Redigerat av Templo, 07 December 2017 - 15:44.
LG B7 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B7V
(TV)
|
8
|
(53)
|
Inga priser | |
LG B7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65B7V
(TV)
|
9
|
(38)
|
Inga priser | |
LG C7 55" OLED
(TV)
|
8
|
(29)
|
Inga priser | |
LG C7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65C7V
(TV)
|
8
|
(21)
|
Inga priser | |
LG E7 55" OLED
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG E7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65E7V
(TV)
|
7
|
(4)
|
Inga priser | |
LG G7 65" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED65G7V
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG G7 77" OLED TV - OLED77G7V
(TV)
|
9
|
(0)
|
Inga priser | |
LG OLED W7 65" OLED - OLED65W7V
(TV)
|
5
|
(2)
|
Inga priser | |
LG OLED W7 77" OLED - OLED77W7V
(TV)
|
7
|
(0)
|
Inga priser | |
LG 55" Full HD - 55EG9A7V
(TV)
|
4
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 07 December 2017 - 15:43
Postad 07 December 2017 - 15:47
Nej, det är inte så farligt, vi diskuterar bara hur man får så bra bild som möjligt från sämre kälor.
Vad är en dålig källa? Har en Humaxbox med hårddisk o sitter på ett basabonnemang från Boxer, är det att betrakta som en dålig källa?
Postad 07 December 2017 - 15:48
Av vad jag läst här i div. trådar om oledtv så verkar det ju vara en mindre vetenskap att ens få en bild som går att titta på utan att vara en fena på att justera 512 olika parametrar.. börjar bli tveksam till om tv-tittande ens längre är något jag kommer att vara kapabel till när min C7 dyker upp på tisdag nästa vecka..
Kanske ska fortsätta titta på min 5 år gamla Panasonicplasma...
Har funkat för mig titta på min 10 år gamla Panasonicplasma...
Blir intressant om OLED lever upp till hypen
Postad 07 December 2017 - 15:50
Min box kan växla mellan 576i,720p,1080i och 1080p beroende på insignal. Ska testa med bara 1080p.nja kör man ut 1080p sker ju endast avflätningen i boxen (undantaget SVT som skalas från 720p till 1080p) och uppskalningen i TVn. Jag vet inte hur det är med årets modeller från LG men förra årets modellers avflätning var inte speciellt bra så kan man mata ut progresivt från boxen är det en fördel.
Skulle boxen bara klara att mata ut i 720p som min gamla dreambox då blir det klart två omskalningar vilket inte är optimalt
Ingen aning, har aldrig haft Boxer.Vad är en dålig källa? Har en Humaxbox med hårddisk o sitter på ett basabonnemang från Boxer, är det att betrakta som en dålig källa?
Det får du berätta för oss när du får din TV.
Jag får i alla fall hyfsat bild från några SD kanaler och några är hopplösa men det är knappast TVs fel.
Redigerat av Templo, 07 December 2017 - 16:12.
Postad 07 December 2017 - 16:16
Av vad jag läst här i div. trådar om oledtv så verkar det ju vara en mindre vetenskap att ens få en bild som går att titta på utan att vara en fena på att justera 512 olika parametrar.. börjar bli tveksam till om tv-tittande ens längre är något jag kommer att vara kapabel till när min C7 dyker upp på tisdag nästa vecka..
Isf dark room, justera oled light efter smak, stäng av allt skit. För hdr kör cinema och dynamisk kontrast låg sen är det klart. Svårare än så är det inte.
Postad 07 December 2017 - 16:46
Isf dark room, justera oled light efter smak, stäng av allt skit. För hdr kör cinema och dynamisk kontrast låg sen är det klart. Svårare än så är det inte.
Tittar mkt på tv på dagtid har du några bra inställningar som passar dessa förutsättningar?
Postad 07 December 2017 - 17:10
Det här är ju delvis ett nörd och expert forum, du behöver nog inte oroa dig, däremot är kunskapen här helt toppen om du stöter på något problem.
Redigerat av Unregisteredb187ace3, 07 December 2017 - 17:16.
Postad 07 December 2017 - 17:11
Tittar mkt på tv på dagtid har du några bra inställningar som passar dessa förutsättningar?
Finns ju isf bright room också, handlar bara om små justeringar man behöver göra.
Postad 07 December 2017 - 18:01
Tog 10 år att byta TV men så plötsligt händer det ![]()
https://s17.postimg....xuexnj/tvs1.jpg
https://s17.postimg....vkhfvj/tvs2.jpg
Blev rätt stor skillnad ![]()
Postad 07 December 2017 - 18:09
Tog 10 år att byta TV men så plötsligt händer det
Blev rätt stor skillnad
Ja vilken skillnad! lampan syns ju inte alls på TV nr.1!!!
Postad 07 December 2017 - 18:25
Blev rätt stor skillnad
Hoppas du ska bli nöjd nu, efter all din oro
Själv har jag haft en underbar vecka med min nya 55B7 kan inte vara mer nöjd.
Postad 07 December 2017 - 18:30
Ja vilken skillnad! lampan syns ju inte alls på TV nr.1!!!
Det första jag tänkte på var tusan sätter jag på TV? På den andra är knappen typ 1 cm fyrkant ![]()
Hoppas du ska bli nöjd nu, efter all din oro
Själv har jag haft en underbar vecka med min nya 55B7 kan inte vara mer nöjd.
De 2 senaste månaderna var väl som mest stressigast när jag var uppe 7 tv apparater och det var prisras på alla ![]()
Tror jag inte kommer få bättre under detta ![]()
Var lite orolig för ljudet att man skulle vara tvungen spendera extra på en ljudlimpa men är helt nöjd ![]()
Redigerat av Ironse, 07 December 2017 - 18:32.
Postad 07 December 2017 - 18:41
jasså? ställ in till ISF dark / bright och stäng av alla bildförbättringsfunktioner, stäng av tru motion alternativt sätt den på lågt värde så har du kommit 95% på vägen till perfekt bild. Inte speciellt avancerat alls
det är knappast unikt för dessa TV utan gäller alla TV-apparater ...
Redigerat av mrchisholm, 07 December 2017 - 18:41.
Postad 07 December 2017 - 18:46
Blev rätt stor skillnad
Nice, nu är det bara att slappna av och njuta av bra bild ![]()
Postad 07 December 2017 - 18:57
Syns enbart om man står från sidan o tvn är avstängd. Men ändå irriterande, speciellt om det är en frakt skada.
Redigerat av Unregistered697ee3ef, 07 December 2017 - 19:28.
Postad 07 December 2017 - 19:22
Nice, nu är det bara att slappna av och njuta av bra bild
Man kanske inte ska kolla efter "bandning" med ny TV
Men det jag sett har jag inte sett några "fel" som jag stör mig på
Körde i gång webbläsaren och med google är hela skärmen vit såg jag inget som störde
Även gått igen om lite snabbt några filmer med mycket svarta scener inget jag störde mig på där heller
Postad 07 December 2017 - 19:57
Jag kör 1080i på min motorola digital box telia ip tv och tycker b6 hanterar det bra. Kollar mest hbo nordic där. Annars klarar boxen mata ut max 720p.nja kör man ut 1080p sker ju endast avflätningen i boxen (undantaget SVT som skalas från 720p till 1080p) och uppskalningen i TVn. Jag vet inte hur det är med årets modeller från LG men förra årets modellers avflätning var inte speciellt bra så kan man mata ut progresivt från boxen är det en fördel.
Skulle boxen bara klara att mata ut i 720p som min gamla dreambox då blir det klart två omskalningar vilket inte är optimalt
Redigerat av axion84, 07 December 2017 - 20:02.
Postad 07 December 2017 - 20:05
Helt rättIsf dark room, justera oled light efter smak, stäng av allt skit. För hdr kör cinema och dynamisk kontrast låg sen är det klart. Svårare än så är det inte.
Postad 07 December 2017 - 20:14
Jag kör 1080i på min motorola digital box telia ip tv och tycker b6 hanterar det bra. Kollar mest hbo nordic där. Annars klarar boxen mata ut max 720p.
problemet dyker mest upp under sport, runt små objekt typ spelare när dom springer runt och avflätningen försvinner för en kort stund innan den återfinns igen. även fått det när jag kollar på F1 och bilarna far runt och plötsligt blir det massa linjer i bilen
men sedan jag fixade ny viasatbox som matar ut 1080p så är det inga problem längre.
Postad 07 December 2017 - 20:16
Köpte en 55C7 från Elgiganten under BF, strax innan tolvslaget och har mailat LGs support för att aktivera min promo.
Enligt dem ska det finnas en banner på hemskärmen med olika erbjudanden. Där ska man kunna hitta sin Netflix-promo.
Jag ser inga promos alls, bara en grå ruta där det står "LG Content Store". Inget jätteproblem, utan kundtjänsten sade att jag kunde återkomma om det inte fungerade.
Men jag blir lite nyfiken. Har ni några erbjudanden som flyger förbi i era "banners"?
Och har ni lyckats registrera Netflix-promon denna väg, eller är det kod som gäller?
Postad 07 December 2017 - 20:23
Köpte en 55C7 från Elgiganten under BF, strax innan tolvslaget och har mailat LGs support för att aktivera min promo.
Enligt dem ska det finnas en banner på hemskärmen med olika erbjudanden. Där ska man kunna hitta sin Netflix-promo.
Jag ser inga promos alls, bara en grå ruta där det står "LG Content Store". Inget jätteproblem, utan kundtjänsten sade att jag kunde återkomma om det inte fungerade.
Men jag blir lite nyfiken. Har ni några erbjudanden som flyger förbi i era "banners"?
Och har ni lyckats registrera Netflix-promon denna väg, eller är det kod som gäller?
Du måste nog kontakta LGs kundtjänst med info om produkt och inköp. Jag har blivit lovad att jag ska få email med kod till Netflix den vägen. Fan trot ![]()
Postad 07 December 2017 - 20:32
Du måste nog kontakta LGs kundtjänst med info om produkt och inköp. Jag har blivit lovad att jag ska få email med kod till Netflix den vägen. Fan trot
Precis, det är det jag gjort. Skickade med serienummer och en kopia på kvittot. Då fick jag ovanstående instruktioner.
De sade också att om det inte fungerade så kunde jag återkomma och få en voucher-kod, så nog lär de hålla sitt ord.
En liten hake är att jag redan har Netflix som jag köpte långt tillbaka via iTunes store, och de abonnemangen hanteras inte via Netflix-appen.
Det går att byta över till att Netflix hanterar debitering, men då måste kontot avslutas först. Så där är jag nu, mitt Apple-administrerade Netflixkonto stängs den 17:e december. Det låter otroligt, men det är vad Netflix själva säger: https://help.netflix...tClick&q=itunes
Jag kan ju förstås registrera ett nytt konto, men då tappar man ju den fina profilering man byggt upp hos Netflix. :-)
Postad 07 December 2017 - 20:55
En fråga nu när jag fått tummen ur bytt scart till hdmi ![]()
Kör just nu med nån enklare variant tillhörde en annan box
Blir det skillnad i bild beroende kvalite på hdmi sladden?
Postad 07 December 2017 - 20:59
nej då det är digital signal, det enda som kan hända är att signalen inte orkar igenom då får du störningar i bilden annars är bilden alltid densamma.
Postad 07 December 2017 - 21:31
Tänk om bilden är så bra på alla kanaler och alltid.
Redigerat av Templo, 07 December 2017 - 21:39.
Postad 07 December 2017 - 21:44
Invigde TV se på fotboll - inga konstigheter där med "motion" eller vad man sett andra klagat på?
Ska bli kul se VM nu ![]()
Har ännu inte uppdaterat HD kanalerna ![]()
Redigerat av Ironse, 07 December 2017 - 21:47.
Postad 07 December 2017 - 23:47
Kolla på dessa på inbygda youtube appen på tvnInvigde TV se på fotboll - inga konstigheter där med "motion" eller vad man sett andra klagat på?
