Comhem Humax HDPVR-1000c
5077 svar till detta ämne
Postad 04 April 2009 - 20:05
Dr Tinnitus
-
Dr Tinnitus
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag har nu haft denna box sedan några veckor före jul, och är i stort sett väldigt nöjd, men jag upplever vissa brister och problem.
För det första så har jag hela tiden haft problem med ljudsynken som är precis som för många andra, att ljudet kommer efter bilden, och i första hand på HD-kanalerna. Har även upplevt en släng av detta på SD-kanaler, men då knappt märkbart. PÅ HD så är det oftast National Geographic HD och TV4 HD som är värst, och SVT HD minst osynkad och i bland helt ok. Graden av osynk varierar från dag till dag, och även mellan kanalerna. Problemet kan i bland bli mindre om man stänger av och startar om dekodern, andra gånger ger det ingen skillnad.
Jag har även ibland osynk på inspelade program, vilket då brukar bli bra om man startar om dekodern.
Jag är intresserad av att få veta om ni andra har påtalat problemet med kass ljudsynk för ComHem och vad de har svarat på saken? Jag har varit på dem flera gånger om detta, och de har verkat i princip helt ovetande om saken varje gång, och påstått att jag orsakat problemet själv för jag har två TV inkopplade samtidig, en med HDMI till en Panasonic PX80E och en Sony 36" HQ100 med Scart-RGB. Så kunde man minsan inte koppla, det gick inte... Jodå, det går utmärkt. CH menade då, fruntimret alltså sedan hon pratat med en tekniker, att problemet skulle förvinna om jag bara kopplade in en TV. Vilket jag gjorde, bara HDMI till Panasonicen, och inte minsta skillnad utan osuynken är lika eländig ändå.
Jag har även fått tag på ett nummer till Humax helpdesk, där jag fick tala med en trevlig kille som verkade visa intresse för problemet, men som inte hade hört nåt om problem med ljudsynken. Jag gav honom länken till denna tråd så han kunde läsa själv att många har detta problem, och att det inte verkar finnas någon "röd tråd" då alla har kopplat på olika vis och vissa upplever problem andra inte med alla de olika möjligheterna att koppla in apparaten till TV:n. KIllen skulle skicka en email till min mail, så jag sen kunde ha direktkontakt med honom i ärendet, men inte fan skickade han nåt mail inte.
Nu ska jag i veckan ta och ställa boxen nära antennuttaget i väggen, så att det räcker med bara den speciella medföljande antensladden som ju har en signalförstärkare inbyggd (i "klumpen"), och sen koppla direkt till skärmen med en kort HDMI och SCART och se om det gör någon skillnad på synkeriet, vilket jag tvivlar starkt på. Men då har jag eliminerat alla felkällor som jag själv kan ha orsakat, eller ha koll på. Funkar det inte ändå då, så är det nåt fel på apparaten, programvaran, utsändningen eller i hyreshuset där jag bor. Och då blir det CH som får ta ut tummen ur det bruna hålet och se till att åtminstone erkänna att det finns problem med ljudsynken och börja jobba för att lösa det. Får det känns ju helt värdelöst att stå och betala för en produkt som inte fungerar som den ska i det avseendet, utan mest ger känslan av dubbad Hongkong-film.
En annan sak som irriterar mig är fjärren, som är rätt kass vad gäller orken. Ja det ska till en hel del siktande för annars så händer inget. Jag tycker att det är helt obegripligt att det släpps ut produkter med fjärrar som nästan kräver kikarsikte för att fungera, samtidigt som det bevisligen går att få kalasbra räckvidd på enkla små fjärrar. T ex så är ju Apples lilla vita fjuttfjärr till iPod ruggigt kraftig, och man kan nästan stoppa upp den där solen inte lyser och den styr ändå allt galant och direkt vid minsta knapptryckning. Den har dessutom ett litet knappcellsbatteri som verkar räcka hur länge som helst innan man måste byta. Likaså fjärren till min tjockTV Sony 36" HQ100 funkar utan problem hur man än siktar den i rummet och hur mycket grejor som än skymmer signalen. Men fjärren till Humaxen är rent ut sagt kass. Det funkar bättre när jag kör från sovrummet, för då går signalen via en IR-förlängare som tar emot IR och sänder via radio till en IR-sändare i rummet där boxen står. Den IR sändaren är kraftigare så det funkar bättre från sovrummet än om jag själv är i rummet där boxen står och kör direkt med Humaxfjärren . Illa Illa, man funderar om utvecklarna inte ens testar vad de utvecklar....
