Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 14 December 2013 - 16:10
Postad 14 December 2013 - 16:11
Vissa saker är ju så lätta att lösa att hjärnan kan vila i väntan på svårare nötter att knäcka.
Såsom fred på jorden, hur tolken på mandelas begravning kunde få en anställning, botemedel mot cancer etc
Postad 14 December 2013 - 16:15
Lär dig det här så behöver du aldrig använda skallen mer.Vissa saker är ju så lätta att lösa att hjärnan kan vila i väntan på svårare nötter att knäcka.
http://youtu.be/5z8ALABpxpU
Postad 14 December 2013 - 16:43
Du ställde upp dom där dom står nu och finfjösat lite med sidojusteringar alltså?Både i teorin och praktiken. Jag ställde upp det enligt teorin och justerade tills jag fått ordning på resonsansen mellan sidväggarna som kräver lite pill att få ordning på. Med ett sånt rum som vi har så är det ju inte så svårt att räkna ut var de ska stå. Arslet räcker liksom.
Och du har inte testat andra placeringar så som ut med sidorna i rummet, eller takmontering, några i fram, några i mitten några i mitten fast uppe i taket osv osv?
Postad 14 December 2013 - 16:58
Postad 14 December 2013 - 17:20
Det är inte placerat optimalt. Det är placerat optimalt efter plats, utseende och teori.
I mitt fall ställde jag dom där dom fick plats. Är kanske inte alls optimalt. Men jag kan erkänna att det är så jag har gjort.
Postad 14 December 2013 - 17:54
Varför i hela friden skulle jag testa sådana lösningar? Finns liksom ingen anledning.
Har du inte provat så vet du ju inte om det kan bli än bättre, fan Micke... du kompromissar ju nu... inte likt dig alls detta...
Jag är nog benägen att hålla med Niklas här..
Det är inte placerat optimalt. Det är placerat optimalt efter plats, utseende och teori.
I mitt fall ställde jag dom där dom fick plats. Är kanske inte alls optimalt. Men jag kan erkänna att det är så jag har gjort.
Exaktemente, det blir för knöligt för att baxa runt på burkarna, du kanske får brutalprestanda och värsta infralyftet och inte behöver boosta så mycket med LMS´n placerade i taket, knappast lätt att pröva men visst hade det vart skoj om det nu inte vart så knöligt
Adhoc, han kan ju absolut INGET ang detta med akustik och rum, han ju faktiskt placerat ett par subbar just i taket.
Redigerat av Evil Homer, 14 December 2013 - 17:56.
Postad 14 December 2013 - 17:54
Ok Vs Optimal, hur mycket bättre blir det.
Postad 14 December 2013 - 17:55
Kanske t.o.m är någon som har erfarenhet av denna lösning.
http://m.hifikit.se/...d1001-04-l26roy
Eftersom det är lördags kväll får man önska trevlig kväll med en Mackmyra
//Mikael
Postad 14 December 2013 - 18:05
Det är ju just det jag säger, spelar ju inte sådär jättestor roll att ha X antal subbar om dom ändå bara kan placeras på ett visst ställe.Hur MYCKET bättre kan det bli då? En optimal placering kan många gånger vara en VÄLDIGT opraktisk. Tror att dom allra flesta har en ok placering som är grundad på just utseende eller möjlighet.
Mina står ju i fronten och agerar stativ åt subbarna iom den placeringen så kommer inte ungarna åt att ratta och ändra inställingarna, alltså en kompromis då dom alldeles säkert skulle kunna spela bättre på något annat ställe i rummet.
Postad 14 December 2013 - 18:08
PICT0020.JPG 213.07K
1 Antal nerladdningar
9.jpg 936.03K
0 Antal nerladdningar
7.jpg 1014.84K
0 Antal nerladdningarOtroligt nöjd med den placeringen.
Postad 14 December 2013 - 18:26
Hur MYCKET bättre kan det bli då? En optimal placering kan många gånger vara en VÄLDIGT opraktisk. Tror att dom allra flesta har en ok placering som är grundad på just utseende eller möjlighet.
Kan bli MYCKET bättre. Jag har mina subbar mot främre väggen liggandes med elementen utåtriktade. Detta då jag jag inte har en ljudtransparent duk. Nu ska dock en sådan upp strax så jag testade 4-5 olika placeringar och det var stor skillnad på dom. Den absolut bästa var med subbarna ståendes med elementen riktade innåt mot mitten av rummet. Behövs i princip ingen EQ alls mot för tidigare samt att jag fick 2dB mer bas vid samma volym. Grym skillnad till det bättre.
Med nya topparna, basarna på sin nya plats samt en 2.75m 2.35:1 duk så kommer det, om jag får säga det själv, att bli grymt
Skulle bara haft en ny projje på det sen. En Sony VW-95 eller en fin JVC skulle passa perfekt.
Postad 15 December 2013 - 10:59
Jag får vara nöjd med så som det är, och tur att jag är nöjd
Tycker att jag får en skön förstärkning från mitt betong rum i bas området, men det kan alltid bli bättre.
Måste köra öite nya mätningar, har haft xtz room analyzer 2 pro ett bra tag men kanske kört den 2ggr. Får kicka igång den å fråga er om hjälp vad allt betyder.
Redigerat av RobNB, 15 December 2013 - 12:55.
Postad 15 December 2013 - 12:13
Ny grupp för mig.
Lite halvgött ändå, ******** vad det hade vart skoj att kunna lira gura och köra av sig på liknande musik som detta.
Älskar sånadäringa minibreak istället för att dom bara gasar fullt hela tiden.
Postad 15 December 2013 - 18:01
Redigerat av XavierJH, 15 December 2013 - 18:01.
Postad 15 December 2013 - 19:25
Postad 15 December 2013 - 20:05
Funkar till musik.Typ Vikingarna, Torleifs?F3 of 35Hz in 4.5 cubic feet sealed and stuffed for super tight and fast bass. The F6 in this box is 25Hz, so using a plate amplifier like the Hypex DS8.0 with adjustable boost should get you down to 20Hz if you wish. We prefer to stay around 30hz as lower frequencies tend to vibrate objects in the room and cause a distraction. It can certainly provide it if you want it.
Redigerat av kalle12dussin, 15 December 2013 - 20:06.
Postad 15 December 2013 - 20:11
Äh, det löser sig. Har fräst ut hålet i baffeln i de två modulerna jag tänkt färdigställa. Så det som är kvar är att fylla med dämp, sätta dit kontakter, limma dit sista sidan och slutligen fräsning och målning. Får bara se när jag får en lucka i plugget och jobbetBara en vecka kvar iaf.
Btw så borde du lämna bort basbygget så att du slipper ha det hängande över dig.
Annars kan jag ju påminna dig om hur du tjatade på mig med mitt bygge våren 2011... och det blev klart i juli det året.
Postad 15 December 2013 - 21:02
om jag plockar bort lådorna så får det plats en infra x modul (544x274x400) i varje, lådorna är 580x274x430. Men vad är skillnaden emot att ha 2 basmoduler "utspridda" i rummet istället för i tv bänken?
Redigerat av Unregistered1c7924f6, 15 December 2013 - 21:04.
Postad 15 December 2013 - 21:05
Alla fel.
Det som är det dummaste av allt är att texten tillhör ett av världens bästa element.
VARFÖR köpa såna element om man nöjer sej med 30 Hz är ju frågan..
http://www.madisound...rning-feb-2012/
Postad 15 December 2013 - 21:17
Vad finns det för nackdelar att ha basmoduler i en tv bänk? Jag har den här tv bänken https://www.minhembi...c_id=294325.jpg
om jag plockar bort lådorna så får det plats en infra x modul (544x274x400) i varje, lådorna är 580x274x430. Men vad är skillnaden emot att ha 2 basmoduler "utspridda" i rummet istället för i tv bänken?
Det finns väl inga nackdelar med att ha basmoduler i en bänk. Det enda abret är ju att de blir svåra att flytta på. Att köra med InfraX-2 är kanske inte någon superidé heller. Det är för klent för att spela infra. Men att eqa lite och sedan skära av dem vid 20Hz kanske kan ju bli trevligt.