Ska bli kul se VM nu
Har ännu inte uppdaterat HD kanalerna
https://youtu.be/qB08oh-dc1w
https://youtu.be/kYG56Kmhh1g
https://youtu.be/dH60pKPdScg
https://youtu.be/JlN2DSqt8g4
Postad 08 December 2017 - 00:06
Ha
Kolla på dessa på inbygda youtube appen på tvn
https://youtu.be/qB08oh-dc1w
https://youtu.be/kYG56Kmhh1g
https://youtu.be/dH60pKPdScg
https://youtu.be/JlN2DSqt8g4
Har bara 30 mbit bredband tyvärr tar det längre tid ladda upp ultra hd
Postad 08 December 2017 - 01:14
Har gått igenom en del filmer på inspelade Telia boxen
Blev klart lyft gå från scart hd ready till hdmi oled ![]()
Ser nu på terror på elmstreet på 5 an
Den är 30 år - riktigt nöjd hur oled scalar upp även där
Postad 08 December 2017 - 07:27
Är era oled paneler spegelraka eller vad jag ska kalla det för. För min b7a är i mitten av panelen inte helt rak den är lite vind. Det jag menar att på större delen av tvn är det som att se sig som i en spegeln. Men på ett ställe i mitten av panelen blir man skev.Som att se sig i spegeln i lustigahuset... nästa
Syns enbart om man står från sidan o tvn är avstängd. Men ändå irriterande, speciellt om det är en frakt skada.
Likadant på våran 65C7:a. Lite som en kurvad tv, men det märks ju inte om man inte just står från sidan och kollar. Antagligen inte en fraktskada snarare att man kanske var lite oförsiktig när man la den ner för att få på väggfästet känns det som för egen del i alla fall.
Postad 08 December 2017 - 08:24
Likadant på våran 65C7:a. Lite som en kurvad tv, men det märks ju inte om man inte just står från sidan och kollar. Antagligen inte en fraktskada snarare att man kanske var lite oförsiktig när man la den ner för att få på väggfästet känns det som för egen del i alla fall.
Det är vanligt att den inte är helt rak och det har ingen betydelse bildmässigt. Det är alltså inget fel du eller ni andra har gjort, det är från tillverkningen.
Postad 08 December 2017 - 10:09
Har gått igenom en del filmer på inspelade Telia boxen
Blev klart lyft gå från scart hd ready till hdmi oled
Ser nu på terror på elmstreet på 5 an
Den är 30 år - riktigt nöjd hur oled scalar upp även där
Vad var det jag sa
Kul att du är nöjd.
Postad 08 December 2017 - 10:32
Postad 08 December 2017 - 10:39
Hur var det man skulle få tillgång till ELgigantens 6 månader erbjudande netflix?
Man måste väl identifiera sig som LG kund på nåt sätt med något nummer?
EDIT:
Enligt LG drog de in erbjudandet den 23
Då är det ELgiganten som gjorde fel
Redigerat av Ironse, 08 December 2017 - 11:21.
Postad 08 December 2017 - 10:48
problemet dyker mest upp under sport, runt små objekt typ spelare när dom springer runt och avflätningen försvinner för en kort stund innan den återfinns igen. även fått det när jag kollar på F1 och bilarna far runt och plötsligt blir det massa linjer i bilen
men sedan jag fixade ny viasatbox som matar ut 1080p så är det inga problem längre.
Har du Viasat så har du också Viaplay gratis, och där via inbyggda appen så är det bra bild utan problem. Också 1080p.
Postad 08 December 2017 - 10:56
Det är inte att panelen är lite böjd där uppe som man ser från sidan jag menar. Detta är mitten av panelen o ser ut som tvn är lite bucklig eller lite vågig just i mitten av panlen.
Det är filtret, inget att oroa sig för. Har inte märkt eller undersökt det själv men tusentals andra som nämnt att det är så på 2017-modellerna och man kan se det när TVn är avstängd.
Postad 08 December 2017 - 11:01
ISF Ljus har rätt grundinställningar för titt i dagsljus. Det som skiljer mot ISF mörk är att OLED ljus är satt högre (sätt den efter behov). Och viktigaste skillnaden: gamma är satt till 2.2 (eller 1.9). Gamma på lekmannaspråk är helt enkelt hur ljust det ska bli i skuggorna. Gamma ger mörkare skuggor ju högre värde det har. 2.4 har alltså mörkare skuggteckning än 2.2. Man kör alltså 2.2 i dagsljus och 2.4 i kvällsljus.Väljer man 2.4 i dagsljus så ser man inte skuggorna, dom blir svarta - eftersom pupillen stängt ner för mycket. Kör man gamma 2.2 i kvällsjus så ser svärtan grå-blaskig ut.
Gamma-valet BT.1886 är lite märkligt att den finns med alls. Det är en gamma med en kurva som tar hänsyn till TV-apparater som inte har perfekt svärta. Då får man en avrundning av gammakurvan med lite gradvis lyft ner mot svartpunkten. Men för apparater med perfekt svärta (som OLED) så blir BT.1886-kurvan helt rak - identisk med gamma 2.4. Så gamma 2.4 och BT.1886 på OLED är identisk.
Postad 08 December 2017 - 11:12
Det är filtret, inget att oroa sig för. Har inte märkt eller undersökt det själv men tusentals andra som nämnt att det är så på 2017-Mpmodellerna och man kan se det när TVn är avstängd.
Otroligt svårt att tro att detta jag menar är filtret. Ser mer ut som att man försökt att skruva i för långa skruvar bak i tvn. Som gjort så att panelen blivit bucklig eller vågig just i mitten av panelen.
Postad 08 December 2017 - 11:43
Kanske lite offtopic men har någon hittat ett snyggt 4k galleri med tavelbilder? Skall absolut inte ha på någon längre tid, men tänkte det kunde vara coolt när man får besök. Gärna ett galleri som ser ut som tavlor inklusive ram. 4k bilder är lätta att hitta, men inte som ser ut som tavlor inklusive inramning.
Har letat som tusan då jag såg något liknande som en demo på mediamarkt.
Postad 08 December 2017 - 11:45
Kanske lite offtopic men har någon hittat ett snyggt 4k galleri med tavelbilder? Skall absolut inte ha på någon längre tid, men tänkte det kunde vara coolt när man får besök. Gärna ett galleri som ser ut som tavlor inklusive ram. 4k bilder är lätta att hitta, men inte som ser ut som tavlor inklusive inramning.
Har letat som tusan då jag såg något liknande som en demo på mediamarkt.
Finns inbyggt i tvn under OLED-galleri:)
Postad 08 December 2017 - 11:56
Har du Viasat så har du också Viaplay gratis, och där via inbyggda appen så är det bra bild utan problem. Också 1080p.
senast jag testade viaplay var det då inte bra bild, aldeles för låg bitrate
men behöver det ju inte när jag har satellitboxen.
Postad 08 December 2017 - 11:57
Finns inbyggt i tvn under OLED-galleri:)
Finns det? Coolt, får min 65c7 nästa vecka ![]()
Postad 08 December 2017 - 11:57
Då har LG varit på besök och konstaterat att 55B7 panelen har gått åt **** så jag ska bli krediterad och får åka och köpa en ny själv trodde han. Vet någon hur det funkar exakt med kreditering? Jag köpte den för 17890 så om jag hittar den för mindre får jag behålla skillnaden?
Postad 08 December 2017 - 11:58
Finns det? Coolt, får min 65c7 nästa vecka
Yesbox:)
Redigerat av Unregistered697ee3ef, 08 December 2017 - 11:59.
Postad 08 December 2017 - 12:06
Hur var det man skulle få tillgång till ELgigantens 6 månader erbjudande netflix?
Man måste väl identifiera sig som LG kund på nåt sätt med något nummer?
EDIT:
Enligt LG drog de in erbjudandet den 23
Då är det ELgiganten som gjorde fel
Nej, LG lovade sex månader Netflix om köpet sker före den 24/11. Jag köpte själv min tv på Elgiganten några minuter före tolvslaget och köpet är godkänt av LG. De behöver dock gå igenom alla kvitton m.m. med Elgiganten. Det tar tydligen en väldig tid att administrera.
