Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
35062 svar till detta ämne
Postad 25 November 2013 - 19:04
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Instämmer -2.
Fast nu verkar ju Komorok tycka att Pro kanske inte är så dum trots allt. Du håller fast vid ditt - ? Om man nu är "purist", så brukar ju en del av målet vara att man vill höra en spelning som den är tänkt att låta. Om man då har en svacka i frekvensgången som gör att vissa delar av spelningen hamnar i "skymundan" som man kan säga. Är det inte bra då att via en receiver kunna gå in och lyfta det området lite? Naturligtvis ställer ju det högre krav på steg och element, men med bra förutsättningar så finns det ingen anledning till varför det inte bara skulle bli ett lyft. Jag har väldigt svårt att ta till mig det här bakåtsträvandet när man inte kan motivera det med något. Nu pratar vi alltså om receivers, ej renodlad 2-kanal naturligtvis. Då hade vi inte diskuterat Audessy alls.
Postad 25 November 2013 - 19:10
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Så länge det handlar om att nödlösa rumsproblem i basområdet är jag FÖR.
Postad 25 November 2013 - 19:16
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Många kan ju inte göra som du och jag, och gå lös på våra boenden. Det kan vara fruar, sambos, hyresvärdar, estetik m.m som står i vägen. Då är lösningar som dessa utmärkta. Sen kan man ju som sagt även få lyft i övre register också, bara man är försiktig. Att förneka det är ju bara dumheter. Man förvränger ju inte signalen, man använder ju bara en EQ helt enkelt och tar fram det man annars skulle missat.
Postad 25 November 2013 - 19:50
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag tycker det är en bättre idé att välja en bra högtalare då.
Postad 25 November 2013 - 19:55
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Du kan ju ha bra högtalare, men ändå problem med rummet. Dessa brister kan man ju till viss del fixa med med en EQ. Att ha bra högtalare är ju bara en del av slutresultatet.
Varför skulle man bara kunna EQ:a basområdet och inte ovanför? Så länge man inte tar i för mycket och har grejer som pallar med en höjning så är det ju bara att tuta och köra.
Som sagt, bakåtsträvare
Postad 25 November 2013 - 20:12
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Fast nu verkar ju Komorok tycka att Pro kanske inte är så dum trots allt. Du håller fast vid ditt - ?
Om man nu är "purist", så brukar ju en del av målet vara att man vill höra en spelning som den är tänkt att låta. Om man då har en svacka i frekvensgången som gör att vissa delar av spelningen hamnar i "skymundan" som man kan säga. Är det inte bra då att via en receiver kunna gå in och lyfta det området lite?
Naturligtvis ställer ju det högre krav på steg och element, men med bra förutsättningar så finns det ingen anledning till varför det inte bara skulle bli ett lyft.
Jag har väldigt svårt att ta till mig det här bakåtsträvandet när man inte kan motivera det med något.
Nu pratar vi alltså om receivers, ej renodlad 2-kanal naturligtvis. Då hade vi inte diskuterat Audessy alls.
Den ena anläggningen går i 2 kanal och den andra i multikanal och har aldrig förstått mig på audyssey så fort man gör en kalibrering så låter det skit tom platt ljubild det låter som man spelade i en tom plåtburk nä då är det bättre att ställa in det själv.
Postad 25 November 2013 - 20:15
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Problemet med det, som jag upplever det hela, är att man överhuvudtaget inte påverkar rummet. Rummets problem finns kvar i ljudet. Lägg till problemet att du påverkar allt ljud från högtalarna med EQn, men vid akustiken så kan du påverkar ljudet olika vid olika positioner och framförallt ha ett opåverkat direktljud.
Helt klart så kan det vara bättre än inget alls men enligt mina öron så är det inte alls samma sak.
Postad 25 November 2013 - 20:29
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Den ena anläggningen går i 2 kanal och den andra i multikanal och har aldrig förstått mig på audyssey så fort man gör en kalibrering så låter det skit tom platt ljubild det låter som man spelade i en tom plåtburk nä då är det bättre att ställa in det själv.
