Postad 12 September 2025 - 11:09
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Tror alla is-bitar säljs endast som passiva, var något som var sämre med det interna kina-kortet - minns inte vad, Jome har endst passiva is-bitar.
De i IS webshop är med förstärkaren, och de som visas på deras FB är också det. Den har optisk ingång, analog ingång på 3,5mm mini-tele, analog ingång RCA och Bluetooth 5.
Men de kanske säljer endast de passiva högtalarna som par med, t ex om den aktiva är trasig från fabrik?
Bristerna med steget är inte i frekvengången utan diverse mindre störningar och sen disten i diskanten pga låg switchningsfrekvens.
Redigerat av Ageve, 12 September 2025 - 11:19.
Postad 12 September 2025 - 12:43
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
De i IS webshop är med förstärkaren, och de som visas på deras FB är också det.
Den har optisk ingång, analog ingång på 3,5mm mini-tele, analog ingång RCA och Bluetooth 5.
Men de kanske säljer endast de passiva högtalarna som par med, t ex om den aktiva är trasig från fabrik?
Bristerna med steget är inte i frekvengången utan diverse mindre störningar och sen disten i diskanten pga låg switchningsfrekvens.
Kanske inte den mest uppdaterade sidan på Internet, är man blind är det svårt att se vad som står där, det är nog bara facebook som uppdateras stadigt av hans fru.
Jag fick frågan muntligen, aktiva eller passiva? Jag vill kunna välja slutsteg.
D-steg är luriga, jag har ett av Amir topp-testat, Nord NC1200 gillade det ett tag men sedan några är det knappt använt. Lustigt nog är Fosi D-stegen förvånandsvärt bra, inget att klaga på ännu.
Redigerat av JOME, 12 September 2025 - 12:49.
Postad 12 September 2025 - 16:28
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Tack för feedback Agave, ska läsa på mer och prova igen.
Det vore intressant att se om mätningar i slutändan visar om 4BT och IS4e är helt lika.
Japp, det hade varit intressant att se mätning med så lika förutsättningar som möjligt. Man kan börja med on-axis.
En annan fråga, har du något exempel på en stativare som mäter utmärkt, som referens att titta på?
Här är några exempel på bra stativare.
Listening window = ett genomsnitt nära on-axis
Early reflections = beräknade första-reflektioner från golv, väggar och tak.
Sound Power = Ett genomsnitt av allt ljud i alla riktningar.
Linjerna ska följa varandra så mycket som möjligt och luta lite neråt mot diskanten off-axis.
Som alltid bör man titta på helheten, och alla grafer.
AsciLab C6B: https://www.spinoram.../index_eac.html
Audio First Fidelia: https://www.spinoram.../index_eac.html
KEF R3 Meta: https://www.spinoram...d-0-degree.html
Revel M105: https://www.spinoram.../index_asr.html
Här är två exempel på riktigt dålig prestanda:
Presonus Eris 3.5: https://www.spinoram.../index_eac.html
Borresen X3: https://www.spinoram.../index_eac.html
Jo de jag har är strippade på Kina elektroniken, driver med Fosi mono amps.
Ok, ja ingen större förlust att bli av med den inbyggda förstärkaren.
Redigerat av Ageve, 12 September 2025 - 21:36.
Postad 12 September 2025 - 20:06
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Böressen är ett ganska kul ex, vad var det dom kostade - +100K någonting ?
Postad 12 September 2025 - 21:19
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Böressen är ett ganska kul ex, vad var det dom kostade - +100K någonting ?
Japp, 120k.
De ingår i Audio Group Denmark, tillsammans med Ansuz.
Bland mycket annat eh… intressant, så har de en 3m nätverkskabel för 77 990 kr: https://www.hifiexpe...Ez9_4TsxHh4PRpu
Postad 13 September 2025 - 09:21
Brinke
-
Brinke
-
Beroende
-
-
1372 inlägg
Bryr man sig det minsta om sin anläggning så lägger man utan att tveka 235-tusen på en meter signalkabel. Svärtan...
https://www.hifiexpe...nalz-d-tc3-rca/
Postad 16 September 2025 - 10:08
parmstig
-
parmstig
-
Amatör
-
-
59 inlägg
Dessa gillade jag verkligen, hatten av för Reference Audio och deras service.
Postad 16 September 2025 - 22:02
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Dessa kablar finns för att det finns köpare helt enkelt, ingen som hänger på forum skulle jag tro.
Det är personer som har en person som får uppdrag att handla en jävligt snyggt system som slår CG's prylar så han får skämmas när de kommer till midsommar. De själva skulle aldrig besöka en hifibutik.
Postad 20 September 2025 - 14:24
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Mellan skurarna igår sprang jag ut igen för att få till en bättre mätning på IS-4e, nyfiken som man är.
Är de så illa som Monacor eller är det någon hemlig ingrediens i såsen?
Jag är ingen expert på att tolka diagramen men ChatGBT5 säger:
-
Smooth and extended response for a 4″ sealed.
-
Low distortion in mid/treble.
-
Very clean group delay.
-
Should sound “fast,” articulate, and neutral when crossed to subs.
För min egen del håller jag med AI boten, jag kör dessa utan sub när jag leker musiker med mina syntar, det låter rent och klart för mina öron. De är designade för att stå 10cm från vägg och med det stödet från rummet funkar det utan sub för mina behov.
Tidigare körde jag KRK, kanske mer bas men inte speciellt övertygande.
Kommentarer? (edit: en 1m mätning ute + 5mm från woofer sammanslaget enligt ASR tråden)
Redigerat av JOME, 20 September 2025 - 15:22.
Postad 20 September 2025 - 15:29
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Kollade lite snabbt bara. Du behöver sänka window på ”gated” delen. Om det är 5ms nu, stega neråt tills vågorna i frekvensgången försvinner. Man får då ett mer exakt resultat dvs ingen rumspåverkan. Om vågorna inte försvinner så beror det på oönskade reflektioner från t ex micstativ.
Tyvärr går det inte att se hur exakt övergången mellan närfält och 1m är på de bilderna. Du kan posta REW-filerna (helst) eller en bild som visar båda överlappade dvs innan sammanfogning.
Gärna före/efter korrigering för baffeldiffraktion med.
Ett klart steg i rätt riktning iaf.
Redigerat av Ageve, 20 September 2025 - 15:32.
Postad 20 September 2025 - 15:38
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Postad 20 September 2025 - 15:51
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Perfekt.
Man kan se på impulsen att det finns reflektioner. Det är därför det blir vågor i frekvensgången. Ökade till 5ms på bilden (från 4.5) och det ser likadant ut dvs du kan använda 5ms utan problem, men du har troligtvis reflektioner från michållare, stativ eller båda.
Ta gärna en bild på mätsetupen så kan jag tipsa om förbättring. Bry dig inte om ifall den ser lite B ut. Är själv knappast stolt över min första setup haha...
Här är en jämförelse (min är mätt i 96 kHz därav info längre upp, spelar ingen roll direkt).
Din IS-mätning:
is4_impuls.png 236.85K
0 Antal nerladdningar
Min IS-bit. Som du ser är det en rak linje efter högtalarens impuls dvs inga reflektioner.
isbit_impuls1.png 236.02K
0 Antal nerladdningar
edit: Är basens frekvensgång korrigerad för baffeldiffraktion? Annars kan jag fixa det.
edit igen: Om basmätningen är enbart elementet så är det precis som du skrev förut, dvs IS har pluggat porten. Ska mäta min IS-bit med porten pluggad för att se hur bra de matchar.
Redigerat av Ageve, 20 September 2025 - 16:02.
Postad 20 September 2025 - 15:59
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Bland studsmattor, hus och grillplats är det svårt att hitta rena ytor.
Ska ta ett ny omgång när jag har lite lugn och ro.
Men denna mätning borde väl kunna avgöra om det finns någon magisk sås?
Postad 20 September 2025 - 16:06
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Bland studsmattor, hus och grillplats är det svårt att hitta rena ytor.
Ska ta ett ny omgång när jag har lite lugn och ro.
Men denna mätning borde väl kunna avgöra om det finns någon magisk sås?
Om man bortser från basen (pluggad vs ej pluggad, och eventuellt ej baffeldiffraktion*), så är de rätt nära upp till 11 kHz där din faller av skarpt. Din är jämnare vid 2-2,5 kHz. Båda har en dipp vid 600-800Hz (skiljer lite där).
Kan det hända att micen inte var helt i nivå med diskanten? Ska kolla mina off-axis mätningar (edit: ser ingen sådan dipp i mina mätningar off-axis).
edit: Angående grill osv så behöver du inte tänka på det som är 1,5+ meter bort bakom högtalaren, och ca 2,5m i sidled. Det är utanför det som hinner fångas upp med 5ms "fönster". Dina reflektioner kommer mycket tidigare/närmare.
* Kan korrigera din mätning där om det inte är gjort. De matchar bra här (skillnaden beror på port vs ej port):
(bortse från allt över ~500 Hz. Det beror på port och sammanfogning)
is vs monacor bas.png 131.8K
0 Antal nerladdningar
Däremot skiljer de i den totala frekvensgången. Är något ändrat där?
Redigerat av Ageve, 20 September 2025 - 17:35.
Postad 20 September 2025 - 17:59
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Gjorde en ny mätning med porten pluggad på Monacor. Använde den passiva högtalaren driven av ett externt slutsteg, dvs inte Kina-förstärkaren i den andra högtalaren.
Här är resultatet, jämfört med din IS-mätning.
Med reservation för att reflektionerna i din mätning kan påverka resultatet (inte mycket dock):
Väldigt likt upp till 1.5 kHz. De skillnader som finns i basen beror troligtvis på olika mätningar/exemplar samt att IS är 1cm högre om jag inte minns fel, dvs en aning mer lådvolym (pga porten som sitter fram, pluggad av IS).
Ingen användbar bas under 100Hz iaf.
Med Monacor finns en dipp vid 2 kHz som inte finns med din IS.
Det finns mindre problem med båda, vid 4.5 kHz och 8-10 kHz. Det blir en dipp med den ena och peak med den andra (små skillnader i vinkeln kan orsaka det pga utsläckningar mellan elementen och/eller spridningsproblem orsakade av elementen i sig).
Vid 11 kHz händer nåt med din dock. En rejäl dipp.
IS vs Monacor 1m pluggad.png 109.26K
0 Antal nerladdningar
Något som är lurigt är step response.
Min mätning:
Diskanten kommer först, och sen bas/mid. Ser helt normalt ut.
Monacor 4BT step response.png 74.38K
0 Antal nerladdningar
Dali Zensor 1 som jämförelse (Stereophile):
712Dalifig6.jpg 16.18K
0 Antal nerladdningar
https://www.stereoph...er-measurements
Din mätning:
Ser sämre, och udda ut. Antingen nåt lurt med din mätning eller så har IS fasvänt basen (borde orsaka en katastrofal dipp om filtret var oförändrat, men det såg ju inte exakt likadant ut på bilderna).
IS 4e step response.png 77.26K
0 Antal nerladdningar
Distorsionen är mycket lägre med porten pluggad.
Mätt vid 96,5 dB på 30 cm avstånd och omräknat till 86dB @ 1m.
Monacor sound 4bt distortion 86db percent.png 194.59K
0 Antal nerladdningar
Monacor sound 4bt distortion 86db.png 211.49K
0 Antal nerladdningar
Att det syns dist högre upp i diskanten beror på högre samplingsfrekvens vid mätningen (96 kHz) dvs mer info kommer med.
Med porten pluggad är (såklart) allt oljud från porten borta. Tyvärr låter det väldigt tunt, utan användbar bas under 100Hz, speciellt när det redan finns en bred dipp vid 500-600Hz.
edit: Använd hörselskydd om du ska mäta dist på den ljudnivån. UMIK-2 är SPL-kalibrerad i REW dvs du kan använda genomsnittet som referens (alltid lite subjektivt).
edit igen: Testade att applicera baffelkorrektion på din basmätning, och det blev väldigt liten skillnad på slutresultatet eftersom du hade sammanfogat de på så låg frekvens (280Hz).
Runt 400-500Hz är vanligare, eftersom man får högre upplösning då (gated = upplösningen minskar vid lägre frekvenser).
Här är de båda iaf:
De gröna linjerna har jag lagt till. Som du ser har bas/mid-elementet resonanser där, och det är anledningen till att man får peakar och utsläckningar i diskanten (beroende på fasen). Elementen släcker ut eller förstärker varandra helt enkelt. Det finns mycket värre exempel dock, och det är vanligt med billiga högtalare.
IS korrigerad bas med linjer.png 120.73K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 20 September 2025 - 19:55.
Postad 20 September 2025 - 19:54
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Jag såg aldrig GD för Monacor, hur jämför den sig?
Postad 20 September 2025 - 20:03
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Jag såg aldrig GD för Monacor, hur jämför den sig?
Det går inte att få helt pålitliga GD-resultat över hela frekvensomfånget med dessa mätningar. Det krävs egentligen ekofri kammare (eller Klippel NFS).
Så här ser gated-responsen ut iaf (info ner till 200Hz):
monacor gd 200hz och upp.png 62.13K
0 Antal nerladdningar
Så här ser den kombinerade responsen ut. "Bruset" under övergången spelar ingen roll för frekvensgången, men GD ser värre ut än det är.
Stängd port:
monacor 4bt gd.png 125.29K
0 Antal nerladdningar
Öppen port:
monacor 4bt gd port oppen.png 100.61K
0 Antal nerladdningar
Här är IS och Monacor (stängd port) med 100ms window och 1/12 smoothing. Övergång runt 500Hz på båda:
is 4e group delay smoothed.png 85.18K
0 Antal nerladdningar
monacor gd smoothed.png 84.98K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 20 September 2025 - 21:37.
Postad 21 September 2025 - 12:22
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Mätte den "aktiva" högtalaren idag, dvs den med inbyggd förstärkare. Resultatet är alltså med Kina-steget aktivt, och porten pluggad.
Det skiljer också en hel del från min vanliga metod (Toslink bitkorrekt från uppspelningsdator (24/96) till Denon-receiver, och sen högtalaren kopplad till den).
Denna gången blev det 3,5mm analogt från speldatorn (Asus X570-F Gaming moderkort) direkt till Monacor-högtalaren.
Hursomhelst, här är resultatet:
monacor 4bt aktiv vs passiv quasi.png 105.32K
0 Antal nerladdningar
Väldigt likt överlag, men dippen vid 2 kHz är nästan borta. Det förklaras nog av ojämn kvalitet på elementen. Antingen har diskanten lite högre känslighet, eller så har basen lite lägre. Det handlar om ca 1dB skillnad från 2 kHz och uppåt.
Jag tror inte att det beror på förstärkaren, eftersom skillnaden börjar vid delningen och är konstant upp i frekvens.
2 kHz dippen är lite mindre med den aktiva ändå, och lustig nog är frekvensgången i basen identisk ner till 100Hz trots förstärkare som tar upp lådvolym.
Så här ser den ut jämfört med IS:
aktiv monacor vs is4e.png 108.44K
0 Antal nerladdningar
Med 1/12 smoothing på båda för att dölja vågorna i din mätning (tappar upplösning med):
monacor 4b vs is 4e smoothing.png 107.17K
0 Antal nerladdningar
De är väldigt lika, bortsett från 11 kHz dippen med din. Det hade varit intressant att se mätning på din andra högtalare med (hela mätningen komplett som du bifogade innan dvs med närfält med). Dels för att se om det är något fel på diskanten i den du har mätt, och dels för att se om båda elementen har samma resonans-peakar.
edit: Testade att mäta på 75 och 50cm avstånd med, och resultatet är nästa identiskt eftersom högtalaren är så liten.
Du kan med andra ord mäta din inomhus på 50cm avstånd och undvika bakgrundsbruset, så länge du bara mäter on-axis (off-axis kan påverkas av det korta avståndet, speciellt vertikalt).
Tänk på att ha så mycket avstånd som möjligt åt alla håll, helst med micen mitt i ett tomt rum, och halvvägs till taket i höjd. Högtalaren kan stå 1m från bakre vägg eftersom den reflektionen inte hinner fram till micen inom 5ms.
monacor 4bt 1m vs 75cm vs 50cm.png 77.44K
0 Antal nerladdningar
Gjorde ett antal test runt on-axis med, och det är inte så noga där. 1cm upp, ner eller i sidled gjorde knappt någon skillnad, men försök mäta så när diskanthöjd som möjligt. Det gav jämnast frekvensgång med min.
Redigerat av Ageve, 21 September 2025 - 13:05.
Postad 21 September 2025 - 19:03
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Väldigt intressant.
En del högtalare låter helt fantastiskt med enklare musik, sång trumma bas. Som att vara i publiken, men med en full orkester som spelar en Beethoven symfoni blir det en lite rörig upplevelse, mycket som händer och högtalaren ”hinner inte riktigt med”.
En annan högtalare kan återge hela orkestern med stor inlevelse.
Kan man ana den typen av egenskaper ur dessa diagram man ser på Erin’s sida?
Postad 21 September 2025 - 20:37
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
En sak som är svårt att mäta, om ens möjlig är detaljnivå.
Och det kan göra att en högtalare som kanske inte mäter spec bra kan spela detaljerat som få utan att låta vasst.
Däremot kan man via spinorama få bra med info om hur rummet/högtalare kommer agera ihop.
Reflektioner som reflekterar något skevt vs direkt strålande kommer låta konstigt.
Ja man kan ge sig på förstareflexerna men då finns risken att man förlorar bredd/höjd i återgivningen. (oftast första grafen Erin postar)
Postad 21 September 2025 - 21:26
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Kan man ana den typen av egenskaper ur dessa diagram man ser på Erin’s sida?
Japp, Erin mäter multitonsdistorsion och kompression med. Det i kombination med spinorama-datan och resten av graferna ger en bra bild av hur högtalaren presterar både tonalt sett och dynamiskt. Fast mätningarna är inte alltid helt enkla att tolka (dvs kombinationen av de). När man har hittat högtalare som mäter bra får man lyssna och välja de man föredrar helt enkelt.
Just att det rör ihop sig när mycket händer beror på distorsion, och det är inte säkert att det syns vid en vanlig THD-mätning. Det är ju bara ett enkelt svep.
Egentligen kan man säga att alla 2-vägs högtalare har en svaghet vid multiton, eftersom samma element återger bas och mellanregister. Högkvalitativa (och korrekt delade) element kan hantera det mycket bättre såklart, men inte lika bra som en 3-vägs konstruktion med motsvarande kvalitet.
Kompression innebär att högtalaren ändrar sig tonalt vid högre volym och/eller över tid vid belastning. Det kan både resultera i högre och lägre nivå vid olika frekvenser.
Från Erins hemsida:
The following tests are conducted at (4) approximate equivalent output volumes: 70/79/87/96dB @ 1 meter. The (4) voltages listed in the legend result in these SPL values. This test signal is dense, similar to pink noise and excites the entire spectrums listed below at the same time. The test signal lasts 30 seconds. This is different than the sine wave test signal used to measure frequency response. The purpose of this distortion and compression test is to illustrate how much (if at all) the output changes as a speaker’s components temperature increases (i.e., voice coils, crossover components) over time.
Given the test signal is similar to pink noise and exciting the entire spectrum at the same time I also include compression results, which is captured at the same time distortion is captured. Sometimes these results differ from the compression results you see above (namely with powered designs incorporating DSP-based limiting).
Note: The KLIPPEL software shows compression in the positive scale.
Två exempel, först en bra (3-vägs center):
Kompression. Knappt någon skillnad mellan 70dB och 96 dB SPL.
Compression of Transfer Function revel H(f) full.png 95.1K
0 Antal nerladdningar
Multitonsdist. Vid högsta nivån (96dB SPL @ 1m) ligger det i stort sett under 1% över hela frekvensområdet:
mton full (1) rvl.png 154.78K
0 Antal nerladdningar
Och sen en mindre bra. Sorry, men Börresen X3 igen. 
Compression of Transfer Function borresen H(f) full.png 147.65K
0 Antal nerladdningar
Den är också fascinerande dålig på multiton, med som mest 25-28% dist strax över 2 kHz:
mton full.png 186.86K
0 Antal nerladdningar
https://www.erinsaud...s/revel_c426be/
https://www.erinsaud...rs/børresen_x3/
Ibland missförstås info som den ovan, och folk säger "men jag spelar ju aldrig så högt".
Det handlar inte om det. Musik är dynamisk, och genomsnitt är inte det samma som peak. En dynamisk högtalare återger transienter utan kompression och hörbar distorsion, och ju mer som händer i inspelningen, desto mer krävande blir det.
Redigerat av Ageve, 21 September 2025 - 21:36.
Postad 23 September 2025 - 09:31
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Intressant, jag har aldrig lyssnat på någon Börresen.
Vad jag tycker är svårt med att lyssna sig fram till vad som är bättre än något man har, är att hålla isär annorlunda & bättre.
Det är lätt att lura sig själv där.
Men för att förstå mer vad detaljerade mätningar kan bidra med så köpte jag ett par snygga KEF R3 Meta i förra veckan.
Och det var varit mycket lyssning, funderingar och jämförelser med andra högtalare! Riktigt kul. Den kan verkligen fylla en rum med stor mustig musik.
Dock kan den vara väldigt basig, kör jag den öppen port och har ljudisolerade dörren stängd så tryckutjämnar min öron när jag sväljer
Det blir för viss musik helt proppad och för det mesta halvt proppad, lite bökigt men basporten är inte så "välstämd" som andra högtalare jag har.
Jag kan inte fysiken kring det, med "välstämd" menar jag som en annan stativare jag har med helt öppen port som funkar med kraftig bas för alla sorters musik, från Zimmer till Händel i mitt rum.
Men en sak jag blir lite fundersam över är när jag satt och lyssnade på svensk liveinspelad Jazz.
"Take the A-Train" från skivan Live is Life med Arne Domnérus & Lars Erstrand.
Cymbalslagen låter lite "schthh schthh schhh", väldigt mjuk liksom.
Kopplar jag in IS4e istället för KEF så kommer även ljudet av en träpinne mot cymbalen, "Pschthh Pschthh Pschhh".
Ska kolla hur det är med mina andra icke IS högtalare ikväll.
Vore intressant att höra från andra i tråden också, Monacor borde också ger "pschhh"?
Trevlig Tisdag
Redigerat av JOME, 23 September 2025 - 09:47.
Postad 23 September 2025 - 16:34
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Ju lägre en högtalare går ner i frekvens ju mer kommer rummets problem fram.
Enligt Erins mätning vill dom ha lite väggstöd och han lade även med mätning på pluggad port.
Så i dit fall, ut med dom från vägg, att plugga porten gör att dom faller Väldigt snabbt.
Eller så gillar du inte en högtalare med mycket bas 
Redigerat av johan b-lund, 23 September 2025 - 16:35.
Postad 23 September 2025 - 19:18
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Vad jag tycker är svårt med att lyssna sig fram till vad som är bättre än något man har, är att hålla isär annorlunda & bättre.
Det är lätt att lura sig själv där.
Japp, det är bland det svåraste med ljud - att vara objektiv och "rättvis". Man vänjer sig vid det man har helt enkelt, och det som avviker, även om det är bättre, tycker man kanske till en början är sämre. Ännu lurigare är att mycket av den effekten verkar försvinna vid kontrollerade blindtester. Där vinner de som har minst hörbara resonanser och bäst prestanda on- och off-axis.
https://www.youtube....DuUtxPM&t=4289s
KEF R3 går ovanligt djupt i basen för att vara en stativare, ner till runt 30 Hz i rum.
Att stänga porten på en väldigt liten högtalare som IS/Monacor resulterar i att man i stort sett inte får någon bas alls under 100 Hz (kanske 80Hz i ett litet rum om de placeras nära väggen). Väldigt stor skillnad mellan de båda med andra ord.
Jag lyssnade lite på mina Monacor med porten pluggad, och frekvensgången är ju väldigt lik IS-högtalaren. Det låter väldigt tunt. Det beror inte bara på bristen av djupbas som sagt, utan även på att nivån under dippen vid 600-700Hz också är lägre än resten av ljudet.
Kruxet med det är ju att man "blir av med" basproblem i rummet om det inte finns någon bas till att börja med, men en högtalare utan bas låter inte bra. Faktum är att i kontrollerade blindtester så står basen för ca 30% av det totala omdömet, och de som rullar av tidigt presterar sämre.
Här är ett exempel från videon ovan. Samma högtalare men olika placering. Problemen är som störst under 100Hz och rummet påverkar mycket upp till runt 400-500Hz:
Skärmavbild 2025-09-23 kl. 21.33.45.png 248.2K
0 Antal nerladdningar
Här är iaf lite tips från manualen till R3 Meta:
Skärmavbild 2025-09-23 kl. 19.41.01.png 40.91K
0 Antal nerladdningar
Skärmavbild 2025-09-23 kl. 19.41.49.png 61.93K
0 Antal nerladdningar
Med placeringen på din bild ovan ska porten vara pluggad med andra ord, men du får djupare bas om du låter den vara öppen eller iaf halv-öppen och placerar de längre ut i rummet, helst då på riktiga stativ.
Hyllor med ytor nära högtalaren påverkar ljudet negativt, som du såg speciellt med dina första mätningar på IS-högtalaren.
Angående ljudet hos R-serien så har jag lyssnat en hel del på golvaren R5 och centern R2c.
Neutralt och bra ljud men en aning "snälla" i karaktären. Inte lika dynamiska som t ex Revels Performa-serie (jämförde de i samma rum).
Redigerat av Ageve, 23 September 2025 - 20:42.
Postad 24 September 2025 - 13:59
Dakota 57
-
Dakota 57
-
Lärjunge
-
-
420 inlägg
[quote name="Brinke" post="4678622" timestamp="1757751700"]Bryr man sig det minsta om sin anläggning så lägger man utan att tveka 235-tusen på en meter signalkabel. Svärtan... https://www.hifiexpe...nalz-d-tc3-rca/[/quot Anzus har även signalkabel för 5900kr per par , man kan nog inte höra någon större skillnad dom emellan .
Postad 29 September 2025 - 14:43
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Japp, det är bland det svåraste med ljud - att vara objektiv och "rättvis". Man vänjer sig vid det man har helt enkelt, och det som avviker, även om det är bättre, tycker man kanske till en början är sämre. Ännu lurigare är att mycket av den effekten verkar försvinna vid kontrollerade blindtester. Där vinner de som har minst hörbara resonanser och bäst prestanda on- och off-axis.
KEF R3 går ovanligt djupt i basen för att vara en stativare, ner till runt 30 Hz i rum.
Att stänga porten på en väldigt liten högtalare som IS/Monacor resulterar i att man i stort sett inte får någon bas alls under 100 Hz (kanske 80Hz i ett litet rum om de placeras nära väggen). Väldigt stor skillnad mellan de båda med andra ord.
Jag lyssnade lite på mina Monacor med porten pluggad, och frekvensgången är ju väldigt lik IS-högtalaren. Det låter väldigt tunt. Det beror inte bara på bristen av djupbas som sagt, utan även på att nivån under dippen vid 600-700Hz också är lägre än resten av ljudet.
Kruxet med det är ju att man "blir av med" basproblem i rummet om det inte finns någon bas till att börja med, men en högtalare utan bas låter inte bra. Faktum är att i kontrollerade blindtester så står basen för ca 30% av det totala omdömet, och de som rullar av tidigt presterar sämre.
Här är ett exempel från videon ovan. Samma högtalare men olika placering. Problemen är som störst under 100Hz och rummet påverkar mycket upp till runt 400-500Hz:
Skärmavbild 2025-09-23 kl. 21.33.45.png
Här är iaf lite tips från manualen till R3 Meta:
Skärmavbild 2025-09-23 kl. 19.41.01.png
Skärmavbild 2025-09-23 kl. 19.41.49.png
Med placeringen på din bild ovan ska porten vara pluggad med andra ord, men du får djupare bas om du låter den vara öppen eller iaf halv-öppen och placerar de längre ut i rummet, helst då på riktiga stativ.
Hyllor med ytor nära högtalaren påverkar ljudet negativt, som du såg speciellt med dina första mätningar på IS-högtalaren.
Angående ljudet hos R-serien så har jag lyssnat en hel del på golvaren R5 och centern R2c.
Neutralt och bra ljud men en aning "snälla" i karaktären. Inte lika dynamiska som t ex Revels Performa-serie (jämförde de i samma rum).
Ja, manualen följde med i kartongen och det är den jag utgått ifrån för placering och portning.
De står helt enligt rekommendationen vid min lyssning.
Postad 29 September 2025 - 15:25
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Har läst och försökt förstå mer om varför Toole's testpaneler föredrar den jämt spridande högtalaren.
Kommer man in i mitt rum där R3 Meta spelar får man en wow det låter så stort och fylligt känsla, det får jag med.
När jag sätter mig och lyssnar mer fokuserat på tex ett klassiskt verk så saknar jag engagemanget i musiken.
Varför?
Toole skriver: "Speakers that excelled at precise imaging and neutrality (AA) could feel restrained in dynamics/spatial energy, while others (like E) felt more lively or impactful, at the cost of some unevenness."
Andra anslyser:
-
Type E (3-way, phase-corrected, low diffraction cabinet): (den några gillar)
Likely had less energy stored in the cabinet and fewer diffraction artifacts at edges, so transient edges (like a bow digging into a violin string) can sound more “snappy” or “immediate.” Designers may have aimed at preserving time-domain behavior and minimizing smearing.
-
Type AA (2-way dynamic): (den många gillar)
Though it measured smoother in frequency and off-axis balance (hence it won in Toole’s preference tests), it may have sounded a little more polite on transients. If the driver or crossover integrates in a way that slightly rounds the leading edge, the “bite” of a bow stroke might be softened.