Postad 15 December 2013 - 22:46
Är det inte risk att bänken blir en resonanslåda? Eller är det bara positivt så länge inte bänken skramlar?Det finns väl inga nackdelar med att ha basmoduler i en bänk. Det enda abret är ju att de blir svåra att flytta på.
Postad 15 December 2013 - 22:56
Baserat på allt annat jag tagit reda på om elementet så är texten den sämsta oreklamen jag sett på länge. Du vet ju att jag övervägt att köpa just det elementet.
Jag vet. Jag var också sugen på det ett tag. Men LMS flyttade mer luft med den ytan jag hade att spela på.
Jag tror att Aura 18 är ett minst lika bra, om inte bättre element. Fast det krävs några fler..
Tittade precis på Grown ups 2. Fy fan...
Bifogad fil(er)
Postad 15 December 2013 - 23:01
Redigerat av Unregistereda299ec85, 15 December 2013 - 23:01.
Postad 16 December 2013 - 05:45
Ettan va bättre. Scenen när hon skulle mecka med bilen
Vågar inte posta vsd dom tittar på.
Bifogad fil(er)
Postad 16 December 2013 - 10:00
Som du?
Aha du har fått reda på vad han gjorde på SRF och sen skyllde på lilla mig?
Postad 16 December 2013 - 13:56
Aha du har fått reda på vad han gjorde på SRF och sen skyllde på lilla mig?
Nej, det var bara en kvalificerad jizzning.
Postad 16 December 2013 - 13:59
Inte illa alls...Nej, det var bara en kvalificerad jizzning.
Rätt så roligt tom
Postad 16 December 2013 - 15:32
Inte?
Den där bilden lägger du ju upp enbart för att du är avundsjuk...
Postad 16 December 2013 - 16:11
En ny gaddning hade jag inte tackat nej till, det var RIKTIGT länge sen nu, en jättebamsing rätt över bröstet hade vart skoj att köra.
Postad 16 December 2013 - 16:52
Om vi ser det med öppna ögon istället, så kan det nog vara så att just denna subb kan bli det bästa man kan köpa på marknaden för ca 15000kr.
Två stycken utav dessa torn, placerade precis på samma sätt som "han som ratade produkten" placerat sina egna subbar, så har man nog ett väldigt fint subbassystem som hanterar både infra och hög SPL, till en kostnad av 30000kr.
Synd att vi inte fått veta mer (läs: allt) om elementen än, men det kommer väl ut snart, själva stegen tror jag inte kommer ge vika, effektiva Claridy klassD moduler tror jag det var, och det bör inte bli fel.
Postad 16 December 2013 - 17:11
Junk ändå tills motsatsen är bevisad sen var det ganska normala värden på den när man läser pdfen.Att rata XTZ:as nya 3x12" subb pga hur elementen är placerade är ju bara trångsynt, här fick man även känslan av att ratningen görs "bara för att"?
Om vi ser det med öppna ögon istället, så kan det nog vara så att just denna subb kan bli det bästa man kan köpa på marknaden för ca 15000kr.
Två stycken utav dessa torn, placerade precis på samma sätt som "han som ratade produkten" placerat sina egna subbar, så har man nog ett väldigt fint subbassystem som hanterar både infra och hög SPL, till en kostnad av 30000kr.
Synd att vi inte fått veta mer (läs: allt) om elementen än, men det kommer väl ut snart, själva stegen tror jag inte kommer ge vika, effektiva Claridy klassD moduler tror jag det var, och det bör inte bli fel.
Postad 16 December 2013 - 17:12
Baserat på vad?Om vi ser det med öppna ögon istället, så kan det nog vara så att just denna subb kan bli det bästa man kan köpa på marknaden för ca 15000kr.
Postad 16 December 2013 - 17:34
Baserat på vad?
Baserat på ytan man får av 3st 12" element, informationen om låda och stagning och slutstegsmoduler från XTZ själva.
Jag tror att denna subb kommer att bli väldigt prisvärd, pris kontra kvalitet jämfort mot andra subbar på marknaden, sen måste man ju vänta på riktiga fakta, men om man ser till XTZ:as andra modeller så får jag svårt att tro att just denna subb kommer bli en dålig sådan.
Postad 16 December 2013 - 17:41
Det enda skulle väl vara om elementen är sämre?
Postad 16 December 2013 - 18:09
Varför skall en bas spela höre upp i registret !I princip så borde ju detta bli en 12.18 ICE, gånger tre. Fast i en och samma låda och med en snyggare finnish, bättre stagning, och förmågan att spela lite bättre högre upp i registret enligt XTZ själva, detta då dom anpassat basarna till att spela väl integrerat ihop med dom nya Cinema högtalarna.
Det enda skulle väl vara om elementen är sämre?
Postad 16 December 2013 - 18:16
Får se vad den kan presentera.
Råkar gilla XTZ och är nöjd med det jag har från deras sortiment. Tror inte att dom gör dåliga produkter men en ska vet man ju, dom tilltalar inte alla och bara för det är dom ju inte dåliga. Tycker att många här har grymma laksaker hemma men alla tycker inta alltid lika och skaffar det dom tror på och blir oftast nöjda (tills dom kan eller vill ha bättre)
Jag tror att den blir bra men jag ska inte säga för mycket fören jag testat den först.
Den som i sin tur tycker att det inte är mycket att ha får ju tycka så
Den ska gå längre ner om jag fattat de rätt och det är dit jag villVarför skall en bas spela höre upp i registret !
Hörde upp är ju onödigt eller?
Redigerat av RobNB, 16 December 2013 - 18:17.
Postad 16 December 2013 - 18:29
Sen kommer den för den delen inte prestera sämre lägre ner i registret, enligt XTZ.
Varför skall en bas spela höre upp i registret !
Läs ovanför !
Redigerat av xtraljud, 16 December 2013 - 18:28.
Postad 16 December 2013 - 18:33
Att rata XTZ:as nya 3x12" subb pga hur elementen är placerade är ju bara trångsynt, här fick man även känslan av att ratningen görs "bara för att"?
Läste du inlägget där jag förklarar varför jag tycker att produkten är en dålig idé? Det verkar nämligen inte så.
Att du är kass på att inte låta det lysa igenom att du föraktar mig är en annan femma. Det blir inte svårt då att se att du är EtageMedia, CynisktLjud osv som än en gång registrerat en ny användare.
Postad 16 December 2013 - 18:39
Vad tycker ni om XTZ subben då!?! Den med 3 x 12"
Om -3dB som portad är 16Hz så lär ju två sådana "torn" med sex tolvor räcka och bli över för många/de flesta. Men det förutsätter ju att man inte är ute efter infra (ned mot 10Hz eller till och med lägre om kapacitet finns).
Men för pengarna (15k) så lär de nog prestera bra mot konkurrenterna som finns idag. Mest & bäst för 15k idag, ej DIY, är väl kanske en SVS PB12-Plus?
Postad 16 December 2013 - 18:42
Läste du inlägget där jag förklarar varför jag tycker att produkten är en dålig idé? Det verkar nämligen inte så.
Att du är kass på att inte låta det lysa igenom att du föraktar mig är en annan femma. Det blir inte svårt då att se att du är EtageMedia, CynisktLjud osv som än en gång registrerat en ny användare.
Jo jag har givetvis läst det du skrivit,jag föraktar verkligen inte dig, men jag kan inte hålla med dig där. Snälla kan ni sluta med dessa påhopp om att jag är någon annan person så hade det varit snällt?
Redigerat av xtraljud, 16 December 2013 - 18:49.
Postad 16 December 2013 - 18:45
Om -3dB som portad är 16Hz så lär ju två sådana "torn" med sex tolvor räcka och bli över för många/de flesta. Men det förutsätter ju att man inte är ute efter infra (ned mot 10Hz eller till och med lägre om kapacitet finns).
Men för pengarna (15k) så lär de nog prestera bra mot konkurrenterna som finns idag. Mest & bäst för 15k idag, ej DIY, är väl kanske en SVS PB12-Plus?
Håller med jag tror det kommer bli ett lyckat koncept.
Kan man inte komma längre ner med fler basar och med rätt placering än 16hz?
Postad 16 December 2013 - 18:48
Redigerat av Unregistered95265801, 16 December 2013 - 18:49.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
-
Bing (1)
Sökningen pågår
Avancerad sökning
177 bilder
209 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?