Om nu CD håller vad de lovar med en 3:e uppgradering av firmware ( runt 22 feb ) så kan den bli värd det men nuÄrligt nu, boys & girls....
Är denna box värd att införskaffa för tillfället?![]()
//FF

// Hifighost
Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
Startad av
Unregistereda82a1bde
, feb 09 2006 17:03
3140 svar till detta ämne
6 relaterade trådar
Postad 07 februari 2007 - 12:20 Om nu CD håller vad de lovar med en 3:e uppgradering av firmware ( runt 22 feb ) så kan den bli värd det men nu ![]() // Hifighost Postad 07 februari 2007 - 13:33
Om man jämför med den gamla Grundigboxen: Javisst! På den gamla boxen så sög epg:n jämfört med vad som finns på internet. Ingen skillnad och inget jag saknar. Jag tar inte emot några andra satelliter, ingen funktion som jag saknar f n. Jag använder aldrig text-tv, men visst funkar det via scart? Precis som på Grundigboxen m a o. Om man kopplar signalen analogt (scart) så funkar HD-boxen likadant som den gamla CD-boxen, man behöver inte justera format efter varje zappning. Så om man jämför den nya HD-boxen med den gamla CD-boxen så fungerar de precis lika bra/dåligt. Med fördelen att man kan se HDTV och kan koppla den nya boxen via HDMI. Vill man ha "grundigboxen" så kan man stänga av HD-utgångarna. Min HD-box är som tur är väldigt stabil, andra har dock haft problem med låsningar. Redigerat av Tomas L, 07 februari 2007 - 13:35. Postad 07 februari 2007 - 14:37 Postad 07 februari 2007 - 15:28
Om du är på jakt efter sport i High Definition som Premier League, Allsvenskan, Hockey och längdskidåkning (VM i Sapporo) så finns det inget att tveka på...Vad är alternativet ? Du köper den idag för 10 spänn, jag fick betala tre och ett halvt tusen..men jag klagar inte. Postad 07 februari 2007 - 15:39
Du har ju i princip inga andra alternativ för HD ännu. Kan man fortfarande få den fö 10:- är det väl inget att fundera på. Själv betalade jag också 3500:- och även om man snart sett HD i ett år så käns det lite surt att lägga ut så pass mycket pengar för något som till och från inte fungerar bra. Har du inte CD och kan vänta så gör det, CD är inte världens smidigaste leverantör av TV och behandlar ofta sina befintliga kunder med arrogans och är dessutom ganska dyra vill jag säga. Postad 07 februari 2007 - 16:10 Postad 07 februari 2007 - 18:31 I den andra tråden om Canal Digital problemlösning inlägg 946. Canal Digital Mpeg4 box ( problemlösning ) // Hifighost Edit la dit länken till inlägget. Redigerat av Unregistered25afe1a3, 08 februari 2007 - 00:35. Postad 07 februari 2007 - 23:16 I den andra tråden om Canal Digital problemlösning inlägg 946.
känns inte så hoppfullt med med informationen från CD och det verkar som ju närmare man kommer uppdateringsdatum så försvinner funktioner..... Undrar vad oddsen är på att EPG kommer eller att flera satteliter kan tas emot den 22/2 ! ![]() /staffan Postad 08 februari 2007 - 00:37 Även om det är mycket kvar som ska förbättras så hoppas jag på funktionen att kunna ta emot fler satelliter är med på denna uppdateringen.I den andra tråden om Canal Digital problemlösning inlägg 946. // Hifighost Postad 09 februari 2007 - 16:22 CanalDigitals support svarade att det inte gick, medans en säljare i en butik sa att det gick... Jag är säker på att svaret finns någonstans i tråden, men jag har misslyckats att hitta det. Ber om ursäkt isåfall Mvh, /Jesper Postad 09 februari 2007 - 16:50
Jeg får ut HDMI og komponent samtidig på Canal Digitals Sagem HDTV mottager. Komponent signalet har samme format som HDMI (dvs. er det satt 1080i så blir det 1080i både på HDMI og komponent). Har koblet både HDMI og komponent til Pioneer 507XA. Jeg tror egentlig alle utganger er aktive inkl. RGB & CVBS) men jeg har ikke testet RGB siden jeg foretrekker komponent. Redigerat av Bobben_no, 09 februari 2007 - 16:55. Postad 09 februari 2007 - 16:51
HDMI + SCART(komposit) =JA HDMI + SCART (RGB) =NEJ HDMI + Component ? Som jag fattat det. Redigerat av Biggles2002, 09 februari 2007 - 16:54. Postad 09 februari 2007 - 18:32
Lägger till: HDMI + AUX SCART (s-video) = JA Dessutom med lika bra bild som med rgb/scart på min 50" Toshiba rptv. Postad 10 februari 2007 - 18:09
Ni som sa det hade rätt, helt plötsligt funkar det att använda tv:ns text tv, och jag har inte rört någonting. Jag testade ändå 3 gånger under veckan utan framgång, jaja, ibland är det bara skit bakom fjärren. ![]() Postad 11 februari 2007 - 13:09 Min Nokia 9802S stänger plötsligt av sig själv ibland ( display visar test ) och sedan omstart detta kan förekomma var 3-4 minut tills jag stänger av nokian och startar om den själv därefter funkar den ok. Har aldrig haft detta problem innan men efter senaste uppdateringen har det hänt allt för ofta. Kan det ha med uppdateringen att göra eller lägger Nokian av? Funderar på att testa en F-splitter så jag slipper 'loopa' signalen och ha så lite med CD's HD-box att göra som möjligt. // Hifighost Postad 12 februari 2007 - 16:10
den här på Kjell & Co.
Har skaffat en Coax till Opto omvandlare för att få ljud från HD boxen till min Technics Reciever. Jag köpte
Såg att fler har den till boxen och den verkar funka riktigt bra sånär som på en sak: När man byter kanal så kommer ett kort kvittrande missljud som inte uppstår när man kör ljudet via Scart eller HDMI. Har ni som kör coax direkt till recievern detta med? Eller är det en "bugg" i min omvandlare? Sen undrar jag om någon använder Logitech Harmony fjärr till HD boxen? Funderar på snikvarianten 525, nån som vet om Harmony funkar sjysst med boxen? Såg att nån skrev att den behövdes programmeras manuellt... Postad 12 februari 2007 - 18:59 Postad 12 februari 2007 - 19:10 Postad 12 februari 2007 - 19:38 Postad 12 februari 2007 - 20:30 Jag har ett liknande problem. Har kopplat hd-boxen coaxialt till förstärkaren, men vid varje kanalbyte uppstår en ganska hög störning i högtalarna. Bytt coaxial kabel, testat med en likadan hd-box utan resultat. Har prövat med att koppla in nokias digitalbox 9802 s och plötsligt var ljuden borta. Varit i kontakt med canaldigital, där deras bäste tekniker "enligt tjejen jag pratade med" inte hade något bra förslag att komma med. Kan tillägga att jag inte har några ljudproblem för övrigt, så jag tror inte att det är något fel på förstärkaren. Skulle också villa veta om fler har detta problem eller om någon har ett tips att komma med. Förstärkaren är en H/K635. Postad 13 februari 2007 - 22:19 Jag har ett liknande problem. Har