Jag antar att han menar på att om marknaden var öppen för att intresserade personer kunde öppna egna butiker i stil med ølbutiken och Kihoskh i Köpenhamn så vore livet ibland lite enklare för ölnördarna
Sant, men det är ju inte Systembolagets fel.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 02 February 2012 - 13:17
Sant, men det är ju inte Systembolagets fel. Postad 02 February 2012 - 14:00
ah just det de är också trevliga. Det är lite svårt att inse vad som inte finns på vissa Systembolag ibland. Örebros Systembolag är så där, jag hade gärna haft öl som Amarillo, Orval, Rochefort, Hardcore o.s.v. men det behövs tydligen sälj-underlag för det. Så jag får beställa istället. Men det kanske man kan göra via nätet numera, jag har faktiskt inte provat. Det finns ju även en del riktigt bra veteöl på Systemet, som Weihenstephaner, Franzizkaner och Schneider. Dessa är av sydtysk typ och kallas hefe-weizen. Den belgiska varianten av veteöl kallas wit. Nästa månad kommer ju Schneider Tap X som är en humlad veteöl (Nelson). Den var riktigt bra när jag provade den på SBWF 2011. Annars kommer smaken i en veteöl inte från humle utan framförallt från jästen. Det gäller iofs för väldigt många ölsorter. Postad 02 February 2012 - 15:07
En sak i taget. Nu är jag mest inne i Ale stäsket och i fösta hand ipor, veteöl får komma senare.dock har hag smakat nån och gillade den inte. Men så var det med Ale första gången också
Postad 02 February 2012 - 15:22
Det är nog en sund inställning. Dessutom tycker jag personligen att veteöl gör sig bättre på sommaren. Det är intressant att se vad du provar så fortsätt gärna rapportera. Postad 02 February 2012 - 15:34
Blev sugen på att testa Ruination ipa, men jag kan inte se att den finns att beställa på bolaget. Privatimport?
Postad 02 February 2012 - 15:41
Du kan beställa den via Great Brands hemsida, men det är kollikrav på 24 st flaskor. Men via BS Forumet funns det en samköpstråd där du kanske kan vara med och beställe enskilda flaskor: http://beersweden.fo...orum/21-samkop/ Postad 02 February 2012 - 15:42
Japp, och det verkar som att nästa leverans kommer i Maj... http://www.greatbran...ning_stone.html Postad 02 February 2012 - 15:49 Jag kan tänka mig att dom är svalkande på sommaren. Jag fortsätter att provsmaka och posta bilder . Roligt Postad 02 February 2012 - 17:14
All vin och sprit säljs separat. Jag dricker gott om öl som flaskvis kostar betydligt mer än snittet för en rödvinsflaska. Så frakten bör inte vara ett problem. Det hade väl varit på ett ungefär så jag skulle vilja ha det ja Postad 02 February 2012 - 18:19
EDIT: Ok, det verkar vara betydligt mer vanligt att man kan beställa 1 flaska vin nu för tiden. Förr var det väldigt ofta endast 6 flaskor. Redigerat av BrittBastard, 02 February 2012 - 18:37. Postad 02 February 2012 - 18:35
Ok jag har aldrig stött på det (menar sortimentet som listas på systemets hemsida nu alltså, inte via privatimport) men jag har visserligen inte nördat in mig på vin så vill man ha tag på det som är bäst kanske det stämmer Tjejen som ofta beställer champagne har aldrig råkat på kollikrav heller. Postad 02 February 2012 - 18:46
Kan tänka mig att det tyvärr beror på styckpriset, snittpriset på öl ligger nog trots allt betydligt lägre än vad det gör på vin.
Synd bara att det drabbar oss ölälskare som precis som du skriver många gånger köper öl som är dyrare än många viner. Postad 02 February 2012 - 18:48
Jo det är la så. Snittpriset på öl lär la runt 10-15 kr Postad 02 February 2012 - 18:51
Hehe,jag förstår vad du menar. Men jag menade beställningssortimentet och den del av privatimport som finns hos svenska distributörer. Men det ligger nog inte högre än 40-50kr där, vild gissning. Postad 02 February 2012 - 18:52
Dricker en lagom ljummen Marstons Pedigree, en fin vardagsöl: http://www.ratebeer....steurised/5995/
Postad 02 February 2012 - 19:20
Själv tar jag min första (av 24) Hop Ottin IPA. Gillas!
(jag ska alltså inte dricka 24st ikväll men jag har 24st Redigerat av BrittBastard, 02 February 2012 - 19:24. Postad 03 February 2012 - 00:45
denna blev det ikväll. tyckte den var riktigt god med en härlig beska.
blev godare när den hade stått framme en stund. fanns också en behaglig citrussmak, dock inte den fruktigaste jag druckit. klart godkänt betyg, kommer köpa den igen Bifogad fil(er)Postad 03 February 2012 - 10:48
Omröstning på BeerSweden:
![]() Jag är beredd att hålla med. Iallafall angående vinnaren. Hahaha, en annan omröstning: ![]() Haha, överraskning att Darren vann när omröstningen hölls på BeerSweden... Redigerat av BrittBastard, 03 February 2012 - 10:50. Postad 03 February 2012 - 11:56
Jag ser bara punkter, antar att det är något som blockats från jobbet. Vad gällde den första kategorin som du skrev om?
Postad 03 February 2012 - 12:11
"Best Swedish Beer" Drakens DIPA blev vinnare. Postad 03 February 2012 - 12:28
Ah den var fin. Får hoppas att den DIPA de nu planerar blir minst lika bra. Jag bytte till mig en flaska av Rick Gordon på SM i göteborg 2010. Tyvärr var det någon som snodde ölen jag lämnade i backen tillsamans med resten av utrustningen. Så jag provade aldrig originalet som de ställde upp med då den inte var med i Folkets Val. Postad 03 February 2012 - 14:01
var på bolaget idag och köpte ett par guinness draught och en fuller´s london porter.
gör dom sig bättre mer varma än en ale eller? Postad 03 February 2012 - 14:08
Porter och Stout är en form av ale, oavsett tycker jag stout och porter skall avnjutas runt 15c. Detta beror på vem du frågar. Jag dricker gärna rumstempat också. Varmare ger mer smak och dessutom annan smak. Många tycker att en öl man dricker blir bättre ju längre man dricker den i glaset. Ofta har det (enligt mig) att göra med att ölen blivit varmare under tiden av händerna och även givetvis rumstemperaturen. Postad 03 February 2012 - 14:11
Väntar man för länge försvinner ju den lilla kolsyran som finns också. Men det är ju också en smaksak, d v s lite eller mycket kolsyra.
Själv dricker jag nog också oftast runt 15°C, men jag dricker faktiskt gärna kylskåpskalla IPA's och DIPA's varma sommarkvällar. Trots att det kanske inte är det bästa rent smakmässigt. Postad 03 February 2012 - 14:14
ok så kan det nog vara ja. systembolsgskalla är kanske perfekt då, lite svala så där
Postad 03 February 2012 - 15:15
Såg att Great Divide 18th Anniversary Wood Aged Double IPA släpps 2012-08-01. Oh yes!
Postad 03 February 2012 - 15:22
finns inte oppigårds drakens dipa att köpa eller? hittar den inte på bolaget i alla fall
Postad 03 February 2012 - 16:01 Den har varit slut sen förra sommaren. Det var SM i hembrygds vinnarölen 2011. Postad 03 February 2012 - 16:44 aha är det inte märkligt att dom inte fortsatte med den då om den nu var så god? Postad 03 February 2012 - 18:46
börjar med en punk ipa idag. detta var den första jag drack när jag började prova massa olika och ville se hur den var jämfört med alla andra jag har druckit nu eftersom jag har för mig att jag tyckte om den .
jag misstog mig inte, den här ölen är sjukt god alltså. jag tycker den luktar ananas och kokos, riktigt gott luktar den. smaken är ananas och citrus av nåt slag. ganska besk eftersmak vilket jag gillar skarpt. än så länge den klart godaste ölen jag har både luktat och smakat Bifogad fil(er)Postad 03 February 2012 - 18:59
Både ja och nej. Det var en tillfällig dryck. Ett bryggeri måste ju planera lite hur de ska brygga under året. Nästa år är det ju en ny vinnare. Receptet för drakens finns på internet så det kan mkt väl vara nån annan som vill göra det. Dock kan jag tänka mig att det inte bara är att använda receptet och sälja det. Postad 03 February 2012 - 19:03
smakar den samma fast den är skarkare bara? eller är det lite mer av det goda när det gäller allt?
ok men sa du inte att det var en hembryggartävling? oppigårds kanske är ett hembryggeri? hur vet man vad som är det eller inte? Postad 03 February 2012 - 20:34
Hembryggare är som det låter. Inget bryggeri alls utan vanliga människor som brygger hemma. Saken är som den att för att folk skulle få smaka drakens så gjorde oppigårds den på deras bryggeri med samma recept. Jag vet inte om det är standard för SMvinstbrygder att bryggas på ett bryggeri dock, jag har inte varit med så pass länge. Ang hardcore ipa så är den mkt bättre. Redigerat av Sgart, 03 February 2012 - 20:41. Postad 03 February 2012 - 21:03
Vad är det som är fusk Postad 03 February 2012 - 21:04
Hardcore IPA är alkoholstarkare men den smakare inte mer "sprit" tycker jag, däremot mer beska, mer av all annan smak! Bättre helt enkelt! Här kan du läsa mer om Drakens DIPA. Nej, det är nog inte tradition att varje vinnare i hembryggar-SM bryggs av ett ritktigt bryggeri. Sen vet jag ingenting om detaljerna, d v s om bryggeriet (Oppigårds) betalade hembryggarna eller om dom fick receptet gratis eller om det alltid är så att recepten på hembryggar-SM är tillgängliga för allmänheten eller inte. Redigerat av BrittBastard, 03 February 2012 - 21:06. Postad 03 February 2012 - 21:15
Ikväll blev det att testa Hoppin' To Heaven från Hoppin' Frog. Jag gillar verkligen IPA, och denna var inget undantag. Dock inte såpass bra att jag kommer köpa den igen tror jag.
Postad 03 February 2012 - 21:18
Double Bastard från Stone är rejält fin! Lite för alkoholstark kanske. Precis lagom sötma och beska i perfekt harmoni. En finfin öl!
Postad 03 February 2012 - 21:30 Har faktiskt inte testat just den men annars gillar jag verkligen deras öl. Testa deras DIPA, Mean Manalishi eller Boris The Crusher eller Doris The Destroyer. Finfina grejer! Postad 03 February 2012 - 21:32 Fusk på samma sätt om det är en hembaktävling och man går till Sveriges bästa bageri med lite mjöl och säger, baka bullar av detta Drog det lite långt kanske men du förstår vart hag vill komma Postad 03 February 2012 - 21:36
Förbannat god öl, räcker för mig! Liknelsen med ett massproducerat bröd på ett stort bageri var dålig ja. Oppigårds är fortfarande ett så kallat mikrobryggeri, d v s dom gör öl hantverksmässigt och med kärlek till skillnad från stora bryggerier. Postad 03 February 2012 - 21:40
Alltså det är ett hembakat recept. Bryggeriet har bara bryggt på samma recept Postad 03 February 2012 - 21:43
Då var det dagens skörd. Det ena är en min del ur ett "gruppköp" med arbetskamraterna, den andra är till mitt Super Bowl party på lördag.
Många av Er verkar ha mycket godsaker i glasen ikväll! @BrittBastard, Great Divide, vet hur (om) mycket som Systembolaget är tilldelat? EK Bifogad fil(er)Redigerat av Unregisteredcec18524, 03 February 2012 - 21:47. Postad 03 February 2012 - 23:21
avslutade kvällen med dessa två.
drack guinness först. luktade kaffe och lite choklad och vanilj. smakade mest kaffe och lite choklad till att börja med, sen försvann smaken ganska länge, vet inte om det beror på att jag vande mig vid smaken eller om smaklökarna tröttnade eller vad det berodde på. sen i slutet så kom smaken tillbaka och smakade bättre än i början. dock så tycker jag det förstör lite när det inte finns någon kolsyra alls i, den känns helt död och livlös zeitgeisten är riktigt god, det är tredje gången jag dricker den nu och den blir bättre för varje gång. har faktiskt svårt att känna både vad lukt och smak är på denna. drack den ganska kall till att börja med och jag tyckte den passade ganska bra i den tempen. Bifogad fil(er)Postad 04 February 2012 - 08:50
Anledningen till att du tappar intrycket på guinness tillslut är för att den tyvärr är rätt klen. Det smärtar att säga det då jag för lite mer än ett år sen drack nästan bara guinness men man måste ju vara ärlig
En öl du ska köpa och testa är Yeti Imperial Stout. Den bör du hitta på nästan alla bolag från och till och om inte går den beställa. Det är visserligen en imperial stout och Guinness är en normal stout så det går inte jämföra dom åt men Yetin är förbannat bra för att vara så vanlig som den är. Postad 04 February 2012 - 09:11
Ja så kan det ju vara, ska testa yetin istället och hoppas den är bättre. Vad innebär imperial?
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |