Postad 13 March 2012 - 17:14
Vart i Skottland ska du vandra melanderhenrik?
West highland way, 153 km. En ganska enkel 10 dagars vandring med boende på b&b och sherpa van service så att man kan fokusera på naturen och fotograferingen
Postad 13 March 2012 - 21:39
Över 2 papp i svenska butiken!Nu är inte det här något objektiv, men jag har just beställt en Pentax O-gps1. Ska bli kul att geotagga bilder på min vandring i skottland. Men jag ser nog mer fram emot astrotracer funktionen
Var köpte du den ifrån Henrik?
Postad 14 March 2012 - 14:53
Istället börjar jag fundera på ett första fast objektiv: Budgeten är ~4000 spänn vilket gör att dessa båda har hamnat i mitt blickfång
Vilket skulle ni rekommendera? Finns det några andra som kvalar in. Jag är ute efter något ganska ljusstarkt som lämpar sig för att ta kort på familjen (främst min 2åring).
Redigerat av hiflyer, 14 March 2012 - 14:54.
Postad 14 March 2012 - 16:42
Så det finns lite för och nackdelar, som vanligt, med allt.
Postad 14 March 2012 - 16:45
billigt och bra. Annars kan ju
vara ett alternativ. Ljusstarkt och skarpt som tusan i mitten. Nackdelarna är väl att den är rätt stor och inte så knivskarp i kanterna. Ger även ful boké om man bländar ner då den har få blad som inte är rundade.
Annars är väl nog DA 40 Limited i en klass för sig då det kommer till byggkvalitet. Det lär även vara rejält snabbt på att fokusera.
Redigerat av access, 14 March 2012 - 16:47.
Postad 14 March 2012 - 16:49
Postad 14 March 2012 - 17:54
Här är en DA40-forumtråd att läsa
http://www.pentaxfor...ed-samples.html
och här finns några användaromdömen
http://www.pentaxfor...ncake-Lens.html
Det gick för övrigt ett på Tradera nyligen, minns jag inte fel slutade den på strax över 2000 kr så har du inte bråttom kan du kanske hålla koll där.
Kanske inte riktigt rätt tråd men jag tänkte passa på att fråga hur man gör för att skapa en sådan här ram runt sina foton. Jag avser då främst texten han har lagt in under fotot. Jag skulle gärna skapa sådana här ramar och i dem skriva info om objektiv, brännvid, iso m.m. som text. Vad för program behövs för det? Är det PS, LR eller något annat?
Redigerat av Pentax K, 14 March 2012 - 18:00.
Postad 14 March 2012 - 18:04
Postad 15 March 2012 - 11:29
Postad 15 March 2012 - 17:49
50/1.4 hade jag inte köpt nytt till det priset utan letat rätt på begagnat
Postad 15 March 2012 - 22:42
Sitter själv med DA 15 Limited, DA 35 Macro Limited och DA 70 Limited. Frestar ibland att fylla hålen med DA 21 och DA 40 men hittills har jag lyckats hålla mig… samt att pengarna försvinner i cykelprylar också.
Redigerat av access, 15 March 2012 - 22:43.
Postad 17 March 2012 - 18:47
+ för FA43 är marginellt skarpare, har något bättre bokeh, lite mindre CA, lättare, billigare, snabbare AF
- för FA43mm är att det ej har WR, silverfärgat (=fult med svart K-5:a), motsvarar 64mm på K-5 (lite udda brännvidd)
+ för DA*55 är tystare AF, snabbare, motsvarar 82mm på K-5 (bra som porträttobjektiv), WR
- för DA*55 är att det är så dyrt och dessutom kräver att man köper till extra garantitid p.g.a. krånglande SDM
Det verkar ju solklart att det är FA43mm som går segrande ur det här men jag velar trots det
Kollar mest på engelspråkiga sajter och där står ofta att objektiven har "IQ". Med mina taskiga språkkunskaper vet jag inte vad de avser med "IQ" i det här sammanhanget Någon som kan ge en bra förklaring?
Postad 17 March 2012 - 18:57
Sitter och velar mellan ett DA*55 och ett FA43mm
+ för FA43 är marginellt skarpare, har något bättre bokeh, lite mindre CA, lättare, billigare, snabbare AF
- för FA43mm är att det ej har WR, silverfärgat (=fult med svart K-5:a), motsvarar 64mm på K-5 (lite udda brännvidd)
+ för DA*55 är tystare AF, snabbare, motsvarar 82mm på K-5 (bra som porträttobjektiv), WR
- för DA*55 är att det är så dyrt och dessutom kräver att man köper till extra garantitid p.g.a. krånglande SDM
Det verkar ju solklart att det är FA43mm som går segrande ur det här men jag velar trots detNågon som har haft bägge och har någon åsikt att dela med sig av?
Kollar mest på engelspråkiga sajter och där står ofta att objektiven har "IQ". Med mina taskiga språkkunskaper vet jag inte vad de avser med "IQ" i det här sammanhanget Någon som kan ge en bra förklaring?
FA43 finns i svart också.
http://www.bhphotovi..._9_Limited.html
Redigerat av dannan, 17 March 2012 - 18:57.
Postad 17 March 2012 - 19:38
Postad 17 March 2012 - 20:17
Men DA* 55 är ett helt annat objektiv, jag tycker inte man kan jämföra dem på ett rättvist sätt.
Båda är jäkligt bra gluggar mao!
Jag skulle köpa DA*55 om jag ville ha vädertätat, tyst fokus samt porträtt vidd.
43'an för designen/storleken, skärpan (sjukt skarpt) och den allmänna Ltd känslan.
Har själv 43'an och det är en konstig vidd på APS-C men när man väl vant sig, så funkar det helt enkelt.
Brukar ta den när jag bara vill ha ett enda objektiv, då funkar den helt plötsigt jätte bra. Men när den ligger i kamera väskan då blir 31 och 77 mer använda.
Postad 18 March 2012 - 02:36
Edit: DA* 55 har ingen krånglande SDM, kolla t.ex. PentaxForums undersökning.
Redigerat av access, 18 March 2012 - 02:37.
Postad 18 March 2012 - 03:51
Postad 18 March 2012 - 08:40
Nån här måste vilja ha det!!!! Kanon glugg är det, skarpt som f-n
Redigerat av Mikael_R, 18 March 2012 - 08:41.
Postad 18 March 2012 - 10:52
Jag har redan kontaktat honom för att köpa detHade jag inte FA77, skulle jag köpt det direkt Floyd
Nån här måste vilja ha det!!!! Kanon glugg är det, skarpt som f-n
Redigerat av Pentax K, 18 March 2012 - 11:10.
Postad 18 March 2012 - 22:50
Sitter och velar mellan ett DA*55 och ett FA43mm
Det verkar ju solklart att det är FA43mm som går segrande ur det här men jag velar trots detNågon som har haft bägge och har någon åsikt att dela med sig av?
Jag har haft 55:an och har 43:an. Jag tycker inte att de är jämförbara på något sätt. Kan inte säga att den ena är bättre än den andra. 43mm passar mig bättre.
Postad 19 March 2012 - 06:40
Redigerat av Pentax K, 19 March 2012 - 06:51.
Postad 19 March 2012 - 20:26
Jag, personligen har aldrig gillat 50mm'ers gluggar på APS-C kamera. Det är för långt och för kort på samma gång känner jag.
men en sak är säker, 55 är definitivt inte samma sak som 77
Jag klarar mig rätt bra med 31 och 77
Postad 20 March 2012 - 07:06
Postad 20 March 2012 - 19:54
Både 77 och 55 är ju designade av Jun Hirakawa som även har designat rätt många av Pentax andra toppobjektiv. Tycker själv att DA* har fördelar jfrt med FA Ltd.
Kör ju själv med fattigmansvarianten till FA 31 Ltd + DA* 55; dvs Sigma EX 30 + DA* 55.
Postad 21 March 2012 - 15:10
Jag har de flesta brännvidder täckta via mina zoomar med början av 12mm (Pentax DA12-24mm) och uppåt
Men även om dagens zoomobjektiv är jäkligt bra så vill jag trots att fortfarande ha minst ett par primeobjektiv.
Jag hatar zoomar men jag kan inte leva utan dem. Jag har tre zoomar. DA*16-50/2.8 levererar fantastiska färgtoner och 16mm är bra att ha när man ännu inte har DA15/4.0. DA*50-135/2.8... u have 2 see it 2 believe it! Åsså superzoomen DA18-250/3.5-6.3 när man inte törs ta med dyrgriparna eller har extremt höga kvalitetskrav.