kopplat hd-boxen coaxialt till förstärkaren, men vid varje kanalbyte uppstår en ganska hög störning i högtalarna. Bytt coaxial kabel, testat med en likadan hd-box utan resultat. Har prövat med att koppla in nokias digitalbox 9802 s och plötsligt var ljuden borta. Varit i kontakt med canaldigital, där deras bäste tekniker "enligt tjejen jag pratade med" Exakt samma problem för mig. Postad 14 februari 2007 - 09:22 Jag har ett liknande problem. Har oxå kopplat med Kjelles omvandlare, men har inga som helst problem. Postad 14 februari 2007 - 21:04 Postad 15 februari 2007 - 10:28 Tror det beror på en kombination av BOX/mottagare. Postad 15 februari 2007 - 11:58 Är det någon som vet varför det är så? Postad 15 februari 2007 - 14:56 CD har problem med ljudet vid live sändningar detta kommer de nog åtgärda framöver. När de körde elitserien var 5.1 ljudet fördröjt ca 3 sekunder vilket inte var roligt. // Hifighost Postad 15 februari 2007 - 20:36 Postad 21 februari 2007 - 16:43 Har funderat ett tag på att hoppa av Boxer som jag haft ett par år. Har redan sagt upp abonnemanget. Är som sagt sugen på Canaldigitals HDTV-box. Men man blir ju fundersam när man läser om alla besvikna ägare till denna. Har nu min Boxer-box kopplad via Scart(RGB) till min platta 40" tv. Blir bilden bättre även på de kanaler som inte är HD-kanaler när man nu kopplar via HDMI ? Ganska viktigt tycker jag när de flesta kanaler inte är i HD. Läser om andra som kopplar sin HDTV-box via Scart pga olika orsaker. Verkar ju helfel när HDMI finns, eller ? Vad tycker ni? Skall man satsa på denna HDTV-boxen, eller vänta på bättre tider... ![]() Postad 21 februari 2007 - 17:33
Jag har gjort det du funderar på - sagt upp Boxer och gått över till Canal Digital via satellit helt och hållet. För att få HDTV-kanalerna från Canal Digital måste man som bekant köpa deras Familjepaket, och eftersom det innehåller mer än Boxers utbud (förutom skitkanalen TV3 som jag kan vara utan) tyckte jag att det känns onödigt att betala till två operatörer för samma kanaler. Enligt min uppfattning är Canal Digitals HD-box bra på att ta emot HD-kanalerna, men den duger för mig inte till någonting annat än just det - eftersom jag är van vid en dubbeltunermottagare med hårddisk (använde en Topfield 5000PVRt till Boxer) använder jag en Topfield-box till allt utom HD-kanalerna, försedd med ett extrakort (multiabonnemang) från Canal Digital. Hur nöjd du kommer att bli om du kör enbart med HD-boxen beror alltså på vilken typ av mottagare du haft till Boxer, kör du med en enkel box där utan twintuner/inspelningsmöjligheter funkar det säkert lika bra med HD-boxen. SDTV-bilden via HDMI från HD-boxen är helt OK, minst lika bra som från Boxer. Dess SCART-funktionalitet kan jag inte yttra mig om eftersom jag aldrig någonsin använt SCART, aldrig någonsin kommer att använda SCART, aldrig någonsin släppa in en SCART-pryl i mitt hus och för övrigt anser att SCART borde förbjudas. :-) Om du får HD-boxen för 10:- med abonnemang är den helt klart ett OK val, men betala absolut inte mer för den. /politby Postad 22 februari 2007 - 09:00 Jag är van vid en vanlig enkel box för Boxer utan speciella finesser. Skulle själv bli nöjd om jag kunde slippa scarten... ![]() Det här bidragen på 1350:- som man får för installationen. Brukar det räcka, eller blir det betydligt dyrare tro..? Postad 22 februari 2007 - 10:09 Min upplevelse är att Scart bilden för vanliga SD sändningar är mycket bättre än den genom HDMI. Jag kör alltså Scart för SD sändningar och HDMI för HD. En annan "bugg" med HDMI är att bilden inte blir full format utan du får svarta kanter på displayen om du ser på 4:3 sändning. Mitt råd: Behåll scarten för SD sändningarna. Postad 22 februari 2007 - 11:34
Håller med Pexer till fullo ! Intressant för debatten är att självaste Canal Digital REKOMMENDERAR Scart RGB vid SD sändningar - - och hdmi BARA vid HD tittning ! Ni andra som gapar och härjar om att Scart borde förbjudas, kastas etc, har förmodligen inte en särskilt påkostad scart... ...eller också har ni inte testat skillnaden mellan Scart och hdmi på SD kanalerna. Varför blir det då inte överlägset med hdmi som är helt digital - framtidens teknik etc etc ? Enkelt...SD sändningarna sker i 576i eller hur ? - Var i bildmenyn i HD boxens meny kan man välja 576i vid aktiverad HD utgång (dvs vid hdmi användning) ?? Precis -- det finns ingen - utan man får välja mellan 1080i (passar inte) 720p (passar ännu sämre) eller 576p ) no comments... OM hade det funnits en "576i" - hade det FÖRMODLIGEN varit snäppet bättre än scart. Men CD har inga planer på att lägga in en sådan - utan dom rekommenderar i stället lösningen som jag skrev om inledningsvis Postad 22 februari 2007 - 11:41
Mitt råd är att du skall passa dig för "fri installation". När Achmed eller vad han hette med Cant cerifikat var här i somras åkte jag på 2000:- utöver de 1350:- man får av CD. Han tyckte det förstås var en "väldigt tuff installation" (blev man förvånad) Sk "1350 jobb" motsvarar ca 2 timmars "normal arbete". (vad det nu är ? - finns ingen beskrivning utan varierar från installatör till installatör) Vad du än gör - kolla ordentligt med installatören innan denne drar igång. CD kommer bara att rycka på axlarna om du åkt på en merkostnad.. Så, Watch out !! Postad 22 februari 2007 - 12:13 Om kabeldragningen är enkel och det inte behövs en massa extraprylar typ skorstensfäste, combiners eller liknande kan det säkert räcka. I mitt fall fick jag betala extra för skorstensfäste och combiner så det blev några hundralappar till. /P-O Postad 22 februari 2007 - 22:18
Humax, Pace og Topfield har heller ikke ha mulighet for 576i på HDMI. Hvorfor vet jeg ikke men jeg mistenker at 1. generasjon chipset ikke har slik mulighet. Har lastet ned HDMI 1.3a spesifikasjonen og det virker ikke som 576i er støttet men jeg har heller ikke lest spec. veldig nøye så det er godt mulig jeg tar feil. Kan egentlig ikke tenke meg at HDMI skulle bli så mye bedre enn RGB så lenge det benyttes en bra RGB kabel. Redigerat av Bobben_no, 22 februari 2007 - 22:21. Postad 22 februari 2007 - 23:01 Postad 22 februari 2007 - 23:24 Håller med kenta2 inlägget. Använder själv en 42`Pana-PV60 med HDMI för alla typer av insignal uppskalat till 1080i och upplever en markant bättre bild även på SD.Bilden är så pass bra att skillnaden mellan HD vs SD snudd på upplevs som marginell (kanske lite överdrivet men...). RGB scart ger en bra bild oxå (ej i klass med HDMI), men jag har inte sett någon aledning att använda båda. Jag är ingen expert, men som jag förstått så blir det två extra digital-analog omvandlingar med scart (HDMI digital hela vägen) vilket teoretisk borde leda till kvalitets förluster. Anyway, allt är subjektivt och för mig fungerar HDMI superbra oavsett insignal. Postad 23 februari 2007 - 06:44 märkbar när man växlar mellan SVT HD o CD HD för mej. Det är så urbota segt att ändra så man hinner glömma bilden efter att ha fibblat färdigt i menyerna. Har ni hört något om den nya boxen det pratas om? Postad 23 februari 2007 - 09:16 Jag upplever också bilden på SD-kanalerna som bättre via HDMI, jämfört med Scart-RGB. Har en LG 50-tums plasma, och har använde en Scart av ganska högkvalitet.Håller med kenta2 inlägget. Använder själv en 42`Pana-PV60 med HDMI för alla typer av insignal uppskalat till 1080i och upplever en markant bättre bild även på SD.Bilden är så pass bra att skillnaden mellan HD vs SD snudd på upplevs som marginell (kanske lite överdrivet men...). RGB scart ger en bra bild oxå (ej i klass med HDMI), men jag har inte sett någon aledning att använda båda. Jag är ingen expert, men som jag förstått så blir det två extra