Tack för ditt svar! Skulle du vilja nämna något som du börjat använda speciellt nu när du har Diamonden? knappa 5000 kr känns ändå lite mycket för en telefon jag inte kan garantera att använda nästan fullt ut :/ Har försökt läst och läst reviews men där tar de oftast bara upp hur allt fungerar prestandamässigt, inte vad vi som användare kan utnyttja direkt.
Tack för all hjälp!
Jag hade inte betalt 5000kr för den, men det är en smaksak. Det jag främst använder en telefon till är: ringa och skicka sms. Med sin touchskärm och windowsgränssnitt så kommer den inte i närheten av prestanda eller enkelhet än på en vanlig knapptelefon. Att skriva på en touchskärm är säkert en vanesak men jag brukade kunna sms:a utan att titta på telefonen och det är omöjligt att göra nu. Även om man tittar så blir det fel då det lätt blir ett tryck för mkt eller för lite. Men det vänjer man sig kanske vid, dock kommer det nog aldrig bli lika smidigt som med fysiska knappar. Även att öppna upp sms:en tar sin lilla tid. Ja kanske inte extremt lång tid men om man är van att de kommer direkt när man trycker på en knapp så är det stor skillnad att behöva vänta sekunder.
Kort sagt, om du går från en vanlig enkel knappmobil till den här så kommer du tycka den är seg, vilket kan vara nog så frustrerande.
Kameran är ganska kass eftersom de inte direkt ödslat pengar på optiken, så du behöver ha mkt ljus när du tar bilder samt att det är ganska lång fördröjning... istället för, åter igen, min gamla mobil där jag tog bort linsskyddet och tryckte på en knapp för att ta en bild, så måste du nu gå in i "Bilder och kamera", klicka på kameraikonen, vänta några sekunder tills kameran kommer igång, klicka för att ta en bild och vänta ganska länge innan den tar bilden. Vill du ändra inställningar så är den seg, vill du zooma.. ja gud vilken tid det tar, så det gör jag inte om.
Däremot får du till GPS (funkar grymt bra), wlan och lite sånt. Jättebra om du inte har en dator hemma, men har du det så garanterar jag att du hellre sitter vid den och surfar.
Ett stort plus är också att den är så liten och smidig och plugga in den med usbkabel i datorn och du har ett USB-minne med dig alltid, smidigt, smidigt..
Ett STORT minus är att den slukar batterier då den kör ett förhållandevis tungt operativsystem i botten till skillnad mot enkla knappmobiler.
Finns även en hel del småsaker som jag stör mig på.
* Som när du har sms:at med en och samma person ett par gånger så har konversationslistan gått ner i botten så då finns det bara ett litet område kvar att skriva nytt sms på, dvs det är svårt att se vad man själv har skrivit om det mer än en rad.
* Hade alla mina nummer på sim-kortet, när jag stoppade in det i HTC:n skapades det kontakter av dessa dessutom, vilket gör att du har 2 uppsättningar av alla nummer när du bläddrar i kontaktlistan. Så jag tog bort alla nyskapade kontakter men då kunde jag inte längre se vilka personer det var som ringde, det stod bara deras nr typ "0704123456 ringer.." istället för "Pelle ringer.."
* Gjorde inställningarna för live messenger, funkade klockrent. Där fanns det en fråga om man ville synka det med kontaktlistan vilket jag gjorde. Det ska man inte göra, för då får du alla dina messenger-kontakter i din kontaktbok och om du tar bort dem därifrån - då tas de bort i messenger också permanent!
* Om du skrivit ett sms kan du inte enkelt bläddra efter namnen i kontaktboken vem du vill skicka till, du måste skriva början av namnet först.
* Etc..
Om jag ångrar att jag skaffade en? Nej faktiskt inte, jag fick med den i mitt abonnemang. Och jag var sugen
på någonting nytt. Skulle nog bara rekomendera telefonen till folk som uppföljer följande kriterier:
- gillar att pyssla med datorer
- kan pyssla med datorer
- vill använda mobilen till annat än ringa, sms:a och fota
- förstår att man får en handdator först och främst, med lite windowsprogram inkluderat för att ringa och sms:a.
- kan, och vill, leta i forum för hur man fixar och tricksar (som tex att konfigurera så att man stänger ner applikationer istället för att gömma dem, annars segar din telefon så mkt att den hänger sig efter ett tag etc)
Skulle tex aldrig rekomendera den till min syster eller föräldrar, men däremot till en datorintresserad som gärna tar tid att läsa i forum etc.
/S - en högst personlig erfarenhet än så länge