* Officiell Tråd - Nokia N900 *
7894 svar till detta ämne
Postad 17 November 2009 - 19:34
FFaael
-
FFaael
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Alla vet att norrmän inte gillar något som har med Finland att göra 
Skämt åsido, men jag tror det där är bullshit. Själv håller jag på att tänka ut hur jag ska spara ihop pengar på smidigast sätt till N900 
Läser man kommentarerna påstår ju artikelförfattaren att det är den bästa mobila browsern på marknaden. Dock har ju nokia påstått att det är en dator och inte en telefon så tydligen har ha höjt kraven  Tydligen är det bara en preview och det riktiga testet ska komma senare. (Om jag nu förstod norskan rätt...)
Postad 17 November 2009 - 19:40
slotrat
-
slotrat
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Nu börjar det hända grejer gott folk! Från Twitter: @NokiaFlagshipUK Flagship News: The #N900 selling on Thursday 19th November in our Flagship Store. £499 Sim Free. Be the first to have it
Det verkar alltså som att N900 släpps i Nokias Flagshipbutik(er) på torsdag? I alla fall den i Storbritannien, gissar London... Det kommer med andra ord att explodera med Youtubevideos och annat skoj på torsdag och framöver
Redigerat av slotrat, 17 November 2009 - 19:42.
Postad 17 November 2009 - 19:42
Unregistered0bc070f3
-
Unregistered0bc070f3
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Hoppas att den kan spela dvdfilmer (iso) och divx/xvid osv utan problem... trött jag skulle bli annars. Dessutom tycker jag inte det är acceptabelt med hackande youtubevideos
Postad 17 November 2009 - 20:16
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hoppas att den kan spela dvdfilmer (iso) och divx/xvid osv utan problem... trött jag skulle bli annars. Dessutom tycker jag inte det är acceptabelt med hackande youtubevideos
acceptabelt? Du ska vara glad att du kan surfa nästan var du vill. Tänk de tusentals år tidigare generationer fått vara utan hackande youtubevideos. Ingen har klagat vad jag läst.
Redigerat av theclone, 17 November 2009 - 20:18.
Postad 17 November 2009 - 20:38
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Built in player:
DivX and Xvid play PERFECTLY at the highest bitrate, with no single frame drop. Higher bitrates like 5000 kbps would probably also play just fine (actually, I've already tested some DivX/XviD videos at 5 Mbps and they were 100% smooth).
Adobe Flash video opens in the Media Player, correctly shows duration (0:15) and starts to play but instantly stops before even showing the first frame.
Other formats (MPEG-2 and WMV) show a message about media format not being supported.
So for the moment it seems that fully supported codecs by the built-in player are DivX and Xvid (as well as H.264 but not in the .f4v container)
However, I also installed MPlayer and KMPlayer (as a frontend / GUI for Mplayer which itself is console based), both available for free download from Maemo Extras repository.
The MPlayer played perfectly everything the built-in player could play (i.e. DivX and XviD) but additionally it also played Adobe Flash video and WMV, quite smoothly and without any problems.
So the only format that I wasn't able to play was MPEG-2. All other formats played JUST FINE (either in the built-in browser or in MPlayer), at the highest bitrate available for download from the Maemo.o
www.my-symbian.com
Detta var testat med en prototyp
Iso funkar knappast ur lådan..
VLC spelare är ju under utveckling så det är inte omöjligt att det kommer att gå..
Om jag inte har fel och det funkar med nån annan spelare
Postad 17 November 2009 - 20:44
Xenom
-
Xenom
-
Användare
-
-
121 inlägg
men snälla.. varför skulle den inte göra det? Den har ju redan flera mediaspelare installerade. Du kan själv installera fler! Annars är det codec som saknas ode lär inte bli några problem.
Postad 17 November 2009 - 20:44
ibbo
-
ibbo
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Kommer inte till Sverige först efter nyår.... Tyvärr.... Sanna mina ord....
Postad 17 November 2009 - 20:49
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Hittade detta angående Iso och Mplayer
Fattar inte riktigt om de går men...
What is the best way to rip DVD movies to ISO or IMG files and then play
> them with mplayer.
unsure best way but here is one way
unencrypted discs -
get dump of entire disc
dd if=/dev/dvd of=img.iso
mplayer -dvd-device=img.iso dvd://1
or you can always just capture the audio/video streams
mplayer -dumpstream -dumpfile file.avi dvd://1
mplayer file.avi
good luck
Postad 17 November 2009 - 20:52
FFaael
-
FFaael
-
Amatör
-
-
63 inlägg
På gränsen till OT men Nokia verkar ju seriösa med att porta Qt till alla sina plattformar http://www.youtube.c...h?v=uhr44p2p_3MDet måste ju betyda att många utvecklare verkligen kommer släppa programmen både under symbian och qt. Med andra borde väll även google maps dyka upp förr eller senare?
Postad 17 November 2009 - 21:17
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Och det baserar du på??
Postad 17 November 2009 - 21:32
theclone
-
theclone
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Och det baserar du på??
jag baserar det på nokias långa leveranstid+nokia ska släppa en version "omkirng jul" med potrait mode för browser. förmodligen den nokia sverige väntar på
Postad 17 November 2009 - 21:45
Unregisteredb1c4c722
-
Unregisteredb1c4c722
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Den enda som har svaret här inne om detta är Klas
Redigerat av Unregisteredb1c4c722, 17 November 2009 - 22:25.
Postad 17 November 2009 - 21:58
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Jag räknar kallt med att jag har min innan jul! Annars dumpar jag nog denna (även om jag inte vill) (kanske)  . Har för mig jag har läst att dom sa i början att denna "telefonen" skulle komma ut när det va sagt, inga förseningar och sånt på 3 månader osv.
Ok att man kan stöta på lite problem som gör att det får vänta någon vecka kan jag köpa. Men om den kommer nästa år ja då är det skitkasst!
Varför kan man inte visa teknikprylar och säga kommande och inte nämna när förren man är helt 100% på att man vet datumet? Är ju alltid såhär inte bara på telefoner då
Oh jag säger ni du vet ja att det är så men ibland vill man ju tro på det
Redigerat av Gurra101, 17 November 2009 - 22:00.
Postad 17 November 2009 - 22:14
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Den ända som har svaret här innne om detta är klas
Jag tror faktiskt inte att han har svaret heller...han vet nog ungefär när den är tänkt att släppas i Sverige men med tanke på mjukvaruproblemet så finns det inga garantier. Att de planerar att det ska vara löst v49, innebär ju inte att det är det. Klas vet nog säkerligen mest här om när N900 kan tänkas komma, men 100% exakt när tror jag inte ens han vet... PS: Akta dig...du har skrivit "ända" och "innne" och "klas" med litet k....snart kommer språkpoliserna och tar dig i örat..
Redigerat av ojva, 17 November 2009 - 22:15.
Postad 17 November 2009 - 22:36
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Klart den kommer i år, nu ska vi inte vara sånna. Den kommer nån gång i december, förmodligen i mitten på december.
Postad 17 November 2009 - 22:50
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Nu börjar det hända grejer gott folk!
Från Twitter:
Det verkar alltså som att N900 släpps i Nokias Flagshipbutik(er) på torsdag? I alla fall den i Storbritannien, gissar London...
Det kommer med andra ord att explodera med Youtubevideos och annat skoj på torsdag och framöver 
Stort grattis till hela världen utom Sverige som har Tre som en av mobiloperatörerna...
Postad 17 November 2009 - 22:51
slotrat
-
slotrat
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
nokias långa leveranstid+nokia ska släppa en version "omkirng jul" med potrait mode för browser. förmodligen den nokia sverige väntar på
Kan ni inte sluta med era larviga spekulationer? Trodde vi hade lämnat det bakom oss.... Vi kan väl se framåt istället, utan att gissa/tro/spekulera... Varför inte hoppas istället?
Postad 17 November 2009 - 22:51
razumichin
-
razumichin
-
Användare
-
-
141 inlägg
Klart den kommer i år, nu ska vi inte vara sånna. Den kommer nån gång i december, förmodligen i mitten på december.
+1!
Postad 17 November 2009 - 22:55
slotrat
-
slotrat
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
Stort grattis till hela världen utom Sverige som har Tre som en av mobiloperatörerna...
MEN FÖR **** GE UPP SNORUNGE!!! Håll dina j-a åsikter (om att Tre orsakat förseningen i Sverige) för dig själv! Du är ensam om dom, och det finns INGA belägg för det du säger! Du är jäkligt pinsam, plågsam och fantastiskt korkat ihärdig som hänger fast vid din "sanning". Snälla moderatorer se till att han slutar, eller släng ut f-nskapet om han gör om det! (Ja, mitt utbrott var väl inte så snyggt heller men nån måste ju ryta till på den lilla loppan nån gång, annars slutar han väl aldrig!)
Redigerat av slotrat, 17 November 2009 - 23:01.
Postad 17 November 2009 - 23:16
Clarren
-
Clarren
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
MEN FÖR **** GE UPP SNORUNGE!!! Håll dina j-a åsikter (om att Tre orsakat förseningen i Sverige) för dig själv! Du är ensam om dom, och det finns INGA belägg för det du säger! Du är jäkligt pinsam, plågsam och fantastiskt korkat ihärdig som hänger fast vid din "sanning".
Snälla moderatorer se till att han slutar, eller släng ut f-nskapet om han gör om det! (Ja, mitt utbrott var väl inte så snyggt heller men nån måste ju ryta till på den lilla loppan nån gång, annars slutar han väl aldrig!)
Håller med dej, börjar bli så sjukt less på att bara läsa massa skit om Tre istället för kvalitativa inlägg om telefonen ifråga.
Postad 17 November 2009 - 23:20
Squeezemaster
-
Squeezemaster
-
☆ ☆ ☆ ☆ ☆
-
-
19825 inlägg
Patrikrickfors: Att du inte tycker om Tre som operatör kan du starta en ny tråd om. Det får räcka i den här tråden, jag tror de flesta förstått att du inte tycker om Tre vid det här laget
Postad 17 November 2009 - 23:22
razumichin
-
razumichin
-
Användare
-
-
141 inlägg
Är det någon som vet något om det medföljande skärmskyddet? Det enda('e', inte 'ä') jag vet är att många har beställt skydd från andra varumärken. Men enligt flertal videor verkar det följa med ett transparent skydd till N900, eller?
Postad 17 November 2009 - 23:24
Icee
-
Icee
-
Användare
-
-
207 inlägg
Hittade lite mera roligt. Windows 3.1 http://www.youtube.c...h?v=P_kEdkDWOWc De är inte snabbt men, vart så nyfiken att jag slet fram gamla laptopen, en GRID 386nx för att köra lite 3.1, råka hitta Slicks och Paper Boy (jäkla kul spel) på samma gång NOSTALGI.
Postad 17 November 2009 - 23:50
thompalainen
-
thompalainen
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Det svider ibland när man ser skillnad i pris på saker utomlands. http://www.amazon.co...-...8078&sr=8-13600kr.
Postad 18 November 2009 - 00:03
otto zx-7r
-
otto zx-7r
-
Amatör
-
-
96 inlägg
rikigt roligt att se att folk blir arga
när någon riktar ett finger åt ett problem som är skapat av nokia i kombo med en operatör
som inte har samma standard på sina simkort som alla andra i sverige
en operatör som utalat att dom ska vara först med n900 i sverige "förvisso något rykte påfacebook"
som får nokia att bromsa sin nya toppmobil pga deras simkort av egen art inte funkar
jag tror att man måste hitta ett problem så att man kan skjuta på lanseringen
för att denna telefonen/datorn inte blev enbart en poweruser pryl
det gör det samma men jag har varit arg besviken sur osv osv men det kommer bli jobbigt för nokia
om inte produkten är så bra som det trummats ut att den ska vara
nu är mina förväntningar riktigt höga hoppas nu att nokia möter dessa......
skulle dessutom deras os floppa ligger dom riktigt risigt till
Postad 18 November 2009 - 00:11
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Du vet att det inte är sim kortet det är fel på ?
Och att detta varit känt av Nokia under lång tid ?
Så att skylla på en operatör är ju bara barnsligt..
Är ju inte så att det är raketforskning det handlar om ...
Postad 18 November 2009 - 00:34
otto zx-7r
-
otto zx-7r
-
Amatör
-
-
96 inlägg
är det någon som frågat tre vad de tycker om att nokia skyller på att deras sim inte funkar
klat det kvittar dom säljer ju ful-tina så den breda massan är nöjda
denna produkte riktar ju sig inte till breda massan .....
Redigerat av otto zx-7r, 18 November 2009 - 00:35.
Postad 18 November 2009 - 00:49
slotrat
-
slotrat
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
är det någon som frågat tre vad de tycker om att nokia skyller på att deras sim inte funkar
klat det kvittar dom säljer ju ful-tina så den breda massan är nöjda
denna produkte riktar ju sig inte till breda massan .....
Otto, Patrik och alla andra, kan vi lägga ner den här diskussionen nu snälla??? Nokia skyller inte på Tre som du uttrycker dig, det är något som Patrik hittat på. Standarden för USIM är gammal och alla andra Nokia-telefoner stöder den, det är som sagt inte raketforskning. Någon på Nokia har missat stödet någonstans i specifikation eller programmering eller något helt enkelt och det är på väg att åtgärdas. Enough!!!? Alla operatörer (kanske inte Tele2?) säljer iPhone, det har inget med att någon operatör eller Apple konspirerar mot Nokia och Svenska folket att göra. Nokia har sagt att man släpper telefonen på Svenska marknaden när version 1.1 av mjukvaran är färdig. Ja, den innehåller bl. a. USIM-fix, men det är långt ifrån den enda bugfixen. Rykten säger att det skall gå att surfa i Portrait-mode med, huruvida det är med i 1.1 eller inte får vi väl se. Vilka N900 riktar sig mot är inte heller klart, klart är dock att Nokia initialt missbedömt intresset något och att den kommer bli mycket populärare än man väntat. Tanken från början var nog (med det vet vi heller inte) att det skulle bli en nörd-telefon, men skriverierna om den har gjort att fler fått upp ögonen för den än Nokia hade förutspått.
Redigerat av slotrat, 18 November 2009 - 01:03.
Postad 18 November 2009 - 01:52
otto zx-7r
-
otto zx-7r
-
Amatör
-
-
96 inlägg
det är bockstensmannens fel ..... http://www.mobil.se/..._MOB421.dbp.asp"Att svenskarna får vänta några veckor för att även Tres sim-kort ska fungera hoppas Klas Ström att det finns en försåelse för." NEJ!! det har inte jag och troligen inte många med mig så ta du och läggner... sen att förseningen troligen inte har med detta att göra det är inte raketkirurgi
Postad 18 November 2009 - 01:55
malavan
-
malavan
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
försening jag vet inte hur mycket det här stämmer men det verkar som det blir försening på N900 utomlands också. http://www.product-r...ayed-yet-again/
Postad 18 November 2009 - 07:51
Unregistered6144aa51
-
Unregistered6144aa51
-
Användare
-
-
242 inlägg
Jag ber så mycket om ursäkt om jag har upprört någon med mina inlägg men jag har som sagt bara försökt att påtala vad som ligger bakom problemet precis som Otto säger. Jag förstår om personer som arbetar eller har intressen på Tre kan bli upprörda men jag ber som sagt var om ursäkt för detta. Allt bottnar i att vi nu har väntat på telefonen för länge och när sedan resten av världen får mobilen innan oss så är det lätt att bli lite irriterad. Det är inte heller jag som har hittat på att det är Tre som ligger bakom förseningen utan det är Klas själv som hänvisar till detta.
Hemskt ledsen om någon har blivit orolig eller tagit illa vid sig.
Sorry,
/Patrik
Redigerat av Unregistered6144aa51, 18 November 2009 - 07:52.
Postad 18 November 2009 - 08:23
ojva
-
ojva
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Jag ber så mycket om ursäkt om jag har upprört någon med mina inlägg men jag har som sagt bara försökt att påtala vad som ligger bakom problemet precis som Otto säger. Jag förstår om personer som arbetar eller har intressen på Tre kan bli upprörda men jag ber som sagt var om ursäkt för detta. Allt bottnar i att vi nu har väntat på telefonen för länge och när sedan resten av världen får mobilen innan oss så är det lätt att bli lite irriterad. Det är inte heller jag som har hittat på att det är Tre som ligger bakom förseningen utan det är Klas själv som hänvisar till detta. Hemskt ledsen om någon har blivit orolig eller tagit illa vid sig.
Sorry, /Patrik
Definera resten av världen? Vilka länder ingår i "din" värld? Det är inte Tre som ligger bakom förseningen, det är Nokia som inte från början löst ett problem som de vetat länge. Att de nu väljer att hålla N900 avsedda för Sverige, för att de vill rätta till det problemet, är inte Tre:s beslut, utan tro det eller ej, men det är Nokia som beslutar att göra det. Vart hänvisar Klas till "att det är Tre som ligger bakom förseningen"? Var i och för sig kul att läsa ett inlägg från dig utan "hata", "bojkott" mm...
Postad 18 November 2009 - 08:49
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Källa på att det är Tre fel...
Alltså....Läser du verkligen tråden ?
Helt tydligt att du läser tråden som fan läser bibeln
Jag viste inte heller att N900 fanns att köpa i resten av världen...
Ser du vad jag skriver nu?
Det är inte Tre fel att Nokia inte fixat ett problem som de veta om i över 2 månader
Du kanske har en egen konspirationsteori om att de egentligen finns en hemlig plan från Tre att ta över alla kunder i sverige...
Att Tre tagit fram ett special simkort som en dimridå tillsammans med Nokia vetskap...
Sen skyller de på att simkortet inte fungerar och de måste skjuta upp lanseringen...
Men syftet med det hela är att göra massor fler blänkande N900 och precis när det är klart släpper Nokia bomben som får hela mobilsverige att explodera i vrede.......
Tre har en exklusiv deal att sälja N900 i 6 månader
Stämmer det med din teori? Patrikrickfors
Postad 18 November 2009 - 09:09
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
Aja nu lägger vi ner allt crap ovan. Telefonen kommer inte komma snabbare för det.
Som det står i artikeln enl länken ovan så säger Nokia även till länder utomlands att alla som gjort en pre-order kommer få telefonen, vilket Nokia även säger här. Det känns som de avvaktar med att släppa telefonen tills dess att mjukvaran känns tillräckligt stabil för att kalla den stable och samtidigt kunna producera fler produkter för att möta efterfrågan. För den är uppenbarligen väldigt stor!
Håll ut kära barn, telefonen kommer snart till ALLA som ha beställt den med en stabil och fin mjukvara. Annars kommer det bli ett ###### gnäll här om att telefonen startar om sig, att det inte finns portrait-mode i det ena efter det andra osv.
Redigerat av tha_neo, 18 November 2009 - 09:09.
Postad 18 November 2009 - 09:51
Unregistered99c01b5c
-
Unregistered99c01b5c
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Sitter för tillfället på "Maemo Developer Day" i Köpenhamn. Såg precis en presentation, gjord utan dator utan istället via tv-ut på en N900.
Visade reklamfilmen (från youtube) som har hänvisats till tidigare i tråden och jag måste säga att det flöt på väldigt bra. Det som hackade var att den inte hade hunnit buffra färdigt vilket är förståeligt med tanke på att här är 150 personer på samma wlan.
Postad 18 November 2009 - 10:11
Unregistered201eff61
-
Unregistered201eff61
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Sitter för tillfället på "Maemo Developer Day" i Köpenhamn. Såg precis en presentation, gjord utan dator utan istället via tv-ut på en N900.
Visade reklamfilmen (från youtube) som har hänvisats till tidigare i tråden och jag måste säga att det flöt på väldigt bra. Det som hackade var att den inte hade hunnit buffra färdigt vilket är förståeligt med tanke på att här är 150 personer på samma wlan.
Åh vad coolt! Önskar att jag också kunnat vara med! Du får skriva mer om din dag där sen!!! Avis! Ha det så jättekul! /Henke
Postad 18 November 2009 - 10:13
slotrat
-
slotrat
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
http://www.mobil.se/..._MOB421.dbp.asp
"Att svenskarna får vänta några veckor för att även Tres sim-kort ska fungera hoppas Klas Ström att det finns en försåelse för."
NEJ!! det har inte jag och troligen inte många med mig
så ta du och läggner...
Texten du citerat ovan är inte Klas Ström som skrivit eller sagt, det är Linus Brohults (artikelförfattarens) tolkning av vad Klas Ström har sagt. Det finns inte ett enda citat i Linus artikel. Klas själv har aldrig uttalat (offentligt) att man skjutit på någon lansering på grund av USIM-problematiken, även om det kanske är en av anledningarna. <IRONI PÅ> Men som sagt, telefonen är inte ute någonstans än, så vår svenska operatörs krav på att hålla N900 tills den fungerar i deras nät kanske gäller hela världen då? Självklart att Nokia globalt lyssnar på en liten operatör med 900 000 kunder i Sverige! <IRONI AV> Nä, nu skiter jag i alla framtida fåneriinlägg i debatten om att allt är Tre's fel, förmodligen kan man skylla arbetslöshet och ekonomisk kris samt att SonyEricsson går dåligt på Tre med, i alla fall om man försöker riktigt riktigt mycket. Jag är inte mycket för konspirationer. Faktum är jag mer och mer funderar på att skippa N900 helt och hållet, tycker tillochmed att Tina börjar bli rätt sexig  Vi får se om den hinner dyka upp innan jag bestämt mig för att avbeställa min order. Inget beslut är taget än.
Postad 18 November 2009 - 10:20
Unregistered99c01b5c
-
Unregistered99c01b5c
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Troligtvis ingen nyhet men "nästa enhet" som baseras på Maemo 6 "Harmattan" kommer ha kapacitiv skärm och multi-touch.
Postad 18 November 2009 - 10:35
Gurra101
-
Gurra101
-
Veteran
-
-
1891 inlägg
Nu är inte jag så hemma på det tekiska snacket. Men detta svaret har jag fått innan av nokia support.
"Det gäller inte bara 3:s simkort. Med 1.0 mjukvaran stödjer inte N900 SIM ATK. Alla konsumenter vet inte om ifall de har just ett SIM kort med ATK "
Så.
Men sen måste ni hålla med om att varför göra så "stor" grej av det förra mådagen med att "Nokia N900 is now available and shipping" som det stod i ett mail man fick och även att dom gick ut med på nätet med det. Lite klumpigt kan man ju tycka. Det kan man ju undra om det va genomtänkt, och sen aj vi får nog vänta lite till med att släppa den  .
Redigerat av Gurra101, 18 November 2009 - 10:38.
Postad 18 November 2009 - 13:23
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Sålde precis min iPhone för att köpa den nya SE X10 men efter att ha kikat i denna tråden ett antal gånger så börjar jag bli sugen på en N900. Detta enda som gör mig osäker på om jag verkligen ska köpa en N900 är att Spotify saknas. Är det någon som vet om en sådan app är på gång?
Postad 18 November 2009 - 13:26
Svenn3SaataN
-
Svenn3SaataN
-
Användare
-
-
211 inlägg
Vad hände egentligen den 10 november? De gick ju ut med att de skulle börja skeppa N900 men det blev inte så med andra ord? Var det ännu ett fel som de stötte på? Har inte hängt med i alla vilda diskussionen då jag tröttnade på att läsa det..
Postad 18 November 2009 - 13:29
FFaael
-
FFaael
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Troligtvis ingen nyhet men "nästa enhet" som baseras på Maemo 6 "Harmattan" kommer ha kapacitiv skärm och multi-touch.
Tror inte jag. Jag tror att det kommer komma åtminstone en maemo5 enhet till innan dess. Finns det några belägg på att nokia verkligen bara skulle släppa en mobil med maemo5? Det låter väldigt lite Nokia... Angående multitouch verkar ju det komma med maemo 6 dock finns det väll inget som garanterar att det blir kapacitiv på grund av det. Resistiva skärmar som stödjer multitouch verkar ju vara på väg ut på marknaden. Dessutom har det ju faktiskt inkommit patent på sistone från nokia med någon typ av skärm som kan registrera hur hårt man trycker, jag antar att det är någon typ av resistiv lösning.
Postad 18 November 2009 - 13:37
lostsoul
-
lostsoul
-
Lärjunge
-
-
415 inlägg
Sålde precis min iPhone för att köpa den nya SE X10 men efter att ha kikat i denna tråden ett antal gånger så börjar jag bli sugen på en N900. Detta enda som gör mig osäker på om jag verkligen ska köpa en N900 är att Spotify saknas. Är det någon som vet om en sådan app är på gång?
Hoppas du är medveten om att du lär få vänta ett bra tag på SE X10...
Postad 18 November 2009 - 13:42
Bagewitz
-
Bagewitz
-
Användare
-
-
188 inlägg
Hoppas du är medveten om att du lär få vänta ett bra tag på SE X10... 
Jo det är jag  Hade N900:an haft stöd för Spotify så hade jag inte ens tittat på X10:an.
Postad 18 November 2009 - 13:49
Unregistered99c01b5c
-
Unregistered99c01b5c
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Detta är endast mina egna spekulationer och jag har inga belägg för vad jag säger. Då Spotify inte är OpenSource krävs det att Spotify själva gör en applikation. Spotify finns idag till Android och iPhone vilka är två stora OS på mobiltelefonmarknaden. Att Spotify valt dessa två att börja med är för mig ganska motiverade val. Att göra en applikation kräver resurser. Då väljer man dom plattformar som man får flest användare på. Nästa plattform att lägga krut på är Symbian och framförallt S60. Med dom tre plattformar täcker man en stor del av marknaden. Tittar man sen vidare finns bl.a. Windows Mobile, Java (t.ex. Ericsson), m.fl. Var hamnar då Maemo? Detta är en plattform där det ännu inte ens finns en telefon släppt på marknaden. Att sitta här och lyssna på Nokia berätta om plattformen så tolkar jag det som att det ändå än så länge är en plattform för "early adopters" och "innovators". Att lägga krut (läs resurser) på plattformen från Spotifys sida tror jag ligger långt ner på att-göra listan. Sen finns ju alltid möjligheten att en Spotify-utvecklare rent privat köper en N900 och gör det som ett hobby-projekt. Men ingen annan än Spotify kan svara på den frågan. Om man bortser från officiellt Spotify-stöd så är det ju alltid kul att titta på: http://labs.trolltec...n-a-nokia-n900/
Postad 18 November 2009 - 13:49
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Finns en lösning... Qt (De) Spotify running on a Nokia N900 http://www.youtube.c...player_embedded
Postad 18 November 2009 - 14:06
tha_neo
-
tha_neo
-
Lärjunge
-
-
314 inlägg
kiig BrightPoint/Dangaard confirms arriwal of N900 THIS MORNING. 3 minutes ago from web kiig Nokia N900 just landed in Poland, - 2 p.m. GMT+1 4 minutes ago from web http://twitter.com/kiig
Postad 18 November 2009 - 14:09
slotrat
-
slotrat
-
Lärjunge
-
-
356 inlägg
En snubbe som vann en N900 på Chicago N900 Meetup fick sin telefon i fredags... Direkt från Finland. http://kurt555gs.blo...mpressions.htmlTänkvärd jämförelse från samma snubbe: http://kurt555gs.blo...0-thoughts.htmlHan jämför iPhone, Android-telefoner och N900 på sitt eget vis, ligger nog en hel del i det... Hmm behåller nog min N900-order ändå, får väl i värsta fall säga upp Spotify Premiumkontot istället (om nu Spotify inte kommer att lira på N900).
Redigerat av slotrat, 18 November 2009 - 14:20.
Postad 18 November 2009 - 14:11
Unregistered99c01b5c
-
Unregistered99c01b5c
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Tror inte jag. Jag tror att det kommer komma åtminstone en maemo5 enhet till innan dess. Finns det några belägg på att nokia verkligen bara skulle släppa en mobil med maemo5? Det låter väldigt lite Nokia...
Angående multitouch verkar ju det komma med maemo 6 dock finns det väll inget som garanterar att det blir kapacitiv på grund av det. Resistiva skärmar som stödjer multitouch verkar ju vara på väg ut på marknaden. Dessutom har det ju faktiskt inkommit patent på sistone från nokia med någon typ av skärm som kan registrera hur hårt man trycker, jag antar att det är någon typ av resistiv lösning.
Lite syftningsfel. Jag menade inte att nästa enhet kommer använda Maemo 6. Jag menar att enheten som först släpps till Harmattan kommer ha kapacitiv skärm. Huruvida det är garanterat eller inte så var mitt inlägg taget från ett seminarium som en medarbetare på Nokia (Quim Gil) höll. Jag sitter nämligen just nu på "Maemo Developer Day" i Köpenhamn där dom går genom det mesta med N900 och Maemo-plattformen.
Postad 18 November 2009 - 14:14
raptor18
-
raptor18
-
Användare
-
-
200 inlägg
landed in poland? Shit det måste vara det längsta flyget hittils. Korea -> Poland
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|