Hej..
Varit läsare av detta forum under en lång tid fått tips och mycket information av er aktiva användare och även kunnat lösa vissa problem så Tack till er alla som är aktiva och delar med sig. Detta kommer bli som sagt mitt första inlägg och ett mycket långt sådant så jag hoppas på överseende och förhoppningsvis hjälp på dom problem jag har som kommit och gått sedan April månad.
Sitter på kanal paket Stor+Viasat Sport+ Iptelefoni.
Utrustning: VIP 2853 Inteno xg6846 av tekniska skäl har jag egen router för bredband en Asus. Tv kopplad med nätverkskabel till box-och Inteno.
I April gjorde jag en omstart av box för att få tillgång till HD kanalerna vi fick då 9:an Discovery hade även då Viasat Sport HD som det hette tidigare. I samband med denna omstart får jag stora störningar och dålig bild på kanalerna framförallt HD kanalerna. Den dåliga bilden består då av "eftersläpningar genomskinliga skuggor vid snabba rörelser jag kallar det eftersläppningar och syns väldigt tydligt.
Tekniker kom ut konstaterade felet men kunde inte lösa det på plats. Det var även då jag fick den nyare modellen av Intenon xg6848.
Man byter port nere på switchen i källare fick då en bättre bild men endast under en kort period.man startar om switchen i källaren= bättre bild under en kortare period.Boxen har vid detta tillfälle blivit utbytt 2 ggr.Jag har även bytt nätverkskablar HDMI kablar. Lånat in grannens TV samma tummstorlek 55 som har klockren bild men har Com Hem.TVbilden blir dålig hos mej.Jag ber även min kompis som är kund hos Telia att ta med sin TV hit för test. Bra bild hos honom hos mej dålig.
Nu är vi inne i Juli månad och Telia konstaterar att vi kommit så långt vi kan. Eftersom det är sommar och semester så får jag ta tag i operatörsbyte efter sem.
Nu kommer vi till strulet med Viasatavtalen med den nya Premiumkanalen så jag avvaktar hur det kommer se ut hos andra operatörer. Får Premium Tv3 HD sport och även då som andra skrev om Eurosport1HD 2st på samma kanalplats National Geo HD BBC Earth osv dessa kanaler dök upp utan omstart av box Bilden är fortfarande dålig.. Det går några dagar efter detta påsläpp då jag helt plötsligt har en otroligt bra bild. Knivskarp inga eftersläppningar eller andra störningar avvaktar det går 2 v fortfarande kanonbild. Ringer supporten för att att reda på vad som är gjort. Får till svar att man släppt på en hastighetsspärr till TV Vad detta innebär/bar vet jag fortfarande inte men nöjd och gör ingen uppsägning. Läser här på forumet om uppdateringen av den nya layouten på Play och inser att ingen box ska startas om. 4 månader på kanonbild tills boxen en natt har startat om och jag sitter med nya Play och urusel bild igen.
Ger upp och ringer uppsägning men blir då vidarekopplad till support=tekniker hem som redan i hallen konstaterar att han vart här förut och han inget kan göra och han anser jag har bra bild och för höga krav. Jag visar flertal bilder på störningar och berättar att boxen startar om av och till. han var på väg att gå när boxen random starta om och han beställer en ny. Ny box kommer kopplar in den tar inte fjärrkontrollens kommandon förutom att den är 2cm från fronten på boxen testar nya och gamla kontrollen. Supporten igen dom skickar en ny box. Kopplar in 39GB dedikerat på HD spelar in ett 1 timmes program ska ta bort programmet står nu på 51GB. Ska ta bort programmet då markerar man med blå knappen på fjärren dvs går ej att ta bort.Tar Back för att gå ur menyn då markerar jag programmet.
Fabriksåterställning hjälper inte. Ny box ska skickas. I Lördagskväll så börjar boxen starta om och loopar 3 ggr i starta om tjänsten innan det kom igång.. Då försvann all programinfo,efter några minuter startar det om igen då visar den programmen som kommer 2,5 timmar senare.
Boxen startas om ytterligare en gång till..då följer det senaste tittade programinfo med på alla kanaler. Ytterligare 1 timme senare så startas boxen om och då visar den gårdagens program.
I Måndags så har Telia från sitt håll kontrollerat upp ngt för allt låg nere under en stund och boxen hängt sig.
I Tisdags kopplade jag in nya boxen och får än sämre bild. HD kanalerna ser ut som en SD kanaler och SD kanalerna ser ut som dom analoga. Jag spelar in 3,5 timmar och den tar 16GB av hårddisken.39GB-55GB tar bort 1 timme går ner till 51 spelar in lite olika snuttar från olika kanaler på 25 min för att ha om en ev tekniker kommer hit igen då minskar GB till 50. DVs en enda röra med dom 2 sista boxarna.
Återkoppling igår med support och vad som är skrivit är att jag inte har någon TrafikKlass på port?
Detta skulle kollas upp är noteringen.. Skulle då detta vara problemet med kass bild och allt annat? Supporten hade ingen aning alls vad detta betyder och vi ska ha ha en återkoppling.
Den enda röda tråden jag kan själv hitta är när det sker påsläpp av HD kanaler för alla och boxen startas om ofrivilligt så blir det inte bra hos mej.
Jag bor i ett Com Hem hus och tyvärr är det endast jag som är kund hos Telia i huset.
Man är väldigt utelämnad som kund när en tekniker bestämmer att det inte är något fel+ att man är beroende av att den som loggar på supporten verkligen ger analysavdelningar rätt information.
Att jag stannat kvar så länge är att jag vet att Telia kan leverera bra bild och alternativet blir Com Hem vilket jag inte har lust med.
Vad tror ni här inne om denna problematik är det bara ge upp?
MvH
// Matulda