Vi Vinylsamlare
3715 svar till detta ämne
Postad 24 september 2012 - 18:19
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Tomano! Om Electric LAdyland. Ett lite löst svar utifrån vad som finns i huvudet. Kommer att svara styckvis msåte så att säga göra en massa annat elände. Men har två skivor. En sen utgåva med Polydor med en massa nakna damer. Ett omslag som inte gick hem så bra i hans hemland. Han lär också inte gillat det själv. ÅSså en tidigare kandadensisk utgåva med hans porträtt på. Ett som inte kunde reta någon moralisk opinion alls
Electric LAdyland var den tredje studioinspelade skivan. Det var väl den sista han hade något inflyttande över. Alltså han styrde själv! Attan det luktar redan bränt. Det här blir inte bra när Popsnöret återkommer.
Jo det där att inte släppa koncentrationen från pågående matlagning har man lärt sig den hårda vägen  Skivan ser ut så här... Fram/baksida  Insidan, utvikt  Tror originalet är tvärtom med fram/bak vs insida(?) Att det är en "fulutgåva" kan jag leva med men den låter som sagt så illa så den kommer inte att få smaka nål igen... Etiketterna är identiska med denna men det står "Two record set, (Set No. 2657-001)" under "Side A" och saknar det uppochnervända numret ovanför 613008 vilket tyder på att det är en senare utgåva man kopierat. Dessutom är etiketterna på ena sidan på båda skivorna brunaktig istf svart.
Redigerat av tomano58, 24 september 2012 - 18:39.
Postad 24 september 2012 - 19:49
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Han själv ville tydligen ha ett annat "cover" http://www.feelnumb....nd-album-cover/Så fin etikett som du visar har jag inte. Utan en senare röd med vanliga polydorlogan. HAr lyssnat på sid 3 som börjar med "Rainy day". På båda upplagorna som jag har (Reprise och Polydor). Denna sida anser jag vara helt lysande vad gäller inspelningskvalité. En närvaro. Provlyssnat även sista sidan. Ljudmässigt är jag här mera tveksam. MEn svårt att snabbrecensera ett helt dubbelalbum som man har två ex av. Nu Popsnöret hemma. Så svårt att ta ut svängarna för han fodrar lite nivå.
Postad 25 september 2012 - 11:21
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Så fin etikett som du visar har jag inte. Utan en senare röd med vanliga polydorlogan.
Jo, visst är den "fin" men knappast äkta...
Postad 25 september 2012 - 18:50
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Jo, visst är den "fin" men knappast äkta... 
Men hur låter sid 3 som börjar med "Rainy day"? Inte så lätt att reda ut skivor som ju vad gäller de stora är utgivna i många världsdelar och i många upplagor. Etiketten du visar tidigare är helt klart en av de första upplagorna som kom ut 1968. De finns beskrivna i prisguiden - Record Collector 2012. Den är ju bäst på England. Det finns en liten första upplaga (200 ex?) som där priset anges till 1000 pund i mint. Men numret är 612 008.Kan finnas varianter med numret 613 009. 1968 gavs det också ut två enkla LP:n Part 1 och Part 2 istället för en dubbel. Goldmine (USA) ger mig heller ingen vägledning. Det nämns dock en återutgivning av en annan Hendrix år 2000. Men inget som verkar stämma med din LP. Tillbaka till Record Collector kan man se att det fanns återutgivning av HEndrisx under logan "Track". Men ingen Electric LAdyland där heller. Sedan ger böckerna ingen vägledning vilket kan få en att tvivla. Men på nätet återfinner jag ditt skivnr 2657-001. Då som något utgivet efter 1968. Se här: http://www.discogs.c...nd/master/24535Här ett sålt ex av skivan: http://www.popsike.c...0687747488.htmlDet här med framsida och baksida. Min enkla kunskap är väl att damerna skall vara framsida och Hendrix är mittupsalg. Vad gäller ditt ex så är det väl en tidigare ägare som inte ville visa framsidan utan vek den fel. Detta för att skydda hustru, besökare, farmor, barn från åsynen av den nakna sanningen. Om det är gjort så så går det nog att se detta. Om man slår upp damerna och betraktar alla så skall det bildas en skåra (nedåt). Tvärtom på andra sidan. Dessa spår av den rätta vikningen bör ju finnas kvar. Kanske. I stort sett ser ditt omslag ut såsom mitt Polydor. Finns någon skillnad i en texts placering. Att en etikett är brunaktig verkar ju skumt. Men är den inte blekt? Lite frågor och funderingar. Men jag är ju inte helt övertygad att du har en piratskiva. Glömde säga att jag vet att det mesta vet du ju redan men vill ändå redovisa vägen.
Redigerat av Kronkan, 25 september 2012 - 18:53.
Postad 25 september 2012 - 20:18
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Men hur låter sid 3 som börjar med "Rainy day"?
Det här med framsida och baksida. Min enkla kunskap är väl att damerna skall vara framsida och Hendrix är mittupsalg. Vad gäller ditt ex så är det väl en tidigare ägare som inte ville visa framsidan utan vek den fel. Detta för att skydda hustru, besökare, farmor, barn från åsynen av den nakna sanningen. Om det är gjort så så går det nog att se detta. Om man slår upp damerna och betraktar alla så skall det bildas en skåra (nedåt). Tvärtom på andra sidan. Dessa spår av den rätta vikningen bör ju finnas kvar. Kanske.
Lite frågor och funderingar. Men jag är ju inte helt övertygad att du har en piratskiva.
Haha... den här är som sagt helt ny (M/M) och jag är övertygad om att det är en piratskiva. Finns inte ett spår som låter bra. Den är alltså inte vänd på av någon tidigare ägare utan limmad på så vis att damerna är på mittuppslaget.
Postad 25 september 2012 - 21:23
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg
Du har säkert rätt. Tråkigt i så fall. Det är ändå en klassisk skiva. Men det finns en mängd bootlegs och piratkopior.
Postad 26 september 2012 - 09:09
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Du har säkert rätt. Tråkigt i så fall. Det är ändå en klassisk skiva. Men det finns en mängd bootlegs och piratkopior.
Ah, sånt som händer. Här är en bild som visar tydligt att omslaget är limmat/tillverkat så att damerna är på insidan i utviket.
jh.jpg 57,34K
4 Antal nerladdningar
Postad 27 september 2012 - 17:55
Hakon
-
Hakon
-
Forumräv
-
-
950 inlägg
Senaste nyköpet
Ett måste för en Knopfler fan.  Dubbel LP
Inte lyssnat på vinylen ännu, men lyssnat igenom den på Spotify så att den håller klass.
(Ett till måste är Diana Krall kommande släpp, men inte hittat info om den på vinyl ännu ??)
Postad 28 september 2012 - 08:31
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Diana Kralls senaste finns på vinyl hos Amazon, http://www.amazon.co...48817023&sr=1-8Vill man höra henne live kommer hon till Stockholms konserthus 24 oktober, http://www.konserthu...date=2012-08-01En del att se fram mot för oss som fallit pladask för hennes sätt att spela piano, ackompanjerat av hennes ganska originella röst.
Postad 28 september 2012 - 14:31
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Inhandlat igår, spennade og høra vad de fått till med både 10k manicas och klassikern colour of spring.
Cassandra wilsons bästa finns nu på vinyl från Pure pleasure
Får bli mitt Fredags nøje
DSC_0550-1.JPG 512,96K
5 Antal nerladdningar
Postad 28 september 2012 - 15:41
Bongo_Mongo
-
Bongo_Mongo
-
Veteran
-
-
1 813 inlägg
Blev en B52´s partymix och Aerosmith Rocks idag. Bra att du testar Talk Talk, SR.  Stod och
höll i den idag. Men mitt kort är spärrat i väntan på nytt, så kontanterna jag har måste räcka
till måndag när nytt kort kommer. Mitt gamla var skimmat. Men som tur är hann dom aldrig
ta ut nåt...
Postad 28 september 2012 - 16:18
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Fick hem Stiftelsen's nya från Ginza idag. Skön lyssning.
Postad 28 september 2012 - 20:55
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Inhandlat igår, spennade og høra vad de fått till med både 10k manicas och klassikern colour of spring. Cassandra wilsons bästa finns nu på vinyl från Pure pleasure Får bli mitt Fredags nøje 
DSC_0550-1.JPG 512,96K
5 Antal nerladdningar
10k maniac en liten besvikelse mot mitt us-ex, her har Mof gjort tvärtimot vad de gjorde med B-52 plattan gått mer åt det detlj/analytiska hållet. Talk Talk derimot ett sk løp å kjøp ex  Cassandra wilson er før speciellt intrs  men spitze ljud
Postad 29 september 2012 - 10:36
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Var på lite rocknroll i Sälen igår, Refreshments med Dave Edmunds och Ewa Eastwood. Med hem följde Ewa E. EPn Oh vilken EP http://www.evaeastwo.../skivor-9960619
Postad 29 september 2012 - 13:18
Unregistered3c1aacc1
-
Unregistered3c1aacc1
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Dagens inköp: Helloween - Judas The Velvet Underground & Nico (nypress)
Postad 29 september 2012 - 19:01
JocPoc
-
JocPoc
-
Användare
-
-
202 inlägg
Hittat på Solnamässan idag. Sweden skivan fick jag av en polare, vi köper varsin skiva åt varandra från en artist vi aldrig hört talats om eller liknande. Som vanligt väldigt mycket roligt men till väldiga priser också. Gissa vilken skiva som var dyrast!
IMG_0631.JPG 228,78K
3 Antal nerladdningar
Postad 29 september 2012 - 22:01
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
gissar på Pantera! Har vulgar display of power på nyutg vinyl Grymt bra press!!!
Postad 30 september 2012 - 22:53
Unregisteredd8832fe9
-
Unregisteredd8832fe9
-
Forumräv
-
-
874 inlägg
Har en beställning på 100 stycken vinylplast i polyeten från Svalander som ska hämtas ut imorgon. Hoppas att jag blir nöjd med dem. Ska även börja skriva ett index på alla mina vinyler, så att jag vet vad jag har. Glömmer så lätt vilka skivor jag har och inte har i kollektionen.
Postad 30 september 2012 - 23:26
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Har en beställning på 100 stycken vinylplast i polyeten från Svalander som ska hämtas ut imorgon. Hoppas att jag blir nöjd med dem. Ska även börja skriva ett index på alla mina vinyler, så att jag vet vad jag har. Glömmer så lätt vilka skivor jag har och inte har i kollektionen.
Blir dyrt att handla från Svalander. Mindre antal kan du ta från Ginza tex men storpack som 100 st eller mer tar du med fördel från "tysken", Sapphire Records. Han brukar också delta på flera av de skivmässor som hålls i landet, nu senast Solna tex.
Postad 01 oktober 2012 - 07:53
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Annars kan du ju alltid lägga upp din samling på någon nätsida, jag har min cd/dvdsamling på pop.nu och vinylsamlingen på discogs.com..Discogs är egentligen bättre för där kan man lägga upp sin specifika utgåva medan pop.nu är generell artist - titel!
Postad 01 oktober 2012 - 08:29
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Annars kan du ju alltid lägga upp din samling på någon nätsida, jag har min cd/dvdsamling på pop.nu och vinylsamlingen på discogs.com..Discogs är egentligen bättre för där kan man lägga upp sin specifika utgåva medan pop.nu är generell artist - titel!
Du kan lägga upp din egen unika utgåva även på pop.nu. Det du gör är att efter att ha lagt till skivan editera uppgifterna att stämma överens med ditt ex.
Postad 01 oktober 2012 - 09:01
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Du kan lägga upp din egen unika utgåva även på pop.nu. Det du gör är att efter att ha lagt till skivan editera uppgifterna att stämma överens med ditt ex.
Jo jag vet egentligen, med det blir inte alls så överskådligt som på discogs så därför har jag låtit bli.........
Postad 01 oktober 2012 - 09:49
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Kan även rekommendera RYM, www.rateyourmusic.com
Postad 01 oktober 2012 - 10:26
Spiritwalker
-
Spiritwalker
-
Forumräv
-
-
704 inlägg
Kan även rekommendera RYM, www.rateyourmusic.com
Den var rolig, en massa features, massa recensioner, genre-topplistor mm. Måste botaniseras i...
Postad 01 oktober 2012 - 10:28
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Det blev diverse införskaffningar i helgen. Först blev det en loppis med en vinylkrängare som brukar ha roliga skivor till humana priser (20-40 kr):   Drottningtorgets loppis gav som vanligt ett tiokronorsfynd:  Slutligen var jag på väg till en skivaffär, då jag passerade en lumpbodretrobutik som höll på att röja ut för att flytta till mindre lokal. Han satte ut grejer på trottoaren som det var fritt fram att ta för sig av gratis, bl a 3 lådor vinyl. Fick med mig de här i varierande skick (men allt spelbart):       Samt ett ex av Leather Nuns Lust Games som visade sig innehålla International Heroes-plattan...
Redigerat av ralnar, 01 oktober 2012 - 10:28.
Postad 01 oktober 2012 - 14:14
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Postad 01 oktober 2012 - 15:12
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1 087 inlägg
http://www.bengans.s...8§ion=music aaahhhhhhhhhh
Tanken var från början att dessa återutgivningar skulle vara analoga rakt igenom hela kedjan, tyvärr kom inte de olika ägarna överens för att kunna släppa de analoga mastertaperna. Mycket synd. Blir ändå spännande att höra om man har lyckats lika bra med dessa som CD- boxarna som släpptes för några år sen.
Postad 01 oktober 2012 - 15:17
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
Tanken var från början att dessa återutgivningar skulle vara analoga rakt igenom hela kedjan, tyvärr kom inte de olika ägarna överens för att kunna släppa de analoga mastertaperna. Mycket synd. Blir ändå spännande att höra om man har lyckats lika bra med dessa som CD- boxarna som släpptes för några år sen.
på ginzas sida såg jag det stod rem/2009 http://www.ginza.se/...les/12_Vinyl+LPSince it was recorded, The Beatles. music has been heard on a variety of formats - from chunky reel-to-reel tapes and eight-track cartridges to invisible computer files. But there has never been a more romantic or thrilling medium for music than a long-playing twelve-inch disc. We 'play' records. The process of carefully slipping the disc out of the sleeve, cleaning it and lowering the stylus provides a personal involvement in the reproduction of the music.In September, 2009, The Beatles' remastered albums on CD graced charts around the world. Seventeen million album sales within seven months was resounding evidence of the timeless relevance of their legacy. Through five decades, the music of The Beatles has captivated generation upon generation. For producer Rick Rubin, surveying The Beatles. recorded achievements is akin to witnessing a miracle. "If we look at it by today.s standards, whoever the most popular bands in the world are, they will typically put out an album every four years," Rubin said in a 2009 radio series interview. "So, let's say two albums as an eight year cycle. And think of the growth or change between those two albums. The idea that The Beatles made thirteen albums in seven years and went through that arc of change... it can.t be done. Truthfully, I think of it as proof of God, because it's beyond man.s ability." There has always been demand for The Beatles' albums on vinyl. Indeed, 2011.s best-selling vinyl LP in the United States was Abbey Road. Following the success of The Beatles. acclaimed, GRAMMY Award-winning 2009 CD remasters, it was decided that the sound experts at EMI.s Abbey Road Studios should create new versions of The Beatles' vinyl LPs. The project demanded the same meticulous approach taken for the CD releases, and the brief was a simple one: cut the digital remasters to vinyl with an absolute minimum of compromise to the sound. However, the process involved to do that was far from simple. The first stage in transferring the sound of a master recording to vinyl is the creation of a disc to be used during vinyl manufacture. There were two options to consider. A Direct Metal Master (DMM), developed in the late seventies, allows sound to be cut directly into a stainless steel disc coated with a hard copper alloy. The older, alternative method is to cut the sound into the soft lacquer coating on a nickel disc - the first of several steps leading to the production of a stamper to press the vinyl. A 'blind' listening test was arranged to choose between a 'lacquer' or 'copper' cut. Using both methods, A Hard Day's Night was pressed with ten seconds of silence at the beginning and end of each side. This allowed not only the reproduction of the music to be assessed, but also the noise made by the vinyl itself. After much discussion, two factors swung the decision towards using the lacquer process. First, it was judged to create a warmer sound than a DMM. Secondly, there was a practical advantage of having .blank. discs of a consistent quality when cutting lacquers. The next step was to use the Neumann VMS80 cutting lathe at Abbey Road. Following thorough mechanical and electrical tests to ensure it was operating in peak condition, engineer Sean Magee cut the LPs in chronological release order. He used the original 24-bit remasters rather than the 16-bit versions that were required for CD production. It was also decided to use the remasters that had not undergone 'limiting' - a procedure to increase the sound level, which is deemed necessary for most current pop CDs. Having made initial test cuts, Magee pinpointed any sound problems that can occur during playback of vinyl records. To rectify them, changes were made to the remasters with a Digital Audio Workstation. For example, each vinyl album was listened to for any 'sibilant episodes' - vocal distortion that can occur on consonant sounds such as S and T. These were corrected by reducing the level in the very small portion of sound causing the undesired effect. Similarly, any likelihood of .inner-groove distortion. was addressed. As the stylus approaches the centre of the record, it is liable to track the groove less accurately. This can affect the high-middle frequencies, producing a .mushy. sound particularly noticeable on vocals. Using what Magee has described as 'surgical EQ'. problem frequencies were identified and reduced in level to compensate for this. The last phase of the vinyl mastering process began with the arrival of the first batches of test pressings made from master lacquers that had been sent to the two pressing plant factories. Stringent quality tests identified any noise or click appearing on more than one test pressing in the same place. If this happened, it was clear that the undesired sounds had been introduced either during the cutting or the pressing stage and so the test records were rejected. In the quest to achieve the highest quality possible, the Abbey Road team worked closely with the pressing factories and the manufacturers of the lacquer and cutting styli. An additional and unusual challenge was to ensure the proper playback of the sounds embedded in the 'lock-groove' at the end of side two of Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band. Requiring a combination of good timing and luck, it had always been a lengthy and costly process to make it work properly. In fact, it was so tricky, it had never been attempted for American pressings of the LP. Naturally, Sean Magee and the team perfected this and the garbled message is heard as originally intended on the remastered Sgt. Pepper LP. Highly-skilled technicians have worked long and hard to make The Beatles on vinyl sound better than ever. All we need to do is listen to the results of their dedicated labour on the remastered LPs. Handle with care. But most of all, enjoy the music.
Redigerat av jocke__r, 01 oktober 2012 - 15:26.
Postad 01 oktober 2012 - 17:44
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Två lunchköp på Solna skivbörs.
Sahara hotnights - Lp 2011
Gene Vincent - Rocks! Fransk utgåva från - 76
Postad 01 oktober 2012 - 17:44
JocPoc
-
JocPoc
-
Användare
-
-
202 inlägg
gissar på Pantera! Har vulgar display of power på nyutg vinyl Grymt bra press!!!
Helt riktigt. Jaså den lät bra? Blev väldigt skeptisk till Rhino vinyler sen jag fick ett helt värdelöst exemplar av då nysläppta cowboys from hell. Lät skrapigt, översamplad i topparna och knäppte och hade sig. Läste sen på amazon att flera hade fått dessa värdelösa exemplar. Men man kanske skulle ta och testa Vulgar Display då?
Postad 01 oktober 2012 - 18:52
Kronkan
-
Kronkan
-
Forumräv
-
-
784 inlägg

Svårt att uttala sig utan grundlig undersökning. Men du kan här gjort ett litet "fynd". Säkert värd några hundra. Stereo eller mon?. Återfinns någon text om var den är såld eller pressad? Men är det en UK-utgåva från 66 anger Record Collector värdet i mint 60 pund. Men skicket är aldrig eller sällan i mint.
Postad 01 oktober 2012 - 21:41
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Svårt att uttala sig utan grundlig undersökning. Men du kan här gjort ett litet "fynd". Säkert värd några hundra. Stereo eller mon?. Återfinns någon text om var den är såld eller pressad?
Men är det en UK-utgåva från 66 anger Record Collector värdet i mint 60 pund. Men skicket är aldrig eller sällan i mint.
Det är en UK-utgåva från 1966 i stereo. Men skicket är långtifrån mint. Rätt repig, men spelar igenom utan hopp. Omslaget är förhållandevis i bättre skick, men det är inget för samlaren. Kanske någon hade gett några tior för att de har en OK skiva med taskigt omslag. Jag är nog gladare för Tony Joe White-plattan
Postad 02 oktober 2012 - 06:30
Jacobsson
-
Jacobsson
-
Lärjunge
-
-
483 inlägg
Postad 03 oktober 2012 - 11:53
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
dagens fynd:
Leonard Cohen - The Future för endast 75 Kr i mycket mycket bra skick :-)
//Mike
Redigerat av fristil, 03 oktober 2012 - 15:37.
Postad 05 oktober 2012 - 15:24
leroj
-
leroj
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Tog en tur på "stan" och hitta några godbitar. Konvoluttema svart tydligen
Postad 05 oktober 2012 - 16:50
Unregistered85f16d8f
-
Unregistered85f16d8f
-
Forumräv
-
-
540 inlägg
Bob Dylan's Love&Theft är nu utgett av "music on vinyl" en av hans bäst som har vart svår/dyr att få tag på
vinyl tidl, men som sagt Löp&köp Bob fans och fantastiskt bra ljud också
DSC_0202.JPG 336,66K
0 Antal nerladdningar
Postad 08 oktober 2012 - 10:02
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Postad 09 oktober 2012 - 12:20
ralnar
-
ralnar
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Postad 09 oktober 2012 - 14:21
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Postad 09 oktober 2012 - 16:20
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
fick paket från Ginza idag :-)
//Mike
Postad 09 oktober 2012 - 16:52
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Trevligt, recensera gärna skicket o utseendet på "Sigh no more". Jag gav upp den efter 2a bytet, skivan såg ut som f-n med skrapmärken o fingeravtryck. Har hört fler med samma problem både från CDON o Ginza med just denna skiva.
