Tänkte ha dom som stativ/basstöd till pK.
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 15 September 2010 - 16:45
Postad 15 September 2010 - 17:54
hur små lådor det går att få till med en 10a i 28 literIngen aning har inte sett han på bra länge.
css sdx10 eller css trio 8a går att få till i små slutna lådor
Postad 15 September 2010 - 18:02
Jodå visst fan suger det att David inte är här
javisst lite trist e de ...
HA HA HA HA HA HA !!! Jag tycker fortfarande att det är lika kul !!
![]()
![]()
![]()
Kolla vad jag fick av Kjelle som tack för lånet ! Sprillans ny inplastad.
Tycker att han överreagerade lite faktiskt...
Däremot undrar jag var FAN Bensnake har tagit vägen !!?
Lite nice AC / DC kan det inte bli för mycket av ...
Ett par bira o AC/DC de grejor det !!!!
Postad 15 September 2010 - 19:00
hur små lådor det går att få till med en 10a i 28 liter
Jag är nyfiken på Exodus lilla 6,5-tummare... Funderar på att köpa en bara för att testa...
Lite nice AC / DC kan det inte bli för mycket av ...
Ett par bira o AC/DC de grejor det !!!!
Ja... Men det suger nog på ett par Genexxa...
Postad 15 September 2010 - 20:06
vart har vi spl-filmen med lite mer ös timpo?!
Får se om jag hinner i kväll! Måste avisera i området innan vettu!
Postad 15 September 2010 - 20:26
Pioneer SC-LX90 Susano- Hemmabioförstärkare med IcePower steg, demoex, svart, 2års garanti. Nypris 75.000:- Pris NU. 40.000:-
http://www.therock.se/?page_id=148
Meridian högtalare för 5.000kr! ( nypris på 41.500kr ) Snacka om att det hade vart häftigt i datarummet
Postad 15 September 2010 - 20:53
Nja, det vore ju schysst om dom funkade till film med.Bara till musik allså ?
Sen förstår jag också att man inte kan kräva vad som helst av en liten låda.
SDX10 såg ju riktigt trevlig uthur små lådor det går att få till med en 10a i 28 liter
Postad 15 September 2010 - 20:57
Nja, det vore ju schysst om dom funkade till film med.
SDX10 såg ju riktigt trevlig utI databladet stod det 24l låda, hur mycket av volymen stjäl element och ev stagning?
SDX10 verkar vara en trevlig bas, ja. Jag tänker använda dom i 55l portad och avstämd till 25hz. Till musiklyssning enbart.
Postad 15 September 2010 - 21:11
f3 på 44hz? betyder det att den faller vid lägre hz då eller?
Edit: Tack!
Redigerat av Unregistered9d9405bb, 15 September 2010 - 21:12.
Postad 15 September 2010 - 22:23
Nja, det vore ju schysst om dom funkade till film med.
SDX10 såg ju riktigt trevlig utI databladet stod det 24l låda, hur mycket av volymen stjäl element och ev stagning?
Bygg två så ska det nog funka som lite stöd till film också.
Element och stag snor inte mer än 2-3 liter. Det är inte heller så kinkigt med någon liter hit och dit när det handlar om en sluten låda.
Varför vill man bygga en baslåda som inte fixar djupare än så?
Hitta ett element som gräver djupare i 25-30 liter då...?
Postad 15 September 2010 - 22:26
Sitter och funderar på basstöd till mina hfls.. och då i form av "stativ"
Vilka är de tänkta måtten på lådan Palle?
Edit: Visst ser jag film.. men musik prioriteras till 98%
Redigerat av Unregisteredb27a28b7, 15 September 2010 - 22:29.
Postad 15 September 2010 - 22:32
Hitta ett element som gräver djupare i 25-30 liter då...?
Om jag inte hade haft plats för mer än så så hade jag övervägt ett par golvare istället för ett par stativare.
Vill stativarna stå dikt an mot bakre väggen?
Annars kan man ju alltid bygga lådan på djupet så du kan få till en större låda att ställa dom på.
Kolla in den vackra paintbilden jag har fått till så ser ni hur jag menar
vacker_paint.jpg 37.77K
0 Antal nerladdningar
Postad 15 September 2010 - 22:35
Fan va sjukt för jag satt precis och tittade i ditt gallerimåste säga att jag blev intresserad nu..
Sitter och funderar på basstöd till mina hfls.. och då i form av "stativ"
Vilka är de tänkta måtten på lådan Palle?
Edit: Visst ser jag film.. men musik prioriteras till 98%
Yttermått på lådan för att matcha pK skulle vara ungefär: B 17cm H 55-60cm D 34cm
Postad 15 September 2010 - 22:40
Fan va sjukt för jag satt precis och tittade i ditt galleri
Yttermått på lådan för att matcha pK skulle vara ungefär: B 17cm H 55-60cm D 34cm
Trevligt!
Hoppas du lämnade någon kommentar då
Måtten går ju att laborera lite med. Men jag har varit inne på lite samma linje faktiskt...
Ska man ta tag i detta tro?
Postad 15 September 2010 - 22:40
Fan va sjukt för jag satt precis och tittade i ditt galleri
Det är DITT fel att jag precis sitter och fyller i en beställning nu !!!
Postad 15 September 2010 - 22:43
Har golvare, men det kan vara kul att prövaOm jag inte hade haft plats för mer än så så hade jag övervägt ett par golvare istället för ett par stativare.
Vill stativarna stå dikt an mot bakre väggen?
pK vill stå nära dämpad vägg har jag förstått.
Vad ska du köpa då? SDX??Det är DITT fel att jag precis sitter och fyller i en beställning nu !!!
Postad 15 September 2010 - 22:45
Varför vill man bygga en baslåda som inte fixar djupare än så?
Nä det vill man väll inte, men betyder f3 det eller?
Postad 15 September 2010 - 23:03
Vad ska du köpa då? SDX??
Nej... Har fått för mej att jag ska köpa en Exodus Anarchy...
Bygga mej en ruskigt smutt liten låda till dom nya stativarna som jag ska bygga till badrummet.
Sen kommer sdx skriva att den är skit och att det inte kommer bli bra, men jag vill fan testa...
Hmmm, vad vore lämpligt att driva dom med då?
Ett A500 och dela i stärkaren...?
Postad 15 September 2010 - 23:09
Förbannade datorjävel....
Postad 15 September 2010 - 23:10
Det är fan satsigt med baslåda i badrummet!Nej... Har fått för mej att jag ska köpa en Exodus Anarchy...
Bygga mej en ruskigt smutt liten låda till dom nya stativarna som jag ska bygga till badrummet.![]()
Sen kommer sdx skriva att den är skit och att det inte kommer bli bra, men jag vill fan testa...
Ett A500 och dela i stärkaren...?
Ja dom dära PA stegen har man ju sett beggade ibland för vettiga pengar.
Hade tänkt bara pK till sovrummet, men med basstöd så vette katten om B&W'erna får stå kvar om man får ihop det här bra
Postad 15 September 2010 - 23:27
Det är fan satsigt med baslåda i badrummet!
Go Bakerman go!!!
Ja dom dära PA stegen har man ju sett beggade ibland för vettiga pengar.
Hade tänkt bara pK till sovrummet, men med basstöd så vette katten om B&W'erna får stå kvar om man får ihop det här bra
Jag har redan en Velodyne i badrummet ? Tycker att den är lite stor.. Vill bara ha lite stöd sen..
Jag vet en kille som har två som står och samlar damm...
Risken är nog ganska överhängande att dina bajs&wurst får pisk på ganska många punkter...
Redigerat av Bakerman, 15 September 2010 - 23:31.
Postad 15 September 2010 - 23:32
Nu ska jag gå och sussa och smida planer...
Redigerat av -Palle-, 15 September 2010 - 23:34.
Postad 15 September 2010 - 23:38
Åfan är det samma kille som tycker det är lagom med 9 subbar i sitt biorum?
Nu ska jag gå och sussa och smida planer...
Jag får nog ta ett par kort på mitt badrum någon dag.. Då förstår du...
Postad 16 September 2010 - 04:34
Det är då man ändvänder en LT krets för att få upp känsligheten på lådan eller en bra eqVarför vill man bygga en baslåda som inte fixar djupare än så?
Postad 16 September 2010 - 04:39
Den är inte byggd för subbas utan mera som bas i ett system typ 2-3-4 väggsNej... Har fått för mej att jag ska köpa en Exodus Anarchy...
Bygga mej en ruskigt smutt liten låda till dom nya stativarna som jag ska bygga till badrummet.![]()
Postad 16 September 2010 - 09:34
Den är inte byggd för subbas utan mera som bas i ett system typ 2-3-4 väggs
Men jag tycker ändå att den borde spela tillräckligt djupt i en egen kavitet att den kunde bli ett bra basstöd till ett par små stativare när man endast kör musik ?
Postad 16 September 2010 - 09:42
Nä det vill man väll inte, men betyder f3 det eller?
När den har droppat 3db , rätta mig ni som kan det där om jag har galet. Finns säkert någon tjusig formulering för det hela.
Så en sub som har f3 på 44Hz hade en rak kurva ner till 47Hz och sen börjar den tappa och klarar inte av att återge tonerna i samma volume som dom ovanför den frekvensen.
Förklarar jag det vettigt nu, eller snurrar jag bara till det
Postad 16 September 2010 - 09:47
Jodå visst fan suger det att David inte är här
Föresten ni basnördar, finns det något baselement som funkar i en liten låda? (typ 20-25l)
Gillade du inte mitt snygga paintkonstverk?
Skulle det inte funka att bygga något i den stilen tror du. Eller hamnar det för långt ut då.
Postad 16 September 2010 - 10:02
När den har droppat 3db , rätta mig ni som kan det där om jag har galet. Finns säkert någon tjusig formulering för det hela.
Så en sub som har f3 på 44Hz hade en rak kurva ner till 47Hz och sen börjar den tappa och klarar inte av att återge tonerna i samma volume som dom ovanför den frekvensen.
Bra förklarat!
Postad 16 September 2010 - 10:07
Hehehe riktigt proffsigGillade du inte mitt snygga paintkonstverk?
Skulle det inte funka att bygga något i den stilen tror du. Eller hamnar det för långt ut då.
Lådorna blir tyvär lite för djupa då.
Postad 16 September 2010 - 10:25
Den vacka bilden kan vara både framifrån eller ifrån sidan.
snygg_paint_nr2.jpg 40.88K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 September 2010 - 11:11
Sitter och funderar på om man verkligen kan använda SDX elementen, dom har ju ett monteringsdjup på 154mm och om dom lådorna ska ha samma bredd som pK (om man bygger pK i 22mm) så blir det bara 6mm kvar, det känns ju lite snålt...?
Postad 16 September 2010 - 11:25
Nja, blir nog fyrkantiga lådor tror jag.
Sitter och funderar på om man verkligen kan använda SDX elementen, dom har ju ett monteringsdjup på 154mm och om dom lådorna ska ha samma bredd som pK (om man bygger pK i 22mm) så blir det bara 6mm kvar, det känns ju lite snålt...?
Du kan inte överge stativ iden?
Placeringsalternativen blir ju otroligt små med en sådan lösning, sen kanske du kan bygga dig ett par större lådor om du struntar dina gamla tankar.
Större lådor = mera elementval = bättre botten = Stort leende när man lyssnar på musik/bio = du nöjd = nöjd fru = lyckligt förhållande.
Slutsats, vill du inte göra din fru lycklig??
Postad 16 September 2010 - 11:39
Jag ser det såhär:Du kan inte överge stativ iden?
Placeringsalternativen blir ju otroligt små med en sådan lösning, sen kanske du kan bygga dig ett par större lådor om du struntar dina gamla tankar.
Större lådor = mera elementval = bättre botten = Stort leende när man lyssnar på musik/bio = du nöjd = nöjd fru = lyckligt förhållande.
Slutsats, vill du inte göra din fru lycklig??
Större lådor = tar mer plats = sambon får spel = inge åka kana = onöjd Patrik = inget förhållande
Då försköker jag hellre hitta grundare element om det nu ska bli några basstöd.
Postad 16 September 2010 - 13:23
Kan ju bygga samma som mig, jag ska ge stöd åt mina Mar-Kel70.
Det blir SDX10 i 55l portad låda, ska bara försöka få den att bli runt 70-75cm hög...
Postad 16 September 2010 - 14:34
Nja, blir nog fyrkantiga lådor tror jag.
Jag förstår inte riktigt...?
Hade du tänkt att ha sidomonterade basar allså...?
Postad 16 September 2010 - 14:57
Inte riktigt rätt va? Att den har droppat 3dB vid 44hz säger ju inte att den börjat tappa vid 47hz, det beror väl på brantheten den faller i..
Eller rätta mig om jag har fel
Postad 16 September 2010 - 15:06
http://www.audioc.co...y1/glossary.htm
Texten är på engelska, o allt
Redigerat av hampe90, 16 September 2010 - 15:07.
Postad 16 September 2010 - 15:11
Inte riktigt rätt va? Att den har droppat 3dB vid 44hz säger ju inte att den börjat tappa vid 47hz, det beror väl på brantheten den faller i..
Eller rätta mig om jag har fel
Jo du har väl rätt i det du säger, men finns det så många element som gör en 3db dropp mitt i sitt arbetsområde?
Postad 16 September 2010 - 15:23
ja det var tanken, lådan är bara typ 20cm bred så det får inte plats så mkt på fronten...Jag förstår inte riktigt...?
Hade du tänkt att ha sidomonterade basar allså...?
Postad 16 September 2010 - 16:05
Gå på ett större element typ 8-10Men jag tycker ändå att den borde spela tillräckligt djupt i en egen kavitet att den kunde bli ett bra basstöd till ett par små stativare när man endast kör musik ?
Postad 16 September 2010 - 16:09
Va skall du bygga pk i 22mm nä du gubbe lilla det skall du inte ens tänka på för då kommer dom inte ens att låta Pk.Nja, blir nog fyrkantiga lådor tror jag.
http://user.faktiskt...Pelle/pK/pK.pdf
http://user.faktiskt...K/pK_closed.pdf
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1 bild
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?