Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 juni 2008 - 10:24

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Nu har jag bytt ut orginalfjärren mot en Harmony One och kan sitta i fåtöljen och rikta den mot fönstret för att styra boxen (inte ens denna kan lysa genom ett träbord). :blink:
Äntligen slipper jag den kassa orginalfjärren! Det går dock åt en del knivigt konfigurerande för att få den nya fjärren att funka som jag vill...Men favoritlistan upplagda med kanalikoner på displayen är ju bara den suverän.

Det finns ganska många olika typer av hängningar som är länkat till kommandon som man skickar från fjärren, dvs att man skickar byta kanal så hänger sig boxen. Kan finns två orsaker (minst), - ett kan vara att boxen inte fullt ut kan hantera mult-tasking, ett annat kan vara att det är något i överföringen av kommando från fjärren och mottagandet i boxen som är känslig så att boxen inte tolkar kommando riktigt?

Du kan väl ha en koll om antal hängningar minska med ditt byte av fjärr. Jag ska också snart skifta till en multifjärr.

När vi fick den nya mjukvaran så tyckte jag ljudsynk på inspelat försvann helt, men på sista tiden så har jag behövt att göra pause/play på några inspelningar för att få tillbaka synken, har någon mer sett detta?

Postad 02 juni 2008 - 13:30

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det finns ganska många olika typer av hängningar som är länkat till kommandon som man skickar från fjärren, dvs att man skickar byta kanal så hänger sig boxen. Kan finns två orsaker (minst), - ett kan vara att boxen inte fullt ut kan hantera mult-tasking, ett annat kan vara att det är något i överföringen av kommando från fjärren och mottagandet i boxen som är känslig så att boxen inte tolkar kommando riktigt?

Du kan väl ha en koll om antal hängningar minska med ditt byte av fjärr. Jag ska också snart skifta till en multifjärr.

När vi fick den nya mjukvaran så tyckte jag ljudsynk på inspelat försvann helt, men på sista tiden så har jag behövt att göra pause/play på några inspelningar för att få tillbaka synken, har någon mer sett detta?

Jag ska hålla koll på hängningar. Det går ju att ställa tiden för respektive kommandon i Harmonyn.
Jag har också problem med ljudsynk på inspelningar ibland.

Postad 02 juni 2008 - 15:07

Grön49
  • Grön49
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Det var det första jag provade men det hjälpte inte...
Jag ringde Canal Digital vid 12 tiden och fick prata med en tjej men hon kunde inte lösa mitt problem. Hon skulle återkomma ca 20 minuter senare. Hon ringde aldrig tillbaka.. Däremot ringde absurt nog en person från Canal Digital och undrade om jag var nöjd!!!! När jag berättade om mina problem så försäkrade hon att jag skulle bli uppringd idag. Så jag väntade ca 7 timmar förgäves. Som nybliven Canal Digital kund kan jag bara säga att det här bådar inte gott för framtiden... :blink: ;) :lol: :P

Jag citerar mig själv... När ingen från Canal Digital ringde mig idag så fick jag ringa själv. Dom skickar en ny box.
Verkligen kul att jag inte kommer att kunna se alla program som jag har spelat in på första boxen.

Postad 02 juni 2008 - 16:06

Lizardboy
  • Lizardboy
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Spontant -
1: Fungerar det utan switchen?
2: Fungerar det med switchen med enbart CD-boxen ansluten till den?
3: Fungerar det med switchen med både PS3 och CD-boxen ansluten men PS3 avslagen?

Låter som om boxen och hemmabion tappar synken..

Tror jag kan ha lokaliserat problemet. Verkar vara min rappliga budgetswitch som är problemet (och hör således inte till denna del av forumet). Får försöka att hitta ngt annat alternativ. Tack för engagemang dock :blink:

Postad 02 juni 2008 - 21:03

Unregistered2df434f0
  • Unregistered2df434f0
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hoppas på lite överseende med att detta kan vara lite off-topic men om det är någon som kan hjälpa mig så finns personen nog i detta forum... Håler på att koppla om mina "leksaker" och har lyckats med konststycket att blanda ihop mina eladaptrar. Någon som kan kontrollera märket på eladaptern till HD-boxen så att jag inte orsakar någon kortslutning el.dyl...

Den ena heter Sagem så det bör ju vara den men vill vara säker. Den har modellnummer som börjar med KSAH1200380. Den andra har modellnummer PW118KA0503. Vilken är till HD-boxen?

Mycket tacksam för svar!

Postad 02 juni 2008 - 22:09

Mson
  • Mson
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Tack för synpunkter agpath och que

Som ni säger funktionen är kryptiskt beskriven, speciellt ang åldersspärren.
Tyvärr så funkar det inte heller hur man än tolkar den ....

Det enda jag lyckas med är antingen
1) Att alltid spärra boxen vid uppstart (lösen krävs)
2) Att spärra utvalda kanaler (lösen krävs första gången man väljer den eller de utvalda kanalerna)

Har inte pratat med CD än men återkommer i ärendet så fort jag hunnit med det med.

En sak till för bugglistan kanske?

Bara för att avsluta detta lilla ärende snyggt så har jag nog äntligen fattat vad som lurat mig.
Kanalspärr fungerar som den skall (om kanalen skickar åldersuppgifter) men åldern man ställer in i boxen är "första godkända ålder", dvs om man ställer in 18år så stoppas INGET då den högsta åldersklassningen som finns är 18år, så för att spärra program som är klassade 18år (tex erotik) så måste åldern ställas lägre än 18år tex 17 eller lägre.
Jag envisades med att tro att det var spärråldern man ställde in, men så var det ju inte naturligtvis även om det för mig känns mera naturligt.
Nu har jag ställt spärren på 15år, så då kan barnen se 15års program MEN inte 18års, vilket blir bra hos oss tror jag.

Postad 03 juni 2008 - 07:51

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Nu har jag ställt spärren på 15år, så då kan barnen se 15års program MEN inte 18års, vilket blir bra hos oss tror jag.

Bra info! Hur funkar det i praktiken? Måste man ange lösenord så fort man byter till en C+ kanal som har åldersgräns? Låter lite knöligt när man själv ska zappa...

Postad 03 juni 2008 - 14:55

Grön49
  • Grön49
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Dr James: KSAH1200380 är den till HD boxen.

Postad 03 juni 2008 - 16:13

gabbar
  • gabbar
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Upprepad fråga!

Ni som tidigare haft CD:s gamla HD-box utan hårddisk - finns det någon skillnad i bildkvalitén jmfrt med den nya?

Postad 03 juni 2008 - 16:31

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Upprepad fråga!

Ni som tidigare haft CD:s gamla HD-box utan hårddisk - finns det någon skillnad i bildkvalitén jmfrt med den nya?

Jag ser ingen skillnad på själva bildkvalitén mellan boxarna.

Redigerat av Unregisteredc4a90337, 03 juni 2008 - 16:31.

Postad 03 juni 2008 - 17:36

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Inte jag heller....det är bra bild.

Postad 03 juni 2008 - 17:40

Bools
  • Bools
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Jag sitter på en FullHD-plasma. Nu undrar jag: Om jag kollar på SD via HDMI, skall jag då ställa in mottagaren på 1080i eller 720p för bästa bild?

Tack för svar!

Redigerat av Bools, 03 juni 2008 - 17:40.

Postad 03 juni 2008 - 20:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Jag sitter på en FullHD-plasma. Nu undrar jag: Om jag kollar på SD via HDMI, skall jag då ställa in mottagaren på 1080i eller 720p för bästa bild?

Det ligger i betraktarens öga....

med andra ord - testa! Beror på din TV, vilken signal den är bäst på att skala upp! Hur ska vi veta?

Postad 03 juni 2008 - 21:35

gabbar
  • gabbar
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Tack för svar!

Tycker själv det är kalasbild på min HD-box, även om den funktionellt sett är åldrig. Det jag ev vill spela in, kan jag använda min inspelningsbara Panasonic-DVD med hd till. Visserligen med lite kvalitétsförlust, men å andra sidan är det sällan jag spelar in något...

Postad 04 juni 2008 - 07:31

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Tack för svar!

Tycker själv det är kalasbild på min HD-box, även om den funktionellt sett är åldrig. Det jag ev vill spela in, kan jag använda min inspelningsbara Panasonic-DVD med hd till. Visserligen med lite kvalitétsförlust, men å andra sidan är det sällan jag spelar in något...

Så resonerade jag med innan jag skaffade PVR-boxen! När man har vant sig vid den så blir det oumbärligt att kunna spela in. Framförallt för man ju mycket mer valuta för avgiften när man tex kan spela in filmer från Canal +.

Det ligger i betraktarens öga....

med andra ord - testa! Beror på din TV, vilken signal den är bäst på att skala upp! Hur ska vi veta?

Med en FullHD-skärm måste väl 1080i vara lämpligast, då slipper man omskalning i TV'n.

Postad 04 juni 2008 - 10:21

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Fick nyss ett mail från CD och de skriver så här:

Kanalsökning för att behålla Kanal 5 och Nickelodeon
På grund av en teknisk omläggning behöver du göra en kanalsökning för att kunna fortsätta se Kanal 5 och Nickelodeon. Vi rekommenderar dig att göra kanalsökningen redan idag. Läs hur du gör i Boxguiden eller i manualen för din box.

För er info...

Postad 04 juni 2008 - 16:59

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Jag har också en Logitec Harmony (895). Det går att hänga boxen med den också. För många knapptryck alltför fort så är det klippt. Händer inte ofta men någon gång i månaden glömmer man sig. Tror alltså inte att det har något med fjärren att göra utan det är nog ett konstruktionsfel i boxen. Förmodligen skulle jag kunna ställa in Logitecen på att sända kommandon långsammare men då skulle ju allt gå långsammare hela tiden och det är bättre att ta en låsning ibland.

Postad 04 juni 2008 - 18:11

Unregistered2df434f0
  • Unregistered2df434f0
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Dr James: KSAH1200380 är den till HD boxen.

Stort tack!

Postad 05 juni 2008 - 05:26

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Fick nyss ett mail från CD och de skriver så här:

Kanalsökning för att behålla Kanal 5 och Nickelodeon
På grund av en teknisk omläggning behöver du göra en kanalsökning för att kunna fortsätta se Kanal 5 och Nickelodeon. Vi rekommenderar dig att göra kanalsökningen redan idag. Läs hur du gör i Boxguiden eller i manualen för din box.

För er info...

Men detta behöver vi inte göra något åt eftersom boxen själv uppdaterar nya kanaler och frekvenser. Dock hade markkanalerna flyttats om igår igen, men det är en annan sak.

Postad 05 juni 2008 - 07:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11 229 inlägg
  • 0

Jag har också en Logitec Harmony (895). Det går att hänga boxen med den också. För många knapptryck alltför fort så är det klippt. Händer inte ofta men någon gång i månaden glömmer man sig. Tror alltså inte att det har något med fjärren att göra utan det är nog ett konstruktionsfel i boxen. Förmodligen skulle jag kunna ställa in Logitecen på att sända kommandon långsammare men då skulle ju allt gå långsammare hela tiden och det är bättre att ta en låsning ibland.

Det är inte bara vid snabba knapprtyckningar som den hänger sig, igår var jag inne i EPG och gjorde enbart en sidoförflyttning och då stängde boxen av sig. Innan dess så hände något som jag aldrig har sett tidigare, i meny och timer så skulle jag sätta en starttid, till datum 06, när jag stod på första siffra och tryckte 0 på fjärren så blev det en trea :( jag upprepade detta en 3-4gånger och varje gång så blev 0'an en 3'a, och det var 0 jag tryckte på. Jag gick ur och tillbaka och då blev 0:an en 0:a!

Det är ju inte så ofta som sådana här saker händer, kanske 2-4 gånger per månad, men underligt är det. Om ni ser till min bugglista så är det en mängd olika händelser som ger en hängning/omstart, och på min box så är det så att felet kommer i batch. Det är en typ av fel som kanske händer några gånger, därefter så kanske intge den typer kommer mer utan någon annan typ, som kanske ger samma fel några gånger, underligt är det.

Men för eventuella spekulanter på boxen, var inte så oroliga för dessa happenings, underligt är det men oftast så är det en omstart på mindre än en minut så är det OK igen, boxen har så mycket att tillföra att det är värt detta (även om man skulle kunna undvara det :)

Redigerat av Unregistered124686ac, 05 juni 2008 - 07:18.

Postad 05 juni 2008 - 17:13

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Det är ju inte så ofta som sådana här saker händer, kanske 2-4 gånger per månad, men underligt är det. Om ni ser till min bugglista så är det en mängd olika händelser som ger en hängning/omstart, och på min box så är det så att felet kommer i batch. Det är en typ av fel som kanske händer några gånger, därefter så kanske intge den typer kommer mer utan någon annan typ, som kanske ger samma fel några gånger, underligt är det.

Men för eventuella spekulanter på boxen, var inte så oroliga för dessa happenings, underligt är det men oftast så är det en omstart på mindre än en minut så är det OK igen, boxen har så mycket att tillföra att det är värt detta (även om man skulle kunna undvara det :)

Håller med. Bug listan är ju inte att leka med men de flesta användare stöter ju bara på något/några av dom problemen och egentligen är ju boxen skitbra. Hade aldrig kunnat leva utan PVR och i övrigt (även bortsett från HD, HDMI etc) tycker jag den är bättre än boxen jag har till viasat (Samsung 850Z)

Postad 05 juni 2008 - 22:11

Unregisteredb3410fbf
  • Unregisteredb3410fbf
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
hej,kan nån vara vänlig och länka till en S/pdif (qoax) kabel med ok pris. Behöver 10meter från hdtv boxen till recievern. Är osäker på hur den ser ut.

tackar.....

Postad 05 juni 2008 - 22:37

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0

hej,kan nån vara vänlig och länka till en S/pdif (qoax) kabel med ok pris. Behöver 10meter från hdtv boxen till recievern. Är osäker på hur den ser ut.

tackar.....

ClickTronic 10m för 259:-

Postad bild

Finns hos kjell & company

Postad 06 juni 2008 - 07:20

sugarn
  • sugarn
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Har precis kopplat upp boxen mot en sprillans ny Panasonic PT-AX200. När jag kör HD kanalerna såär det kanon, men när jag tittar på SD så flimrar det i under och överkant av bilden. Jag har HDMI-kabeln som följer med boxen kopplad till min Onkyo 606 som sen skickar signalen via en Supra kabel till projektorn.

Funderar på om CDs HDMI kabel är dålig eller är det något annat? Hjälp

Postad 06 juni 2008 - 11:12

Unregisteredb3410fbf
  • Unregisteredb3410fbf
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

ClickTronic 10m för 259:-

Postad bild

Finns hos kjell & company

tack så mycket!

Postad 06 juni 2008 - 14:25

_tp_
  • _tp_
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag använder för närvarande en hd-ready 32" Samsung-lcd, men funderar på att köpa en större tv. Jag hade för mig att det inte gjorde någon skillnad om man har en hd-ready eller en full-hd, eftersom utsändningarna ändå inte är i 1080p.

Men nu tycker jag att att det borde ju bli bättre bild med en full-hd som har 1920x1080 upplösning, eftersom (som jag har förstått det) 1080i skickar ut 1920x1080 och 720p skickar ut 1280x720. Jag inbillar mig att hd-ready:n därför skalar ner bilden och att man då förlorar kvalitet.

Ka någon förklara om jag bör se någon skillnad med en full-hd jämfört med en hd-ready.

Postad 06 juni 2008 - 15:07

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1 235 inlägg
  • 0

Jag använder för närvarande en hd-ready 32" Samsung-lcd, men funderar på att köpa en större tv. Jag hade för mig att det inte gjorde någon skillnad om man har en hd-ready eller en full-hd, eftersom utsändningarna ändå inte är i 1080p.

Men nu tycker jag att att det borde ju bli bättre bild med en full-hd som har 1920x1080 upplösning, eftersom (som jag har förstått det) 1080i skickar ut 1920x1080 och 720p skickar ut 1280x720. Jag inbillar mig att hd-ready:n därför skalar ner bilden och att man då förlorar kvalitet.

Ka någon förklara om jag bör se någon skillnad med en full-hd jämfört med en hd-ready.

ju bättre TV desto bättre bild men detta har inte ett smack med upplösningen att göra.
Ska du upp på 50+ tum så skadar det inte med en bra TV som dessutom har fullHD.

Postad 07 juni 2008 - 18:05

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Har precis kopplat upp boxen mot en sprillans ny Panasonic PT-AX200. När jag kör HD kanalerna såär det kanon, men när jag tittar på SD så flimrar det i under och överkant av bilden. Jag har HDMI-kabeln som följer med boxen kopplad till min Onkyo 606 som sen skickar signalen via en Supra kabel till projektorn.

Funderar på om CDs HDMI kabel är dålig eller är det något annat? Hjälp

Vet inte vad du menar med "flimrar", men om man kör SDtv-program på tv eller projektor, helt utan overscan, får man med en tunn rand, utanför bilden både i över och underkant, som flimrar i flera olika färger. Detta har inget med kabeln att göra, utan löses genom att man antingen akiverar overscan på projektorn, om den finns en sådan funktion. Eller så zoomar man in bilden lite tills man blir av med ränderna.

Om du däremot menar att du får färgade pixlar, vanligtvis röda eller gröna, som flimrar lite varstans i bilden. Då beror det på dålig signal, och kan i så fall bero på kabeln.

Skulle dock tro att ditt problem är det första, d.v.s. ingen overscan. Eftersom det bara uppträder på SD kanaler.

Postad 07 juni 2008 - 21:23

Daddlarn
  • Daddlarn
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hallå allesammans, har en liten fundering angående det här med att man behöver två kablar från parabolen för att utnyttja båda mottagarna. Vad innebär det rent praktiskt, måste jag upp och börja dra sladdar från parabolen? Eller hur gör jag för att kunna utnyttja båda mottagarna?

Postad 07 juni 2008 - 22:30

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Hallå allesammans, har en liten fundering angående det här med att man behöver två kablar från parabolen för att utnyttja båda mottagarna. Vad innebär det rent praktiskt, måste jag upp och börja dra sladdar från parabolen? Eller hur gör jag för att kunna utnyttja båda mottagarna?

Du måste ha två kablar från parabolen om du ska kunna spela in en kanal samtidigt som du tittar på en annan.

Postad 08 juni 2008 - 08:20

peter53
  • peter53
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hur funkar det med Bang Olufsens fjärkontroller??

Postad 08 juni 2008 - 11:47

Akerlind
  • Akerlind
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Du måste ha två kablar från parabolen om du ska kunna spela in en kanal samtidigt som du tittar på en annan.

Men vad innebär detta, mer exakt? Har man vanligtvis det redan från början, eller måste jag ha hit en elektriker som börjar pilla?

Postad 08 juni 2008 - 11:55

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0

Men vad innebär detta, mer exakt? Har man vanligtvis det redan från början, eller måste jag ha hit en elektriker som börjar pilla?

Ursäkta, med all respekt, läs manualen först. Framgår med all önskvärd tydlghet vad som gäller. Dubbla kablar, enkelt huvud ( dock "tvåhövdat")..Det vanliga är , givetvis, enkelt huvud, enkel sladd.

Postad 08 juni 2008 - 16:31

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0

Det är nog väldigt ovanligt att det är två kablar från början, men inte behöver du en elektriker. Kablarna drar du lätt själv.

Postad 08 juni 2008 - 20:36

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Har haft boxen några dagar nu.
Det som slår en är hur 80-tal gränssnittet känns och hur långsam den är iu menyerna.
EPG:n är ljusår från den som finns i min Panasonic TH-42PZ85.
Men bilden är det inget fel på fotboll i HFD :)

Postad 08 juni 2008 - 21:39

Unregistered50afef8d
  • Unregistered50afef8d
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Jaha, då börjar problemen....Vet inte om någon haft ett liknande ( det är många sidor i denna tråd nu!) men helt plötsligt har jag ingen "signal" från antennen...Kollat alla sladdar, antennkablarna, kollat själva parabolen, inget har inträffat som gör detta logiskt. Ingen storm, inga träd som över natt växt 20m . Markbunden funkar givetvis perfekt, från annan antenn men parabolsignalen är putsväck! Tipset från CD var givetvis , "verkmästarreboot", ut med ström och kort o vänta..i typ en timme ( killen som sade detta var nog hyfsat medveten om att inom en timme hade supporten stängt...). Detta hjälpte inte.
Nån som varit med om detta förut? Noll signalstyrka, noll mottagning. Från kanon bild till inget helt plötsligt!
Tacksam för hjälp...

Postad 08 juni 2008 - 22:10

labanson
  • labanson
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hade samma problem .Startade om boxen = bild igen.

Postad 08 juni 2008 - 22:23

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
OT: Jag måste verkligen säga att boxen och TV4 HD gjorde ett bra jobb ikväll under Tyskland-Polen. Mycket spännande match för övrigt.

Postad 09 juni 2008 - 07:49

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

OT: Jag måste verkligen säga att boxen och TV4 HD gjorde ett bra jobb ikväll under Tyskland-Polen. Mycket spännande match för övrigt.

Med tanke på artikeln i Aftonbladet.se om att branschen nu "lurar" på folk platt-tv och får de att tro att de då kan se på fotbolls-EM i HD så är det ju vi som sitter med trumf <_<
Stackars alla som sitter där med analogt comhem och trodde att bilden skulle bli bättre ! Eller nöjer sig med den inbyggda mottagaren och trodde att det skulle bli HD bara för att det står HD på TV'n :)
(Svensson som inte begriper sig på detta kan nöja sig med 32" och Boxer anser jag...)

Postad 09 juni 2008 - 08:20

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Det är väl ändå typiskt svenskt. Att det alltid är någons fel att..... Att ansvaret för de val man gör aldrig får belasta den enskilde.

Postad 09 juni 2008 - 12:28

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Det är väl ändå typiskt svenskt. Att det alltid är någons fel att..... Att ansvaret för de val man gör aldrig får belasta den enskilde.

Säkert. Man tycker ju att de som lägger en massa pengar på en ny TV borde se till att läsa på lite först...det är ju skrämmande att 1/3 av befolkningen (eller vad det var) tror att digital-TV=HDTV. :)

Postad 09 juni 2008 - 16:46

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2 789 inlägg
  • 0

Med tanke på artikeln i Aftonbladet.se om att branschen nu "lurar" på folk platt-tv och får de att tro att de då kan se på fotbolls-EM i HD så är det ju vi som sitter med trumf :rolleyes:
Stackars alla som sitter där med analogt comhem och trodde att bilden skulle bli bättre ! Eller nöjer sig med den inbyggda mottagaren och trodde att det skulle bli HD bara för att det står HD på TV'n :)

(Svensson som inte begriper sig på detta kan nöja sig med 32" och Boxer anser jag...)

Jag har själv 32 tum och tycker ändå att det är stor skillnad på SD och DH när de visar EM-fotboll. Kul att studiosamtalen också sänds i HD. När sedan nyheterna kommer i sd ser det sunkit ut. Filmer ger inte lika stor skillnad. Men önskar mig en fullHD-projje och bild på ladugårdsväggen i sommarvärmen.

Postad 10 juni 2008 - 08:05

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Jag har själv 32 tum och tycker ändå att det är stor skillnad på SD och DH när de visar EM-fotboll. Kul att studiosamtalen också sänds i HD. När sedan nyheterna kommer i sd ser det sunkit ut. Filmer ger inte lika stor skillnad. Men önskar mig en fullHD-projje och bild på ladugårdsväggen i sommarvärmen.

Ok, men du är säkert ingen "Svensson" eftersom du har denna box och vet väl vad HD är för något. Det jag menar är att de som inte är insatta inte ska skaffa 42" eller större och sedan endast köra SD och beklaga sig över bildkvaliteten.

Postad 10 juni 2008 - 08:08

svh9633
  • svh9633
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
När jag ser på HD EM-fotboll så försvinner ljudet titt som tätt i ca 1 sek. Mycket störande då när man ser så är man inne i matchen, förtrollad tills ljudet försvinner.

Någon som har haft samma problem och löst det? Jag kör med HDMI till tv:n och kör ljudet likaså där. Supporten föreslog att jag skulle testa olika HDMI-kablar.