digital-analog omvandlingar med scart (HDMI digital hela vägen) vilket teoretisk borde leda till kvalitets förluster. Anyway, allt är subjektivt och för mig fungerar HDMI superbra oavsett insignal. Problemet jag har är att ljudet ganska ofta är osynkat, har ingen förstärkare med Audio-delay möjlighet. Är det fler som upplever det problemet? Har problem på alla kanaler inte bara på HD-sändningarna som diskuterats tidigare. Postad 23 februari 2007 - 11:40 Postad 23 februari 2007 - 11:58 Håller med kenta2 inlägget. .Bilden är så pass bra att skillnaden mellan HD vs SD snudd på upplevs som marginell (kanske lite överdrivet men...). Samma här,störst skillnad upplevs vid Premier League fotbollen ! Postad 23 februari 2007 - 13:07 Håller med kenta2 inlägget. Använder själv en 42`Pana-PV60 med HDMI för alla typer av insignal uppskalat till 1080i och upplever en markant bättre bild även på SD.Bilden är så pass bra att skillnaden mellan HD vs SD snudd på upplevs som marginell (kanske lite överdrivet men...). RGB scart ger en bra bild oxå (ej i klass med HDMI), men jag har inte sett någon aledning att använda båda. Jag är ingen expert, men som jag förstått så blir det två extra digital-analog omvandlingar med scart (HDMI digital hela vägen) vilket teoretisk borde leda till kvalitets förluster. Anyway, allt är subjektivt och för mig fungerar HDMI superbra oavsett insignal. ![]() Hur som: Verkar skumt att vissa upplever SD TV via HDMI som sämre än via Scart medan andra upplever tvärtom. Kanske finns det större skillnader i olika leveranser av boxen??? Ni som tycker HDMI bilden (SD) är bättre eller likvärdig än Scarten: Har ni "svarta kanter" i 4:3 sändningar genom HDMI???? Eller är bilden full screen om ni en gång ställt in det??? Sen lite Off-topic, men jag hänger inte riktigt med i era tankar kring skalning: Om ni har en 576 bild och skalar upp den till 1080 för att slutligen skala ner den till displayens upplösning (1024*768???) så säger det ju sig själv att bilden inte blir något vidare optimal? Postad 23 februari 2007 - 13:34
I teorin har du rätt. Men det är så många parametrar med i det hela så praktiken verkar bli en annan. Postad 23 februari 2007 - 14:50 Håller med dig till fullo om du menar att bilduplevelsen är subjektiv och inte behöver återspegla den "sanna" bilden för att upplevas bra, helt rätt! Men att bildinformationen förändras på ett eller annat sätt när du skalar bilden upp och ner kommer man väl inte ifrån. Det är det jag menar med "optimal". Att skala från 576 till 1080 och ner till 1024*768 är rätt tufft och kräver rätt mycket av utrustningen. Men upplever man att detta ger den bästa bilden, så visst: Ok, då är det ju så. Jag upplever att HD boxen ger bäst SD bild via Scart. SD bild via HDMI ger hos mig en lite "brusigare" och ljusare bild och desutom svarta kanter på 4:3 sändningar (måste hela tiden växla med boxens fjärr). Ni som undrade om HDMI vs. Scart: Testa själva och använd det som funkar bäst. Instämmer förresten i föregående inlägg: Var är min EPG uppdatering?! ![]() Postad 23 februari 2007 - 18:24
Jag vill också ha... nån som vill ringa och fråga, jag har gett upp! (Har ringt mååånga gånger till CD) (EDIT: Förtydligande) Redigerat av Möckhult City, 23 februari 2007 - 19:02. Postad 23 februari 2007 - 18:35 Jag undrar också vart uppdateringen har tagit vägen. Postad 23 februari 2007 - 21:26
Skumt, fick mitt paket idag, parabol + HD-box, men det står inget om den fri installatioen som jag blev lovad, och nu har de stängt kundtjänst. Fick ni med en värdecheck eller måste man ringa CD och så ringer de en installatör? Postad 23 februari 2007 - 23:40
Det senaste som sades var den 22 Februari för den nya mjukvaran men kanske under helgen i bästa fall eller har de haft strul med den... // Hifighost 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |