* Officiell Tråd - Nokia N900 *
7894 svar till detta ämne
Postad 14 November 2009 - 01:56
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Hej, jo det är jag (kolla min tweet om du inte tror mig) och ja klart vi förstår er frustration över att behöva vänta. jag vet inte om hela världen kommer sälja den nu direkt som ni säger men jaja oviktigt för er leverans oavsett. vi planerar att börja säljstarta och leverera INNAN jul i sverige av de skäl vi angav i chatten. och ja, planerar sa jag... kan inte garantera något nu om något skulle hända i schemat... har dock ej hört om några problem...
nu måste jag sova. lev väl :-) och tack för feedbacken om väntetid och olika besked. vi ska ta det till oss !
//klas
Välkommen till forumet Klas. Kul att det finns någon som bryr sig om oss telefon-intresserade för så vitt jag vet har det aldrig tidigare hänt att någon chef på Nokia eller liknande företag registrerat sig på ett forum för att besvara folks frågor eller släcka deras frustration. Tycker att det var ett mycket klokt gjort av dig. Vet du om man kan köpa N900 från Finland? Jag vill ha den till vilket pris som helst eftersom jag själv håller i telefonbutik inne på Entré Köpcentrum i Malmö och har extremt många kunder som har frågat om N900 så vill jag kunna ge dem feedback och berätta om den innan den kommit till butikerna i Sverige, dessutom är jag så klart sjukt sugen på en sådan själv. //Mobilproffs
Postad 14 November 2009 - 02:45
otto zx-7r
-
otto zx-7r
-
Amatör
-
-
96 inlägg
tack!!!
tack klas för att du byr dig om oss
vi som tycker att prylar är kul fortfarande
jag har inte haft detta ha behov sen typ ps3;an
och då har jag köpt det mesta
ge oss våran telefon snälla...
Postad 14 November 2009 - 03:44
Unregistered291b33b4
-
Unregistered291b33b4
-
Användare
-
-
149 inlägg
Nokia har i många fall haft en dålig kontakt med sina kunder under lanseringen av n900 men att Klas tar och registrerar sig här ska han ha en stor eloge för.
Om vi nu bara kunde få ett datum...
Postad 14 November 2009 - 03:58
buan
-
buan
-
Användare
-
-
102 inlägg
"The more elaborate our means of communication, the less we communicate."
Bristen på klara besked och avsaknaden av korrekt information är ofta boven i situationer som denna. Välkommen, Klas!Jag hoppar på en fråga direkt, som många med mig undrar över. Kan Du djupdyka lite i Din uppgift från chatten ang. stöd för USB host? Och hur problematiken kring den eventuella avsaknaden av ett fullt hårdvarustöd har kringgåtts? Q: Hej, Tycker att N900 är super intresant, men har lite frågor. I eran interjuv här på mobil.se nämde ni att N900 har digital kompass, har den det?(Augmented reality skulle kunna bil möjligt;) ).. FM radio fanns inte med på Specen men fanns i mobilen endå!!. En annan funktion som är intresant är USB host som N810 har. Har den fler guldkorn som inte visats än? Fråga2: Maemo Appar/program kommer att säljas i OVI Store, och kommer till stor del vara opensource. Men hur blir det med större företag som t.ex EA kommer de att sälja/utveckla spel till N900, Har läst att det är problem med DRM skydd eller gäller det bara musik? Kan vi vänta oss fler spel i samma klass som Bounce? M.a.o Kommer man att kunna köpa program/spel på OVI Store. Tack på förhand.
A: Hej, Tidigare var det planer på magnometer men tyvärr togs det bort så den har inte en digital kompass. Dock kommer det komma bra GPS funktioner med riktningar till N900. Både FM radio och USB Host går att tanka ner via beta-apps katalogen. FM sändare ligger med default. Det finns många andra guldkorn. Nintendo Wii controller som du kan koppla till N900 och använda till sNES emulatorn, BT support för mus och tangentbord eller USB då om du vill. Massa andra funktioner och ja flera spel också. Som jag svarade innan kommer du lätt kunna se tillgängliga applikationer antingen via Ovi Store eller programhanteraren i N900. Edit: Glömde ju skriva namnet..
Redigerat av buan, 14 November 2009 - 04:07.
Postad 14 November 2009 - 09:31
pko
-
pko
-
Användare
-
-
212 inlägg
Det verkar ju inte krylla om bekräftad information om när N900an kommer ut i butik i andra länder heller, det är snarare så att vi i Sverige fått mest info.. Verkar iaf som om England och USA blir rätt tidigt ute (där förväntas den komma in i lager och sedan skeppas till kunder i nästa vecka).
