Ingen panik. Alltid redo.
[Dagens bild] Tema: Porträtt
Postad 13 May 2011 - 09:35
Ingen panik. Alltid redo.
Postad 13 May 2011 - 19:06
Lovely! Bra ljus och vinkeln på ljuset vart jätte bra i posénDamen
De roligaste leksakerna.... är inte leksaker....
IMGP5122.jpg 746.39K
0 Antal nerladdningarFA 43 Ltd
Postad 13 May 2011 - 19:33
Tjusigt! Ser tillräckligt skarp ut.
Postad 13 May 2011 - 21:25
De roligaste leksakerna.... är inte leksaker...
Fin bild micke!
Damen
Bra bild overhard
Awww...
Härlig och fin bild där knobloch!
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 13 May 2011 - 21:27.
Postad 14 May 2011 - 12:49
Härligt Spuute. Fin bild.
+1
och hjälmskärmen.. något som kanske kan rättas till?
Annars en jätte härlig bild och härlig bakgrund.
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 14 May 2011 - 12:50.
Postad 14 May 2011 - 18:46
Ace: Ska jag kapa den så det försvinner men att man kör med låsta mått så försvinner så mycket av bakgrunden också, men jag har inte tänkt på det fören du sa det, stirrar man i ögonen på henne så smälter änna de bort in i övriga bakgrunden, tycker jag iallafall
Postad 15 May 2011 - 06:43
Fin bild Spuute! Vilket smile hon harTog en liten avstickaare in i skogen på cyckelturen imorse:
IMGP5343.jpg 436.74K
0 Antal nerladdningarFA 43 Ltd
Postad 15 May 2011 - 07:04
Postad 15 May 2011 - 08:16
+1Bra där Micke. Väldigt mjuk och fin bakgrundsoskärpa från det objektivet måste jag säga!

Pentax K-5 + Cosina 55mm [email protected]
Postad 15 May 2011 - 11:14
tycker det är svårt med porträtt ute i direkt solljus, om man vill ha ett kortare skärpedjup.
Fotade ute lite igår och kunde inte gå under f5 utan att få "hi" på slutartid och allt blir utfrätt, iso på "l1,0" tre steg under 200 på d90. Är ju rätt nybörjare på detta. Finns de nå mer man kan ändra för att få kortare skärpedjup utan att få en för snabb slutartid?
Postad 15 May 2011 - 12:04
Tack!fin bild Mikael_R
tycker det är svårt med porträtt ute i direkt solljus, om man vill ha ett kortare skärpedjup.
Fotade ute lite igår och kunde inte gå under f5 utan att få "hi" på slutartid och allt blir utfrätt, iso på "l1,0" tre steg under 200 på d90. Är ju rätt nybörjare på detta. Finns de nå mer man kan ändra för att få kortare skärpedjup utan att få en för snabb slutartid?
Fin bild! Svårt att säga tycker jag, kan bero på din kamera. Jag tror Overhard kan konsultera.
Vad har du för minsta slutartid? Jag har 1/8000 på min kamera, men det är sällan den slår i botten även med ljusstarka objektiv.
Mycket fin bild! Gillar den.Det är skoj med vatten!
Tänk på att det tar tid att ladda stora bilder bara. storlek 1280x768 är väl det som rekomenderas här tror jag
Redigerat av Mikael_R, 15 May 2011 - 12:05.
Postad 15 May 2011 - 12:16
Sänk exponeringen (EV).
Postad 15 May 2011 - 13:40
Jag har börjat använda läge P och vrider sedan den bakre ratten så mycket det går åt ena hållet. Då väljer kameran automatiskt den lägsta möjliga bländaren utan att överexponera bilden. Vrider du upp exponeringskompensationen ett steg eller nåt så kan du använda lite större bländare och så kan du justera ljusnivån i bildprogrammet om du kör RAW.
Gillar de senaste bilderna här ovan.
Dagens
DSC_2890.jpg 121.66K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av overhard, 15 May 2011 - 13:40.
Postad 15 May 2011 - 18:37
Det är alltså kameran som är käppen i hjulet, oftast som det är direkt solljus som slutarn slår i botten med bländartal mindre än f4-5 är lite störande de gångerna man vill ha kortare skärpedjup.
Ska titta lite mer på filter som overhard nämner kanske kan vara något, visst går mycket att rädda med LR3 också men det är ju ännu roligare när bilden är så ok som möjligt direkt ur minnet.
Fin bild spuute, du får dina bilder att se så mjuka ut
Overhard gillar din bild också är svag för bilder med brist på färg
Postad 15 May 2011 - 18:46
Overhard Mikeal_R tack för bra svar som alltid här om det är något man funderar över.
Det är alltså kameran som är käppen i hjulet, oftast som det är direkt solljus som slutarn slår i botten med bländartal mindre än f4-5 är lite störande de gångerna man vill ha kortare skärpedjup.
