Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)

3140 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 april 2007 - 07:04

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

Hej,

Vi har diskuterat nedanstående från tid till annan, men det kan ibland vara käckt att summera vilken funktionalitet som saknas och som borde vara på plats på en normal box av idag.

- Timer för val av tid och kanal (underlättar vid inspelning)
- EPG (vore toppen om den vore integrerad med timer)
- Möjlighet att skapa egna favoritlistor med egen ordningsföljd
- Integrerad lista med mark- och satellitkanaler
- Inläsning av satellitkanaler fritt (dvs inte per styrd masterlista från CD)
- Möjlighet till att ta in en rad andra satelliter än Thor (det finns idag en hel del fria HD-kanaler på Astra/Hotbird)
- Bättre hantering av bild vid HDMI-signal 1, saknar val av smartzoom/superbred (dvs 4:3 blir 14:9 med lite drag i kanterna för att täcka bild)
- Bättre hantering av bild vid HDMI-signal 2, möjlighet att välja tex smartzoom/superbred som standardläge för 4:3 sändningar (förutom vid äkta 16:9). Vanliga tv klarar att hantera detta vid RGB, men vid HDMI/DVI ligger den bollen på boxarna.

Egentligen inga konstigheter. Ta Comboboxens softvara som målbild och hantera bildbiten via HDMI-utgången så blir det en bra basbox för HDTV.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra sammanfattning! Jag skulle även vilja lägga till punkten att text-TV-signalen ska skickas vidare via HDMI vilket inte görs idag. Idag skickas den bara ut via scartarna. Jag föredrar att använda min TV:s fantastiska inbyggda text-TV-funktioner istället för den sunkiga funktion de lagt till i boxen, och detta utan att behöva ha inkoppling via scart.

Postad 02 april 2007 - 07:53

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0

Bra sammanfattning! Jag skulle även vilja lägga till punkten att text-TV-signalen ska skickas vidare via HDMI vilket inte görs idag. Idag skickas den bara ut via scartarna. Jag föredrar att använda min TV:s fantastiska inbyggda text-TV-funktioner istället för den sunkiga funktion de lagt till i boxen, och detta utan att behöva ha inkoppling via scart.

<{POST_SNAPBACK}>

Min Text-TV funkar kanon på HD-Boxen och Scart kabeln sitter inte i, utan jag använder endast HDMI sladden..

Postad 02 april 2007 - 08:37

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Min Text-TV funkar kanon på HD-Boxen och Scart kabeln sitter inte i, utan jag använder endast HDMI sladden..

<{POST_SNAPBACK}>

Han menar att han vill kunna använda bildvisarens test tv funktion så han kan titta på mer än 2 sidor i rad utan att behöva vänta på att boxen ska söka in nästa sida. Det är rätt segt.

Postad 02 april 2007 - 10:03

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Han menar att han vill kunna använda bildvisarens test tv funktion så han kan titta på mer än 2 sidor i rad utan att behöva vänta på att boxen ska söka in nästa sida. Det är rätt segt.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke det er teknisk mulig å sende teletext VBI over HDMI. Den eneste muligheten er intern teletext dekoder slik CD HD boks og f.eks. Humax HDCI-2000 har.

Redigerat av Bobben_no, 02 april 2007 - 10:04.

Postad 02 april 2007 - 10:28

bkd
  • bkd
  • Lärjunge

• 460 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke det er teknisk mulig å sende teletext VBI over HDMI. Den eneste muligheten er intern teletext dekoder slik CD HD boks og f.eks. Humax HDCI-2000 har.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är något som jag också misstänker och är lite orolig över. Undrar om det är en teknisk begränsning för HDMI eller om det helt enkelt glömdes bort det när HDMI-standarden togs fram? Man kanske i alla fall inte ska skylla på CD eller boxen då....

Och jag som saknar mitt textminne och PAT m.m. :) Tur att det finns en workaround via scart, även om det nu är lite jobbigt att gå den vägen.

Postad 02 april 2007 - 13:58

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Tror ikke det er teknisk mulig å sende teletext VBI over HDMI.  Den eneste muligheten er intern teletext dekoder slik CD HD boks og f.eks. Humax HDCI-2000 har.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är något som jag också misstänker och är lite orolig över. Undrar om det är en teknisk begränsning för HDMI eller om det helt enkelt glömdes bort det när HDMI-standarden togs fram? Man kanske i alla fall inte ska skylla på CD eller boxen då....

Och jag som saknar mitt textminne och PAT m.m. :) Tur att det finns en workaround via scart, även om det nu är lite jobbigt att gå den vägen.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er rimelig sikker på at ingen HDTV mottagere sender teletext VBI via HDMI. Har forsøkt 4 forskjellige HDTV mottagere med HDMI/DVI utgang og ingen fungerer med teletext i TV'n.

Har lastet ned HDMI spec's og der ser det ut som VBI kan sendes over HDMI. Spørsmålet er om det finnes TV som kan lese VBI data fra HDMI. Det kan være lurt å sjekke med TV produsenten før man klager :D

Et annet problem er at VBI/teletext er tilpasset 576i(625i) video som ikke leveres på HDMI/DVI fra noen av HD mottagerene jeg har testet (Pace,Humax,CD Sagem,Quali).

TV produsenter skulle kanskje kunne løse dette ved at TV automatisk benytter analog inngang som teletext kilde.

Redigerat av Bobben_no, 02 april 2007 - 14:02.

Postad 02 april 2007 - 15:02

kh_vorsteh
  • kh_vorsteh
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
På Prylportalen idag.
http://prylportalen...._MKF150.dbp.asp

Har någon haft en box från denna leverantör ? undrar om dom håller god kvalitet o.s.v.

Mvh

Postad 02 april 2007 - 17:13

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

På Prylportalen idag.

Har någon haft en box från denna leverantör ? undrar om dom håller god kvalitet o.s.v.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Lät först som ett 1 April skämt men det var igår :) .
Om den är så bra som det stog lär alla köpa en, särskilt för det priset.
// Hifighost

Postad 02 april 2007 - 17:19

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

På Prylportalen idag.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Lät först som ett 1 April skämt men det var igår :D .
Om den är så bra som det stog lär alla köpa en, särskilt för det priset.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Ja Dreambox 8000 lär ju knappast dyka upp före nästa teknikskifte
och vara hopplöst omodern då den släpps! :)

Postad 04 april 2007 - 19:42

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0
Nu har National Geographic HD börjat sända om någon missat det. Hört nåt mer om TV4HD?

Fredrik

Postad 04 april 2007 - 21:06

Unregistered4547549e
  • Unregistered4547549e
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Får inte DD ljud i National Geographic HD !

Pratade med CD Kundsupport idag och de menar att de kan inte göra något åt saken.

Mvh

Postad 04 april 2007 - 21:37

Danhill
  • Danhill
  • Beroende

• 1 326 inlägg
  • 0
Såg att N.G HD börjat sända, jag gjorde en kanalsökning och därefter blev jag av med SVT HD, någon mer som har råkat ut fär samma sak??

Postad 04 april 2007 - 21:42

Pertan81
  • Pertan81
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0

Såg att N.G HD börjat sända, jag gjorde en kanalsökning och därefter blev jag av med SVT HD, någon mer som har råkat ut fär samma sak??

<{POST_SNAPBACK}>

Svt-HD ligger på kanalplats 11 numera

Postad 05 april 2007 - 10:27

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Pratade med CD Kundsupport idag och de menar att de kan inte göra något åt saken.

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

National Geographic HD sender ikke DD lyd.

Postad 05 april 2007 - 10:28

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

Nu har National Geographic HD börjat sända om någon missat det. Hört nåt mer om TV4HD?

Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Vi vet ( läs några inlägg upp ), TV4HD har premiär den 28 Maj.

TV4HD premiär 28 Maj

// Hifighost

Postad 05 april 2007 - 12:33

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0

TV4HD har premiär den 28 Maj.

TV4HD premiär 28 Maj

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Tack! Låter ju skapligt lovande.

Fredrik

Postad 05 april 2007 - 12:38

Unregistered41070
  • Unregistered41070
  • Forumräv

• 783 inlägg
  • 0

TV4HD premiär 28 Maj

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är väll hur bra det blir om dom bara skalar upp
sina vanliga sändningar? :D

Postad 05 april 2007 - 17:44

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0

TV4HD premiär 28 Maj

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Borde bli liknande Canal+ Film HD de skalar ju också upp sina filmer.
// Hifighost

Postad 05 april 2007 - 18:35

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

TV4HD premiär 28 Maj

// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Borde bli liknande Canal+ Film HD de skalar ju också upp sina filmer.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Du har nämnt detta några gånger i olika trådar. Menar du att samtliga filmer är uppskalade? Kan hålla med om att de flesta svenska filmer och några av de utländska har sett misstänkta ut. Dock tycker jag att ganska många ser ut att vara äkta vara.

Har du någon inside hos Canal Plus, tekniska bevis eller är det din egen bedömning?

Postad 05 april 2007 - 21:39

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0
..

Redigerat av bananplanta, 06 april 2007 - 03:15.

Postad 06 april 2007 - 11:19

Unregistered25afe1a3
  • Unregistered25afe1a3
  • Veteran

• 1 919 inlägg
  • 0
Du har nämnt detta några gånger i olika trådar. Menar du att samtliga filmer är uppskalade? Kan hålla med om att de flesta svenska filmer och några av de utländska har sett misstänkta ut. Dock tycker jag att ganska många ser ut att vara äkta vara.

Har du någon inside hos Canal Plus, tekniska bevis eller är det din egen bedömning?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det jag menade var att vissa ( flesta ) var uppskalade men det finns undantag som tex Sin City :) , det har ju inte gått så många filmer ännu på Canal+ Film HD kanalen utan de är mest samma filmer hela tiden. Detta med att CD skalade upp har jag läst tidigare om men tekniken går framåt och vi får nog se mer äkta vara framöver. Min ända kontakt med CD har jag haft med en viss chef på kundtjänst.
// Hifighost

Redigerat av Unregistered25afe1a3, 06 april 2007 - 11:21.

Postad 06 april 2007 - 11:43

T.P.
  • T.P.
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Frågan är varför de inte kan göra något åt det? National Geographic HD på Astra och Hotbird sänder med DD5.1 ljud.
På Telenors hemsida står det också att det ska vara DD 5.1 ljud
1° West programming

Postad 06 april 2007 - 12:03

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Det jag menade var att vissa ( flesta ) var uppskalade men det finns undantag som tex Sin City  :) , det har ju inte gått så många filmer ännu på Canal+ Film HD kanalen utan de är mest samma filmer hela tiden. Detta med att CD skalade upp har jag läst tidigare om men tekniken går framåt och vi får nog se mer äkta vara framöver. Min ända kontakt med CD har jag haft med en viss chef på kundtjänst.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

Vad ligger de uppskalade filmerna i för upplösning hos CD innan de skalas upp?

Postad 06 april 2007 - 21:21

Unregistered2c7ac7de
  • Unregistered2c7ac7de
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jag har en nyinköpt box (SW 2.5.5) och noterar att stereoljudet försvinner ibland. Jag kör via de analoga utgångarna och via SCART. Samma problem på bägge. Jag har AC3 aktiverat (planerar att köra digitalt).

Problemet går att fixa genom att stänga av och slå på boxen. Nån som har haft samma bekymmer?

Postad 06 april 2007 - 23:10

hulle_245
  • hulle_245
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Vad ligger de uppskalade filmerna i för upplösning hos CD innan de skalas upp?

Dom ligger på 480i 480x720 eller 576i 576x720

Redigerat av hulle_245, 06 april 2007 - 23:11.

Postad 07 april 2007 - 12:38

MajkTheBike
  • MajkTheBike
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Världarnaskrig måste har varit uppskalad. Så jäkla sunkig bilden var på den, tänkte första, wtf är detta HD?????? Men nu fröstår jag.............

sry, orkar inte stava rätt nu ;-)

Postad 07 april 2007 - 19:19

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

Det jag menade var att vissa ( flesta ) var uppskalade men det finns undantag som tex Sin City  :) , det har ju inte gått så många filmer ännu på Canal+ Film HD kanalen utan de är mest samma filmer hela tiden. Detta med att CD skalade upp har jag läst tidigare om men tekniken går framåt och vi får nog se mer äkta vara framöver. Min ända kontakt med CD har jag haft med en viss chef på kundtjänst.
// Hifighost

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.hembiobre...rade/#more-1050
Canal+ har kjøpt inn 150 HDTV filmer.

Jeg tror ikke de oppskalerer en enste film for da kunne CANAL+ FILM HD vist oppskalert film hele døgnet i stedet for kun å vise noen få filmer hver kveld. Hvordan filmselskapene har produsert
HD materialet er sikkert en helt annen sak.

Ikke alle filmene ser like bra ut og det skyldes sannsynligvis dårlig kvalitet i produksjon av filmen.
I "War of the worlds" er det også brukt effekter som gjør at bildet får en
spesiell "look" som gjør at bildene ikke ser naturlige ut.

De vanlige HDTV kanalene som f.eks. Discovery HD sender noe oppskalert materiale men de har strenge regler for dette.

Her er noen av kravene Discovery pålegger produksjonsselskapene:
Maximum of 25% non-HD material is allowed in production, with no more than 1-minute of contiguous non-HD footage in any sequence.
Program may not contain any more than 15% HDV footage.
The combined percentage of HDV and SD upconverted footage is not to exceed 30%.

http://dhd.discovery.../guidelines.pdf
(Discovery mottar sannsynligvis mest HD materiale på HDCAM tape som er begrenset til 1440x1080)

Andre HD kanaler har liknende krav.

Redigerat av Bobben_no, 07 april 2007 - 20:54.

Postad 07 april 2007 - 20:51

Bobben_no
  • Bobben_no
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
feilpostet..

Redigerat av Bobben_no, 07 april 2007 - 20:53.

Postad 08 april 2007 - 08:41

Pexer
  • Pexer
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

Världarnaskrig måste har varit uppskalad. Så jäkla sunkig bilden var på den, tänkte första, wtf är detta HD?????? Men nu fröstår jag.............

sry, orkar inte stava rätt nu ;-)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag såg också världarnas krig på C+ HD fast för ett par veckor sedan. tyckte bilden var helt ok. Skillnaden SD vs HD är rätt stor och en uppskalad bild borde inte ge så stor kvalitetsskillnad som jag tycker det är.
Däremot är vissa program gryniga i vissa scener (speciellt Wallander filmerna)...
Men jag köper inte att den större delen är upskalat material.... I såna fall har C+ hittat ett sätt att skala material som ingen tillverkare av displayer eller HDMI försedda spelare grejjat...

Var är mitt stereo ljud??? :)

Postad 08 april 2007 - 13:05

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Jag har också svårt att se att Canal Plus sitter och uppkonverterar.

Av det enkla skälet att varför skulle dom det?

Som någon annan sade ovan, då skulle dom ju kunna sända alla filmer så och inte ha något problem att fylla kanalen hela dygnet.

Jag har ett "bevis" till. Det finns folk som sysslar med att lägga ut HD filmer från all världens tv kanaler för nedladdning. Ett av dessa communities är stenhårda på att inte tillåta uppkonverterat material. Canal+ HD sändningarna har varit accepterade. Detta är folk som inte verkar göra något annat än att sitta och jämföra olika sändningar från olika kanaler. Svårt att se att Canal+ sändningar skulle accepterats om de inte sände äkta vara. OBS är inte ute efter att starta någon debatt om det moraliska i detta.

När C+ sändningarna (eller andra HD kanaler för den delen) inte är i toppklass så ligger nog orsaken mest i källmaterialet. Har inte sett mycket av svenska filmer (Wallander etc) men där tror jag snarare att det har att göra med att inspelningsutrustning och det tekniska kunnandet att det ser lite sämre ut.

En del filmer som innehåller mycket filmgrain brukar också i HD DVD och Blu Ray forumen få kritik för att vara dåliga transfers när det oftast är så at de ger en så exakt kopia som möjligt av regissörens ursprungliga version. Miami Vice från 2006 är ett bra exempel på det.

Postad 08 april 2007 - 16:44

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0

Världarnaskrig måste har varit uppskalad.

<{POST_SNAPBACK}>

Just Världarnas Krig är det "kass" bild på från början.

Fredrik

Postad 08 april 2007 - 18:37

Rutger6
  • Rutger6
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Vilken kanal kan man se slutspelshockeyn i HD på, de visar den varken på film hd eller sport hd. Men ändå så skyltar de med att man kan se den i HD-format...

Postad 09 april 2007 - 02:06

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
Elitserien har väl konsekvent bara visats i en (eller är det två) matcher i veckan i HD? Verkar som om dom fortsatt med det under slutspelet.

Förmodar att det är en kostnadsfråga.

Kan också vara så att det fortfarande bara finns ett fåtal personer med HD kunskaper som måste göra alla live produktioner ute i landet. I Sverige går det inte att klämma in hur mycket övertid som helst. 2-3 produktioner i veckan på olika orter så är du lätt uppe i 40 timmar.

Nu går det ju en allsvensk match i veckan också. Tror inte vi lär få se fler än så i år i alla fall.

Postad 09 april 2007 - 07:58

kenta2
  • kenta2
  • Forumräv

• 900 inlägg
  • 0
Hej,

Som det nämns så lär det just nu finnas väldigt få kompletta mobila utrustningar (bara en?) som används i alla sammanhang. Slutspelet i ishockey går ju i 5an och allsvenskan har dragit igång som nämnt. Den HD-utrustning som finns används har dirigerats om för att täcka allsvenskan.

SVT säger lite kryptiskt på sin hemsida att de inte kunde sända Melodifestivalen i HD pga av att den utrustning som finns att tillgå var upptagen på annat håll.

Postad 09 april 2007 - 10:12

gauss
  • gauss
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Är det någon som vet hur man ändrar aspect ratio nu för tiden? Efter uppgradering av mjukvaran gjorde man detta via HD knappen på fjärren men det funkar inte längre. Har det gjorts ytterligare uppgradering?

Postad 09 april 2007 - 13:52

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0

Är det någon som vet hur man ändrar aspect ratio nu för tiden? Efter uppgradering av mjukvaran gjorde man detta via HD knappen på fjärren men det funkar inte längre. Har det gjorts ytterligare uppgradering?

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar fortfarande för mig.

Fredrik

Postad 10 april 2007 - 21:23

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Funkar fortfarande för mig.

Fredrik

<{POST_SNAPBACK}>

Är inte den knappen till för att stänga av/sätta på hd upplösningen? Fick för mig det när jag läste manualen men har inte fått knappen att funka. får kolla i manualen igen. Kör projj å tjocktv så jag skulle vilja ha den till det så jag slipper gå in i menyer för att få bra bild på tv:n när projjen inte är igång samt att slippa sätta på tv:n för att sätta på hdtv ut när jag ska se på projjen.

Tror jag kommer skicka tillbaka grejerna å köra med boxer.
Håller på att väga för och nackdelar mot varandra...

har nu en hdtvbox, hittar inget som är bra med den förrutom bilden i HD, 2st comboboxar + en ca-modul till boxer + en sagen boxerbox= 3parabolmottagare eller med en ca-modul till 3 boxer mottagare.

era kommentarer? hur skulle ni göra?

med boxer:
+ kan köra med cardsplitter utan problem
+ kan köra med befintliga antennkablar i huset
+ kan köra med fire/floppydtv i HTPC:n och spela in smidigt (stort+)
+ 3:an OCH 5:an även om 3:an inte sänder så mkt vettigt
+ bättre boxar med större valfrihet tex flera favoritlistor med egen kanalordning.

- sämre bildkvalitet?
- enl uppgift störningar ibland när mopeder åker förbi
- ingen hdtv (stort -)

för att få canal+ sportHD och filmHD måste man ha stora kanalpaketet vilket jag inte kommer skaffa just nu pga utbudet och kanalerna i 99kr paketet är än så länge inte mkt att hurra för.
kommer nog skaffa det igen om nått år när det kommit flera filmer/kanaler som visar bra grejer samt en bra multibox med hårddisk mm...skulle väl komma i juni/juli? Framtidshoppet för mig ligger på den boxen. Funkar den med pairade kort är den ju underbar...en blandning av comboboxen fast med HDTV och hårddisk å massa annar godis =)

Fan inte lätt detta med alla val

HAr ca 1 månad kvar innan mina 3 månader går ut...flyttar inte till huset förrens om 1 månad och 5 dagar...alla där har jättehöga antenner så jag tror det är sämre mottagning där vilket inte är så bra ut boxer synpunkt.

dags att sova lite på saken..

/Magnus

F*N vad jag stör mig på boxen..hur kan man år 2007 få släppa nått så dåligt...*irriterad*

Postad 11 april 2007 - 08:19

Unregistered84ea5f4c
  • Unregistered84ea5f4c
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Jag har haft endel kunder i butiken som har haft problem att de bara får monoljud från hdtv-boxen och ser även att någon här har samma problem. Ska ringa till teknikavdelningen på CD och höra vad det kan vara för fel. Vore bra om ni som har problemet skriver en liten beskrivning på problemet samt vad ni har för ev. lösning för att få bort det så har jag lite att gå på när jag ringer dit. Gäller det alla kanaler eller händer det bara på vissa?

(har inte sett detta problem på några av våra boxar så ni måste hjälpa mig)

Skriver självklart deras svar här =)

/Anders

Postad 11 april 2007 - 10:15

zooropa
  • zooropa
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Hej!

Antar att denna fråga är besvarad tidigare men jag orkar inte leta.

Min box hänger sig flera gånger varje dag. Bara att byta ellre nåt annat att göra åt det?

/Jonas

Postad 11 april 2007 - 10:24

kh_vorsteh
  • kh_vorsteh
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Frågade om jag bara kan beställa HD-paketet från CD utan att köpa deras box.
Fick detta svar.

Hej och tack för ditt mail

Det är kravet från vår sida, för att ta del av kanalerna som sänder i HD så måste du ha en box som är från oss.

Med vänlig hälsning
Hassan Mustapha
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77

----

Kan CD ställa ett sådant krav ?

Mvh

Postad 11 april 2007 - 10:38

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Som försäljare så står det säkert CD fritt att paketera sina produkter som du själva anser lämpligt. Sen är det ju en fråga om att hitta tillräcklig mängd köpare tilld en paketering man valt så att man uppnår en tillräcklig vinst på produkten.

Så svaret på din fråga tror jag är : Ja

Postad 11 april 2007 - 17:21

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0

Frågade om jag bara kan beställa HD-paketet från CD utan att köpa deras box.
Fick detta svar.

Hej och tack för ditt mail

Det är kravet från vår sida, för att ta del av kanalerna som sänder i HD så måste du ha en box som är från oss.

Med vänlig hälsning
Hassan Mustapha
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77

----

Kan CD ställa ett sådant krav ?

Mvh

<{POST_SNAPBACK}>

Ajdå låter inte så bra. Nu har jag ju bara gett 10kr för min box vilken den knappt är värd. Nu kostar ju boxen mera och om jag säger upp mitt abb nu å skickar tillbaka grejerna å sen när det finns bättre kanaler och den feta multiboxen med hd å grejer kommt så kan man ju tydligen inte skaffa enbart abb + feta boxen utan blir tvungen att köpa till en dyr å kass box...

Fan inte lätt detta...hade kortet funkat med en HTPC lösning hade det varit bättre. Cardsplittern funkar väl bara halvbra med hdboxen oxå...suckar.

Postad 11 april 2007 - 18:22

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2 143 inlägg
  • 0

Är inte den knappen till för att stänga av/sätta på hd upplösningen? Fick för mig det när jag läste manualen men har inte fått knappen att funka. får kolla i manualen igen.

Nej, ändrades väl med första uppdateringen(?) till att användas för att ändra 'aspect ratio'.

Fredrik

Postad 15 april 2007 - 08:51

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Hmm skumt om dom ändrar en knapp som är till för en sak till en annan speciellt när jag behöver den knappen till det den är till för =(. Förstår inte vitsen med det heller, är väl lika lätt att göra på tv fjärren eller fattar jag fel? När har man nytta av det? om man vill dra ut bilden på 4:3 sändningar eller?

Borde vara flera än jag som kör med projj och tjocktv via scart eller är jag ensam om att ha tjocktv nu?=) hehe
Förrutom att tv:n känner av att det är en WS sändning och drar ut bilden så blir bilden på tv:n MKT bättre om man stänger av HDtv

Förresten hur blir det för dom som har video/dvdrecorder och spelar in via scart får dom fel bildformat?

Hmm kanske har svarat på min fråga själv nu eller? används den knappen när man tex vill spela in eller se på 4:3 tv kanske...

hmm 4 timmars sömn per natt dom 2 senaste nätterna gör skallen seg.

Postad 15 april 2007 - 12:22

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Det är kanske inte rätt tråd aqtt ställa frågan i, men jag kör på ändå. Jag undrar om det finns någon generell kvalitetsskillnad mellan att spela in på en pvr-box än på en separat dvd-hdd?

Postad 18 april 2007 - 09:29

khalnur
  • khalnur
  • Veteran

• 1 668 inlägg
  • 0
Är det ingen som kan stilla min nyfikenhet? :)

Postad 18 april 2007 - 13:14

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Är det ingen som kan stilla min nyfikenhet? ;)

<{POST_SNAPBACK}>

JA. På en PVR-Box får du alltid samma kvalite som sändningen är. Via en extern DVD-recorder så får du en kvalitetsförlust även om den är ganska liten vid SD-sändningar om man använder det bästa inspelningsläget.

Pratar vi HD-sändningar är skillnaden däremot väldigt stor eftersom då på en dvd-recorder inte kan spela in med högre upplösning än vad som är specat i DVD-standarden.

Postad 19 april 2007 - 10:06

nemnok
  • nemnok
  • Lärjunge

• 467 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag är helt ute och valsar, men jag får ingen bild via komponentutgången på HD-Boxen. HDMI är ju inga problem, men stört omöjligt med komp. Har arkiverat manualen på nått bra ställe så den inte är läsbar för tillfället, så jag kan inte se i den hur det är..

Vad har jag bommat?

Postad 19 april 2007 - 11:07

lundis68
  • lundis68
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Det ska vara bild på HDMI o komponent samtidigt om man bockat i HD-utgångar i menyn.

Kan Tv:n va fel inställd?

Lundis

Postad 19 april 2007 - 11:10

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2 965 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag är helt ute och valsar, men jag får ingen bild via komponentutgången på HD-Boxen. HDMI är ju inga problem, men stört omöjligt med komp. Har arkiverat manualen på nått bra ställe så den inte är läsbar för tillfället, så jag kan inte se i den hur det är..

Vad har jag bommat?

<{POST_SNAPBACK}>

Provat att göra en "Factory reset"?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Powercon ”grendosa”
    Anton
    2025-05-28 20:37:24
  • Baffelvägg
    Anton
    2025-05-24 08:28:29
  • JBL 4309 vs 708i
    Anton
    2025-05-23 13:58:22
  • Botten av lådan limmas.
    Anton
    2025-05-23 13:48:01
  • Seas L26roy Nr2
    Anton
    2025-05-22 21:14:10
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.