Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Företagstråd: Tele 2 (fd Com Hem AB) - Tv-relaterade frågor

5753 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 maj 2012 - 18:56

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Fick nått mail av comhem i veckan då dom skulle fixa lite i basstationerna å göra allt lite bättre för oss kunder. Om problem uppstod skulle man scanna efter kanalerna igen..

Detta slutade med att alla krypterade kanaler i EyeTV på min Terratec H7 slutade fungera. Får bara no signal på rubbet nu. Dom fria funkar, men inte tv3, kanal5 osv..

Fullständig katastrof, vad har ni gjort?

Tror nog att du får mer hjälp i Com Hem-forumet på ComHit.net än här.
ComHem supportar bara sina egna boxar och tv-moduler.

Postad 03 juni 2012 - 18:05

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Hej, jag sa upp mitt abonnemang när ni höjde krypteringsavgiften och priset på 8 favoriter.

Sen är det väl rimligt att baka in krypteringsavgiften i kostnaden för kanalpaketet skriv då 8 favoriter 248 kr per månad. Då krypteringsavgiften varierar mellan olika operatörer är det svårare att jämföra vad kostnaden blir. Jag tror era konsumenter är intresserade av en totaltkostand utslaget per månad, och istället för att man ska sitta själv och addera.

Som att Telia skulle sälja Fastpris för 499 och kommunicera detta mot kund sen när man går in i butiken är det en extra kostnad om 20-30% för administrativa kostnader.

Raka puckar, tror jag dom flesta uppskattar.

Postad 03 juni 2012 - 19:55

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Alla operatörer i Sverige gör på det sättet så Comhem är inte värre på den punkten än nån annan.
Att ta betalt för varje TV apparat i hemmet och att tvinga folk genom till att använda deras egna boxar genom att låsa HD kanalerna som ett större problem.

Redigerat av Leatherface, 03 juni 2012 - 19:57.

Postad 03 juni 2012 - 20:26

Huddingebo
  • Huddingebo
  • Veteran

• 2 489 inlägg
  • 2
Att ha kortavgift utanför abonnemangsavgiften är ett sattyg och borde förbjudas. Det belopp man skall prata om är alltid själva bruttokostnaden och inget annat. Sedan kan man i fakturan speca moms och kortkostnader om man vill. Visst är ComHem inte värre än någon annan operatör, men det blir ju inte mer rätt för det.

Postad 03 juni 2012 - 20:44

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Före 2005 tog ComHem ut en separat kortavgift som var förhållandevis rimlig. Sedan när vet jag inte men den var 198 kr/år 2001 då jag blev digital-tv-kund. Dessförinnan hade jag bara analoga kanaler.
Kortavgifterna var inkluderade i abonnemangen med 16:50 kr/mån hos ComHem 2005-2009. Syftet var redan då att till ledning för konsumenterna ange totalkostnad för abonnemanget men konkurrenterna gjorde inte likadant och ComHem framstod som dyrare.

2009 införde ComHem åter en separat kortavgift trots att avgiften 2005 alltså inkluderats i abonnemangskostnaden. Anledningen ska ha varit att konkurrenterna till ComHem tog ut separata kortavgifter och ComHem naturligtvis inte ville gå miste om dessa miljoner i extra intäkter.
I första omgången blev det 30 kr/mån vilket alltså kom ovanpå de 16:50 som lagts på priserna i augusti 2005. Totalt 46:50 per månad alltså. 2011 höjdes avgiften till 49 kr/mån och sedan 2012 till 59 kr/mån.

Konsumentverket har nyligen observerat problemet med att kortavgifterna inte (alltid) framgår när priser för abonnemang och erbjudanden presenteras. Är en avgift obligatorisk så ska den anges i totalkostnaden. Ett erbjudande om t ex tre månader abonnemang för 0 kr ska alltså presenteras som ett erbjudande för 59 kr/mån om kortavgiften är 59 kr och alltid tas ut.
Vi får se om det blir någon ändring med anledning av Konsumentverkets granskning. En förutsättning är nog till att börja med att alla kabel-tv, ip-tv och satellit-tv operatörer samtidigt övergår till presentation av totalkostnaden. Ingen vill ju framstå som den som har de minst attraktiva erbjudandena genom att inkludera kostnader som de andra gömmer undan!

Postad 03 juni 2012 - 21:17

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 1
Problemet är väl snarare hur dom marknadsför erbjudanden och inte att avgiften ligger utanför paketet egentligen.
Därför kan man möjligen ha hårdare krav på att det ska synas mer tydligt vad totalkostnaden blir.
Men för många är det nog mer intressant att få bort avgifter för varje TV apparat och svamlet med att man inte ska kunna använda det man själv vill. Sålänge man betalar för sig så ska man ha rätt att använda vad man själv vill att se det med och spelar man in ska man kunna göra vad man själv vill då man betalat för det sålänge det är för privat bruk.

Postad 04 juni 2012 - 07:35

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0
Var är våran nya hd kanal som skulle komma under våren... nu är det sommar comhem... inte för att jag väntar på den men liiite trovärdiga skulle ni kunna vara.

Postad 04 juni 2012 - 07:51

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Var är våran nya hd kanal som skulle komma under våren... nu är det sommar comhem... inte för att jag väntar på den men liiite trovärdiga skulle ni kunna vara.

Det var väl TNT HD som skulle bli vårens stora nyhet på HD-sidan?
Står inget om någon TNT HD här:
http://www.tnt-tv.se/
så man får väl anta att kanalen inte finns i sinnevärlden (ännu)...

Postad 04 juni 2012 - 07:54

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Alla operatörer i Sverige gör på det sättet så Comhem är inte värre på den punkten än nån annan.
Att ta betalt för varje TV apparat i hemmet och att tvinga folk genom till att använda deras egna boxar genom att låsa HD kanalerna som ett större problem.

Canal Digital har börjat med att inkludera krypterings/kortavgiften i månadskostnaden.

Står i valet och kvalet mellan om jag ska byta från Canal Digital till Com Hem. Det som talar för Com Hem är något lägre pris och förhoppningsvis en bättre inspelningsbar box. Det som talar emot är att TV3 HD inte går att få i 8 favoriter samt just detta med krypteringsavgiften. Mitt enda sätt som konsument att protestera mot detta är ju just att inte bli kund.

Postad 04 juni 2012 - 09:42

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Canal Digital har börjat med att inkludera krypterings/kortavgiften i månadskostnaden.

Står i valet och kvalet mellan om jag ska byta från Canal Digital till Com Hem. Det som talar för Com Hem är något lägre pris och förhoppningsvis en bättre inspelningsbar box. Det som talar emot är att TV3 HD inte går att få i 8 favoriter samt just detta med krypteringsavgiften. Mitt enda sätt som konsument att protestera mot detta är ju just att inte bli kund.

Du menar dom just kör kortavgiften månadsvis.. det gör väl comhem också numera.Det löser ju dock inget utan det vi vill ha är ETT pris för tjänsten och inte en separat kortavgift som dom kan höja förutom den andra kostnaden.Vi vill ha att dom annonserar ut ett pris på säg 300kr/mån och då ingår ALLT.Då kan folk se höjningarna mycket enklare och dom kan inte "lura" konsumenten genom små höjningar på olika delar som dom gör nu.Att betala 1/3 som många gör nu för en påhittad kortkostnad, jämfört med vad vi betalar för en massa kanaler är ju århundradets bluff.

Postad 04 juni 2012 - 09:46

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0

Du menar dom just kör kortavgiften månadsvis.. det gör väl comhem också numera.Det löser ju dock inget utan det vi vill ha är ETT pris för tjänsten och inte en separat kortavgift som dom kan höja förutom den andra kostnaden.Vi vill ha att dom annonserar ut ett pris på säg 300kr/mån och då ingår ALLT.Då kan folk se höjningarna mycket enklare och dom kan inte "lura" konsumenten genom små höjningar på olika delar som dom gör nu.Att betala 1/3 som många gör nu för en påhittad kortkostnad, jämfört med vad vi betalar för en massa kanaler är ju århundradets bluff.

http://canaldigital.se/utbud/

288 kr inkl krypteringsavgifter.

Postad 04 juni 2012 - 10:23

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
http://www.canaldigi...otbolls-em-i-hd

Inga inkluderade krypteringsavgifter där inte utan står finstilt längst ner och det är där lagen borde skärpas.
Dom har väl redan fått kritik för att det inte står tillräckligt tydligt men verkar inte blivit så stor bättring.
Dom anger totalpris då man beställer och så men det kan bli tydligare.
Det borde alltså stå "288 kr/mån inklusive krypteringsavgift 59 kr/mån." i själva erbjudandet och inte finstilt.

Redigerat av Leatherface, 04 juni 2012 - 10:25.

Postad 04 juni 2012 - 10:26

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

ComHems största fördel för många är att man kan få tillgång till Canal+ samt Viasats Sport- och filmkanaler. Det är ComHem ensamma om. Dessutom möjlighet till bredband och telefoni från samma leverantör. ComHems Bredband 200 överträffas vad jag vet bara av bredband via fiber från t ex BBB.
För många av ComHems kunder finns inte heller möjligheten att välja satellitmottagning istället för kabel-tv. Finns ett alternativ är det oftast bara ip-tv som inte är ett fullgott alternativ till ComHems kabel-tv.
ComHem gör nu också en inbrytning i öppna nät dvs operatörsneutrala nät som t ex Stadsnät. Det gör att man kan välja olika leverantörer för tv, bredband och telefoni i samma fysiska nät. Framtidens nät, tror jag.

Postad 04 juni 2012 - 10:30

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0

Nja det kostar mycket med avgifter till krypteringsföretagen så dom kan utveckla fler sätt att hindra användare att använda sina grejer hur dom själva vill. Det är krypteringsbolagen Conax (CD och dom flesta kabelbolag i Sverige), NDS (Viasat), Viaaccess (Boxer) osv man ska hoppa på då det gäller dom kostnaderna.

Redigerat av Leatherface, 04 juni 2012 - 10:31.

Postad 04 juni 2012 - 10:34

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

http://www.canaldigi...otbolls-em-i-hd

Inga inkluderade krypteringsavgifter där inte utan står finstilt längst ner och det är där lagen borde skärpas.
Dom har väl redan fått kritik för att det inte står tillräckligt tydligt men verkar inte blivit så stor bättring.
Dom anger totalpris då man beställer och så men det kan bli tydligare.
Det borde alltså stå "288 kr/mån inklusive krypteringsavgift 59 kr/mån." i själva erbjudandet och inte finstilt.

"EM-kampanj 3 fria månader" låter ju trevligt men det visar sig alltså när man läser det finstilta att man binder sig för att betala 7607 kr under 27 månader för att få dessa tre fria "EM-månader"! Tala om snålt och uselt erbjudande.

Postad 04 juni 2012 - 12:07

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1 319 inlägg
  • 0

Att ha kortavgift utanför abonnemangsavgiften är ett sattyg och borde förbjudas.

Det är egentligen redan förbjudet. Enl. konsumentköplagen så ska en avgift som alltid ingår vara inbakad i priset.

Redigerat av TomasL, 04 juni 2012 - 12:07.

Postad 04 juni 2012 - 13:34

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Det är inte förbjudet att ha den utanför paketpriserna utan enbart att det klart ska redovisas vad totalpriset blir.
Men det är det som inte riktigt följs eller åtminstone ligger i en gråzon och borde alltså skärpas ytterliggare.

Postad 06 juni 2012 - 00:50

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

ComHems största fördel för många är att man kan få tillgång till Canal+ samt Viasats Sport- och filmkanaler. Det är ComHem ensamma om. Dessutom möjlighet till bredband och telefoni från samma leverantör. ComHems Bredband 200 överträffas vad jag vet bara av bredband via fiber från t ex BBB.

Jag har både ComHem och Tele2 fiber i min fastighet.

Både i utgångspris och i 'förhandlat' pris är tele2 billigare på samma hastighet. Och jag har haft noll avbrott på ca 1 år med Tele2 efter att ha haft ett par i månaden i flera år med ComHem.

Kan för övrigt tipsa om att det är en väldigt bra situation att ha tillgång till båda när det är dags att förhandla. Bara att ringa och berätta det för båda (fast det vet dom nog egentligen redan), säga upp det man har och sen låta dem ha auktion neråt.

Tror jag ska börja kolla vad Tele2 kan fixa för TV via fiber när mitt ComHem avtal går ut.

Sen kan väl inte hemtelefoni vara något större dragplåster ens om man får det gratis.I min umgängeskrets har till och med barnfamiljerna nu börjat överge hemtelefoni.

Däremot kan nog Canal+ och Viasats sport paket vara intressanta för en del men förmodligen för färre än det borde vara eftersom du inte kan få allsvenskan. Är du tillräckligt sportintresserad för att vilja ha både och så är du förmodligen tillräckligt intresserad av allsvenskan för att inse att du inte vill betala för allt det plus någon säsongskort via datorn eller vad som då behövs.

Postad 06 juni 2012 - 06:13

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

...
Sen kan väl inte hemtelefoni vara något större dragplåster ens om man får det gratis.I min umgängeskrets har till och med barnfamiljerna nu börjat överge hemtelefoni.

Däremot kan nog Canal+ och Viasats sport paket vara intressanta för en del men förmodligen för färre än det borde vara eftersom du inte kan få allsvenskan. Är du tillräckligt sportintresserad för att vilja ha både och så är du förmodligen tillräckligt intresserad av allsvenskan för att inse att du inte vill betala för allt det plus någon säsongskort via datorn eller vad som då behövs.

Håller med om att ip-telefoni inte är någon höjdare. Jag har ett abonnemang för att jag får det utan kostnad genom Com bo-rabatten men jag använder bara mina fasta abonnemang samt mobiltelefon.

Allsvenskan kan du se med Canal+ Max alt. Canal+ Sport abonnemang:
http://www.canalplus...svenskan_2012?m=
Canal+ är ensamma om att sända samtliga matcher i Allsvenskan men man behöver alltså ha tillgång till Canal+ Fotboll och Canal+ Extra 1-4 som hos ComHem ingår i Max-abonnemanget som fn kostar 449 kr/mån (3 första mån à 99 kr vid nytecknande) alternativt Canal+ Sport som fn kostar 399 kr/mån (3 första mån à 99 kr vid nytecknande).
Canal+ Max ger utöver sportkanalerna nio filmkanaler.

Edit: Komplettering enl påpekande nedan.

Redigerat av Unregistered558ade6e, 07 juni 2012 - 10:09.

Postad 07 juni 2012 - 05:55

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Håller med om att ip-telefoni inte är någon höjdare. Jag har ett abonnemang för att jag får det utan kostnad genom Combo-rabatten men jag använder bara mina fasta abonnemang samt mobiltelefon.

Allsvenskan kan du se med Canal+ Max abonnemang:
http://www.canalplus...svenskan_2012?m=
Canal+ är ensamma om att sända samtliga matcher i Allsvenskan men man behöver alltså ha tillgång till Canal+ Fotboll och Canal+ Extra 1-4 som bara ingår i Max-abonnemanget som fn kostar 449 kr/mån (3 första mån à 99 kr vid nytecknande) hos ComHem.

Syftade inte på IP-telefoni i sig. Skulle vilja hävda att en snabbt växande andel även av vanliga 'familjer' inte längre bryr sig om att ha ett 'icke-mobilt' teleabonnemang. Var bra länge sen jag träffade på någon ensamstående som hade ett. Kan omöjligt vara något större dragplåster att man får ett 'gratis' abonnemang.

Intressant att det numera går att få Allsvenskan igen via ComHem. Ännu mer intressant är att trots att jag är aktiv inom fotbollen både på riktigt i klubb och via diverse forum har jag inget minne av att någon någonsin kommenterat eller skrivit att det går att se igenom ComHem igen. Måste brustit i marknadsföringen där.

Tror dock det helt enkelt är för dyrt för nästan alla sportfantaster att ha både Canal+ och Viasats totala sportpaket. Kan bara se på mig själv som är oerhört sportintresserad och ser mycket mer än jag borde ha tid till men har valt att bara ha ett paket. Och då har jag inte ens funderat närmre över kostnaderna. Bara att det knappast är värt ytterligare några hundralappar (tydligen runt 500 som det verkar) att ha båda.

Postad 07 juni 2012 - 06:24

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

...
Tror dock det helt enkelt är för dyrt för nästan alla sportfantaster att ha både Canal+ och Viasats totala sportpaket. Kan bara se på mig själv som är oerhört sportintresserad och ser mycket mer än jag borde ha tid till men har valt att bara ha ett paket. Och då har jag inte ens funderat närmre över kostnaderna. Bara att det knappast är värt ytterligare några hundralappar (tydligen runt 500 som det verkar) att ha båda.

Canal+ Max samt Viasat Sport HD kostar hos ComHem fn 737 kr/mån. Vill du sedan ha tillgång till dessa kanaler på ytterligare en box måste du ha Viasat Syskon och Syskonabonnemang och då blir det 198 kr/mån ytterligare. Så vi talar drygt 1000 kr/mån för man behöver ju ett grundabonnemang också som kostar från 248 kr/mån.
Om det är för dyrt eller inte får naturligtvis var och en avgöra. Men tv-rättigheterna till olika sportevemang tenderar att bli dyrare för varje gång de omförhandlas så billigare lär det inte bli att få tillgång till sport i det egna vardagsrummet.
Alternativet är förstås streamade tjänster som Viaplay och C Sports som kan fungera för en del. Behövs dock bra bredbandsuppkoppling för HD-kvalitet (100 Mbit/s och uppåt) men man får räkna med att bild- och ljud ändå inte motsvarar vad kabel- eller satellitmottagning erbjuder.

Postad 07 juni 2012 - 09:40

Leatherface
  • Leatherface
  • Mega-Guru

• 7 299 inlägg
  • 0
Det räcker med Canal+ Sport för att få Extra kanalerna.
Däemot så kostar sportpaketet så pass mycket att jag tycker det är lika bra att ta Max med filmkanalerna också.

Postad 07 juni 2012 - 10:04

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Det räcker med Canal+ Sport för att få Extra kanalerna.
Däemot så kostar sportpaketet så pass mycket att jag tycker det är lika bra att ta Max med filmkanalerna också.

Du har rätt. Eftersom jag själv har Canal+ Total har jag alltid tänkt Canal+ Max för att få Canal+ Fotboll, Hockey, Extra HD och Extra 1-4. Den uppgraderingen kostar 150 kr/mån.
Men för den som inte vill ha filmkanalerna så räcker det helt rätt med Canal+ Sport för 399 kr/mån.
Men för 50 kr/mån extra så ger alltså Canal+ Max därutöver nio filmkanaler så det är uppenbart att Canal+ vill ha ganska bra betalt för de sju extra sportkanalerna. Nio filmkanaler för 50 kr/mån får man betrakta som ett bra pris.

Postad 07 juni 2012 - 10:56

Travolta
  • Travolta
  • Forumräv

• 556 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad Samsungs värstingbox kostar om man tecknar Digital-TV Medium 8 favoriter?
Vet någon om en box är på väg som går att styra via webben och/eller en smartphone, dvs programmera inspelningar mm?

Postad 07 juni 2012 - 15:28

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Inte bara TV1000 ska tydligen försvinna som varumärke. Nu går Canal+ också i graven:
http://www.canalplus.se/cmore
http://www.svd.se/ku...amn_7259367.svd
Den 4 september blir Canal+ alltså C More som är namnet på det företag som äger Canal+ i Skandinavien sedan den franska ägaren sålde verksamheten 2003.
C More Entertainment ägs till 65% av TV4-gruppen och resterande 35% ägs av Telenor.

Den minnesgoda erinrar sig att Canal+ här i landet har sitt ursprung i FilmNet som startade redan på 1980-talet. Varför man nu väljer att byta namn från Canal+ till C More kan man ju undra över. Möjligen är det så att man inte längre har rätt att använda namnet Canal+ eller Canal Plus. Det är nu snart tio år sedan franska Canal+ (dotterbolag till konglomeratet Vivendi) sålde verksamheten i Skandinavien och C More Entertainment tog över. Möjligen tidsbegränsades rätten till varumärket Canal+/Canal Plus i avtalet.
Eller också tycker man på C More att det är dags att slå på trumman för det namnet istället. Fast nog är Canal+/Canal Plus ett mer slagkraftigt och inarbetat namn alltid...
Hur som helst, vi får vänja oss vid C More på samma sätt som vi vant oss av med TV1000.

Postad 10 juni 2012 - 22:59

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 1
Av någon anledning ser mina HD kanaler ut som när man inverterar färger. Detta händer varje dag på alla mina HD kanaler utom TV4 HD och TV3 HD. Har alla HD kanaler utom Canal+ och TV4 Sport extra.

Efter att ha startat om boxen, Motorolas on demand box, ser allt normalt ut. Samma visa varje dag.

Postad bild

Postad 11 juni 2012 - 06:00

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Av någon anledning ser mina HD kanaler ut som när man inverterar färger. Detta händer varje dag på alla mina HD kanaler utom TV4 HD och TV3 HD. Har alla HD kanaler utom Canal+ och TV4 Sport extra.

Efter att ha startat om boxen, Motorolas on demand box, ser allt normalt ut. Samma visa varje dag.

Postad bild

Samma här, har motorola ondemand box, och det har pågott i flera dagar nu. Vore bra om Comhem svarar här, tar lite ansvar...

Postad 11 juni 2012 - 06:29

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Bedömer du att detta fenomen dykt upp efter den digitala kanalomläggningen?
Är det Motorola VIP-1920c eller VIP-1903c?
Förmodar att det är mjukvaruversion 1.20.0 i alla Motorola-boxar nu,
Jag har inte noterat dessa pixlingar på min box men jag har ännu inte fått den digitala kanaluppdateringen. Av någon anledning så har ComHem skjutit upp den digitala kanalomlägggningen för återstående områden i Stockholm till efter sommaren. Man vill väl att alla här ska ha bild och ljud under EM och OS kan jag tänka och snart ska man skicka ut supporten på grönbete varför det inte är så lämpligt med telefonstorm heller. :)

Postad 11 juni 2012 - 08:27

Unregistered891a0113
  • Unregistered891a0113
  • Forumräv

• 890 inlägg
  • 1
Detta fenomen dök upp efter kanalomläggningen.

Postad 11 juni 2012 - 09:23

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0
Det är ju lite underligt att bilden blir bra efter en omstart av boxen. Bildproblemen har väl troligtvis med nya, högre frekvenser efter kanalomläggningen att göra. Högre frekvenser brukar ha en tendens att vara mer störningskänsliga. Jag får liknande bildstörningar om jag sätter t-kopplingar mellan antennuttaget och boxen, eller använder undermåliga antennkablar.
Men jag gissar att ni testat att köra en "ren" antennkabel direkt från uttag till box?

Postad 11 juni 2012 - 09:47

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Det kan vara idé att testa med en så bra antennkabel som möjligt typ denna:
http://www.netonnet....2m/166487.5500/
och naturligtvis utan T-koppling mellan väggen och boxen.
ComHem har ju varnat för att det kan bli problem pg av ändrade frekvenser om man har störningar i sin omgivning eller för dålig kabel/kontakt. I vissa fall kanske det är vägguttaget som måste bytas om det inte ger tillräckligt bra signal.
Denna gång kan faktiskt ComHem ha rätt när de säger att man ska "byta antennkabel". Frågan är dock om inte ComHem ska betala ny kabel om den de skickar med boxarna inte fungerar längre.

Postad 11 juni 2012 - 11:08

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Denna gång kan faktiskt ComHem ha rätt när de säger att man ska "byta antennkabel". Frågan är dock om inte ComHem ska betala ny kabel om den de skickar med boxarna inte fungerar längre.

Den antennkabel som ComHem skickar med har aldrig fungerat särskilt bra med HD-kanaler för mig. Med en sån här har jag dock aldrig haft några större problem.

Postad 11 juni 2012 - 19:43

Viz
  • Viz
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Är det jag eller är ljudet kasst på SVT HD nu under fotbollsVM? kollar på sverige nu och det verkar vara stereo eller något? :P

Postad 12 juni 2012 - 13:00

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Hej,

Idag släpper vi en ny box som vi sett att många här på forumet har efterfrågat en längre tid.

Boxen i frågan är en inspelningsbar On Demand-box, givetvis med HD!

Inte bara nya, utan även befintliga kunder kan köpa boxen. Ordinarie pris utan bindningstid är 3495:-, men om man binder om sig så får man rabatt.

För mer information om boxen ifråga kolla in vår blogg: https://www.comhembl...-on-demand-box/

Med vänlig hälsning
Michael Hansson
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 12 juni 2012 - 13:01.

Postad 12 juni 2012 - 13:26

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Ang VIP1963C så är det ett lovvärt initiativ - många har ju efterfrågat möjligheten att få On demand och PVR i samma box.
Hoppas några skaffar den nya boxen och öppnar upp en tråd här så vi får reda på för och nackdelar.
Telia har haft VIP1963 i några år och jag vet inte om det är exakt samma spec - Telia är ju ip-tv. Ser att de kör kampanj nu på boxen med 50 kr/mån i 18 mån (dvs 900 kr) så jag hoppas det finns bra erbjudanden också hos ComHem. :)
Om hdd är densamma så är det fråga om 320GB - emotser rapport om hur man kan byta ut den mot t ex 2TB.
Själv ligger jag lågt ett tag - har just skaffat en Motorola 1903C och har dessutom Humax HDPVR med 2TB hdd så jag får se om det blir aktuellt med en Motorola 1963C framöver. Behöver egentligen två boxar för att kunna spela in med hjälp av syskonabonnemang.

Postad 12 juni 2012 - 14:51

Brel
  • Brel
  • Användare

• 247 inlägg
  • 0
Hoppas innehållet blir bättre än utsidan, för snygg och/eller modern ser den då inte ut.

Postad 12 juni 2012 - 15:15

PatrikGolfer
  • PatrikGolfer
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Skall bli riktigt intressant och se hur buggig denna box är. Comhem och deras levarntörer skickar väl alltid ut ofärdiga produkter för att använda intet ont anande konsumenter som betatestare! :(

Som sagt skall bli kul och intressant och få ta del av hur "färdig" denna box är!

Postad 12 juni 2012 - 15:23

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 1

Skall bli riktigt intressant och se hur buggig denna box är. Comhem och deras levarntörer skickar väl alltid ut ofärdiga produkter för att använda intet ont anande konsumenter som betatestare! :(

Som sagt skall bli kul och intressant och få ta del av hur "färdig" denna box är!

Motorola VIP1963 har funnits ute fyra-fem år vid det här laget så det är en etablerad produkt. Hoppas dock anpassningen till ComHems On demand fungerar - men om man har tur är det samma plattform som ComHems övriga Motorola-boxar (dvs KreaTV) så man kan migrera applikationen enkelt.

Postad 12 juni 2012 - 21:40

xxxx
  • xxxx
  • Användare

• 218 inlägg
  • 0

Motorola VIP1963 har funnits ute fyra-fem år vid det här laget så det är en etablerad produkt. Hoppas dock anpassningen till ComHems On demand fungerar - men om man har tur är det samma plattform som ComHems övriga Motorola-boxar (dvs KreaTV) så man kan migrera applikationen enkelt.

Telia har väl haft denna box ett tag nu. Det är förvånande att det tagit så lång tid för comhem att ta in denna box, speciellt med tanke på hur dåligt har den nuvarande fungerat - mycket mycket segt och ostabilt - krashar regelbundet, oavsett återkommande uppdateringar av mjukvara genom åren...

Postad 13 juni 2012 - 10:32

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0
Ny mjukvara (ver. 3.9.21.11.mp9.V0031) till Netgear CG3100 har börjat rullas ut:
https://www.comhembl...-mjukvara-igen/
Jag startade om mitt modem så det har den nya mjukvaran nu. Märkte iaf ingen negativ förändring -
jag har 203 Mbit/s ned och 11 Mbit/s upp. Mycket nöjd med hastigheten. :)
Men jag använder inte Netgear CG3100 som router utan bara som modem eftersom jag har en
Asus RT-N66U som är en mycket bättre och snabbare router än CG3100.

Postad 13 juni 2012 - 21:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Tog ett erbjudande om Xl paketet i 15 månader vilket i säg var bra, men fick ingen upplysning om att jag hade kunnat få on demand box på köpet utan en hd modul vilket jag tog. Ställde frågan till kundtjänst varför jag inte fick den upplysningen eftersom då hade jag naturligtvis tagit en sådan. Fick detta till svars haha :mellow: en vecka senare..

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi beklagar att du tyvärr inte fick den informationen men om du inte har packat upp modulen så kan du ångra beställningen och välja en OnDemand box istället. Om du har öppnat förpackningen kan du binda ditt abonnemang på yttligare 12 månader och få köpa OnDemand boxen för 495kr.

Hur skulle jag annars kunnat sett på tv utan modulen. Det är klart nu är man ju kund så....14 månader kvar

Postad 14 juni 2012 - 06:24

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Tog ett erbjudande om Xl paketet i 15 månader vilket i säg var bra, men fick ingen upplysning om att jag hade kunnat få on demand box på köpet utan en hd modul vilket jag tog. Ställde frågan till kundtjänst varför jag inte fick den upplysningen eftersom då hade jag naturligtvis tagit en sådan. Fick detta till svars haha :mellow: en vecka senare..

Hej och tack för ditt e-postmeddelande!

Vi beklagar att du tyvärr inte fick den informationen men om du inte har packat upp modulen så kan du ångra beställningen och välja en OnDemand box istället. Om du har öppnat förpackningen kan du binda ditt abonnemang på yttligare 12 månader och få köpa OnDemand boxen för 495kr.

Hur skulle jag annars kunnat sett på tv utan modulen. Det är klart nu är man ju kund så....14 månader kvar

Om du ska se HD-kanaler måste du antingen ha en HD-modul eller en HD-box. Vill man inte betala mer än 1 kr när man tecknar abonnemang blir det en HD-modul. (I alla fall om man ser till vad som står på ComHems hemsida).
HD-boxarna kostar från 495 kr (Motorola on demand eller Samsung HDPVR) eller från 1495 kr för den nya Motorola On demand HDPVR. Priset beror på typ av abonnemang och bindningstid.
Men du menar att du kunde fått en On demand-box "på köpet" istället för HD-modul? Var fanns det erbjudandet?
ComHem har ofta erbjudanden som inte står på hemsidan.

Postad 14 juni 2012 - 14:11

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0

Om du ska se HD-kanaler måste du antingen ha en HD-modul eller en HD-box. Vill man inte betala mer än 1 kr när man tecknar abonnemang blir det en HD-modul. (I alla fall om man ser till vad som står på ComHems hemsida).
HD-boxarna kostar från 495 kr (Motorola on demand eller Samsung HDPVR) eller från 1495 kr för den nya Motorola On demand HDPVR. Priset beror på typ av abonnemang och bindningstid.
Men du menar att du kunde fått en On demand-box "på köpet" istället för HD-modul? Var fanns det erbjudandet?
ComHem har ofta erbjudanden som inte står på hemsidan.

Sånt där dags erbjudande som kan dyka upp ibland fick sms. Men det är dålig stil tycker jag att inte informera fullt ut. Sedan erbjuda ytterligare bindnings tid efter man blivit kund, men det är klart 190kr månaden för XL är ju billigt :)

Postad 19 juni 2012 - 16:43

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

I augusti kommer TV4 Science Fiction att ersättas av TV4 Fakta XL:
http://www.tv4.se/1....en_tv4_fakta_xl
"Bland programmen i TV4 Fakta XL finns den uppmärksammade och starka danska serien Korrespondenterna, den gastkramande Att dö för Mount Everest och ett stort utbud av BBC-program, där bland annat rese- och äventyrsserien Lonely Planet ingår."
Eftersom TV4 Science Fiction ingår i XL-paketet kan man anta att TV4 Fakta XL kommer att ersätta den kanalen i XL-abonnemanget och att andra abonnenter får köpa till den eller välja i Medium 8 Favoriter.

Märkligt att man beskriver TV4 Fakta som en av landets 15 största tv-kanaler. Jag kan inte minnas när jag såg något på den kanalen. I den genre där TV4 Fakta håller till dvs dokumentär/vetenskap finns ju ett flertal internationella kanaler som t ex Discovery, Nat Geo, History HD och BBC Knowledge som jag hellre tittar på. Men det är kanske så att blott Sverige svenska krusbär har.

Dessutom anser jag att ComHem skyndsamt ska lansera Kanal 5 HD. Jag vet faktiskt inte varför det dröjer. "The Big Five" borde naturligtvis finnas i HD-kvalitet hos Sveriges största kabel-tv-operatör!

Fick brev från ComHem idag med meddelande om att TV4 Science Fiction upphör den 5 augusti 2012.
På samma kanalplats dvs 70 kommer istället TV4 Fakta XL att börja sändas den 13 augusti 2012. Den som har TV4 Science Fiction i sitt abonnemang idag får TV4 Fakta XL istället.
Framgår inget annat än att TV4 Fakta (kanalplats 63) kommer att finnas kvar.
Dessutom tycks TV4 Fakta XL vara en kanal som sänds i SD till skillnad från TV4 Sport Xtra som lanserades nyligen.
På samma gång vill jag bara upprepa att vi är många som saknar Kanal 5 HD hos ComHem och förhoppningsvis får vi snart möjlighet att se alla de stora kanalerna (SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Kanal 5) i HD.

Postad 20 juni 2012 - 13:53

Tele2 Sverige
  • Tele2 Sverige
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
Hej,

Jag vet att många av er är intresserade av HD-kanaler och vill därför informera er om att vi nu kommer att lansera en ny HD-kanal!

Under augusti lanserar vi Outdoor Channel HD som erbjuder alla möjliga utomhusaktiviteter i HD-format. Det bjuds på fiske, jakt, terrängkörning, vildmarksäventyr och mycket mer.

Kanalen kommer att ingå i HD-paketet samt som valbar kanal i Medium 8 Favoriter. Den går även att teckna som tillvalskanal för 29:-/månad.

Som grädde på moset så kommer kanalen att frivisas en månad när den lanseras!

Mycket nöje! :)

Ps. Förhandlingar om Kanal 5 HD fortsätter för er vetskap och vi har ingen ytterligare information om när/om den kan tänkas lanseras hos oss.

Med vänlig hälsning
Johan Åström
Kundservice

Redigerat av Tele2 Sverige, 20 juni 2012 - 13:54.

Postad 20 juni 2012 - 14:42

Stagger Lee
  • Stagger Lee
  • Användare

• 198 inlägg
  • 1
vanurå.....ni tar ju bort WildTV, ska ni ersätta den med en likadan skitkanal......Jösses
Ere ente dags att satsa på kvalitet snart? vi skriver ju 2012 för jä...len.
Längtar efter den dan man bara kan välja ett abb. typ endast HD kanaler och att det där finns kvalitetskanaler.
Varför kan Comhem som ledande programbolag inte erbjuda bättre TV-tittande än va som är idag.
Skynda låååångsamt tycks vara er melodi. :angry:

Redigerat av Stagger Lee, 20 juni 2012 - 14:43.

Postad 20 juni 2012 - 15:03

Unregistered40562de1
  • Unregistered40562de1
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 1
Ännu en kanal ingen efterfrågat....fick den säkert billigt då slår vi tll tänkte comhem ,så ser kanalstatistiken ok ut. Zzzzzzzz

Postad 20 juni 2012 - 15:07

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 1

vanurå.....ni tar ju bort WildTV, ska ni ersätta den med en likadan skitkanal......Jösses
Längtar efter den dan man bara kan välja ett abb. typ endast HD kanaler och att det där finns kvalitetskanaler.
Varför kan Comhem som ledande programbolag inte erbjuda bättre TV-tittande än va som är idag.

Hoppas nu att detta är en "riktig HD-kanal" som "ger kunderna mervärde". Detta är ju enligt vad ComHem skrivit här tidigare kriteriet på när en HD-kanal ska läggas in i utbudet.
Hur som helst, jag har inte längre HD-paketet eftersom XL ändå ger de HD-kanaler jag behöver.
Min reflektion är att ComHem helt enkelt behövde en "billig" HD-kanal att lägga in i HD-paketet nu sedan Wild TV HD är på väg ut. Det går förmodligen trögt att sälja HD-paketet om det inte innehåller åtminstone några kanaler utöver XL-abonnemangets nio HD-kanaler.
Hoppas dock att det snart kommer en eller två "riktiga HD-kanaler" t ex Kanal 5 HD, Eurosport 2 HD, MTV Live HD, Mezzo Live HD, Viasat Film Action/Drama/Family/Nordic HD...

Postad 20 juni 2012 - 15:12

squiz
  • squiz
  • Forumräv

• 595 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med..hur svårt kan det vara? Glad över att lämna ComHem nu när man flyttar...men men telia är väl inte mycket bättre...

Postad 20 juni 2012 - 15:54

Unregistered558ade6e
  • Unregistered558ade6e
  • Veteran

• 1 877 inlägg
  • 0

Kan bara hålla med..hur svårt kan det vara? Glad över att lämna ComHem nu när man flyttar...men men telia är väl inte mycket bättre...

Jag kan glädja dig med att Telia idag som enda svenska operatör innan ComHem ansluter kan erbjuda Outdoor Channel HD i Telias Kanalpaket HD! :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.