Det jag har lärt mig, hört och läst flertalet gånger är att kroppen inte tar upp och omsätter protein tillräckligt snabbt; så för att undivka förbränning av muskler så rekommenderas det en liten dos snabba kolhydrater direkt efter hård träning. Det ska tydligen också ge en bättre återhämtning (vilket också stöds av nya studier där det visats att chokladmjölks sammansättning är perfekt för återhämtning).
Sen är det givetvis upp till var och en vad man tror på och vad man vill köra på; själv drar jag alltid i mig något kolhydrataktigt efter träning (typ långa löpsträckor och så) där jag pumpat slut på glykogenförråden. Det brukar fungera bra, särskilt i perioder med mycket och hård träning.
Beurer BF 800
(Personvågar)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band
(Smartwatch)
|
9
|
(20)
|
Inga priser |
Postad 11 May 2011 - 07:15
Postad 11 May 2011 - 07:57
Du menar att det står mycket skit, så det gäller att läsa rätt saker?
Hittar jag nåt från flashback så trycker jag bort det
Denna kan jag rekommendera: http://www.adlibris....isbn=9185225800
Bra övningsbok som dessutom informerar om skaderisker mm. Jag tycker åtminstone att den var kanon när jag köpte den.
Är du ute efter kost mm kan jag dock inte hjälpa ang boktips. Finns dock mkt vettigt att läsa på internet om just nutrition. De flesta näringsläreböcker jag ser på bokhyllorna verkar nästan ALLTID vara någon som skrivit en bok om något som verkligen dragits till sin spets. Typ bantningsmetoder osv. Egentligen vill du inte läsa sånt. Du vill läsa hur saker och ting fungerar och sen välja själv vad du vill göra med den informationen. Att läsa något där någon säger "gör så här" ger ju inget, när man vet att någon i en annan bok säger precis tvärtom.
Här läste jag en hel del förr: http://traningslara.se/
Bra artiklar exempelvis om ägg osv.
Ser att dom har bok på G nu med!
skriven av 2 st nutritionstudenter.
Kolhydrater ger ingen ökad effekt vid styrketräning. Endast vid konditionsträning. Det är endast intaget av snabba proteiner som är av värde direkt efter ett styrkepass. Vassle eller fritt i form av EAA exempelvis. Maltodextrin osv ger inget extra vad gäller muskeluppbyggnad.Det jag har lärt mig, hört och läst flertalet gånger är att kroppen inte tar upp och omsätter protein tillräckligt snabbt; så för att undivka förbränning av muskler så rekommenderas det en liten dos snabba kolhydrater direkt efter hård träning. Det ska tydligen också ge en bättre återhämtning (vilket också stöds av nya studier där det visats att chokladmjölks sammansättning är perfekt för återhämtning).
Sen är det givetvis upp till var och en vad man tror på och vad man vill köra på; själv drar jag alltid i mig något kolhydrataktigt efter träning (typ långa löpsträckor och så) där jag pumpat slut på glykogenförråden. Det brukar fungera bra, särskilt i perioder med mycket och hård träning.
Vilka studier visar att chokladmjölk är "perfekt" för återhämtning? För någon träningsmetod alls typ
Postad 11 May 2011 - 08:10
Kolhydrater ger ingen ökad effekt vid styrketräning. Endast vid konditionsträning. Det är endast intaget av snabba proteiner som är av värde direkt efter ett styrkepass. Vassle eller fritt i form av EAA exempelvis. Maltodextrin osv ger inget extra vad gäller muskeluppbyggnad.
Det är möjligt. Jag kör något som innehåller lite kolhydrater (och protein) efter styrketräning också och det fungerar fint för mig.
Vilka studier visar att chokladmjölk är "perfekt" för återhämtning? För någon träningsmetod alls typ
Jag har inte läst studierna i sig, men tidningen Men's Health refererar till olika studier som stöder detta:
http://www.menshealt...everages/page/55:30 P.M. Postworkout
There's no better way to undo the benefits of a sturdy workout than to replace sweat with sugar. The aisles of supermarkets and pill palaces like GNC are awash in products that claim quick recovery and long-lasting muscle growth. But that's rarely the case. Here's what you need: protein, of course, to maximize muscle growth; carbohydrates to help replenish your depleted glycogen reserves, the fuel your body runs on; and potassium, which helps balance fluids and ensure rapid recovery. Which single beverage delivers these three nutrients best? You might be surprised.
[...]
