Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Börja gymma

10618 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Beurer BF 800 (Personvågar) 1 3.571428 (6) Inga priser
Apple Watch Sport 42mm with Sport Band (Smartwatch) 9 7.571428 (20) Inga priser

Postad 11 May 2011 - 21:49

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Jo hemmagjord pytt är verkligen gott, men man måste ha så många olika ingridienser
Hemma då.

Korv, bacon och lök.

Kan ju blanda olika sorters korvar och sen servera med ägg och rödbetor.

Postad 11 May 2011 - 21:52

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Tärnad biff och fläskfile och potatis och stekt ägg lök om man gillar det.

Postad 11 May 2011 - 21:54

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

Färdiggrillad kyckling då eller? Men orka stå och skära massa grönsaker, desutom är färska grönsaker värdelöst, mättar lika mycket som luft typ :P

Men med pasta i kanske.
Tack för förslaget , men tror det blir tight ändå på 30 min

Japp!

Ha ha tar ju typ 5min men ok :P . Jo det mättar kanske lite dåligt, därför man har i bönor och ev. pasta/bulgur etc.
Ett förslag bara......

Redigerat av genstruktur, 11 May 2011 - 21:55.

Postad 11 May 2011 - 21:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Härligt, tack för tipsen om pytt i panna.

Det ska testas snarast. :P

tog förresten kort på mig idag för att se hur jag såg ut,
är tjock och pluffsig tycker jag. inte kul alls, speciellt inte nu när det är bar överkropp väder ute.

jag måste alltså gå omkring så hela sommaren nu om jag fortfarande vill bygga muskler?

Redigerat av andreassofus, 11 May 2011 - 22:35.

Postad 12 May 2011 - 01:57

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

är tjock och pluffsig tycker jag. inte kul alls, speciellt inte nu när det är bar överkropp väder ute.

jag måste alltså gå omkring så hela sommaren nu om jag fortfarande vill bygga muskler?

Det är upp till vad man vill prioritera: muskulös med mage eller normalbyggd utan mage? Jag gick upp ganska mkt 2009 och 2010 pga oregelbunden träning, mkt jobb, resande och diverse andra orsaker. I julas bestämde min bror och jag oss för att bli av med magarna; har sedan i januari minskat omkretsen runt magen med mer än tio cm, men jag har en bit kvar.

Kan tipsa om att köra intervallträning. Inte bara ökar du konditionen snabbare, men förbränningen håller i sig en bra stund efter att man är klar också.

Jag tränar styrka och tar proteintillskott i samband med det för att inte tappa för mycket muskelmassa; men bygger muskler gör jag inte just nu...

Postad 12 May 2011 - 03:29

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0

Potatis, tärnad kycklingfile, skivad prinskorv, tärnade färsbiffar, lök och lite tacosås.
Mycket god pytt.

Postad 12 May 2011 - 06:51

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Hade jag varit dig så hade jag deffat ner mig ordentligt, en deffad kropp med mindre muskler går hem bättre hos brudar än en plufsig kropp med mer muskler.
Du är oxå nybörjare, finns chans att du bygger muskler även under deff.
Sen ju mindre fett du har desto mer syns musklerna.
Sen när du är klar med deff så kan du ju försöka hålla vikten och inte svulla iväg igen.

När jag var en rookie så slet jag en hel vår med att deffa bort 10kg fett sen tog det bara två månader så hade nästan fått tillbaka allt igen eftersom jag släppte tyglarna direkt när deffen var kvar.

En disciplinerad livsstil underlättar enormt mycket när det gäller att hålla formen, det betyder inte att man inte kan äta godis och pizza men man väljer sina tillfällen och kompenserar det med nåt annat.

Postad 12 May 2011 - 07:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Potatis, tärnad kycklingfile, skivad prinskorv, tärnade färsbiffar, lök och lite tacosås.
Mycket god pytt.

Ne fy fan! va gott det där lät!!!! och va hungrig jag blev nu då... ! :P :lol:

Hade jag varit dig så hade jag deffat ner mig ordentligt, en deffad kropp med mindre muskler går hem bättre hos brudar än en plufsig kropp med mer muskler.
Sen när du är klar med deff så kan du ju försöka hålla vikten och inte svulla iväg igen.

När jag var en rookie så slet jag en hel vår med att deffa bort 10kg fett sen tog det bara två månader så hade nästan fått tillbaka allt igen eftersom jag släppte tyglarna direkt när deffen var kvar.

En disciplinerad livsstil underlättar enormt mycket när det gäller att hålla formen, det betyder inte att man inte kan äta godis och pizza men man väljer sina tillfällen och kompenserar det med nåt annat.

ja det e det hopplösa...
Lite avis på min polare som jag tränar med, han har alltid varit ganska smal, men han verkar inte ha svårare att lägga på sig muskler för det... och nu efter 4 månaders träning så börjar han se riktigt deffad ut, medan jag fortfarande har kvar några av mina envisa kilon att arbeta bort... :P
Han behöver inte ens bry sig om det, han tränar bara styrka och bygger rakt av.

Postad 12 May 2011 - 09:27

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Mycket god pytt.

lät rikigt gott faktiskt :P

jo kanske skulle göra det, men vill ju fortfarande inte bli av med massa muskler, men så länge jag tränar samtidigt och äter lika mycket protein som jag gör nu så kanske inte det är någon fara.

sen är det lite svårt att deffa ordentligt när man dricker öl på helgerna.
men det kommer jag nog fortsätta med, sen hålla deffen ganska strikt måndag-fredag

jag vet inte riktigt om jag ska lägga in ett kontitionspass i veckan också eller om jag bara ska ändra matvanorna.
ett pass i veckan blir ju knaske inte så stor skillnad ändå.

Postad 12 May 2011 - 10:01

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

jo kanske skulle göra det, men vill ju fortfarande inte bli av med massa muskler, men så länge jag tränar samtidigt och äter lika mycket protein som jag gör nu så kanske inte det är någon fara.

Högt proteinintag och regelbunden styrketräning så tappar du inga muskler, kanske tvärtom till och med.

sen är det lite svårt att deffa ordentligt när man dricker öl på helgerna.
men det kommer jag nog fortsätta med, sen hålla deffen ganska strikt måndag-fredag

Ja det är du själv som bestämmer hur bra ditt resultat ska bli eller hur fort det ska ta.

jag vet inte riktigt om jag ska lägga in ett konditionspass i veckan också eller om jag bara ska ändra matvanorna.
ett pass i veckan blir ju knaske inte så stor skillnad ändå.

Viktnedgången blir den samma oavsett. Konditionsträning är alltid possitivt.
Håll -1000kcal om dagen så lär det gå fort oavsett konditionsträning eller inte.

Postad 12 May 2011 - 10:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
jag ska ge det ett försök. har köpt ett måttbänd nu så jag kan hålla koll på midjemåttet i alla fall :P

vikten är gansnka ovesäntlig tycker jag.

tänkte ligga pårunt 1500 kcal om det går.

tips på bra deffmat?

Postad 12 May 2011 - 10:34

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

jag ska ge det ett försök. har köpt ett måttbänd nu så jag kan hålla koll på midjemåttet i alla fall :P

vikten är gansnka ovesäntlig tycker jag.

tänkte ligga pårunt 1500 kcal om det går.

tips på bra deffmat?

All bra mat är deffmat.

1500kcal låter lågt, ge mig din vikt, ålder och längd så kan jag hjälpa dig räkna.

Postad 12 May 2011 - 10:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

All bra mat är deffmat.

1500kcal låter lågt, ge mig din vikt, ålder och längd så kan jag hjälpa dig räkna.

någonstans mellan 65-70kg brukar jag ligga på . säkert närmare 70 nu men kan ha helt fel :P
172cm och fyller 30 i år

Postad 12 May 2011 - 11:00

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Ålder snart 43 år 175 cm 84 kg arbetslös just nu.Så man är rätt stilla sittande. Hur mycket skall jag ligga på nu har jag stått still ett tag.

Postad 12 May 2011 - 11:08

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

någonstans mellan 65-70kg brukar jag ligga på . säkert närmare 70 nu men kan ha helt fel :P
172cm och fyller 30 i år

Jag gjorde en beräkning på dina värden och med vikten 67kg, din grundförbrukning (energi som går åt till hjärta, andning, tarmar etc etc etc) är 1600kcal. Det värdet ska du inte understiga om du vill hålla din viktnedgång på en hälsosam nivå.
Ät 1800kcal om dagen och se till att förbruka 2800kcal, då har du lite marginal att sänka nån hundring ifall din förbrukning sjunker vilket den gör när du gått ner lite samt att kroppen blir lite energisnålare men understig inte 1600kcal.

Postad 12 May 2011 - 11:12

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Ålder snart 43 år 175 cm 84 kg arbetslös just nu.Så man är rätt stilla sittande. Hur mycket skall jag ligga på nu har jag stått still ett tag.

1700kcal är ditt basala/grundförbrukning, nu har jag till er båda använt en formel som räknar lågt. Det finns två kända formler och jag har använt den ena, det skiljer 100kcal på dom olika formlerna.

Postad 12 May 2011 - 11:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag gjorde en beräkning på dina värden och med vikten 67kg, din grundförbrukning (energi som går åt till hjärta, andning, tarmar etc etc etc) är 1600kcal. Det värdet ska du inte understiga om du vill hålla din viktnedgång på en hälsosam nivå.
Ät 1800kcal om dagen och se till att förbruka 2800kcal, då har du lite marginal att sänka nån hundring ifall din förbrukning sjunker vilket den gör när du gått ner lite samt att kroppen blir lite energisnålare men understig inte 1600kcal.

tackar för det :P

min mat kommer se ut så här idag enligt planering

10.00 frukost: 2 kokta ägg

13.00 lunch: pytt i panna gjord på 1 paket bacon
300g magert fläskkött
1 gul lök
kokta grönsaker
4 stekta ägg

17.00 mellanmål: en burk kesälla (lätt)

19.00 middag: hälften av pytt i pannan

detta är det jag har planerat, men när jag ser på det såhär så verkar det va väldigt lite? kanske skulle äta något mer efter kl 19.00?

21.30: ?

Redigerat av andreassofus, 12 May 2011 - 11:17.

Postad 12 May 2011 - 11:51

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

1700kcal är ditt basala/grundförbrukning, nu har jag till er båda använt en formel som räknar lågt. Det finns två kända formler och jag har använt den ena, det skiljer 100kcal på dom olika formlerna.

Ok tack nu skall det räknas lite måste köpa mig en köksvåg med.

Postad 12 May 2011 - 13:33

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
67.5kg
Runt 1.80 lång
16 år

Postad 12 May 2011 - 13:43

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

67.5kg
Runt 1.80 lång
16 år

1700kcal.

Postad 12 May 2011 - 13:44

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

1700kcal.

Om jag ska deffa?

Postad 12 May 2011 - 13:48

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Om jag ska deffa?

Om du ska deffa ska du ha en förbrukning på 2800kcal och äta 1800kcal eller en förbrukning på 5000kcal och äta 4000kcal, bara du inte understiger 1700kcal.

Beror lite på hur mycket fett du har på kroppen för -1000kcal kan vara för mycket, ju mindre fett desto mindre fett förbränns.

Postad 12 May 2011 - 14:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Är 100% oinsatt i detta med förbränningen och vad man "ska ligga på", jag äter så att det känns "lagom"... :P

Rena grekiskan xD

Postad 12 May 2011 - 14:15

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Okej :P

Tror jag lugnar mig med deff. Tycker inte jag är direkt fet så, bara små love handles kanske :P

Postad 12 May 2011 - 14:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det e just those "Love handels" som man vill bli av med i först hand... och så vill jag att mina magmuskler ska komma fram, så att dom sysns...

Just nu är dom dålda för ingen att se... man måste ju tänka på brudarna! Dom får för tillfället nöja sig med brett och fint axelparti och fina armar, enda som fattas nu är att plocka fram magrutorna så att dom kan dräggla riktigt ordentligt :P

Postad 12 May 2011 - 14:26

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Är 100% oinsatt i detta med förbränningen och vad man "ska ligga på", jag äter så att det känns "lagom"... :P

Rena grekiskan xD

Du hänger ju en del här, då lär du dig väl en del? :P

Inget av det vi säger är svårt eller komplicerat till skillnad när jag var en rookie, sjukt mycket dynga jag fick lära mig, nästan tragiskt när jag tänker på det.

Ni gör det nog svårare än vad det är. Kroppen följer regler, anpassar vi oss efter dom så gör kroppen det vi vill, jag fick lära mig en massa dynga om att man var tvungen att bla lura kroppen etc, helt stört.
Jag kan förstå att det kan ta några år innan man blir ordentligt insatt men den här tråden är näst intill en snabbkurs bara det inte kommer några och häver hur sig en massa påståenden som inte är sanna och dom inte kan styrka vilket förvirrar.

Postad 12 May 2011 - 14:30

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men, om vi tar mig som exempel.

200cm
ca 105kg
22år

Hur ser det ut för mig då ?
med din formel, hur ser formeln ut och hur ska man tolka resultatet, vill gärna lära mig :P

Men jag förstår inte riktigt dom siffror som du kommer med, och när du säger att man ska bränna 2800 och äta 1800 då ligger man 1000 i minus, men om man gör detta hela tiden borde inte det resultera i att man även bränner sådant som man vill ha kvar ?!
typ muskler, eller vet kroppen automatiskt att den ska ta från fettet som man har ?!

hoppas du har tålamod att skriva allt detta en gång till :P

edit: Hur vet man hur mycket det man äter innehåller, i kcal alltså ?! det som står på inenhållsförtekningen, kan man bara ta det rakt av och plussa ihopp med allt man äter för att få en rättvis bild ?!
Och om man som mig, springer ganska mycket på jobbet och sedan tränar 4 gånger i veckan, vad bör man ligga på då ?!

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 12 May 2011 - 14:32.

Postad 12 May 2011 - 15:11

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Men, om vi tar mig som exempel.

200cm
ca 105kg
22år

Du är en stor jäkel, inte undra på att du är stark :P

Hur ser det ut för mig då ?
med din formel, hur ser formeln ut och hur ska man tolka resultatet, vill gärna lära mig :P

Din basala förbrukning är 2200kcal/dygn vilket betyder att det är den energin din kroppen använder för att existera.

Formeln är följande:

Male: BMR = 10×weight + 6.25×height - 5×age + 5
Female: BMR = 10×weight + 6.25×height - 5×age - 16

Men jag förstår inte riktigt dom siffror som du kommer med, och när du säger att man ska bränna 2800 och äta 1800 då ligger man 1000 i minus, men om man gör detta hela tiden borde inte det resultera i att man även bränner sådant som man vill ha kvar ?!
typ muskler, eller vet kroppen automatiskt att den ska ta från fettet som man har ?!

Ja och nej, fettet på kroppen har i stort sett bara en funktion, reservbränsle, äter du inte tillräckligt så tar den av fettet, kroppen kan inte ta hur mycket som helst, ju mer fett du har desto mer kan den använda. Börjar man bli lite rippad bör man sänka underskottet till 500kcal. Muskler är inte nåt kroppen prioriterar att slösa med pga att det går åt kalorier för att omvandla muskler till glukos och att kroppen vet att muskler är nödvändigt.
Men äter man lite protein, deffar för hårt eller inte tränar så tappar man muskler, läste nyligen att styrketräning hindrar kroppen under deff att snåla med sin förbrukning. Alla här har säkert hört talas om uttrycket "svältläge" vilket är ett ord jag hatar, det betyder att kroppen sänker sitt basala behov lite efter en längre tid med mindre mat men styrketräning motverkar det, vet inte om det samma gäller konditionsträning.

Hur vet man hur mycket det man äter innehåller, i kcal alltså ?! det som står på inenhållsförtekningen, kan man bara ta det rakt av och plussa ihopp med allt man äter för att få en rättvis bild ?!

Förteckningen på maten stämmer väldigt bra, man behöver ha kostprogram för att räkna och en våg att väga med. Programmen börjar bli vanliga på nätet, jag har själv ett gammal program som heter Trainerslab, tror inte det finns kvar längre, kanske att ladda hem.

Och om man som mig, springer ganska mycket på jobbet och sedan tränar 4 gånger i veckan, vad bör man ligga på då ?!

Det är svårt att veta, finns sajter man kan räkna på sånt, då anger man allt man gör på ett dygn tex sover 6h, tittar på tv 4h, sitter och skriver på Minhembio 6h etc etc. Då får man ett ungefärligt dagsbehov och då är det bara att testa, äter du behovet är du viktstabil, ät -1000 så har du tappat 1kg fett, troligtvis har du tappat mer för det rycker en massa vatten, speciellt om du äter kolhydratsmat.
Det är helt omöjligt att räkna exakt men det ger iaf riktmärken vad man kan utgå ifrån.
Här kan du räkna ut ditt dagliga behov.
Ta resultatet som sagt lite med en nypa salt, det behöver inte stämma utan man får räkna fram ett riktmärke och eperimentera för att hitta sitt exakta.

Postad 12 May 2011 - 17:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Grymt !

Ska ta och räkna och fundera lite :P
Kanske äta mindre lunch och kompencera med en protein chake till i stället ?
Just för att hålla nere på kcal.
Skulle vara intressant å se hur mycket man äter på en dag och hur mycket för mycket det är, för jag VET att jag äter mer än vad jag "borde" för att kunna deffa...
Men jag hatar verkligen att gå hungrig :D och älskar mat xD

Men jag ska se till att dra ner på intaget, gjorde så xör ett år sedan och gik ner från 110kg till 97kg :P
Så vet ju att det fungerar.
Som det e nu så blandar jag 1dl whey-80 i varje chake och tar en till frukost varje dag och sedan en efter varje gång jag tränat.
har för mig att det blir 30g protein då, kanske ska jag köra 45 eller 60g ? och kanaske ska jagzta 2 gånger om dagen även när jah inte tränar ?

Vad tror experterna :lol:

Förra året gjorde jag så att jag åt på följande vis när jag skulle gå ner i vikt

Frukost: Havre gröt med en klick sylt och ett glas jos.
Lunch: kött och sallad med undantag ibland
Mellanmål: Banan eller ägg
Middag: kött och sallad med undantag ibland

Om jag modifierar detta med följande, efter att ha lärt mig lite mer om detta nu.

Frukost: Havre gröt med en klick sylt, 1dl whey-80
Lunch: Kött och sallad/ Något med ägg, Keso (1-2dl whey-80?)
Mellanmål: Banan, Ägg eller något annat trevligt (1-2dl whey-80 ?)
Middag: kött och sallad, något med ägg, keso eller allmänt kolhydratsnålt

ska jag ta chaken till Lunch eller mellanmål ?!
Kanske bättre att ta den till mellanmål.

Dagar jag tränar kanske det är bäst att ta den efter träningen, det blir dock inte för en runt kl 18-19 då...
så då blir det ju typ middag.

Annars bara allmänt hålla nere på portionerna och inte ösa på så väldigt B)

Hur låter detta ?

Redigerat av nejjagärintetillbaka, 13 May 2011 - 05:08.

Postad 12 May 2011 - 18:11

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Jag fick 3634 kcal.

Stämmer nog hyffsat

Postad 12 May 2011 - 20:16

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Får nog mitt kreatin imorgon.

Hur är det med uppladdning osv? Måste man göra det under en tid man tränar eller går det bra om jag gör det i helgen då jag inte har möjlighet träna (förutom kanske lite chins och pullups)?

Postad 12 May 2011 - 20:21

Unregistered7444adce
  • Unregistered7444adce
  • Mästare

• 3398 inlägg
  • 0
Det spelar ingen större roll om du tränar under uppladdningen.
Du kan även låta bli att göra en uppladdning, tar bara lite längre tid att nå maximala nivåer av kreatin då.

Postad 12 May 2011 - 20:23

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0

Det spelar ingen större roll om du tränar under uppladdningen.
Du kan även låta bli att göra en uppladdning, tar bara lite längre tid att nå maximala nivåer av kreatin då.

Äh, kan lika gärna göra det. Har inget annat att göra i helgen så lördag och söndag skulle jag ju kunna ta kanske 5g fyra gånger om dagen?

Postad 12 May 2011 - 20:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Nån som vill hjälpa fylla i?

1 paket bacon. Ca 580kcal
300g fläskkött ca ? Kcal
5st ägg ca 400kcal
250g kesella 175 kcal ?
1 lök
Ca 2dl ärtor,majs, paprikablandning (100g 70kcal)
5dl lättmjölk 200kcal

Var väl kanske bara fläskköttet kvar då, ser det andra ut att stämma annars?

Postad 12 May 2011 - 21:42

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Nån som vill hjälpa fylla i?

1 paket bacon. Ca 580kcal
300g fläskkött ca ? Kcal
5st ägg ca 400kcal
250g kesella 175 kcal ?
1 lök
Ca 2dl ärtor,majs, paprikablandning (100g 70kcal)
5dl lättmjölk 200kcal

Var väl kanske bara fläskköttet kvar då, ser det andra ut att stämma annars?

1 paket bacon á 140g = 480kcal
300g fläsk = 320kcal
5st ägg á 65g = 475kcal
250g kesella = 190kcal
5dl lättmjölk = 190kcal

enligt mitt program.

Postad 12 May 2011 - 21:43

Ala_95
  • Ala_95
  • Beroende

• 1376 inlägg
  • 0
Förresten, när man går på kreatin så har jag hört att man ska dricka mycket. Hur mycket då?

Postad 12 May 2011 - 21:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

1 paket bacon á 140g = 480kcal
300g fläsk = 320kcal
5st ägg á 65g = 475kcal
250g kesella = 190kcal
5dl lättmjölk = 190kcal

enligt mitt program.

Jepp det kan nog stämma, ser ju inte så dumt ut då. 1655 kcal. Kan nog trycka i mig nåt mer till och med. Men har inte varit hungrig på hela dagen i stort sett. Suger lite i magen nu men :)

Postad 12 May 2011 - 22:39

Sgart
  • Sgart
  • Guru

• 6649 inlägg
  • 0

Får nog mitt kreatin imorgon.

Hur är det med uppladdning osv? Måste man göra det under en tid man tränar eller går det bra om jag gör det i helgen då jag inte har möjlighet träna (förutom kanske lite chins och pullups)?

Ska jag vara ärlig råder det delade meningar om behovet av "uppladdningsfasen" hos monohydrat. Vissa påstår att det inte behövs någon uppladdning (ökad dos första dagarna) andra påstår att så är fallet. Jag körde uppladdningar i början när jag började träna. Fick tokproblem med magen. Om det berodde på kreatinet eller min ovana låter jag vara osagt. Jag har också testat urgånget monohydrat med öppnad förpackning, rekommenderar inte andra att göra detta :)

Idag kör jag inte kreatin eftersom jag kör lågt på gymmet för stunden men den dagen jag fortsätter med kreatin kanske om en månad eller så så kommer jag inte att köra "uppladdning" utan köra 2 skedar om dagen då jag tränar. Jag blandar ut mitt i samband med efter/foreträningsdryck. Jag blandar min egen och den innehåller 10g EAA, en tesked beta alanin, en tesked kreatinmonohydrat. Tar en direkt innan jag går in i gymmet och en direkt efteråt. Har en smartshake så det är hur enkelt som helst att ha med sig. Blandar hemma i förväg.

Kommer inte ihåg hur många gram kreatin det blir med 2 skedar men det är under rek. dagliga för uppladdning, men mer än dagliga "icke uppladdning". Dock tar jag bara dessa i samband med träning så det blir inte varje dag.

Folk som har koll får gärna nacka mig nu :)

Redigerat av Sgart, 12 May 2011 - 22:42.

Postad 13 May 2011 - 05:12

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Yes, så länge du fortsätter träna styrka och äter tillräckligt med protein så kan du gå ner utan att förlora (för mycket) muskelmassa.

Hittade en bild på mig själv från nyår (när jag hade ca 10 cm mer i omkrets runt magen) och tittar jag på mina armmuskler där så är det i princip ingen skillnad mot nu.

Några bra tips för att bränna fett som hjälpt mig i år:
1. Intervallträning (efterförbränningen är rejäl)
2. Disciplin i maten (dvs, ät bra mat och håll dig långt borta från socker och andra onödiga kolhydrater)
3. Cirkelträning och / eller para ihop två olika övningar där du tränar olika muskler. Kör båda övningarna utan vila, direkt efter varandra och vila sedan.
4. Vardagsmotion: ta trapporna istf hissen, cykla istf köra bil, osv.
5. Planera in så att du har en bra balans med både träning, vila och ordentlig kost.
6. Till slut är det inte ett enskilt bra pass utan summan av alla träningar (även de där man bara fis-kör på 80%), alla öl och hamburgare man avstår som ger resultat.

Lycka till!

Mvh,
Peter

Postad 13 May 2011 - 08:04

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Blir konfunderad på den omvända deff/bantningsmetodiken, äta sitt basala behov plus gör sig av med överskott sedan :)
Om man tar det basala behovet minus 1000 kcal per dag, är det inte samma sak? (utan att extraförbruka)
Kroppen behöver mer förvisso för hjärta, andning, tarmar etc men tar den inte då utav fettdepåerna, ja det gör den för man går ju ner i vikt även då tydligen.
Eller är fettet i kroppen "ovärdigt" för det basala behovet, fett är ju "nyttigt" enligt LCHF ?
- "Ämnesomsättningen går ner i viloläge" vid för litet kcal-intag, men det lurar man ju med tung styrketräning, eller inte?
Djävulsk kemi det där med kroppen :)

Ditt inlägg är anings svårläst, så jag svarar så gott jag kan.

1000kcal under basala ger absolut viktnedgång men det kommer även ge en massa otrevligheter, kan tappa hår, nedsatt kronisk metabolism etc. vi behöver mer än bara kalorier.
Man måste få i sig all den näring kroppen behöver, kalorier får vi från fettet som ska bort. Äter du mer än ditt basala så får du i dig det du behöver om du äter bra.
Ja fettet på kroppen är endast bränsle, innehåller inga proteiner, vitaminer. Fettet vi äter har fler funktioner.

Ämnesomsättning och viloläge är fel, då skulle vi sova hela dagarna och inte orka göra nåt, det som sker är att kroppen inte slösar utan blir mer "ekonomisk" och det basala sjunker med c:a 100kcal, beror säkert på person till person.

Förresten, när man går på kreatin så har jag hört att man ska dricka mycket. Hur mycket då?

Vad jag vet så finns det inga rekommenderade mängder men ta nåt glas extra bara för att.

Några bra tips för att bränna fett som hjälpt mig i år:
1. Intervallträning (efterförbränningen är rejäl)

Den är c:a 10-15% av aktivitetens förbrukning, om aktiviteten krävt 100kcal så blir efterförbränningen 15kcal.

2. Disciplin i maten (dvs, ät bra mat och håll dig långt borta från socker och andra onödiga kolhydrater)
3. Cirkelträning och / eller para ihop två olika övningar där du tränar olika muskler. Kör båda övningarna utan vila, direkt efter varandra och vila sedan.
4. Vardagsmotion: ta trapporna istf hissen, cykla istf köra bil, osv.
5. Planera in så att du har en bra balans med både träning, vila och ordentlig kost.
6. Till slut är det inte ett enskilt bra pass utan summan av alla träningar (även de där man bara fis-kör på 80%), alla öl och hamburgare man avstår som ger resultat.

Det är kaloribalansen som avgör om du går ner eller inte, ovastående leder inte till nån viktnedgång om du inte ligger på minus och ligger du på minus så når du samma resultat om du sitter i soffan hela dagen på samma underskott.

Postad 13 May 2011 - 08:27

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Den är c:a 10-15% av aktivitetens förbrukning, om aktiviteten krävt 100kcal så blir efterförbränningen 15kcal.

Oavsett aktivitet?

Det är kaloribalansen som avgör om du går ner eller inte, ovastående leder inte till nån viktnedgång om du inte ligger på minus och ligger du på minus så når du samma resultat om du sitter i soffan hela dagen på samma underskott.

Visst är det så! Problemet är att de flesta som ligger på soffan och på minus har svårt att låta bli att äta. Skämt åtsido, självklart är det energibalansen som avgör om man går ner, men fördelen med att aktivera sig är att man får med alla fördelar som motion medför. Mina tips var sätt som underlättar (och faktiskt helt baserade på egen erfarenhet).

Mvh,
Peter

Postad 13 May 2011 - 08:51

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
mot gymmet nu.
jag gillar verkligen min bok jag köpte mig, fanns program som man kunde pussla ihop själv , man fick välja från en lista beståensde av 3 delar, ena delen var massa övningar i maskiner, sen övningar med kroppsvikten, och sist fria vikter,
se fanns det ett antal övningar för ben tex. i alla 3 delar, sen valde man en övning, sen var det bara att gå till den sidan som dom hänvisade till så såg man hur man skulle göra övningen.

har gjort mig ett nytt program nu, har kört samma övningar sen jag började träna.

valde i stort sett bara övningar från "fria vikter" kategorin

sev var det olika övningar och program beroende om man ville bli stark, eller body sculpting eller bodybildning, fanns även splitade program.

på alla övningar står det 3-6 set och 6-12 reps och då är 12 RM

jaja nog tjatat, ville mest berätta att jag är nöjd med boken :)

Postad 13 May 2011 - 09:50

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Oavsett aktivitet?

Inte riktigt, exemplet på 10-15% är just intervall beroende på hur lång tid man tränar, andra aktiviteter har lägre.

Det heter EPOC - Excess Post-exercise Oxygen Consumption.

sev var det olika övningar och program beroende om man ville bli stark, eller body sculpting eller bodybildning,

Vad anser dom att skillnaden på Bodybuilding och Bodysculpting är?

Postad 13 May 2011 - 10:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Vad anser dom att skillnaden på Bodybuilding och Bodysculpting är?

ingenting egentligen, båda två går ut på att bygga muskler och minska kroppsfettet.
samma antal set och reps, enda som skiljer är att det är lite olika övningar, sast även där är det mesta likt.

så här såg mitt nya program ut idag

bänkpress : 1x8 37,5kg
5x8 35kg

enarmsrodd 5x10 på varje arm 12kg (tog bra känders det som)

stående skivstångsrodd 5x10 10kg + den krokiga stången (ont i handlederna)

ryggresningar 6x12

bänkpress med smalt grepp 1x10 stången
1x10 25kg
2x10 27,5kg

plankan 3x40sek (sjukt jobbigt) :)

utfallsteg 3x10 på varje ben (totalt 3x20 utfall)

biceps hantelcurl 3x10 9kg
skivstångscurl 2x10 22kg

vet inte om det är ett bra program men det var kul med omväxling i alla fall

Postad 13 May 2011 - 11:00

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

vet inte om det är ett bra program men det var kul med omväxling i alla fall

Jag vet inte riktigt ditt mål men jag tror det är att öka muskelmassa, så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, som alla andra som vill bygga muskler.

Det passet har för få reps på varje övning/muskel, du bör hålla antalet reps mellan 30-60st per pass för att dom ska få tillräcklig stimulans att växa.

Postad 13 May 2011 - 11:08

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag vet inte riktigt ditt mål men jag tror det är att öka muskelmassa, så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt, som alla andra som vill bygga muskler.

Det passet har för få reps på varje övning/muskel, du bör hålla antalet reps mellan 30-60st per pass för att dom ska få tillräcklig stimulans att växa.

jo jag är ute efter större muskler, inget annat just nu.
men är det verkligen för få reps då?

bänkpress 48 reps
enarmsrodd 50 reps på varje arm
stående skivstångsrodd 50 reps
ryggresningar 72 reps
bänkpress med smalt grepp 40 reps'
biceps 50 reps

alla dessa ligger ju mellan 30-60

det är plankan och utfall som ligger under.

missförstår jag dig?

Postad 13 May 2011 - 11:10

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

missförstår jag dig?

Nä det är jag som börjar få dyslexi :)

Edit: som sagt jag har inte ätit sen kl.20 igår och har bara druckigt lite vassle precis nu efter ett pass. Väntar på att äggen ska bli klarar sen kan jag läsa och skriva igen :)

Edit 2: Tog precis blodsockertest, jag hade 5.0 = helt normalt, jag har visserligen lite vassle i magen och det finns KH i den, skulle mätt innan men det var rent spontant.

Redigerat av Lactoferrin, 13 May 2011 - 11:19.

Postad 13 May 2011 - 11:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nä det är jag som börjar få dyslexi :)

hehe så då är mina set och reps ok då?

ska dessutom försöka variera mig lite mer och köra olika övningar.

i min bok står det att armhävningar är typ den bästa bröstövningen som finns,
åsikter om det?

Nä det är jag som börjar få dyslexi ;)

Edit: som sagt jag har inte ätit sen kl.20 igår och har bara druckigt lite vassle precis nu efter ett pass. Väntar på att äggen ska bli klarar sen kan jag läsa och skriva igen :)

angående maten så är det samma för mig, har inte ätit sen kl 19.00 igår, bara en shake nu efter träning.
är det för länge egentligen utan mat för att prestera bra på gymmet?
jag är hungrig när jag går dit, men vill ändå inte äta direkt innan.

Postad 13 May 2011 - 11:18

Unregisteredcc128e50
  • Unregisteredcc128e50
  • Veteran

• 1671 inlägg
  • 0

Det e just those "Love handels" som man vill bli av med i först hand... och så vill jag att mina magmuskler ska komma fram, så att dom sysns...

Just nu är dom dålda för ingen att se... man måste ju tänka på brudarna! Dom får för tillfället nöja sig med brett och fint axelparti och fina armar, enda som fattas nu är att plocka fram magrutorna så att dom kan dräggla riktigt ordentligt :)

Bara slappna av! De flesta vettiga brudar skiter i om du har lite hull (faktum är att många föredrar det framför 6-pack!). De är oftast mer intresserade av att du är en intressant och vettig person. De flesta vettiga tjejer alltså, det finns givetvis alla avarter! :)

Postad 13 May 2011 - 11:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Bara slappna av! De flesta vettiga brudar skiter i om du har lite hull (faktum är att många föredrar det framför 6-pack!). De är oftast mer intresserade av att du är en intressant och vettig person. De flesta vettiga tjejer alltså, det finns givetvis alla avarter! :)

i teorin är det så, men när det väl kommer till kritan så spelar fakriskt utseendet väldigt stor roll.
se bara på stranden åt vilket håll tjejernas huvud vrider sig åt när det går förbi en kille med muskler :)

men det är ju första intrycket naturligtvis, sen när man väl har börjat träffas så är det naturligtvis inte musklerna som spelar störst roll.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.