Dr Tinnitus
Postad 04 April 2009 - 22:16
matt_larsson
-
matt_larsson
-
Rookie
-
8 inlägg
Jag har också felet med att boxen ändrar från original till 1080i men på min box händer det även när den är på.
Jag ser nu att min box också byter från original till 1080i även när den är påslagen.
Postad 04 April 2009 - 23:18
Unregistered6570d26f
-
Unregistered6570d26f
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
hadde 3 fel och nu 2
fel1: det gick inte att ändra v-format på fjärrkontrollen den stannade hela tiden på original och 1080.
skickade den för reparation elgiganten och fick tillbaks boxen efer 3 dagar och de sa att det var normall att inte kunna ändra eller att min tv inte hadde stödd för det.
före den 26 mars så gick det att ändra v-format för alla kanaler SD och HD kanaler men felet startade av sig själv. under tiden de "reparerade"??!! så använde jag mig av min egen gamla HD silverfärgade box och då gick det att ändra på v-format.
kan någon hjälpa mig?. jag har ringt 10 ggr till comhem och de fattar ingenting deras support har 0 koll när det gäller det tekniska och sist jag ringde så sa de att de inte supportade mitt problem.
fel2. detta upptäkte jag 3- mars 2009:
när jag valde EPG så visade den bara en timma frammåt i tiden och förut så visade den 3 dagar. jag ringde 7 ggr och de kunde inte hitta felet och så att jag skulle återställa boxen och vänte på kanal 85. när jag ringde den 7 gången så en a de att det var ett känt fel och attjag skulle vänta ( något som ingen hadde sagt innan).
nu idag 5-april 2009 så fungerar EPG igen men inte V-format, det fungerar bara på hd kanalerna och sen när jag byter till en SD kanal men inte när jag börjar på en SD kanal.
fel 3. jag kan inte spela in i standby, den spelar bar in 29 min.
jag är besviken på comhem supporten de anställer okunninga människor som bara låser sig när man har ett problem de inte förstår. som tur finns det vissa som är trevliga, och jag tacka dessa, men okunnigheten kvarstår.
Redigerat av Unregistered6570d26f, 04 April 2009 - 23:26.
Postad 04 April 2009 - 23:34
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
jag är besviken på comhem supporten de anställer okunninga människor som bara låser sig när man har ett problem de inte förstår. som tur finns det vissa som är trevliga, och jag tacka dessa, men okunnigheten kvarstår.
Där är du inte ensam om man uttrycker sig diplomatiskt så att säga, har själv mer eller mindre ALLTID pratat med dessa "Einsteins", Men om man kan behålla sitt lugn(ja jag vet det är oerhört svårt) så brukar dessa personer konsultera andra "snillen" som inte är allt för offside. Men tyvärr kommer man inte förbi grundproblemet som är att Comhem ##### när det gäller support. Mvh. Mats
Redigerat av Noobman, 04 April 2009 - 23:35.
Postad 05 April 2009 - 08:57
Stringfellow
-
Stringfellow
-
Forumräv
-
-
625 inlägg
Hej! Jag har som nybliven ägare till denna box redan upptäckt ett par problem och undrar om fler har upplevt dessa, och i så fall om det finns någon lösning. Ber om ursäkt ifall detta redan har diskuterats i tråden, men det är ganska många sidor att läsa igenom.
1. Jag har ställt boxen i V-formatläge "original", men ibland när den har varit avstängd så är den i läge 1080i när jag startar den.
2. När jag byter kanal så händer det ibland att tv:n tappar bilden över HDMI. Det verkar mest hända när jag byter mellan två kanaler som har olika upplösning. Det enda sättet att få tillbaks bilden verkar vara att stänga av tv:n och sätta på den igen (det hjälper inte att bara byta ingång (source) på tv:n). Tv:n är en Sony KDL-40V2000.
Tacksam för hjälp.
Mattias
Jag använder inte orginal längre pga fel 2. Men jag tror faktiskt det är tv:ns fel, har för mig att den måste synka om eller nåt när man ändrar upplösning, dvs inget bra sätt om man zappar snabbt...
Postad 05 April 2009 - 15:00
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
fel1: det gick inte att ändra v-format på fjärrkontrollen den stannade hela tiden på original och 1080. skickade den för reparation elgiganten och fick tillbaks boxen efer 3 dagar och de sa att det var normall att inte kunna ändra eller att min tv inte hadde stödd för det.
före den 26 mars så gick det att ändra v-format för alla kanaler SD och HD kanaler men felet startade av sig själv. under tiden de "reparerade"??!! så använde jag mig av min egen gamla HD silverfärgade box och då gick det att ändra på v-format.
kan någon hjälpa mig?. jag har ringt 10 ggr till comhem och de fattar ingenting deras support har 0 koll när det gäller det tekniska och sist jag ringde så sa de att de inte supportade mitt problem.
Jag kan inte heller ändra från 1080i till "original" när bildvisaren (projektor) är inkopplad via HDMI. Jag kom runt problemet genom att koppla in boxens komponentutgång också, sen så här: välj komponent ingång på bildvisare växla till original med V-format knappen sätt boxen på standby välj HDMI ingång på bildvisare sätt på boxen igen Det verkar som om bildvisaren man har alltid måste vara på när boxen är på, d v s boxen slås till sist men stängs av först av alla apparater. Då behåller boxen sin V-format inställning. Jag vill ha den på original då jag har en videoprocessor som skalar om bilden för projektorn. edit: 29-min buggen har jag här med, enda sättet att få hela inspelningar är att ha boxen på, i mitt fall 10 dygn som längst. Efter detta har hårddisken(?) börjat surrat riktigt illa närhelst boxen är på, jag tror den skulle kunna krascha vilken stund som helst
Redigerat av Unregistered4e1812ee, 05 April 2009 - 15:07.
Postad 06 April 2009 - 12:57
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
Jag får spader på de här med pairing, de e så jäkla luddigt!
är väldigt sugen på PVRen och därför ringde jag ang pairing till com hem.
Till min stora förvåning (ironi) möttes jag av en totalt ovetandes herre som inte visste ett skvatt.
Så därför vänder jag mig till detta eminenta forum än en gång
Har sökt, men ej funnit svaret!
1. Kortet jag har i min nuvarande Humax CXHD-1000C, kommer jag kunna se HD-kanalerna med detta kort i PVRen eller måste jag be om ett nytt?
2. Kommer jag kunna sälja min CXHD till min far så han kan se HD-kanalerna med sitt eget kort?
mange tack på förhand!
Postad 06 April 2009 - 18:01
Unregistered6570d26f
-
Unregistered6570d26f
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
1 när man köper ett hdpvr så får man ett nytt kort om man binder sig för 12 månader och detta kort pairas med boxen.
2 det måste gå att använda den gamla silverfärgade boxen och paira det med ett nytt kort om man ringer till comhem och anger både kort nr och s/n nummer på boxen
Postad 06 April 2009 - 18:30
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
1 när man köper ett hdpvr så får man ett nytt kort om man binder sig för 12 månader och detta kort pairas med boxen.
2 det måste gå att använda den gamla silverfärgade boxen och paira det med ett nytt kort om man ringer till comhem och anger både kort nr och s/n nummer på boxen
1 det stämmer inte man kan köra med gamla korten vissa har fått nya kort av nån anledning men alla kort funkar... 2 han kan sälja gamla cxhd boxen och hans fader kan använda den som normalt med hd kanalerna bara han uppger kort nr och box id till ch så de kan paira boxen med hans kort i stället
Redigerat av Duckface21, 06 April 2009 - 18:32.
Postad 06 April 2009 - 18:41
Unregistered6570d26f
-
Unregistered6570d26f
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
sorry jag menade inte att man måste använda det nya kortet jag sa bara att man får ett nytt kort. man kan självklart ge bort eller sälja den gamla hd boxen.
Postad 06 April 2009 - 20:08
maarw
-
maarw
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Jag kan inte heller ändra från 1080i till "original" när bildvisaren (projektor) är inkopplad via HDMI. Jag kom runt problemet genom att koppla in boxens komponentutgång också, sen så här:
välj komponent ingång på bildvisare växla till original med V-format knappen sätt boxen på standby välj HDMI ingång på bildvisare sätt på boxen igen
Det verkar som om bildvisaren man har alltid måste vara på när boxen är på, d v s boxen slås till sist men stängs av först av alla apparater. Då behåller boxen sin V-format inställning. Jag vill ha den på original då jag har en videoprocessor som skalar om bilden för projektorn.
Inte heller jag får vformat att fungera som önskat, men jag kan INTE få fram original inställningen....! Cycklar 576i -> 576P-> 720P -> 1080i Dessutom går det inte att skönja någon som helst kvalitets förändring mellan de olika lägena. Men HD är det det ser jag iaf. SUCK ! MIn uppkoppling HDPVR -> HDMI SWITCH -> HDMI -DVI kabel -> TV Hade tidigare CXHD-1000C där allt fungerade enligt förväntan
Postad 07 April 2009 - 00:44
FocusST
-
FocusST
-
Lärjunge
-
-
311 inlägg
1 det stämmer inte man kan köra med gamla korten vissa har fått nya kort av nån anledning men alla kort funkar...
2 han kan sälja gamla cxhd boxen och hans fader kan använda den som normalt med hd kanalerna bara han uppger kort nr och box id till ch så de kan paira boxen med hans kort i stället
Jag tackar för svaren. Har införskaffat en PVR nu och de va inga problem med att ringa o uppge kort och box nummer. Nu till något annat, går det att klippa i befintliga inspelningar? Letade i handboken men fann inget. Tex så spelade jag in HIF-IFK Göteborg igår och nu hade de varit kanon att klippa ut sammandraget som sänds i slutet på sändingen  EDIT. nevermind, läste att funktionen inte finns än.  Nåja, man kan inte få allt.
Redigerat av FocusST, 07 April 2009 - 00:52.
Postad 07 April 2009 - 09:16
Dr Tinnitus
-
Dr Tinnitus
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag kör bara 1080i hela tiden, och det ändrar sig aldrig av sig själv utan står alltid kvar på 1080i ut till TV:n via HDMI
Jag har testat de olika andra upplösningarna lite men inte direkt kunnat se så stor skillnad på det utsända programmet förutom HD då, men det syns tydlig skillnad på skärpan på alla menyer och programguiden t ex.
Jag frågade tidigare om några ev er som haft problem med ljudsynken varit i kontakt med ComHem om detta, och vilka svar och reaktioner ni fått på det. Men inte en enda kotte har bemödat sig att ens kommentera mitt långa inlägg över huvud taget, vilket är tråkigt och gör att dett känns som helt bortkastad tid att skriva inlägget.
Dr Tinnitus
Postad 07 April 2009 - 09:20
Unregistered6570d26f
-
Unregistered6570d26f
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
kan kan inte klippa (redigera) det man har spelat in.
Postad 07 April 2009 - 09:29
Unregistered4fe51e59
-
Unregistered4fe51e59
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Kollade på "Så ska det låta" igår kväll på SVT HD, och ljudet var helt ur synk. Hade andra samma problem? Jag bor i Stockholm.
Jo , jag har samma problem, "så ska det låta" går INTE att titta på SvtHD pga ljudsynkfel, däremot funkade "Babben &co" bra i HD på lördagskvällen. Man undrar om det skiljer något på de programmen då det gäller utsändningsformatet för bild&ljud, tröttsamt detta, köpte boxen till stor del för att kunna se SVT HD, bor också i Stockholm
Postad 07 April 2009 - 09:37
Unregistered6570d26f
-
Unregistered6570d26f
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Jag kör bara 1080i hela tiden, och det ändrar sig aldrig av sig själv utan står alltid kvar på 1080i ut till TV:n via HDMI
Jag har testat de olika andra upplösningarna lite men inte direkt kunnat se så stor skillnad på det utsända programmet förutom HD då, men det syns tydlig skillnad på skärpan på alla menyer och programguiden t ex.
Jag frågade tidigare om några ev er som haft problem med ljudsynken varit i kontakt med ComHem om detta, och vilka svar och reaktioner ni fått på det. Men inte en enda kotte har bemödat sig att ens kommentera mitt långa inlägg över huvud taget, vilket är tråkigt och gör att dett känns som helt bortkastad tid att skriva inlägget.
Dr Tinnitus
ha inte problem med sync men har iblan på tv4 hd men dt hjälper att byta kanal så har det löst sig. jag jan inte byta v-format på sd kanalerna
Postad 07 April 2009 - 11:07
Johnny_R
-
Johnny_R
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Kan man med denna boxen stänga av så att den inte tar in signalen när Canal + sänder ut Porr? Jag pratade med Canalplus´s kundtjänst och de sa att de sänder ut en speciell signal när det är porr så att boxen skall veta att det är porr och att man kan ställa in på boxen att den inte visar den signalen (det står åtkomst nekad istället för att det visas).
Men på Comhem så visste de inget om detta, de sa bara att man måste slå in en kod på kanalen så att den blir låst, och att man måste låsa upp när man ska se vanlig tv på dagen och låsa den innan klockan 12 varje kväll. Det kan väl inte vara möjligt att det är så dåligt?
Jag vill inte ha in porr i mitt min tv kan man då inte få se vanliga filmer heller utan att matas med porr.... jävligt dåligt i så fall.
Nån som vet?
Postad 07 April 2009 - 12:35
Lars L
-
Lars L
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag vill inte ha in porr i mitt min tv kan man då inte få se vanliga filmer heller utan att matas med porr.... jävligt dåligt i så fall.
Kanske en dum fråga, men kan du inte bara ge fanken i att titta på de kanalerna när de filmerna visas? Det är ju bara att kolla i EPG:n vad som visas och sedan välja andra kanaler.
Postad 07 April 2009 - 13:14
Seafront
-
Seafront
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Kan man med denna boxen stänga av så att den inte tar in signalen när Canal + sänder ut Porr? Jag pratade med Canalplus´s kundtjänst och de sa att de sänder ut en speciell signal när det är porr så att boxen skall veta att det är porr och att man kan ställa in på boxen att den inte visar den signalen (det står åtkomst nekad istället för att det visas).
Om man går in i menyn Barnlås/Åldersgräns och ställer den på 18 år, det betyder väl att lösenord krävs om man råkar zappa in på någon kanal som just för tillfället sänder porr? Det är bara genren porr som har 18 års gräns, våldsamma actionfilmer har högst 15 år?
Redigerat av Seafront, 07 April 2009 - 13:22.
Postad 07 April 2009 - 13:16
Unregistered6570d26f
-
Unregistered6570d26f
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Men på Comhem så visste de inget om detta, de sa bara att man måste slå in en kod på kanalen så att den blir låst, och att man måste låsa upp när man ska se vanlig tv på dagen och låsa den innan klockan 12 varje kväll. Det kan väl inte vara möjligt att det är så dåligt?
Nån som vet?
välj menu med din remote och gå till kanal listan och blockera med ett hänglås dessa kanaler då kan du titta bara om du anger en kod 0000 senare.
Postad 07 April 2009 - 15:32
Johnny_R
-
Johnny_R
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Om man går in i menyn Barnlås/Åldersgräns och ställer den på 18 år, det betyder väl att lösenord krävs om man råkar zappa in på någon kanal som just för tillfället sänder porr? Det är bara genren porr som har 18 års gräns, våldsamma actionfilmer har högst 15 år?
Tack så mycket, undra varför inte com hems tekniska support kunde svara på frågan? Altså sänds det ut en signal som säger vilken åldergräns fiolmerna som visas har? Jäkligt bra!
Postad 07 April 2009 - 15:47
Unregistered44830d9d
-
Unregistered44830d9d
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Dr Tinnitus
Inte var det bortkastat, jag har bara inte hunnit ringa och klaga ännu. Häromdagen var synken på Discovery HD helt off, men för att ringa Comhems "kundservice" så måste jag vara lite mer utvilad för att inte få ett nervöst sammanbrott så det har fått vänta. Återkommer när det blivit av, jag måste ändå ringa och tjata mig till pairing på två boxar efter att ha fått nej på första försöket.
Postad 07 April 2009 - 19:16
maarw
-
maarw
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Är bara inne på andra dygnet med boxen men hitintills inga ljudsynk problem......
Postad 07 April 2009 - 21:33
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Är bara inne på andra dygnet med boxen men hitintills inga ljudsynk problem......
bara vissa som upplever det tror det beror på nätet
Postad 08 April 2009 - 09:57
Johnny_R
-
Johnny_R
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Sicken jäääävla bra bild det var på Visat Fotboll HD
Boxen kan verkligen leverera bild!
Com Hem säger att deras HD -utbud är ständigt växande....... hur mycket växer det? har la stått stilla ett bra tag nu?
Postad 08 April 2009 - 14:00
Unregisteredaedb18ef
-
Unregisteredaedb18ef
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Nu har den medföljande kabeln (med klumpen) gjort sitt. Den har varit för tight för mitt antennuttag vilket lett till att när jag ska sätta in den eller ta ut den får använda mycket kraft. (Har bara ett antennuttag och har 2 TV) Igår lossnade själva kontakten i antennuttaget när jag skulle slita ut den.
Jag har en splitter men det funkar inte, störningarna på HD-kanalerna blir kraftiga.
I väntan på en ny kabel från Comhem så har jag köpt en Vivanco på Mediamarkt för saftiga 299 kr. Personalen där sa att den kabeln var den rätta men jag är lite skeptisk. Kan den ersätta Comhem-kabeln med tanke på säkerheten (brand)? Se bilden.
IMG_2636.jpg 801.95K
8 Antal nerladdningar
Postad 08 April 2009 - 16:58
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Kan den ersätta Comhem-kabeln med tanke på säkerheten (brand)?
Har egentligen ingen aning men jag har inte använt Comhem-kabeln på över ett år och det har inte brunnit än iaf...
Postad 08 April 2009 - 17:07
Figgis
-
Figgis
-
Användare
-
-
190 inlägg
Nu har den medföljande kabeln (med klumpen) gjort sitt. Den har varit för tight för mitt antennuttag vilket lett till att när jag ska sätta in den eller ta ut den får använda mycket kraft. (Har bara ett antennuttag och har 2 TV) Igår lossnade själva kontakten i antennuttaget när jag skulle slita ut den.
Jag har en splitter men det funkar inte, störningarna på HD-kanalerna blir kraftiga.
I väntan på en ny kabel från Comhem så har jag köpt en Vivanco på Mediamarkt för saftiga 299 kr. Personalen där sa att den kabeln var den rätta men jag är lite skeptisk. Kan den ersätta Comhem-kabeln med tanke på säkerheten (brand)? Se bilden.
IMG_2636.jpg 801.95K
8 Antal nerladdningar
Har du TV´n kopplad till ett jordat vägguttag så ska du ha kabeln, annars behövs den inte.
Postad 08 April 2009 - 17:32
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
IMG_2636.jpg 801.95K
8 Antal nerladdningar
Tips läs tråd starten där står det om antennkabeln om jord och inte men i regel är tvns el kopplat med jordat el uttag så ska klumpen va där annars med o jordat spelar de ingen roll vilken antennkabel du har
Postad 09 April 2009 - 06:55
Johnny_R
-
Johnny_R
-
Amatör
-
-
91 inlägg
Går det inte att välja på hur stor del av hårddisken man ska kunna Time shifta (pausa), det kunde man på samsungen. Finns det någon del av hårddisken som är dedikerad för timeshifting?
Vilken firmwire är det som är den senaste, uppdateras det automatiskt när man köper en ny box och kopplar in den hemma, eller måste man uppdatera den via usb eller nåt?
Postad 09 April 2009 - 07:47
Unregistered4e1812ee
-
Unregistered4e1812ee
-
Forumräv
-
-
889 inlägg
Det har änu inte kommit någon ny firmware, senaste budet var väl v 19 (början maj) tror jag för ny firmware. Den senaste är den som redan fanns i boxen vid inköp. Man får ny firmware via kabeln, så någon installation via USB-minne elelr så behövs ej. Gå in på Meny o leta dig fram till programuppdatering. Jag skulle tro att boxen själv får meddelande när det finns ny firmware, och att den då vid uppstart frågar om man vill installera den.
Postad 09 April 2009 - 21:43
pelle2004
-
pelle2004
-
Amatör
-
-
56 inlägg
Hur lång tid brukar det ta att koppiera över 2 timmars film till USB disken.
Upplever hastigheten som låg när jag testar.
/Pelle
Postad 10 April 2009 - 00:42
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
/Pelle
matrialet på hdd är inspelat som raw (samma som kommer in via kabeln) stora filer så det tar ett tag
Redigerat av Duckface21, 10 April 2009 - 11:17.
Postad 14 April 2009 - 19:19
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Någon mer än mig i Västra Frölunda som alltid har störningar på TV6 o Eurosport 2? Om det nu är så att jag har dålig signal, varför är det bara dessa kanaler som har bildstörningar. Någon som kan förklara detta?
Har inte orkat ringa o klaga på comhem men nu ikväll när jag skulle se på Champions League så blev jag vansinnig. Vore bra ifall någon mer upplever samma fenomen så att jag kan påpeka detta när jag ringer de imorgon.
Postad 14 April 2009 - 19:49
Unregisterede68df972
-
Unregisterede68df972
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Någon mer än mig i Västra Frölunda som alltid har störningar på TV6 o Eurosport 2? Om det nu är så att jag har dålig signal, varför är det bara dessa kanaler som har bildstörningar. Någon som kan förklara detta? Har inte orkat ringa o klaga på comhem men nu ikväll när jag skulle se på Champions League så blev jag vansinnig. Vore bra ifall någon mer upplever samma fenomen så att jag kan påpeka detta när jag ringer de imorgon.
Bor visserligen i Stockholm, men jag hade problem med ett antal kanaler tidigare. Det ordnade sig när jag bytte antennsladd. Det kan vara värt att testa om du har en annan sladd som ligger och dräller.
Redigerat av Unregisterede68df972, 14 April 2009 - 19:50.
Postad 14 April 2009 - 22:16
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
Nu har jag kommit fram till att det är en mux som strular. CNN, TV6 o Eurosport 2 ligger alla på 362000 men vad kan man göra åt strulet med frysningar av bilden? Något förslag?
Postad 14 April 2009 - 23:04
Unregisteredcd833335
-
Unregisteredcd833335
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Nu har jag kommit fram till att det är en mux som strular. CNN, TV6 o Eurosport 2 ligger alla på 362000 men vad kan man göra åt strulet med frysningar av bilden? Något förslag?
Du har redan fått det bästa förslaget: Testa med en annan antennsladd, alternativt utelämna den medskickade sladden med mantelströmsavskiljare (den med en tjock 'klump' på). Har du en billig splitter för att dela upp antennsignalen, testa utan den. Om problemet kvarstår finns ju fortfarande möjligheten att det skulle kunna vara nätrelaterat, och då är det väl bara kundtjänst som återstår.
Postad 15 April 2009 - 07:11
Unregisteredc2e5ee9c
-
Unregisteredc2e5ee9c
-
Lärjunge
-
-
447 inlägg
Även om det är nätrelaterat lär kundtjänst kräva utbyte av samtliga kablar, urkoppling av alla annan elektronik i hemmet, samt en fabriksåterställning av boxen innan de loggar en felanmälan...
Postad 15 April 2009 - 16:55
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
ok! Jag bytte tillbaks till comhem kabeln eftersom jag hade bytt ut den mot en annan. Oavsett om jag får bort frysningarna med comhems kabel så är ju eurosport 2s bild av usel kvalitet. Men det beror väl på eurosport sändningar mer än dålig singnal eller vad tror ni?
För övrigt skan man inte använda sig utav Barnlås/Åldersgräns inställningarna. Kanske finns med i nästa uppdatering förhoppningsvis.
Redigerat av it2ceda, 15 April 2009 - 16:58.
Postad 15 April 2009 - 21:13
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
ok! Jag bytte tillbaks till comhem kabeln eftersom jag hade bytt ut den mot en annan. Oavsett om jag får bort frysningarna med comhems kabel så är ju eurosport 2s bild av usel kvalitet. Men det beror väl på eurosport sändningar mer än dålig singnal eller vad tror ni?
För övrigt skan man inte använda sig utav Barnlås/Åldersgräns inställningarna. Kanske finns med i nästa uppdatering förhoppningsvis.
kan va nått fel i ditt hus i centralen där ditt jack kommer från. kablarna i huset kan det va med. bara för all andra kanaler funkar och vissa inte så behöver det inte va kanal källan utan kan va dåliga kablar i huset eller dålig kontakt nånstans som sänker styrkan så pass mycket att just de kanalerna lider först (Ring ComHem be dom skicka ut en tekniker)
Postad 16 April 2009 - 11:36
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
kan va nått fel i ditt hus i centralen där ditt jack kommer från. kablarna i huset kan det va med. bara för all andra kanaler funkar och vissa inte så behöver det inte va kanal källan utan kan va dåliga kablar i huset eller dålig kontakt nånstans som sänker styrkan så pass mycket att just de kanalerna lider först (Ring ComHem be dom skicka ut en tekniker)
Ok, ska ringa de när jag har tid. Är det någon som vet om man kan spela in från boxen till en mediacenter typ den här: Ellion HMR-350Jag vill ju kunna spara lite filmer men att skicka signalen till min dvd-inspelare får inget vidare resultat. Någon som har någon bra lösning på detta "problem"?
Postad 16 April 2009 - 13:07
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Ok, ska ringa de när jag har tid. Är det någon som vet om man kan spela in från boxen till en mediacenter typ den här: Ellion HMR-350 Jag vill ju kunna spara lite filmer men att skicka signalen till min dvd-inspelare får inget vidare resultat. Någon som har någon bra lösning på detta "problem"?
du kan spela in på datorn om du har ett tv kort med komponent in dock inte så vanligt med såna tv kort enu på marknaden men det finns några
Postad 16 April 2009 - 15:33
Mr_grey
-
Mr_grey
-
Amatör
-
-
56 inlägg
du kan spela in på datorn om du har ett tv kort med komponent in dock inte så vanligt med såna tv kort enu på marknaden men det finns några
När man spelar in (som vanligt på boxen) blir filerna tydligen något specialformat, är dessa möjliga att spela upp på t.ex. datorn, eller möjliga att redigera på datorn (eftersom det tydligen inte går att göra i boxen)? Finns det något program som kan göra om filerna till mer "normala" format, .avi eller liknande?
Postad 17 April 2009 - 00:01
it2ceda
-
it2ceda
-
Användare
-
-
239 inlägg
När man spelar in (som vanligt på boxen) blir filerna tydligen något specialformat, är dessa möjliga att spela upp på t.ex. datorn, eller möjliga att redigera på datorn (eftersom det tydligen inte går att göra i boxen)?
Finns det något program som kan göra om filerna till mer "normala" format, .avi eller liknande?
Filerna är ju krypterade så det går ju inte. Finns nog inget program som kan fixa till det tyvärr. Faktum är ju att den som kan fixa till det är ju denna produkt: Hauppauge HD PVRSynd att den ska vara så dyr. Annars verkar den ju klockren för HD filmer.
Redigerat av it2ceda, 17 April 2009 - 00:12.
Postad 17 April 2009 - 18:23
Unregistered0ede07fa
-
Unregistered0ede07fa
-
Användare
-
-
138 inlägg
Jag har sökt i den här tråden utan att egentligen hitta ett bra svar. Dock är det några som upplever samma sak som mig.
Jag har osynkat ljud på SVT HD. Vad ska jag göra/prova? Jag kör ljudet via HDMI till min LCD och vill nog ha det så.
Några bra tips?
Postad 18 April 2009 - 20:28
Noobman
-
Noobman
-
Forumräv
-
-
635 inlägg
Jag har sökt i den här tråden utan att egentligen hitta ett bra svar. Dock är det några som upplever samma sak som mig.
Jag har osynkat ljud på SVT HD. Vad ska jag göra/prova? Jag kör ljudet via HDMI till min LCD och vill nog ha det så.
Några bra tips?
Tyvärr är det nog ingen som vet hur detta skall fixas och än mindre vad som orsakar problemet, Själv så har jag osynk på SVT HD och ibland inte(go figure), Men det troligaste är att det inte är boxen som orsakar detta utan sändningen(vart i kedjan är dessvärre mer osäkert). En sak som är säkert hos mig iallafall är att National geographicHD ALLTID har osynk  . Mvh. mats
Redigerat av Noobman, 18 April 2009 - 20:31.
Postad 19 April 2009 - 07:24
hyslopc
-
hyslopc
-
Forumräv
-
-
682 inlägg
Finns det någon här förutom Mattias som har bytt hårddisk?
Postad 19 April 2009 - 10:05
Unregistered7a297b68
-
Unregistered7a297b68
-
Beroende
-
-
1006 inlägg
From imorse har jag hört mystiska surr ljud från min box Var osäker på fall det var boxen eller annan extern hd eller pc som lät?
Men nu skulle jag kolla lite på inspelat program Vänta ett ögonblick....under ett par minuter Hmmm fan om den pajjar igen ....Gör boxen något "eget"jobb typ defragmenterar eller dyligt?
Har funkat helt perfekt i månader nu sedan jag böt ut den första grrrrrrrrrrrrrr
Postad 19 April 2009 - 19:58
doskarsson
-
doskarsson
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Pallar inte läsa 90 sidor om denna box.
Nån påläst som kan sammanfatta lite negativt och positivt så vore det nice. Buggar osv.
Postad 19 April 2009 - 20:14
cozmic
-
cozmic
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
/Pelle
Någon som lyckats spela upp materialet på PC som man kopierat ut till USB? Jag har testat flertal olika program, men verkar som alla .ts-containers är krypterade. Trodde detta bara gällde HD-kanaler. Känns ganska meningslöst att erbjuda en sådan funktion förutom som säkerhetskopiering. /D
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|