Får man Inga grill ränder på köttet?
Postad 11 februari 2016 - 00:40
Vanliga frysta 90g klarar den av utan bekymmer.
Lägger man på tex rumstempererad nötkött så blir det jättefina grill ränder.
Postad 13 februari 2016 - 15:52
Bifogad fil(er)
Redigerat av id_t83, 13 februari 2016 - 15:53.
Postad 13 februari 2016 - 21:03
Kyckling som legat ett dygn i brine innan den rubbats och körts på rotisserie i Weber-57:an.
Bifogad fil(er)
Postad 17 februari 2016 - 13:25
Bifogad fil(er)
Postad 18 februari 2016 - 13:40
Kollat en del på youtube när de använt optigrill, kan vara en perfekt innegrill till vinterhalvåret eller köra grönsaker i.
Jag gillar mina entrecote väldigt "tjocka". Hur tjocka saker kan man grilla?
Postad 18 februari 2016 - 22:56
Vet inte vad max är men jag grilla tjocka grillkorvar förra veckan och dom är väl ca 3-4 centimeter tjocka.
Postad 19 februari 2016 - 13:39
"För varje dag sker det något nytt och spännande. Känns som att vi blir färdiga denna veckan med Sveriges första Weber Concept Store "
https://sv-se.facebo...m/lindarn.i.asa
Postad 24 mars 2016 - 12:24
Har förberett mig för årets grillpremiär till helgen. Grillen rengjord och ny gasolflaska inköpt. Skall snart åka och handla öl och mat.
Hoppas på bra väder.
Här finns mat och öl. https://www.google.s...!8i6656!6m1!1e1
Redigerat av Buddypresley, 24 mars 2016 - 12:50.
Postad 24 mars 2016 - 15:25
Själv har jag förberett mig inför årets och kvällens grillpremiär med en ny grill!
Weber Spirit 320 Premium med GBS:
20160324_152052.jpg 135,28K
2 Antal nerladdningar
Postad 31 mars 2016 - 02:46
Hoppas grillsuget blir större i år än var det varit hittills!
Jag har varit väldigt inaktiv med mitt grillande.
Postad 31 mars 2016 - 09:06
Snart är det vår och det betyder matlagning utomhus.
Jag håller på för fullt o kollar runt på vilka gasolgrillar som finns men är lite i tvivel av vad jag ska ha.
Weber och till viss del Landmann är ju märken man har hört talas om och just Weber har en kvalisort utan den like men det kostar med och god faranti.
Jag har tittat o klämt en del på olika Broil Kings (Monarch, Baron, Crown, Signet), vad jag har läst mig till så duger dom mer än väl. Bra grillyta, Rotesserie, helt Ok garanti
Vad säger ni erfarna grillare om märkena som finns att tillgå?
Postad 31 mars 2016 - 09:25
Dock har den inte kommit ännu, och jag har läst att den saknar rygg, vilket riskerar
att göra den instabil.
http://www.bast-i-te...ta/grillar.html
http://www.test.se/g...#rekommendation
http://www.landmann....lltest31037.pdf
Postad 31 mars 2016 - 10:28
Hoppas grillsuget blir större i år än var det varit hittills!
Jag har varit väldigt inaktiv med mitt grillande.
Hädelse!
Jag ska bara försöka ta fler bilder, men det är så mysigt att bara sitta och ta det lugnt när man grillar..
Postad 31 mars 2016 - 10:35
WEBER, WEBER, WEBER, WEBER, WEBER...
Postad 31 mars 2016 - 12:05
Gjorde pulled pork på Weber 57:an häromdagen.
IMG_20160329_180817~2.jpg 223,67K
4 Antal nerladdningar
IMG_20160330_123126.jpg 115,6K
2 Antal nerladdningar
Passade även på att köra lite kamben under tiden.
IMG_20160329_181459.jpg 372,22K
3 Antal nerladdningar
Jag håller på för fullt o kollar runt på vilka gasolgrillar som finns men är lite i tvivel av vad jag ska ha.
Weber och till viss del Landmann är ju märken man har hört talas om och just Weber har en kvalisort utan den like men det kostar med och god faranti.
Jag har tittat o klämt en del på olika Broil Kings (Monarch, Baron, Crown, Signet), vad jag har läst mig till så duger dom mer än väl. Bra grillyta, Rotesserie, helt Ok garanti
Weber, Broil King eller Napolenon. Jag köpte en Landmann för ett par år sedan (ganska exakt faktiskt, 140401) och det gör jag aldrig om. Sönderrostad efter ett år.
