Postad 25 June 2013 - 11:55
Postad 25 June 2013 - 19:23
Och vilket vatten det måste vara! Har haft ett antal av 10:an som jag fortfarande älskar. Sedan 12:an som var en kraftig buse(men god), fick man svälja försiktigt. 14 lättade man upp med lite bourbonfat, fantastiskt balanserad och betydligt snällare att inmundiga. Och ikväll får jag se hur Orkney Bere smakar, bidde en sådan idag.Ja Arran Malt har ju bara hållt på sedan 1995 och det måste väl räknas som rätt unget. Men på 1800-talet fanns det ca 50 destillerier på ön dock var dom flesta illegala. I början av 90-talet gjorde Glasgows universitet en stor undersökning och kom bl.a fram till att Skottlands renast vatten fanns just på Arran i form av Loch na Davie och det är just därifrån som Arran Malt tar sitt vatten.
Postad 25 June 2013 - 21:08
Postad 26 June 2013 - 10:40
Käre dryckesbroder, tyvärr är jag rädd att jag lurade dig lite. Blev inget igår, kom hem för sent. Hoppas på bättre lycka idag.Jag får väl sympatidricka med dig laddie och hälla upp en dram av Orkney Bere, Slàinte!
Postad 26 June 2013 - 19:52
Om någon gjort det hur tyckte ni att det fungerade?
Redigerat av TomasL, 27 June 2013 - 06:48.
Postad 26 June 2013 - 22:42
Doften är fullständigt magnifik, bland de bästa jag haft den äran att sniffa faktiskt.
Smakar förvisso som den doftar men det saknas allt lite kropp. Peppar från de relativt många åren på fat tar lite över. Förvisso alltid trevligt med lite sting men, som sagt, lite mer kropp så vore det nära nog en fullpoängare.
Kanske är bättre en dag när man inte är lika utarbetad. (kanske behövde nåt häftigare idag)
Klart köpvärd. Men 14 upplever jag som bättre. Och i klassen lite lättare fruktig, är Redbreast nog fortfarande kung i min lista.
Men doften, ja jäklar! Där är det väldigt få som rår på Orkney Bere.
Postad 28 June 2013 - 12:35
Den har fått riktigt bra recensioner. Denna är alltså inte samma som den "gamla" Glengoyne 21 som fanns fram till och med 2007.
Den gamla bestod bara av 20% first-fill medans denna som kom 2008 bestär av 100% first-fill.
Blir till att testa ikväll, Slainté!
Redigerat av TomasL, 28 June 2013 - 14:25.
Postad 28 June 2013 - 12:44
Den var visserligen helt okej, men kanske lite för tam och ekbitterheten som alla talar om var lite för påtaglig. Skulle vara perfekt med något mitt mellan 10 åringen som är lite för enkelspårig och 18 åringen som är lite för tam. Möjligtvis att bättre kvalitet på faten hade gett den perfekt balans!?
Postad 28 June 2013 - 12:54
Postad 30 June 2013 - 18:40
Postad 01 July 2013 - 15:20
Postad 01 July 2013 - 16:55
Någon som testat Jura Boutique Barrels?
Sägs också vara rätt så bra.
Japp! Jura Vintage 1995 är en sådan
Postad 01 July 2013 - 21:58
Postad 03 July 2013 - 19:14
Okej... har en 1999 hemma i hyllan... skall bli spännande och se hur den smakar!
Den lär garanterat vara en hit! =)
Postad 09 July 2013 - 19:08
Postad 10 July 2013 - 08:44
När vi är inne på Jura-whiskys kan jag också rekommendera Jura - Turas Mara
Skulle vara intressant att smaka denna.
Jag har haft lite dålig erfarenhet av just Jura tidigare, men nu efter att Richard Paterson tagit över och stuvat om lite bland faten så tror jag att dom kan ha en chans till revansch på mig.
Men imorgon kliver jag av min beredskap och då kommer jag hälla upp en fin liten Mortlach 16 F&F!
Som jag längtar!!!
Postad 10 July 2013 - 20:12
Folien åkte av en Laphroaig 18yo OB igår kväll. Det fick mig att sukta efter deras 15 åring som jag aldrig har smakat.
Den var visserligen helt okej, men kanske lite för tam och ekbitterheten som alla talar om var lite för påtaglig. Skulle vara perfekt med något mitt mellan 10 åringen som är lite för enkelspårig och 18 åringen som är lite för tam. Möjligtvis att bättre kvalitet på faten hade gett den perfekt balans!?
15-åringen är bra. Har nog en flaska kvar av den. Men generellt sätt föredrar jag 10-åringen på fatstyrka före vilken som helst av de andra. Ja, över 30 har jag iofs inte provat ..
Postad 16 July 2013 - 22:48
Jo, den fatstarka 10-åringen är onekligen något extra. Röken är som vanligt i Laphroaig magnifik, men mest fångas jag av den tydliga banandoften, häftigt!15-åringen är bra. Har nog en flaska kvar av den. Men generellt sätt föredrar jag 10-åringen på fatstyrka före vilken som helst av de andra. Ja, över 30 har jag iofs inte provat ..
För egen del är annars min Signatory 7-åring bäst så här långt. Köpte två flaskor av den för ett antal år sedan, nummer två sparar jag på.
Redigerat av laddie15, 16 July 2013 - 22:49.
Postad 22 July 2013 - 10:46
Har bara hunnit smaka av den som hastigast en gång tidigare men i helg blev det några fler glas och lite mer tid till att bekanta sig med den och vi hann bli riktigt bra kompisar!
Postad 22 July 2013 - 11:44
Glenmorangie Signet. Mumma för gom o själ
Dalwhinnie DE oloroso. aldrig provat förr
Samt 2st Lagavulin 16 bara därför att...!!!
Semester e klart underskattat!
Postad 22 July 2013 - 12:03
Står och velar mellan Svein och Einar.
Postad 22 July 2013 - 13:08
Bra jobbat Klash! Själv har jag tre veckor kvar till semestern!
Postad 22 July 2013 - 13:40
Jag har lite svårt för just HP, det mesta jag smakat passar mig inte alls.
Bra jobbat Klash! Själv har jag tre veckor kvar till semestern!
Deras 12:a är min andraplatsare efter Lagavulin 16.
Köpte min första HP när jag var på väg till Kreta för x antal år sedan och nu när man ska tillbaka så får man ju hålla på traditionen
Postad 22 July 2013 - 15:20
Som vanligt när det gäller HP specialserier så är det enl. mig bra whisky men överprisad. Alldeles för dyra enl. min mening. Det finns mycket bättre whisky att få för dom priserna.Någon som testat Highland Parks Warrior -serie?
Står och velar mellan Svein och Einar.
Postad 22 July 2013 - 15:56
Som vanligt när det gäller HP specialserier så är det enl. mig bra whisky men överprisad. Alldeles för dyra enl. min mening. Det finns mycket bättre whisky att få för dom priserna.
329 spänn kan jag leva med
Postad 22 July 2013 - 19:02
Oj, det var väl riktigt billigt? Såg nägon av dem på bolaget med nån vikingaskulpturgrunka, och den kostade sannerligen inga 329 spånn.329 spänn kan jag leva med
Annars är jag själv rätt glad i artonåringen, rätt okay pris också.
En del äldre, som tex. någon 21-åring jag haft, har varir astronomiskt bra. Tyvärr numera även pris därefter.
Postad 22 July 2013 - 19:21
Oj, det var väl riktigt billigt? Såg nägon av dem på bolaget med nån vikingaskulpturgrunka, och den kostade sannerligen inga 329 spånn.
Annars är jag själv rätt glad i artonåringen, rätt okay pris också.
En del äldre, som tex. någon 21-åring jag haft, har varir astronomiskt bra. Tyvärr numera även pris därefter.
Taxfree - nästan det bästa med att resa
Testade Loki på öl och whiskymässan och den var fantastiskt god. Men 1400 vettetusan om det är värt.
Får nog bli en Svein faktiskt. Har fått helt okej omdömen.
Postad 23 July 2013 - 09:03
Postad 23 July 2013 - 09:21

Flaskan finns bara i 5000 exemplar, det var den som de tog fram till årets Sweden Rock. Största anledningen till att jag köpte är att flaskan är riktigt snygg och jag känner han som designat den, bor bara några 100 meter från mig. Kan vara kul att plocka fram på en Grillkväll här till hösten.
Sen fick jag med mig en Auchentoshan 12yo på samma gång, En god brukswhiskey för 399:-
Tips på något som påminner om Talisker, det hör till en av favoriterna i dagsläget. Vad ska man prova?
Postad 23 July 2013 - 10:19
Fick hem en flaska The Holy Spirit of Sweden Rock i veckan. Inget speciellt med whiskey'n i sig, det är en 10 årig Speyside.
Flaskan finns bara i 5000 exemplar, det var den som de tog fram till årets Sweden Rock. Största anledningen till att jag köpte är att flaskan är riktigt snygg och jag känner han som designat den, bor bara några 100 meter från mig. Kan vara kul att plocka fram på en Grillkväll här till hösten.
Sen fick jag med mig en Auchentoshan 12yo på samma gång, En god brukswhiskey för 399:-
Tips på något som påminner om Talisker, det hör till en av favoriterna i dagsläget. Vad ska man prova?
Jag gillar etiketten på flaskan. Kul med lite specialutgåvor!
Något som påminner lite om Talisker är Benromach Organic tycker jag. Kanske lite mer Speyside över den med frukt och sötma, men lite av Taliskers kryddighet och rök.
Postad 24 July 2013 - 21:57
Hade svårt att bestämma mig samt att grabben inte hade det minsta tålamodet att stå där, så det blev bara en enklare RipaBlir kryssning ikväll med lillgrabben, se om de har några intressanta sorter i tax-freen.
Postad 27 July 2013 - 18:14
Postad 03 August 2013 - 13:12
Har gått och sneglat på dom nu varje år dom släppts men aldrig fått med mig någon hem.
Postad 04 August 2013 - 14:56
Stod en A'bunadh #44 som jag läst så mycket gott om o väntade på en hylla så som vanligt blev det mer än planerat! Som sagt, en svag själ...!!!
Postad 04 August 2013 - 19:55
Lurades in på bolaget på väg hem från Dalarna för årets Cairdeas trots dålig kritik(Gillade förra årets skarpt!)
Stod en A'bunadh #44 som jag läst så mycket gott om o väntade på en hylla så som vanligt blev det mer än planerat! Som sagt, en svag själ...!!!
Har letat #44, men den har varit slutsåld på alla butiker jag besökt.
Har du testat dina Kavalan ännu?
Postad 04 August 2013 - 22:49
Jag har testat den ett flertal gånger och gillat den väldigt mycket men hade med mig den till Dalarna nu senast för att bjuda svågern o där funkade den inte alls konstigt nog. Den tål kanske inte värmeHar letat #44, men den har varit slutsåld på alla butiker jag besökt.
Har du testat dina Kavalan ännu?
Smaken e som sagt olika men skall nog spara Kavalan till vintern, tror den passar bra till jul.
Postad 06 August 2013 - 10:07
Någon som har testat denna?
Postad 07 August 2013 - 07:48
Gillar ju vanliga Laphroaig, men såg att i taxfreekatalogen att dom har en Qa Cask.
Någon som har testat denna?
Jag har en flarra hemma som du kan få smaka när du kommer hit.
Postad 07 August 2013 - 12:46
Hur som helst så låter det som att det skulle kunna vara trevligt med lite färsk ek. Trist bara att den ligger på 40%.
Postad 07 August 2013 - 18:25
Jag har en flarra hemma som du kan få smaka när du kommer hit.
Vill du och är sugen på billig wirre så hojta till vetja, jag skall bara ha två flaskor.
Metusalem 15åringen och QA Cask.
Tror det var 10liter jag fick ta med så ta du resten av ransonen om du vill.
Redigerat av Evil Homer, 07 August 2013 - 18:26.
Postad 07 August 2013 - 18:29
Vill du och är sugen på billig wirre så hojta till vetja, jag skall bara ha två flaskor.
Metusalem 15åringen och QA Cask.
Tror det var 10liter jag fick ta med så ta du resten av ransonen om du vill.
HOJT!
Postad 07 August 2013 - 18:32

Bara att välja på
Carro ger nog bort endel av sin ranson om du skulle vara väldigt törstig
Postad 07 August 2013 - 20:18
Redigerat av Bakerman, 07 August 2013 - 20:49.
Postad 07 August 2013 - 21:17
Postad 07 August 2013 - 22:08
Kommer göra en liten utlandsresa snart, så jag funderar om det är värt att köpa något där eller om man skall strunta i det helt? Lär bli en hel del köpetillfällen i utlandet.
Postad 08 August 2013 - 12:18
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
20 bilder
22 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?