Horizon Organic Chocolate Reduced Fat Milk
(8 oz box) 180 calories / 5 g fat / 27 g sugar
Banging out a few sets doesn't give you an excuse to skip straight to dessert. But we'll let you have an after-gym-class treat: British researchers found that the ratios of electrolytes and potassium in milk make it more effective than water or sport drinks at rehydrating the body. A study from Indiana University showed that people who drank chocolate milk between intense workouts could exercise longer and perform more total work than those who downed a carb-replacement drink.
http://www.menshealt...-healthy-snacksChocolate Milk
A University of Washington study found that drinks that blend carbohydrates and protein, such as chocolate milk, are nearly 40 percent more effective than protein alone at helping your muscles repair themselves and grow after a workout.
Postad 11 May 2011 - 08:14
vad går proteinet till då? återhämtning ? vad nu exakt det är vet jag inte heller faktiskt,Meningarna kring det är delad så därför blir det många olika svar, det senaste jag läst är protein efter träning iform av vassle eller EAA är det bästa och sen äta nån timme efter. Intag före var på tapeten förut men med nya mätningar så hade det ingen vidare effekt så intaget efter verkar bättre. Kolhydrater behövs inte vid muskelbygge.
Jag tror inte man ska vara så nojig över detta för resultaten beror mer på själva träningen och inte vilken tid kroppen fick protein, det är inte proteinet i vassle drinken som går till dom tränade musklerna.
Denna kan jag rekommendera: http://www.adlibris....isbn=9185225800
Bra övningsbok som dessutom informerar om skaderisker mm. Jag tycker åtminstone att den var kanon när jag köpte den.
Är du ute efter kost mm kan jag dock inte hjälpa ang boktips. Finns dock mkt vettigt att läsa på internet om just nutrition. De flesta näringsläreböcker jag ser på bokhyllorna verkar nästan ALLTID vara någon som skrivit en bok om något som verkligen dragits till sin spets. Typ bantningsmetoder osv. Egentligen vill du inte läsa sånt. Du vill läsa hur saker och ting fungerar och sen välja själv vad du vill göra med den informationen. Att läsa något där någon säger "gör så här" ger ju inget, när man vet att någon i en annan bok säger precis tvärtom.
Här läste jag en hel del förr: http://traningslara.se/
Bra artiklar exempelvis om ägg osv.
exakt, vill inte lära mig massa olika bantningsmetoder då det ite är det jag är ute efter.
precis som du säger vill jag lära mig hur allt fungerar och hur kroppen fungerar och så.
ska kika på näringsläsa.se
Postad 11 May 2011 - 08:22
Det första citatet: Påstår ju inget om återhämtning utan att chokladmjölk skulle få kroppen att ta upp vätska snabbare än vatten eller vätskedrycker. Kolhydrater binder vätska så det är inte så konstigt egentligen. Även potasium (stärkelse?) är ju vätskebindande. Men det försvinner sen.Det är möjligt. Jag kör något som innehåller lite kolhydrater (och protein) efter styrketräning också och det fungerar fint för mig.
Jag har inte läst studierna i sig, men tidningen Men's Health refererar till olika studier som stöder detta:
http://www.menshealt...everages/page/5
http://www.menshealt...-healthy-snacks
Andra: Om det vore fallet skulle gainers vara dubbelt så bra i jobbet som muskeluppbyggande kosttillskott, än rent proteinpulver eller EAA. Jag tror inte någon som använt båda känt att gainers varit nästan DUBBELT så givande muskelbyggarmässigt.
Jag tackar för länkarna men jag kvarstår starkt skeptisk faktiskt. Det skulle vara intressant exempelvis att läsa varför kolhydratsblandad protein skulle ge bättre effekt och vad kolhydraterna i så fall gjorde som gav den effekten. Kolhydrater bygger inte muskler.
Redigerat av Sgart, 11 May 2011 - 08:23.
Postad 11 May 2011 - 08:30
någon som vet?
Postad 11 May 2011 - 08:36
Det har vi ältat over and over i denna tråden längre bakdet sägs ju att kroppen inte kan ta upp mer än ca 30g protein åt gången, men jag har aldrig läst någonstans om hur snabbt efter man kan äta det igen utan att det är bortkastat.
någon som vet?
Postad 11 May 2011 - 08:38
Det första citatet: Påstår ju inget om återhämtning utan att chokladmjölk skulle få kroppen att ta upp vätska snabbare än vatten eller vätskedrycker. Kolhydrater binder vätska så det är inte så konstigt egentligen. Även potasium (stärkelse?) är ju vätskebindande. Men det försvinner sen.
Potassium = Kalium. Jag letade inte så noga och hittade inte därför den artikeln som jag tänkte på som tog upp det med återhämntning. Men, kör som du vill; för mig fungerar det ypperligt!
Andra: Om det vore fallet skulle gainers vara dubbelt så bra i jobbet som muskeluppbyggande kosttillskott, än rent proteinpulver eller EAA. Jag tror inte någon som använt båda känt att gainers varit nästan DUBBELT så givande muskelbyggarmässigt.
Det är inte så säkert; det jag har läst är att just mängdförhållandena i chokladmjölk visade sig vara optimala. Ingenting om Gainers där...
Jag tackar för länkarna men jag kvarstår starkt skeptisk faktiskt. Det skulle vara intressant exempelvis att läsa varför kolhydratsblandad protein skulle ge bättre effekt och vad kolhydraterna i så fall gjorde som gav den effekten. Kolhydrater bygger inte muskler.
Jag ska försöka tydliggöra tänket lite med en tankekedja:
1. Protein bygger muskler
2. Träning kräver energi
3. Energi finns i kroppen i flera former från fritt ATP (adenosintrifofsat, den renaste fria energiformen i kroppen), 4. blodsocker, glykogen samt fettreserver.
5. När du tränat hårt så fortgår fortgår förbränningen.
6. För att optimera muskelbyggandet bör man inta upp till 20g protein i samband med träningen
7. Proteinet måste först brytas ned i mag/tarm-systemet innan det kan komma ut i blodomloppet som sedan överför proteinet till musklerna där det används som byggstenar för muskelbyggande.
8. Eftersom detta tar tid och musklerna fortfarande har förbränning uppe OCH OM du har förbrukat dina glykogenreserver så finns det risk att musklerna förbränner muskelprotein för att täcka sitt behov av energi.
9. För att motverka DETTA så har jag läst, hört och lärt mig att man bör ha ett litet intag av snabba kolhydrater efter träning.
Så nej, du har helt rätt, kolhydrater bygger inte muskler, men förebygger nedbrytning till viss del.
Postad 11 May 2011 - 09:54
Potassium = Kalium. Jag letade inte så noga och hittade inte därför den artikeln som jag tänkte på som tog upp det med återhämntning. Men, kör som du vill; för mig fungerar det ypperligt!
9. För att motverka DETTA så har jag läst, hört och lärt mig att man bör ha ett litet intag av snabba kolhydrater efter träning.
vad brukar du äta för snabba kolhydrater då?
godis? bröd? sötdricka?
det kanske spelar mindre roll vad eller?
Postad 11 May 2011 - 10:06
vad brukar du äta för snabba kolhydrater då?
godis? bröd? sötdricka?
det kanske spelar mindre roll vad eller?
Det beror på vad jag tränar för något. Jag jobbar just nu i Sydostasien och här är det i princip tropiskt klimat året om. När jag har haft en längre, intensiv löptur brukar jag dricka en isotonisk sportdryck som innehåller lite salter, citronsyra, vatten och socker, en 33cl burk. Till detta dricker jag ca 0.5l vatten också.
När jag kör fys eller simmar så tar jag en proteinshake som har en viss kolhydratmängd också.
Godis och läsk skulle jag inte rekommendera då det är för mycket socker.
Redigerat av Unregisteredcc128e50, 11 May 2011 - 10:08.
Postad 11 May 2011 - 10:08
det sägs ju att kroppen inte kan ta upp mer än ca 30g protein åt gången, men jag har aldrig läst någonstans om hur snabbt efter man kan äta det igen utan att det är bortkastat.
någon som vet?
Det stämmer inte, kroppen tar upp det mesta man stoppar i sig.
Postad 11 May 2011 - 10:15
Det stämmer inte, kroppen tar upp det mesta man stoppar i sig.
så jag kan vräka i mig alla mina 140g protein på en och samma måltid? teoretiskt sett alltså, rent praktiskt är det kanske inte så bra med tanke på att det skulle vara svårt att veta vad man skulle äta resten av dagen.
överallt läser man att maten är lika viktig som träningen för att bygga muskler, men ändå har varenda muskelknutte olika teorier och gör på olika sätt.
man kan ju börja undra om maten verkligen är så viktig som det sägs.
Postad 11 May 2011 - 10:40
Frukost 80 g protein, före träning 10 g eaa, efter träning 10 g eaa, lunch 60 g protein, mellanmål 90 g protein, middag 50 g protein, kvällsmål 70 g protein
Ca 370 g protein
Vissa dagar äter jag mindre något mål och kanske 100-130 g till middag.
Om man bara kan ta upp 30 g per gång vilket borde innebära hyffsat tom mage skulle man bara kunna ta upp 120-140 g per dag.
Om det stämmer, varför märker många stor skillnad när du höjer proteinintaget till 2-4 g/kg kroppsvikt?
Postad 11 May 2011 - 10:47
JAg kan äta följande som exempel
Frukost 80 g protein, före träning 10 g eaa, efter träning 10 g eaa, lunch 60 g protein, mellanmål 90 g protein, middag 50 g protein, kvällsmål 70 g protein
Ca 370 g protein
Vissa dagar äter jag mindre något mål och kanske 100-130 g till middag.
Om man bara kan ta upp 30 g per gång vilket borde innebära hyffsat tom mage skulle man bara kunna ta upp 120-140 g per dag.
Om det stämmer, varför märker många stor skillnad när du höjer proteinintaget till 2-4 g/kg kroppsvikt?
you tell me
jag har ingen aning om varför/ eller vad skillnaden blir, jag är en rookie och försöker snappa upp så mycket som möjligt.
det är som med precis allt annat som man försöker fördjupa sig i, ju mer man läser, ju mer förvirrande blir det.
sen det där men att man måste liga på ett kaloriöverskott för att bygga muskler, hur menar dom då
man måst alltså bli fetare för att bygga muskler?
eller menar dom egentligen att man bara måste äta mer protein än normalt?
för det kan väl inte bara handla om att få i sig mer kalorier än vad du gör av med, i så fall är ju det väldigt lätt fixat med en påse godis eller liknande.
Postad 11 May 2011 - 10:48
Jag skulle aldrig få i mig 3500-4000 kcal på en måltid med vettig mat.
Postad 11 May 2011 - 11:06
Finns dessutom flera tränade som endast äter 1 gång per dag, dock är det oftast lite lättare killar som inte vill öka i vikt.
Jag skulle aldrig få i mig 3500-4000 kcal på en måltid med vettig mat.
nej det hade inte jag heller klarat, men framförallt inte bara äta en gång per dag.
men jag tränar enbart för att se bättre ut, om jag blir starkare är bara en bieffekt.
så blir jag fetare så syns inte musklerna, och lägger man på sig ser man inte bättre ut. så om man måste lägga på sig så känns detta nästan ogjort för min del
Postad 11 May 2011 - 11:46
Fick hem boken idag, verkar sjukt vettig, rekommenderas starkt.träningslära.se
Det är bara en av dom som är studerande på Kostvetarpogrammet, den andre är sjukgymnast och civilingenjör mm.
Kolhydrater ger ingen ökad effekt vid styrketräning. Endast vid konditionsträning. Det är endast intaget av snabba proteiner som är av värde direkt efter ett styrkepass. Vassle eller fritt i form av EAA exempelvis. Maltodextrin osv ger inget extra vad gäller muskeluppbyggnad.
Som vanligt vet inte Peter Bond vad han pratar om utan studien är en jämförelse mellan mjölk VS. en dryck med kolhydrater och vem som helst här kan säga att protein vinner över kolhydrater, det är hugget i sten och kommer aldrig överbevisas.
Alla möjliga funktioner varav en del till proteinsyntesen men kroppen bygger tränade muskler av andra muskler. Vi har en konstant nedbrytning av muskelprotein i kroppen, vilket jag och Peter Bond har diskuterat tidigare i tråden fast han vägra tro att det är så utan tror att det är nåt farlig.vad går proteinet till då? återhämtning ? vad nu exakt det är vet jag inte heller faktiskt,
Man kan ta vad som helst som är proteinrikt jämföra det med en KH-dryck och svaret kommer alltid bli det samma oavsett om det är mjölk, mjölk med chokladsmak, vassleprotein med makaroner etc.Det första citatet: Påstår ju inget om återhämtning utan att chokladmjölk skulle få kroppen att ta upp vätska snabbare än vatten eller vätskedrycker.
Kolhydrater har inget med muskeltillväxt att göra så därför förlorar KH mot protein som har till uppgift att bygga.
För muskelbygge men kroppen använder protein till mycket annat oxå. Så tex så kanske det är synd att äta proteintillskott till annan tillväxt än muskler, som hår och naglar tex.det sägs ju att kroppen inte kan ta upp mer än ca 30g protein åt gången, men jag har aldrig läst någonstans om hur snabbt efter man kan äta det igen utan att det är bortkastat.
någon som vet?
Styrketräning kräver inte mycket glykogen och det går utmärkt att träna och återhämta sig utan fyllda glykogendepåer.8. Eftersom detta tar tid och musklerna fortfarande har förbränning uppe OCH OM du har förbrukat dina glykogenreserver så finns det risk att musklerna förbränner muskelprotein för att täcka sitt behov av energi.
Så nej, du har helt rätt, kolhydrater bygger inte muskler, men förebygger nedbrytning till viss del.
Har du inga KH så är det fett som förbränns men eftersom du aldrig kan få slut på KH så behöver du inte oroa dig och muskelproteinförlusten återhämtas utan några konstigheter, har alltid varit så och kommer alltid vara så samt att det kommer aldrig hämma några resultat.
Kroppen kommer inte prioritera att bygga en massa onödiga muskler och låta resten av kroppen lida för det.sen det där men att man måste liga på ett kaloriöverskott för att bygga muskler, hur menar dom då
man måst alltså bli fetare för att bygga muskler?
Överskott är ett måste men det räcker med några 100kcal och det gör dig inte fet.
Postad 11 May 2011 - 13:24
Gott med mat så det gör jag gärna, blir väl ca 2 pizzor det
Postad 11 May 2011 - 13:35
Om vi leker med tanken på att du brände exakt 2650 inkl träning och åt 3000 kcal exakt per dag så skulle du lägga på dig även underhudsfett. Dock är det som sagt en tankelek. man vet aldrig exakt och dagsbehovet skiljer sig dagar emellan. Vill du bygga låter det oavsett som bra riktlinjer tyckerj jag. Jag hade också kört med 3-500kcal överskott om jag var ute efter långsamt viktuppgång och räknade mina kalorier. Idag skiter jag nästan i vilketHar ränkat ut att jag förbränner ca 2650 kcal om dagen, så då ska jag äta kanske 3000 kcal för att bygga? Och det gör mig inte fetare?
Gott med mat så det gör jag gärna, blir väl ca 2 pizzor det
Postad 11 May 2011 - 14:03
Än så länge : en protteshake
En kesella
Lunch: karré , stuvad vitkål, potatis och grönsaker.
Har med mig en burk kesella till jobbet som mellanmål. Men detta blir ju inte 2650kcal. Har 30min rast på 9 timmar så jag hinner ej laga nån mat
Postad 11 May 2011 - 14:27
Väger du 70kg? 70*2 = 140g protein.Ok men vart ska klaorierna komma ifrån förutom mina 140g protein? Spelar det någon roll? Nu jobbar jag hela kvällen och har ingen aning om vad jag ska äta.
Än så länge : en protteshake
En kesella
Lunch: karré , stuvad vitkål, potatis och grönsaker.
Har med mig en burk kesella till jobbet som mellanmål. Men detta blir ju inte 2650kcal. Har 30min rast på 9 timmar så jag hinner ej laga nån mat
Ät 2g fett/kg, 70*2 = 140g fett
Resterande är valfritt, protein, kolhydrater eller fett, spelar i stort sett ingen roll.
Postad 11 May 2011 - 14:37
Postad 11 May 2011 - 15:14
Jag väger nog inte riktigt 70kg mellan 65-70 kanske . Äger ingen våg.Väger du 70kg? 70*2 = 140g protein.
Ät 2g fett/kg, 70*2 = 140g fett
Resterande är valfritt, protein, kolhydrater eller fett, spelar i stort sett ingen roll.
Känns kanske som att jag får i mig för lite fett. Väljer ofta Fettsnål mat. Spelar det nån roll vilken typ av fett det är?
Postad 11 May 2011 - 15:26
Mestadels omättat och mättat, mindre med omega 6.Jag väger nog inte riktigt 70kg mellan 65-70 kanske . Äger ingen våg.
Känns kanske som att jag får i mig för lite fett. Väljer ofta Fettsnål mat. Spelar det nån roll vilken typ av fett det är?
Välj feta mejerivaror undvik oljor förutom raps,oliv, cocos och palmolja. Finns vissa nötoljor som är ok men jag tror inte du kommer i kontakt med dom.
Fettsnål mat mättar sämre samt att dom kan innehålla socker som kompensation.
Postad 11 May 2011 - 15:32
Mestadels omättat och mättat, mindre med omega 6.
Välj feta mejerivaror undvik oljor förutom raps,oliv, cocos och palmolja. Finns vissa nötoljor som är ok men jag tror inte du kommer i kontakt med dom.
Fettsnål mat mättar sämre samt att dom kan innehålla socker som kompensation.
Finns det mer än mättade ochomättade fetter?
Kanske ska byta ut lättmjölken mot standardmjölk då? Eller är just det onödiga kalorier att få i sig? Kanske finns bättre?
Nötter gillar ja, men det är också otroligt energirikt.
Oljor äter jag inte så mycket, inte medvetet i alla fall förutom fiskolja
Postad 11 May 2011 - 15:50
Det finns enkelomättade, mättade och fleromättade.Finns det mer än mättade ochomättade fetter?
Enkelomättade och mättade finns det mycket av i animaliska fetter, ost är det 50/50, kan variera från olika sorter, jag är osäker på rak arm hur fördelningen är i kroppsfett på djuren vi äter men det är orelevant.
Fleromättat varav omega 3 och omega 6 som är essentiella och något vi måste få i oss med maten.
Dessa och framförallt omega 6 ska inte överkonsumeras och dom finns det mycket av i matoljor.
Dom oljorna jag tog upp innehåller lägre halter av omega6 vilket gör dom fördelaktiga.
Jag brukar rekommendera riktig mjölk aka Gammeldagsmjölk med fetthalt runt 4.5%. Smakar bäst och innehåller en massa nyttigheter som försvinner i den mjölken folk mest är vana vid att dricka, jag tror det kommer bli ändring på det snart och minimjölk kommer försvinna och gammeldags kommer fram mer.Kanske ska byta ut lättmjölken mot standardmjölk då? Eller är just det onödiga kalorier att få i sig? Kanske finns bättre?
Jag brukar köpa mjölk från http://www.jarnamejeri.com/, där kan man läsa om deras "mjölktillverkning".
Jag är inget fan av nötter, tycker det är gott men är skeptisk till innehållet, för mycket omega 6.Nötter gillar ja, men det är också otroligt energirikt.
Oljor äter jag inte så mycket, inte medvetet i alla fall förutom fiskolja
Sen jag börja med LCHF-liknande kosthållning så har jag lämnat oljorna, körde innan en blandning av raps/oliv/avokado-olja.
Postad 11 May 2011 - 15:56
Gillar standardmjölk bättre så det är ju bra
Nötterna skiter jag i då.
Apropå ingenting egentligen, sån där färdig krögarpytt, är det nåt att ha eller om man steker några äggtill?
Postad 11 May 2011 - 16:06
"Finskuren pytt i panna med stekt potatis, korv, bacon, kött och lök."Apropå ingenting egentligen, sån där färdig krögarpytt, är det nåt att ha eller om man steker några äggtill?
Per 100g
Energi, kcal 190
Protein, 5,2g
Kolhydrater, 22g
Fett, 9g
Som en måltid i brist på annat så är det inget fel men är man medveten och tränar så väljer man inte sån här mat, mer protein och mindre kolhydrater men med två ägg och rödbetor så är det helt ok.
Postad 11 May 2011 - 16:10
Har du nåt annat tips på snabb mat som man kan laga och äta på under 30 min?
Postad 11 May 2011 - 16:47
Tänkte bara att det hinner jag åka hem på rasten och äta
En tonfisk/Kycklingsallad med bönor och diverse grönsaker med ev. pasta/bulgur/couscous(om man vill ha mer kolhydrater) kanske?
Gäller att man har allt hemma då, annars blir det svårt på 30min kanske.
Tycker jag själv är väldigt gott, speciellt nu i värmen. Nyttigt är det också!
Redigerat av genstruktur, 11 May 2011 - 16:52.
Postad 11 May 2011 - 17:01
Kom dock på nu i skrivande stund att jag glömde köra lutande hantelpress. Tyckte att bröstpasset blev lite kort, hehe
Postad 11 May 2011 - 17:09
En tonfisk/Kycklingsallad med bönor och diverse grönsaker med ev. pasta/bulgur/couscous(om man vill ha mer kolhydrater) kanske?
Gäller att man har allt hemma då, annars blir det svårt på 30min kanske.![]()
Tycker jag själv är väldigt gott, speciellt nu i värmen. Nyttigt är det också!
Färdiggrillad kyckling då eller? Men orka stå och skära massa grönsaker, desutom är färska grönsaker värdelöst, mättar lika mycket som luft typ
Men med pasta i kanske.
Tack för förslaget , men tror det blir tight ändå på 30 min
Postad 11 May 2011 - 17:39
Jag har ganska dålig fantasi när det gäller mat, jag åt tidigare samma lunchlåda på jobbet i 3år, var ett evig tjatande från arbetskamrater som tjafsa om skörbjugg mm. samtidigt satt dom med sina donkenpåsar och några kilos övervikt.Tänkte bara att det hinner jag åka hem på rasten och äta
Gör en omelett på 5-10ägg, det går snabbt eller så kan du värma värdigstekt kött. Jag brukar göra köttfärssås på 1,5kg köttfärs, kan vara najs att plocka fram och värma när man inte orkar eller hinner laga nåt.
Mozarella-bollar kan vara najs att alltid ha hemma, plocka fram och äta som ett äpple.
Postad 11 May 2011 - 18:15
Jag har ganska dålig fantasi när det gäller mat, jag åt tidigare samma lunchlåda på jobbet i 3år, var ett evig tjatande från arbetskamrater som tjafsa om skörbjugg mm. samtidigt satt dom med sina donkenpåsar och några kilos övervikt.
Gör en omelett på 5-10ägg, det går snabbt eller så kan du värma värdigstekt kött. Jag brukar göra köttfärssås på 1,5kg köttfärs, kan vara najs att plocka fram och värma när man inte orkar eller hinner laga nåt.
Mozarella-bollar kan vara najs att alltid ha hemma, plocka fram och äta som ett äpple.
10 ägg till omelett? jag gör på 2 ägg och en skvätt mjölk, det tycker jag är lagom
äter du köttfärssåsen som den är eller har du något till?
vad är mozarellabullar? lät mäktigt i alla fall
hur som helst så fick det bli 500g oxpytt idag samt 2 stekta ägg och 1/2 liter standardmjölk
är proppmätt så nu står jag mig resten av kvällen
blev väl kanske för mycket kolhydrater, men va fan man får inte bli för nojig heller.
får skära ner mer på dom rejält några månader innan beach 2012 istället
Redigerat av andreassofus, 11 May 2011 - 18:25.
Postad 11 May 2011 - 18:24
checka in LCHFtråden så ser du min 10äggs"omelett" (det är ingen omelett, bara 10 stekta ägg i samma panna)10 ägg till omelett? jag gör på 2 ägg och en skvätt mjölk, det tycker jag är lagom
Inga problem alls att få ner. 2 ägg ger inte mkt "mat"
Postad 11 May 2011 - 18:27
Jag brukar ha i fetaost och grädde alternativt Mascarpone, är som grädde fast fastare. Sen brukar jag ha i lök, 2pkt bacon och 1kg tomatkross och sen kryddor.10 ägg till omelett? jag gör på 2 ägg och en skvätt mjölk, det tycker jag är lagom
Mozarellabollar inte -bullar.
Mozarella är en ost, egentligen gjord på buffelmjölk men jag kör med billigare gjord på vanliga kossamjölk, 18g protein/100g.
Postad 11 May 2011 - 18:28
2 ägg är en piss i havet *L* jag gör på 6 ägg och 3 paket bacon det är kanon och man står sig ett tag. Fast ikväll vart det kebab men bröd och lök och starksås. gott och inte så farligt med fett. Kebaben dom har görs på 10-20 % fetthalt och är kanon god.10 ägg till omelett? jag gör på 2 ägg och en skvätt mjölk, det tycker jag är lagom
hur som helst så fick det bli 500g oxpytt idag samt 2 stekta ägg och 1/2 liter standardmjölk
är proppmätt så nu står jag mig resten av kvällen
blev väl kanske för mycket kolhydrater, men va fan man får inte bli för nojig heller.
får skära ner mer på dom rejält några månader innan beach 2012 istället
Postad 11 May 2011 - 18:32
2 ägg är en piss i havet *L* jag gör på 6 ägg och 3 paket bacon det är kanon och man står sig ett tag. Fast ikväll vart det kebab men bröd och lök och starksås. gott och inte så farligt med fett. Kebaben dom har görs på 10-20 % fetthalt och är kanon god.
Bacon innehåller mycket nitrit har jag hört...
Postad 11 May 2011 - 18:34
Jag brukar ha i fetaost och grädde alternativt Mascarpone, är som grädde fast fastare. Sen brukar jag ha i lök, 2pkt bacon och 1kg tomatkross och sen kryddor.
Mozarellabollar inte -bullar.
Mozarella är en ost, egentligen gjord på buffelmjölk men jag kör med billigare gjord på vanliga kossamjölk, 18g protein/100g.
lät som en god köttfärssås. kanske testar receptet nån dag
jo ja vet att mozarella är en ost, undrade bara vad bullarna va, men jag läste ju fel så nu är jag med på vad du menar
2 ägg är en piss i havet *L* jag gör på 6 ägg och 3 paket bacon det är kanon och man står sig ett tag. Fast ikväll vart det kebab men bröd och lök och starksås. gott och inte så farligt med fett. Kebaben dom har görs på 10-20 % fetthalt och är kanon god.
alltså man kan ju inte bara skriva att 2 ägg är en piss i havet, du tror väl inte att jag äter enbart en omelett gjord på 2 ägg på hela dagen?
sen måste man inte äta just ägg väl för att få i sig protein?
jag kan ju tex ha 5kg rökt kalkon brevid (nu har jag inte det men...)
men jag brukar ha ost och skinka i.
nu är inte omelett en stor favorit, blir lätt mäktigt och kvalmigt tycker jag.
Postad 11 May 2011 - 18:53
Fettet är inga problem, värre med det dom blandar ut köttet me ifall det är sån kebab som är som en stor köttbulle och inte grillade köttbitar.Fast ikväll vart det kebab men bröd och lök och starksås. gott och inte så farligt med fett. Kebaben dom har görs på 10-20 % fetthalt och är kanon god.
Ja tyvärr, bättre med rent kött.Bacon innehåller mycket nitrit har jag hört...
Postad 11 May 2011 - 19:11
Kryddor och ägg och ströbröd typ som en stor köttfärslimpa finns kassa kebab ställen och hyfsade med. Andreas ta det jag skrev med glimten i ögat *L* kunde inte låta bli. Fast skinka och andra varor innehåller mycket nitrit med lite synd men svårt att undvika.Fettet är inga problem, värre med det dom blandar ut köttet me ifall det är sån kebab som är som en stor köttbulle och inte grillade köttbitar.
Ja tyvärr, bättre med rent kött.
Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 11 May 2011 - 19:12.
Postad 11 May 2011 - 19:25
Kryddor och ägg och ströbröd typ som en stor köttfärslimpa finns kassa kebab ställen och hyfsade med. Andreas ta det jag skrev med glimten i ögat *L* kunde inte låta bli. Fast skinka och andra varor innehåller mycket nitrit med lite synd men svårt att undvika.
Nitrit verkar inte så bra faktiskt . Får kanske hålla mig till äggen ändå
Tyvärr tröttnar jag på ägg fort vilket är synd då det är både bra och billigt
Postad 11 May 2011 - 19:36
Postad 11 May 2011 - 20:24
Postad 11 May 2011 - 20:27
Hoppas du köpte blåbärsmak. Sjukt god
Postad 11 May 2011 - 20:33
Gymvaruhuset är bra. Kör dom gratis frakt nu eller vadå?
Hoppas du köpte blåbärsmak. Sjukt god
Gratis frakt över 500kr.
Köpte vanilj, men smakpåsar av dom andra smakerna
Postad 11 May 2011 - 20:49
Wild strawberry (smultron?), hallon , och blåbär är dom godaste
Postad 11 May 2011 - 21:11
Apropå ingenting egentligen, sån där färdig krögarpytt, är det nåt att ha eller om man steker några äggtill?
Nej, eftersom det är godare, billigare och nyttigare och göra själv.
Går dessutom supersnabbt.
Postad 11 May 2011 - 21:17
Nej, eftersom det är godare, billigare och nyttigare och göra själv.
Går dessutom supersnabbt.
Jo hemmagjord pytt är verkligen gott, men man måste ha så många olika ingridienser
Hemma då.
Tycker det är ett krav av dom aktiva i den här tråden att man skriver upp varenda måltid så man kan få lite tips
Falukorv, kass mat, finns ju dom med hög köttprocent. Det är gott och billigt. Falukorv och stekt ägg är mumma
Postad 11 May 2011 - 21:20
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
23 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?