Postad 31 mars 2016 - 12:16
Landmann ska man hålla sig låååångt ifrån och undvika, skitgrejer.
Once you go Weber, you never go back
Byggde ihop min Spirit 320 förra helgen, och den är fasen byggd som en tank, och passformen och kvaliteten är superb.
Den Landmann jag hade förut tog typ en hel dag att bygga ihop, alla skruvar och muttrar blandat i en enda påse och sen en enda halvsuddig sprängskiss för att försöka gissa fram till vad som ska sitt var och hur.....
Denna tog typ 45 min att sätta ihop, busenkel och allt var ordnat så att man bara inte kunde göra fel.
Postad 31 mars 2016 - 12:20
WEBER, WEBER, WEBER, WEBER, WEBER...
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Gjorde pulled pork på Weber 57:an häromdagen.
Passade även på att köra lite kamben under tiden.
Weber, Broil King eller Napolenon. Jag köpte en Landmann för ett par år sedan (ganska exakt faktiskt, 140401) och det gör jag aldrig om. Sönderrostad efter ett år.
Jo har läst mig till att med Landmann måste man upp i pris för att få kvalisort.
Weber eller Broil King känns det som det står i mellan.
Rotasserie känns inte helt livsviktigt, hellre lite större grillyta då.
Någon som vet hur kvalisorten är på BK?
Postad 31 mars 2016 - 12:41
Broil King håller bra kvalitet och garantierna tror jag t o m är bättre än Webers. Rotisserie går alltid att köpa till en Weber och på Broil King har jag fått för mig att det ofta medföljer från början.
Postad 31 mars 2016 - 13:18
Jo har läst mig till att med Landmann måste man upp i pris för att få kvalisort.
Weber eller Broil King känns det som det står i mellan.
Rotasserie känns inte helt livsviktigt, hellre lite större grillyta då.
Jag kör med en Weber Q3000. Tar lite plats men har stor grillyta.
http://www.webergril...6010084-s7.aspx
Postad 31 mars 2016 - 15:39
Broil King håller bra kvalitet och garantierna tror jag t o m är bättre än Webers. Rotisserie går alltid att köpa till en Weber och på Broil King har jag fått för mig att det ofta medföljer från början.
Inte till alla modeller men dom flesta verkar vara förberedda.
Jag vart inne på Bauhaus o klämde o kände på olika modeller.
Broil King Monarch går bort, rena skrammelhögen.
Weber Spirit 310 såg lockande ut med rejäl yta, men det var rena skrammelhögen den med?!
Slog ett öga på en mindre Broil King i Crown serien, stabil, bra känsla och inget skramm´lande eller skevhet i locket.
Inte världens största grillyta men då det är "veckans vara" o säljs för 4000:- just nu så gör det inget.
Så det får bli en sådan om jag inte hittar något annat inom dom närmsta dagarna.
http://www.bauhaus.s...-crown-320.html
Postad 31 mars 2016 - 16:02
Säger bara Weber Q3000 om du är ok med utseendet. Grillytan på Broil Kingen var verkligen inte stor.Slog ett öga på en mindre Broil King i Crown serien, stabil, bra känsla och inget skramm´lande eller skevhet i locket.
Inte världens största grillyta men då det är "veckans vara" o säljs för 4000:- just nu så gör det inget.
Så det får bli en sådan om jag inte hittar något annat inom dom närmsta dagarna.
http://www.bauhaus.s...-crown-320.html
Postad 31 mars 2016 - 16:21
Säger bara Weber Q3000 om du är ok med utseendet. Grillytan på Broil Kingen var verkligen inte stor.
Utseendet gör det samma
Hittar inget om garantin på brännarna i Q serien?
Balja: 5 ar, inte genomrostning/genombranning
(2 ar malarbeten forutom blekning eller missfargning)
Lock: 5 ar, inte genomrostning/genombranning
(2 ar malarbeten forutom blekning eller missfargning)
Brannarror av rostfritt stal: 5 ar, inte genomrostning/genombranning
Grillgaller av porslinsemaljerat gjutjarn: 5 ar, inte genomrostning/
genombranning
Plastkomponenter: 5 ar, forutom blekning eller missfargning
Alla ovriga delar: 2 ar
Redigerat av johan b-lund, 31 mars 2016 - 16:23.
Postad 31 mars 2016 - 21:07
Själv skulle jag rekommendera en kamado av något av följande märken,
Kamado joe
Big green egg
Primo
Samtliga är fantastiska grillar som går använda till otroligt många olika ändamål och de håller nästan hur länge som helst. Jag har inte ångrat mitt köp av en kamado för en sekund! Det går snabbt att växla mellan att köra indirekt på stabila 110 grader i många timmar till att blåsa på fullt i över 500 grader.
Postad 01 april 2016 - 09:14
Tyvärr har ju weber sjunkit i kvalité de senaste åren sen de bytte ägare och många har haft problem med rost och emalj som släpper. De är fortfarande otroligt mycket bättre än landmann dock. Många verkar rekommendera broil king och tycker att de håller webers tidigare kvalité fast till ett lägre pris.
Kamado joe
Big green egg
Primo
Samtliga är fantastiska grillar som går använda till otroligt många olika ändamål och de håller nästan hur länge som helst. Jag har inte ångrat mitt köp av en kamado för en sekund! Det går snabbt att växla mellan att köra indirekt på stabila 110 grader i många timmar till att blåsa på fullt i över 500 grader.
Men va f-n, ge mig inte fler möjligheter
Vet dock inte om jag får in en BK i min lille bil men köp blir i dag eller i morgon
Postad 01 april 2016 - 11:17
Ja, om budegeten ligger i närheten av 10k skulle jag utan att tveka lägga mina pengar på någon kamado. Flera gånger i veckan fantiserar jag om vad jag kunde köpt för keramisk grill istället för Spiriten och 57:orna.
Tyvärr har ju weber sjunkit i kvalité de senaste åren sen de bytte ägare och många har haft problem med rost och emalj som släpper. De är fortfarande otroligt mycket bättre än landmann dock. Många verkar rekommendera broil king och tycker att de håller webers tidigare kvalité fast till ett lägre pris.
Kamado joe
Big green egg
Primo
Jag har aldrig bekantat mig med kamado-grillar, mer än tafsat lite i någon butik. Hur går den kraftiga temperaturökningen till, fyller man på med kol eller är det bara att öppna spjällen?
P.S. Från Optigrill till kamado på en sida. Det går fort i hockey! D.S.
Redigerat av VincentVegaSWE, 01 april 2016 - 11:25.
Postad 01 april 2016 - 18:49

Postad 01 april 2016 - 22:32
Ja, om budegeten ligger i närheten av 10k skulle jag utan att tveka lägga mina pengar på någon kamado. Flera gånger i veckan fantiserar jag om vad jag kunde köpt för keramisk grill istället för Spiriten och 57:orna.
Jag har aldrig bekantat mig med kamado-grillar, mer än tafsat lite i någon butik. Hur går den kraftiga temperaturökningen till, fyller man på med kol eller är det bara att öppna spjällen?
P.S. Från Optigrill till kamado på en sida. Det går fort i hockey! D.S.
Det är bara att plocka bort plattorna man använder för low and slow och öppna alla spjäll fullt,förutsatt att det finns tillräckligt med kol kvar förstås. Det går dock åt väldigt lite kol i en kamado och de är så pass tjocka och välisolerade att den håller värmen länge efter glöden slocknat om man har den stängd. Det verkar för övrigt som att weber kommer att släppa en kamado på måndag
Postad 02 april 2016 - 02:18
Förgrillat kycklingklubborna, kokat marinad, penslat på kycklingklubborna och...gasolen tar slut
fan.
Därför man alltid ska ha en extra patron.
Postad 02 april 2016 - 08:33
Det är bara att plocka bort plattorna man använder för low and slow och öppna alla spjäll fullt,förutsatt att det finns tillräckligt med kol kvar förstås. Det går dock åt väldigt lite kol i en kamado och de är så pass tjocka och välisolerade att den håller värmen länge efter glöden slocknat om man har den stängd. Det verkar för övrigt som att weber kommer att släppa en kamado på måndag
Intressant att Weber släpper en kamado?!
Aprilskämt?

Postad 02 april 2016 - 09:17

Klart nöjd med resultatet och även grillen i sig, tog inte så lång tid att montera ihop heller.
Postad 02 april 2016 - 10:16
Därför man alltid ska ha en extra patron.
