Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 March 2017 - 19:22

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Med tanke på hur nöjd jag är med bilen, och din tydligen var bättre på i princip allt, så har jag svårt att förstå varför du är så extremt missnöjd med vag. :)
Hoppas att jag inte blir lika less på Skoda som du verkar vara om 5-6000 mil när den ska säljas.

Pga av kvaliten. Vibrerande framvagn, missljud dörrar/stolar/fläkt, rost, spuckna baklycktor ( båda sidor) tydligen ok enl möller bil på en 4 år gammal bil med 4000 mil, kassa helljus, ryckande motor och inte minst den KASSA verkstaden...otroligt arroganta.
Några saker jag kom på, på rak arm :) Behöver jag säga aldrig mer audi? :)

Postad 04 March 2017 - 19:30

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

• 1741 inlägg
  • 0

Pga av kvaliten. Vibrerande framvagn, missljud dörrar/stolar/fläkt, rost, spuckna baklycktor ( båda sidor) tydligen ok enl möller bil på en 4 år gammal bil med 4000 mil, kassa helljus, ryckande motor och inte minst den KASSA verkstaden...otroligt arroganta.
Några saker jag kom på, på rak arm :) Behöver jag säga aldrig mer audi? :)

Enligt vad du skriver ovan så skulle jag vilja säga att Skodan är bättre på i princip allt.

Jag har som tur är, inte problem med något av det ovan efter 4200 mil.
Det tillsammans med bra utrymme, effekten, förbrukningen och låg vägskatt gör det till en prisvärd bil i mina ögon.

Postad 04 March 2017 - 19:38

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0
Jag tänker mig att 49000 mil på en besinare V50 är ganska extremt. Är det någon som känner till andra turboladdade moderna bruksbilar som rullat så många mil?
Borde man bekymra sig över något särskilt egentligen? Jag har ju skött mina servicear och har dem dokumenterade.
Jag tror 13k till firma var ok för mig...

Postad 04 March 2017 - 19:38

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Enligt vad du skriver ovan så skulle jag vilja säga att Skodan är bättre på i princip allt.

Jag har som tur är, inte problem med något av det ovan efter 4200 mil.
Det tillsammans med bra utrymme, effekten, förbrukningen och låg vägskatt gör det till en prisvärd bil i mina ögon.

Absolut! Håller med :)

Postad 04 March 2017 - 19:49

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

Det blir allt vanligare med bensin numera!
När folk vaknar upp ur dvalan "diesel är billigt" så kommer det svänga över ännu mer.
Folk är så j*vla korkade när dom ska köpa ny bil.
Jo visst dieseln är fortfarande lite snålare men inte mycket.
Förr skiljde det ju rätt mycket på förbrukningen.
Men folk glömmer en viktig detalj att ofta är diesel bilen dyrare i inköp.
När man nu ändå pratar Volvo så tex en S60 kostar 36000:- mer om man jämför D4 och T4 båda på ca 190hk.
Då kan man åka ganska många tysta sköna mil i T4 innan man kört upp dom 36000:- man sparat i inköp.

Förbrukningen skiljer sig dock en del om man drar tungt, jag drar ofta tunga släp och då sticker min bensinare iväg ordentligt i förbrukningen medan dieseln höjer sig marginellt.

Postad 04 March 2017 - 19:55

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Förstår inte vad folk har för problem med VAG-bilar. Har iofs bara kört Passat sedan 2011-2014 och Touran sedan dess. Har inte haft några som helst bekymmer med service/reparation, snarare då bättre erfarenhet än våra Volvo-bilar.

Dom har väl helt enkelt andra erfarenheter än dig är det så svårt att förstå?

Jag åker Seat och är jätte nöjd inte några som helst bekymmer än så länge 1.5år efter införskaffande.
Min kusin är Audi frälst och han hade en A4 cab som han köpte beg och la ut lika mycket som bilen kostade typ på reparationer under den tiden han ägde den.

Men han åker Audi än idag för han gillar dom helt enkelt.

Redigerat av Turtle, 04 March 2017 - 19:55.

Postad 04 March 2017 - 20:07

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Dom har väl helt enkelt andra erfarenheter än dig är det så svårt att förstå?
Jag åker Seat och är jätte nöjd inte några som helst bekymmer än så länge 1.5år efter införskaffande.
Min kusin är Audi frälst och han hade en A4 cab som han köpte beg och la ut lika mycket som bilen kostade typ på reparationer under den tiden han ägde den.
Men han åker Audi än idag för han gillar dom helt enkelt.

Jag tror snarare att det är förutfattade meningar och okunskap pga många hade bekymmer runt 2006, har jag för mig det var.

Men mycket har ju också med hur man blir bemött som kund från servicepersonalen.

Sedan har ku alla tillverkare haft bekymmer med nya bilar, även Volvo/BMW/Mercedes.

Jag har kanske haft tur med mina bilar/personal :)

Postad 04 March 2017 - 20:34

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Jag tror snarare att det är förutfattade meningar och okunskap pga många hade bekymmer runt 2006, har jag för mig det var.
Men mycket har ju också med hur man blir bemött som kund från servicepersonalen.
Sedan har ku alla tillverkare haft bekymmer med nya bilar, även Volvo/BMW/Mercedes.
Jag har kanske haft tur med mina bilar/personal :)

Absolut. Finns ju inga felfria bilar. Än iaf :)
Man ska köra med det man gillar själv. Inte lyssna på mig och andra besservissers :)

Postad 04 March 2017 - 20:35

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Nu är det ju du som generaliserar Takeo!

Men jag håller med dig om att inget märke är felfritt utan att alla har haft sina olika problem/bekymmer.

Det är nog så att det handlar om att man helt enkelt får en bra eller en problem fylld bil.

Jag har köpt ett par nya Peugeot och det har varit allt annat än bekymmersfritt.

Redigerat av Turtle, 04 March 2017 - 20:36.

Postad 04 March 2017 - 20:38

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Men jag håller med dig om att inget märke är felfritt utan att alla har haft sina olika problem/bekymmer.
Det är nog så att det handlar om att man helt enkelt får en bra eller en problem fylld bil.
Jag har köpt ett par nya Peugeot och det har varit allt annat än bekymmersfritt.

Ville vara lite snäll :)

Postad 04 March 2017 - 21:31

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

På vilket sätt menar du att jag generaliserar i mitt inlägg?

Postad 04 March 2017 - 21:47

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Jag tror snarare att det är förutfattade meningar och okunskap skrev du!

Lika mycket generalisering som mitt inlägg.

Postad 04 March 2017 - 22:23

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Tändspolen var det för mig dock lite tidigare 2004 om jag inte minns fel. Var tvungen att byta alla , två ggr. Jag var inte ensam. Så det var grymt dåligt med reservdelar. Lång väntetid. Första gången jag var inne och bytte en så sa servicekillen att de andra kommer att ge upp men han kan inte byta alla pga efterfrågan, så det var bara att vänta några månader så hade man en studsande bil igen.

Postad 04 March 2017 - 22:34

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Tändspolen var det för mig dock lite tidigare 2004 om jag inte minns fel. Var tvungen att byta alla , två ggr. Jag var inte ensam. Så det var grymt dåligt med reservdelar. Lång väntetid. Första gången jag var inne och bytte en så sa servicekillen att de andra kommer att ge upp men han kan inte byta alla pga efterfrågan, så det var bara att vänta några månader så hade man en studsande bil igen.

Precis samma problem som Citroen hade på bl.a. Xantia runt samma tidpunkt.

Jag tror snarare att det är förutfattade meningar och okunskap skrev du!

Lika mycket generalisering som mitt inlägg.

Nja, skillnaden är att du står fast vid en åsikt att det ÄR som du säger och att vi får acceptera att du kallar dieselförare för korkade. Jag skrev att jag TROR.

Postad 05 March 2017 - 00:29

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tror att det är rätt stor del slump som avgör hur mycket problem man har.
Visst att vissa märken har vissa problem som är mer specifika men.

Vissa BMW har haft stora problem med ett stag i framvagnen men är lätt att byta och kostar lite men får mycket klagomål på besiktningen medans andra märken kan ha större problem men som inte besiktningen klagar på.

Sen är ju verkstaden av stor betydelse.

Har själv 100 meter dit och har en riktigt bra mekaniker.
Aldrig några problem.

Medans andra är under all kritik.

Postad 05 March 2017 - 16:00

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

• 1051 inlägg
  • 0

Sålde min bil på blocket idag, som jag ägt i 7 år. Volvo V50 T5 nybesiktigad med småsaker som lampor som inte var ok som skulle bytas och halvljus som stod för lågt. Så den behöver ombesiktigas inom en månad. Direkt när bilen kom ut började folk ringa som galningar!
Folk ville naturligtvis pruta...
Folk ville att jag skulle hålla den några timmar tills de kom för att titta...
Jag ville ju bara sälja min bil, smidigt rakt av.
Jag blev kallad "snippa" när jag inte ville hålla bilen...
När någon ringde ett par minuter efter att jag gjort överenskommelse, och sålt bilen, försökte de bjuda ett par tusen över begärt pris... Då blev jag utskälld, förolämpad och fick en lur slängd i örat.
Nu har jag krängt bilen för 13000:- till en firma i Trelleborg, levererar den själv imorgon och står själv för hemresa. De tänkte ju komma och hämta den med trailer ikväll, men till lägre pris...
När jag var upptagen i samtal sökte folk upp min frus nummer och ringde henne. Jag plockade ner anonsen cirka 30 minuter efter jag lagt upp den, 660 personer hade tittat på den och det känns som de flesta ville ha den. ;-)
Jag tycker inte att 13 000:- känns för lite för min V50 T5 som har vibrationer vid gaspådrag, antar att det är något som skulle vara dyrt att fixa... Kamremmsbyte 3 ligger bara ett par tusen mil bort. Lite rostig är den också.
Vad tycker ni? Har jag sålt den för billigt?
Varför är folk som jagar bilar så elaka?
(bilen är såld, inga bud tack)
... Just det, värt att nämna är att den nu gått extrema 49000 mil... Den hae dock fullstämplad servicebok, med Volvo originalservice.

Jag känner mig så dum och självklart blev jag lurad.
"Bilfirman" skulle ju ge mig 11900:- för bilen, sen skulle jag ställa av den i samband med leveransen,så skulle jag få tillbaks ytterligare en tusenlapp vägskatt. Först ville de komma hem till mig och hämta den med trailer till ett betydligt lägre pris. Dum som jag var förhandlade jag ju bort det och körde bilen 25 mil för leverans. Vi var redan överens om pris och jag hade ärligt redogjort för alla fel jag kännde till.

