Marginellt och marginellt, 55 tum ger ändå 30 procent större bildyta än 48 tum. Men som sagt många gånger förut: jag har aldrig hört någon klaga på att de köpte för stor TV, men oj vad man får höra att de ångrade att de inte köpte en större modell med en gång.
Postad 20 september 2015 - 21:11
Postad 20 september 2015 - 21:17
Marginellt och marginellt, 55 tum ger ändå 30 procent större bildyta än 48 tum. Men som sagt många gånger förut: jag har aldrig hört någon klaga på att de köpte för stor TV, men oj vad man får höra att de ångrade att de inte köpte en större modell med en gång.
Haha, det är sant. Får ta mig en funderare till om man inte ska slå till på en 55:a ändå...
Postad 21 september 2015 - 09:09
Nu finns eg920 för 29990:-!!
Perfekt ef kommer att sänkas oxå. 65" där i USA har sänkts till ca 43000:- och med svenskt moms landar den till ca 54000:-
Postad 21 september 2015 - 15:02
Perfekt ef kommer att sänkas oxå. 65" där i USA har sänkts till ca 43000:- och med svenskt moms landar den till ca 54000:-
Inte illa, 43K hemma i Sverige hade varit på god väg att bli riktigt intressant !! Kommer la
Postad 21 september 2015 - 15:47
Postad 21 september 2015 - 15:57
Postad 21 september 2015 - 16:59
Postad 21 september 2015 - 17:55
Stort tack Udd3n för att du uppmärksammade oss om detta. Jag fick precis svar från Elgiganten. De matchade priset från Electroworld (26391 kr ) på min redan beställda TV. Den kommer i morgon
Postad 21 september 2015 - 20:10
Stort tack Udd3n för att du uppmärksammade oss om detta. Jag fick precis svar från Elgiganten. De matchade priset från Electroworld (26391 kr ) på min redan beställda TV. Den kommer i morgon
Skriv gärna en recension, nyfiken om den lider av banding eller problem med panoreringar.
Postad 22 september 2015 - 06:57
Sjuk deal i staterna.
65EF9500 för $4998. Och så skickar de med en 49 tums UHD LCD (UF6400) och en blåtandshögtalare på köpet.
http://www.adorama.c...T65EF9500D.html
I vilket fall som helst, de där 75 papp de försöker ta ut här är rent trams.
Samma butik har även 55EF9500 för $2998. Ingen extra-tv på köpet dock, bara högtalaren.
http://www.adorama.c...T55EF9500D.html
Redigerat av pacman, 22 september 2015 - 07:26.
Postad 22 september 2015 - 09:19
Ingen lär ju köpa den för 75 papp så förhoppningsvis rasar den snart. Verkar vara en opti-tv.
Postad 22 september 2015 - 09:59
De som har pengar väntar inte på att priset skall sänkas. Det finns en och annan som köper. Man lever för dagen
Postad 22 september 2015 - 10:23
Kanske värt att importera, 55" för under 30K lär ta tid att komma ner i här känns det som.Sjuk deal i staterna.
65EF9500 för $4998. Och så skickar de med en 49 tums UHD LCD (UF6400) och en blåtandshögtalare på köpet.
http://www.adorama.c...T65EF9500D.html
I vilket fall som helst, de där 75 papp de försöker ta ut här är rent trams.
Samma butik har även 55EF9500 för $2998. Ingen extra-tv på köpet dock, bara högtalaren.
http://www.adorama.c...T55EF9500D.html
Postad 22 september 2015 - 10:30
Egentligen inte. Går det att sälja EG92 för <30K (26K t.o.m.) borde de kunna sälja EF95 för ungefär samma slant.
Postad 22 september 2015 - 10:31
Kanske värt att importera, 55" för under 30K lär ta tid att komma ner i här känns det som.
Tull, moms och skatt på det så är du nog uppe i 75 papp innan den hänger på väggen hemma
Postad 22 september 2015 - 12:30
Vi hoppas på det :-)Egentligen inte. Går det att sälja EG92 för <30K (26K t.o.m.) borde de kunna sälja EF95 för ungefär samma slant.
Postad 22 september 2015 - 12:31
Galet, för prisskillnaden kan man köpa en helt okej beg bil för...
Men den är en ny tv
Postad 22 september 2015 - 17:14
Vill få en uppfattning om curved samt oled i allmänhet
Postad 22 september 2015 - 18:45
Det är väl inte så svårt att tänka sig hur en böjd bild kommer att se ut? Oled i allmänhet behöver man kolla in så inte man köper grisen i säcken. Jag kan nästa garantera att det finns mycket utvecklingspotential i Oled. Skillnaden verkar dock vara att folk vill ha apparaterna stora och billiga, och helst så snabbt som det bara går. Jag tror bildkvaliteten kommer lida lite i början, innan Oled mognat.
Postad 22 september 2015 - 18:59
Jag kan bara säga att Oled är ett säkert och bra köp, bara priserna kommer ner lite. Har själv haft en Oled LG930 (1080p) och den var inte sämre än min Pioneer Kuro LX6090 snarare bättre. Trycket i bilden och med den kontrast som Oled kan visa så är det ingen annan tv som kan komma nära enligt mig. Väntar själv på att slå till på en rakt 65" LG950 bara priserna har sjunkit lite.
Postad 22 september 2015 - 18:59
Är lite ivrig o vill köpa oled men vill egentligen inte ha curved.
Ska försöka hålla mig i skinnet och vänta in en platt till bra pris.
Postad 22 september 2015 - 19:02
Tålamod är en dygd. Det är bra att du orkar vänta ut böjningshysterin.
Postad 22 september 2015 - 19:19
Har själv haft en Oled LG930 (1080p) och den var inte sämre än min Pioneer Kuro LX6090 snarare bättre. Trycket i bilden och med den kontrast som Oled kan visa så är det ingen annan tv som kan komma nära enligt mig.
Hur kan du påstå något sådan, finns vissa som hävdar motsatsen fortfarande
. Väntar själv på att slå till på en rakt 65" LG950 bara priserna har sjunkit lite.
Blir nog en sådan här med, trots storleken
Vill få en uppfattning om curved samt oled i allmänhet
Tycker jag du gör rätt, hoppas du får napp
Postad 23 september 2015 - 08:02
Kort recenstion.
Igår fick jag min 55EG920V. Jag han inte pilla med den hela kvällen men jag skriver lite om mina första intryck. Om en vecka när jag sett lite filmer, Bonde söker fru och Idol kommer en längre recension.
Bildkvalité
TV:n är icke-förlåtande, och då menar jag att skit in = skit ut. Hårt komprimerat material ser skit ut i lågdagar. Jag har inte hunnit pilla på alla bildinställningar än, men det kanske kan kalibreras bort. De 4K demos jag laddat ner med HVEC och relativt hög bitrate ser grymt bra ut. Life of PI 4K HDR Demo ser magiskt bra ut och skvallrar lite om hur framtiden kommer se ut.
Smart TV - Magic Remote
Den känns rapp i menyerna och för mig fungerar Webos 2 bra. Jag saknar en egen PLEX APP även att TV:n kan spela upp material från Plex Media Server via Smart Share. Plex har lovat att det ska komma så småning om. Fjärren som följer med föll varken mig eller min fru i smaken. Jag programmerade om min Harmony och kör med den i stället.
Svärta
Här är de största fördelarna enligt mig. Men tyvärr även nakdelar. TV:n kan visa så stort omfång från lågdagar till svart så att komprimeringsartefakter blir tydliga. Men med rätt material är det svarta nattsvart och det ljusa dagsljust.
Myter
Jag har läst att 920 saknar Youtube och att den inte kan skicka Dolby Digital/DTS ut ur den Optiska utgången. Men det verkar vara myter. Jag får DTS/DD från Netflix och annat media kopplat till TV:n. Youtube finns och det går att spela 4K material därifrån utan problem.
Finish
TV:n är välidgt snygg och känns gediget byggt. Jag uppskattar att TV:n är vit på baksidan. Den hänger på väggen, så jag kan inte säga något om hur foten är.
Postad 23 september 2015 - 08:17
Kort recenstion.
Igår fick jag min 55EG920V. Jag han inte pilla med den hela kvällen men jag skriver lite om mina första intryck. Om en vecka när jag sett lite filmer, Bonde söker fru och Idol
kommer en längre recension.
Bildkvalité
TV:n är icke-förlåtande, och då menar jag att skit in = skit ut. Hårt komprimerat material ser skit ut i lågdagar. Jag har inte hunnit pilla på alla bildinställningar än, men det kanske kan kalibreras bort. De 4K demos jag laddat ner med HVEC och relativt hög bitrate ser grymt bra ut. Life of PI 4K HDR Demo ser magiskt bra ut och skvallrar lite om hur framtiden kommer se ut.
Smart TV - Magic Remote
Den känns rapp i menyerna och för mig fungerar Webos 2 bra. Jag saknar en egen PLEX APP även att TV:n kan spela upp material från Plex Media Server via Smart Share. Plex har lovat att det ska komma så småning om. Fjärren som följer med föll varken mig eller min fru i smaken. Jag programmerade om min Harmony och kör med den i stället.
Svärta
Här är de största fördelarna enligt mig. Men tyvärr även nakdelar. TV:n kan visa så stort omfång från lågdagar till svart så att komprimeringsartefakter blir tydliga. Men med rätt material är det svarta nattsvart och det ljusa dagsljust.
Myter
Jag har läst att 920 saknar Youtube och att den inte kan skicka Dolby Digital/DTS ut ur den Optiska utgången. Men det verkar vara myter. Jag får DTS/DD från Netflix och annat media kopplat till TV:n. Youtube finns och det går att spela 4K material därifrån utan problem.
Finish
TV:n är välidgt snygg och känns gediget byggt. Jag uppskattar att TV:n är vit på baksidan. Den hänger på väggen, så jag kan inte säga något om hur foten är.
Tack för en mycket fin sammanfattning av första intrycket av tvn
Hur är den i panoreringar? Har den någon banding?
Mvh J
Redigerat av Jaxione, 23 september 2015 - 08:24.
Postad 23 september 2015 - 08:29
Hur är den i panoreringar? Har den någon banding?
Mvh J
Jag lekte lite med deblur och dejudder. Tycker att jag fick till det riktigt bra. Har inte testat på 24p material ordentligt, men jag lovar att ta upp detta om en vecka.
Postad 23 september 2015 - 08:33
Jag lekte lite med deblur och dejudder. Tycker att jag fick till det riktigt bra. Har inte testat på 24p material ordentligt, men jag lovar att ta upp detta om en vecka.
Nice En fråga till bara sen ska du få va ifred tills nästa vecka
Hur känns det med "curved"? Hur skarp är böjningen på skärmen?
Postad 23 september 2015 - 08:37
Nice
En fråga till bara sen ska du få va ifred tills nästa vecka
Hur känns det med "curved"? Hur skarp är böjningen på skärmen?
Du får fråga hur mycket du vill, jag delar gärna med mig. Tänkte ta lite bilder ikväll hur den ser ut när den hänger på väggen.
Jag har sagt att Curved är inget för mig. Men denna känns inte lika krökt som många andra. Min fru ville inte heller ha en Curved, men nu när den sitter där känns det naturligt på något sätt. Men hade 950 kostat lika mycket som jag gav för min (26399:-) så hade jag valt den.
Postad 23 september 2015 - 08:49
Igår fick jag min 55EG920V.
Grejt!
Och nu tankar du ner Avs709 om du inte redan har den (eller DVE) i din ägo. Nu ska vi på "vignetting"-jakt.
En ännu snabbare väg är att du drar igång Youtube-appen och FÖRST (kör "Expert"-bildminnet) kontrollerar (och ev justerar) "Brightness" så att "16" är helsvart och "17" är precis (snarare, knappt) synligt.
https://youtu.be/8b3CUm8j4DE
DÄREFTER kan du köra t.ex. denna:
https://youtu.be/Uj1FaNupOm4
Under de första kanske 5 sekunderna (stega sekundvis) håll utkik efter vignetting, alltså att kanterna är mörkare:
För skoj skull kan du ju även kika på t.ex. denna. Bli inte helt knäckt om du ser sk posterisering (att färgerövergångar är tydligt uppdelade), den kan mkt väl vara så att det ligger i youtube-materialet.
https://youtu.be/gdO3QZEcgXk
Postad 23 september 2015 - 09:46
Grejt!
Och nu tankar du ner Avs709 om du inte redan har den (eller DVE) i din ägo. Nu ska vi på "vignetting"-jakt.
Ska se om jag vågar. Vill egentligen vara lyckligt ovetande om brister som detta och njuta av film och Bonde söker fru
Postad 23 september 2015 - 10:03
Nåja, är man en av de första i världen med en EG920 så följer visst ansvar. Tror det står i en FN stadga nånstans.
Postad 23 september 2015 - 10:42
är 950 och 920 samma apparat fast den ena är platt o den andra böjd?Du får fråga hur mycket du vill, jag delar gärna med mig. Tänkte ta lite bilder ikväll hur den ser ut när den hänger på väggen.
Jag har sagt att Curved är inget för mig. Men denna känns inte lika krökt som många andra. Min fru ville inte heller ha en Curved, men nu när den sitter där känns det naturligt på något sätt. Men hade 950 kostat lika mycket som jag gav för min (26399:-) så hade jag valt den.
Postad 23 september 2015 - 10:56
är 950 och 920 samma apparat fast den ena är platt o den andra böjd?
Jag tror att 950 är lite mer som 960 fast platt. Då tänker jag på samma finish med rostfri kant runt skärmen och Harman Kardon - ljud. Elektroniken känns som att det är samma i 920 och 950. Ta detta som spekulation från min sida, inte som sanningen.
Postad 23 september 2015 - 11:33
Det stämmer att 950 är som 960.
Jämfört med 920 har de en något förfinad finish + annan processor + Harman Kardon högtalare.
Postad 23 september 2015 - 12:13
Du får fråga hur mycket du vill, jag delar gärna med mig. Tänkte ta lite bilder ikväll hur den ser ut när den hänger på väggen.
Ser fram emot lite bilder
Postad 23 september 2015 - 12:24
Bryr mig om bilden till 90% och design 10%
Typ..
Något tips vilken man ska välja?
Kan tänka mig runt 30 000.
Helst inte mer.
Postad 23 september 2015 - 12:55
Solklart val, gör som Mr S. Just nu kostar en 55EG920V 29990 på Electroworld (Elgigantens systersajt) och du får dessutom 12% rabatt t.o.m. 24/9. 26391 spänn måste vara den mesta prisvärda OLED-TVn just nu.
Postad 23 september 2015 - 13:07
Okej, ska kolla den.
Är det HDR ?
HDR och HDMI2.0a. HDR även på interna appar och anslutna enheter.
Postad 23 september 2015 - 13:21
Aaah! Har sån beslutsångest nu. 12% rabatten gäller ju bara imorgon också. Bör man slå till på en LG EG920v nu eftersom det är så bra pris, eller bör man avvakta?
Redigerat av Jaxione, 23 september 2015 - 13:22.
Postad 23 september 2015 - 13:22
Aaah! Har sån beslutsångest nu. 12% rabatten gäller ju bara imorgon också. Bör man slå till på en LG EG920v nu eftersom det är så bra pris, eller bör man avvakta?
Köp, köp köp!
Postad 23 september 2015 - 13:25
Köp, köp köp!
Haha! Förväntar mig så mycket av en TV för 26k bara. Rädd att jag blir besviken. Gav 30k för min Pioneer 507xd 2006 och den har tjänat mig väl. Vill verkligen känna en wow känsla med nästa tv också.
Redigerat av Jaxione, 23 september 2015 - 13:37.
Postad 23 september 2015 - 13:54
@Jaxione, skall vi vara lite sansade så skall du inte köpa bara för att det är ett bra pris. Om du inte akut behöver en TV nu kommer nästa generation kommer inte bli dyrare. Köper du nu får du betala för att vara en "early adopter", men du kommer säkert vara först och det kan vara värt en del cred
Jag är också sugen på en 4K-OLED, men så länge min gamla Pio-plasma funkar är det inte riktigt motiverat att köpa en ny. Man kan ju inte sitta och hoppas på att ens TV skall gå sönder i dag så man kan köpa en ny 24/10.
Postad 23 september 2015 - 15:05
Jag tror att 950 är lite mer som 960 fast platt.
Värt att påpeka att 960 däremot INTE är en kurvad version av 950... Detta eftersom 960 inte kan ta emot HDR metadata via HDMI (dvs HDMI v2.0a-funktionalitet saknas). Tydligen.
...vilket (om det nu inte ändras) innebär att 960 är stendöd. Fattar i så fall inte varför LG Norden tog in den.
Redigerat av pacman, 23 september 2015 - 15:07.
Postad 23 september 2015 - 17:05

Postad 23 september 2015 - 17:35
Det du bedömer är kameran och skärmen fotot visas på...
Kurvningen är dock intressant, har den minskat?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar