Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 November 2009 - 18:11

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Nu hoppas jag bara att luren kommer innan jul iallafall? För innan sas det ju att denna skulle ju inte bli försenad som det brukar bli. Och först sa dom ju okt, så komer den inte ut innan jul blir jag mäktiga besviken:(

Tror du får förbereda dig på det om du ska köpa den i sverige.

som jag skrev tidigare så finns det inget som tyder på det. förutom det klas sa i mobil v.49. Dock tycker inte jag det känns som att nokia hostar upp en version med endast den här fixen då, utan väntar till det finns en upgrade med potrait mode för web och annat. snackas om att den ska komma runt jul och då känns det som att det tar ett par veckor till efter det. Som nu. Release förra måndagen. ingen affär har börjat levera n900 än vad jag vet. så man kan ju räkna med ungefär samma leveranstid då.

Postad 15 November 2009 - 18:23

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Tror ni att det kommer finnas stöd för PTT?

Nej. Inte som jag har fattat det. köp en Walkie-talkie!

Postad 15 November 2009 - 18:36

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag börjar starkt fundera på att avbeställa min order och beställa den ifrån Finland istället. Att inte folk gjort det tidigare beror endast på rabatten från Nokia shop right? Det finns inga övriga problem man kan stöta på genom att göra detta?

Och till sist, är det någon som har koll på vilka sidor som är bäst att beställa ifrån Finland? Eller är det finlandsbåten som gäller? :blush:

EDIT: Hehe najs med finland att man kan få de flesta sidor på svenska också :lol: Jag funderar nu på att beställa från cyberphoto, mest för att jag har positiva erfarenheter från dem i Sverige.

EDIT2: Verkar dock inte gå att beställa till Sverige ;)

Redigerat av razumichin, 15 November 2009 - 18:42.

Postad 15 November 2009 - 18:46

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Och inget som visar att den är släpp tex i Finland än iheller!

Postad 15 November 2009 - 18:49

buxxer
  • buxxer
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Håller med. Att SKRIKA fram vad man vill säga är bara jobbigt för läsaren.

Sär skrivningar är ju också helt fel men kan vara ganska roliga.

För sämhällsnyttan kommer här lite mer info från språkpolisen (konstruktiv kritik);

"väll" stavas "väl"
"det ända" -> "det enda"
"gick inte häller" -> "gick inte heller"
"har sätt det" -> "har sett det"
"endå" -> "ändå"
"änns" -> "ens"
"ennu" -> "ännu"
"igentligen" -> "egentligen"
"entligen" -> "äntligen"
"väckor" -> "veckor"
"GSM netet" -> "GSM nätet"
"en vad" -> "än vad"

Jag vet hur man blir poppis... Moahaha... ;)

Men kanske hjälper det någon.
((1) denna post är inte riktad mot ev. dyslektiker, och (2) ja, jag stavar också fel).

Kunde inte sagt det bättre själv. De få gånger man läser ett inlägg utan vare sig stavfel, särskrivningar eller meningsbyggnadsfel blir man ju nästan tårögd av lycka.

Förutom stavfel verkar ju förmågan att kunna skilja på "de" och "dem" i det närmaste utdöd, men hjälp finns.

Postad 15 November 2009 - 19:13

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Och inget som visar att den är släpp tex i Finland än iheller!

Sant...

Postad bild

Postad 15 November 2009 - 19:30

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
:(

Postad 15 November 2009 - 19:48

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Nu kan vi väl försöka hitta det bästa abonnemanget för N900 medan vi väntar på att den ev. kommer innan jul. Telenor med sin mobilsurf utan tak för bara 59:-/mån. ligger ju helt klart bäst till. Detta i kombination med deras "nya" 99öre/samtal känns ju klockrent. Någon som har något bättre?

Postad 15 November 2009 - 19:58

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Jag som student kommer att köra på Comviq kompis student. För 19kr/månaden får man 3000 fria sms till alla nät, samt överkomliga ringpriser (gratis till comviq). Sen kör jag på tilläggstjänsten för internet, 1gb 6mbit för 89kr/mån. Lär hamna någonstans runt 150kr/mån MAX. :(

Postad 15 November 2009 - 20:05

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Jag som student kommer att köra på Comviq kompis student. För 19kr/månaden får man 3000 fria sms till alla nät, samt överkomliga ringpriser (gratis till comviq). Sen kör jag på tilläggstjänsten för internet, 1gb 6mbit för 89kr/mån. Lär hamna någonstans runt 150kr/mån MAX. :(

Du kommer nog använda mer än 2 gigabyte/månad, tror du inte det?