Dessutom så hittar inte min tv boxen om boxen har varit på och tv:n har varit avstängd. Då måste jag byta kanal men det kanske man inte vill för då försvinner de förinspelade minutrarna. Det kanske räcker med att trycka på info eller dyl istället. Ska testa det när jag kommer hem.

För övrigt är boxen ganska tyst, Slöööö som en hösäck. Och gränssnittet är uråldrigt!!

/Sam

Postad 10 juni 2008 - 08:15

Unregistered1454
  • Unregistered1454
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

När jag ser på HD EM-fotboll så försvinner ljudet titt som tätt i ca 1 sek. Mycket störande då när man ser så är man inne i matchen, förtrollad tills ljudet försvinner.

Någon som har haft samma problem och löst det? Jag kör med HDMI till tv:n och kör ljudet likaså där. Supporten föreslog att jag skulle testa olika HDMI-kablar.

Dessutom så hittar inte min tv boxen om boxen har varit på och tv:n har varit avstängd. Då måste jag byta kanal men det kanske man inte vill för då försvinner de förinspelade minutrarna. Det kanske räcker med att trycka på info eller dyl istället. Ska testa det när jag kommer hem.

För övrigt är boxen ganska tyst, Slöööö som en hösäck. Och gränssnittet är uråldrigt!!

/Sam

Har samma problem med ljudet. Dessutom så ville min burk inte visa nån bild på HDTV kanalerna förutom den jag spelade in på igår(fotbollen). Var bara att starta om ett par gånger för att få den att funka igår.

Postad 10 juni 2008 - 08:15

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

/Sam

Ja, jag (och fler med mig) har samma problem. Det har inte med kablar att göra utan med utsändningen, flera med andra typer av HD boxar har samma problem. Som vanligt vet inte supporten vad de pratar om. Jag kör med ljud via HDMI (= störning) eller coax till förstärkare (=störning)

Postad 10 juni 2008 - 08:20

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7 926 inlägg
  • 0

Ja, jag (och fler med mig) har samma problem. Det har inte med kablar att göra utan med utsändningen, flera med andra typer av HD boxar har samma problem. Som vanligt vet inte supporten vad de pratar om. Jag kör med ljud via HDMI (= störning) eller coax till förstärkare (=störning)

5.1-ljudet via coax fungerar klockrent. Jag antar att det är Stereo via HDMI ni har problem med.
För övrigt missar ni halva nöjet om ni inte ser EM i HD OCH 5.1-ljud. Ljudet ger en sanslös närvaro med publikljud runt om hela rummet och närljud från spelarna på planen.

HDMI har ingen "byt ingång"-signal så som Scart har. Om inte TV'n kommer ihåg vilken ingång den stod på så måste man byta ingång på TV'n manuellt.

Postad 10 juni 2008 - 08:23

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

5.1-ljudet via coax fungerar klockrent. Jag antar att det är Stereo via HDMI ni har problem med.

Jag kör 5.1 via coax och får ljud drop outs titt som tätt...

Postad 10 juni 2008 - 08:27

oibmeh
  • oibmeh
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag kör också via coax med drop-outs varannan minut :)
Har en Onkyo 606:a.

Kommer det stöd för 5.1 via HDMI i någon kommande patch?

/oibmeh

Postad 10 juni 2008 - 08:32

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

För övrigt missar ni halva nöjet om ni inte ser EM i HD OCH 5.1-ljud. Ljudet ger en sanslös närvaro med publikljud runt om hela rummet och närljud från spelarna på planen.

HDMI har ingen "byt ingång"-signal så som Scart har. Om inte TV'n kommer ihåg vilken ingång den stod på så måste man byta ingång på TV'n manuellt.

Näe, tyvärr. Som sagt så har jag dropouts en gång i minuten (under en sekund cirka) även med 5.1 ljud via coax.
Jag har felanmält till Canal digital, men de skulle kolla upp om detta var ett allmänt problem och om det var det skulle de felanmäla till TV4. Så jag uppmanar alla som har problem med dropouts att felanmäla till CanalDigital annars kommer inget att hända !
Telnummer till CD: 0770 332211

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny projektor
    thhmo
    2025-05-11 11:17:07
  • Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.