Höra skillnad på hifiljud?
2669 svar till detta ämne
Postad 17 april 2014 - 20:01
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Hehe, lappbark är inte dumt i pipan. Bara lite trött på vad som är korrekt återgivet. När alla siffror ändå bara är som bikini, de döljer det vesäntliga. 
Haha. Lappbark... Ja korrekt finns ju ändå inte. Så varför inte bara lite på sina öron, stoppa pipan med lappbark, hälla upp en virre och njuta?
Postad 18 april 2014 - 18:33
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Haha. Lappbark... Ja korrekt finns ju ändå inte. Så varför inte bara lite på sina öron, stoppa pipan med lappbark, hälla upp en virre och njuta? 
1-0
Postad 19 april 2014 - 08:12
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
Nej, då man faktiskt både hör och känner skillnad på dessa ljuden. Om du har testat med svåra högtalare så förstår du just hur tydligt detta är. När vi blandar in ett sinne till så blir det svårare att bli lurad. Jag skulle gissa på att du inte har så mycket erfarenhet här för det du säger är teoretiskt korrekt, men i praktiken finns det inga behov för sådana tester i detta sammanhang.
Däremot är olika ljudnivåer där man har blivit lurad många gånger. Andra saker som kan försvåra är när något faktiskt spelar med mer kontroll än förväntat, och det då kan låta som att det är f.eks mindre bas, trots att det bara är mindre dist.
Men det vore kul att få svar på frågorna istället för att du använder såkallade härskartekniker genom att bara plocka ut enstaka meningar. Jag är seriös med att jag undrar om jag ska byta försärkare eller inte, och det mesta inom chip har blitt mycket bättre dom senaste 20 åren....så....finns det några erfarenheter här som visar att jag redan har top-of-the-line DA och andra komponenter i min AVR7000 ?
Goddagens. Det är hopplöst med dom här nissarna som hävdar att det inte finns skillnad hela tiden. Det är inte därför vi är här och diskuterar prylar. Jag vet mycket väl hur stor skillnad det är i kontroll mellan olika förstärkare. Men de flesta har ju inte upplevt den skillnaden (eftersom den inte finns *ironi*). Däremot tror jag att förstärkaren är den del som ändrats minst ljudmässigt under åren. Därför kan ett alternativ vara att uppgradera till en separat förförstärkare med bra DAC om det finns möjlighet för inkoppling av en sådan i din förstärkare. Då kopplar du förbi all gammal elektronik i din förstärkare och använder bara förstärkardelen eftersom du verkar nöjd med den. Det är stor skillnad på olika D/A converters och jag tror du får mycket mer upplösning på ljudet idag än vad du fick för 20 år sedan. Ett annat alternativ är en separat DAC bara så använder du förstärkardelen och förförstärkardelen men kopplar förbi det digitala. Kör du CD så sitter ju redan DACen inbyggd i CDn (Oftast, om det inte bara är en transport, vilket är ovanligt). Finns många olika alternativ.
Postad 19 april 2014 - 08:19
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Sade mannen som hör skillnad på samma ledande metaller. att lita på sina sinnen kan vara rent självbedrägeri. alla får såklart glra det, men man ska inte lura andra på det.
Editar in miljonutmaningen: http://gizmodo.com/3...bles-are-better
Det intressanta för er är att man kan höra med dom om man får välja kablar i utmaningen, och det fick stereophile chansen att göra. Han ville testa ett par kablar för en halvmiljon mot ett par för 100 spänn. Testet blev dock inte av då stereophile inte kunde få fram ett par kablar som var fabriksförpackade.
Redigerat av Zartok, 19 april 2014 - 08:39.
Postad 19 april 2014 - 09:29
Unregistered7259ca07
-
Unregistered7259ca07
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Klart att man hör skillnad i ljud mellan förstärkare. Kablar däremot har jag inte noterat någon skillnad.
Byggde min första högtalare för 30 år sedan. Jobbade under samma tid i en stereobutik under helgerna och hade fri access till alla prylar. Skillnaden då låg mer i ljudkarraktär. HK var lite ljusare och styrde basen bättre då man spelade högt. Onkyo hade lite mer hängmatta i karaktären och Yamaha var tunnare i basen och lite ljusa.
Griffin. Har också haft en arv 7000. Det är en strömstark jätte som låter bra. Prova med separat dac för där har det hänt mycket.
Postad 19 april 2014 - 09:42
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Alla är med på att det går att provocera fram skillnader mellan förstärkare.
Postad 19 april 2014 - 10:00
Unregistered7259ca07
-
Unregistered7259ca07
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Då är jag också med Zartock. Tänkte att nu har det slagit slint på ett så i övrigt kompetent gäng.
Postad 19 april 2014 - 10:01
Isaac
-
Isaac
-
Veteran
-
-
1 836 inlägg
McGurk-effekten funkade inte längre, efter ytterligare 10år med musicerande, ljuddesign och ljudteknik, tror faktiskt träning är en väsentlig del och att människor är tränade på olika saker, vissa mer tränade för specifika områden en majoriteten och därmed svårare att lura.
Vill tillägga att diskussionen återigen endast verkar inriktas på just THD, dessutom i begränsad bemärkelse.
Det är roligt att e-lite och Zartok delar med sig.
Redigerat av Isaac, 19 april 2014 - 11:24.
Postad 19 april 2014 - 12:12
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Jag vet mycket väl hur stor skillnad det är i kontroll mellan olika förstärkare. Men de flesta har ju inte upplevt den skillnaden (eftersom den inte finns *ironi*). Däremot tror jag att förstärkaren är den del som ändrats minst ljudmässigt under åren.
Förstärkare har förändrats väldigt mycket ljudmässigt genom åren, men inte de senaste 20 eller så. Högtalare har generellt förändrats mest och kablar i princip inte alls.
Postad 19 april 2014 - 14:36
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Då är jag också med Zartock. Tänkte att nu har det slagit slint på ett så i övrigt kompetent gäng.
Det finns en radda olika villkor för att förstärkare ska låta lika, endel har med lasten att göra medans andra har med effekten. Endel tänker att vi menar att det inte är någon skillnad när en förstärkare distar och ev klipper, men självfallet så hörs både dist på klippningar
Postad 19 april 2014 - 18:18
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Det finns en radda olika villkor för att förstärkare ska låta lika, endel har med lasten att göra medans andra har med effekten. Endel tänker att vi menar att det inte är någon skillnad när en förstärkare distar och ev klipper, men självfallet så hörs både dist på klippningar 
Nej, inte alls självfallet att du hör varken det ena eller det andra. Framförallt inte dist. Dist i kan ju smyga sig in i form av jämna övertoner och då enbart upplevas som positiv.  Men kanske är begagligt ljud detsamma som icke korrekt? I så fall tackar jag gudarna för att inte mätnördar får sista ordet allför ofta.
Postad 19 april 2014 - 18:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Nej, inte alls självfallet att du hör varken det ena eller det andra. Framförallt inte dist. Dist i kan ju smyga sig in i form av jämna övertoner och då enbart upplevas som positiv.  Men kanske är begagligt ljud detsamma som icke korrekt? I så fall tackar jag gudarna för att inte mätnördar får sista ordet allför ofta. 
Njae, det måste ju dista till en viss nivå för att det ska vara märkbart, men givet att det är, säg skyhög dist, så kan nog precis vem som helst höra skillnader där. Rena klippningar hör man nästan även om man är döv  pang! Men ja, det finns högtalare som tillverkats och sommska spela övertoner, något som låtit mycket bra. Men det är kontrollerad dist så att säga  Mja, jag gillar nog ett ickekorrekt ljud men... det ska man nog garanterat inte svära. Jag var ju i jonas bio i veckan och han är duktigt noga med att det ska vara korrekt. Och jag måste säga att det lät skitbra där. Ända tills volymen vreds på och vi låg i 110dba peaks. Då satt jag med hörlurar. Mer om det i umeåtråden!
Postad 20 april 2014 - 10:14
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Njae, det måste ju dista till en viss nivå för att det ska vara märkbart, men givet att det är, säg skyhög dist, så kan nog precis vem som helst höra skillnader där. Rena klippningar hör man nästan även om man är döv pang! Men ja, det finns högtalare som tillverkats och sommska spela övertoner, något som låtit mycket bra. Men det är kontrollerad dist så att säga 
Mja, jag gillar nog ett ickekorrekt ljud men... det ska man nog garanterat inte svära. Jag var ju i jonas bio i veckan och han är duktigt noga med att det ska vara korrekt. Och jag måste säga att det lät skitbra där. Ända tills volymen vreds på och vi låg i 110dba peaks. Då satt jag med hörlurar. Mer om det i umeåtråden! 
Nu vet ju ingen av oss vad som är korrekt, även om folk som han du nämner naturligtvis kan komma närmare än oss som bara lyssnar oss fram till det vi gillar. Har själv inte någon gång fått bekräftat att det jag upplevt som väldigt bra har varit "korrekt" eller ej. Förmodar att folk som är väldigt duktiga på akustik lättare kan finna vägen till en mycket bra återgivning. För någonstans tror jag nog att de flesta av oss trots allt till slut ändå landar i något hyfsat neutralt. Själv är jag till exempel allergisk mot mullrande subbas såväl som påtröngande diskant.
Postad 20 april 2014 - 11:20
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Mullrande bas kan vara odetaljerad (velodyne impact 12) eller ekande bas, så det är absolut inte korrekt iaf
Redigerat av Zartok, 20 april 2014 - 11:21.
Postad 21 april 2014 - 08:45
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Suck... korrekt har självfallet olika definitioner, och den mest använda på forumet är självfallet frekvenslinjärt. Editar även in att korrekt absolut inte handlar om vilket märke som ljudet spelas ifrån. Om jag har ett vanligt piano eller en flygel av ett annat märke hemma så innebär det inte att det ljudet inte är korrekt.
Redigerat av Zartok, 21 april 2014 - 08:52.
Postad 21 april 2014 - 11:21
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Väldigt få personer här på detta forumet vet vad "korrekt" är eftersom de aldrig hört ett Steinway Grand Piano Model B eller en Gibson Les Paul Classic på en Marshall JCM 2000 i verkligheten, utan bara på andra inspelningar på andra system. Men ändå har de väldigt många åsikter om "korrekt" fast de aldrig hört hur det skall låta Det är som att berätta för någon hur vaniljglass skall smaka utan att ha smakat vaniljglass själv!
Förstår hur du tänker, men väldigt många inspelningar/produktioner görs inte alls med syfte att återge instrumenten precis som de låter om man händelsevis skulle sitta några meter rakt framför dem, och "korrekt" i just den betydelsen är därför sällan relevant. Sen kan man ju också fundera på om flygeln eller marshallstacken "låter mest korrekt" rakt framifrån, från vilket avstånd och vilken höjd, i vilken akustisk miljö och med huvudet vridet i vilken vinkel osv. Talar man om "korrekt återgivning" måste man begränsa sig till att ens anläggning skall förvanska så lite som möjligt och hur det lät i den anläggning verket återgavs genom då producenten godkände det slutgiltiga resultatet, även om det naturligtvis inte alltid innebär att återgivningen inte kunde ha varit bättre.
Postad 21 april 2014 - 16:18
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
...Jag har till exempel valt B&W-högtalare och NAD-förstärkare här hemma för att jag tycker den kombinationen är så härligt inkorrekt.
Skall man vara lite gnetig kan man säga att "härligt" i din formulering är berättigat, men "härligt inkorrekt" något du egentligen inte kan vara säker på, för hur vet du egentligen det? Är frekvensgången rakare kan man med fog hävda att återgivningen i åtminstone just det avseendet är mer korrekt än med krokig, men det säger sig ju självt...
Postad 22 april 2014 - 07:35
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Har inte läst hela tråden så kanske det har hunnit diskuteras redan. Slänger iallafall in en ny fackla som jag grumlat på länge.
Det finns en sida som hävdar att det inte är skillnad på förstärkare i kontrollerade former. Det som jag tycker blir intressant är om det stämmer varför har inte LTS godkänt alla förstärkare i sina tester? Är de inte några få slutsteg som ex är godkända som absolut neutrala i deras tester?
// Sat
Postad 22 april 2014 - 07:55
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Har inte läst hela tråden så kanske det har hunnit diskuteras redan. Slänger iallafall in en ny fackla som jag grumlat på länge.
Det finns en sida som hävdar att det inte är skillnad på förstärkare i kontrollerade former. Det som jag tycker blir intressant är om det stämmer varför har inte LTS godkänt alla förstärkare i sina tester? Är de inte några få slutsteg som ex är godkända som absolut neutrala i deras tester?
// Sat
En del hävdar att dessa skillnader oftast skulle vara svåra att upptäcka vid "vanlig" lyssning. Kolla metoderna så tror jag nog du är böjd att hålla med. Men visst är det ett intressant inlägg i debatten.
Postad 22 april 2014 - 08:42
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
En del hävdar att dessa skillnader oftast skulle vara svåra att upptäcka vid "vanlig" lyssning. Kolla metoderna så tror jag nog du är böjd att hålla med. Men visst är det ett intressant inlägg i debatten. 
Jag har ex gått från kabltroende till icke kabeltroende just pga alla tester som motbevisar att det gör skillnad. Förstärkare verkar ju vara den nya "kabeldiskutionen" så jag tycker det skulle vara intressant att höra åsikterna om vad LTS kommit fram till. // Sat
Postad 22 april 2014 - 08:53
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Jag tycker att ni ska antingen gå med i LTS (kostar 300kr per år) så att ni får tidningen MoLT hemlevererad, alternativt ta er till ett bibliotek som har en större tidningsavdelning så borde de ha den där. De brukar även vara representerade på mässor där man också kan plocka upp några nummer.
Det märks på en mängd personer som diskuterar här inne att de inte vet vad en F/E-lyssning är, trots att de har åsikter om det. Mitt förslag är: läs MoLT där de testar förstärkare och återkom sedan.
Postad 22 april 2014 - 09:16
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Jag tycker att ni ska antingen gå med i LTS (kostar 300kr per år) så att ni får tidningen MoLT hemlevererad, alternativt ta er till ett bibliotek som har en större tidningsavdelning så borde de ha den där. De brukar även vara representerade på mässor där man också kan plocka upp några nummer.
Det märks på en mängd personer som diskuterar här inne att de inte vet vad en F/E-lyssning är, trots att de har åsikter om det. Mitt förslag är: läs MoLT där de testar förstärkare och återkom sedan.
Är detta riktat mot mig? Jag försöker sticka ut huvudet lite försiktigt och inte påstå en massa saker som jag inte vet. Om jag inte missuppfattat F/E lyssningen helt går det ut på att genom att byta något i kedjan upptäcka hurvida det färgar ljudet eller inte. Var väldigt länge sedan jag lyssnade på en Ino Audio anläggning (det är natuligvis inte det viktiga att det är just Ino Audio med) och dess ägare ville ha en neutral kedja och hade valt LTS "godkända" kompenenter. Var länge sedan jag läste om det men har för mig att det är ett fåtal slutsteg som är godkända utan färgning av ljudet. Är jag ute och cycklar får du gärna rätta mig. Gillar diskutioner och att lära mig nya grejer. Hade jag inte gjort det hade jag predikat på gatan istället för hänga på forum för att lära mig nytt. // Sat
Postad 22 april 2014 - 09:26
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Om jag inte missuppfattat F/E lyssningen helt går det ut på att genom att byta något i kedjan upptäcka hurvida det färgar ljudet eller inte.
F/E-lyssning http://sv.wikipedia....iki/FE-lyssning
Postad 22 april 2014 - 11:04
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1 185 inlägg
Är detta riktat mot mig? Jag försöker sticka ut huvudet lite försiktigt och inte påstå en massa saker som jag inte vet.
Nope, inte riktat mot dig.
Postad 22 april 2014 - 14:43
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Har ingen aning om vem du syftar på, och det kan ju kvitta. Men, du som läser denna tidskrift, vad är din åsikt om F/E såsom den appliceras av LTS? Har jag förstått det rätt anser LTS orförande att nästan inga förstärkare är transparenta, men samtidigt att det knappast har någon relevans sålänge man idkar musiklyssning på "normala" nivåer. Ungefär så tror jag är rimligt att tolka det hela, eller? Kör man alltid både snabba loopar och längre musikstycken? Och om så görs, är det bara vid dessa snabba loopar man urskiljer "icketranparenta" enheter, eller även vid de längre musikstyckena? Jo, visst kan jag läsa detta själv i MOLT, men nu är vi ju i detta forum. Vid i alla fall ett tillfälle har man vid deras tester kunnat urskilja en skillnad vid "normal" musiklyssning. Då gällde det en liten rörförstärkare kontra ett biffigt Brystonsteg. Färgningen ansågs dessutom positiv, kraftigare bas i den lilla vill jag minnas.
Redigerat av laddie15, 22 april 2014 - 15:32.
Postad 22 april 2014 - 16:02
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
// Sat
Jag tror inte det finns någon här som hävdar att det är omöjligt att höra en skillnad under kontrollerade former. Det som framförs är att man måste göra det under kontrollerade former, det är först då ev skillnader kan bekräftas. Ser man till empirin så talar det mycket för att folk inte kommer höra någon skillnad, men det finns ju tillfällen som det är möjligt att höra en skillnad. Vilket LTS visar med sina F/E tester t ex.
Postad 22 april 2014 - 18:27
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Att det vill till kontrollerade former för att bekräfta skillnader är ju alldeles riktigt. Framför allt bör man ju vidta de mest elementära åtgärderna för att inte lura sig själv. Sedan är det ju upp till var och en hur långt man vill gå. Själv tycker jag det räcker utmärkt med vettig nivåkalibrering, och sedan ett par dagars lyssning i lugn och ro.
Postad 22 april 2014 - 19:59
Unregisterede93ec5d9
-
Unregisterede93ec5d9
-
Beroende
-
-
1 319 inlägg
Att det vill till kontrollerade former för att bekräfta skillnader är ju alldeles riktigt. Framför allt bör man ju vidta de mest elementära åtgärderna för att inte lura sig själv. Sedan är det ju upp till var och en hur långt man vill gå. Själv tycker jag det räcker utmärkt med vettig nivåkalibrering, och sedan ett par dagars lyssning i lugn och ro. 
Det sundaste någon har skrivit här på ett tag! Jag tror att det i överlag varit lite väl mycket fokus på mätning och siffror ett tag. När man bara kan sitta och njuta av musiken, glömma allt vad parametrar, forum och prestige gäller, så har man en tillräckligt bra anläggning.  Dock så verkar det som att många verkar vara låångt ifrån detta om man ska tolka detta forum nu.  OBS. Detta har ju så klart inget med anläggningen i sig att göra. Utan mer med själva ägarens inställning.
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 22 april 2014 - 20:13.
Postad 23 april 2014 - 07:12
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Rättare sagt när bra mätmetoder inte kan visa skillnader
Postad 23 april 2014 - 07:19
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Det sundaste någon har skrivit här på ett tag!
Jag tror att det i överlag varit lite väl mycket fokus på mätning och siffror ett tag. När man bara kan sitta och njuta av musiken, glömma allt vad parametrar, forum och prestige gäller, så har man en tillräckligt bra anläggning. Dock så verkar det som att många verkar vara låångt ifrån detta om man ska tolka detta forum nu. 
Ja, det är sunt i sig att njuta av musiken och glömma bort mätningar, siffror mm. Men är det så att nån sticker ut hakan och påstår nån underlighet så vill man gärna ha det förklarat eller bevisat på ett vettigt sätt. Annars har tråden ingen funktion. Ta tex om nån påstår att svarta förstärkare låter bättre än silverfärgade, och alla säger: -visst, trevligt...
Postad 23 april 2014 - 07:36
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3 067 inlägg
Jag tror inte det finns någon här som hävdar att det är omöjligt att höra en skillnad under kontrollerade former. Det som framförs är att man måste göra det under kontrollerade former, det är först då ev skillnader kan bekräftas. Ser man till empirin så talar det mycket för att folk inte kommer höra någon skillnad, men det finns ju tillfällen som det är möjligt att höra en skillnad. Vilket LTS visar med sina F/E tester t ex.
Kan ha varit lite snabb i tankarna och blandar ihop lite. Tycker oftast när någon nämner att de vill förändra ljudet lite på sin anläggning och funderar på ny förstärkare så brukar svaret vara att de gör ingen eller ytterst lite skillnad. Blandade nog ihop det lite och tänkte att båda två anses som desamma. Ber om ursäkt för min flummighet. // Sat
Postad 23 april 2014 - 16:12
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Fast det kan de ju, och det har jag bevisat, så den myten är ju dödad nu. Verkar ju som alla här är ense nu utom du.
Du skulle ju sluta skriva till mig för länge sen eftersom du inte kan hålla tonen, ta inte bort mig från ignorelistan igen. Bevisat? Ånej, tvärt om. Men du har ju även tidigare påvisat dig ha begränsad metodkunskap. Ja, jag tänker främst på när du inte ens visste hur du gjort dina "tester".
Postad 23 april 2014 - 22:19
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Vi gör det hjärtrud
Postad 25 april 2014 - 20:43
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 888 inlägg
Tack för svaren.
Med svårdrivna högtalare så hör man mycket tydligare att det låter skit när inte förstärkaren matchar.
Dom här högtalarna är ökända för att vara svåra.
"men köp bättre högtalare då?" ja det är ju en lösning, men jag är väldigt nöjd med hur bra dom är allround då jag är 50/50 vinyl / film-entusiast och har begränsad budget då man har vart tvungen att investera i duk, projektor, skivspelare, nål, nya rullband till rullbandarna, ria, dyra långa kablar (varför dyra det är ju ingen skillnad, jo jag kräver lång kabel runt rummet till projjen och en billig HDMI klarar inte visa 1080p, det blir snö, men visar bra bild vid 720p, så.... dålig kabel) och har också hört en hel del olika högtalare och vet vad jag måste ut med för att känna det värt att byta.
Vad som egentligen startade detta med att byta förstärkare är ju att jag måste ha HDMI in när alla tvspel osv kommer med HDMI idag. Nu kör jag optisk in från ps3 och xbox och coaxial från kabeltv och dvd (en pioneer)
Så har jag en Sony 9000es som jag spelar cd med, stänger då av bild-delen.
Den kan jag köra digitalt eller analogt så kan testa D/A i förstärkaren "mot" Sonyn.
Hör ingen skillnad.
Den kostade 20k och skulle ha dac som tydligen var bra då. Fick en 1000,- usb-dac av en kompis så satt och testade mellan den och sonyn och hörde ingen skillnad alls. Tänkte då att tekniken verkar kommit ifatt och att man kanske får lika bra ljud billigt nu.
Ja ett bra försteg skulle funka då jag har bra kopplingsmöjligheter. Men det känns både som lite för komplicerat och jag gillar verkligen att ha allt i en box, men ja det är ett alternativ. Jag börjar också tänka lite på att den kanske snart har gjort sitt och helt plötsligt slutar funka, plus att man kanske kan få ännu bättre inställningsmöjligheter på en nyare. Jag har begränsat med justeringar var jag kan klippa frekvensen på dom små högtalarna runt om och nivåjustering blir mig som sitter med en db-mätare mot rosa brus. Jag har vissa inställningar där jag måste koppla med s-video för att få fram och det är lite bökigt. Har hört om nyare modeller där man får med mikrofon för att ställa in avstånd/nivåer osv.
Postad 26 april 2014 - 10:19
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 888 inlägg
Så ni som känner till avr7000. Nån som vet hur en yamaha 3030 kommer ut i kraft jämförelsevis?
För att hålla mig till ämnet i tråden - kan jag byta till en 3030 och inte höra skillnad med min setup?
Postad 26 april 2014 - 10:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Hk's modeller har alltid varit enormt strömstarka, vilket jag tror även gör att dom klarar lägre ohmtal bra. Yamaha (jag kör föregångaren 3067) tror jag har mer uteffekt i 8 ohm, men "tappar" effekt när lasten går ner. Sen beror det lite på hur högt du spela och sånt också. Båda förstärkarna klarar ju absolut av att mata två frontar med 200w i 4 ohm ex.
Det du bör ha i åtanke är att yamman är lite bråkig med att stänga av ljud"förbättrings"kretsar, jag har själv upplevt det och även en annan kille på forumet. Tror att det ordnats i 1010, 2010 och 3010 och uppåt dock.
Så för att svara på din fråga så tror jag inte att du skulle märka någon skillnad förutsatt att du stängt av alla kretsar som förändrar ljudet. Yamma har flera olika presets från klubbar runtommi världen, men det är rätt ointressant att ha imo. Pressar du systemet över det dom här receivrarna klarar skulle jag nog rekommendera ett slutsteg eller två
Postad 26 april 2014 - 13:28
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 888 inlägg
Tack för svaret.
Blir nog att låna hem och testa då.
Såg nån uppmätt siffra att mina högtalare dippar ned til 3 omh. Dom är dubbla 10" i varje låda med bandiskant och 89db.
Redigerat av Demon Slayer, 26 april 2014 - 13:29.
Postad 26 april 2014 - 13:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
3 ohm är inte så farligt faktiskt. Det finns betydligt värre skräckexempel
Postad 26 april 2014 - 13:53
Unregistered2020
-
Unregistered2020
-
Lärjunge
-
-
486 inlägg
Apropå Harman Kardon, jag var i Göteborg i fredags och hämtade deras iphone docka med blåtand go and Play 2 och det är ett jädra drag i den, med superb bas och volym.
Postad 26 april 2014 - 14:20
Fredrik_A
-
Fredrik_A
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Vill du ha något med lika mycket "muskler" som din H/K så hade jag tittat på någon av NAD's kraftigare förstärkare, ex. T777 eller T787, eller någon Anthem förstärkare.
Postad 26 april 2014 - 17:01
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 888 inlägg
Nej dom är inte extrema så funkar med mycket, men kräver muskler för att glänsa. Anledningen att jag tänkte på yamaha är för att det finns en sjukt fin begagnadbutik i närheten där jag kan få en för halva priset
Har igentligen planer på att byta ut frontar och center til Monitor Audio PL 200 eller 300 och PLC 150, men det kommer definitivt att bli senare.Han säger att jag kommer få klarare ljud med nyarre teknologi, bättre placering osv speciellt i hemmabio men även i 2-kanal. Jag har inte heller sett Yamaha som det bästa valet, men som sagt.....allting kostar pengar.
Sneglade på Yamaha när jag köpte H/K men det blev H/K just för att ha någorlunda bra 2-kanal. Tänkte att tekniken kommit ifatt på alla plan, men kanske inte är helt så.
Har testat att koppla på slutsteg både till bara basarna och till bara diskant och det finns mer att hämta helt klart, men då var jag uppe mot 20k för ett dual mono steg från Musical Fidelity och det största skillnaden förutom bättre kontroll var att det lixom bara blev mer musik och inte en ökning av volymen när jag drog på. Men tyckte inte att skillnaden var värd pengarna trots att jag skulle få den för halva priset nästan (utgående modell). Ångrar lite på det idag...men men.
Redigerat av Demon Slayer, 26 april 2014 - 17:07.
Postad 26 april 2014 - 17:02
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Apropå Harman Kardon, jag var i Göteborg i fredags och hämtade deras iphone docka med blåtand go and Play 2 och det är ett jädra drag i den, med superb bas och volym.
Och det har vad med "höra skillnad på hifiljud" att göra?
Postad 26 april 2014 - 17:40
Fredrik_A
-
Fredrik_A
-
Lärjunge
-
-
286 inlägg
Nej dom är inte extrema så funkar med mycket, men kräver muskler för att glänsa. Anledningen att jag tänkte på yamaha är för att det finns en sjukt fin begagnadbutik i närheten där jag kan få en för halva priset 
Har igentligen planer på att byta ut frontar och center til Monitor Audio PL 200 eller 300 och PLC 150, men det kommer definitivt att bli senare.Han säger att jag kommer få klarare ljud med nyarre teknologi, bättre placering osv speciellt i hemmabio men även i 2-kanal. Jag har inte heller sett Yamaha som det bästa valet, men som sagt.....allting kostar pengar.
Sneglade på Yamaha när jag köpte H/K men det blev H/K just för att ha någorlunda bra 2-kanal. Tänkte att tekniken kommit ifatt på alla plan, men kanske inte är helt så.
Har testat att koppla på slutsteg både till bara basarna och till bara diskant och det finns mer att hämta helt klart, men då var jag uppe mot 20k för ett dual mono steg från Musical Fidelity och det största skillnaden förutom bättre kontroll var att det lixom bara blev mer musik och inte en ökning av volymen när jag drog på. Men tyckte inte att skillnaden var värd pengarna trots att jag skulle få den för halva priset nästan (utgående modell). Ångrar lite på det idag...men men.
Hi-Fi Punkten säljer förra generationen Anthem MRX500 för lite drygt halva nypriset på efterföljaren MRX510.
Postad 26 april 2014 - 19:49
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Lite har rätt. Anledningen är för att en ny modell är på ingående (om den du sett på är ny), inte något annat svammel såklart
Postad 26 april 2014 - 20:22
Unregistered7fb84d09
-
Unregistered7fb84d09
-
Veteran
-
-
1 770 inlägg
Ah , så detta har blivit en köpråds-tråd nu?
Postad 26 april 2014 - 20:30
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Om någon frågar så får man väl svara?
Postad 26 april 2014 - 21:29
laddie15
-
laddie15
-
Guru
-
-
4 189 inlägg
Finns en bra anledning till varför den säljs för halva priset, kan man anta Nu har jag inte hört alla Yamaha-modeller, men de jag har högt låter förfärligt i de flesta sammanhang.
Märket föll heller inte mig i smaken. Har en bekant som verkligen ångrade att han sålde sin Primare A30.1 till "förmån" för en Yamahareceiver. Den Yamahan blev verkligen inte gammal. Skall absolut inte påstå att min Onkyo är fullt tillfredsställande den heller, för musik alltså, men långt trevligare än den Yamaha jag provade. :)j
Postad 26 april 2014 - 21:30
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
4 888 inlägg
Ah , så detta har blivit en köpråds-tråd nu?
Jag startade med att fråga: "..antagelsen att dagens chip ju måste vara bättre en dom för 20 år sedan? Det sitter ju massa svarta fyrkanter som allting går igenom, som D/A osv. Men ni som vet, betyder detta att jag faktiskt kan köpa en HDMI-switch och skita i att uppgradera, då kraften räcker till och det då inte finns någonting kvar som kan förändra ljudet till att återge en mindre färgad uplevelse?..." Eftersom det inte postats något svar eller hänvisats till något vetenskapligt som svar så är det ju bara kraften jag behöver som jag då kan relatera till. Frågan är alltså: Om jag är nöjd med kontrollen jag har idag, finns det då ingen anledning att byta eftersom jag ändå inte kommer höra skillnad när jag spelar inom samma volym.? (om man bortser från ingångar och funktioner och bara ser till ljud) Kanske du kan svara på det och bidra?
Postad 26 april 2014 - 21:44
Zartok
-
Zartok
-
Älskar Cyberpunk 2077
-
-
18 233 inlägg
Finns INGEN anledning att byta i ditt exempel. Ja, såvida dina pengar inte bränner ordentlogt i fickan, men då finns det ju bättre saker att lägga dom på. Mig ex *flirta blinka*
Postad 27 april 2014 - 05:00
Berno82
-
Berno82
-
Användare
-
-
159 inlägg
http://shop.emotiva.com/collections/amplifiers/products/xpa-2-gen-2 Här har du billig kraft om du tänkte byta... Finns billiga försteg också.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Pioneer CMX-3000
Anton
2025-05-06 19:28:59
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|