Postad 15 November 2009 - 20:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Patrikrickfors

Får du telefonen gratis då ?

Du bestämmer ju själv hur mycket data du vill använda...

Vissa klarar sig med nåra 100 meg

Redigerat av moparman, 15 November 2009 - 20:43.

Postad 15 November 2009 - 20:53

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Nu kan vi väl försöka hitta det bästa abonnemanget för N900 medan vi väntar på att den ev. kommer innan jul. Telenor med sin mobilsurf utan tak för bara 59:-/mån. ligger ju helt klart bäst till. Detta i kombination med deras "nya" 99öre/samtal känns ju klockrent. Någon som har något bättre?

Hastigheten på det abonnemanget känns ju inte så wow direkt...

"Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med 3G-hastighet (350 kbit/s) och det finns inga volymbegränsningar"

Postad 15 November 2009 - 20:55

Unregistered40971
  • Unregistered40971
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Enligt Nokia Finland hemsidan:

Leverans under vecka 48 för dem som har förbeställt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kryssningsnöjen!

Besökte Nokia butiken på Aleksanterinkatu 46 i Helsingfors.
Kan inte mycket om mobiler men har läst om den stora längtan o intresset här på forumet.

Måste säga att den kändes helt rätt i handen.
Kanske blir det en sådan när det är dags för förlängning av Tre abb.

Inga frågor om telefonen tack, som sagt kan inte mycket om den. Fick en demonstration av försäljaren men givetvis under tiden jag höll i den.

Tänkte bara dela med mig om känslan o kanske orsaka en del avis :(

Postad 15 November 2009 - 21:00

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

Hastigheten på det abonnemanget känns ju inte så wow direkt...

"Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med 3G-hastighet (350 kbit/s) och det finns inga volymbegränsningar"

Detta ska jag ha. Plus då mitt ringa abb:)

"Så här funkar Telenor Fri Mobilsurf Turbo
Med Telenor Fri Mobilsurf Turbo får du total kontroll över kostnaderna. Månadsavgiften på 119 kr ger obegränsad tillgång till hela internet. Det finns inga volymbegränsningar – inga extrakostnader eller hastighetssänkningar tillkommer, oavsett datamängd.

Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med Turbo 3G-hastighet (upp till 6 Mbit/s)."

119kr i m´ånaden är inte så farligt:)

Postad 15 November 2009 - 21:06

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
meningslöst att snacka abb då ni använder mobben olika. Värdesätter olika saker. väg istället de här tre olika mot varandra och funderar vad du värderar högst. Ett problem är ju att det är så svårt att jämföra hastigheter av mobiltbredband.

Pris(mob+abb)
surf(snabbet/begränsningar)
valfirhet(hur länge är du beredd att låsa upp dig)

Själv värdesätter jag obegränsad och snabbhet på surfen högst, sedan valfrihet och sist pris. Sedan är det ju svårt att veta vilket abb operatör som är snabbast där du är.

Vi vet ju redan att moparman är ett fan av 3, så då är det bäst för dig och patrickrickfors tycker telenor är bäst. låt det vara så båda är bäst!

Postad 15 November 2009 - 21:12

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

Enligt Nokia Finland hemsidan:

Leverans under vecka 48 för dem som har förbeställt.

mm såg att det står något om 48 :( Min finska är lite kass :P

Redigerat av Gurra101, 15 November 2009 - 21:16.

Postad 15 November 2009 - 21:53

wurpan
  • wurpan
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Jag kör sedan tidigare med telenors 99-abonnemang tillsammans med fri mobilsurf för 59kr/mån. Får då även ringa för de 99kr/mån som jag betalar för själva abonnemanget, vilket jag tycker passar bra (brukar dock dra över med några kronor varje månad). Hastigheten på vanliga fri mobilsurf räcker gott och väl nu med min Nokia 6120 classic men sen när N900an kommer blir det nog en uppgradering till Turbo.

Får N900an som betalning för ett jobb jag gjort tidigare så behöver inte "delbetala" den genom abonnemanget s.a.s =)

Längtar oerhört på att N900an ska komma hit till Sverige. Inte nog med att jag måste vänta på den, körkortet ligger precis runt hörnet också vilket gör väntan ännu värre!