Mmmm, min andra säsong med gasol, men borde ju räknat ut att en P6:a inte skulle räcka en säsong till
Postad 02 april 2016 - 15:23
Här ligger en bit gris i väntan på att bli dragen om några timmar
Den blir lite pårökt med äppelspån också...
20160402_161927.jpg 127,3K
4 Antal nerladdningar
Postad 02 april 2016 - 16:01
Intressant att Weber släpper en kamado?!
Aprilskämt?
Nja, videon släpptes tidigare än så. Kamados verkar öka i popularitet så det känns som ett naturligt steg för weber. Frågan är bara om det blir en i keramik eller om de kör på någon
isolerad stålvariant som broil king keg.
https://youtu.be/EA6z4c0KPXk
Postad 02 april 2016 - 18:45
Ser ju ut som den är gasdriven, sitter nått vred till höger?!Nja, videon släpptes tidigare än så. Kamados verkar öka i popularitet så det känns som ett naturligt steg för weber. Frågan är bara om det blir en i keramik eller om de kör på någon
isolerad stålvariant som broil king keg. https://youtu.be/EA6z4c0KPXk
Men men intressant är det!
Ser gött ut!Här ligger en bit gris i väntan på att bli dragen om några timmar
Den blir lite pårökt med äppelspån också...20160402_161927.jpg
Nöjd med grillen?
Redigerat av korpen, 02 april 2016 - 18:45.
Postad 02 april 2016 - 18:54
Ser ju ut som den är gasdriven, sitter nått vred till höger?!
Men men intressant är det!
Ser gött ut!
Nöjd med grillen?
Mycket!
Bästa och dyraste jag haft så...
Postad 02 april 2016 - 18:59
Snygg grill är det hoppas du får mycket nöje och gott grillat!
Tack för det!

Postad 03 april 2016 - 08:50
Postad 03 april 2016 - 10:00
Finns det något självklart val runt 4000-5000 kr? Har varit inne på Weber Q3000 som folk verkar nöjda med? Dock verkar det som Weber tappat i kvalité?
Vi är ute efter så enkel grillning som möjligt där rengöringen inte kräver allt för mycket jobb. Vad jag förstår så är gallren i Q3000 gjutjärn och väldigt tunga så frågan är hur lät det verkligen är att rengöra denna grillen jämfört med de som har tunnare och lättare galler?
När det gäller gasolgrill, är det inte jobbigt att rengöra dem nere i eller det behöver man inte göra? d.v.s runt brännarna?
Postad 03 april 2016 - 10:41
Brukar låta den stå på under middagen och går sedan ut och borstar sedan av medan lågan ligger på. Sedan oljar jag in gallret innan jag tänder den nästa gång.
Inför vinter diskade jag ur den med vatten och diskmedel.
Postad 03 april 2016 - 10:48
Inte så svårt enligt videon. http://youtu.be/a-4lg3pvYEAFinns det något självklart val runt 4000-5000 kr? Har varit inne på Weber Q3000 som folk verkar nöjda med? Dock verkar det som Weber tappat i kvalité?
Vi är ute efter så enkel grillning som möjligt där rengöringen inte kräver allt för mycket jobb. Vad jag förstår så är gallren i Q3000 gjutjärn och väldigt tunga så frågan är hur lät det verkligen är att rengöra denna grillen jämfört med de som har tunnare och lättare galler?
När det gäller gasolgrill, är det inte jobbigt att rengöra dem nere i eller det behöver man inte göra? d.v.s runt brännarna?
Postad 03 april 2016 - 16:46
Jag upplever Spirit som ännu lättare att göra ren, eftersom att själva tråget går att ta ur grillen och sedan göra rent i köket eller var man nu vill hålla till.
Postad 03 april 2016 - 16:54
Funderade på en pizzasten till grillen. Blir en hembakad pizza bättre på en sådan i en utegrill gentemot en pizza på en bakplåt i den vanliga ugnen?
De få pizzorna jag har gjort på grillen blir mycket bättre i grillen än ugnen. Problemet jag hade då var när jag skulle lägga i pizzan på stenen så släppte man ju ut all värme när pizzan skulle i så det tar ju lite längre tid. Men smaken blir bättre iallafall.
Har nu köpt ett litet pizzakit till min Weber där man inte behöver lyfta på locket för att baka pizza. Grillen blir som en liten pizzaugn.
Där av så får man mycket mer värme och det behövs när man ska fixa pizza på grillen.
Har dock inte hunnit prova än men återkommer när det blir dax.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar