akustikfixat, bara börjat lite lätt en v5 och ett par paneler.
500kr/st för Golden horn, kan väl inte bli billigare än så för diffusorer?! Postad 22 November 2013 - 23:59
Jag har kört både XT32 men framförallt PRO med hyggligt resultat, därefter fick jag mitt "dåliga" rum kalibrerat på annat vis vilket blev än bättre då inte ens PRO klarar av de förutsättningarna jag har. Jag tror dock många kommer hyggligt långt med kompromissen Audyssey Postad 23 November 2013 - 00:33
Är pensionärernas riksorganisation bra? Postad 23 November 2013 - 02:19
Kom precis hem .. Har varit och kollat på Black Sabbath på Friends Arena !! Najs !
Postad 23 November 2013 - 07:30 Hade dom med sig rullatorerna och syrgasen. Postad 23 November 2013 - 08:10
Och jag ska till Göteborg med jobbet på Magnus Uggla (han sk tydligen inte vara så bra haha)
Han är inte anledningen till resan De e gött med lite tripp där man bara stiger på bussen och inte bryr sig. Bara passa tiden till mat, buss, hotell och sådant. Mmmmmm iskall cider, SKÅL! Postad 23 November 2013 - 10:29
Skulle tanka hem winamp på datorn och såg att det gått i graven. Vad använder folk nuförtiden? Fy fan vad jag är ute då.
http://www.winamp.com/media-player/en Postad 23 November 2013 - 18:58
Min första för kvällen
Bifogad fil(er)Redigerat av Johan_i_burken, 23 November 2013 - 19:00. Postad 24 November 2013 - 02:34
Din anläggning har ju inga muskler. Visade du någon annans muskler? Postad 24 November 2013 - 02:56 Den har tillräckligt med muskler för att ge ett bra tryck. Även om i64s känns som ett bättre alt. Postad 24 November 2013 - 06:50
Nu vet jag att jag kommer att få motstånd, men jag tycker inte att det varit i32s som varit flaskhals i dom allra flesta sammanhangen.
Visst det finns säkert fall där dom är den begränsande faktorn. Hela två spår har ju redan nämnts. Nu råkar det dock vara så att jag är en utav dom som föredrar ljudbilden utav dom "mindre" systemen ifrån Ino. Jag har tyvärr aldrig upplevt att dom dom större systemen levererat en riktigt avslappnad och klockren ljudbild för mig, än. Jag har fortfarande Kramforsljudet sedan korrigeringen av fasen och allt sedan dess som min absoluta referens. Inget är ens i närheten längre. Postad 24 November 2013 - 11:34
Ta-daaa! Två till stycket basmoduler a lá Bremen färdigsnickrade! Vem vill komma hem på saft och kaka, och hjälpa mig med kalibrering av miniDSP?
Bifogad fil(er)Postad 24 November 2013 - 11:45
Ja, det har han. @Fiskbuljong: Vackert! Må MiniDSP-hjälpen anlända snarast. Vars bor du? Redigerat av Unregistered757ca215, 24 November 2013 - 11:46. Postad 24 November 2013 - 13:55 Jäkligt surt att ni bor där ni gör, skulle vara skoj att gasa av sig lite Börja med ett par korta stativ till högtalarna och flytta upp centern på bänken så har du mycket vunnit. Sen mäter du och ser till att du får integrering mellan frontar och subbar, eller du kanske inte har något att mäta med? En annan drack billig wirre igår som inte alls var illa med tanke på priset.
Postad 24 November 2013 - 14:03
Sitter och gasar på allt vad frontarna klarar av med Five finger death punch´s nya platta, galet irriterande att man inte kan köra så starkt/högt som man vill!!
Man bara måste älska droppsen som dom gör, inte speciellt vanligt inom metal att göra det!
Postad 24 November 2013 - 14:15
Sun City, Karlstad. Eller snarare Hammarö, men det är endast tio minuter från Karlstad.
Stativ är tyvärr inget alternativ. För det första skulle det se konstigt ut med ett par stativ på bänken. Med en altandörr strax feamför ena luckan, och en köksdörr framför andra så finns heller ingen plats framför. För det andra har vi två katter med damp, och en liten bebis. Så tyvärr, stativarna får stå där dom står, i åtminstone 10 år till. Mic har jag köpt, och tänkte använda REW till mätningarna. Problemet är bara tiden, den räcker sällan till. EDIT: En till bild, med frontskydden på plats.
TVbänk 1.jpeg 772K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Fiskbuljong, 24 November 2013 - 14:18. Postad 24 November 2013 - 16:34 Då är vi "grannar" Postad 24 November 2013 - 17:30
Tack för tipset, jag fick lyssna i 30sek innan frugan skrek Postad 24 November 2013 - 23:31
Jag kan själv tycka att jag gått "all in" gällande rumsakustiken, men Audyssey XT32 gör fortfarande ett bra jobb.
Tror inte att jag haft en enda person på besök som föredragit ljudet utan XT32. Purist eller ej. Speciellt i surroundljudet, det blir en betydligt bättre bubbla med XT32. De enklare versionerna dock, har jag fruktansvärt dålig erfarenhet av. Rent mätmässigt så syns detta också, de förstör oftast mer än de hjälper. Med kommande systemet så blir det dock att köra helt utan då jag ska köra aktiv delning på frontar & center. Hade det inte varit för det, så hade jag säkert bytt upp mig till Pro framöver. Tycker man ska passa sig för att såga systemet innan man provat det själv. Går inte att jämföra med t.ex. MCACC, YAPO eller Ez/SetEQ som inte behandlar basområdet. Där gör XT32/Pro stor skillnad. Postad 25 November 2013 - 06:51
Nä, men på rent filosofiskt plan så är det ju en funktion som påverkar ljudsignalen. Det innebär ju att återgivningen blir sämre. Och då är jag emot den även om det låter bättre subjektivt sett. Postad 25 November 2013 - 06:52
Det XT32 gör för t.ex. basområdet är absolut jämförbart med vad en Antimode gör. Och den är många nöjd med.
Det går inte att komma ifrån, att om man inte kan akustikbehandla all-in eller t.ex. köra via en EQ som MiniDSP...Då är XT32/Pro betydligt bättre än att inte använda det alls. Sen i mitt rum med nuvarande saker så gör den fortfarande nytta i midbas och diskantområdet trots akustikbehandling som sagt. Postad 25 November 2013 - 06:56
Ljudsignal. Tja den kompenserar för brister i rum och teknik. I de allra flesta fall till det bättre. En sämre högtalare t.ex. kan låta bättre än den gjorde ur kartong. Den fördelen tar jag personligen vilken dag som helst Postad 25 November 2013 - 10:16
Ja, i det håller jag med dig. Men att skaffa ett system som hamnar på en nivå där sådant behövs intresserar mig inte. Då kör jag hellre med lurar. Men jag väljer bara för mig själv. Om andra blir lyckliga av Audyssey så är det ju bra. Folk får ha ketchup på oxfilén också. Så länge det inte är hemma hos mig bara. Postad 25 November 2013 - 15:17
Jag håller med komorok. I basen kan man använda det men högre upp så upplever i alla fall jag problem med att "fixa akustiken" via olika program.
Postad 25 November 2013 - 16:24
Det är ju det som är så bra med Pro. Då kan du helt valfritt välja ingreppen och dess storlek. Blir lite av en aktiv lösning nästan. Fördelen är ju att om man har en svacka i frekvensgången som gör att t.ex. detaljer i en spelning försvinner och har utrustning som fixar att lyfta ett par dB så får man ju bättre ljud än utan. Det borde man kunna se oavsett om man är "purist" eller ej. Det är lite tjurskallighet om man frågar mig Postad 25 November 2013 - 16:50 Köpte av Aerob på faktiskt. Tror att Morello har kvar kort om man är intresserad. Svårigheten blir att hitta en till RB-1090 av första versionen. Postad 25 November 2013 - 17:25
Jo sånthär får man gasa på när man är hemma själv, har lite förståelse för att folk inte gillar denna typen av musik även om det finns mycket hårdare att gå på om man nu är på det humöret Postad 25 November 2013 - 17:35
Okej, får se hur långt man klarar sig på ett 1090 nu när man får chansen att testa vad grejjorna går för ordentligt. Postad 25 November 2013 - 17:47 Du kan sälja den till mig annars Kan slänga med en 208 imellan Postad 25 November 2013 - 18:03
Jag tycker att Pro låter rätt vettigt då. men varför kan de stora tillverkarna inte bara infoga en parametrisk EQ i sina receivers? Det vore ju fantastiskt och skulle göra produkterna så otroligt mycket mer användbara. BTW... jag är nog lite tjurskallig. Postad 25 November 2013 - 18:11
Var det inte dom där som hade kepsen på sniskan och körde rapparmoves? Postad 25 November 2013 - 18:13
Ja, säg det! Som Onkyo, Yamaha m.fl. har bara enstaka fasta frekvenser man kan peta i. Oftast inte ens i basområdet som brukar vara mest kritiskt. Audessy Pro är grymt på det viset. Valfri frekvens , Q och höjning/sänkning. Man väljer ju naturligtvis vilka högtalare man vill kalibrera också, inte alla som i de enklare versionerna. Grymt bra helt enkelt. Men men, det är nog bara en tidsfråga innan det kommer. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |