Hegel
3548 svar till detta ämne
Postad 11 december 2015 - 06:19
Unregistered3d2d4d0e
-
Unregistered3d2d4d0e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Har nog bestämt mig och kommer lämna tillbaka den om ingen skulle råka vilja köpa den istället, har lagt ut annonser. Började kvällen med att lyssna på H80 och det låter alldeles utmärkt och jag har inga problem att leva med den. Bytte sedan till H160 och mina tidigare intryck kvarstår, den är bättre på allt men för mig är det inte värt skillnaden i pengar, kan nog hitta på annat kul för dom...
Har inte heller något behov av de extra funktioner som medföljer H160 så det finns för mig inget mervärde i det.
Lite snopet men så kan det bli 
Polaren kom fram till lite samma sak när han valde mellan H80 och 160.
Jag valde bort H360 för att låta min H80 stanna där va skillnaden större men så också priset så för 35k i mellan bli inte förbättringen så stor som man skulle vilja.
Postad 11 december 2015 - 08:05
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Du borde kunna få någon tusen lapp mindre än du gav för förstärkaren, sjukt att Hegel står så högt i kurs. Förstår inte vad som är så speciellt med märket, det är allt för högt försäljningspris. Kanske en resa eller något fint till maten.
Har ångerrätt på förstärkaren så jag har inte tänkt att förlora något alls 
Hegel gör bra grejer och de konkurrerar nog bra med andra märken i samma prisklass. Att vi har olika smak sen är ju en annan sak, alla kan inte gilla Hegel och det är nog bra. Prisvärdheten sjunker nog för de flesta märken ju högre man går.
Lite sugen på en ny cykel i stället... Inte riktigt i samma prisklass iofs.
Postad 11 december 2015 - 18:06
Unregisteredc2d1da48
-
Unregisteredc2d1da48
-
Veteran
-
-
1 687 inlägg
Har nog bestämt mig och kommer lämna tillbaka den om ingen skulle råka vilja köpa den istället, har lagt ut annonser. Började kvällen med att lyssna på H80 och det låter alldeles utmärkt och jag har inga problem att leva med den. Bytte sedan till H160 och mina tidigare intryck kvarstår, den är bättre på allt men för mig är det inte värt skillnaden i pengar, kan nog hitta på annat kul för dom...
Har inte heller något behov av de extra funktioner som medföljer H160 så det finns för mig inget mervärde i det.
Lite snopet men så kan det bli 
Ja H80 är ju en riktigt bra förstärkare & grymt prisvärd, nära på att jag slagit till flera gånger.. men innan jag gör det skall jag försöka lyssna på Bladelius produkter, det kommer bli dyrare, men då får det bli det om jag gillar karaktären på ljudet. som jag skrev tidigare så tycker jag att Hegel låter riktigt bra
men är lite för snäll.. vill ha lite mer attack o in your face karaktär.
Postad 12 december 2015 - 00:29
Mr Muskel
-
Mr Muskel
-
Beroende
-
-
1 342 inlägg
sjukt att Hegel står så högt i kurs. Förstår inte vad som är så speciellt med märket, det är allt för högt försäljningspris.
Ja, Hegel är väl knappast ensam om överdrivna priser😉
Sedan för övrigt angående Hegel, smaken är som baken😊delad
Redigerat av Mr Muskel, 12 december 2015 - 00:30.
Postad 12 december 2015 - 06:40
Unregistered3d2d4d0e
-
Unregistered3d2d4d0e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Jag vet inte om dom är överdrivet prisatta jämnför man med andra förstärkare som ska tillhöra det finare segmentet. Så tycker jag deras motsvarande förstärkare som skall vara i paralellit med respektive modeller ligger i samma prisklass.
H80 kan jag tycka ligga lite under sina konkurenter i pris.
Om man gillar ljudet eller inte är upp till gemene man.
Sen vill jag påstå att hela segementet av förstärkare är överdrivet prisatt. Men vi konsumenter verkar vara beredda på att betala dessa priser.
Postad 12 december 2015 - 11:14
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Vilken mediaspelare skulle man välja till en H80? Ska klara av att koppla dit en extern hårddisk med rippade cds och Spotify/Tidal.
Finns ju bluesound men den har ju inbyggd dac vilket blir överflödigt. Finns det något liknande?
Postad 12 december 2015 - 11:33
Unregistered3d2d4d0e
-
Unregistered3d2d4d0e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Vilken mediaspelare skulle man välja till en H80? Ska klara av att koppla dit en extern hårddisk med rippade cds och Spotify/Tidal.
Finns ju bluesound men den har ju inbyggd dac vilket blir överflödigt. Finns det något liknande?
Jag kör sonos hemma bara för att jag är lat och det funkar bra till övriga huset.
Men polaren köpte raumfeldt conector som ska klara 24bit ut via optisk vilket inte sonos gör.
Tror den kostade runt en 1000lapp nu före jul med frakt och hela kittet.
Postad 12 december 2015 - 12:16
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag kör sonos hemma bara för att jag är lat och det funkar bra till övriga huset.
Men polaren köpte raumfeldt conector som ska klara 24bit ut via optisk vilket inte sonos gör.
Tror den kostade runt en 1000lapp nu före jul med frakt och hela kittet.
Ser intressant ut, tack för tippset!
Postad 12 december 2015 - 12:41
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1 051 inlägg
Kanske en Auralic Aries eller Aries mini?
Postad 12 december 2015 - 17:10
Unregistered8a2a4b1b
-
Unregistered8a2a4b1b
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Blev en raumfeld connector till att börja med:)
Postad 12 december 2015 - 18:57
Unregistered3d2d4d0e
-
Unregistered3d2d4d0e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Jasså va spännande! polaren får nog sin i veckan då ska jag dit och utverdera
Postad 13 december 2015 - 07:09
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Det är ju så att det är inga enorma skillnader på förstärkare ljudmässigt sett och ju högre upp man går desto mindre skillnader blir det rent generellt. Ärligt talat så tror jag de flesta kommer väldigt långt med en H80 och redan där har man lagt ribban högt! Men är pengarna inget problem så är det ju bara att handla det värsta hela tiden! Man vinner i längden på att lägga sig på en lagom nivå på det mesta skulle jag tro.
Finns ju flera som byter stärkare och högtalare hej vilt i de högre prisklasserna vilket är helt vansinne men som sagt är pengar inga problem så hade även jag gjort så. Tror inte det är musiken som står i fokus längre dock när man har det beteendet
Redigerat av Tomlund, 13 december 2015 - 07:17.
Postad 13 december 2015 - 08:06
Unregistered3d2d4d0e
-
Unregistered3d2d4d0e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Det är nog så att i bland glömmer man bort musiken lite och stirrar sig blind på nya produkter.
Det är ju ändå en del av hobbyn.
Postad 13 december 2015 - 12:45
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1 984 inlägg
Jag upplever att det är värre med hembio än tvåkanal eftersom det händer så mycket mer med nya ljudformat etc inom hembio. Tvåkanalsträsket upplever jag som betydligt lugnare. Ta bara en sån sak son andrahandsvärdet på hembiorecievers kontra tvåkanalare och slutsteg.
Postad 13 december 2015 - 17:25
Musik_Ersken
-
Musik_Ersken
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Efter att nu spelat på en Hegel HD30 i ca en månad, Undrar jag om den inte till och med är prisvärd !!? Den spelar helt klart i en annan liga än HD12 och HD25. Klychan runt ett naturligt och organiskt mellanregister blir nästa löjeväckande. Basgångar med toner man aldrig tidigare hört i musiken och allt presenteras mot en kolsvart bakgrund.
Postad 13 december 2015 - 17:27
Unregistered3d2d4d0e
-
Unregistered3d2d4d0e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Va roligt. Den ska vara nått i hästväg vad jag förstått.
Postad 13 december 2015 - 20:36
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
En sådan apparat vill man ju ha.
Postad 13 december 2015 - 20:45
Unregistered3f868d20
-
Unregistered3f868d20
-
Användare
-
-
163 inlägg
Postad 14 december 2015 - 15:06
Lewdas
-
Lewdas
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Kanske lite OT nu, men jag har oxå sneglat på Auralics produkter som möjliga källor. Det jag undrar är bara hur stor skillnad i ljud det kan vara mellan vanlig Aries och en mini? Kan två digitala streamers verkligen låta så olika när de inte ens har en inbyggd DAC? Hade varit kul med ett blindtest, jag misstänker att det är lite som med högtalarkablar, dvs. en bluff
Postad 14 december 2015 - 21:36
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1 051 inlägg
Kanske lite OT nu, men jag har oxå sneglat på Auralics produkter som möjliga källor. Det jag undrar är bara hur stor skillnad i ljud det kan vara mellan vanlig Aries och en mini? Kan två digitala streamers verkligen låta så olika när de inte ens har en inbyggd DAC? Hade varit kul med ett blindtest, jag misstänker att det är lite som med högtalarkablar, dvs. en bluff 
Jag vet inte hur stor skillnaden är, för jag har aldrig hört Aries mini. Jag köpte min Aries långt innan Aries mini presenterades, så jag hade inte så mycket att fundera över. Hade i och för sig kunnat köpa Aries LE för ett par tusen mindre.
Faktum är ju att Aries mini har inbyggd dac, till skillnad från storebror Aries.
Två skillnader som för övrigt finns mellan den dyrare Aries är dels den bättre klockan, som framförallt kan behövas för att leverera en bitperfekt dataström vid högupplöst eller DSD och dels den att strömförsörjningen till den vanliga Ariesen genererar mindre brus.
Känns kanske kanske inte helt rimligt att para ihop en H80 med en streamer för 17k, då känns väl minin som ett rimligare alternativ ur perspektivet "balanserad budget".
Redigerat av hampestampe, 14 december 2015 - 21:36.
Postad 15 december 2015 - 09:39
Rob n Bass
-
Rob n Bass
-
Rookie
-
1 inlägg
Mitt första inlägg, så snälla ha överseende med att jag eventuellt postar i fel forumdel eller ställer eventuella dah-frågor.
Jag har ett par Guru Junior som behöver en ny förstärkare. Tror ni att en Hegel H80 är overkill till dessa, vad jag förstått, lättdrivna högtalare?
Hos Hi-Fi Experience skriver de att en av de analoga ingångarna går att omvandla till ”Theater Loop”. Någon här som kan hjälpa mig förklara detta? Kopplar man pre-out från hemmabioförstärkaren till ”Theater Loop” och så driver Hegeln fronthögtalarna och hemmabiostärkaren resten? Vad händer om man kopplar på samma sätt utan att ha fixat med denna ”Theater Loop”?
Postad 15 december 2015 - 11:05
Lewdas
-
Lewdas
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag vet inte hur stor skillnaden är, för jag har aldrig hört Aries mini. Jag köpte min Aries långt innan Aries mini presenterades, så jag hade inte så mycket att fundera över. Hade i och för sig kunnat köpa Aries LE för ett par tusen mindre.
Faktum är ju att Aries mini har inbyggd dac, till skillnad från storebror Aries.
Två skillnader som för övrigt finns mellan den dyrare Aries är dels den bättre klockan, som framförallt kan behövas för att leverera en bitperfekt dataström vid högupplöst eller DSD och dels den att strömförsörjningen till den vanliga Ariesen genererar mindre brus.
Känns kanske kanske inte helt rimligt att para ihop en H80 med en streamer för 17k, då känns väl minin som ett rimligare alternativ ur perspektivet "balanserad budget".
OK tack för ett bra svar.DAC:en i Minin hade ju ändå inte kommit till användning när man kör via USB in till Hegelns inbyggda DAC (som förmodligen är av högre kvalitet). Så klockan gör endast skillnad om man spelar högupplöst musik, dvs ännu högre än CD-kvalitet? Eller gör den skillnad för vanliga FLAC/WAV filer också? Kanske bäst att låna hem både en Aries och Aries Mini och höra om det blir någon skillnad, spontant känns 10.000 kr extra ganska mycket för en bättre klocka och strömförsörjning.
Postad 15 december 2015 - 16:38
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1 051 inlägg
OK tack för ett bra svar.DAC:en i Minin hade ju ändå inte kommit till användning när man kör via USB in till Hegelns inbyggda DAC (som förmodligen är av högre kvalitet). Så klockan gör endast skillnad om man spelar högupplöst musik, dvs ännu högre än CD-kvalitet? Eller gör den skillnad för vanliga FLAC/WAV filer också? Kanske bäst att låna hem både en Aries och Aries Mini och höra om det blir någon skillnad, spontant känns 10.000 kr extra ganska mycket för en bättre klocka och strömförsörjning.
Utan att egentligen veta, ser jag inte det som en självklarhet att dacen i h80 är bättre än den i en mini. Det kan mycket väl vara så men det är inte självklart. Dacen i Aries mini fixar i alla fall mer högupplösta filer med PCM, jämfört med h80 och även upp till DSD256.
Auralic har ju slagit igenom i high end segmentet just genom lanseringen av deras Vega-dac. Så de bör kunna sin sak. Sen är väl sannolikt inte Sabre 9018 lika bra implementerat i mini som i deras renodlade Vega-dac för 30 000kr.
Postad 15 december 2015 - 17:23
Crille99
-
Crille99
-
Forumräv
-
-
801 inlägg
Mitt första inlägg, så snälla ha överseende med att jag eventuellt postar i fel forumdel eller ställer eventuella dah-frågor.
Jag har ett par Guru Junior som behöver en ny förstärkare. Tror ni att en Hegel H80 är overkill till dessa, vad jag förstått, lättdrivna högtalare?
Hos Hi-Fi Experience skriver de att en av de analoga ingångarna går att omvandla till ”Theater Loop”. Någon här som kan hjälpa mig förklara detta? Kopplar man pre-out från hemmabioförstärkaren till ”Theater Loop” och så driver Hegeln fronthögtalarna och hemmabiostärkaren resten? Vad händer om man kopplar på samma sätt utan att ha fixat med denna ”Theater Loop”?
Det är precis som du skriver angående theater loop. Och det är en liten "pin" i kretskort som ska flyttas så blir analog 2 ingången istället sk. HT. Där H80 har maxad volym så styr man via hemmabioförstärkarens volym istället.
Angående overkill till dina högtalare så absolut inte. Dina gurus verkar riktigt kompetenta av vad jag läst..
Postad 17 december 2015 - 14:10
Crille99
-
Crille99
-
Forumräv
-
-
801 inlägg
Är på jakt efter ett mono steg till min center, och de flesta av Hegels alternativ är alldeles för dyra. Något tips på ett märke som skulle passa bra tillsammans med Hegel?
Kör för nuvarande H80 till frontarna och Yamaha till centern.
Postad 17 december 2015 - 14:26
Unregisteredb27a28b7
-
Unregisteredb27a28b7
-
Veteran
-
-
2 307 inlägg
Detta är bara något jag läst & hört i "förbifarten".. Men Rotel har nämnts som "passande".
Postad 17 december 2015 - 15:13
Unregistered3d2d4d0e
-
Unregistered3d2d4d0e
-
Användare
-
-
124 inlägg
Postad 18 december 2015 - 15:13
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Tror inte man har rena monoblock längre men man har haft, kanske går att hitta begagnat. De var inte fullbredds och jag tror de var på ca. 100W i 8Ohm.
Tidigare har man ofta kunnat bryggkoppla Rotel stereosteg till mono men det vet jag inte hur det är nu när man börjat köra mer och mer switchade steg.
Redigerat av Blåtand, 06 januari 2016 - 12:32.
Postad 02 januari 2016 - 23:49
Crille99
-
Crille99
-
Forumräv
-
-
801 inlägg
Skulle man våga sig på att para ihop Hegel och Primare. Bägge skulle isf agera slutsteg i en hembio setup.
Yamahan får agera försteg tills jag hittar vettig ersättare..
Vad tror ni?🤔
Postad 03 januari 2016 - 00:10
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Skulle man våga sig på att para ihop Hegel och Primare. Bägge skulle isf agera slutsteg i en hembio setup.
Yamahan får agera försteg tills jag hittar vettig ersättare..
Vad tror ni?
Funkar säkert jättebra. under förutsättning att du delar upp arbetet dem emellan på ett vettigt sätt.
Själv har jag en förtsärkare för L/R front och ett annat mångkanalsteg för resten av kanalerna.
Postad 03 januari 2016 - 00:13
Crille99
-
Crille99
-
Forumräv
-
-
801 inlägg
Funkar säkert jättebra. under förutsättning att du delar upp arbetet dem emellan på ett vettigt sätt.
Själv har jag en förtsärkare för L/R front och ett annat mångkanalsteg för resten av kanalerna.
Tänkte att Hegel tar frontarna, så kör Primare center och surr. Riktigt sugen att slå till på ett beggat Primare steg på blocket! 😋
Postad 03 januari 2016 - 19:59
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Finns de nån effektkub på h160? Skulle va roligt att se. Har sökt på internet men inte hittat
Postad 03 januari 2016 - 21:00
greveriff
-
greveriff
-
Veteran
-
-
1 984 inlägg
En H70 för 6000kr för den som har vägarna förbi Oslo.
http://www.hifisentr...m&itemid=118872
Postad 05 januari 2016 - 13:23
Bogge
-
Bogge
-
Forumräv
-
-
802 inlägg
Finns de nån effektkub på h160? Skulle va roligt att se. Har sökt på internet men inte hittat
Hifi & Musik nr 10/2014 bör den finnas i. Har det nr hemma tror jag. Kan kolla sen.
Postad 05 januari 2016 - 16:04
iMats
-
iMats
-
Lärjunge
-
-
484 inlägg
Stämmer, Hifi & musik alltså. Hittas här: http://www.hegel.com...musiksweden.pdf
Postad 05 januari 2016 - 21:23
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Ja titta va fint tack. Då till min fråga på mina focal 948 står det att dom dippar till 2.5ohm. Och h160 tappar all kraft under 2 ohm. Så då borde de passa bra. Eller kan högtalarna dippa endå mer? Tro ni de blir stor skillnad mot mitt nad c272. Ganska lika i effekt.
vet att man måste lyssna men undra bara lite vad ni tro. Då ja är sugen på h160
Postad 05 januari 2016 - 23:09
Flingan
-
Flingan
-
Forumräv
-
-
808 inlägg
Både Hegel H160 och din Nad C272 har alldeles tillräckligt med kraft för att kunna driva dina Focal. Den stora skillnaden kommer att ligga i förstegsdelen och ljudbilden. Jag vet ju inte vad du har för förstegsdel idag, men tippar på att H160 kommer att ta dina högtalare en nivå upp 
Edit. Btw. Om 2.5 Ohm är uppgett som lägsta impedans för dina högtalare så sjunker inte impedansen under denna nivå vid någon frekvens.
Redigerat av Flingan, 05 januari 2016 - 23:11.
Postad 06 januari 2016 - 09:01
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Skrev just i en annan tråd om effekt.
Börjar med att referera till Booster som skrev en fint inlägg i tråden: Dynaudio Focus 140 - Hur mycket kraft behövs?
"Effekt är vad högtalaren drar eller skapar för att producera ljudtryck. För varje 3db höjning krävs en dubblering av effekten. Har du högtalare med en känslighet på 87db/1m så spelar högtalaren 87db på en meters avstånd med 1 watt 8ohm, eller 2,83 volt. Volt används som angivelse istället i bla stereophile för har du en högtalare med en snittimpedans på 4 ohm så drar den 2 watt för att skapa 87db/1m. Så det är bara att multiplicera watten för att se hur högt man kan komma upp i. Om du har en förstärkare på 50w 8 ohm t.ex och högtalarna har 87db/m så får du 90db/2w, 93db/4w, 96db/8w, 99db/16w, 102db/32w, 103,5db/48w. Där ligger om effekten stämmer max ljudtryck utan dist.
Ampere är egentligen hur mycket ström nätdelen kan lämna. Strömåtgången blir högre ju lägre impedansen blir eftersom effektuttaget dubbleras om impedansen i högtalaren halveras. Är förstärkaren helt stabil kan den dubblera effekten rakt av hela vägen ner t.ex 50/100/200/400 w 8/4/2/1 ohm. Dock går ju väldigt få högtalare under 2 ohm så lämnar den bra med effekt ner dit räcker det gott och väl för de allra flesta. Så vad förstärkaren lämnar för effekt vid olika impedanser och fasvridningar är det som är väsentligt. Inte hur många ampere den lämnar, det är bara ett mått på nätdelen, inte hur mycket effekt förstärkren som helhet inkl slutsteg, kylning och nätdel kan lämna.
Dock så varierar impedansen över hela frekvensbandet för en högtalare så man måste helsta titta på en sån kurva för att se hur högtalaren beter sig som last.
Transienter är väl snabba stigningar i ljudtryck på kort tid , tex från helt lugn till fullt ös. t.ex ett kraftig anslag på trumma m.m."
Om ovanstående stämmer så klarar sig flertalet med H70/H80/H100.
Själv gillar jag att de introducerade en H70 med Pre-Outs, det hjälper många som vill ha en sub eller mer effekt. Min Hegel H1mk4 tuffar på varje dag utan krångel. Har många gånger varit sugen på hembio igen, men tror jag kommer bli besviken. Det är lättare att gå från en halvdan hembio till riktigt bra tvåkanal för samma pengar. Jag har haft hembio förut, men alltid längtat tillbaka till ren musiklyssning. Min dac tar hand om vanliga tv-sändningar exemplariskt, det är riktigt skönt att "lyssna på film och nyheter" i två kanaler.
Redigerat av Glidtassen, 06 januari 2016 - 09:07.
Postad 06 januari 2016 - 09:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Hegel H300 har ett spännande erbjudande just nu, kanske står lite fel?
And yes, jag ser att det är Lefflers som säljer denna med högtalare, men lite kul ändå.
Redigerat av Glidtassen, 06 januari 2016 - 09:22.
Postad 06 januari 2016 - 09:33
mangler
-
mangler
-
Användare
-
-
173 inlägg
Det rör sig om H360 dessutom. Prisjakt borde ändra det där.
Postad 06 januari 2016 - 11:22
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Kontaktade prisjakt om detta, annonsen känns missvisande.
Postad 06 januari 2016 - 19:58
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Flingan just nu har jag en denon x4000 som halvt gett upp. andra bio stärkaren som ger upp nu så funderar på o strunta i bio och bara köra stereo. Glidtassen Mina focal har känslighet 92.5db(2.83v/1m) då betyder de alltså att jag kan spela lite över 113db i 8ohm med stärkaren på max. och med dubbla effekten o ex antal tusen till öka med 3db?
hur många db är de i soffan ca 3m ifrån?
hur ofta har man dom nivåerna? har aldrig mätt.
Köper ja tex musical fidelity m6si så ökar ja ljudet med typ 2db så frågan är. vinner man något annat.
Redigerat av Unregistered5eafd1cc, 06 januari 2016 - 22:43.
Postad 06 januari 2016 - 21:25
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Flingan just nu har jag en denon x4000 som halvt gett upp. andra bio stärkaren som ger upp nu så funderar på o strunta i bio och bara köra stereo.
Glidtassen Mina focal har känslighet (2.83v/1m) då betyder de alltså att jag kan spela lite över 113db i 8ohm med stärkaren på max. och med dubbla effekten o ex antal tusen till öka med 3db?
hur många db är de i soffan ca 3m ifrån?
hur ofta har man dom nivåerna? har aldrig mätt.
Köper ja tex musical fidelity m6si så ökar ja ljudet med typ 2db så frågan är. vinner man något annat.
Niccon, är lite osäker på hur mkt effekt din förstärkare skulle kunna lämna. Men du får kolla på Boosters angivelser igen 
Men summa summarum är väl att: vi rör oss på en sida som handlar om "Boys With Toys". Var och en bli saligt på sin lott, men själv skulle jag inte kunna rättfärdiga köptet av en integrerad Hegel bland deras toppmodeller. Om resonemanget som jag citerade stämmer, så kommer iallafall mina Focus 160 aldrig plocka ut en femtedel av en Hegel H360's effektresurser.
En fri tanke: Vi rör oss i en renodlad konsumtionskultur, men mycket handlar också om sublimering dvs. ibland shoppar vi för att fylla ett tomrum.
Jag älskar min Hegel, det gör jag. Jag försöker inte heller dumförklara någon som köper en riktigt fin förstärkare: de får säkert bra kvalité och blir nöjda därefter. Även om jag fortfarande gillar hifi, så har jag pysslat med det så länge att jag känner mig själv. Jag har lärt mig att när uppgraderings-djävulen börjar spritta i mig, så gäller det att tänka två gånger.
Jag har hört Hegels största modeller, och det har inneburit ett haksläpp varje gång. Men mitt intresse har tacklat av med åren, i början var det lite läskigt eftersom jag haft en sådan besatt fokus av tröstshoppning, men numera läser jag mest på forum och handlar mindre.
Jag tror alla audiofiler går igenom denna fas av: stora högtalare, förstärkare, kablar osv. Men en del kommer ut på andra sidan och inser emellertid att jakten inte är värd besväret.
Ifall min stereo brann upp imorgon, och jag fick välja en ny rigg skulle det bli en blygsammare än den jag äger idag. Hegel skulle fortfarande vara med i bilden, det tror jag säkert. 
Redigerat av Glidtassen, 07 januari 2016 - 09:13.
Postad 06 januari 2016 - 22:45
Unregistered5eafd1cc
-
Unregistered5eafd1cc
-
Användare
-
-
108 inlägg
Aaah nu är ja förvirrad. Har jag fattat booster inlägget fel ? Ska ja titta efter nått annat billigare ?
Postad 07 januari 2016 - 09:24
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Du måste specificera din högtalares verkningsgrad.
T.ex. jag tror att min Dynaudio är på 4ohm med en verkningsgrad på 86db.
Vad jag tror är viktigast är att säkerställa att en förstärkare håller runt 70-80 watt kontinuerligt. Dvs. oavsett hur hårt förstärkaren pressas i 8-6-4 ohm så lämnar den minst den angivna effekten. Jag har svårt att tro att en högtalare kräver över 200 watt ens i dynamiska utbrott.
Val av högtalare skiljer sig oftast mer än val av förstärkare, men fortfarande skiljer sig förstärkare till viss del åt i klang. Gamla NADs ideal var lite mörkare och dovare och fungerade dåligt med mina nuvarande högtalare. Ljudbilden blev fadd och trist.
Niccon, jag kopierade specen för dina högtalar Focal Aria 948
• Princip: 3-vägs golvare med 2 x basreflex (front + nedåtriktad port) • Frekvensomfång: 37 Hz-28 kHz (+/-3 dB) • Lågfrekvenspunkt: 31 Hz (-6 dB) • Känslighet: 92.5 dB (2.83V/1M) • Nominell impedans: 8 Ohm • Lägsta impedans: 2.5 Ohm • Rekommenderad förstärkareffekt: 50-350 Watt • Delningsfrekvenser: 280 Hz, 2.600 Hz
Vad jag ser så kan de drivas redan från 50 watt, vilket är bra. Men sedan är detta en större golvare antar jag? Ljudtrycket torde bli ganska stort redan vi måttliga volymer.
Frågan är också hur du spelar i relation till boendet? För egen del bor jag på 60 kvadrat i lägenhet och nöjer mig med måttliga volymer för att inte stöta mig med grannar. Jag kör 3.0 eftersom min Velodyne sub är kopplad via pre-outs på min Hegel.
En viktigt aspekt med mer effekt är också att få ut en tydligt ljudbild på låga volymer också, och så som jag förstått det så förutsätter det lite mer effekt. Resten är upp till dig, hur mycket vill du spendera?
Jag har vägt min Hegel H1mk4 gentemot gamla Hegel H200 och dom skiljer sig i effekt. H200 tar fram mer nyanser ur basregionen, men ingentingt jag inte skulle klara mig utan.
På skoj har jag drivit mina Focus 140 med en NAD 316BEE (2X40watt 8ohm) och den gör ett ganska bra jobb, men givetvis inte lika bra som min Hegel. NAD 316BEE lämnar en bra dynamisk effekt, alltså i korta stötar på 2x120watt. Min Hegel H1 lämnar 2x120watt kontinuerligt, så den har bättre kontroll överlag. NAD 316BEE hanterar alltså inte transienter, utan basen blir lite mullig, men inte helt onyanserad.
Redigerat av Glidtassen, 07 januari 2016 - 11:20.
Postad 07 januari 2016 - 15:06
hampestampe
-
hampestampe
-
Beroende
-
-
1 051 inlägg
[b]
Vad jag tror är viktigast är att säkerställa att en förstärkare håller runt 70-80 watt kontinuerligt. Dvs. oavsett hur hårt förstärkaren pressas i 8-6-4 ohm så lämnar den minst den angivna effekten. Jag har svårt att tro att en högtalare kräver över 200 watt ens i dynamiska utbrott.
•
Vad jag ser så kan de drivas redan från 50 watt, vilket är bra. Men sedan är detta en större golvare antar jag? Ljudtrycket torde bli ganska stort redan vi måttliga volymer.
Är det verkligen så? Som jag förstått det är det inte effekten som driver en högtalare, utan strömmen. Behöver du 70-80 watt för att driva bra i 8 ohm behöver du ju 140-160 watt i 4 ohm och 280-320 watt i 2 ohm för att strömmen som levereras till högtalaren inte ska börja krokna. En högtalare med given nominell impedans pendlar ju kring detta värde och det är ju ganska vanligt med högtalare som har dippar på 2-3 ohm. Jag antar dock att en Hegel precis som andra välkonstruerade förstärkare fixar att leverera betydligt högre effekter än 80 watt när den jobbar mot lägre impedanser. Vad är skillnaden på ljudtryck och vad som i dagligt tal benämns som volym? Jag trodde bara det var ett tydligare och mer korrekt sätt att utrycka samma sak. Om ljudtrycket kan vara stort redan vid måttliga volymer så kanske jag fått begreppen om bakfoten.
Redigerat av hampestampe, 07 januari 2016 - 15:09.
Postad 07 januari 2016 - 16:19
Blåtand
-
Blåtand
-
Mästare
-
-
3 144 inlägg
Effekt är en produkt av ström och spänning du behöver således båda för att få ut effekt.
Enligt vissa givna formler kan man istället blanda in ett R och studera hur dessa beroenden ser ut.
Nu blir det lite mer invecklat i praktiken då impedans består av fler komponenter än ren resistans, men i stora drag kan man använda PURI-cirkeln för att se vad som händer.
http://w3.elektrofag...ohmogeffekt.GIF
Hur mycket effekt du behöver styrs däremot av högtalarens känslighet och vilka krav på ljudnivå du har. Det finns inget som säger att du har ett behov av dubbel effekt för att du har en högtalare med nominell impedans som är hälften (4 Ohm) så stor som någon annan (8Ohm). Du gör således en vinst i att ha en 4 Ohm högtalare med en given känslighet under förutsättning att din förstärkare klarar av att dubblera uteffekten vid halverad impedans. Summa summarum: är att samma känslighet t.ex. 90dB på två olika högtalare med olika impedans ställer samma effektkrav under förutsättning att du vill ha samma ljudnivå.
Redigerat av Blåtand, 09 januari 2016 - 11:11.
Postad 07 januari 2016 - 16:20
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Noop vi talar som samma sak men jag använde bara en annan term för ljudtryck = volym 
När jag sade 70-80 watt utgick jag från 8ohm, men förutsätter en att en välkonstruerad förstärkare kan dubblera vid en ohm-halvering.
Yes, så klart att effektuttaget blir större vid 4 ohm.
Förstår fortfarande inte varför man skulle behöva Hegel 360 som levererar 250 watt i 8ohm, vilka högtalare behöver det?
The core of everything Hegel is sound quality, and the H360 is no exception. The obvious benefit of the H360 is easy to see - power. It can deliver 2 x 250 watts per channel into 8 Ohms, and is stable even in lower impedances. Furthermore, the damping factor of more than 4000 makes certain it can take control over even the most demanding loudspeakers. The H360 will always play with great authority and ease.

Redigerat av Glidtassen, 07 januari 2016 - 16:23.
Postad 07 januari 2016 - 16:41
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5 641 inlägg
Förstår fortfarande inte varför man skulle behöva Hegel 360 som levererar 250 watt i 8ohm, vilka högtalare behöver det?

Här finns en förklaring.
http://www.faktiskt....topic.php?t=970
Postad 07 januari 2016 - 21:59
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4 485 inlägg
Japp, tack lär mig mycket av er.
Men jag tror då jag besvarat min fråga själv, jag är inte i behov av mer effekt eftersom mina högtalare inte pressas på dessa volymer. Det var intressant läsning, men det blir en för stor djupdykning i ämnet även för mig 
Redigerat av Glidtassen, 08 januari 2016 - 06:44.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|