Det började direkt med att de hittade bucklor och konstigheter att klanka ner på. De bad mig öppna huven för att "kolla". Sen bad de att få provköra... Jag krävde att få hänga med och det var ok. Bilen gick förbannat illa och motorlampan lyste från start. Han bara suckade och sa att det här var ju inte alls bra. Jag bad honom stanna och öppna huven. Hittade fort en "knallorange" kontakt som jag bedömde dragits ur ett par minuter tidigare. Jag konfronterade killen som helt slog ifrån sig anklagelserna. "Vi har ju firma och kan inte jobba så", sa han. Eftersom jag inte kunde acceptera deras skambud på 8000:- var jag redo att vämda hem. De höjde då budet till 10500:-,men ville provköra igen. Jag incisterade på att jag skulle ha betalt innan de fick rulla bilen en meter till. Så blev det också. Efter betalning skrev vi papper och fixade ägarbevisen. Sen fick jag skjuts av den andra snubben. Han började åter igen ifrågasätta skick och pris. Väl framme i stan, klev jag ur bilen. Han förklarade att vi inte var klara med varandra och att han inte ville köpa bilen och bad mig ge honom ägarbytesblanketten. Det kändes riktigt obehagligt och jag tog två steg bort och förklarade situationen för två okända människor och att jag kännde mig hotad. De var snälla och stod vid min sida. Jag postade ägarbytesblanketten några meter bort. Mannen i den nysåldabilen var arg, obehaglig och skrek efter mig, sen stack han bara.
Jag känner mig helnaiv och helkorkad som ens hamnade i denna situation.
Frågan är... Är det över nu?
Jag blev superstressad av hela situationen och tog inte leg på den nya ägaren. Vilket jag naturligtvis skulle gjort. Jag var ju rädd och inte i mina sinnes fulla bruk.
Personerna som jag stannade på gatan hade först trott att jag var full, för jag var likblek i ansiktet och hade sluddrigt tal. Jag var så rädd att jag skakade i 45 minuter efteråt.
Jag föstår inte hur jag tänkte och hur det kunde bli såhär.

Redigerat av hampestampe, 05 March 2017 - 16:04.

Postad 05 March 2017 - 16:20

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Var de Kalles bilmek,runt hörnet garanti ?
det Aldrig använda blocket.
Bara bra firmor.

Annars skulle jag lätt hellre skrota bilen.

Postad 05 March 2017 - 16:29

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0

Det lät inte som nån trevlig bil affär!

En av anledningarna att jag numera leasar bil.

Postad 05 March 2017 - 16:49

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0

Av alla nyare V70 och V90 jag sett det senaste året har samtliga varit D3, D4 eller D5. Vad jag läst erbjuds T6 som premiumalternativ. Var tog de mindre bensinmotorerna vägen?

Edit: googlade fram en serie bensinmotorer som heter T2-T5 också. Dessa bensinmotorer är dock något som jag aldrig har sett ute på gatan, så min iakttagelse är vad jag har sett med egna ögon och inte läst.

Det där beror nog mycket på att CO2-utsläppen (de officiella) på dieslarna håller sig under de gränsvärden de flesta som väljer förmånsbil måste hålla sig till, men går över gränsvärdena för bensinversionerna.

Postad 05 March 2017 - 16:55

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Jag känner mig så dum och självklart blev jag lurad..

Tråkigt att du har råkat ut för en av alla dessa skojare. :(
Det är helt sjukt att det får fortsätta och att polisen "inte har resurser".

Tyvärr finns det risk att de hör av sig om någon dag och vill lämna tillbaka bilen för att den "börjat gå dåligt", eller att du sätter tillbaka en viss summa pengar. Annars kommer de över med "ett par vänner".

Talar av egen erfarenhet... Jag valde att swisha för att bli av med hela skiten. Samma dag låg den ute på Blocket igen (mirakulöst utan problem...) för dubbla priset jag ursprungligen lagt ut. Två dagar senare var den såld till en medelålders kvinna. Ett år senare var den såld igen.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 05 March 2017 - 17:10.

Postad 06 March 2017 - 11:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Den läckte en dag i förtid... Gigantisk förbättring.

volvo-xc60-2017-vs-2018.jpg

XC60 är trots allt Volvos och svensk bilindustris klart viktigaste bil så det är angeläget att den blir lyckad. Bra för våra jobb (även om jag personligen inte har nån vinning av det, annat än jag vill att Sverige ska må bra :)

Redigerat av pacman, 06 March 2017 - 12:07.

Postad 06 March 2017 - 14:15

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Amerikanska GM säljer tyska Opel till franska PSA. GM behåller patenten, vilket innebär att Opel kommer att behöva utveckla bilar baserade på teknik från Peugeot och Citroën.

Därmed är GMs europeiska era över.

http://www.mestmotor...bilen-ampera-e/

Postad 06 March 2017 - 14:46

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Den läckte en dag i förtid... Gigantisk förbättring.

volvo-xc60-2017-vs-2018.jpg

XC60 är trots allt Volvos och svensk bilindustris klart viktigaste bil så det är angeläget att den blir lyckad. Bra för våra jobb (även om jag personligen inte har nån vinning av det, annat än jag vill att Sverige ska må bra :)

Volvo visar sin kvalitet med hängande kablar under bilen.

Redigerat av K1M, 06 March 2017 - 14:48.

Postad 06 March 2017 - 15:29

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Ingen här som ska på bilsalongen i Geneve? 

Postad 06 March 2017 - 22:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Haha det är ju sjukt. 😀

Postad 07 March 2017 - 00:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Volvos kvalité tål att diskuteras (inte minst karosspassning...) men att hänga upp sig på en sladd i en, mest troligt, icke-officell bild är en smula överdrivet.

Vad kommer härnäst, att maskerade provbilar har dålig ytfinish? :D

Postad 07 March 2017 - 08:04

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Volvos kvalité tål att diskuteras (inte minst karosspassning...) men att hänga upp sig på en sladd i en, mest troligt, icke-officell bild är en smula överdrivet.

Vad kommer härnäst, att maskerade provbilar har dålig ytfinish? :D

Avtäckning med live-bilder idag!

http://teknikensvarl...ive-har-404024/

"Bilden visar alltså nya Volvo XC60, en bild tagen på Volvos designstudios bakgård i Göteborg. En bild som förmodligen aldrig har varit tänkt att visas upp för omvärlden, inte minst med tanke på kabeln som syns på bild strax bakom framaxeln."

Postad 07 March 2017 - 09:11

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Amerikanska GM säljer tyska Opel till franska PSA. GM behåller patenten, vilket innebär att Opel kommer att behöva utveckla bilar baserade på teknik från Peugeot och Citroën.

Därmed är GMs europeiska era över.

http://www.mestmotor...bilen-ampera-e/

Äntligen en treenighet i skräpkvalitet! Som världen har väntat på denna dag! :D

Men med tanke på vad GM har lyckats åstadkomma de senaste 30 åren så lär ju PSA kunna lyfta Opel med lite innovativ, men dock missförstådd teknik! :)

Postad 07 March 2017 - 12:32

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

424827_1920.jpg

Postad 07 March 2017 - 13:04

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Helt klart en snygg bil!

Postad 07 March 2017 - 16:42

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

ooh, klockren invändigt!

Jättefin, helt klart i min smak. tyvärr 200k för dyr för mig.

Postad 07 March 2017 - 17:41

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10990 inlägg
  • 0
Den bilden var det lite kvalite i! Nästan så man kunde tänka sig en Volvo i framtiden.Ja denna modell då!😊

Redigerat av mcmike, 07 March 2017 - 17:41.

Postad 07 March 2017 - 19:10

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 2

430 000 Sek för för en T5 Momentum. Hissingstraktorn börjar bli för dyr nu. Funkar ju knappt ens som tj bil för oss som har 8,5 basbelopp. Dom lär ju få snickra ihop något prisvärt paket om det hela skall fungera då ju många storföretag inte tillåter mer än 7,5 basbelopp. Premiummärke ja visst men inte så dj.. premium. Något feltänkt.

Postad 07 March 2017 - 20:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Ja, det är inte enkelt att få in en Volvo med vettig utrustning och motor under 7,5 prisbasbelopp. När jag skulle byta sist så kikade jag på en V60 och det var en bra bit över med motsvarande motor och utrustning som jag hade i dåvarande Passat. Säljarens argument var att Volvo är PREMIUM-BIL...

Höll nästan på att spotta honom i ansiktet när jag brast ut i ett hånskratt  B)

Jag kan också ta ut till högre än 7,5 men tycker inte det är värt det, samt det larviga med det s.k. "lyxbilstillägget" på beloppet över 7,5.

Postad 07 March 2017 - 20:53

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ta en med snålaste motorn å lite utrustning då ?
Är väl att ta i å måsta ha största motorn å max utrustning?

Eller ger andra märken så mycket mer för 7,5?

Kia,Huyndai eller liknande ett bättre alternativ ?

Postad 07 March 2017 - 21:32

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Ser man på de specar som finns ute nu så verkar priserna vara enl Teknikens Värld (har varierat lite under dagen):

D4 AWD (190 hk)
Momentum 435 900 kr
Inscription 475 900 kr
R-Design 480 900 kr

D5 AWD (235 hk)
Inga prisuppgifter.

T5 AWD (254 hk)
Momentum 422 900 kr
Inscription 462 900 kr
R-Design 467 900 kr

T6 AWD (320 hk)
Momentum 491 900 kr
Inscription 531 900 kr
R-Design 536 900 kr

T8 TE (407 hk)
Momentum* Inget pris
Inscription* 631 900 kr
R-Design 636 900 kr

Alltså 423000 Sek för billigaste momentum "ren". Lär ju lätt bli 450+ med lite utr, lack och vinterdäck etc. Blir ju en del att pröjsa i "lyxbilstillägg" och fn..vet om det är värt det.

Jmf tex med nya Skoda Kodiaq får man ju fundera när den går under 7,5 bas. Vet i katten o det är värt 2000 Sek/mån rent extra för att åka Volvo.

Blir väl att fundera en sväng extra nu när det är dags att byta.

Postad 07 March 2017 - 21:40

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Snygg i blått faktiskt. Ja premium kostar.

Postad 07 March 2017 - 21:40

miha04
  • miha04
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Håller med hoggeman, de priserna blir minst 450+.

Kodiaqen är rymligare och mycket bättre utrustning för ett mycket bättre pris.

Visst är den snygg XC60 men blir nog en del barnsjukdomar.

Postad 07 March 2017 - 21:56

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Kanske man minns fel men när första XC90 kom för ett antal år sedan kändes det som om man såg betydligt fler nya än man ser den "nya" XC90 idag. Har inte infalationsprisräknat men det känns som vår kära Hissingstraktor börjar bli för dyr tom för ett stort antal relativt välavlönade svenskar.

När det kommer till TJ-bil lär ju inte många få ihop den kalkylen, iaf inte när det kommer till större företag. Kommer jag ihåg rätt från min tid på Sandvik och Volvo låg VP-nivå där på 8 basbelopp. För övriga på 7-7,5 BB.

Om jag räknat rätt lite snabbt åt mig själv så är nya XC60 ca 30-40 kSek eller mer för dyr efter 12% rabatt och 8,5 BB att välja för.

Redigerat av Hoggeman, 07 March 2017 - 22:04.

Postad 07 March 2017 - 22:11

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Kodiaq är ju dock en folkvagn 😆

Postad 08 March 2017 - 00:09

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Ta en med snålaste motorn å lite utrustning då ?
Är väl att ta i å måsta ha största motorn å max utrustning?

Eller ger andra märken så mycket mer för 7,5?

Kia,Huyndai eller liknande ett bättre alternativ ?

Och om jag inte vill köra en trött "symaskin" med "träbänk"? Jag vill ha en stark motor, sitta bekvämt, köra automat (för att det är bekvämt) samt kunna dra ett släp. Och så vill jag ha en varm bil på vintern utan att behöva komma ihåg att stoppa i en elkabel. Då följer det med en massa annat lull som drar iväg kostnaderna.

Och det går inte in i 7,5 PB på en Volvo. Men glöm att en V50, V60 eller V70 är någon Premium-bil...

Kodiaq är ju dock en folkvagn

Och vad är det för fel på Skoda/VW? Mycket bil för pengarna.

Snart dags för byte igen, lutar åt antingen Ford eller Skoda.

Postad 08 March 2017 - 08:09

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ja men då är det ju tyvärr bara välja ett annat märke.

Ja VW är i en helt annan division.
Lovat mig själv att aldrig köpa en till men.

Dock måste ja säga att Kodiaq ser rätt intressant ut trots allt

Postad 08 March 2017 - 08:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Ja VW är i en helt annan division.

Uppenbarligen eftersom VW är den första bil sedan 1962 som säljer fler (2016) bilar i Sverige än Volvo. Vilket har uppmärksammats utomlands, eftersom Sverige är Volvos hemmamarknad.

http://fortune.com/2...car-volkswagen/

Redigerat av agpath, 08 March 2017 - 08:27.

Postad 08 March 2017 - 08:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jo det är mycket märkligt om du frågar mig.
Mera strul har jag aldrig varit med om än med VW.

Nu är det ju min erfarenhet.
Jag vet att de finns de med bra erfarenhet också men 😀

Postad 08 March 2017 - 08:39

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Och vad är det för fel på Skoda/VW? Mycket bil för pengarna.

Inte nödvändigtvis något fel alls. Med de är folk-bilar, inte premium-bilar, vilket de nya Volvo bilarna är. 

Det är säkerligen så att Volvo så här i början kommer sälja alla sina XC60 långt innan de ens tillverkas så det är inte så konstigt att de, initialt, tar väldigt bra betalt för dem.

Postad 08 March 2017 - 08:52

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 1

Jo det är mycket märkligt om du frågar mig.

Det är inte alls konstigt med tanke på de enorma mängder VW som den offentliga sektorn köper in. Då menar jag inte förmånsbilar utan rena tjänstebilar som tex är märkta "Region Skåne", "Region Östergötland" mm. Kommunala omsorgen använder också nästan uteslutande VW. Privat säljer VW bättre pga prisskillnaden på nybil. Volvo säljs som nya nästan uteslutande som förmånsbilar och kommer inte ha en chans förrän de återigen kommer med en "folkbil" som Svensson kan köpa som ny. Detta med "premium" är ju rent trams som endast ska locka penningstarka amerikaner (anser jag).

Redigerat av agpath, 08 March 2017 - 08:52.

Postad 08 March 2017 - 09:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Uppenbarligen eftersom VW är den första bil sedan 1962 som säljer fler (2016) bilar i Sverige än Volvo. Vilket har uppmärksammats utomlands, eftersom Sverige är Volvos hemmamarknad.

Njae. Vad som hände var att en enskild VW-modell sålde mer än någon annan enskild Volvo modell. Volvo säljer klart mer bilar än VW i Sverige.

Inget jättekonstigt med tanke på modellskifte och vilket tryck Volvo har på tillverkningen numera.

Redigerat av pacman, 08 March 2017 - 09:06.

Postad 08 March 2017 - 10:39

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Volvo e bra mycket mer premium än vag!
Vag e som å skrika efter problem. V60 har ju visat sig vara den felfriaste bilen enl dekra. Följt av E klass.

Postad 08 March 2017 - 10:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Däremot kan jag tycka att Volvo saknar en hel del i sitt program som finns hos VW.

Postad 08 March 2017 - 10:51

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
V60 är dock otroligt tråkig, bra bil alla gånger men har fortfarande traktorkaraktären kvar.... Ta D4:an tex. som går riktigt rått/ruffigt, går inte att jämföra med en Audi A4. Kört A4 (bla.) sedan -08 och aldrig haft något problem, inne på 6:e A4:an nu.

Enda Volvon som rycker lite i vill ha tarmen är faktiskt nya XC60, ser bättre ut Q5:an enligt mig.

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.