Hej,
Vi gör ett antal prisförändringar på några av våra tv-paket med ambitionen att vidareutveckla marknadens bästa tv-erbjudande med nya kanaler och nya tjänster. Förändring i priserna på den här typen av tjänster är inget konstigt. Exempelvis Medium 8 Favoriter har sedan tidigare kostat 159:-/månad och har inte prisändrat på sex år, därför var det naturligt att nu se över priset på det abonnemanget och många fler. Denna liksom övriga förändringar är resultatet av de bedömningar vi har gjort av marknaden. Att vi som kommersiell aktör då och då ser över våra produkter, tjänster och priser är helt naturligt. Vi är trygga i att vi har en av Sveriges bästa tv-tjänster med ett mycket brett utbud och stor valfrihet för våra kunder. Vi anser fortsatt att vi har mycket konkurrenskraftiga priser.
Sedan kan man ställa sig frågan, vad får man som kund ut av prisförändringar vi gjort? Som jag skrev i föregående stycke har Medium 8 Favoriter kostat 159:-/månad och har inte prishöjts på sex år. I Medium 8 Favoriter har man tidigare kunnat välja in 8 vanliga digitala kanaler ur utbud på ca 100 kanaler. För några år sedan lanserade vi ett nytt abonnemang som då fick heta Medium 8 Favoriter HD, priset för detta abonnemang var 199:-/månad och det gav möjligheten att tillsammans med vanliga digitala kanaler kunna välja in HD-kanaler med betydligt bättre bildkvalité. Detta paket, Medium 8 Favoriter HD, blev inte så populärt bland våra kunder vilket gjorde att vi omvärderade och valde att sluta sälja Medium 8 Favoriter HD. Kunderna såg dock möjlighet i att kunna få välja in HD-kanaler som en av sina 8 favoriter vilket gjorde att vi öppnade upp så att våra kunder som abonnerade på Medium 8 Favoriter för 159:-/månad kunde välja in HD-kanaler, för detta tog vi inte ut några ytterligare avgifter och man behöll samma pris sedan tidigare. Sammanfattningsvis hade vi tidigare Medium 8 Favoriter för 159:-/månad utan möjlighet att välja HD-kanaler, vi lanserade Medium 8 Favoriter HD för 199:-/månad men valde senare att sluta sälja detta abonnemang men lät kunder med Medium 8 Favoriter, utan ytterligare kostnader, välja in HD-kanaler i sitt abonnemang.
Som jag skrev i tidigare inlägg lanserade vi en On Demand-tjänst. När vi lanserade denna tjänst kostade det 10:-/månad för varje kanal man önskade starta om, även om man redan betalade för kanalen i sitt programutbud och totalt 7 Play-abonnemang fanns tillgängliga. Det vi gjorde under början av 2011 var att öppna upp för våra kunder att, utan ytterligare kostnad och tillägg, få tillgång till samtliga 7 Play-abonnemang som vi då erbjöd. Sammanfattningsvis lanserade vi en tjänst med 7 Play-abonnemang där kostnaden var 10:-/månad per Play-abonnemang, men vi valde att lägga in dessa Play-abonnemang utan ytterligare kostnad för våra kunder, priset 159:-/månad för Medium 8 Favoriter behöll man.
Baserat på allt ovanstående så har vi således haft priset 159:-/månad för Medium 8 Favoriter, trots alla ovanstående förändringar till ett värde av 110:-/månad. Nu väljer vi att göra en prishöjning med totalt 40:-/månad, fördelat 30:-/månad på Medium 8 Favoriter som nu kommer att kosta 189:-/månad och kortavgiften som höjs med 10:-/månad från 49:-/månad till 59:-/månad.
Utöver allt ovanstående kommer vi att vidareutveckla med nya kanaler och tjänster har vårt utbud av kanaler har växt från 80 till 150 under de senaste åren och det har kommit våra kunder tillgodo i såväl färdiga paket och som i enskilda valbara kanaler, vilket jag delvis beskrivit ovan. Vi har också lagt till Play och HD-kanaler i alla våra paket, vilket jag beskrev ovan. De senaste nyheterna vi har presenterat är Tv Com Hem och TV4 News. Under våren kommer även Boomerang och TNT 7 HD in i vårt utbud tillsammans med att vi kan presentera ännu en kanal i On Demand – TV11.
När det gäller kortavgiften så är den en del i den totala prisbilden för vårt tv-erbjudande. Höjningen ger oss intäkter som vi kan använda för att fortsätta utveckla marknadens bästa tv-erbjudande. Sedan tidigare har vi debiterat kortavgiften en gång per halvår, vilket våra kunder har haft synpunkter kring. I samband med att vi höjde priset för kortavgiften lyssnade vi på våra kunders önskemål om att övergå till månadsdebitering, vilket nu även gör det enklare att få en bra bild över månadskostnaden för våra tv-abonnemang.
Sedan tycker vi inte om att försvara, utan mer förklara vilka förändringar vi gjort och vilka kostnader som är kopplade till förändringarna. Hoppas att detta kan ge lite förståelse kring prishöjningarna som vi gjort. Kan även applicera detta på Digital-tv Medium samt Large som har prishöjt under åren men samtidigt fått många nyheter, som exempelvis HD-kanaler som ingår i priset, precis som för Medium 8 Favoriter, samt Play-abonnemang, precis som för Medium 8 Favoriter.
Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice
Hej!
Tackar för att ni äntligen tog in Viasat Motor HD!
Läste ovan info från Comhem och undrar lite varför ni skriver i april att ni gjort alla playkanaler gratis om man har de i sitt abonnemang, när er kundtjänst sa just till mig att sedan mars så ingår inte TV3, TV6 och TV8play utan de ska ni ha 10 kronor styck/per månad. Innebär detta inte att det har blivit en ytterligare höjning på mitt Viasat Guld HD abonnemang med 30 kronor om man ska ha det som Johan skrev ovan i april?
Vem har rätt, Johan eller kundtjänst?
Hur som helst så fungerar inte Tv3Play hos mig iaf... såvida jag inte betalar 10 kronor/ månad!