Jag saknar deras sanslöst roliga V-tec motorer!
Men har alltid varit en Honda fan både vad gäller bilar eller MC.
Men på MC fronten är Yamaha på grym fram marsch!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 09 March 2017 - 23:46 Jag saknar deras sanslöst roliga V-tec motorer! Men har alltid varit en Honda fan både vad gäller bilar eller MC.
Men på MC fronten är Yamaha på grym fram marsch! Postad 10 March 2017 - 09:22 Hmm.. . Funderar på om Däckonline skickade mig "fel" däck, men vet inte riktigt hur jag ska bevisa det.
Jag kollade dessa två däck: http://www.dackonlin...#station_search
http://www.dackonlin...h_tool=standard
De ser ju identiska ut, men har olika EU-klassning på bränsleförbrukning (C vs. E). Bestämde mig för att beställa de som var något dyrare, eftersom de var C-klassade. Efter däcken kom så for jag nästan direkt till däckkrängaren för att få dem monterade, och så här i efterhand så är jag till 98% säker att jag såg en E-klassning på klistermärket på själva däcken. Tyvärr har han såklart tagit bort klibborna vid monteringen, så jag vet inte riktigt hur jag ska kunna bevisa nu att Däckonline skickade fel däck... Vet ni om det går att kolla något produktnummer eller liknande på själva däcket?
Det är ju inte så stor skillnad i inköpspris, men det + att dessa kanske drar lite mer bränsle gör att det såklart känns lite trist att ha blivit "lurad".
Stort tack på förhand för input.
/Zeb! Postad 10 March 2017 - 11:41
Du kanske får bättre komfort och fäste. Det är värt en marginell ökning av bränsleförbrukningen tycker jag själv. Postad 10 March 2017 - 13:30
Enligt nedan tabell kommer din bil utan några andra parametrar överhuvudtaget inräknat att dra 0,170 liter/100km mer. I min värld försumbart, men är det viktigt för dig skulle jag kontaktat däckonline och visa vad du beställt och se om de är schyssta och kompenserar dig med mellanskillnaden i priset.
Postad 10 March 2017 - 13:49
Jovisst, det kan ju vara så - men lite svårt att utläsa rakt av då däcken verkar vara identiska sånär som på pris och EU-klassning.
Som jag misstänkte då, det gör isf minst 25 liter om året för mig vilket inte direkt är katastrofalt... Och jag antar att Däckonline ändå bara ersätter mig för inköpspriset på däcken - känns inte riktigt som jag orkar kriga för de få kronorna. Det är bara en sån där principsak, något som stör mig - jag vill ju ha det jag har beställt Postad 13 March 2017 - 15:04 Flygrost, ska man ge sig på det med lerklump? (Ser lustigt ut att skriva claybar..
Dags att göra bettan vårfin, men alltid denna jekla flygrost. Postad 13 March 2017 - 15:31
"Flygrost"? Postad 13 March 2017 - 16:50
Flygrost kommer från metallpartiklar i luften som sätter i lacken och sedan rostar. Polerar man bilen årligen försvinner det normalt då, men i hårt utsatta områden så kan det va bra med lerklump för att ta bort.
Postad 14 March 2017 - 00:36
Brukar använda flygrostborttagare å sen ev lera. En som funkar bra e bilt hamber korrosol. Postad 18 March 2017 - 12:00 Ang. förslaget på att sänka/ta bort viss beskattning på E85. Utan att blir för raljant, men känns det inte väldigt 2007 över det istället för 2017, och då med tanke på att nästan ingen av de större OEM:erna har kvar E85 i sitt motorerbjudande?
Enligt mig är E85 (och i viss mån "snåla dieslar") sidospår som inte gör något annat än försenar tekniksteget till elektrifiering, på bred front och inte bara som nish eller prestanda produkt, eftersom OEM:erna då kan fortsätta med "gammal" billig teknik istället för att styras till att investera i ny (dyrare) teknologi så som elektrifiering.
EK Postad 18 March 2017 - 13:02 Någon som äger en elbil typ Renault Zoe eller liknande och bor i lägenhet, kan man ladda de i ett vanligt uttag för motorvärmare 6 ampere? Det är timer på tre timmar så bilen kommer knappast hinna på fulladdat på den tiden, kan det vara skadligt för batteriet?
Har en liten driftsäker Suzuki nu så det blir knappast billigare med elbil men då jag pendlar cirka 2 mil varje dag skulle en elbil troligen vara perfekt för min del, inget stort fan av Renault och franska bilar men priset är åtminstone bra. Jag bryr mig absolut inget om prestanda och en massa elektronik, dock skönt med automatlåda vilket det vara i nästan alla elbilar? Postad 18 March 2017 - 17:57
Kan du inte snacka med vaktmästaren om han kan ta bort timern?
Kanske att du betalar strömmen om du inte gör det Postad 18 March 2017 - 23:56 Det var min första tanke med när jag hörde om det, är det 2007 nu? Redigerat av pacman, 19 March 2017 - 07:36. Postad 19 March 2017 - 11:33
Great minds think alike.