Någon som vet om det funkar att ta det generella Netflix-erbjudandet om 30 dagar gratis, och därefter få de sex gratismånaderna?
Postad 08 December 2017 - 12:09
Du behöver inte vara orolig. En OLED ger helt ok bild direkt och är betydligt lättare att ställa in än en LCD som kräver betydligt mer för att få acceptabel bild.Av vad jag läst här i div. trådar om oledtv så verkar det ju vara en mindre vetenskap att ens få en bild som går att titta på utan att vara en fena på att justera 512 olika parametrar.. börjar bli tveksam till om tv-tittande ens längre är något jag kommer att vara kapabel till när min C7 dyker upp på tisdag nästa vecka..
Sedan är OLED high end apparater som erbjuder mängder av finjusteringar.
Och behovet av en professionell kalibrerIng är troligen mycket större på en LCD än en OLED.
Vad jag vet har jag inte en enda inställning på min OLED som inte finns på min gamla LCD...enda skillnaden är OLED ljus som man skulle kunna säga motsvarar backlight på LCD (men ändå inte
Men alltså varannat inlägg sista veckan handlar om just det... snälla sök...för din egen och trådens skullÄr det någon som har koll på hur man får tillgång till Netflix-erbjudandet?
Redigerat av e3henri, 08 December 2017 - 12:10.
Postad 08 December 2017 - 12:12
Kört lite "banding" tester
Körde grå 5% 20%
https://s17.postimg....1ev3/Bands1.jpg
https://s17.postimg....ht6n/Bands2.jpg
Inte världens bästa kamera ta bild med så det ser inte exakt ut på riktigt
Men jag ser inget jag stör mig på?
Redigerat av Ironse, 08 December 2017 - 12:13.
Postad 08 December 2017 - 12:19
Körde grå 5% 20%
Du ser ut att fått en bra panel. Min är väTre men inget jag ser när jag kollar på nåt
Postad 08 December 2017 - 12:32
Körde grå 5% 20%
5% måste kollas i ett bäcksvart rum men jag ser redan att hela bilden är ojämn i ljusstyrka
ljus i mitten och mörkare på sidorna.
Det ser även ut som du har vertikal banding om det inte är reflexer?
En av orsakerna varför man ska kolla på dom låga nivåerna i ett mörkt rum.
Det är inga reflexer som stör.
20% ser inget vidare ut heller med sin färgtint
grön/blå i mitten och en bit till vänster och lila på sidorna.
(färgtint åt det blåa hållet off axis kommer att finnas på alla modeller men då är den jämn över hela ytan)
problemet är nog att även 100% vitt ser ut så där?
ser man banding vid 5% så brukar den följa med upp till 100% också.
Den där tvn hade jag skickat direkt.
börjar du kolla på testfiler för att hitta problem direkt och sen postar det här så får du skylla dig själv ![]()
Det bästa många gånger är att inte leta fel utan bara använda tvn normalt.
Redigerat av sune bejas, 08 December 2017 - 12:41.
Postad 08 December 2017 - 12:35
Du ser ut att fått en bra panel. Min är väTre men inget jag ser när jag kollar på nåt
På grå 20% kan man ana svagt svarta sträck parallellt lodrätt
På grå 5% tror jag inte jag uppfattar knappt något alls
När man ser reklam med mycket vitt svart då ser jag inget alls
5% måste kollas i ett bäcksvart rum men jag ser redan att hela bilden är ojämn i ljusstyrka
ljus i mitten och mörkare på sidorna.
20% ser inget vidare ut heller med sin färgtint
grön/blått i mitten och en bit till vänster och lila på sidorna.
problemet är nog att även 100% vitt ser ut så där?
ser man banding vid 5% så brukar den följa med upp till 100% också.
Den där tvn hade jag skickat direkt.
börjar du kolla på testfiler för att hitta problem direkt och sen postar det här så får du skylla dig själv
Det bästa många gånger är att inte leta fel
Jag skrev att jag jag ser inget jag stör mig på
Har sett värre ex på youtube
Men inte världens bästa kamera ta bild heller så det ger inte rättvist
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
8
LG OLED65C7V startar ej (oftast), klickande ljud
5 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna