Redigerat av Tompa123, 26 March 2009 - 23:45.
Humax HDPVR-1000C 320GB
(Digitalboxar)
|
3
|
(94)
|
Inga priser |
Postad 27 March 2009 - 10:37
Inspelningen går igång oavsett om boxen står i standby eller inte så det är inte konstigt att inspelningen fungerade.Jag ska snart resa bort på en längre semesterresa och tänker spela in ett antal olika program under tiden. Med rådande 29-minutersbugg blir ju detta ett problem. Jag vill helst slippa ha pvr:en stå påslagen oavbrutet dag som natt under hela min semester. Fick uppslaget från detta forum att använda mig av tidsstyrningen och testade igår kväll att programmera tidsstyrningen så att pvr:en ska starta upp klockan 19:28 och stänga ned klockan 23:59. Därtill reserverade jag ett program som började idag klockan 19:30. Kan nu irriterat konstatera att pvr:en inte slog på klockan 19:28 och mitt reserverade program började spelas in medan maskinen fortfarande står i stand-by läge (???). Uppenbarligen fungerade tidsstyrningen inte, och frågan är varför? Humax-bruxen som medföljer maskinen är snål på info gällande tidsstyrningen och ger ingen ledtråd till eventuellt fel jag kan ha begått. Någon som har en idé om varför tidsstyrningen inte fungerar för mig?
Det är lite drygt att testa tidsstyrningen men ta dej tid att prova igen. Det ska fungera. Ställ in påslag några minuter framåt och avslag en minut senare. Sen slår du av boxen och väntar och ser om standbylampan blir blå.
Funktionen är ju lite stel och man kan bara ställa in ett tidsintervall. Om man har flera inspelningar på olika tider på dygnen får man göra en avvägning om man ska säkra vissa program eller ställa in ett långt tidsintervall som täcker upp alla inspelningar.
Postad 27 March 2009 - 14:17
Redigerat av Martin K, 27 March 2009 - 14:17.
Postad 27 March 2009 - 20:01
Inspelningen går igång oavsett om boxen står i standby eller inte så det är inte konstigt att inspelningen fungerade.
Det är lite drygt att testa tidsstyrningen men ta dej tid att prova igen. Det ska fungera. Ställ in påslag några minuter framåt och avslag en minut senare. Sen slår du av boxen och väntar och ser om standbylampan blir blå.
Funktionen är ju lite stel och man kan bara ställa in ett tidsintervall. Om man har flera inspelningar på olika tider på dygnen får man göra en avvägning om man ska säkra vissa program eller ställa in ett långt tidsintervall som täcker upp alla inspelningar.
Samma fenomen ikväll igen, dvs tidsstyrningen fungerar inte. Programmet börjar spela in, men standbylampan förblir röd även efter att tidsstyrningen skulle ha aktiverat maskinen i övrigt. Om inte pvr:en är påslagen så blir inspelningarna i mitt fall med 95 % säkerhet drabbade av 29-minutersbuggen... Suck!
Postad 29 March 2009 - 09:26
är ju sommartid nu men klockan går ju en timme fel o finns ju ingenstans att ställa om den???
eller nu kom jag på det:) man behöver starta om boxen för att få nya tiden
Redigerat av Unregistered863154f7, 29 March 2009 - 09:27.
Postad 30 March 2009 - 13:25
Jag flyttar om en knapp månad, och då kommer det också att bli ett tv köp, just nu sitter jag med en gammal tjock-tv. Dock så funderar jag på att skaffa alla abonnemang redan nu, för att bl.a. kunna se på fotboll och annat, det går ju också att spela in program och filmer på boxen för att se senare. Har dock ett par frågor:
1. Jag utgår ifrån att det inte skall vara några problem att kolla genom denna boxen på min gamla tjock-tv via scart? Utsignalen kan man väl ställa in i ett par olika upplösningar?
2. Det skall ju komma en firmware uppdatering under april, hur uppgraderar jag boxen hemma om jag köper den nu? Sker det automatiskt via comhem-signalen?
Postad 30 March 2009 - 15:20
Hej,
Jag flyttar om en knapp månad, och då kommer det också att bli ett tv köp, just nu sitter jag med en gammal tjock-tv. Dock så funderar jag på att skaffa alla abonnemang redan nu, för att bl.a. kunna se på fotboll och annat, det går ju också att spela in program och filmer på boxen för att se senare. Har dock ett par frågor:
1. Jag utgår ifrån att det inte skall vara några problem att kolla genom denna boxen på min gamla tjock-tv via scart? Utsignalen kan man väl ställa in i ett par olika upplösningar?
2. Det skall ju komma en firmware uppdatering under april, hur uppgraderar jag boxen hemma om jag köper den nu? Sker det automatiskt via comhem-signalen?
1) Det går bra att titta på tjock-TV via scart från boxen. Så gör jag i avvaktan på köp av LCD/LED/OLED-skärm så småningom.
2) Finns ingen erfarenhet av detta ännu. Den uppdateringen som ComHem lovat skicka ut till oss som köpte boxen då den lanserades 3/12-08 har ännu ej levererats. Tanken är väl att det ska ske automatiskt via comhem-signalen, men det vet vi egentligen inget säkert om.... Det pratas om mitten av april som datum för att "skjuta ut" uppdateringen.
Tänk dock på att boxen enbart passar till ComHem-nätet. Så nya lägenheten måste ju finnas i ett ComHem-hus!
/ Ulf
Postad 30 March 2009 - 15:24
Tanken är väl att det ska ske automatiskt via comhem-signalen, men det vet vi egentligen inget säkert om.... Det pratas om mitten av april som datum för att "skjuta ut" uppdateringen.
Tänk dock på att boxen enbart passar till ComHem-nätet. Så nya lägenheten måste ju finnas i ett ComHem-hus!
/ Ulf
Mjukvaran laddas väl in genom nätverksingången på boxen?
Postad 30 March 2009 - 15:28
Postad 30 March 2009 - 16:19
För några dagar sedan så råkade jag ut för "record forever" buggen, dvs den spelade in tills hårddisken var slut, trots att inspelningen var inlagt som vanligt (och samma inspelning har fungerat många gånger båda innan och efter). Jag har än så länge inte råkat ut för 29 min buggen.
Postad 30 March 2009 - 16:27
Jag ber om ursäkt om denna fråga kommit upp förrut, alldeles för många inlägg att gå igenom...
Tack på förhand/Christoffer
Postad 30 March 2009 - 17:50
Du var nog det lataste jag sett på väldigt väldigt länge....Någon som vet om denna box fungerar till Canal Digitals kabel-Tv?
Jag ber om ursäkt om denna fråga kommit upp förrut, alldeles för många inlägg att gå igenom...
Tack på förhand/Christoffer
3 inlägg bakåt, skrivet 1 timme och 3 minuter innan ditt inlägg står det följande:
Postad 30 March 2009 - 17:54
Nej via kabelnätet precis som alla andra uppgraderingar på Com Hems digitalboxar.Mjukvaran laddas väl in genom nätverksingången på boxen?
Du kommer att få en fråga när du sätter på boxen om du vill ladda ner och installera en uppgraering när det är dags.
Postad 30 March 2009 - 19:32
1) Det går bra att titta på tjock-TV via scart från boxen. Så gör jag i avvaktan på köp av LCD/LED/OLED-skärm så småningom.
2) Finns ingen erfarenhet av detta ännu. Den uppdateringen som ComHem lovat skicka ut till oss som köpte boxen då den lanserades 3/12-08 har ännu ej levererats. Tanken är väl att det ska ske automatiskt via comhem-signalen, men det vet vi egentligen inget säkert om.... Det pratas om mitten av april som datum för att "skjuta ut" uppdateringen.
/ Ulf
Stort tack för svaren, även janhol, det var så jag också antog att uppdateringen skulle ske. Och bra tänkt där med ComHem hus! Detta var jag dock medveten om och både nuvarande och nya lägenheten har ComHem.
Då blir det beställning av kanaler imorgon, och köp av boxen på sitt håll. ComHems "rabatt" på boxen vid lång bindningstid verkar inte vara mycket att hurra för så då kör jag nog hellre obundet och köper boxen lika billigt någon annan stans. Eller går det att få någon bättre deal?
Postad 30 March 2009 - 22:02
Ny info på Comhems sida:
"Uppdatering 2009-03-23
Vi har fått en ny mjukvara från tillverkaren som löser huvudproblemet med inspelningar från standby-läge. Dock har vi noterat ett par andra små fel, som vi vill lösa innan vi släpper mjukvaran. Ny info lämnas 30 mars."
Vi får väl se hur lång tid efter 30 mars den infon kommer....
... är ju 30:e idag, men comhem.se verkar vara nere ikväll.
Nån som sett ny mjukvaruinfo, som utlovat?
Postad 30 March 2009 - 22:22
Citerar vad "Martin K" skrev i sitt inlägg 12 inlägg bakåt:... är ju 30:e idag, men comhem.se verkar vara nere ikväll.
"Har nyss fått höra att mjukvaru uppdateringen kommer först i mitten på april... Kanske 3:e veckan, det är en del fix kvar. Det ska tydligen vara ganska många förbättringar iaf."
Com Hem lär nog bli "försenade" som vanligt med sin officiella info.
Postad 31 March 2009 - 00:30
Du var nog det lataste jag sett på väldigt väldigt länge....
3 inlägg bakåt, skrivet 1 timme och 3 minuter innan ditt inlägg står det följande:
stämmer inte boxen funkar inom andra kabel nät så länge de sänder samma typ av signal som comhem sen så funkar inte kodningen inom andra nät så boxen kan då enbart användas för free tv (icke kodade kanaler) dock tvivlar jag på att de funkar innom Canal Digitals kabel nät då alla deras kanaler är kodade
Postad 31 March 2009 - 07:57
Jag skrev till ComHem 090317 för att be om status och fick svar igår (ja, det tog så lång tid):... är ju 30:e idag, men comhem.se verkar vara nere ikväll.
Dessvärre så har det alltså tillkommit en fördröjning på den nya mjukvaran på grund utav att man ansett att det har behövts ta fler tester innan man kan släppa programmet. Vi beklagar för detta och ber er avvakta.
Postad 31 March 2009 - 08:43
Jag skrev till ComHem 090317 för att be om status och fick svar igår (ja, det tog så lång tid):
Dessvärre så har det alltså tillkommit en fördröjning på den nya mjukvaran på grund utav att man ansett att det har behövts ta fler tester innan man kan släppa programmet. Vi beklagar för detta och ber er avvakta.
Jag är ju inte förvånad, men man undrar ju som vanligt varför dom skjuter sig själva i foten hela tiden. Fel uppstår, förseningar likaså, jobbar själv med mjukvaruutveckling, så jag vet. Men det finns ju ingen anledning att försena information i frågan om det lovats bort, det är ju bara korkat.
Postad 31 March 2009 - 08:44
Kan du ge något exempel?boxen funkar inom andra kabel nät så länge de sänder samma typ av signal som comhem
Postad 31 March 2009 - 11:54
Kan du ge något exempel?
har tyvärr ingen referens man alla ch boxar funkar. gammla hd boxen fanns de flera som använde i andra nät ingen skillnad med denna o övriga boxar.
Redigerat av Duckface21, 31 March 2009 - 11:57.
Postad 31 March 2009 - 14:34
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag är inte helt nöjd med 576i det grumlar sig lite på grafikavsnitt t ex siffrorna på CNBC som jag ständigt återkommer till. På 1080i blir det taggigt och 720p för suddigt. Eftersom jag läser så få klagomål så antar jag att det beror på min Box-TV-kombination, eller så hårdjämför ni andra inte de olika lägena helt enkelt
Jag ser också att 576p ger skarpare bild än 576i på dessa grafikpartier i bilden och det verkar inte grumla sig. Det gäller både över komponent och HDMI.