Postad 15 November 2009 - 22:25

Ethale
  • Ethale
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
http://www.youtube.c...o8DGHUQmtE&hd=1 Såg denna videon och blev imponerad av att det finns ett program som gör det möjligt att tanka torrents direkt till mobilen (saknade detta i min iphone) I videon tankar och spelar dom up just Avi/xvid. Kommer det finna program eller stöd för att spela upp .iso eller .img filer? typ VLC till n900. Eller det finns kanske någon som kan programmera ihop ett sådan program? ;D

Postad 15 November 2009 - 22:42

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Kunde inte sagt det bättre själv. De få gånger man läser ett inlägg utan vare sig stavfel, särskrivningar eller meningsbyggnadsfel blir man ju nästan tårögd av lycka.

Förutom stavfel verkar ju förmågan att kunna skilja på "de" och "dem" i det närmaste utdöd, men hjälp finns.

besserwisser!

Det viktigaste är väl att folk gör sig förstådda. Inte hur de bygger sina meningar eller skriver ihop ord. Att klaga på sånt är bara att dum-förklara sig själv! Detta är ett forum på minhembio.com inte akademiska föreningen. Ett vårdat språk och lämpligt uppträdande är det enda som ska krävas för att få uttala sig och ställa frågor i ett sådant här forum! Tycker jag iaf... Läs en bok om våra lägre stående grammatiska kunskaper stör dig så febrilt.

Postad 15 November 2009 - 22:56

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

Detta ska jag ha. Plus då mitt ringa abb:)

"Så här funkar Telenor Fri Mobilsurf Turbo
Med Telenor Fri Mobilsurf Turbo får du total kontroll över kostnaderna. Månadsavgiften på 119 kr ger obegränsad tillgång till hela internet. Det finns inga volymbegränsningar – inga extrakostnader eller hastighetssänkningar tillkommer, oavsett datamängd.

Du kan surfa, maila, streama media, ladda ner filer, blogga och köra olika program med Turbo 3G-hastighet (upp till 6 Mbit/s)."

119kr i m´ånaden är inte så farligt:)

Hata tre i all ära, men just till en tablet PC som n900 tror jag det kan vara bästa abb!!
BAS
Topphastighet: 0,384 Mbit/s
Pris: 49 kr/mån
Data som ingår: 1 GB data/mån
Uppsägningstid: 30 dagar

Plus
Topphastighet: 6 Mbit/s
Pris: 89 kr/mån
Data som ingår: 5 GB data/mån

Max
Topphastighet: 10 Mbit/s
Pris: 149 kr/mån
Data som ingår: 10 GB data/mån

Särskilt Max abonnemanget intresserar mig eftersom jag använder telefonen som modem för datorn oxå. Jag har en 3G-sticka. Den får dock sambon ha eftersom hon har Tele2 till sin mobil och det kosta 200kr tror jag för hyfsad surf.

Postad 15 November 2009 - 23:01

Xenom
  • Xenom
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0

mm såg att det står något om 48 :( Min finska är lite kass :P

Tror ni man kan lita på Komplett och inwarehouse ?? De har väntat datum 2009-12-19 ...

https://www.prisjakt...kt.php?p=474421

Postad 15 November 2009 - 23:08

AbsoluteTerror
  • AbsoluteTerror
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

http://www.youtube.c...o8DGHUQmtE&hd=1 Såg denna videon och blev imponerad av att det finns ett program som gör det möjligt att tanka torrents direkt till mobilen (saknade detta i min iphone) I videon tankar och spelar dom up just Avi/xvid. Kommer det finna program eller stöd för att spela upp .iso eller .img filer? typ VLC till n900. Eller det finns kanske någon som kan programmera ihop ett sådan program? ;D

Vad jag har för mig att jag har läst så ska VLC komma till N900 (http://forum.videola...hp?f=13&t=64403)
så rent tekniskt sett så borde den klara av att köra både .img .iso osv utan större problem, hänger mer på om telefonen orkar =)
Även omnämnst innan i tråden: https://www.minhembi...s...t&p=2622908

I övrigt är jag grymt sugen på att köpa en själv!
behöver bara lite mer pengar =)

Redigerat av AbsoluteTerror, 15 November 2009 - 23:11.

Postad 16 November 2009 - 00:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Hmm.....Jag är inget fan av Tre...

Jag är en helt vanlig nöjd kund som inte har haft nått att klaga på + att de haft abb som passar mig och gett mig en mobil värd 7k för 1920 spänn.

Hittar jag nån annan operatör som ger mig ett likvärdigt abb + en gratis N900 så skulle jag inte tveka att byta

Och jag kan ju säga som så att Tres Data abb max är ju totalt värdelöst..
Blir förbannad bara jag tänker på det..

10 ynka gig ...Ruttet

Det använder jag upp snabbare än snabbt om jag använder N900 som den är tänkt att användas.....Av mig iaf

Postad 16 November 2009 - 00:42

Unregistered29143e6f
  • Unregistered29143e6f
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej alla!

ska väl först ta och dra det vanliga:
jag har följt både n900:an och denna tråd ett bra tag nu...................................................n900:an ser väldigt intressant ut............................................hoppas på succé osv osv :(

hur som helst så har visst en del av er varit och känt på mobilen i bla Helsingfors
jag undrar om någon lade märke till om tangentbordet hade alla nordiska bokstäver (å ä ö æ ø)?
som här: http://www.cs.hut.fi...n900-nordic.jpg

av den information nokia sverige har fått så ska tangentborden se likadana ut, fast de var inte riktigt säkra

vad gäller kompletts lagerdatum så frågade jag dom lite om n900:an för ett par dagar sedan, bla om svenska fördröjningen och om det ev skulle kunna gå att beställa en från norska/danska delen av företaget så fick jag svaret:

Hej!

Om Komplett.dk /no får in telefonen så kommer vi att få det också utan någon fördröjning.

ställde även en följdfråga om vilken leverantör dom har och varför produkterna hade olika artikelnr på de olika sidorna så svarade dom att de troligen har nokia.no som leverantör och det endast är för att hålla reda på vilka telefoner som ska till vilket land de har olika art.nr, då de använder samma lager

vet inte om detta stämmer, men isf får alla som beställt hos komplett en norsk telefon, men om tangentborden är lika, så borde det inte vara några problem?
alla nokiatelefoner jag tidigare haft har varit svenska och alla har haft alla nordiska språk installerade

borde vara så även i norge/danmark eller?
nån som vet?

Redigerat av Unregistered29143e6f, 16 November 2009 - 00:44.

Postad 16 November 2009 - 01:27

sniard
  • sniard
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Jag tycker också att telenor är lockande eftersom de inte finns några begränsningar. Har dock hört att eftersom telenor använder sig av 3s 3g-master kan det ibland vara dålig nätåtkomst. Detta för att 3s master skulle prioritera 3s kunder.
I mobila bredbandstestet som mobil.se gjorde för några månader sedan korades 3s mobila bredband som det bästa. Telenor hamnade långt efter. Prioriteringsfråga? Eller hur förklarar man annars det när det är samma master som används?

Någon som vet om det rör sig om prioriteringar eller om det är något annat som påverkar?
Inte roligt att ha nättillgångsproblem när man väl sitter där med sin N900...

Postad 16 November 2009 - 01:37

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Jag börjar starkt fundera på att avbeställa min order och beställa den ifrån Finland istället. Att inte folk gjort det tidigare beror endast på rabatten från Nokia shop right? Det finns inga övriga problem man kan stöta på genom att göra detta?

Och till sist, är det någon som har koll på vilka sidor som är bäst att beställa ifrån Finland? Eller är det finlandsbåten som gäller? :P

EDIT: Hehe najs med finland att man kan få de flesta sidor på svenska också :lol: Jag funderar nu på att beställa från cyberphoto, mest för att jag har positiva erfarenheter från dem i Sverige.

EDIT2: Verkar dock inte gå att beställa till Sverige :(

http://www.verkkokauppa.com/
Dem här är grymma, köpte min 5800 här och det gick bra.
Dem får in den v48
Översätt på google translate om din finska inte är så bra :D
//Mobilproffs

Postad 16 November 2009 - 01:46

Icee
  • Icee
  • Användare

• 207 inlägg
  • 0

Dem får in den v48
Översätt på google translate om din finska inte är så bra :(
//Mobilproffs

Enligt orderlistan så är alla dom får in sålda. Om jag förstår den rätt.

Postad 16 November 2009 - 01:53

Ethale
  • Ethale
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Vad jag har för mig att jag har läst så ska VLC komma till N900 (http://forum.videola...hp?f=13&t=64403)
så rent tekniskt sett så borde den klara av att köra både .img .iso osv utan större problem, hänger mer på om telefonen orkar =)
Även omnämnst innan i tråden: https://www.minhembi...s...t&p=2622908

I övrigt är jag grymt sugen på att köpa en själv!
behöver bara lite mer pengar =)

Okej tack för svaret! tyckte att jag hade letat efter liknande fråga men jaja. Att programmet är på väg verkar det som men undrar hur tillvida n900:an kommer att klara att spela upp .iso osv. filerna.

Galet vad jag längtar!

Postad 16 November 2009 - 08:30

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Jag tycker också att telenor är lockande eftersom de inte finns några begränsningar. Har dock hört att eftersom telenor använder sig av 3s 3g-master kan det ibland vara dålig nätåtkomst. Detta för att 3s master skulle prioritera 3s kunder.
I mobila bredbandstestet som mobil.se gjorde för några månader sedan korades 3s mobila bredband som det bästa. Telenor hamnade långt efter. Prioriteringsfråga? Eller hur förklarar man annars det när det är samma master som används?

Någon som vet om det rör sig om prioriteringar eller om det är något annat som påverkar?
Inte roligt att ha nättillgångsproblem när man väl sitter där med sin N900...

Nja, jag har för mig att Tre och Telenor har ett 3G-nät ihop (3G-Sweden?). Men Tre har också ett eget 3G-nät. Det är därför Tre har bättre 3G-täckning än Telenor. Telenor kör bara på det delade 3G-nätet, medan Tre kan använda båda.

Postad 16 November 2009 - 08:37

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

ställde även en följdfråga om vilken leverantör dom har och varför produkterna hade olika artikelnr på de olika sidorna så svarade dom att de troligen har nokia.no som leverantör och det endast är för att hålla reda på vilka telefoner som ska till vilket land de har olika art.nr, då de använder samma lager

vet inte om detta stämmer, men isf får alla som beställt hos komplett en norsk telefon, men om tangentborden är lika, så borde det inte vara några problem?
alla nokiatelefoner jag tidigare haft har varit svenska och alla har haft alla nordiska språk installerade

borde vara så även i norge/danmark eller?
nån som vet?

Nja det är inte säkert att det är samma tangenter på Svenska och Norska, men som Komplett svarade dig, det är därför dom har olika artikelnummer. Så skall du ha en med Svenskt tangentbord skulle jag inte köpa någon annan än en Svensk/Finsk.

För några år sedan i alla fall vet jag att Komplett sålde Norska telefoner även i Svenska webbutken, men då var inte menyerna på Svenska utan Norska och massa andra språk, men inte Svenska.

Så beroende på hur k-t man är på sin N900 så antingen väntar man, eller så försöker man få tag på en Svensk/Finsk från utlandet, eller så skiter man i språk och köper vad man hittar :(

Postad 16 November 2009 - 09:45

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Tror ni man kan lita på Komplett och inwarehouse ?? De har väntat datum 2009-12-19 ...

https://www.prisjakt...kt.php?p=474421

Det kan du inte göra. Dom har gissat fram minst 10 olika datum under resans gång bara för att få förhandsbokningar.

Postad 16 November 2009 - 09:57

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Klas,

Du tror inte du kan lösa så att vi som är här och stora anhängare till Nokia + N900 kan få en special leverans (alltså lite före än de andra)? :(

Hur många kan vi vara här, ~20 st?:P

Postad 16 November 2009 - 10:14

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Seriöst Klas, jag hänger inte riktigt med nu. Vilket datum/vecka är det sagt nu som preliminärt för Sverige?
Känns som man hör olika vart man än läser eller ringer. v48? v49? v1>?
Känner mig som en 6 åring som vill öppna julklapparna dagen innan julafton. Hur känns det att vara tomten :(

Postad 16 November 2009 - 10:41

ollehal
  • ollehal
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Äh, tycker man kunde fixat på webben typ att detta är nuvarande buggar, vill du ändå ha telefonen så klicka på OK knappen eller nått.

Kommer nu avbeställa min n900, orkar inte vänta längre och dom oklara besked om när leveransen sker gör att jag inte ens vet om jag får telefonen innan jag sticker till thailand den 19:e och utan ny leksak i thailand blir ju trist heh :(

Får fortsätta leka med androiden istället.

Postad 16 November 2009 - 11:06

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Intressant att han använder ett 3 Italien SIM i mobilen och det fungerar. Verkar som problemet med 3 SIM inte är globalt i alla 3-länder eller så är problemet löst :(

http://www.youtube.c...h?v=ybXCVXl85j0

Postad 16 November 2009 - 11:08

stan1891
  • stan1891
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Enligt beskeden skall säljstarten (i Sverige) komma innan årskiftet om jag tolkar Klas uttalande, både här och på mobil. Man väntar bara på uppdateringen av mjukvaran och tillräkligt stora lagervolymer för att kunna möta efterfrågan.

Så då undrar jag hur länge är man beredd att vänta. Får uppdateringen skjuta på lanseringen hur längesom helst? Det finns väl inga garantier att mjukvaran är färdig v.49? Precis som med allting annat kan ju även den bli försenad. Så då står vi där igen men en dator med telefonfunktioner där en (liten) del av potentiella användarna inte kan använda produkten. Samtidigt riskerar Nokia att tappa ett gäng besvikna användare som köper andra produkter pga ovissheten om den kommande lanseringen.

Nu har vi inte sett att leveransen till kunder har kommit gång ännu i andra länder, så vi kanske inte är så långt efter i Sverige heller men ändå.
Ett önskemål till Nokia Sverige är att ni sätter ett datum då ni tänker lansera N900 oavsett, jag antar att vi själva ändå måste uppgradera programvaran eftersom ni lär väl inte sitta och manuellt fixa till alla från förpackningarna. Ni tänker väl ändå inte vänta på att få in en ny laddning innan säljstarten?

Fjorton dagar kvar?

Postad 16 November 2009 - 11:35

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Intressant att han använder ett 3 Italien SIM i mobilen och det fungerar. Verkar som problemet med 3 SIM inte är globalt i alla 3-länder eller så är problemet löst :(

Det är väl bara de nya USIM som är problem med, kanske använder inte 3 Italien dessa, eller så har han ett gammalt SIM. (Det har nog jag med, minns inte när jag fick nytt SIM sist, skulle va kul och testa det i en PreProduction Nokia N900).

Postad 16 November 2009 - 11:51

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

De har annat simkort där (även prototyperna fungerade i italien)

F.ö så tror jag inte det är nån mening att tjata om att få ett releasedatum. Den kommer att komma några veckor efter att den nya mjukvaruversionen är släppt. Och de förväntas släppa mjukvaran v48/49. Men som alltid i mjukvaruprojekt, så finns ju risken att man hittar något allvarligt problem i slutfasen av testningen. I så fall lär det dröja ännu mer. När den är släppt kan vi kanske få ett datum, men knappast före.

Att släppa telefonen utan att den fungerar med 3 kommer inte att hända. Tror inte Klas et al. är så sugna på att stå i Plus och försöka värja sig mot Sverkers angrepp. Att 15 nördar köper en annan telefon kostar mindre för Nokia än dålig publicitet där en massa tomtar snyftande säger att 'nokia har en skräptelefon som inte fungerar och jag kunde inte ringa mamma och önska god jul på julafton' och 'nokia visste om felet, ändå sålde de telefonen till mig' osv.

Den kommer när den kommer, köp nåt annat om ni är less på att vänta (själv hade jag köpt en Milestone om de kommit hit, men nu är det bara o ligga lågt ett tag)

Postad 16 November 2009 - 12:18

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0

De har annat simkort där (även prototyperna fungerade i italien)

F.ö så tror jag inte det är nån mening att tjata om att få ett releasedatum. Den kommer att komma några veckor efter att den nya mjukvaruversionen är släppt. Och de förväntas släppa mjukvaran v48/49. Men som alltid i mjukvaruprojekt, så finns ju risken att man hittar något allvarligt problem i slutfasen av testningen. I så fall lär det dröja ännu mer. När den är släppt kan vi kanske få ett datum, men knappast före.

Att släppa telefonen utan att den fungerar med 3 kommer inte att hända. Tror inte Klas et al. är så sugna på att stå i Plus och försöka värja sig mot Sverkers angrepp. Att 15 nördar köper en annan telefon kostar mindre för Nokia än dålig publicitet där en massa tomtar snyftande säger att 'nokia har en skräptelefon som inte fungerar och jag kunde inte ringa mamma och önska god jul på julafton' och 'nokia visste om felet, ändå sålde de telefonen till mig' osv.

Den kommer när den kommer, köp nåt annat om ni är less på att vänta (själv hade jag köpt en Milestone om de kommit hit, men nu är det bara o ligga lågt ett tag)

Jag köper inte det argumentet!

För om dom börjar sälja i andra länder innan sverige och utan uppdateringen, hmm är det vi svenskar som är korkade? För klarar dom av problemet som du beskriver, i andra länder bättre?????????????? Ja just det Sverker finns inte där kanske. :(

Redigerat av Gurra101, 16 November 2009 - 12:25.

Postad 16 November 2009 - 12:50

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0

För om dom börjar sälja i andra länder innan sverige och utan uppdateringen, hmm är det vi svenskar som är korkade? För klarar dom av problemet som du beskriver, i andra länder bättre?????????????? Ja just det Sverker finns inte där kanske. :(

Håller med detta inlägg...
Man borde kunna lösa det på annat sätt för de som känner till buggen (bugget?).

Raptor

Postad 16 November 2009 - 13:02

pko
  • pko
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0

Vet inte om det är så mycket att köpa tyvärr.. Det är ju ett faktum att det blir mycket enklare för Nokia (och alla återförsäljare) att vänta med releasen till dess telefonen fungerar med alla operatörer. Det värsta som händer är att 15 personer blir arga och köper en annan telefon under de 3 veckorna. Man kalkylerar att den förlorade intäkten understiger den ökade support och administrationskostnaden + dålig pr ett tidigare släpp skulle ge. Att hålla på och mixtra med en tidigare release för några nördar känns som mycket jobb för lite nytta..

Tre är förmodligen en rätt populär operatör i den målgrupp telefonen har. I diskussionerna här om vilken operatör man ska ha nämns ju Telia och Tele2 knappt alls, utan frågan är om man ska välja Tre eller Telenor. De är ju bra på datatrafik.

Det är hursomhelst Nokias beslut och det lär inte ändras nu (tyvärr). Bara att vänta lite till eller gå vidare med livet..

Postad 16 November 2009 - 13:12

Unregistered29143e6f
  • Unregistered29143e6f
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Nja det är inte säkert att det är samma tangenter på Svenska och Norska, men som Komplett svarade dig, det är därför dom har olika artikelnummer. Så skall du ha en med Svenskt tangentbord skulle jag inte köpa någon annan än en Svensk/Finsk.

För några år sedan i alla fall vet jag att Komplett sålde Norska telefoner även i Svenska webbutken, men då var inte menyerna på Svenska utan Norska och massa andra språk, men inte Svenska.

Så beroende på hur k-t man är på sin N900 så antingen väntar man, eller så försöker man få tag på en Svensk/Finsk från utlandet, eller så skiter man i språk och köper vad man hittar :(

haha ja man får väl försöka hålla tillbaka hormonerna ett tag till :P
jo jag har också hört nåt om att komplett har sålt norska telefoner förut (N97?)
hur som helst så har jag en beställning där sedan mitten av september, så jag får väl se om jag behåller den om de skulle få in den innan svenska återförsäljare
såg nyss att den ska ha svenska installerat enligt beskrivningen både på norska och svenska sidan, men men...
ska inte ha för stora förhoppningar känns det som

Postad 16 November 2009 - 13:13

Unregistered201eff61
  • Unregistered201eff61
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0
Ringde precis Nokia Shop idag också, bara för att kolla...och tjejen jag fick prata med sa att vi har att vänta en release innan november är slut, alltså inom ett par veckor, stämmer ju rätt så bra med vad vi fått höra och läsa, v.48-49. Hoppas detta stämmer!

/Henke

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Jo sant att det inte är så mycket att göra :P

Men fortfarande Nokia Sveriges beslut, struntar dom i dålig pr för Nokia i andra länder då? (om dom nu börjar sälja i andra länder innan) Och i värsta fall att uppdateringen blir försenad då handlar det inte om veckor:(

Ja nu struntar jag i detta :(

Har någon kollat upp det där med USB host?

Redigerat av Gurra101, 16 November 2009 - 13:14.

Unregistered15ba78f4
  • Unregistered15ba78f4
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Klas,

Du tror inte du kan lösa så att vi som är här och stora anhängare till Nokia + N900 kan få en special leverans (alltså lite före än de andra)? :(

Hur många kan vi vara här, ~20 st?:P

+1

Postad 16 November 2009 - 13:43

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Dem får in den v48
Översätt på google translate om din finska inte är så bra :(
//Mobilproffs

Jag mailade dem och fick detta svar:

Hej Patrik,

För tilfället har vi ingen exakt information om när vi får in n900 men troligtvis kommer vi att kunna börja leverera de första telefonerna i början av december. Leveranskostnaderna till Sverige är ca. 20€.

Mvh,
Rasmus

Postad 16 November 2009 - 13:48

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

De få gånger man läser ett inlägg utan vare sig stavfel, särskrivningar eller meningsbyggnadsfel blir man ju nästan tårögd av lycka.

:lol:

förresten stavas det n00b alt. n00000000000000000b för alla er 1998 nostalgiker ..

behövs -78 eller -88 för att jag ska bli riktigt nostalgisk. B)

Det viktigaste är väl att folk gör sig förstådda. Inte hur de bygger sina meningar eller skriver ihop ord.
-snip-
Ett vårdat språk och lämpligt uppträdande är det enda som ska krävas för att få uttala sig och ställa frågor i ett sådant här forum!

Du har stavat fel på ordet... Nej, jag bara skojade... :)

Saker som vårdat språk och att göra sig förstådd är, som du skrev, det viktigaste, hrm, hrm :rolleyes: (https://www.minhembi...s...t&p=2658446)! :)

Men jag tror också att om man inte skriver så mycket själv (seriöst, typ uppsatser, ordentliga brev, etc.) och man hela tiden läser olika stavningar på internet (även hyfsat seriösa siter som mobil.se slarvar ju och verkar inte hinna läsa igenom sina artiklar så noga) blir man nog till sist osäker på stavningen själv. Speciellt de som redan är osäkra från början. Felstavningarna sprider sig. Att då - i all välmening och inte mot någon direkt person - någon gång korrigera tycker inte *jag* är fel. Blir själv osäker ibland.

----

OT:
Tycker det är småroligt att läsa språkpolisers (själv jobbar jag undercover ;)) inlägg i forum, de blir ju aldrig direkt omtyckta :), vilket ju iofs. är förståeligt. Kommentarerna till mobil.se's artiklar vimlar av dem; "Grattis! Du har vunnit VM i sär skrivning". OT-länk

Värsta/bästa/hemskaste inlägget jag sett är från Facebook. En tjej skrev att hon skulle ta livet av sig och hon gratulerade de som önskat hennes död, nu fick de som de ville. Riktigt tragiskt var det och första kommentaren/svaret var typ: -Nej, ta inte livet av dig!, osv. Andra inlägget var likadant. Tredje inlägget var kortfattat från en språkpolis: "Du har lyckats stava fel på grattis två gånger"...

Hoppas tjejen inte gjorde som hon skrev!

----

Ledsen för att varit off-topic sista delen av foruminlägget, första delen var för att förklara varför jag i ett tidigare inlägg gjorde påpekanden.

Postad 16 November 2009 - 13:56

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Efter ett par månader utan slingbox-TV på min HTC TP, pillade jag lite med routern och fick det att fungera igen... Hurra! Eller egentligen... Skit också!!! :) Nu är det nästan uteslutet med ett byte till N900 om det inte blir någon lösning med TV på den... Någon som funderar på att köra N900 + Orb för att strömma TV?

--

Någon som vet om det finns en mediaspelare till N900 med stöd för bokmärken (så man kan fortsätta uppspelningen från där man sist slutade när man lyssnar på en ljudbok)?

--

Vad gäller abonnemang kör jag med Tele2. Mobilt Bredband 99 tror jag det hette när jag tecknade det för drygt ett år sedan. Var då klart billigare än allt annat för de som ringer lite och vill betala telefonen/handdatorn kontant.
Månadskostnad 99kr, 1GB datatrafik (turbo 3G) ingår vilket räcker långt (surfar, strömmar radio och TV, kollar e-post), tillkommer gör telefonsamtal. 17 öre/minuten till fasta nätet. Räkningen brukar ligga på <150kr. Osäker på om det fortfarande går att teckna, dock...

Postad 16 November 2009 - 14:34

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
har 1 gb för 39:-/mån med tele2 :)

Postad 16 November 2009 - 14:42

sniard
  • sniard
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Nja, jag har för mig att Tre och Telenor har ett 3G-nät ihop (3G-Sweden?). Men Tre har också ett eget 3G-nät. Det är därför Tre har bättre 3G-täckning än Telenor. Telenor kör bara på det delade 3G-nätet, medan Tre kan använda båda.

Aah då förstår jag lite bättre, tack :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.