Postad 09 oktober 2012 - 17:33
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Trevligt, recensera gärna skicket o utseendet på "Sigh no more". Jag gav upp den efter 2a bytet, skivan såg ut som f-n med skrapmärken o fingeravtryck. Har hört fler med samma problem både från CDON o Ginza med just denna skiva.
Helt perfekt! Inga märken, repor, knaster, låter perfekt och kan inte vara nöjdare :-) Superkollar jag är det lite superytliga repor på sida A men absolut inget som påverkar ljudet och som man inte ser om man inte står under en lampa och får rätt ljus. Men det som jag undrar över är att denna press ska igentligen vara i shrinkplast och det var inte min, kan de ha tvättat skivorna? Ja och cypress x rusko är pressen med CD också ;-) //Mike
Redigerat av fristil, 09 oktober 2012 - 17:42.
Postad 09 oktober 2012 - 17:42
tomano58
-
tomano58
-
Mästare
-
-
3 281 inlägg
Helt perfekt! Inga märken, repor, knaster, låter perfekt och kan inte vara nöjdare :-) Superkollar jag är det lite superytliga repor på sida A men absolut inget som påverkar ljudet och som man inte ser om man inte står under en lampa och får rätt ljus. Men det som jag undrar över är att denna press ska igentligen vara i shrinkplast och det var inte min, kan de ha tvättat skivorna?
//Mike
Min första var utan plast, den andra med men jag misstänker att den var inplastad av Ginza då skivan var lika ful som den första.
Postad 09 oktober 2012 - 17:48
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Min första var utan plast, den andra med men jag misstänker att den var inplastad av Ginza då skivan var lika ful som den första.
Nä ful var den inte i alla fall, men visst det finns ytliga repor om jag kollar supernoga i rätt ljus, inget som påverkar ljudet så .. fuck it tycker jag :-) kostade bara 79 kr //Mike
Postad 09 oktober 2012 - 20:36
MKarlsson74
-
MKarlsson74
-
Guru
-
-
6 349 inlägg
A 'blind' listening test was arranged to choose between a 'lacquer' or 'copper' cut. Using both methods, A Hard Day's Night was pressed with ten seconds of silence at the beginning and end of each side. This allowed not only the reproduction of the music to be assessed, but also the noise made by the vinyl itself. After much discussion, two factors swung the decision towards using the lacquer process. First, it was judged to create a warmer sound than a DMM. Secondly, there was a practical advantage of having .blank. discs of a consistent quality when cutting lacquers.
De valde en mer "färgad" gravering än mer korrekt, vilket är kanske inte så konstigt när vi talar om vinyl.
Postad 11 oktober 2012 - 11:39
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
blev ett par gamla klassiker på lunchen
//Mike
Postad 11 oktober 2012 - 11:59
jocke__r
-
jocke__r
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
De valde en mer "färgad" gravering än mer korrekt, vilket är kanske inte så konstigt när vi talar om vinyl.
Så sant.. hoppas det låter bra bara. Är sugen som fan på boxen.. men som billigast har jag sätt den för 3199 och det är lite väl mycket.. Kanske blir att jag köper rubber soul och framåt.. då landar man runt 1600
Postad 12 oktober 2012 - 13:54
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
säljer ut heavy metal vinyl :-) kolla marknaden
Postad 12 oktober 2012 - 22:04
Unregistered94c28536
-
Unregistered94c28536
-
Veteran
-
-
2 420 inlägg
Sveriges Radio här i Umeå håller på att sälja ut hela arkivet av vinyl och cd, var förbi där idag men de var för trångt och de bästa verkade vara sålt eftersom de startade igår. Billigt i alla fall, 10:-/st för vinyl och 5 singlar för en 10:-a.
Postad 13 oktober 2012 - 00:08
JocPoc
-
JocPoc
-
Användare
-
-
202 inlägg
Samling av köp/gåvor på senaste tiden.
IMG_2742.JPG 2,55MB
6 Antal nerladdningar
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Musik
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny projektor
thhmo
2025-05-11 11:17:07
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|