Ska titta lite mer på filter som overhard nämner kanske kan vara något, visst går mycket att rädda med LR3 också men det är ju ännu roligare när bilden är så ok som möjligt direkt ur minnet.
Fin bild spuute, du får dina bilder att se så mjuka ut
Overhard gillar din bild också är svag för bilder med brist på färg
Tack så mycket!
Ja, overhard är jävligt duktig på dessa bilder med låg färghalt
Postad 15 May 2011 - 18:46
Tack Micke!Haha! Gulligt
Bra fångat ögonblick!
Tackar GroK!Bra bilder, knob + Micke + overhard + spuute!
+1Bra där Micke. Väldigt mjuk och fin bakgrundsoskärpa från det objektivet måste jag säga!
I like, I like, I like!Dagens
+1Riktigt fina bilder på denna sida!
Fin bild Spuute, mjuk men med tillräcklig skärpa på rätt ställe.
Blev nöjd med denna som jag tog för en stund sen, och för en gångs skulle har jag inte gjort någon efterbehandling alls. (Förutom LRs autojustering).
Straight outta cam(pton)
IMG_5168.jpg 239.09K
0 Antal nerladdningarKommer dock förmodligen att EB:a lite när jag får tid. Om jag känner mig själv rätt..
Redigerat av knobloch, 15 May 2011 - 18:53.
Postad 15 May 2011 - 18:56
Postad 15 May 2011 - 19:29
Postad 15 May 2011 - 21:03
Fina bilder Knobloch och Spuute. Riktigt lyckad skärpa där på ögonen som sagt Spuute!
MrGREEN. Vet inte om det var medvetet från din sida men hennes hår gör ansiktet overkligt symmetriskt! Helt sjukt bra! Alltså det som döljs av vinkeln på flickans vänstra sida döljs av håret på hennes högra sida så ansiktet bildar en triangel. Grymt snyggt! Ljus, ansiktsuttryck, bakgrund och färger är också komponenter som tillsammans gör detta till ett perfekt fulländat fotografi i min mening. Imponerande vackert.
Postad 15 May 2011 - 21:10
+1, bra sagt!MrGREEN. Vet inte om det var medvetet från din sida men hennes hår gör ansiktet overkligt symmetriskt! Helt sjukt bra! Alltså det som döljs av vinkeln på flickans vänstra sida döljs av håret på hennes högra sida så ansiktet bildar en triangel. Grymt snyggt! Ljus, ansiktsuttryck, bakgrund och färger är också komponenter som tillsammans gör detta till ett perfekt fulländat fotografi i min mening. Imponerande vackert.
Postad 16 May 2011 - 07:52
Det vet du visstJa, hon är en riktig pajas. Vet inte vem hon har det ifrån dock?
En annan pajas
IMGP5400.jpg 239.73K
0 Antal nerladdningarFA 43 Ltd @ f1,9
Postad 16 May 2011 - 11:16
Det var länge sedan jag la in en bild på här.....men nu är det dags igen....

//Nicke
Postad 16 May 2011 - 11:35
Tuffe Viktor: Den bilder ger mig en väldigt bra känsla. Sommar, barn, bus, tuffing. Jättebra!
Postad 16 May 2011 - 13:10
Instämmer jag med+1, bra sagt!
Du är ju för bra på att skriv kommentarer helt enkelt... vad ska en annan skriva som inte du redan sagtSnygg svartvit bild Micke, gillar hur du tänkt där med att mamman bildar en naturlig ram runt honom. Som en skyddande ängel ungefär, smart!
Tuffe Viktor: Den bilder ger mig en väldigt bra känsla. Sommar, barn, bus, tuffing. Jättebra!
Postad 16 May 2011 - 15:00
Tack!MrGREEN. Vet inte om det var medvetet från din sida men hennes hår gör ansiktet overkligt symmetriskt! Helt sjukt bra! Alltså det som döljs av vinkeln på flickans vänstra sida döljs av håret på hennes högra sida så ansiktet bildar en triangel. Grymt snyggt! Ljus, ansiktsuttryck, bakgrund och färger är också komponenter som tillsammans gör detta till ett perfekt fulländat fotografi i min mening. Imponerande vackert.
Credits till flickan för allt, jag sa inte till henne något. Tyckte att hon stog väldigt passande, och var bara tvungen att ta kort!
Du är fruktansvärt bra på att kommentera förresten, det där med triangeln skulle jag aldrig tänka på gjorde fotot bra. Inte medvetet i alla fall.
Postad 17 May 2011 - 07:45
Snygg svartvit bild Micke, gillar hur du tänkt där med att mamman bildar en naturlig ram runt honom. Som en skyddande ängel ungefär, smart!
Fina porträtt Micke +overhard+ Tuffe_Viktor
Tack ska ni ha!
Har haft kameran på "hyllan" ett tag, men nu känner jag att lusten börjar komma tillbaka.
/T_V
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?