När det gäller silverfärgat objektiv på svart kamerahus så måste jag bara säga att du har fel. Det ser riktigt snyggt ut men framför allt så syns det att man har monterat något speciellt på huset. När jag körde K-7:an med denna kombo så blev vänner och bekanta plötsligt nyfikna på vad jag använde för något. De trodde jag körde analogt
Jag har ju själv haft DA*55/1.4 och anledningen till att jag sålde den var att brännvidden inte riktigt passade mina behov. Den var antingen för mycket eller för lite tele för mig. Den blev för snäv inomhus och för kort utomhus. Dessutom så fick den konkurrens. Eller egentligen var det aldrig tal om konkurrens. A50/1.2 är inte samma liga, sport, planet eller galax. Men då pratar jag inte optiska egenskaper. Utan om känsla, handhavande och samlaren i mig.
55:an ersattes med 31:an och 43:an. Men 31:an och 43:an ligger ganska nära varandra men ändå inte. Svårt att förklara. Jag skulle aldrig kunna välja bort någon. Nu har jag inte barn men ingen skulle väl kunna välja bort något av sina barn
Hur som helst så sitter 31:an på när det är vardagsfotograferande av livet inomhus och utomhus. 43:an kan bli lite snäv vid bordet på mina favorit caféer. 43:an sitter på vid fotopromenader, grillfester, i skidbacken etc. 43:ans förmåga att isolera objekt är enastående. Den där subjektiva 3D-effekten några pratar om... jag tror jag fattar vad de menar. 43:an levererar vackra färgtoner och den är mycket kompakt. Allt är i metall och glas och den har precis som de andra FA-ltd något som jag tycker att alla objektiv ska ha, nämligen bländarring.
Men 55:an hade också en otrolig handhavande-känsla. Med kombon K-5/7 + DA*55 kände jag mig som en krypskytt eller soldat i en insatsstyrka: Vädertätat, kompakt, diskret och supertyst.
Det är svårt att ge dig råd men jag tycker att Access råd, 31 + 55 är bra. Jag brukar ofta kombinera 21/43 eller 31/50. Men jag måste erkänna att det snart kanske blir en 77:a. Jag vill ha alla FA-ltd och det skulle bli en utmaning att lära sig använda den brännvidden. Dessutom så vill jag ha dem alla när Pentax FF blir verklighet
Postad 21 March 2012 - 17:36
Det är för jäkligt vad dyrt FA31 är, det billigaste jag hittat är för c:a 8500 kr. Alltså mer än 1000 kr dyrare än K-5, skulle någon här vilja bli av med sin 31:a kan jag gärna köpa den, vad säger du Mikael? Börjar det inte bli dags att göra sig av med det och testa något nytt
Att jag inte har något intresse av FA77 beror på att jag har en annan ljusstark klassiker som ligger rätt nära 77:ans brännvidd och det är mitt Takumar 85mm F1.8 som garanterat är av en mekanisk kvalité som får alla FA att blekna och det törs jag säga utan att ha testat något FA. Att fokusera med takumarobjektivet är en rätt oslagbar känsla. Finns knappast några andra objektiv som är så sköna att fokusera manuellt med som dem. Jag känner alltså för det som du gör för ditt A50/1.2 Takumarens optiska egenskaper jämfört med 77:an törs jag inte ha någon åsikt om men där borde nog 77:an vara bäst.
Utifall någon här skulle vara intresserad av FA43 så finns en på Tradera nu för 4500 kr i utroppspris.
Postad 22 March 2012 - 14:18
http://www.blocket.s...93.htm?ca=2&w=3
http://www.pentaxfor...-F1.4-Lens.html
Hade köpt det på bums om jag inte hade haft en Rega RP6 på väg som ska betalas, och nya lundhags vandrar kängor, och flyg till skottland, och hotell...
Redigerat av Unregistered0b884712, 22 March 2012 - 14:23.
Postad 24 March 2012 - 17:27
ALLA FA att blekna utan att ha testat någon.
Nåväl...om vi bortser från den manuella fokuseringen, upplever jag att FA* 85 1,4 presterar bättre på alla punkter än vad Takumaren gör.
Däremot undrar jag om 43an, har haft en i min närhet en kort period, men såldes bort pga att den helt enkelt var för kass. Jag skriver inte detta för att provocera utan undrar om vad man kan ha missat? Brännvidden är för lik 50mm, inte särskilt ljusstark och skärpan inte nämnvärt bättre än 50 an. Dessutom är den inte väderskyddad, som annars kunde varit till dess fördel. Många talar så varmt för den så jag inser att jag måste testa den mer.
Finns det inga i typ Skåne/Småland /Blekinge som är intresserade av ett Geek Meet? Läste på fotosidan om ett sådant i Stockholm. Men jag tycker det är en smula långt iväg.
Postad 24 March 2012 - 17:38
Med flyg blir inget långt kis.