En till kommentar, av Toole's slutsatser:
-
If you’re listening in a reflective room, a speaker with stronger directivity (like a dipole or low-diffraction design) can make bow strokes feel more physical, since less energy is diffused into the room and more of the transient is delivered directly.
-
The AA’s smoother power response may distribute sound more evenly into the room, giving a “well-blended” but perhaps less percussive presentation.
Uppväxt i en familj med musiker har jag som liten lekt i närheten av en pianoflygel, jag har varit på otaliga orkesterkonserter.
När jag hörde Harbeth, Spendor och senare IS fick jag en annan känsla, levande instrument.
Så min slutsats är att jag och några få andra prioriterar "E" typen av högtalare för de framställer akustiska instruments på ett verkligare sätt.
Ska jag lyssna på klassisk musik väljer jag faktiskt IS-4e framför R3 Meta, instrumentens dynamik överväger bristen på bas.
Medans låten Hush gör sig bättre i R3 Meta av uppenbara skäl.
Postad 29 September 2025 - 16:08
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Eftersom jag också har IS Monitor8 så behöver jag inte 4e för lyssning.
Jag blev nu nyfiken på hur R3 Metas (Typ AA) fantastiska spridning funkar i mitt rum, jämfört med Monitor8 (Typ E kanske?).
Notera att jag är helt medveten om att jag mest mäter rummet med en högtalare i.
Jag vill se hur en mikrofon mäter vad mina öron hör, inget annat.
Jag satte umik-2 på MLP och levlade båda högtalare för 1kHz 75dB inför test, de hade exakt samma position på stativ vid mätningen.
Röd är R3 Meta och blå IS Monitor8. Smoothing 1/24.
Postad 29 September 2025 - 16:47
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Mja, -10dB vid 30Hz, mot 75dB på 1khz när jag provade med halv plugg. Ska testa utan plugg också.
Jag tror kanske att R3 har någon resonans faktiskt.
När jag lyssnar på en pianokonsert i R3 upplever jag att pianot har en värme i tonen som att locket är på flygeln eller något. På 4e och M8 låter pianot klart och rent så som flygeln i rummet ovanför mitt lyssningsrum.
Hur kan man mäta om en högtalare har resonanser, är det bara distortion eller finns annat sätt?
Jag minns att jag hörde resonanser när en oboe spelade i en Sonos Faber (130 tsek) i en butik i sthlm.
De såg bara sura ut och avfärdade mig direkt som att jag var tokig 
Redigerat av JOME, 29 September 2025 - 17:18.
Postad 29 September 2025 - 20:48
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Eftersom jag också har IS Monitor8 så behöver jag inte 4e för lyssning.
Jag blev nu nyfiken på hur R3 Metas (Typ AA) fantastiska spridning funkar i mitt rum, jämfört med Monitor8 (Typ E kanske?).
Notera att jag är helt medveten om att jag mest mäter rummet med en högtalare i.
Jag vill se hur en mikrofon mäter vad mina öron hör, inget annat.
Jag satte umik-2 på MLP och levlade båda högtalare för 1kHz 75dB inför test, de hade exakt samma position på stativ vid mätningen.
Röd är R3 Meta och blå IS Monitor8. Smoothing 1/24.
När du mäter i rum är det bäst att köra flera svep, helst 5-10st med micen flyttad några centimeter varje gång, runt lyssningsplatsen.
Klicka sen på "Average the responses" längst ner i REW, så får du en bättre bild av hur högtalaren presterar i rummet.
Gå till preferences, fliken view och kryssa ur "use thicker traces for averages".
ERB-smoothing motsvarar mer vad öronen/hjärnan hör i rum med.
Här är dina mätningar med ERB:
IS8 och KEF R3 i rum JOME.png 96.58K
0 Antal nerladdningar
Eftersom de har snarlik frekvensgång under 1 kHz, så beror det till stor del på rummet. Över 1 kHz är det högtalarna man ser här, och R3 är mycket jämnare bortsett från en peak, men det är inte säkert att den hade funnits där med metoden jag nämnde ovan.
IS Monitor 8 (?) sticker iväg rejält över 4 kHz dvs väldigt ljusa.
När jag lyssnar på en pianokonsert i R3 upplever jag att pianot har en värme i tonen som att locket är på flygeln eller något.
Det är typiskt för rumsresonanser. På skoj kan du testa att högpassfiltrera inspelningen vid 100 Hz (går att göra i Audacity t ex). Om det låter "renare" då så vet du vad anledningen är iaf.
Med det sagt, så tycker jag personligen att t ex Revel F208 är i en annan liga jämfört med KEFs R-serie på just piano. Ett simpelt exempel är låten Within på Daft Punk - Random Access Memories. Det räcker med några sekunder i början för att höra skillnaden. Det låter som ett riktigt piano med Revel (är också uppväxt med piano hemma).
Jag tror att det till stor del beror på dynamiken.
Hur kan man mäta om en högtalare har resonanser, är det bara distortion eller finns annat sätt?
Det kräver ekofri mätning både on-, och off-axis. CTA-2034 / Spinorama är det bästa sättet hittills att sammanställa det på eftersom man får mycket info från en enda bild.
Om det finns en peak on-axis, som inte försvinner off-axis, då vet man att det är en resonans.
Resonanser är bland det viktigaste att undvika med högtalare, eftersom det direkt sticker ut som onaturligt. Alla verkliga ljud bygger ju på resonanser, och om det läggs till nya så märks det direkt.
edit: En del mäter lådresonanser med en accelerometer, men det enda det visar är om lådan vibrerar där eller inte. Det säger inget om eventuell påverkan på ljudet.
edit: Angående R3 Meta, så har Erin mätt den med. Inga resonanser:
https://www.erinsaud...rs/kef_r3_meta/
Redigerat av Ageve, 29 September 2025 - 21:23.
Postad 30 September 2025 - 09:26
JOME
-
JOME
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
När du mäter i rum är det bäst att köra flera svep, helst 5-10st med micen flyttad några centimeter varje gång, runt lyssningsplatsen.
Klicka sen på "Average the responses" längst ner i REW, så får du en bättre bild av hur högtalaren presterar i rummet.
Gå till preferences, fliken view och kryssa ur "use thicker traces for averages".
ERB-smoothing motsvarar mer vad öronen/hjärnan hör i rum med.
Här är dina mätningar med ERB:
IS8 och KEF R3 i rum JOME.png
Eftersom de har snarlik frekvensgång under 1 kHz, så beror det till stor del på rummet. Över 1 kHz är det högtalarna man ser här, och R3 är mycket jämnare bortsett från en peak, men det är inte säkert att den hade funnits där med metoden jag nämnde ovan.
IS Monitor 8 (?) sticker iväg rejält över 4 kHz dvs väldigt ljusa.
Det är typiskt för rumsresonanser. På skoj kan du testa att högpassfiltrera inspelningen vid 100 Hz (går att göra i Audacity t ex). Om det låter "renare" då så vet du vad anledningen är iaf.
Med det sagt, så tycker jag personligen att t ex Revel F208 är i en annan liga jämfört med KEFs R-serie på just piano. Ett simpelt exempel är låten Within på Daft Punk - Random Access Memories. Det räcker med några sekunder i början för att höra skillnaden. Det låter som ett riktigt piano med Revel (är också uppväxt med piano hemma).
Jag tror att det till stor del beror på dynamiken.
Det kräver ekofri mätning både on-, och off-axis. CTA-2034 / Spinorama är det bästa sättet hittills att sammanställa det på eftersom man får mycket info från en enda bild.
Om det finns en peak on-axis, som inte försvinner off-axis, då vet man att det är en resonans.
Resonanser är bland det viktigaste att undvika med högtalare, eftersom det direkt sticker ut som onaturligt. Alla verkliga ljud bygger ju på resonanser, och om det läggs till nya så märks det direkt.
edit: En del mäter lådresonanser med en accelerometer, men det enda det visar är om lådan vibrerar där eller inte. Det säger inget om eventuell påverkan på ljudet.
edit: Angående R3 Meta, så har Erin mätt den med. Inga resonanser:
https://www.erinsaud...rs/kef_r3_meta/
Ska testa mätning med många svep.
Angående filter 100hz känns inte relevant eftersom jag kan ställa dit M8 eller en Kroma högtalare utan att få denna varmare ton. Men strunt i det, "it is what it is" och man får fokusera på det som är bra.
Within - Hur har jag missat den, håller med om pianot, väldigt bra inspelat. Lite "för modern" sångröst för mig bara
Jag får kontra med Chopin: Nocturne No.15 in F-minor, med Maurizio Pollini (2005). Bonus här är att man ibland kan höra pianisten nynna svagt medan han spelar. Gammal farbror.
Angående R3 Meta så köpte jag den på din rekommendation på högtalare som uppfyller Toole's preferensstudie, jag har kollat Erins innan . Men har inte sett video materialet ännu, jag inte ville "ärva får många åsikter".
Jag ville helt enkelt veta hur "bra AA" högtalare låter på riktigt och hur skillnader träder fram mellan Toole's typer i studierna.
Att bara låna hem något över en helg skulle aldrig ge mig tid för en ärlig bedömning, och alldeles för lätt att bara lämna tillbaka och säga "nä det var skit".
Ljusheten i M8 är jag medveten om och jag gillar det, tidigare hade jag på samma position IS 6-12 i massiv ek.
Den var lite mjukare i både diskanten och basen, även om 12" verkligen kunde förmedla ett naturligt djup från en baskagge.
M8 är mer detaljerad, går kanske inte lika djupt men har en fastare punch om man säger så.
Jobbar ofta hemifrån och då går den hela dagen, har hört att studiomusiker också gillar den för detaljerna utan örontröttheten.
Postad 30 September 2025 - 10:52
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Ja, klart R3 Meta är en bra högtalare. När man kommer upp till den nivån så får man lyssna och välja de man gillar bäst som sagt.
En del föredrar den lite smalare spridningen som coax-elementet ger t ex, medans andra föredrar den lite bredare som Revel ger.
Bland det svåraste att se vid mätning är dynamiken. Kompression och multitonsdist vid ökande SPL är en bra bit på vägen, men som sagt. Lyssning behövs ändå, så att man får det man föredrar.
Du ska inte bortse från < 100 Hz heller, eftersom rummet har väldigt stor påverkan där. IS 4e har t ex knappt någon bas vilket gör att man inte får de problemen, men ljudet blir istället väldigt tunt, såklart.
En högtalare som har jämn frekvensgång i basen kan ändå få ett ojämnare resultat i rum om det finns en rumsnod där den sämre högtalaren har en dipp t ex. Därför är det alltid en fördel med parametrisk EQ under (men inte över) 500 Hz, speciellt i små rum.
Jag kör utan det i mitt vardagsrum, men det är ett stort rum med öppen planlösning, och de står långt från väggen bakom.
Mitt tips är att du bara lyssnar på dina KEF i ett par veckor. När man väl har vant sig vid en mer korrekt återgivning, så blir det enklare att höra bristerna med de som avviker.
Personligen hade jag inte stått ut med diskanthöjningen som IS Monitor 8 har på din bild.
Det påminner om "estimated in-room response" för IS-biten. Den låter väldigt ljust, och med porten stängd blev det ännu värre eftersom mycket av basen försvann. Bilden är med porten öppen dock.
M_S4BT_estimated inroom response.png 92.74K
0 Antal nerladdningar
Denna bilden är nog inte helt korrekt, men visar ungefär hur den presterar i rum med porten stängd. Har bara lagt ihop den nya basresponsen med estimated in-room och splittat vid 640 Hz där de möts:
monacor 4bt estimated med port stangd.png 94.89K
0 Antal nerladdningar
Den röda linjen visar hur den hade "lutat" om den hade neutral återgivning. Eftersom frekvensgången är väldigt lik din IS 4e, så ser det troligtvis ungefär likadant ut med den. För mycket diskant, precis som med IS Monitor 8 i rum ovan.
edit: APO / Peace är en gratis parametrisk EQ för Windows:
https://sourceforge....-apo-extension/
Där kan man applicera färdiga EQ-presets från spinorama.org (behövs inte med R3 Meta), och skapa nya baserat på rumsmätning som jag beskrev ovan. Korrigera bara under 500 Hz som sagt.
Det hade förresten varit intressant att se mätning på Monitor 8 med samma metod som du mätte IS 4e innan. Eftersom du bara mäter on-axis, så kan du lägga den ner på stativet, och placera micen rakt framför diskanten.
Om diskanthöjningen finns on-axis, utan rumspåverkan, så är det en medveten frekvensgång (om de mäter). Om den är bättre on-axis, så beror det på dålig spridning, vilket är vanligt med högtalare som inte är designade med kontrollerad direktivitet.
Redigerat av Ageve, 30 September 2025 - 13:26.
Postad 08 December 2025 - 22:14
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Här är en kandidat till årets julklapp:
https://intelligents...rnan/gdis-p400/
Skärmavbild 2025-12-07 kl. 00.43.57.jpg 55.13K
0 Antal nerladdningar
Bara 12500kr...
"Enligt tillverkaren 2 x 400watt."
Postad 08 December 2025 - 22:45
Anton
-
Anton
-
Beroende
-
-
1046 inlägg
Vad säger man…..
Världsklass haha
Postad 09 December 2025 - 04:35
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10550 inlägg
Postad 09 December 2025 - 14:48
hmarkstrom
-
hmarkstrom
-
Guru
-
-
5177 inlägg
Det verkar inte kunna bygga saker då de inte får till en så enkel sak som utskärningen till en USB kontakt.
Postad 09 December 2025 - 17:04
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Det där är väl inte ens lagligt?
Postad 09 December 2025 - 18:40
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Kollade på Gdis hemsida, inte ens riktiga produktbilder utan klipp o klistra där dom olika delarna inte ens har samma betraktningsvinkel.
Säljer man så lite att produkterna inte finns eller är man bara lat ?

Gör ont i mina ögon att titta på...
Postad 09 December 2025 - 18:44
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
En annan sak, är det här samma företag ?
Is burkarna
https://g2labs.org/
Georgios hemsida
https://gdisaudio.com/
Postad 09 December 2025 - 19:54
genstruktur
-
genstruktur
-
Guru
-
-
5655 inlägg
Det blir ju bara värre och värre? Tejpade kontakter 😄
Redigerat av genstruktur, 09 December 2025 - 19:54.
Postad 09 December 2025 - 23:12
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
En annan sak, är det här samma företag ?
Troligtvis ja. Båda märkena visas här, och IS är listade som återförsäljare för båda.
https://intelligentsound.se/g_dis/
Redigerat av Ageve, 09 December 2025 - 23:33.
Postad 09 December 2025 - 23:46
Demon Slayer
-
Demon Slayer
-
Guru
-
-
5020 inlägg
Orkar knappt läsa med alla fel i texten.
Postad 09 December 2025 - 23:57
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Orkar knappt läsa med alla fel i texten.
Ingen större förlust. En massa snömos utan någon koppling till vetenskap (från Georgios då).
Han höll på med (och gör nu igen verkar det som) NOS (non-oversampling) DACar för att de ”låter bättre” vilket är 24-karats BS.
Här är en bild på insidan av ett G-Dis slutsteg förresten:
IMG_9340.jpeg 112.15K
6 Antal nerladdningar
Redigerat av Ageve, 10 December 2025 - 00:17.
Postad 10 December 2025 - 08:20
MusicAnn
-
MusicAnn
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Postad 10 December 2025 - 09:46
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Ingen större förlust. En massa snömos utan någon koppling till vetenskap (från Georgios då).
Han höll på med (och gör nu igen verkar det som) NOS (non-oversampling) DACar för att de ”låter bättre” vilket är 24-karats BS. 
IMG_9340.jpeg
Vad är där att säga...
Gergios gjorde ett klass a steg en massa år tillbaka som var både välbyggt och välljudande.
Men det var då det...
Postad 10 December 2025 - 19:50
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2484 inlägg
IMG_9340.jpeg
Är det där Silk 050 som hänger och sladdrar månntro?
Postad 10 December 2025 - 22:09
Loco.spk
-
Loco.spk
-
Mästare
-
-
3394 inlägg
Sannolikt. Fastsatt med tejp förstås, är det high end så är det 
Postad 11 December 2025 - 08:01
BioMartin
-
BioMartin
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Postad 11 December 2025 - 10:48
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
Sannolikt. Fastsatt med tejp förstås, är det high end så är det 
Det kanske är kryobehandlad kolfibertejp från Furutech, levererad av Svalander.
Postad 11 December 2025 - 15:29
johan b-lund
-
johan b-lund
-
Mästare
-
-
3408 inlägg
Jag tro jag ska bli kabeltillverkare !
Har tillgång till en massa roliga grejer på jobb.
Corona behandling - arrangerar om elektronerna på ett material via plasma.
Metall mår dock inte bra av det men det säger vi inget om - plasma låter coolt.
Sen dra vi in det i en Ebeam - strålning som är uppe i beta registret.
Radioaktiv process - hade varit direkt livsfarligt att köra metallmaterial i den då man laddar upp det som ett batteri.
Fast med ett par hundra tusen volt som om det jordas skapas en båge långt starkare än en svetslåga.
Grejen är att plaster kan cross linkas - man skapar ett nytt extremt tålig material.
Lägger till VHP sterilisering - väteperoxid i plasma form.
Via Ebeamen har vi Nitrogen - kallt är bra för kablar har jag hört
Och sist kör vi autoklav i 134°
Ett par "coola" effekter - lite smaskig text ? massa pengar på banken...
Även taggad med Högtalare, Intelligent sound
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
JEGS76
, 01 Jan 2025
Bose, Slutsteg, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Hembiopaket →
Startad av
joesoes
, 12 Apr 2024
Sonos, Högtalare
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
mattepattematte
, 19 Jan 2023
Högtalare, Diy
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Startad av
insaniac
, 24 Nov 2022
högtalare, vintage, special
|
|
|
|
|
Ljud →
Högtalare →
Subwoofrar →
Startad av
Mr_x
, 13 Mar 2021
SVS PB-1000 Pro, subwoofer och 2 fler...
|
|
-
Populärt
45 svar
- 21866 visningar
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|