I Danmark/Norge (och Finland?) verkar leveranserna vara 2-3 veckor bort (månadsskiftet nov/dec). I en del andra länder gissar man på januari.
Postad 14 November 2009 - 10:31
Pooot
-
Pooot
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
För er som missat dessa två videos som Venomrush skrev om på t.m.o: "Just found a few videos thought you guys might be interested to watch. Pushing the limits of the N900 Part 1 - http://tr.im/EVtmPart 2 - http://tr.im/EVtrCredits to archebyte" - Patrik
Postad 14 November 2009 - 11:35
Unregistered50298397
-
Unregistered50298397
-
Rookie
-
1 inlägg
Hej allihopa, har nu plöjt igenom hela denna tråd, vill först och främst tacka för en underhållande tråd, hopp, glädje, besvikelse, förtvivlan, hat, ja här finns allt. Keep it up folks!
Nå, ur en ingenjörsmässig synvinkel tycker jag att det är lite besynnerligt att Nokia missade det här med SIM ATK stödet. Hade besparat mig otaliga (tråkiga) sidor att plöja igenom  , och Nokia en del bekymmer.
Vi pratar ju ändå om Nokia, jag vet inte hur många mobiler de har på sitt "samvete", men det är nog många.
Lite fakta från 2008.
-nummer 1 i världen på att göra mobila enheter.
-plöjde ner 6 miljarder euro i forskning och utveckling
-cirka 40 000 anställda inom forskning och utveckling
Så det är inte något enmansföretag som i sina första trevande steg ska lansera sin första mobil.
Så mina slutsatser/spekulationer är att Nokia inte har satt sina "skarpaste hjärnor" på detta projekt (de är nog upptagna med att smida grymma planer på att ta över hela världen). "Medelmåttiga" hjärnor då? Nä, de hade nog inte missat heller. Ni förstår nog vart jag vill komma. Jag är alltså orolig över kvaliten på detta projekt. För vad är det man bruka säga, soppan blir aldrig bättre än kocken, eller äpplet faller inte långt från trädet. Mina spekulationer som sagt. Vad tror ni?
En annan teori är att Q/A avdelningen på Nokia missade detta.
//hamchoi
Postad 14 November 2009 - 11:41
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Ja välkommen klas
Men tycker då att "now shipping" som kom förra måndagen va helt värdelös information såfall! Typ bara att få upp förhoppningar att telefonen skulle komma "snart". Lite dumt kan jag tycka för då skeppades ju inga telefoner? eller som vi konsumenter tog den infon att dom va på väg ut till butiker och snart hos kund.
Postad 14 November 2009 - 11:48
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Det verkar ju inte krylla om bekräftad information om när N900an kommer ut i butik i andra länder heller, det är snarare så att vi i Sverige fått mest info.. Verkar iaf som om England och USA blir rätt tidigt ute (där förväntas den komma in i lager och sedan skeppas till kunder i nästa vecka).
I Danmark/Norge (och Finland?) verkar leveranserna vara 2-3 veckor bort (månadsskiftet nov/dec). I en del andra länder gissar man på januari.
Nä, det verkar ju dröja lite till där oxå förvisso. Men vad som är intressant är ju sverige vs finland release(ännu en finnkamp)då deras tangenbord är mer som våra. ska dit i början av Dec, får väl se om de har släppts då. Efter det kanske ni ser mig på plattan med ett enormt N900-stånd. Ord.pris 6999:- (ingen leveranstid,ingen garanti!) Klas.pris 5999:- (eftersom han var vänlig nog att joina n900 tråden)
Redigerat av theclone, 14 November 2009 - 11:50.
Postad 14 November 2009 - 11:54
frals_
-
frals_
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Nokia har i många fall haft en dålig kontakt med sina kunder under lanseringen av n900 men att Klas tar och registrerar sig här ska han ha en stor eloge för.
Då har du nog missat maemo.org helt och hållet... ;-) Men jo, helt klart hedersvärt av herr Ström att registrera sig här och kommentera med mera  Nå, ur en ingenjörsmässig synvinkel tycker jag att det är lite besynnerligt att Nokia missade det här med SIM ATK stödet. Hade besparat mig otaliga (tråkiga) sidor att plöja igenom , och Nokia en del bekymmer.
Vi pratar ju ändå om Nokia, jag vet inte hur många mobiler de har på sitt "samvete", men det är nog många.
[...] Så det är inte något enmansföretag som i sina första trevande steg ska lansera sin första mobil.
Så mina slutsatser/spekulationer är att Nokia inte har satt sina "skarpaste hjärnor" på detta projekt (de är nog upptagna med att smida grymma planer på att ta över hela världen). "Medelmåttiga" hjärnor då? Nä, de hade nog inte missat heller. Ni förstår nog vart jag vill komma. Jag är alltså orolig över kvaliten på detta projekt. För vad är det man bruka säga, soppan blir aldrig bättre än kocken, eller äpplet faller inte långt från trädet. Mina spekulationer som sagt. Vad tror ni?
Ur ingenjörsmässigsynvinkel ser jag det mest som att någon missade detta i specifikationen och därefter körde alla på efter den... ;-) Uppenbarligen har QA och diverse andra avdelningar missat SIM ATK. Eftersom 3 verkar vara den enda operatören i Europa som använder sig av det (och i fyra länder) så kanske det inte är helt oförklarligt. Att du drar någon sorts parallell mellan missen med ATK och kvalitén på projektet... Jag vet inte vad jag ska säga, sorgligt kanske passar bäst in. ;( Men tycker då att "now shipping" som kom förra måndagen va helt värdelös information såfall! Typ bara att få upp förhoppningar att telefonen skulle komma "snart". Lite dumt kan jag tycka för då skeppades ju inga telefoner? eller som vi konsumenter tog den infon att dom va på väg ut till butiker och snart hos kund.
De som har någon läsförståelse överhuvudtaget förstod att de lämnade *fabrikerna* och inget annat... Men att faktiskt läsa mer än rubriker kanske är för höga krav? ;-)
Postad 14 November 2009 - 12:24
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
De som har någon läsförståelse överhuvudtaget förstod att de lämnade *fabrikerna* och inget annat... Men att faktiskt läsa mer än rubriker kanske är för höga krav? ;-)
Och du idiotföklarar folk innan du ens verkar vara insatt i detta????? Hur vill du att jag ska tolka ett mail från nokia som säger så här?????? "Nokia N900 is now available and shipping"' ????? Nötta! Ursäkta jag är inte på humör!
Redigerat av Gurra101, 14 November 2009 - 12:26.
Postad 14 November 2009 - 12:45
Unregistered291b33b4
-
Unregistered291b33b4
-
Användare
-
-
149 inlägg
Då har du nog missat maemo.org helt och hållet... ;-) Men jo, helt klart hedersvärt av herr Ström att registrera sig här och kommentera med mera 
Nej jag vidhåller min åsikt även fast jag har hängt en del på maemo-forumet. Dom har där haft lika lite aning som alla andra om releaser och liknande (finns typ 17 trådar om det), sen finns det ett fåtal utvalda där som fått testmobiler och därmed kan rapportera om funktionerna är en helt annan sak. Herregud hela det forumet blev ju, liksom här, helt lyriska när han snubbe från nokia kom på besök.
Redigerat av Unregistered291b33b4, 14 November 2009 - 12:46.
Postad 14 November 2009 - 14:48
e_kjellgren
-
e_kjellgren
-
Lärjunge
-
-
313 inlägg
Postad 14 November 2009 - 14:59
withstone
-
withstone
-
Rookie
-
5 inlägg
en snubbe på nokiaport.de som fakeade n920 tyvärr.. http://www.nokiaport...p?threadid=5379
Postad 14 November 2009 - 16:57
drakedram
-
drakedram
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Skönt för oss att äntligen veta att mobilen kommer vecka 49! Pratade med en kille på tre och han sa att det var helt klart att de skulle få in den då!
Postad 14 November 2009 - 17:14
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Skönt för oss att äntligen veta att mobilen kommer vecka 49! Pratade med en kille på tre och han sa att det var helt klart att de skulle få in den då!
Ja så länge den nya mjukvaran är klar då vilket inte ens Nokia kan svara på så vilken spåtant killen på tre går hos hade varit intressant! om det inte är så att dom mörkar på nokia?
Postad 14 November 2009 - 17:38
malavan
-
malavan
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
 Det är ingen land som har fått den färdiga produkten än.Vi får se när dem kommer ha den i handen,men jag håller med det inte många saker som har gått rätt till med här projekten.HUR BRA kommer den va?
Postad 14 November 2009 - 17:47
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Det var väl det jag sa, att Tre kommer få in den först. Det är dom som ligger bakom att Sverige får telefonen sist. KÖP INTE N900 MED TRE!
Postad 14 November 2009 - 18:59
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Tror att ja pratar för 99% i den här tråden när jag säger Sluta tjata om Tre å skrika som en 14 åring med stora bokstäver
Kan du inte sticka å köra din propaganda nån annanstans?
Om det nu är så att Tre säljer den först är de väl inget du behöver grina om..
Eller grinar du lika mycket när Felia har förstatjing ?
Bit ihop å ta de som en man
Postad 14 November 2009 - 19:34
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Det var väl det jag sa, att Tre kommer få in den först. Det är dom som ligger bakom att Sverige får telefonen sist. KÖP INTE N900 MED TRE!
*suck* är du igång nu igen...Slappna av och sätt dig och kolla på Teletubbies istället..  För övrigt pratade jag lite med en 3 kille idag på en av deras affärer och han visste i alla fall inte när de får in den. Oavsett så kommer N900 när den kommer, tror absolut den är värd att vänta på. Annars hade jag nog hoppat på Ajfån tåget vid det här laget... För oss som har, funderar på att skaffa, eller vill skaffa 3 och är sugna på N900 så kollar 3 på möjligheterna att förhandsboka N900...
Postad 14 November 2009 - 19:42
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
Helt seriöst.. Är ni 3 år gamla ?
-snip-
Och sluta skriva ord med STORA bokstäver...
Håller med. Att SKRIKA fram vad man vill säga är bara jobbigt för läsaren. Sär skrivningar är ju också helt fel men kan vara ganska roliga. För sämhällsnyttan kommer här lite mer info från språkpolisen (konstruktiv kritik); "väll" stavas "väl" "det ända" -> "det enda" "gick inte häller" -> "gick inte heller" "har sätt det" -> "har sett det" "endå" -> "ändå" "änns" -> "ens" "ennu" -> "ännu" "igentligen" -> "egentligen" "entligen" -> "äntligen" "väckor" -> "veckor" "GSM netet" -> "GSM nätet" "en vad" -> "än vad" Jag vet hur man blir poppis... Moahaha...  Men kanske hjälper det någon. ((1) denna post är inte riktad mot ev. dyslektiker, och (2) ja, jag stavar också fel).
Postad 14 November 2009 - 19:46
Unregistered0417a23d
-
Unregistered0417a23d
-
Användare
-
-
179 inlägg
Gillar egentligen inte Nokia. Men när en produktchef registrerar sig, läser och kommenterar här på forumet blir man imponerad! Ett plus till Nokia Sverige.
Postad 14 November 2009 - 19:47
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Håller med. Att SKRIKA fram vad man vill säga är bara jobbigt för läsaren.
Sär skrivningar är ju också helt fel men kan vara ganska roliga.
För sämhällsnyttan kommer här lite mer info från språkpolisen (konstruktiv kritik);
"väll" stavas "väl" "det ända" -> "det enda" "gick inte häller" -> "gick inte heller" "har sätt det" -> "har sett det" "endå" -> "ändå" "änns" -> "ens" "ennu" -> "ännu" "igentligen" -> "egentligen" "entligen" -> "äntligen" "väckor" -> "veckor" "GSM netet" -> "GSM nätet" "en vad" -> "än vad"
Jag vet hur man blir poppis... Moahaha... 
Men kanske hjälper det någon. ((1) denna post är inte riktad mot ev. dyslektiker, och (2) ja, jag stavar också fel).
Ska du leka språkpolis så kanske svenska akademin har ett forum där du kan vara.. Inte här...
Postad 14 November 2009 - 20:32
Unregistered1814
-
Unregistered1814
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Håller med. Att SKRIKA fram vad man vill säga är bara jobbigt för läsaren.
Sär skrivningar är ju också helt fel men kan vara ganska roliga.
För sämhällsnyttan kommer här lite mer info från språkpolisen (konstruktiv kritik);
"väll" stavas "väl" "det ända" -> "det enda" "gick inte häller" -> "gick inte heller" "har sätt det" -> "har sett det" "endå" -> "ändå" "änns" -> "ens" "ennu" -> "ännu" "igentligen" -> "egentligen" "entligen" -> "äntligen" "väckor" -> "veckor" "GSM netet" -> "GSM nätet" "en vad" -> "än vad"
Jag vet hur man blir poppis... Moahaha... 
Men kanske hjälper det någon. ((1) denna post är inte riktad mot ev. dyslektiker, och (2) ja, jag stavar också fel).
språk polis, gtfo
Postad 14 November 2009 - 20:43
charlieb
-
charlieb
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Tycker det är skumt att Nokia aldrig kan hålla leveransplanerna... Ingen annan tillverkare skjuter upp sina releaser så mkt som Nokia.... Är det så oorginserat? Tycker majoriteten av dom lurar som jag vart sugen på hos Nokia så har levtiden alltid spräckts... Man borde lära sig tycker man? Har avbeställt min 900 och kör på android istället sen Igår... Tack till alla i tråden som kommit med länkar tips och rolig dialog/ läsning! C u!
Postad 14 November 2009 - 20:49
slotrat
-
slotrat
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
*Suck* Precis som ni andra så är jag trött på det här nu, så jag anmälde inlägget. Jag kommer fortsätta att anmäla dylika inlägg från denna Patrik (och även från andra) som upprepade gånger spammar ner tråden med ovidkommande inlägg. Vad jag har sett på nätet så är det ingen hittills som fått tag i någon N900, annat än NotForResale-telefoner liknande de som delades ut på konferensen. Någon annan som hittat bevis för leveranser i något annat land?
Postad 14 November 2009 - 20:56
Mozez
-
Mozez
-
Forumräv
-
-
836 inlägg
Åååååååh vad jag kommer köpa en med TRE!!!
Postad 14 November 2009 - 21:09
Alien08
-
Alien08
-
Lärjunge
-
-
268 inlägg
Denna tråden har väl börjat balla ur då det inte finns nåt nytt att skriva om ingen som fått sin N900 osv, ändå rätt otroligt med 86 sidor innan tel ens kommit hehe.
Postad 14 November 2009 - 21:51
oOO
-
oOO
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Hm, kollar lite i manualen för N900: Du kan ansluta ett headset eller hörlurar till enheten. Nokia-headset med musikkontroller kan också användas men enheten stöder inte musikkontrollerna.
det var ju lite synd...
Postad 14 November 2009 - 22:18
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Du kan ansluta ett headset eller hörlurar till enheten. Nokia-headset med musikkontroller kan också användas men enheten stöder inte musikkontrollerna.
Borde inte det gå att ordna på något vis? Programera något? Använda sig av en annan mediaspelare?
Postad 14 November 2009 - 22:46
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Zaffe93 har väl en...som han fått från sin morbror som jobbar på Nokia eller från "killen på youtube" eller vart han nu fått den ifrån......vad hände Zaffe..hur är N900...du var ju inte helt nöjd med tangentbordet vill jag minnas från något av dina tidigare inlägg?
Postad 14 November 2009 - 23:50
Unregistered1814
-
Unregistered1814
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Zaffe93 har väl en...som han fått från sin morbror som jobbar på Nokia eller från "killen på youtube" eller vart han nu fått den ifrån......vad hände Zaffe..hur är N900...du var ju inte helt nöjd med tangentbordet vill jag minnas från något av dina tidigare inlägg? 
min farbror ? jag fick prova  tror du mig inte? xD och "killen på youtube" är verkligen inte min farbror haha
Redigerat av Unregistered1814, 14 November 2009 - 23:51.
Postad 15 November 2009 - 00:20
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
min farbror ? jag fick prova tror du mig inte? xD och "killen på youtube" är verkligen inte min farbror haha
Eftersom du frågar så...nej, jag tror inte på det du säger, tvärtom. Dock inte något vi ska ta här...men jag tycker du ska tänka lite mer på vad du säger här på forumet. Ett tips i all vänlighet..
Postad 15 November 2009 - 00:37
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
På denna video känns telefonen mycket mer responsiv än andra videor. kanske är senaste mjukvaran http://www.youtube.c...h?v=uoAryO1w8nc
Postad 15 November 2009 - 00:41
Unregistered45806226
-
Unregistered45806226
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Tänkte på ett par frågor till alla er som är så på lästa om telefonen
1.Vet någon om hur bluetooth stödet kommer att vara på N900. kommer det vara precis som på de tidigare Nokiorna eller kommer det att vara som Iphone och Hero som funkar sådär lite halvdant och inte stödjer det mesta?
2. Kommer N900 att ha någon form av shop, alltså typ som ovi store eller som app store. menar om detta kommer att finnas direkt när man köper telefonen eller om man själv måste lägga in det ?
3. Är Navigationen kostnadsfri eller måste man licensera som på de andra Nokiorna?
4. Kan man gå in från telefonens webbläsare på ett sätt så att ingen ser att det är en telefon utan en dator. Jag menar kommer sidorna att anpassas som mobilsidor eller kommer den att direkt öppna datorsidor.
Hoppas någon kan svara på mina frågor 
//Mobilproffs
Postad 15 November 2009 - 00:45
Unregistered1814
-
Unregistered1814
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Eftersom du frågar så...nej, jag tror inte på det du säger, tvärtom. Dock inte något vi ska ta här...men jag tycker du ska tänka lite mer på vad du säger här på forumet. Ett tips i all vänlighet..
ok o.0 du försöker troll'a mig? Tänkte på ett par frågor till alla er som är så på lästa om telefonen 1.Vet någon om hur bluetooth stödet kommer att vara på N900. kommer det vara precis som på de tidigare Nokiorna eller kommer det att vara som Iphone och Hero som funkar sådär lite halvdant och inte stödjer det mesta? 2. Kommer N900 att ha någon form av shop, alltså typ som ovi store eller som app store. menar om detta kommer att finnas direkt när man köper telefonen eller om man själv måste lägga in det ? 3. Är Navigationen kostnadsfri eller måste man licensera som på de andra Nokiorna? 4. Kan man gå in från telefonens webbläsare på ett sätt så att ingen ser att det är en telefon utan en dator. Jag menar kommer sidorna att anpassas som mobilsidor eller kommer den att direkt öppna datorsidor.
Hoppas någon kan svara på mina frågor  //Mobilproffs
1. jag överförde en bild tagen med n900 till min k810i via blutooth, eller hur menar du "stödjer" 2. ovi store är som iphones app store och om du går in på ovi stores hemsida så ser du några apps ;P 3. ja, som "datorsidor"... kolla på youtube om du är osäker
Redigerat av Unregistered1814, 15 November 2009 - 00:48.
Postad 15 November 2009 - 00:46
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Tänkte på ett par frågor till alla er som är så på lästa om telefonen 1.Vet någon om hur bluetooth stödet kommer att vara på N900. kommer det vara precis som på de tidigare Nokiorna eller kommer det att vara som Iphone och Hero som funkar sådär lite halvdant och inte stödjer det mesta? 2. Kommer N900 att ha någon form av shop, alltså typ som ovi store eller som app store. menar om detta kommer att finnas direkt när man köper telefonen eller om man själv måste lägga in det ? 3. Är Navigationen kostnadsfri eller måste man licensera som på de andra Nokiorna? 4. Kan man gå in från telefonens webbläsare på ett sätt så att ingen ser att det är en telefon utan en dator. Jag menar kommer sidorna att anpassas som mobilsidor eller kommer den att direkt öppna datorsidor.
1. Vet ej 2. Ovi finns men jag har för mig att dne inte var implementerad från start. Däremot så har du alla repositories som du kan lägga till. det finns även några inlagda från start om jag inte minns fel. 3. Vet ej 4. Du kan nog installera en addon till firefox eller mozilla browsern som är inbyggd för att byta user agent. borde inte vara några problem. iaf inte till firefox.
Postad 15 November 2009 - 00:48
kurt4n
-
kurt4n
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tänkte på ett par frågor till alla er som är så på lästa om telefonen 1.Vet någon om hur bluetooth stödet kommer att vara på N900. kommer det vara precis som på de tidigare Nokiorna eller kommer det att vara som Iphone och Hero som funkar sådär lite halvdant och inte stödjer det mesta? 2. Kommer N900 att ha någon form av shop, alltså typ som ovi store eller som app store. menar om detta kommer att finnas direkt när man köper telefonen eller om man själv måste lägga in det ? 3. Är Navigationen kostnadsfri eller måste man licensera som på de andra Nokiorna? 4. Kan man gå in från telefonens webbläsare på ett sätt så att ingen ser att det är en telefon utan en dator. Jag menar kommer sidorna att anpassas som mobilsidor eller kommer den att direkt öppna datorsidor.
1. Det verkar riktigt bra redan nu, man kan behöva in och ändra lite på BT-deamonen med hjälp av terminalen dock. Finns en del videos som visar hur folk spelar typ nes-spel med multipla externa kontroller på N900 .. 2. Ovi store kommer väl ha en N900-sida snart som jag förstått det. Men en hel del kommer ju från open sourcehållet, från maemo.org osv. 3. Inte säker.. 4. Den öppnar den vanliga verisonen, inte wap.
Postad 15 November 2009 - 03:07
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
Vad gäller mjukvaran borde man väl kunna ändra en heeel deel!? Har massa polare som typ inte gör annat än att sitta och leka med linux och gör progs osv.. Jag tänker såhär.. Alla aplikationer som finns till windows, som ändå är fett överdizzat os av prog-freaks, tänk då hur mkt progs det kommer finnas till Linus.. MOBIL hehe ovi-store i all ära, user-> mobilproffs, kommer nog skapas ett antal mirc's bl.a och forum världen över fylda till bristningsgränsen med apps. Hehe och naturligtvis en annan aspekt kan nog vara en j*vulutisk massa crackers som fuckar 'just because they can'  Se till att hooka anti-virusskydd är mitt råd! Vet med mig att jag hörde ngt om det på youtube från nokias håll oxå, men asså shit de borde verkligen skaffa en avdelning på nokia lika stor som maemo kanske statlig finans kan tänkas för att hantera vilka möjligheter den här enheten kommer skapa i form av virus, hacking och cracking :0 Inte tvunget att mina ord kommer besannas såklart. Laptops i all ära, men detta formatet med den potentialen (nerklockad quad-core processor för att nämna en) många här inne verkar se enhetens STATUS POTENTIAL som symbol i deras "sociala liv" alá iPhone, och visst detta må vara. Dock har den här enheten en mkt högre makt än så och intresserar långt mer intelligenta personer än iPhone-användare hehe "ägare" <-snarare hehe eller touch pro 2 snarare eftersom den enheten ligger mkt närmare och är mkt kraftigare än iPhone.
Jag skriver inte detta för att "nojja" någon. Detta är oundviklig utveckling där Palm pre nog var första riktiga steget. Även samsung och naturligtvis pda jätten efter palm såklart HTC.. hehe allt jag vill säga är att för LITE progs är nog det sista man behöver oroa sig för när det gäller Nokia n900 och kommande. Någon nämnde app-store.. Det ska nog inte jämföras! Alla som har linux eller vi säger ubutu vet att det bara är att starta programhanteraren så finns alla program där. Så är det även i nokias maemo 5 - x .. För "standard användare" alltså. Såg ngn youtube med någon statusfjant JKK tror jag som satt i nån hemma studio och gjorde sig själv till åtlöje med sin okunskap. Killen började bl.a diskutera sin oro för 'novis användaren' lr som han uttryckte det otroligt förlegade noob.. lol iaf så tror jag knappast han ska oro sig för sin ovana och shit, vad ska han med enheten till eg? Behöver väl eg bara skalet för att flasha polarna med yo.
n900 kan ni använda som dator med bluetooth tangentbord och kopplad till skärm (omnia har nog hdmi? så kommer nog till nokia oxå), spelkonsol nintendo, wii, ps2 osv... hittar ni bara ett sätt att kyla den kan man lätt klocka upp till ngn gigahertz på processorn .. Ah detta är bara första modellen det blir bättre  LINUX BACK!
Puss!
Postad 15 November 2009 - 03:17
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
förresten stavas det n00b alt. n00000000000000000b för alla er 1998 nostalgiker ..
//über
Postad 15 November 2009 - 11:28
slotrat
-
slotrat
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Vad gäller mjukvaran borde man väl kunna ändra en heeel deel!? Har massa polare som typ inte gör annat än att sitta och leka med linux och gör progs osv.. Jag tänker såhär.. Alla aplikationer som finns till windows, som ändå är fett överdizzat os av prog-freaks, tänk då hur mkt progs det kommer finnas till Linus.. ----------8<---------
förresten stavas det n00b alt. n00000000000000000b för alla er 1998 nostalgiker .. //über
Hmm är jag för gammal? Jag orkade inte ens läsa igenom det första inlägget, det var språkligt helt omöjligt att hänga med i, är det för mycket begärt att man uttrycker sig på ett forum så att vanliga svenskar orkar/kan hänga med och läsa?? "heeel deel", "progs", "fett överdizzat os av prog-freaks" (vad menar du med det??) osv osv... Som sagt, använd svenska snälla så kanske du kan få några svar, om det nu var någon fråga i all den där mumbojumbotexten...
Redigerat av slotrat, 15 November 2009 - 11:29.
Postad 15 November 2009 - 11:45
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Hmm är jag för gammal? Jag orkade inte ens läsa igenom det första inlägget, det var språkligt helt omöjligt att hänga med i, är det för mycket begärt att man uttrycker sig på ett forum så att vanliga svenskar orkar/kan hänga med och läsa?? "heeel deel", "progs", "fett överdizzat os av prog-freaks" (vad menar du med det??) osv osv... Som sagt, använd svenska snälla så kanske du kan få några svar, om det nu var någon fråga i all den där mumbojumbotexten...
hahahah jag måste hålla med. Fick nästan huvudvärk av att läsa igenom det inlägget. Vad händer i skolan idag?? Lite radbyte skulle inte skada (ögat!).
Postad 15 November 2009 - 12:01
Unregistered1814
-
Unregistered1814
-
Amatör
-
-
81 inlägg
Vad gäller mjukvaran borde man väl kunna ändra en heeel deel!? Har massa polare som typ inte gör annat än att sitta och leka med linux och gör progs osv.. Jag tänker såhär.. Alla aplikationer som finns till windows, som ändå är fett överdizzat os av prog-freaks, tänk då hur mkt progs det kommer finnas till Linus.. MOBIL hehe ovi-store i all ära, user-> mobilproffs, kommer nog skapas ett antal mirc's bl.a och forum världen över fylda till bristningsgränsen med apps. Hehe och naturligtvis en annan aspekt kan nog vara en j*vulutisk massa crackers som fuckar 'just because they can' Se till att hooka anti-virusskydd är mitt råd! Vet med mig att jag hörde ngt om det på youtube från nokias håll oxå, men asså shit de borde verkligen skaffa en avdelning på nokia lika stor som maemo kanske statlig finans kan tänkas för att hantera vilka möjligheter den här enheten kommer skapa i form av virus, hacking och cracking :0 Inte tvunget att mina ord kommer besannas såklart. Laptops i all ära, men detta formatet med den potentialen (nerklockad quad-core processor för att nämna en) många här inne verkar se enhetens STATUS POTENTIAL som symbol i deras "sociala liv" alá iPhone, och visst detta må vara. Dock har den här enheten en mkt högre makt än så och intresserar långt mer intelligenta personer än iPhone-användare hehe "ägare" <-snarare hehe eller touch pro 2 snarare eftersom den enheten ligger mkt närmare och är mkt kraftigare än iPhone. Jag skriver inte detta för att "nojja" någon. Detta är oundviklig utveckling där Palm pre nog var första riktiga steget. Även samsung och naturligtvis pda jätten efter palm såklart HTC.. hehe allt jag vill säga är att för LITE progs är nog det sista man behöver oroa sig för när det gäller Nokia n900 och kommande. Någon nämnde app-store.. Det ska nog inte jämföras! Alla som har linux eller vi säger ubutu vet att det bara är att starta programhanteraren så finns alla program där. Så är det även i nokias maemo 5 - x .. För "standard användare" alltså. Såg ngn youtube med någon statusfjant JKK tror jag som satt i nån hemma studio och gjorde sig själv till åtlöje med sin okunskap. Killen började bl.a diskutera sin oro för 'novis användaren' lr som han uttryckte det otroligt förlegade noob.. lol iaf så tror jag knappast han ska oro sig för sin ovana och shit, vad ska han med enheten till eg? Behöver väl eg bara skalet för att flasha polarna med yo.
n900 kan ni använda som dator med bluetooth tangentbord och kopplad till skärm (omnia har nog hdmi? så kommer nog till nokia oxå), spelkonsol nintendo, wii, ps2 osv... hittar ni bara ett sätt att kyla den kan man lätt klocka upp till ngn gigahertz på processorn .. Ah detta är bara första modellen det blir bättre LINUX BACK!
Puss!
ja undrar hur mkt skräp du kmr att prata om när du blir gammal haha, inte min farfar snackar så där mkt! LOL
Postad 15 November 2009 - 15:29
Mofaza
-
Mofaza
-
Amatör
-
-
68 inlägg
Hej! Välkommen Klas! Kul att du intresserar dig för oss! Jag har läst tråden sedan den först kom upp... haha vet inte varför jag skrev det... Aja till min fråga - Någon som hört något mer om USB-Host?Kommer det så är denna telefonen min! Känner bara hur mkt lättare allt kommer bli i så fall!
Postad 15 November 2009 - 15:59
klasstrom
-
klasstrom
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hej! Välkommen Klas! Kul att du intresserar dig för oss! Jag har läst tråden sedan den först kom upp... haha vet inte varför jag skrev det... Aja till min fråga - Någon som hört något mer om USB-Host? Kommer det så är denna telefonen min! Känner bara hur mkt lättare allt kommer bli i så fall! 
Hej. Jag hittade en app som hette usb host i beta katalogen... har nu testat att installera men det gick inte så ingen aning, kanske är från N810 och att någon kollar möjligheterna att få det att fungera i N900. Roligt att se så många pålästa. )ag är ingen produktexpert då det inte är min roll så har tyvärr inget bättre svar än ovan. ha det bra ! //klas
Postad 15 November 2009 - 16:08
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hej, Jag tvivlar på att det går. Beror ju förvisso på vad ni menar med host. Dock så diskuteras det mesta här. Bra tråd om ni är intresserade av hur det ligger till. Verkar vara begränsat på HW nivå. http://talk.maemo.or...hlight=usb host
Postad 15 November 2009 - 16:11
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
@ klasstrom
Tack för den infon, hoppas dock att det är dina kunskaper som tryter lol, inge illa ment hahah.
Kanske kan du/ni implementera det i nästa modell annars?
ps. även jag är glad att det finns en rep från Nokia här & vill passa på att hälsa dig välkommen ds.
pps. hoppas att du även kommer att kika in här / va tillgänglig även när vi fått vår nya leksak!!
Vi hörs / p
Postad 15 November 2009 - 17:14
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Nu hoppas jag bara att luren kommer innan jul iallafall? För innan sas det ju att denna skulle ju inte bli försenad som det brukar bli. Och först sa dom ju okt, så komer den inte ut innan jul blir jag mäktiga besviken:(
Postad 15 November 2009 - 18:10
oOO
-
oOO
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Borde inte det gå att ordna på något vis? Programera något? Använda sig av en annan mediaspelare?
Mm, borde vara möjligt att fixa. Tycker inte det borde ha någonting med hårdvaran att göra. Den har ju rätt antal anslutningar (i 3,5mm-porten) då den klarar tv-ut. Vi får hoppas att även det kommer i framtiden
Postad 15 November 2009 - 18:10
kulla
-
kulla
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Tror ni att det kommer finnas stöd för PTT?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|