Postad 25 March 2012 - 08:32
För mig känns 43 väldigt malplacerad.
Med flyg blir inget långt kis.( om man nu har tillräckligt nära till en flygplats)
Jo det är väl sant. Men flygplatsen ligger en bit iväg. Vikt mässigt känns det dessutom bäst att vara bilburen
Postad 25 March 2012 - 11:52
Jag tycker att den är bäst på FF (har provat med analog), där skiner den, typ som 31'an på aps-c.
Men den funkar utmärkt till aps-c också. Lite vidare än 50 vilket bara är bra. Tycker den är klockren som gatu glugg.
tillräckligt "lång" för att isolera objekt med fin bokeh till följd och tillräckligt kort för att få med saker.
Det som utmärker 43'an är bokehn och färgerna, den har faktiskt en mycket egen rendering. Och Kis: Det ÄR ett mycket skarpt objektiv. Sjukt skarpt...
Postad 29 March 2012 - 11:10
Apropå ingenting. Hittade precis ett objektiv i förrådet som jag trodde jag sålt, ett DA70/f2.4. Saknar objektivlocket dock (det i metall som passar över motljusskyddet) Motljusskyddet, kartongen, läderpungen osv finns kvar, tänkte att nån från här kan köpa det för 2000, annars lägger jag upp det på tradera/blocket.
( ̄へ ̄)
Redigerat av Pentax K, 05 April 2012 - 14:35.
Postad 04 April 2012 - 11:33
Tamron 18-250 2.8 (tex. för resor)
Pentax DA* 16-50 2.8
Pentax DA* 50-135 2.8
Pentax FA 50 1.4
Revuenon 55 1.2 (manuellt)
Pentax FA 43 Ltd. 1.9 (silver)
Pentax 100 WR 2.8
Fotar för det mesta på kortare avstånd men funderar på att byta bort mitt 43mm limited emot antingen en vidvinkelzoom eller ett teleobjektiv för att bredda omfånget en aning. Även om jag gillar 43:an på alla sätt och vis. Jag värderar ljusstyrka rätt högt så inte över 2.8 på televarianten, på vidvinkel så kvittar det. Är det någon som har några bra tips? Har inte riktigt hängt med på sistone och har dålig koll på marknaden.
/C
Postad 05 April 2012 - 09:36
Postad 05 April 2012 - 18:16
Jadu, det är svårt... därikring är nog lämpligt, 200-300. Har nåt spegelobjektiv som är på 500mm också, Tamrons 55BB, och det tycker jag för det mesta är för långt och ljusfattigt. Ett fast 200 skulle jag nog aldrig köpa utan då skulle det få bli en 70-200 zoom av något slag. Men kring 300 så är det ont om ljusstarka zoomar och de som finns är svindyra.
Sigmas 70-200 verkar förresten kosta lika mycket med och utan bildstabilisator... är inte det lite konstigt?
Edit:
Glöm det! Såg att den senare utgått
Redigerat av cofra, 05 April 2012 - 18:19.
Postad 09 April 2012 - 20:04
Nu är det ju ingen Zoomglugg jag förespråkar för men satsa slantarna hellre på en DA15 Lim istället Cofra sjukt bra egenskaper speciellt i motljus med solen i bild.
Redigerat av RedMarathon, 09 April 2012 - 20:05.
Postad 10 April 2012 - 11:13
Läste en undersökning i en kamrablaska där man jämförde DA 12-24 med andra gluggar från Tamron och Sigma där fick Pentaxen en riktig botten notering, minns inte vilken blaska det var och när.
Nu är det ju ingen Zoomglugg jag förespråkar för men satsa slantarna hellre på en DA15 Lim istället Cofra sjukt bra egenskaper speciellt i motljus med solen i bild.
Här finns ett annat test och det ser ut att stämma med mina erfarenheter, dvs ingen bottennotering, men att konkurrensen är hård.
http://www.pentaxfor...troduction.html
Postad 10 April 2012 - 14:08
Den fick rätt bra betyg i Photozones test där slutkommentaren blev "regarding the moderate price tag you're getting lots of bangs for your bucks here".... den där 12-24 var jag också nära att köpa på Fotoaffärn inne i stan, han hade ett sådant liggande som hade stått på hyllan länge
På PentaxForums finns även en tråd med foton tagna med DA 12-24 samt givetvis användaromdömen som gäller den här zoomen. Men de sidorna har du kanske redan läst
Redigerat av Pentax K, 10 April 2012 - 14:15.
