Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 27 December 2013 - 23:35
Postad 27 December 2013 - 23:39
Fan vad jag är avundsjuk på många av era bas byggen ..
hade jag inte haft tummen mitt i handen så hade jag fan också byggt.. men men man kan inte få allt
Annars kan du ju välja ett par element som är erkänt bra för ändamålet du vill uppnå, och sedan ta hjälp av ett snickeri med lådorna, köpa ett passande steg och sedan är det ju bara att gasa på
Smådetaljer kan du ju få hjälp med på forumet.
Postad 27 December 2013 - 23:40
Tittar på den filmen nu (igen)
Gillar både filmen och ljudet.
Riktigt fina bas scener i den
Postad 27 December 2013 - 23:45
Denna filmen har jag använt som referens i många år nu, väntar på "iRobot 2"
Postad 27 December 2013 - 23:49
Testa WWZ om du in sätt den ännu.
Ska se den i Februari igen
Postad 27 December 2013 - 23:50
Postad 27 December 2013 - 23:52
Ja testa IRobot, den filmen håller hög klass hela filmen igenom rent ljudmässigt, grym mixning, hög dynamik. Väldigt bra film att testa olika system med, och då även topparna/helheten.
Postad 28 December 2013 - 00:06
Sitter med ett glas rött och spelar precis allt vad inifinitybrukarna klarar av
Postad 28 December 2013 - 00:16
Skål på er fetton!! Sitter med ett glas rött och spelar precis allt vad inifinitybrukarna klarar av
Ja jag börjar bli fetto, hur faan visste du det
Själv dricker man ful-öl och spelar så jävla lågt det bara går för å inte väcka ungarna
Postad 28 December 2013 - 00:20
Kaggen ska vi inte prata om (asiatisk buffé idag mmmm)
Postad 28 December 2013 - 00:25
Där krävs att även toppar hänger med (Om vi snackar -0 db)
Jag har hus men ändå så får man skäll haha. Lär få höra imorgon om WWZ.
Kaggen ska vi inte prata om (asiatisk buffé idag mmmm)
Mat är gott
När jag har hittat oss ett hus så ska jag försöka isolera så mkt det bara går så att ljudet inte fortplantar sig utanför rummet.
Postad 28 December 2013 - 00:47
Gäller bara att få till rätt Q värde på lådan och att förstå vad Qts värdet på själva högtalaren har för betydelse för lådans Q så blir allt bra.Fast vem som helst klarar av att bygga en sluten baslåda, är man riktigt ohändig eller saknar verktyg så ber man att få bitarna tillkapade där man köper virket. Resten är inte svårare en att montera ihop en Ikeamöbel.
Postad 28 December 2013 - 09:44
De är basen som är värst och för att dämpa det kan ibland vara omöjligt. De mästa skakar som fan på övervåningen men jag tror att trappan är den stora boven hör hemma.När jag har hittat oss ett hus så ska jag försöka isolera så mkt det bara går så att ljudet inte fortplantar sig utanför rummet.
Postad 28 December 2013 - 09:59
Postad 28 December 2013 - 11:05
Postad 28 December 2013 - 11:11
Postad 28 December 2013 - 11:56
En friggebod på 60m2 vore ett bra steg annars
.
Då hade du fått dubblera megabörje
Postad 28 December 2013 - 12:22
Jag tror inte att de finns. Få bygger så stora rum. De flesta bygger hus med löjligt många små rum. Man kan tro att de skiter i hifi och fokuserar på familj. Fel, fel, fel!!!
Har 3 rum mindre nu efter att vi rivit väggarna för att få större och luftigare yta.
Oj vad jag fick höra från mina vänner. Bla bla bla om att huste minskar i värde pga antal rum och massa annat.
Vad kan det kosta å bygga till ca 40 - 60m2, någon som har koll?
Postad 28 December 2013 - 12:26
Beror på hur mycket du gör själv och vilket material, men iaf en 10K per kvm får du nog räkna med och lejer du bort allt så snackar vi närmare det dubbla.Vad kan det kosta å bygga till ca 40 - 60m2, någon som har koll?
Postad 28 December 2013 - 12:52
Har helt missat att regeringen lagt förslag på att utöka friggebodar till 25kvm med en rejält tilltagen nockhöjd (typ över 3.5 meter??). Om det går igenom borde ju våra kära akustiker ta fram färdiga lyssnings/biorum som är nyckelfärdiga
Detta får vi verkligen hoppas
Postad 28 December 2013 - 13:16
Pratar vi BAszzz!
16 x 18's in a 1500ft^3 Space - Popalock's Sub Build
http://www.avsforum....locks-sub-build
Postad 28 December 2013 - 13:35
Oj! Då slutar vi drömma haha. Får göra det jag kan med mitt nuvarande rum istället. Men när man vinner på lottoBeror på hur mycket du gör själv och vilket material, men iaf en 10K per kvm får du nog räkna med och lejer du bort allt så snackar vi närmare det dubbla.
Postad 28 December 2013 - 13:47
NU!
Pratar vi BAszzz!
16 x 18's in a 1500ft^3 Space - Popalock's Sub Build
http://www.avsforum....locks-sub-build
Coolt
Postad 28 December 2013 - 14:04
Oj! Då slutar vi drömma haha. Får göra det jag kan med mitt nuvarande rum istället. Men när man vinner på lotto
http://www.grastorps...tidsstugan.html
Finns ju färdiga stugor att köpa, kanske kika med någon tillverkare om en stuga utan fönster och bara gipsade väggar.
Postad 28 December 2013 - 14:06
Då hade du fått dubblera megabörje
Megabörje spelar just nu i ca 80m2, så att gå till 60m2 blir ju bättre. Planen/drömmen är att smälla in Megabörje i 60m2 betongbunker. Då klarar det 120dB ned mot DC eller till förstärkare och/eller talspolar brinner upp.
Postad 28 December 2013 - 14:32
Postad 28 December 2013 - 14:32
I mitt fall så skulle 30 - 40m2 bli alldeles lagom. Köra allt i betong
Ja ja. Drömma får man ju.
Postad 28 December 2013 - 15:57
Efter att jag hört både ris & ros om Cloverfield var jag tvungen att titta på den och jäklar vad vi blev glatt överraskade. Riktigt bra film och BASEN!!!!! var tvungen att skruva ner den mer än jag nånsin gjort. Var bland det värsta jag hört!
Måste nog ta och se om den. Jag kommer ihåg den som riktigt usel. Men jag har inte sett den med nuvarande system.
Det kan ju lyfta en film ganska mycket. Tror dock inte att det lyfter från usel till bra..
Postad 28 December 2013 - 16:41
Postad 28 December 2013 - 17:21
Jag slår på Inception
. Får se om den är något att ha. Jag tror den är super.
Mysig bas när minibussen är påväg ner i vattnet!
Postad 28 December 2013 - 17:46
Denna har ni väl inte missat? "Krasch scenen"
+1
Postad 28 December 2013 - 18:54
Riktigt bra film, ska nog se om den snart, gärna på dagen så jag kan spela på lite.Jag slår på Inception
. Får se om den är något att ha. Jag tror den är super.
Postad 28 December 2013 - 19:06
Men vill ha MER och BÄTTRE bas!.. Kanske får göra som Palle föreslår
Postad 28 December 2013 - 19:40
Fast inte lika mysig som tågscenen i Skyfall.
Postad 28 December 2013 - 19:53
Postad 28 December 2013 - 19:56
Postad 28 December 2013 - 21:02
Postad 28 December 2013 - 23:02
Själv tycker jag tvärtom, att White House Down är mycket bättre, tycker Olympus Has Fallen var en riktig besvikelseNyss va det Olympus Has Fallen. MYCKET bättre än White House Down. Nu blir d Skyfall
Imorgon får de bli Dö Svårt 5
Efter att ha sett många filmer med mina "nya" portade lådor har jag kommit fram till att dom låter mycket sämre än mina gamla slutna lådor, inte lika djup bas, dock klart mer tryck omkring 25h-35hz...
Om man lyckas med portade lådor kan dom då bli lika bra som optimala slutna lådor? Alltså en "perfekt" sluten låda vs "perfekt" portad låda, med samma element... Att dom slutna med hjälp av eq kan spela djupare vet jag...
Postad 28 December 2013 - 23:08
Bläh!
Postad 28 December 2013 - 23:09
Alltså så bra en portad låda kan bli. Rätt storlek, rätt avstämning, rätt mängd dämpning, allt så bra det kan bli...Definiera "optimal" tack.
Samma med den slutna, alltså rätt storlek och rätt mängd dämpning...
Postad 28 December 2013 - 23:14
Nu är det jag som inte riktigt är med...Och tonkurva?
Men jag tänker såhär, om t.ex. den portade kan spela rakt ner till 15hz, så eq:ar man den slutna till att göra det. Kan då den portade få lika bra transientrespons (?) som den slutna, låta lika bra helt enkelt. Att den portade antagligen kommer spela starkare är jag också med på, men jag tänker endast på ljudkvalité nu...
Samma element i båda lådorna alltså...
Redigerat av doglas2009, 28 December 2013 - 23:15.
Postad 28 December 2013 - 23:40
Nu tyckte jag att den är mer välgjort och att filmen i sig är braOlympus suger svettig svinpitt! Jag spyr galla över sådan överpatriotisk smörja där EN avdankad fd. secret service nisse kan slå ut ett helt elitteam, som inte ens amerikanska armén rår på.
Bläh!
Man ska inte gå in för mycket i alla detaljer då kan man ju strunta i mååååånga filmer. Ta filmen för vad den är
Man kan finna hur mycket löjliga saker som helst om man vill annars.
Redigerat av RobNB, 29 December 2013 - 10:31.
Postad 29 December 2013 - 00:08
det har du helt rätt i. Jag bli bara så äcklad av vinklingen i exempelvis OHF. Visst var det cool action, men nja.Man ska inte gå in för mycket i alla detaljer då kan man ju strunta i mååååånga filmer. Ta filmen för vad den är
Man kan finna hur mycket löjliga saker som helst om man vill annars.
Postad 29 December 2013 - 06:04
Olympus suger svettig svinpitt! Jag spyr galla över sådan överpatriotisk smörja där EN avdankad fd. secret service nisse kan slå ut ett helt elitteam, som inte ens amerikanska armén rår på.
Bläh!
Undrar hur du reagerade när du såg die hard-filmerna
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
424 bilder
209 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?