Vilken version använde du då du testade då? Vi har ju tidigare konstaterat att allt under xt32 alt Pro låter som skräp. Problemet med det, som jag upplever det hela, är att man överhuvudtaget inte påverkar rummet. Rummets problem finns kvar i ljudet. Lägg till problemet att du påverkar allt ljud från högtalarna med EQn, men vid akustiken så kan du påverkar ljudet olika vid olika positioner och framförallt ha ett opåverkat direktljud. Helt klart så kan det vara bättre än inget alls men enligt mina öron så är det inte alls samma sak.
Att det är bättre att ta bort rummets alla fel med behandling före EQ är det knappast någon som ifrågasatt heller. Sen påverkar man ju inte ALLT ljud med en kalibrering. Än en gång, med Pro så kan du ta en enda ingreppspunkt t.ex. Det är ju främst för de som inte kan fixa rummets problem i sig. Men jag betvivlar inte för en sekund att man kan få ett lyft i t.ex. Komoroks anläggning. Jag har extremt svårt att tänka mig att det inte finns något som man skulle kunna få till det bättre med en PEQ även där, oavsett hur bra högtalarna i sig är. Men jag tror jag ger mig här, det känns lite som att prata med en vägg
Postad 25 November 2013 - 20:48
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Nej, det finns inga upplevda problem ovanför delningen (103Hz) i mitt rum. Topparna presterar utomordentligt bra enligt spec. De problem som fanns är åtgärdade med rumsakustiska åtgärder i form av gälabsorbenter och heltäckningsmatta. Det sista problemet, viket var helvågsresonansen mellan sidväggarna (ca 85Hz) åtgärdades genom att höja delningen i det aktiva delningsfiltret från standardvärdet 78Hz till nuvarande 103Hz. Några ändringar av klangen vill jag inte ha. Då hade det varit bättre att välja en annan högtalare med en klang jag hade gillat. nu gillar jag hur Ino låter och således byggde jag en Ino-högtalare.
Basområdet är en annan femma. Men även de problemen har jag ordnat dels genom smart möblering av basmodulerna vilket tyglade alla problem ända ned till 30Hz (helvågsresonans pga rumslängd på 11,2m och konstigt kök) där decaytiden är störande lång, vilket märks när en del musik spelas. Kanske skulle någon vilja göra en insats med en PEQ, men jag upplever inte problemet som stort, så det får vara.
---
Det där xt32 och Pro verkar ju användbart iaf och någon som har sunkiga högtalare och gillar dyra apparater (de funktionerna finns ju inte på billiga receivers tyvärr) mer än bra högtalare och rumsreglering har säkerligen stor nytta och glädje av dem. om några år till så har de säkert blivit så användbara att jag också kör med dem, men inte ännu. Receivrars delningsfilter måste bli bättre än cr80es innan det är ett alternativ för mig att använda eq och/eller delningsfilter i dem.
Postad 25 November 2013 - 20:55
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Hade det gått att använda sån där P.R.O (  ) ihop med cr80 så hade det varit en bra grej tror jag.
Men jag håller med Komorok att delningsfiltret i hemmabiostärkare är alldeles för dåliga.
Jag tyckte att det funkade skitbra, ända tills jag hörde skillnaden med cr80...
O när Palle o co kopplade ur UltramegaTHXsuperduperturbo också. 
Så slapp ni skriva det grabbar.
Postad 25 November 2013 - 21:10
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Nej, det finns inga upplevda problem ovanför delningen (103Hz) i mitt rum.
Vad jag förstår så upplevde du inga problem att gå från 78 hz till 103hz (har sett vissa hävdar att det är 102 hz?). Är det enda "negativa" med den högre delningen att placeringen av topparna och basarna är lite mer beroende av varandra?
Postad 25 November 2013 - 21:25
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Vad jag förstår så upplevde du inga problem att gå från 78 hz till 103hz (har sett vissa hävdar att det är 102 hz?). Är det enda "negativa" med den högre delningen att placeringen av topparna och basarna är lite mer beroende av varandra?
Det är möjligt att det finns problem med min delning. Men varken jag eller andra har hört några fel i övergången. Nivån är en annan femma. Folk vill ju ha olika mycket bas. Men med två meters avstånd mellan toppar och bassystem så räknade jag med stora problem. Jag blev väldigt glad när de lyste med sin frånvaro.
Postad 25 November 2013 - 21:30
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6366 inlägg
Postad 25 November 2013 - 21:52
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Var det inte dom där som hade kepsen på sniskan och körde rapparmoves?
Stämmer allt fint det, inte ens du klarade ju av att influeras lite  Kikat lite vilka som kommer men inga som har fått mig att bli så sugen än iaf.
Postad 26 November 2013 - 05:53
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Vilken version använde du då du testade då? Vi har ju tidigare konstaterat att allt under xt32 alt Pro låter som skräp.
XT32 och jag tror att den inte klarar sned tak utan den fungerar säkert i ett rum som är som en kub eller avlångt. Hur många har testat att backa till baka avstånden i apparaten när det lyssnas på 2 kanal jag märkte en skillnad när jag använde mina stora högtalare att det var något skumt med ljudet och det endast med avstånden inställda Då ljudbilden inte kommer upp i den 3 dimensionella ljudbilden som skall vara. Kör man med ett par stativare så blir det inte så mycket påverkan av ljudbilden när man har kalibrerat in avstånden. Kör man en mätning efter kalibrering så mäter det bra men låter skit så mycket har med hörseln att göra.
Postad 26 November 2013 - 06:04
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Inte för att jag vill vara elak, Kalle12dussin, men det skulle underlätta läsförståelsen om du kunde avsluta meningarna med punkt och påbörja följande med stor bokstav. Att dela upp meningar med kommatecken hjälper också mycket. I all välmening.
Förresten... vad är det för stora högtalare du har  ?
Redigerat av Unregistered757ca215, 26 November 2013 - 06:05.
Postad 26 November 2013 - 08:27
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Han hade ett par små högtalare, som han byggde om så dom blev stora.
Postad 26 November 2013 - 09:34
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
Han hade ett par små högtalare, som han byggde om så dom blev stora. 
Det vet du?
Postad 26 November 2013 - 10:05
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Det vet du?
Jag vet inte. Vad är det för stora högtalare? Ombyggda Ino Audio r56 om jag får gissa.
Postad 26 November 2013 - 13:08
XavierJH
-
XavierJH
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Det XT32 gör för t.ex. basområdet är absolut jämförbart med vad en Antimode gör. Och den är många nöjd med.
Det går inte att komma ifrån, att om man inte kan akustikbehandla all-in eller t.ex. köra via en EQ som MiniDSP...Då är XT32/Pro betydligt bättre än att inte använda det alls.
Sen i mitt rum med nuvarande saker så gör den fortfarande nytta i midbas och diskantområdet trots akustikbehandling som sagt.
Låter lite som att antingen har Jens Eklund inte gjort sitt jobb rätt, eller så är det högtalarna som är undermåliga?
Postad 26 November 2013 - 18:22
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Då tror jag mer på delningsfilterinställningarna i första hand.
Postad 26 November 2013 - 20:35
Unregistered1c7924f6
-
Unregistered1c7924f6
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
En fråga om basmoduler Jag håller på att bygga ett par basmoduler med peerless sls 10" 42 liter sluten med infraX mått. De behöver bara spacklas och målas sen är de klara, men behöver jag ett "skydd" för elementen så isoleringen inte hamnar i det? Skulle detta dämpmaterialet ifrån biltema fungera bra? om det nu behövs http://www.biltema.s...are-5-st-31604/
Postad 26 November 2013 - 20:39
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag kan inte se länken tyvärr  .
Postad 26 November 2013 - 20:47
Unregistered1c7924f6
-
Unregistered1c7924f6
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Jag kan inte se länken tyvärr .
artikelnummer 31604
Redigerat av Unregistered1c7924f6, 26 November 2013 - 20:47.
Postad 26 November 2013 - 21:12
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Det där fluffet torde göra susen så vitt jag kan se.
Postad 26 November 2013 - 21:20
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
En fråga om basmoduler Jag håller på att bygga ett par basmoduler med peerless sls 10" 42 liter sluten med infraX mått. De behöver bara spacklas och målas sen är de klara, men behöver jag ett "skydd" för elementen så isoleringen inte hamnar i det? Skulle detta dämpmaterialet ifrån biltema fungera bra? om det nu behövs http://www.biltema.s...are-5-st-31604/
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=40658&sid=892ba2956eec4a412cd490b2f80267a5
Postad 26 November 2013 - 21:26
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Jag hade använt det där fluffet från biltema för att hindra fibrer från annat dämpmaterial från att komma in i motorn, men inte som enda dämpmaterial. Tråden som länkades till ovan är mycket läsvärd för att lära sig vilket dämpmaterial man vill välja.
Postad 26 November 2013 - 22:06
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
http://m.youtube.com...eature=youtu.be
Ser rätt skum ut kom att tänka på ett ballongdjur. Ser ut som om den börjar vobbla också.
Postad 26 November 2013 - 23:05
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Vobblandet är ett kamerafenomen, finns endel roliga såna på youtube.
Postad 27 November 2013 - 00:55
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Låter lite som att antingen har Jens Eklund inte gjort sitt jobb rätt, eller så är det högtalarna som är undermåliga?
Högtalarna är undermåliga, väldigt nöjd med rummet i sig. Men men, AE TD12M midbasar på väg hem och snart så beställer jag mina 3 Beyma TPL150H. Då ska det nog bli ordning på det här  Blir aktiv delning med MiniDSP 10x10HD. Så frontar, center & subbar sköts av MiniDSP:n. Det enda som inte är spikat är vilka steg jag ska driva allt med.
Postad 27 November 2013 - 14:12
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Högtalarna är undermåliga, väldigt nöjd med rummet i sig. Men men, AE TD12M midbasar på väg hem och snart så beställer jag mina 3 Beyma TPL150H. Då ska det nog bli ordning på det här  Blir aktiv delning med MiniDSP 10x10HD. Så frontar, center & subbar sköts av MiniDSP:n.
Det enda som inte är spikat är vilka steg jag ska driva allt med.
Tar mig friheten att boka in lyssning hos dig när det är klart  Elementet ifrån Beyman påminner endel om det senaste jag såg i No Frills Catakomberna, inte hört just det men elementet/elementen innan lät väldans trevligt och jag misstänker att det är denna vägen jag med kommer vandra då det är alldeles för lite smask och drag i det mesta man har lyssnat på. En jäkla massa pengar för ett element bara Vore även skoj att lyssna på något med Seos som verkar så poppis över i staterna.
Redigerat av Evil Homer, 27 November 2013 - 14:15.
Postad 27 November 2013 - 14:40
hifimarcus
-
hifimarcus
-
Guru
-
-
4251 inlägg
Har nu varit utan subwoofer i två veckor ungefär...äntligen så börjar jag se ett litet ljus i tunneln, fyndbörsen ska skicka två relän till mig som jag ska testa byta ut! Eftersom strömmen slår till och från hela tiden när jag startar den så hoppas jag att det är ett eller två relän som gått.
Vad kan det annars vara tror ni? Strömmen slår till och från med klickljud i rätt snabb takt.
Det hela hände efter att en säkring gick iom en lampa som pajjade. I samma sekund som jag bytte säkring och strömmen kom tillbaka så började subben "klicka" fram och tillbaka.
Postad 27 November 2013 - 14:42
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Det kan vi absolut lösa
Det här systemet ska spela så det räcker och blir över, med extremt låg distortion också.
Blir en del pengar, runt 30k för elementen. Men då ska jag förhoppningsvis aldrig uppgradera igen. Känner att det får räcka nu. Blir en 275cm bred ljudtransparent duk i 2.35:1 framför allt sedan.
Postad 27 November 2013 - 19:46
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Kikat runt lite på saker som ser intressanta ut, dom här var ju söta. Seos 12 med ae 12" " Yes, they were less sensitive than I was expecting, but I can do clean reference level and then some, that is all that I need.  "
Postad 27 November 2013 - 20:25
jdaniels
-
jdaniels
-
Lärjunge
-
-
321 inlägg
Postad 27 November 2013 - 21:01
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Duk äntligen uppe! En del jobb kvar, men nu går den att använda  .
Postad 27 November 2013 - 21:32
MattiasBGD
-
MattiasBGD
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Härligt med bigscreen, precis som det ska va
Hjälpte syrran att flytta ut från sitt ex och såg deras XTZ W12 dsp eller vad den heter i vardagsrummet då insåg jag vilken skev bild jag skaffat mig om vad som är en stor sub, förr när jag själv ägde en sån så tyckte jag det var ganska rejäl sak
Redigerat av MattiasBGD, 27 November 2013 - 21:33.
Postad 27 November 2013 - 21:57
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
Ja, jag förstår vad du menar. Perspektiv... poff borta...
Postad 27 November 2013 - 22:32
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Duk äntligen uppe! En del jobb kvar, men nu går den att använda .
s*tan vilken grym 3D du har, den där blomman ser verkligen ut att poppa ut ifrån bilden på riktigt  http://www.youtube.com/watch?v=yXeXj9mIOVg
Hahahahahahaaaaaaaa, tommy upp i dagen
Postad 27 November 2013 - 23:09
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Kikat runt lite på saker som ser intressanta ut, dom här var ju söta. Seos 12 med ae 12"
" Yes, they were less sensitive than I was expecting, but I can do clean reference level and then some, that is all that I need. "
Sweet  AE 12:an ska ju vara galet bra. Extremt låg distortion och välljudande. Lite dyra bara, men troligen "billiga" ändå med tanke på att det inte är några mellanhänder alls. Är du sugen på att bygga nått själv säger du?
Postad 27 November 2013 - 23:30
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4127 inlägg
Har ju flyttat upp alla prylar och ML får inte plats här uppe så renoveringen av dessa kommer inte på tal på väldigt länge, men släppet ifrån dom får mig att få separationsångest över dom,+ får nog inte så mycket för dom med paneler som behöver bytas ut heller.
Men iom flytten upp hit på ovanvåningen så fick jag ett mycket tystare rum och med väldigt få resonanser så nu gillar jag att gasa på ordentligt igen, men då säger bagarens Infinity stopp, diskanten lägger ner och så får man sänka så kommer den tillbaka efter ett tag. Men maken till att lira per krona ( aja för Tommy då, han har ju faktiskt vart snäll och lånat ut dom till mig ) hittar man inte, skall man inte gasa på metal för fulla muggar så duger dom nog till 99,9% av befolkningen.
Dom typiska burkarna för att kunna lira högt och rent här på minhembio och faktiskt berör mig inte ett skvatt och saknar driv/smask/drag för att jag skall bli nöjd så när jag tittade runt lite så verkar ju Seos ihop med 12-15 vara rätt poppis over there, högt rent och snyggt verkar vara ledorden.
Sen var jag ju iväg hos Bernt och lyssnade på Catacomberna och där börjar basen, inte att den är så djup även om den kunde gå relativt djupt utan svaret ifrån dom var galet jäkla bra, då klurar man lite på om det är hornen eller om det är typen av basar så då vill man ju även lyssna på dom jag snurrar om tidigare i inlägget.
Horn får jag inte plats med, det är ovan subbarna som dom skall stå isf och iom Seos´en bygger så lite i höjd så är även det en fördel här...
Redigerat av Evil Homer, 27 November 2013 - 23:30.
Postad 27 November 2013 - 23:42
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Jo Seosen är ju lite nättare än Beyman. Beymans yttre mått är väl 23x23cm. Nu finns den ju iof utan horn också. Blir betydligt nättare då, 12x16cm.
Fördelen med hornet är ju den ökade känsligheten från 99dB till 102 samt att den vertikala spridningen begränsas lite vilket är bra för att minska golv & takreflektioner. Men 99dB känslighet utan horn är ju inte illa pinkat det heller
Postad 28 November 2013 - 06:37
Unregistered757ca215
-
Unregistered757ca215
-
Lärjunge
-
-
332 inlägg
@Niklas: Jag tänkte inte en sekund på blomman när jag kollade på filmen. Den är ute i det perifera fältet. Men jag får väl flytta på skönheten. Någon på Internet kan ju störa sig på den även om JAG är ganska okräsen vad gäller bild  .
Postad 28 November 2013 - 18:42
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
En nyfiken fråga. Om någon handlat något i US and A! Frakt och tull... Inga köp som planeras men man är lite nyfiken om ifall 
Små kikar på Emotiva XPA-2 och undrar vad det skulle koste att få hem den.
Någon som kanske handlat och vet?
Postad 28 November 2013 - 18:53
kalle12dussin
-
kalle12dussin
-
Beroende
-
-
1456 inlägg
En nyfiken fråga. Om någon handlat något i US and A! Frakt och tull... Inga köp som planeras men man är lite nyfiken om ifall  Små kikar på Emotiva XPA-2 och undrar vad det skulle koste att få hem den. Någon som kanske handlat och vet?
Jag brukar använda tullverkets avgiftguide och det gör dom flesta frakt bolagen med http://www.tullverke...0188000173.htmlDet man skall komma ihåg är att frakten skall vara i svenska kronor.
Postad 28 November 2013 - 21:22
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4115 inlägg
Nu är ju dollarn hyfsat billig fortfarande jämfört när jag handlade bildelar från USA. Då gjorde man en överslagsräkning och multiplicerade $-priset med 15 och kom hyfsat nära verkligheten. Om du räknar på 12kr idag borde du hamna ganska nära gissar jag på.
Postad 28 November 2013 - 22:14
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Jag har köpt två XPA-1. Frakten får du reda på om du skickar ett mail och frågar Emotiva. Dom hade snabb service när jag var i kontakt med dom.
När du fått det priset räknar du på steget och frakten, och tar det sedan gånger 1,3. Det stämmer ganska bra.
Postad 28 November 2013 - 22:21
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Tackar. Får kontakta dom så får vi se
Postad 28 November 2013 - 22:36
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1741 inlägg
Testade att registrera en förstärkare för 799$ på ShopUSA.com. Frakten är gratis inom USA från Emotiva så 799$ är totalen.
Blev 8280:- inkl tull moms & frakt till Sverige.
Nu ska väl ShopUSA ha en liten vinst också antar jag, så det kan ju ev vara billigare att få den skickad direkt från Emotiva. Det tillkommer dock inget utöver 8280:- så ni inte missförstår mig, men det är ett alternativ annars. Finns försäkring också för typ 5$ eller något sånt.
Jag har köpt saker via dom och det har fungerat fint, grym kundservice på svenska. Du betalar dom en fast summa för frakt, tull & moms sen fixar de resten.
De skickar under 0.125m3 med flyg varje torsdag och allt större med båt en gång i månaden. Klockren sida för de som inte vill skicka till Sverige eller tar hutlösa fraktpriser.
Så att räkna x10 verkar stämma väldigt bra.
Redigerat av Jonas__W, 28 November 2013 - 22:38.
Postad 28 November 2013 - 22:39
RobNB
-
RobNB
-
Beroende
-
-
1403 inlägg
Kikar på den sidan just nu. Verkar smidig.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|