Postad 10 April 2012 - 17:55
Om ni nu missat så håller vi nu på med ett Pentax Geek Meet south på Fotosidan.
Här kanske finns några intresserade...
PS: Tycker 12-24an är bra och skiter nu för tiden fullständigt i alla tester och kör mitt egna race
Postad 12 April 2012 - 07:14
Helt rätt att göra så! Önskar att jag kunde göra på det sättet12-24an är bra och skiter nu för tiden fullständigt i alla tester och kör mitt egna race
Sedan kan det naturligtvis "säga klick" direkt med vissa objektiv
Redigerat av Pentax K, 12 April 2012 - 15:07.
Postad 14 April 2012 - 21:02
Min anledning till dizzandet av tester är att jag tycker de stämmer ofta dåligt med verkligheten. Viktigt också är till vad och hur man ska använda sitt objektiv. Det måste vara stor skillnad på vad fotografen önskar och för vad slags motiv man fotar. Ett som passar någon måste inte nödvändigtvis passa alla!! De faktum att många tester dessutom måste vara "köpta" på något sätt gör att min tillförlitlighet till dessa sjunker avsevärt, även om det nu måhända är ett "seriöst" test.
Ska nu prova något nytt (för mig) med ett Geekmeet, då kan man testa gratis
Mitt stora klick är FA* 80-200mm som är tung och otymplig, men som levererar varje gång..helt fantastisk.
Postad 15 April 2012 - 09:44
Postad 15 April 2012 - 10:50
Är det verkligen 4-5 liknande gluggar eller är det snarare 3?
Exempelvis Jag vill ha ett objektiv:
prime
runt 20mm
gillar orginal gluggarna bäst
autofokus
DA 21 FA 20 och FA*24. Har jag redan Limited objektiv och gillar dessa, kollar jag med grannen, släkten eller polarna på forumen etc. Som sagt användar omdömen kan inte förkastas. Hur många 85or finns det med AF och hur många 300mm eller 200mm för den delen?
Jag har för övrigt gått den jobbiga vägen och testat mig fram genom att köpa och sälja. Tar tid och engagemang men har fungerat väl och jag har inte förlorat några pengar på det
Sen är det säkert så att alla tester som görs finns det säkerligen flera bra. Men jag tappade tron på det när något tyskt magasin dizzade K-7an jämfört med canikon. I testet hade Canikon en nedbländad 50 1,4 och Pentaxen kitlinsen
När sedan Råd & Rön som ska vara konsumenternas tidning gjorde en oerhört korkad bedömning av K-5 (det blev för mörka bilder med kitlinsen) så blev det lite av droppen.
Postad 15 April 2012 - 11:58
D7000 fick också en hel del fått oförtjänt kritik, även från "kunniga" testare.
Redigerat av Mikael_R, 15 April 2012 - 12:06.
Postad 15 April 2012 - 14:23
Jag undrar även vad ni som har FA limitited anser om "Made in Japan" kontra "Assembled in Vietnam". Jag har läöst en del trådar att vissa anser att MiJ ska vara bättre än AiV. Jag har ju aldrig testat dem men för min del känns det mest som snobberi att eftersträva att endast köpa MiJ. Pentax ställer väl krav på de som monterar oavsett om det sker i Japan eller Vietnam och jag har svårt att tro att AiV ska vara sämre. Men finns här någon som har erfarenhet och har haft tillfälle att testa om det är någon skillnad?
Postad 15 April 2012 - 18:47
Det jag sett angående MiJ så verkar det vara amerikanarna som kräver detta.
Postad 15 April 2012 - 19:24
Det skiljer absolut inget mellan AIV och MIJ, förutom att AIV monteras ihop i Vietnam, delarna är samma delar precis som MIJ. Och delarna kommer från Japan. Samma glas, samma allt.
Många säger att även fast man kunde se tendenser till montage fel eller dålig kontroll i Vietnam, så förekom detta även på MIJ tiden.
Det är ganska naturligt att det blir några misstag när en ny fabrik sätts ihop och ny personal anställs. Och det förekommer inte så många klagomål på AIV gluggarna vad jag sett. Två stycken på PF har varit med om att glas tuben fallit ur objektiv kroppen, pga skruvar som lossnat, men det är nog rätt sällsynt.
Nu kommer dock nåt spännande
AIV och MIJ = samma grejer, annan monterings fabrik.
punkt slut....
Redigerat av Mikael_R, 15 April 2012 - 19:28.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Sigma 30/1,4 eller pentax 35/2,8?
11 bilder
9 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?