Men egentligen är förslaget det helt logiskt självklart; återvinning/återanvändning är en hörnsten i neo-gröna vågen
EK Redigerat av Unregisteredcec18524, 19 March 2017 - 11:34. Postad 19 March 2017 - 15:55 Skulle åtgärda en avgasläcka jag hört ibland... Visade sig vara att up-pipen var halvt av... och det roliga stannade inte där utan ventilkåpspackningarna på båda sidorna läckte olja.. Snart dags att skaffa en pendlarbil kanske.. Postad 19 March 2017 - 17:30
Anekdot:
Åkte taxi i Bangalore, Indien förra veckan. Kan utan tvekan säga att det råder total anarki i trafiken i Indien. Inte många stunder man kunde slappna av - alla kör som de vill och tutar när de kör om på valfri sida av bilen. Och när mörkret faller slår alla på helljus, hela tiden utan att blända av. Mycket spännande må jag säga. Tillägg: när taxin hämtade oss kl 04 på morgonen så...somnade han. Tur det var på en raksträcka och att det bara slutade med en inslagen backspegel. Postad 20 March 2017 - 13:35
Men som det är nu säljs knappt någon E85 alls eftersom det lönar sig att köra på bensin (95). Jag kör hellre min Saab på E85 men förbrukningen blir sjukt hög så det blir rena förlusten om den inte ligger 3 kr eller mer under i priset på 95. Postad 20 March 2017 - 14:16
Finns det ens E85 att välja vid nybilsköp idag? Min tanke är att jag inte tror att några OEM:er kommer "nylansera" E85 i sitt motorerbjudande. Vinnarna bör bli de som likt dig redan kör en E85 bil, hur blir det efter nya förslaget, räcker det för att E85 skall löna sig?
EK Postad 20 March 2017 - 16:15 Beslutet om E85 är förstås taget pga alla dessa Koenigsegg-bilar i vår vagnpark. Redigerat av pacman, 20 March 2017 - 16:15. Postad 20 March 2017 - 17:04
Inte vad jag vet och jag syftar endast på oss som har "gamla" E85-bilar, typ Biopower. Postad 20 March 2017 - 17:14 Ja, så var det dethära med däcktryck! Postad 20 March 2017 - 18:10 Bilen inne för kamkedjespännarefixning och kamkedjebyte innan kamkedjan kliver över. Värt att spendera dessa pengar känns det ej med tanke på historiken på bilen.
Dock lite väl kort om tid att tvärfixa/välja ny bil, så detta blev ett startskott för mitt arbete kring att köpa ny bil
Kias garantier känns lockande; nya Kia Rio, tex, är helt ok invändigt, ok att sitta i, ligger som ett j*vla tåg på vägen trots sin litenhet; otroligt riktningsstabil (testkört den hela 12 minuter), och öppningserbjudandet är lockande. Däremot mycket tråkig motor; ännu tristare än min nuvarande nästan. Inte kollat upp andra bilar i samma storleksklass än. Postad 20 March 2017 - 18:14 Brukar väl inte finnas nån märkning på däcken för bästa tryck. Verkstäder brukar trycka i runt 3kg. Sänk till 2,7-2,8 om det känns för hårt. Kolla annars rek tryck för din bil i instr boken eller tanklocket el likn. Redigerat av mikkiz, 20 March 2017 - 18:16. Postad 20 March 2017 - 18:59
http://blobs.contine...essure-data.pdf Finns på http://www.dackonlin...yck-dacken.html Redigerat av Unregistereda299ec85, 20 March 2017 - 18:59. Postad 20 March 2017 - 19:47 Ja enligt den tabellen ska jag ligga runt 2.5 på alla axlar! Postad 20 March 2017 - 20:19
Kolla aldrig inatruktionsboken! Kolla däck tillverkarna i stället. Jag skulle tro att 3 kg stämmer med däcktillverkarna rekommendationer.
Postad 20 March 2017 - 21:15
Ja kollar man på tillverkaren så anges PSI 49 och kpA 340 Postad 20 March 2017 - 21:32
Men skillnaden i livslång och funkation av däcken blir stor om man följer instruktionsboken. Däcken byggs med hård stomme och svackan kommer i kontaktytan varpå det blir högfriktion om man inte får en jämnkontkt mot vägbanan. Om jag minns rätt så testade lite olika biltidningar och hade man 20% för lite lift så är det 40% kortare livslängd och upp till7-8% mer i bränsle . Siffrorna ur minnet.
På mina bilar med 235 /40*18 har jag 3 kilo med GoodYear och 25530*20 har jag 3.2 kilo. //Mikael Postad 20 March 2017 - 22:12
Kan hålla med om att det som står i instr boken ligger i underkant och är för bästa komfort.