Jag skulle vilja att CH/Humax kollade extra på detta med 576i och får väl felanmäla om ingen annan har gjort det. Ett näst bästa alternativ ( redan på nästa FW ) vore ett val:
"Enable 576i Original yes/no", d v s kunna välja gamla boxmodellens original-läge där SD visades i 576p om man vill. Då skulle mitt största bildproblem vara i stort sett väck i alla fall, men
Förutom detta 576i-klagomål återstår då följande:
1)Lite väl skarpt ( sharpness ) på både 576i och p jämfört de andra upplösningarna och min andra apparatur ( grällhet, för skarpa ansiktskonturer, särskilt på folk i profil )
2)"nåt skumt med 720p på Viasat Sport HD ( skuggning resultattavlan ) hur kan den se bättre ut med 1080i?? "
Då jag har dessa sammanlagt 3 klagomål på bilden samt 29-minutersbuggen anser jag inte allt vara frid och fröjd med boxen. Jag avvaktar dock med att kontakta kundrelationer o s v innan jag ser hur CH kommer svara på dessa buggar och hur man kommer takta med nya FW-släpp.
Postad 31 March 2009 - 14:39
Ja, DVB-C är en standard, så en DVB-C box borde fungera med alla DVB-C nät, fast man vet aldrig om CH har bett Humax att lägger in något speciellt i FW, förstås.har tyvärr ingen referens man alla ch boxar funkar. gammla hd boxen fanns de flera som använde i andra nät ingen skillnad med denna o övriga boxar.
Postad 31 March 2009 - 16:28
Ja, DVB-C är en standard, så en DVB-C box borde fungera med alla DVB-C nät, fast man vet aldrig om CH har bett Humax att lägger in något speciellt i FW, förstås.
jo men i det syfte med fw så spelar de ingen större roll för gratis kanalerna som e o kodade alla ch boxar har ju comhems egna fw vill säga skräddarsydd för just deras kodning o nät men bild kommer de på gratis kanalerna
Postad 31 March 2009 - 16:47
Ja, kanske i praktiken, men det finns inget som sätter stopp för Humax att lägger till en "Om det finns ingen kanal som heter ComHem test, stäng av boxen" rutin i deras FW. Jag säger inte att det är så, bara att det skulle vara möjligt.jo men i det syfte med fw så spelar de ingen större roll för gratis kanalerna som e o kodade alla ch boxar har ju comhems egna fw vill säga skräddarsydd för just deras kodning o nät men bild kommer de på gratis kanalerna
Postad 31 March 2009 - 18:02
Ja, kanske i praktiken, men det finns inget som sätter stopp för Humax att lägger till en "Om det finns ingen kanal som heter ComHem test, stäng av boxen" rutin i deras FW. Jag säger inte att det är så, bara att det skulle vara möjligt.
vist sant men kan tvivla på det, de har inte gjort det med övriga boxar så varför denna
Postad 31 March 2009 - 21:35
alltså hur i H*****E ställer man om klockan...
är ju sommartid nu men klockan går ju en timme fel o finns ju ingenstans att ställa om den???
eller nu kom jag på det:) man behöver starta om boxen för att få nya tiden
Att den inte uppdaterar tiden utan omstart gjorde att jag missade starten på F1:en i söndags eftersom jag befann mig utomlands.
Jaja, det kommer väl i nån framtida uppdatering kanske?
Postad 31 March 2009 - 23:28
Att den inte uppdaterar tiden utan omstart gjorde att jag missade starten på F1:en i söndags eftersom jag befann mig utomlands.
Jaja, det kommer väl i nån framtida uppdatering kanske?
samma här men vill minnas att gamla hd boxen va lika (växling av vinter sommar tiden alltså)
Redigerat av Duckface21, 01 April 2009 - 01:27.
Postad 01 April 2009 - 11:22
Uppdatering 2009-03-30
Vi har nu fått en uppdaterad mjukvara och vi är nu inne i slutfasen av kvalitetstesterna. Om inget allvarligt fel uppstår är vår målsättning att kunna lansera denna mjukvara under vecka 19.
Senast 10 maj alltså.
Postad 01 April 2009 - 11:35
Kommer man att kunna uppdatera utan att tappa inspelningar på disken?
Postad 01 April 2009 - 11:38
Om ni testar den, men få inte säga så på grund av NDA, svara med "Ingen kommentar"Ingen på forumet som deltar i testerna av mjukvaran?
Postad 01 April 2009 - 13:07
Ingen på forumet som deltar i testerna av mjukvaran?
Kommer man att kunna uppdatera utan att tappa inspelningar på disken?
högst osannolikt att inspelningarna skulle blåsa väck bara för uppdatering av boxen
Postad 02 April 2009 - 14:29
Ny info från CH http://www.comhem.se..._090401_2.html:
Uppdatering 2009-03-30
Vi har nu fått en uppdaterad mjukvara och vi är nu inne i slutfasen av kvalitetstesterna. Om inget allvarligt fel uppstår är vår målsättning att kunna lansera denna mjukvara under vecka 19.
Senast 10 maj alltså.
Vecka 19? Aah, lagom till kräftpremiären då på Comhem språk. Eller är det älgjakten?
Que sera sera.... Det som händer händer när Comhem vill att det händer annars händer det att det inte händer nåt.
Postad 02 April 2009 - 18:53
Jag har också 29-minutersbuggen och den uppträder för mig med 100-procentig säkerhet. Jag har fått den varje gång jag har provat att spela in i StandBy-läge. Däremot har jag funnit en workaround som verkar fungera för mig i alla fall, och det är att parallellt med min inspelningsprogrammering lägga in att jag vill titta på en viss kanal just den tiden som jag ska spela in (alltså genom att trycka på gula knappen en gång till när jag är på Schedule-skärmen och lägga in poster där, dvs INTE genom att slå av och på boxen en viss tid samma dygn från menyn under MENU-knappen). Det har fungerat varje gång jag har provat det, boxen går upp i full drift exakt enligt mina scheduleringar och går ner i standby efter att det är klart. Så ni som också har 29-minutaren kan testa att göra som jag och se om det funkar för er också.
I övrigt är jag mycket nöjd med boxen, kanalbytena är snabba och överlag är den väldigt lätt att använda. Jag saknar egentligen bara editeringsfunktion och att kunna spara ner time-shiftbufferten på hd:n.
Postad 03 April 2009 - 01:19
Puh, det tog ett par dagar men till sist nådde jag slutet på tråden... tänkte att det var lika bra att regga sig och komma med lite input för att göra tråden ännu längre!
Jag har också 29-minutersbuggen och den uppträder för mig med 100-procentig säkerhet. Jag har fått den varje gång jag har provat att spela in i StandBy-läge. Däremot har jag funnit en workaround som verkar fungera för mig i alla fall, och det är att parallellt med min inspelningsprogrammering lägga in att jag vill titta på en viss kanal just den tiden som jag ska spela in (alltså genom att trycka på gula knappen en gång till när jag är på Schedule-skärmen och lägga in poster där, dvs INTE genom att slå av och på boxen en viss tid samma dygn från menyn under MENU-knappen). Det har fungerat varje gång jag har provat det, boxen går upp i full drift exakt enligt mina scheduleringar och går ner i standby efter att det är klart. Så ni som också har 29-minutaren kan testa att göra som jag och se om det funkar för er också.
I övrigt är jag mycket nöjd med boxen, kanalbytena är snabba och överlag är den väldigt lätt att använda. Jag saknar egentligen bara editeringsfunktion och att kunna spara ner time-shiftbufferten på hd:n.
smart
Postad 03 April 2009 - 06:45
Jag gör det inte iaf. Va väl för dålig på att hitta 29-minuters buggar.Ingen på forumet som deltar i testerna av mjukvaran?
Postad 03 April 2009 - 12:27
Postad 03 April 2009 - 15:59
Hallå där! Jag har en fråga. Det är som så att jag har inte ComHem. Men däremot så har vi ett annat Som heter Kramnet och de använder sig också av Kabel © så jag undrar om ni tror att det skulle fungera för mig då. Tacksam för svar då det skulle vara lite besvärligt att köpa en box för 4-5 000 och sen så fungerar den inte.
kör nätet dvb-c standarden så ska det funka men finns ingen garanti för att comhem har mixtrat till i boxen med nått. mitt tips är då att du köper boxen och testar. om de inte funkar lämnar du tillbaka o får pengarna tillbaka men kolla med dem du köper från att verkligen får lämna tillbaka boxen innan köp..
Redigerat av Duckface21, 03 April 2009 - 16:01.
Postad 03 April 2009 - 18:22
En variant är väl att du frågar Kramnet eller har du gjort det redan?Hallå där! Jag har en fråga. Det är som så att jag har inte ComHem. Men däremot så har vi ett annat Som heter Kramnet och de använder sig också av Kabel © så jag undrar om ni tror att det skulle fungera för mig då. Tacksam för svar då det skulle vara lite besvärligt att köpa en box för 4-5 000 och sen så fungerar den inte.
Postad 04 April 2009 - 07:27
Det enda jag har att klaga på är att jag bara får in Dolby Digital 2,0 på många kanaler som tidigare haft 5,1.
Tänker mest på Canal+ kanalerna.Sänder inte dom ut det mesta i 5,1?
Får 5,1 ibland men inte ofta.
På HD kanalerna är det nästan alltid 5,1 dock.
Postad 04 April 2009 - 10:08
Postad 04 April 2009 - 12:50
Kollade på "Så ska det låta" igår kväll på SVT HD, och ljudet var helt ur synk. Hade andra samma problem? Jag bor i Stockholm.
funkade bra här
Postad 04 April 2009 - 12:53
Postad 04 April 2009 - 13:19
Min epg ballade ur igår, den visade bara fram till kl 0200 i morse, har inte kollat idag.
EPG har klappat ihop över hela landet. Felsökning pågår enligt Comhem.
Postad 04 April 2009 - 13:20
Du har inget fel.Har haft boxen ett par veckor nu och är mer än nöjd.
Det enda jag har att klaga på är att jag bara får in Dolby Digital 2,0 på många kanaler som tidigare haft 5,1.
Tänker mest på Canal+ kanalerna.Sänder inte dom ut det mesta i 5,1?
Får 5,1 ibland men inte ofta.
På HD kanalerna är det nästan alltid 5,1 dock.
Man kan ju gå in på http://www.canalplus.se och där välja tablå och sedan klicka på varje film för att se om det sänds med 5.1 ljud.
Tittade på dagens 12 filmer på Canal+ Hits och där är det endast 2 av dessa som sänder med 5.1
Postad 04 April 2009 - 13:24
Funkade perfekt för mig. Bor i Stockholm.Kollade på "Så ska det låta" igår kväll på SVT HD, och ljudet var helt ur synk. Hade andra samma problem? Jag bor i Stockholm.
Postad 04 April 2009 - 17:07
Kollade på "Så ska det låta" igår kväll på SVT HD, och ljudet var helt ur synk. Hade andra samma problem? Jag bor i Stockholm.
Inga problem hos mig igår(ej heller idag), Även jag bor i Stockholm.
Mvh.
Mats
Postad 04 April 2009 - 17:46
Jag har som nybliven ägare till denna box redan upptäckt ett par problem och undrar om fler har upplevt dessa, och i så fall om det finns någon lösning. Ber om ursäkt ifall detta redan har diskuterats i tråden, men det är ganska många sidor att läsa igenom.
1. Jag har ställt boxen i V-formatläge "original", men ibland när den har varit avstängd så är den i läge 1080i när jag startar den.
2. När jag byter kanal så händer det ibland att tv:n tappar bilden över HDMI. Det verkar mest hända när jag byter mellan två kanaler som har olika upplösning. Det enda sättet att få tillbaks bilden verkar vara att stänga av tv:n och sätta på den igen (det hjälper inte att bara byta ingång (source) på tv:n). Tv:n är en Sony KDL-40V2000.
Tacksam för hjälp.
Mattias
Postad 04 April 2009 - 18:00
Postad 04 April 2009 - 19:11
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
ComHem - Humax HDPVR-1000C eller Samsung BD-E8900N ???
3 filmer
1 bild
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?