Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grilltråden

4196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 april 2016 - 08:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 131 inlägg
  • 0

Det verkar bli vanligare med att man ska ta med olika spån med olika smak, kan det inte vara så då att även kol sätter sin smak på maten precis som spån gör? Eller är processen en helt annan? Man vet ju att rökat kött smakar på ett annat vis och jag har svårt att tro att gasol har samma rök som kol har?

På klotgrillen lägger jag en liten bit trä eller näver som får ryka o det behovs inte mycket för att det ska ta överhand.

Spån eller träbitar på en gasolgrill ger inte samma stuns om du frågar mig.

Värmer man upp med 3 brännare o släcker den mittersta när köttet åker på så kommer det ryka på ganska rejält vilket i sin tur ger ganska mycket smak.

Det kombinerat med spån ger en Riktigt god smak som jag själv tycker är bättre än klotgrill.

*edit*

Om man kör indirekt på en gasol och indirekt på en kolgrill så är jag inte förvånad om det mer eller mindre samma resultat.

Redigerat av johan b-lund, 13 april 2016 - 08:56.

Postad 13 april 2016 - 08:54

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

På klotgrillen lägger jag en liten bit trä eller näver som får ryka o det behovs inte mycket för att det ska ta överhand.

Spån eller träbitar på en gasolgrill ger inte samma stuns om du frågar mig.

Värmer man upp med 3 brännare o släcker den mittersta när köttet åker på så kommer det ryka på ganska rejält vilket i sin tur ger ganska mycket smak.

Det kombinerat med spån ger en Riktigt god smak som jag själv tycker är bättre än klotgrill.

Själv har jag många ggr provat rökspån med stor framgång på gasolen, blir en kraftig och tydlig smak.

Sen gäller det ju att dels blötlägga spånen tillräckligt, använda rätt mängd samt fylla på under tiden också för att ge bäst effekt.

Olika typer av trä ger ju även olika effekt och smak.

Postad 13 april 2016 - 09:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 131 inlägg
  • 0

Är just påfyllnaden jag har varit dålig med, är så van vid klotgrillen o att det bara behovs ett par mindre bitar för att sätta smak.

Där tycker jag gasol har den största fordelen, man kan tweak runt på ett annat sätt.

Postad 13 april 2016 - 10:22

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Jag håller med om att gasol är smidigt och det är säkert det jag kommer välja MEN större delen av de jag känner väljer kol förre grill alla dagar i veckan. Anledningen handlar främst smaken vilket jag läst väldigt spridda meningar om även på nätet. Visst finns det blindtester men jag hade taget de med en nypa salt tills jag själv fått prova. 

Min kunskap inom grillning är begränsad men är det inte så att om man använder kol så brinner varje kol olika länge och de avger rök i olika stadier? Rök i sin tur sätter uppenbarligen smak så rent logiskt borde det spela roll. Om man använder tändvätska för att sätta igång grillen så är det inte helt ovanligt att denna smak smittar av sig på köttet och det bör åter igen handla om röken.

Eh, jag tror att man får nöja sig med att själv bilda sig en uppfattning och sen köra på det oavsett vad andra anser.

Huvudanledningen till att jag troligen väljer gasol är att det är mycket effektivare att använda, förhoppningen är att jag ska kunna köra ett test och jämför gasol och kol under sommaren, sida vid sida såklart.

Postad 13 april 2016 - 10:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Som sagt, var och en får ju ta och avgöra vad som är bäst för dom.

Och med det sagt är det ju inte enbart fördelar med gasol heller, dom är ju tex oftast mycket dyrare samt kräver mer underhåll osv.

Dock överväger fördelarna de ev nackdelar som finns med god marginal enligt mig.

Smidigheten, flexibiliteten och precisionen är just det som får mig att aldrig gå tillbaka till kol.

Postad 13 april 2016 - 11:31

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 553 inlägg
  • 0

Intressant diskussion. Jag har funderat på varför så många väljer gasol och nu vet jag varför. Har lite att fundera på inför nästa sommar när jag äntligen (!!) kan grilla igen. Har inte haft den möjligheten på över 10 år (bor i lägenhet mitt i stan).

Postad 13 april 2016 - 16:22

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Som sagt, var och en får ju ta och avgöra vad som är bäst för dom.

Och med det sagt är det ju inte enbart fördelar med gasol heller, dom är ju tex oftast mycket dyrare samt kräver mer underhåll osv.

Dock överväger fördelarna de ev nackdelar som finns med god marginal enligt mig.

Smidigheten, flexibiliteten och precisionen är just det som får mig att aldrig gå tillbaka till kol.

Smidigheten går ju inte att diskutera, men jag är både mer flexibel och har bättre precision på kolgrillen. Men jag har inte valt det ena eller det andra, utan har båda för att kunna använda den som passar bäst för stunden. Har sällan så bråttom att det blir gasolgrillen.

Postad 13 april 2016 - 23:28

alka
  • alka
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Tack för svaret!

Dom flesta grillningarna kommer bli till två personer, ibland fyra och sällan mer, så jag vet inte om det är värt att lägga dom extra tusingarna. det jag har siktat på är en small/medium då jag såg en film på någon som gjorde en hel grillning på tre kolbitar i en mini!

Jag gillar idén att använda lite kol och återanvända den gamla. small känns nästan som för liten men ändå så lätt att handskas med... svårt, tråkigt att ångra sig.

Vi är två i mitt hushåll, jag och frugan men vi bjuder naturligtvis på grillfest ibland. Jag har en kamado joe classic, den med 57 cm galler. Jag har även ett extragaller som går sätta ovanpå det vanliga gallret och vill man går det även sätta ytterligare ett galler under det första men då får det nog vara ribs som ligger ner för att det ska rymmas där. För mig duger storleken bra och jag tror att jag skulle ha ångrat mig om jag köpt en mindre.
Jag köpte min på webbhallen på en av deras reor och betalade 7995 för den + lite extra eftersom jag köpte till extragaller, pizzasten och ett skydd. Har inte ångrat mig hittills!
På bilden är det två bitar karré på ca 3 kg vardera, en liten bit oxbringa och nåt mer som jag inte minns just nu. Jag brukar göra stora mängder för att ha till matlådor och det är skönt att kunna köra mycket samtidigt. Det är inga större problem att få den att hålla en stadig temperatur runt 110 grader hela dagen eller natten på en laddning kol. Tänk dock på att det ska vara kol och inte briketter i en kamado och desto större bitar desto bättre är det. Det gäller att inte lufthålen i keramiken på insidan i botten ska täppas igen av damm och småbitar.

Bifogad fil(er)

Postad 14 april 2016 - 02:47

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Hur många här som kör gasol har kört slut på gasolen mitt i grillningen?

Har man en tillräckligt stor kolgrill så kan man köra både indirekt och direkt grillning samtidigt.

Sen att bara trycka på knappen och grilla direkt är också en överdrift för man vill väl ändå värma upp grillen eller?

Och är det inte nån här i tråden som eldade upp hela altanen med sin gasol grill?

Kör du din gasol grill Masse70 så kör jag min kolgrill så blir vi båda nöjda! :)

Jo kom på en sak som lockar mig lite med gasol grillen och det är att det är smidigare när man kör långtidsgrillning.

Men det är nog för att jag aldrig prövat det på min kolgrill.

Postad 14 april 2016 - 05:00

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 131 inlägg
  • 0

Har man en tillräckligt stor kolgrill så kan man köra både indirekt och direkt grillning samtidigt.

Sen att bara trycka på knappen och grilla direkt är också en överdrift för man vill väl ändå värma upp grillen eller?

Och är det inte nån här i tråden som eldade upp hela altanen med sin gasol grill?

Kör du din gasol grill Masse70 så kör jag min kolgrill så blir vi båda nöjda! :)

Jo kom på en sak som lockar mig lite med gasol grillen och det är att det är smidigare när man kör långtidsgrillning.

Om man kör långkok så behöver man absolut inte värma upp en gasolgrill.

Men jag gillar själv att bryna lite snabbt Innan tempen sänks

Min tar ungefär 10-15 beroende på hur varm jag vill ha den.

Redigerat av johan b-lund, 14 april 2016 - 05:12.

Postad 14 april 2016 - 06:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Att gasolen tagit slut har bara hänt en enda gång, mest pga eget slarv.

Dock är det bekymret löst för all framtid genom att skaffa en extra mindre flaska som man alltid kan ha som backup.

Att trycka på knappen är ingen överdrift alls, det går att börja grilla på en gång om man vill.

Dock är det ju att föredra att man åtminstone värmer upp gallret innan man slänger på en biff tex.

Det tar typ 5-10 min max för att uppnå 300 grader i hela "baljan", men värmen från lågan verkar ju direkt från start.

Uppvärmningstid är väldigt olika från grill till grill och storlek på densamma.

Sist jag kollade går det för övrigt alldeles utmärkt att elda upp en altan med glödande kol också om man är på det humöret... ;)

Som sagt du behöver inte försvara din kolgrill och jag behöver inte försvara min gasol, jag bara berättar om mina personliga åsikter och erfarenheter om det.

Redigerat av masse70, 14 april 2016 - 06:16.

Postad 14 april 2016 - 06:18

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0
Min tar ungefär 5-10 min innan den blir tillräckligt varm (Weber Genesis S-330). Visst kan gasolen ta slut mitt i grillningen men hittills har jag aldrig råkat ut för det, vare sig med min nuvarande eller tidigare grill. Dock har jag dubbla gasolflaskor så det är ingen större katastrof om gasolen tar slut.

Smidigheten med gasol jämfört med kol var avgörande för mig i valet mellan gasol och kol. Att kunna grilla lite bacon till helgfrukosten är något som jag aldrig hade gjort om jag hade haft en kolgrill.

Postad 14 april 2016 - 08:54

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

För att kunna utnyttja kolgrillen fullt ut så krävs det bra briketter. Dom bästa jag provat, Heat Beads finns inte att köpa i Sverige längre.

Kan inte tänka mig att liknande problem uppstår när man kör med gasol. Alltså skillnad mellan gasol och gasol.

Redigerat av Buddypresley, 14 april 2016 - 09:12.

Postad 14 april 2016 - 09:31

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Finns det inte en mätare som anger hur mycket gasol det finns kvar? Känns ju inte vidare kul om den tar slut lagom tills man kommit igång! Att ha en till sidan om känns inte så intressant med tanke på pris och plats det tar.

Postad 14 april 2016 - 10:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Finns det inte en mätare som anger hur mycket gasol det finns kvar? Känns ju inte vidare kul om den tar slut lagom tills man kommit igång! Att ha en till sidan om känns inte så intressant med tanke på pris och plats det tar.

Det funkar väldigt dåligt pga att det mesta av gasolen är i vätskeform. Läs mer om detta här: http://www.fogas.se/tips/om-gasol.html

Postad 14 april 2016 - 10:26

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Jo, det finns mätare som visar trycket i gasolflaskan. Jag minns inte förklaringen, men vet att jag läst på flera ställen att de inte funkar för att ha koll på hur mycket som är kvar. Jag kör med kompositflaska, då kan man enkelt se hur mycket gasol som finns kvar.

Edit: Haha, där fanns förklaringen.^

Redigerat av VincentVegaSWE, 14 april 2016 - 10:27.

Postad 14 april 2016 - 10:31

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Tack, hur kan man veta hur mycket som är kvar om man har en kompositflaksa?

Hur fungerar det när man fyller? Betalar man för att fylla en hel flaska eller betalar man för hur mycket de verkligen från in i flaskan?

Postad 14 april 2016 - 10:33

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Jo, det finns mätare som visar trycket i gasolflaskan. Jag minns inte förklaringen, men vet att jag läst på flera ställen att de inte funkar för att ha koll på hur mycket som är kvar. Jag kör med kompositflaska, då kan man enkelt se hur mycket gasol som finns kvar.

Edit: Haha, där fanns förklaringen.^

Jo, men den mätaren är i stort sätt helt meningslös. Den visar trycket av den del av gasolen som är i gasform. Det trycket är i stort sätt lika hela tiden tills plötsligt gasolen tar slut. Det går inte att se med tryckmätaren hur mycket det är kvar i flaskan. Om innehållet i en gasflaska hela tiden är i gasform så är en sådan manometer användbar.

Hur fungerar det när man fyller? Betalar man för att fylla en hel flaska eller betalar man för hur mycket de verkligen från in i flaskan?

Det syns igenom kompositmaterialet. Kan vara lite svårt på vissa fabrikat. Eller också så kan man väga flaskan då och då. Det står på flaskan vad den väger när den är tom. Du betalar alltid för en full flaska. Den fylls inte på plats utan du lämnar in din tomma och får en tillbaka som är fylld av gasbolaget.

Redigerat av Buddypresley, 14 april 2016 - 10:36.

Postad 14 april 2016 - 10:35

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

En kompositflaska är mer eller mindre genomskinlig, så det är bara att vicka lite lätt på den för att se hur mycket som är kvar.

Vanligast är att man byter flaskan mot en full istället för att fylla den man har. På senare år har det börjat dyka upp ställen där man kan fylla på sin flaska med gasol på lösvikt 

Jo, men den mätaren är i stort sätt helt meningslös. Den visar trycket av den del av gasolen som är i gasform. Det trycket är i stort sätt lika hela tiden tills plötsligt gasolen tar slut. Det går inte att se med tryckmätaren hur mycket det är kvar i flaskan. Om innehållet i en gasflaska hela tiden är i gasform så är en sådan manometer användbar.

Nej, jag skrev ju att det inte funkar med en sådan mätare.

Redigerat av VincentVegaSWE, 14 april 2016 - 10:40.

Postad 14 april 2016 - 11:08

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid stötta denna Kickstarterkampanjen för en cool lösning ;)

https://www.kickstar...dget/video.html

Postad 14 april 2016 - 11:19

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Du kan ju alltid stötta denna Kickstarterkampanjen för en cool lösning ;)

https://www.kickstar...dget/video.html

Eller så har man den stående på en våg alltid :)

Postad 14 april 2016 - 11:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Fast själva grejen var ju appen och blåtand.

Men som sagt, kör man med kompositflaska så kan man ju se nivån med ögat så.

Vet också att vissa Webergrillar tex har en inbyggd våg som flaskan hängs upp i, vet dock inte om det enbart är på den amerikanska marknaden det erbjuds.

Like so (5:40 in i klippet):

https://www.youtube.com/watch?v=bx-8Ch6JyMQ

Postad 14 april 2016 - 11:41

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Nja...att väga flaskan samtidigt som gasslangen är kopplad till grillen känns inte helt tillförlitligt. :unsure:

Alltså rent mättekniskt menar jag. Som att ställa sig själv på vågen och samtidigt hålla i t.ex. dörrhandtaget. :unsure:

Redigerat av Buddypresley, 14 april 2016 - 12:22.

Postad 14 april 2016 - 13:03

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Jag kör med Original Kettle™ Premium 67 cm grillen men blev lika besviken i år när nya katalogen kom ut.

Inga tillbehör alls till 67an som vanligt.

Kontaktade weber förra våren och frågade om dom inte tänkte göra några tillbehör till den grillen.

Fick till svar då att 57an är deras storsäljare och därför gör man mer tillbehör till den.

Är väl mest Rotisseri som jag vill ha!

Får helt enkelt köpa en till grill.

Postad 14 april 2016 - 13:29

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Finns ju andra tillverkare som gör rotisserie-set till 67 centimeters klotgrillar.

Hittade bla dessa från Tyskland:

http://en.moesta-bbq...uer-Rotisserie/

http://www.amazon.de...7/dp/B00ULQ7YWA

Postad 14 april 2016 - 15:15

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Så långt har jag inte ens tänkt tack för tipset! :)
Har bara investerat i ett gjutjärnsgaller till den hitills.

Postad 16 april 2016 - 08:28

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Var i butiken och tittade på ett par olika Broil king stod ut, kändes väldigt påkostad och rejält med tanke på vad man får? Men självklart vet man inte hur de håller i längden, rostar de upp på nolltid som Landmann? 

Tror de var denna jag tittade på 

Redigerat av Unregistered30026, 16 april 2016 - 08:29.

Postad 16 april 2016 - 12:06

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 131 inlägg
  • 0

Jag köpte den som är snäppet mindre och är tillfreds med den.

Se bara till att du monterar ihop den på jämnt underlag.

Postad 17 april 2016 - 01:18

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1 399 inlägg
  • 0

Var också imponerad av Broil King grillarna!

Postad 17 april 2016 - 08:29

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Jag köpte den som är snäppet mindre och är tillfreds med den.

Se bara till att du monterar ihop den på jämnt underlag.

Hur länge har du haft den? Har du den inne eller ute? Hur har den klarat månaderna/åren?

Är det BARON 340 du köpte? Känns den inte på gränsen till för liten?

Postad 17 april 2016 - 09:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 131 inlägg
  • 0

Hur länge har du haft den? Har du den inne eller ute? Hur har den klarat månaderna/åren?

Är det BARON 340 du köpte? Känns den inte på gränsen till för liten?

Såg precis att jag var snålare än så :)

http://www.bauhaus.s...-crown-320.html

Jag for runt o klämde o kände på det mesta.

Stablilitet, klonkighet och allmänt skrammel var det jag undersökte.

Bara en sådan sak som hur locket är, där blev jag riktigt besviken på Weber för det kändes som jag skulle få det i handen.

Jag har bara haft några veckor och den håller ihop än vilket inte säger så mycket.

10L flaska får plats men det kan vara knökigt att få dit den.

Obs på hur gasslangen ligger när skenorna till fettuppsamlaren monteras för där klantade jag mig.

Monterade ihop den på 30 min ungefär så det var busenkelt.

Postad 17 april 2016 - 09:37

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Såg precis att jag var snålare än så :)

http://www.bauhaus.s...-crown-320.html

Jag for runt o klämde o kände på det mesta.

Stablilitet, klonkighet och allmänt skrammel var det jag undersökte.

Bara en sådan sak som hur locket är, där blev jag riktigt besviken på Weber för det kändes som jag skulle få det i handen.

Jag har bara haft några veckor och den håller ihop än vilket inte säger så mycket.

10L flaska får plats men det kan vara knökigt att få dit den.

Obs på hur gasslangen ligger när skenorna till fettuppsamlaren monteras för där klantade jag mig.

Monterade ihop den på 30 min ungefär så det var busenkelt.

Aha, hur räcker ytan till? Hur många brukar ni grilla till?

Ja det var nog det ända jag tyckte var lite konstigt, Weber Q3000 verkar väldigt enkel att rengöra, de e bara till att lyfta av gjutgärnen och skrapa ner skiten i aluminium "tallriken" som man sedan ersätter eller tömmer. Denna tallrik på Broil King sitter dels inte i mitten och är MYCKET mindre med ett mycket mindre hål? Men det är kanske inte meningen man ska skrapa ren dessa grillar så noga som man kan göra på Weber Q3000.

Postad 17 april 2016 - 10:22

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 131 inlägg
  • 0

Alla grillar är nog bökigare än Q serien när det kommer till rengörning!

Men det är inte så svårt tycker jag, har monterat av brännarna en gång mest för att jag ville kolla om det var svårt, det görs på 10sek.

Fasta rester borstar man lättast förbir den rostfria skyddsplåten under brännarna sen får man storstäda den lite då och då.

Platsmässigt så kan du grilla på 3 kyckligingar ståndes på ölburk eller 9st Entrecots men då är det lite trångt och ingen plats för annat.

Det enda jag retar mig lite på om man grillar många saker är att uppvärmningsgallret kan vara i vägen.

Klipp ut bitar i papper som är lite större än en random köttbit o ta med dig o lägg på gallret så får du ett hum om vad du behöver.

Personligen tycker jag att priserna ökar ganska kraftigt för den extra ytan man får.

Förutom Q serien då men jag har fått för mig att avsaknad av droppskydd där saker förångas o ger smak påverkar negativt.

*edit*

Talriken på BK är mer gjord för fett och vätskor skulle jag tro.

Rengör den efter 3-4 grillningar ungefär o då är den fylld til 1/4-1/3 ungefär.

Tar man ut hela tråget så kan man ta bort det fasta som ligger där annars kan man ju bara ta själva skålen.

Redigerat av johan b-lund, 17 april 2016 - 10:25.

Postad 17 april 2016 - 16:37

macman
  • macman
  • Beroende

• 1 078 inlägg
  • 0

Det syns igenom kompositmaterialet. Kan vara lite svårt på vissa fabrikat. Eller också så kan man väga flaskan då och då. Det står på flaskan vad den väger när den är tom. Du betalar alltid för en full flaska. Den fylls inte på plats utan du lämnar in din tomma och får en tillbaka som är fylld av gasbolaget.

Det finns företag som fyller din gasolflaska, du betalar kilopris för det som fylls i flaskan. Dvs du kan fylla en halvfull flaska.

Postad 17 april 2016 - 17:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Någon som har bra tips hur man grillar halloumi på gasolgrill? Lyckas bara bränna fast och får således ingen grillyta kvar, eller så faller den bara isär.

Postad 17 april 2016 - 17:07

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Någon som har bra tips hur man grillar halloumi på gasolgrill? Lyckas bara bränna fast och får således ingen grillyta kvar, eller så faller den bara isär.

Då har du inte vårdat dina galler tillräckligt imo.

Har aldrig lyckats få halloumi att fastna på gallret, dock har det hänt att dom faller mellan gallren.

Men om man gillar bacon så kan man med fördel linda in bitarna med det så tar man massor med flugor i en god smäll ;)

Postad 17 april 2016 - 17:30

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0
Brukar bränna av ordentligt efter varje grillning och borstar rent innan jag stänger gasen. Oljar in någon gång emellanåt när den svalnat och jag ska slänga på överdraget.

Oljar alltid in före jag drar igång grillen.

Färska burgare är inga bekymmer. Men just halloumi har jag stök med. Grillade både och idag.

Postad 17 april 2016 - 17:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Brukar bränna av ordentligt efter varje grillning och borstar rent innan jag stänger gasen. Oljar in någon gång emellanåt när den svalnat och jag ska slänga på överdraget.

Oljar alltid in före jag drar igång grillen.

Färska burgare är inga bekymmer. Men just halloumi har jag stök med. Grillade både och idag.

Skumt, har aldrig upplevt det bekymret själv.

Provat att gnida in lite olja på osten?

Alt att använda stekplatta?

Annars kan jag varmt rekommendera att linda in dom i bacon.

Edit, nu minns jag inte vilken grill du har, men om du tex har en sk. brödhylla kan du ju testa att lägga bitarna där, då får de ju lite distans till värmen?

Redigerat av masse70, 17 april 2016 - 17:43.

Postad 17 april 2016 - 17:46

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Men just halloumi har jag stök med. Grillade både och idag.

Kan ju bero på vilken sorts halloumi du grillar...

Postad 17 april 2016 - 17:47

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Var på ICA Maxi idag och tittade lite närmare på grillarna. Broil King går att ricka en del på och då ser man på dörrarna att det är hela ramen som rör sig. Tittar man närmare ser det ut som att någon försökt spänna de förvånansvärt små skruvarna så hårt att de nästan blivit runda. Vet inte om det beror på att de satt ihop dem felaktigt eller om Broil King faktiskt är lite rangligare. Känner man på weber grillarna så känns de väldigt stabila, ramen rör sig inte så att man ser det iallafall. MEN de billigare Weber Spirit grillarna känns allmänt bräckliga, vet inte om de kanske använt för tunn plåt eller vad det är. Weber Genesis är något helt annat, den känns väldigt robust men så kostar den också 12 000 kr.

Vad jag förstår så tillverkas Spirit i China medan de övriga tillverkas i USA så det kanske förklarar skillnaden.

Q serien känns förvisso inte jätte stabila ihäller, efter som de har plast chassi så svajar de ganska bra i jämförelse.

Det finns inget solklart val runt 4500-6000 kr, går man upp i 10 000 klassen så får man rejälare grejer men så intresserad är jag inte av grillning att det ska bli värt pengarna. Egentligen är 4500 redan lite på gränsen.

Säkraste kortat e att gå ner till 2000 kr och köpa en vanlig kol grill från Weber, då spelar det inte jätte stor roll om den får bytas ut om 5-8 år.

Postad 17 april 2016 - 17:54

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Skumt, har aldrig upplevt det bekymret själv.

Provat att gnida in lite olja på osten?

Alt att använda stekplatta?

Annars kan jag varmt rekommendera att linda in dom i bacon.

Edit, nu minns jag inte vilken grill du har, men om du tex har en sk. brödhylla kan du ju testa att lägga bitarna där, då får de ju lite distans till värmen?

Q3000. Har inte testat att olja in dem. Baconlindat lät grymt gott, får det bli till nästa grillning.

Kan ju bero på vilken sorts halloumi du grillar...

Köper av princip inga lågpris-saker, men har iofs ingen koll på vad som är bra grejer heller.

Postad 17 april 2016 - 18:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Q3000. Har inte testat att olja in dem. Baconlindat lät grymt gott, får det bli till nästa grillning.

Ja, dels är det grymt gott, men sen får du ju 2 bra sidoeffekter av det.

Dels gör ju baconet att det oljar gallret med sitt eget fett så det inte fastnar.

Sen även håller ihop osten så den inte beter sig som en Slinky på grillen ;)

Postad 17 april 2016 - 18:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 0

Var på ICA Maxi idag och tittade lite närmare på grillarna. Broil King går att ricka en del på och då ser man på dörrarna att det är hela ramen som rör sig. Tittar man närmare ser det ut som att någon försökt spänna de förvånansvärt små skruvarna så hårt att de nästan blivit runda. Vet inte om det beror på att de satt ihop dem felaktigt eller om Broil King faktiskt är lite rangligare. Känner man på weber grillarna så känns de väldigt stabila, ramen rör sig inte så att man ser det iallafall. MEN de billigare Weber Spirit grillarna känns allmänt bräckliga, vet inte om de kanske använt för tunn plåt eller vad det är. Weber Genesis är något helt annat, den känns väldigt robust men så kostar den också 12 000 kr.

Vad jag förstår så tillverkas Spirit i China medan de övriga tillverkas i USA så det kanske förklarar skillnaden.

Q serien känns förvisso inte jätte stabila ihäller, efter som de har plast chassi så svajar de ganska bra i jämförelse.

Det finns inget solklart val runt 4500-6000 kr, går man upp i 10 000 klassen så får man rejälare grejer men så intresserad är jag inte av grillning att det ska bli värt pengarna. Egentligen är 4500 redan lite på gränsen.

Säkraste kortat e att gå ner till 2000 kr och köpa en vanlig kol grill från Weber, då spelar det inte jätte stor roll om den får bytas ut om 5-8 år.

Har kvar vår Weber klotgrill som reserv om vi blir riktigt många. Kollade en hel del när jag köpte vår Q3000, men i den prisklassen tyckte jag inte det fanns ett enda vettigt alternativ.

Visst gör plastchassit att den kan kännas lite ranglig, men tycker att exempelvis landmans skitgrillar är bra mycket sämre. Iofs är enda tillfället jag tycker den känns vinglig är just när man borstar den. Annars reagerar jag aldrig på att den är vinglig.

Ja, dels är det grymt gott, men sen får du ju 2 bra sidoeffekter av det.

Dels gör ju baconet att det oljar gallret med sitt eget fett så det inte fastnar.

Sen även håller ihop osten så den inte beter sig som en Slinky på grillen ;)

Lät som sagt riktigt nice, tack för det tipset. Enda nackdelen är väl att man inte får den där härliga krispiga grillytan på osten (vilken jag iofs inte fick idag heller...).

Redigerat av Unregistereda299ec85, 17 april 2016 - 18:02.

Postad 17 april 2016 - 18:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

MEN de billigare Weber Spirit grillarna känns allmänt bräckliga, vet inte om de kanske använt för tunn plåt eller vad det är. Weber Genesis är något helt annat, den känns väldigt robust men så kostar den också 12 000 kr.

Jag måste ändå säga att jag inte alls känner igen det du pratar om med min nya Spirit alls.

Inget bräckligt, rangligt, klånkigt eller saker som man "får i handen" osv alls.

Väldigt stabil och gedigen känsla i det mesta faktiskt, är själv väldigt allergisk mot just bräckliga saker.

Den stora skillanden mot Genesis är att vissa detaljer såsom handtaget på locket samt sidostyckena är gjorda av nån kompositplast på Spirit medans dessa är av stål på Genesis.

Dock är det fortfarande en god kvalitetskänsla trots det, iaf i mitt tycke.

Iofs har jag en "Premium" så vet ej om det skiljer mot en icke Premium samt om det skiljer mellan tex 310 och 320 osv?

Redigerat av masse70, 17 april 2016 - 18:07.

Postad 18 april 2016 - 07:35

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0
Tänkte bidra med lite bilder från helgen. Entrecote, färska champinjoner med ädelost och bacon, potatisgratäng och en mangosallad blev riktigt gott :)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  image.jpeg   84,46K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   151,21K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   118,78K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   181,77K   0 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  image.jpeg   177,17K   0 Antal nerladdningar

Postad 18 april 2016 - 09:11

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Har aldrig lyckats få halloumi att fastna på gallret, dock har det hänt att dom faller mellan gallren.

Slänger på ett galler från en engångsgrill när jag kör halloumi. Då blir det svårare för dom att smita.

Postad 18 april 2016 - 10:21

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Halloumi brukar jag få till ganska bra. Jag oljar alltid in bitarna samt att det är viktigt att inte vända för tidigt. 

Postad 18 april 2016 - 11:49

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

• 553 inlägg
  • 0

Jag brukar alltid köra haloumin hel och sen viker jag ut den när den börjar mjukna. Skär ni upp den i skivor?

Postad 18 april 2016 - 12:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0
Annars kan man ju prova nåt åt detta hållet, finns massa varianter:

http://se.ptfe-suppl...ts/9401362.html

Postad 18 april 2016 - 20:48

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Jag brukar alltid köra haloumin hel och sen viker jag ut den när den börjar mjukna. Skär ni upp den i skivor?

jag brukar alltid skiva upp den innan jag lägger den på grillen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.