Lägg dig på ca 2.7-2.8 så blir det bra. Har kört så i åratal. Aldrig haft nå problem. Postad 24 March 2017 - 09:04 Oj, nu har bilen jag sålde för några veckor sedan plötsligt bara gått 20 000 mil. Skruva mätare känns inte okej. Den hade ju gått 49000 mil, när jag sålde den för 11500:-. Bifogad fil(er)Redigerat av hampestampe, 24 March 2017 - 09:06. Postad 24 March 2017 - 09:07 Som jag skrev från början är detta väldigt utbrett men ingen gör något åt det. Anmäl annonsen till Blocket! Postad 24 March 2017 - 09:16 Jag anmälde både till blocket som misstänkt bedrägeri och polisen. Annonsen var borta ett par timmar sensre. Har inte fått återkoppling, så jag hoppas inte den han säljas. Postad 24 March 2017 - 12:40 http://www.svt.se/ny...chockhojd-skatt
Blir dyrt med en törstig bil.
En bensinbil som drar 0.8 liter per mil (200 g/km) får då en extraavgift på 6.000 kronor. Den totala fordonskatten blir enligt det nya förslaget 9.825 kronor mot dagens 2318 kronor. Postad 24 March 2017 - 14:06
För nya bilar om jag fattat det hela rätt.
Men så går det när man låter tokarna (MP) leda landet. Detta är ju bara ett sätt att få in mer pengar till andra poster .. Postad 24 March 2017 - 14:29
Jag förstår inte problemet. Ekonomiska styrmedel är bra för att ändra vanor och beteenden. Att styra bort människor från onödigt stora (och därmed smutsigare) motorer är bra. För miljön och människan.
Postad 24 March 2017 - 14:33
Det är bara för att få in skattepengar. Precis som trängselskatt och skatt på alkohol. Inte dricks det mindre och bilkörningen har inte minskat i Göteborg sen trängselavgifterna tillkom. Postad 24 March 2017 - 14:39
Ja Sveriges biltrafik är som att pissa i oceanen.
På det stora hela gör en sån här sak inte ett skit för miljön. Redigerat av moparman, 24 March 2017 - 14:40. Postad 24 March 2017 - 15:31
Många bäckar små... Dessutom kanske vi inspirerar andra länder till att göra något liknande för att ta hand om miljön. Postad 24 March 2017 - 15:43
Dock är det ganska motsägelsefullt att bara höja skatter på en grej som bara bidrar till en "liten" del när man subventionerar flyg och inte angriper diverse andra negativa miljöfaktorer. Man borde göra en ordentlig utredning på vad det faktiskt är som orsakar utsläppen och angripa det som blir mest kostnadseffektivt ur utsläppssynpunkt. Postad 24 March 2017 - 15:49
Exakt hur mycket klimatutsläppen kommer att minskas med de nya straffskatterna är oklart men staten drar in mer än vad man betalar ut i premier. De två första åren gör staten ett plus på cirka 600 miljoner kronor. Postad 24 March 2017 - 16:15
Du tycker inte Sverige gör nog ? Hela Sveriges befolkning ryms i en storstad . Så att Sveige på nått sätt skulle vara världens samvete tycker jag är lite naivt. Detta är ju enbart för att få en cash. Har inget med miljön att göra Postad 24 March 2017 - 17:00
Självklart är det för att staten ska få mer pengar som kan läggas på onödiga saker (odugliga kommunpolitiker, mutköp och övrigt nonsens) istället för på det som behövs (vägar, skolor, polis, brandmän och sjukvård).
Att dock ha åsikten "Sverige gör redan tillräckligt för miljön" är lite galet dock Postad 25 March 2017 - 11:35
Meanwhile gör storbankerna en vinst på 92 miljarder utan att någon reagerar nämnvärt...
Klart som fan att vi ska vara ett föregångsland när det gäller miljö om vi kan. Håller med om de oerhört motsägelsefulla flygsubventionerna dock. Postad 25 March 2017 - 18:51
Jag betalar 50 kr per månad för hyra av eluttag så jag vet inte hur populärt det skulle vara att att ta bort timern. Köpte precis nya sommardäck till gamla bilen så det blir troligen inte aktuellt med elbil i år skulle jag tro.
Läste om de nya skatteregler som ska införas 2018 så blir nog det här min sista bensinbil, på något sätt kan man alltid lösa laddningen även om jag måste dra en kabel från balkongen Postad 25 March 2017 - 19:24 Misstänker ironi, men vill ändå förtydliga att det inte är att rekommendera. Postad 27 March 2017 - 08:08
Han kan ju testa, men säkringen lär brinna inom en mikrosekund. Laddning måste göras via ett 16A-uttag. Ett av grundproblem med elbil är att få har 16A-uttag hemma. Redigerat av agpath, 27 March 2017 - 08:09. Postad 27 March 2017 - 14:24
Tesla kräver 16A vad jag läst. Andra kanske klarar sig med ett vanligt 10A-uttag. Postad 27 March 2017 - 15:10
Man kan ställa in laddströmmen 6-16A till Volvos hybrider beroende på vilket eluttag bilen kopplas till. Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |