Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 16 March 2014 - 18:08
Postad 16 March 2014 - 18:33
http://www.faktiskt....r=asc&start=150
Postad 16 March 2014 - 18:56
Problemet du får är att när det spelas frekvenser däromkring så brölar det på jättemycket och resten låter för lite med andra ord sitter man och ändrar volymen hela tiden för att det låter skit
Postad 16 March 2014 - 19:00
Redigerat av alex2400, 16 March 2014 - 19:03.
Postad 16 March 2014 - 20:21
Den sjunker inte under 4ohm i låda
Det var (ett dåligt) försök till skämt pga namnet... Titanic, den... sjönk
Postad 16 March 2014 - 21:32
Haha kan jag la göra
är det svårt att bygga portat ?? Är lite sugen nu mä tanke på högre spl..
Om du kan tänka dej att bygga en testlåda som du labbar med och testar och ändrar och mäter på i några månader innan du till slut bygger den slutgiltiga lådan som du ska använda, så är portat absolut den rätta vägen att gå.
Postad 16 March 2014 - 21:40
vänta lite... MÅNADER ?? Nej slutet får det bliOm du kan tänka dej att bygga en testlåda som du labbar med och testar och ändrar och mäter på i några månader innan du till slut bygger den slutgiltiga lådan som du ska använda, så är portat absolut den rätta vägen att gå.
Postad 17 March 2014 - 08:20
Om du kan tänka dej att bygga en testlåda som du labbar med och testar och ändrar och mäter på i några månader innan du till slut bygger den slutgiltiga lådan som du ska använda, så är portat absolut den rätta vägen att gå.
Japp, vårt Felix-projekt är ju bara halvfärdigt ännu och vi är inne på testlåda två. Basreflexlådor tar lång tid att utveckla om de ska bli bra.
Postad 17 March 2014 - 09:28
Ibland mäts xmax ena vägen, det var därför jag var tvungen att fråga12.5 mm lijärt 12.5+12.5=25mm P-P
Postad 17 March 2014 - 17:35
Och 106 @ 30 ?
200 w i spolen
Redigerat av alex2400, 17 March 2014 - 17:38.
Postad 17 March 2014 - 17:41
Redigerat av Bakerman, 17 March 2014 - 17:41.
Postad 17 March 2014 - 17:45
Nejdå det är klartInte så att du sitter och hoppar direkt, men 100 dB @ 20 Hz är helt okej. Du lär dock inte fixa det på lyssningsplats med en 12" utan att ha skyhöga mängder dist. För varje meter från baslådan du sitter får du dra av 3 dB. Sen kan du inte räkna med att kunna spela max hela tiden. Då går elementet sönder. Kanske inte direkt, men förr eller senare.
Funderar på att börja köra igång till påsk om det blir fint väder
Postad 17 March 2014 - 17:57
Bas är dyrt...
Postad 17 March 2014 - 18:08
Ja jag förstår dettaDet är ingen som vet, men chansen är klart god att den kan spela både starkare och bättre. En sluten låda med en 12" kan dock inte producera några mängder av ren och fin bas, så skapa inte för höga förväntningar. Om den inte spelar massor bättre än din nuvarande kommer du bara att bli besviken.
Bas är dyrt...
Sen ska du även veta att jag tycker trycket är fullt tillräckligt som min argon ger. Det gäller dock inte disten som jag ju hoppas på att minska.
Redigerat av alex2400, 17 March 2014 - 18:09.
Postad 17 March 2014 - 18:37
Det är inte omöjligt att du kan nyttja 10 mm oneway. Kanske inte linjärt, men mekaniskt. Det är så lite luft som flyttas med en ensam tolva, så skillnaden blir kanske inte megastor. Disten bör du dock kunna få ner en del.
Jag har en Peerless XLS med tillhörande slav i mitt sovrum på ca 12-13 kvadrat. Den har en hyfsad linjär slaglängd. Dessutom en slav, så det blir ungefär som en portad låda.
Betydligt bättre output än en sluten. Jag driver den på ena kanalen på ett EP2500, och har således runt 600 watt att tillgå, och kan alltså driva elementet fullt ut. Men det är inte mycket till bas med den lådan. Det fyller ut litegrann i botten om jag vill det när jag tittar på film, men spela så att det skakar i sängen går inte utan att det börjar låta illa.
Jag säjer inte varken bu eller bä om ditt bygge. Tycker bara inte att du ska få upp förhoppningarna för mycket.
Det är ju inte så att du har en Volvo 240 nu, och ska byta till en Lambo...
Redigerat av Bakerman, 17 March 2014 - 18:38.
Postad 17 March 2014 - 18:44
Sen har ju du "lite" bättre saker än mig så dina och mina referenser går inte att jämföra. Sen har jag läst att ni gillar proson rumble 8 väldigt mycket
Postad 17 March 2014 - 19:44
Postad 17 March 2014 - 19:49
Kanske ska satsa på en cerwin vega hfa 21 istället, den lär ju vara lite snällare mot mina rutorpassa dig för rumble 8, den blåser rutorna från rummet om du inte är jävligt försiktig.
Postad 17 March 2014 - 20:22
Inte ert fel men jag vill inte bygga något för 4k som inte är en förbättring mot min nuvarande... Jaja jag är lite trött nu och har mkt i skolan så jag får se
Redigerat av alex2400, 17 March 2014 - 20:38.
Postad 17 March 2014 - 20:49
ojoj så snabbt det drar iväg
Postad 17 March 2014 - 20:55
Haha jaaaa det gör detvill du ha xtz så är det helst en ice-bas du vill ha. där är 8000 typ. då kan du hellre köpa en klipsch sw115 misstänker jag. fast om du har 8000 att bygga för så kan du också skaffa dig två slutna 15" diy som kommer spela massvis som s*tan.
Postad 17 March 2014 - 21:46
vill du ha xtz så är det helst en ice-bas du vill ha. där är 8000 typ. då kan du hellre köpa en klipsch sw115 misstänker jag. fast om du har 8000 att bygga för så kan du också skaffa dig två slutna 15" diy som kommer spela massvis som s*tan.
Fast 10.16 kostar ju under 3000 spänn. Lägg på en tusing så får man en 12.16 istället.
Runt 30 Hz lirar nog en 10.16 minst lika bra som en sluten 12" DIY. Runt 30 Hz lirar en 12.16 bättre än en sluten 12" DIY...
Postad 17 March 2014 - 22:30
Postad 17 March 2014 - 23:28
är det inte ett horn ni byggde.Japp, vårt Felix-projekt är ju bara halvfärdigt ännu och vi är inne på testlåda två. Basreflexlådor tar lång tid att utveckla om de ska bli bra.
Postad 18 March 2014 - 08:20
När jag skaffar hus så lovar jag er ett dedikerat rum med 8 st lms 5400 ultra !!Fast 10.16 kostar ju under 3000 spänn. Lägg på en tusing så får man en 12.16 istället.
Runt 30 Hz lirar nog en 10.16 minst lika bra som en sluten 12" DIY. Runt 30 Hz lirar en 12.16 bättre än en sluten 12" DIY...
Postad 18 March 2014 - 09:23
så jag ska kanske satsa på en w12 nu och kanske bygga något när jag har pengar ?? Låter utmärkt !!
Låter vettigt kolla begagnade och demo ex så kan du komma undan riktigt billigt.
Postad 18 March 2014 - 11:13
Varför lova oss någon som du säkert inte behöver. Hälsa på bakerman någon gång så får du höra att du nog inte ens behöver 4 st.När jag skaffar hus så lovar jag er ett dedikerat rum med 8 st lms 5400 ultra !!
![]()
Postad 18 March 2014 - 11:35
Postad 18 March 2014 - 19:45
Kanske w12.16
Postad 18 March 2014 - 19:48
Redigerat av MattiasBGD, 18 March 2014 - 19:48.
Postad 18 March 2014 - 20:01
Men den borde spela starkare än min argon ?? Klen å klen jag vill ha bättre inte bästw10.16 tycker jag är på tok för klen till och med 2st sådana är dåligt med tryck hellre w12.16 ännu hellre 12.18
Postad 18 March 2014 - 22:36
Postad 18 March 2014 - 22:39
Varför lova oss någon som du säkert inte behöver. Hälsa på bakerman någon gång så får du höra att du nog inte ens behöver 4 st.
Han lovar, du har ju till och med byggt något som du säger att du aldrig kommer vara i närheten att utnyttja?
Postad 18 March 2014 - 23:07
Okej är det enklare att förstå om jag säger såhär: jag är nöjd med det jag har men jag vill ha mer. OBS att jag inte vill ha köpa svindyra saker bara för att det finns en möjlighet till det.Vi har ingen aning om dina preferenser. Det är som om bakerman skulle fråga dig om han skulle bli nöjd med en 100w lampa inne på toaletten. Ja, den lyser starkare än den han har nu, men han kanske hade velat ha flera lampor eller en skitstark uplight istället.
Vilken vinner argon vs xtz?? Jo naturligtvis vinner ju xtz men med hur mkt är min fråga.
Postad 18 March 2014 - 23:14
Ursäkta att jag pratar i gåtor hahaVill du ha mer så är du inte nöjd. Är du nöjd vill du ha det du har
Postad 18 March 2014 - 23:31
Postad 19 March 2014 - 01:48
Jag kan säga såhär. Jag har varit i ett näst intill optimalt rum med fyra portade tolvor. Man kände tryckluftsvågen när basscener kom. Dessa fyra tolvor var totalt vansinniga. Baker har fyra 18" som slår längre. Dom flyttar enorma mängder luft och det är ett vansinnesbygge vill jag lova. Mitt mål när jag byggde var att flytta lika mycket luft som dom omtalade tolvorna. Nu när jag flyttar lika mycket luft som dom när jag drar på lite märker jag hur otroligt mycket rummet spelar in på just basen. Ja, alla register egentligen. Men basen... ujuj!
Tror du blir lite lurad dock gällande basen från 12:orna (Y-4) du pratar om.
Det blir en betydligt mer fysisk upplevelse med fyra potenta, portade lådor ståendes vid främre väggen än med motsvarande slutna lådor.
Portarna flyttar på stora mängder luft som koncentreras på ett helt annat sätt mot dig som lyssnare vilket gör att du upplever att subbarna spelar mer (flyttar mer luft) än de egentligen gör.
Jag råkade ha en plastpåse på golvet framför min SVS PB13-Ultra vid ett tillfälle, när jag krämade på så flög den 3 meter och klistrade sig fast över ena benet av luftflödet från porten. Det händer inte med de slutna lådorna då luftförflyttningen sker över ett betydligt större område rent fysiskt.
Detta har inte med rummets brister eller icke-brister att göra, utan hur lådorna är konstruerade.
Är du ute efter den effekten så är nog slutna lådor inte riktigt det du skulle haft tror jag
Postad 19 March 2014 - 06:23
Postad 19 March 2014 - 07:09
Din glömska säl, det var ju jag och... någon annan Som var där när plastpåsen låg på golvet
Fö, slutna lådor är precis vad jag ska ha. Portade kan ju gå fel att bygga *asg*
Kortfattat, det skulle inte blivit någon bas om jag hade gjort något portat. Plus att jag vete tusan om jag hade haft plats för det
Redigerat av Zartok, 19 March 2014 - 07:11.
Postad 19 March 2014 - 07:28
Så då är det bestämt !! Xtz får det bliEn xtz vinner dubbelt upp mot din argon. Men det säger inte så mycket, ungefär som att fråga hur långt ett snöre är
Postad 19 March 2014 - 08:27
Jag har en w12.16 och är nöjd med denSå då är det bestämt !! Xtz får det bli
för tillfället
Velar du något mer så kommer du antagligen sluta få tips i denna tråd, bara en "heads up".
Postad 19 March 2014 - 08:28
Man kommer ingen stanns utan att velaJag har en w12.16 och är nöjd med den
Velar du något mer så kommer du antagligen sluta få tips i denna tråd, bara en "heads up".
Postad 19 March 2014 - 11:04
Hassesolos basmodeuler har inte portarna riktade direkt framåt om den infon kan vara till hjälp. Att få luftrörelsen att kännas har jag gjort hos både Bakerman och hemma. Det behöver inte ha något med konstruktionen br att göra.
Nu är det väl iofs lite skillnad på andelen flyttad luft mellan du,baker och hasse
Postad 19 March 2014 - 15:19
Man kände klart och tydligt luften från porten i sig när man spelade som värst.
Om det inte är portarna som gett Zartok den känslan, då vet jag inte vad som gjort det med tanke på att Hasse, vad jag vet, spelar rätt frekvensrakt med lite lyft i botten. Inga Zartoklyft
Postad 19 March 2014 - 17:14
Hassesolos basmodeuler har inte portarna riktade direkt framåt om den infon kan vara till hjälp. Att få luftrörelsen att kännas har jag gjort hos både Bakerman och hemma. Det behöver inte ha något med konstruktionen br att göra.
Fast det går åt ganska rejält system om man ska kunna uppnå det med slutna lådor. Du grejade väl inte det med ditt förra, och då var det ändå åtta tolvtummare. Det är ju inte ett speciellt litet system, och går ändå inte att få till den upplevelsen med..
Nu är det väl iofs lite skillnad på andelen flyttad luft mellan du,baker och hasse
Nu har jag iofs fått möjligheten att lyssna på ditt rum sen Börje blev till (vilket vi bör ordna inom en snar framtid
). Men jag håller absolut med dig angående att det går att få till bra tryck med slutet, mitt rum är litegrann som en fis i rymden jämnfört med Bagarn då det gäller tryck tycker jag. Då vi bombade på som mest så fick jag lite av känslan att sitta i en bil med redigt bra grejjor i, det liksom känns som det trycker på i hela kroppen
Förstår vad du menar, men håller inte med om att ditt (eller ska vi skriva bror dins
Visst har jag lite mer bas, men ditt rum är ju så inihelevete mycket bättre än mitt, så upplevelsen blir ändå bättre.
Jag upplever att det går att spela starkare hos dej än hos mej. Då har jag ändå både större toppar, bassystem och mer effekt.
Sen blir det ju lite att jämföra äpplen och päron när man jämför ett portat system med ett med hyfsad infrakapacitet.
Jag spelar ju liksom minst en oktav lägre än dej med bibehållen output. En oktav är ju MÄNGDER.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
503 bilder
43 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?