Gillar även din bild Knobloch
[Dagens bild] Tema: Natur & Landskap
Postad 27 January 2011 - 18:20
Postad 27 January 2011 - 21:07
Härlig bakgrund där!Pentax K-5 +Cosina 55mm f1.2
Oj! Grym bild Knobbe!Mer Israel.. Redigerat i LR men känner att jag nog måste lära mig Photoshop lite bättre för att fila till skavankerna.. Lägger upp den ändå.
EDIT: Och tack för kommentarerna på förra bilden förresten!
Postad 27 January 2011 - 21:13
IMGP2832.jpg 286.83K
0 Antal nerladdningar
Postad 27 January 2011 - 22:24

Pentax K-7 + DA* 50-135
Postad 27 January 2011 - 22:59
+1
Brukar själv ha svårt att få till det där med solen. Körde t o m på f/22 senast men fick inte till det så där bra, men jag kan eventuellt ha överexponerat solen trots den lilla bländaren. Bra jobbat!
Lägger in en där solen inte är med i bild.![]()
Ruggig bild! Läckert!
Postad 28 January 2011 - 03:00
Feedback är alltid välkommet. Ang skärpedjup vid makrofotografering så är detta en begränsning för kameror med lite större sensorer. Ju närmare du kommer desto kortare skärpedjup. Bländare f/22 t ex kanske ger en blomma i fokus men resten av bladen och blommorna oskarpa vid närgränsen på ett 150mm makroobjektiv. Du måste dessutom tillföra en hel del ljus för att kunna handhålla kameran med så liten bländare.
Precis, det är alltid ett bekymmer med makro, men just därför tror jag att det kan löna sig att hitta en bra avvägning mellan bländare och ljus för att få till lite mer skärpedjup.
GroKKen har väckt gamla känslor hos mig, så jag postar mina favoriter från samma objektiv.
IMGP2832.jpg 286.83K 0 Antal nerladdningar
Just den här bilden är ett exempel på vad jag menar (men den är fortfarande väldigt fin och behaglig att titta på, välkomponerad och härliga färger!)
Följande kommer att irritera Peter Bond en aning, men effekten är medveten då jag ville sudda ut krusningarna på vattnet bakom.
Pentax K-7 + DA* 50-135
Haha, jag blir absolut inte irriterad, snarare så blir jag sjukt inspirerad av alla otroligt fina bilder och hur j****a skickliga ni är. Just denna tycker jag dessutom har bra skärpedjup i det som ska vara i fokus...
Tack för kommentarerna på förra bilden. Den är inte från Death Valley utan tagen någonstans i Negev-öknen i Israel. Snyggt notime!
Snabb fråga: använder du ngt filter eller har du efterarbetat bilden i PS? (Vill lära mig ta lika fina bilder själv!)
Postad 28 January 2011 - 08:08
Snyggt gillar redigeringenMer Israel.. Redigerat i LR men känner att jag nog måste lära mig Photoshop lite bättre för att fila till skavankerna.. Lägger upp den ändå.
StiligtFöljande kommer att irritera Peter Bond en aning, men effekten är medveten då jag ville sudda ut krusningarna på vattnet bakom.
Pentax K-7 + DA* 50-135

Pentax K-5 +Cosina 55mm [email protected]
Postad 28 January 2011 - 12:31
+1 och tack!Riktigt grym bild Grokken, den liksom "poppar" fram!
Mycket härlig bild där knobloch
Tack, tack!Oj! Grym bild Knobbe!
Verkar vara en riktigt rolig glugg det där. Vilken prisklass ligger den i? (Är bara nyfiken). Grym bild.GroKKen har väckt gamla känslor hos mig, så jag postar mina favoriter från samma objektiv.
Tack Timpo!Ruggig bild! Läckert!
Äger inget filter men har funderat lite på om man skulle investera i ett pol- eller ND-filter. Har dock inte så stor koll på filter och är osäker på vilken typ jag behöver/kommer använda mest. Jag kör inte så mycket PS, även om jag har det installerat. Utan denna bild, liksom de flesta jag lägger upp, är behandlad i LR (Lightroom). Just den här bilden hade jag lagt på lite blågrå ton på skuggpartierna och lite gulorange ton på högdagrarna, sen lite annat trixande med kontrast och dylikt samt beskärning. På originalbilden är himlen faktiskt ganska blå:Snabb fråga: använder du ngt filter eller har du efterarbetat bilden i PS? (Vill lära mig ta lika fina bilder själv!)
IMG_0923_4s.jpg 68.64K
0 Antal nerladdningarTackar! Snygg bild själv, fin ton, häftig bakgrund och lite 3D-känsla på den.Snyggt gillar redigeringen
Postad 28 January 2011 - 17:39
Super trevlig bild, fantastisk bokeh!Tulpaner
...men det var en hel del brus där, är det flickr brus eller?
Postad 28 January 2011 - 18:00
Super trevlig bild, fantastisk bokeh!
...men det var en hel del brus där, är det flickr brus eller?
Tack! Nja är väl en blandning av högt iso och skärpning av hela bilden utan brusreducering
Postad 29 January 2011 - 09:59
Inte dum den därTulpaner
BW
_IGP1359.jpg 177.85K
0 Antal nerladdningarPentax K-5 +Cosina 55mm [email protected]
Postad 29 January 2011 - 14:08
Mycket trevlig bild. Håller med om bruset, funkar på denna typ av bilder.Tulpaner
Väldigt elegant bild.BW
Mer öken..
IMG_0910_2fs.jpg 540.17K
0 Antal nerladdningar
Postad 29 January 2011 - 15:33
Inte dum den där
![]()
BW
Tack Grokken
Mycket trevlig bild. Håller med om bruset, funkar på denna typ av bilder.
Väldigt elegant bild.![]()
Mer öken..
Gillar dina senaste bilder väldigt mycket knobloch, härliga toner.
Postad 29 January 2011 - 17:31
DSC_7281.jpg 275.2K
0 Antal nerladdningarLite shaky pga panoreringen där men den får duga...
Postad 29 January 2011 - 18:04
Bifogad fil(er)
Postad 30 January 2011 - 08:12
Här var vi nästan hemma efter 1½ timme
Redigerat av Spuute, 30 January 2011 - 08:14.
Postad 30 January 2011 - 09:51
en från i morse, en vattenskulptur
Bifogad fil(er)
Postad 30 January 2011 - 10:24
Låter jobbigtSonen har haft krupphosta, feber och svårt att andas så det fick bli en lång prommenad tidigt imorse.
Här var vi nästan hemma efter 1½ timme
Ja ser lite ut som något slags konst det dären från i morse, en vattenskulptur
Tänkte gå ut och fota något i torsdagskväll, hade planer på att fota fotbollsarenan när det var mörkt men bilderna blev inte alls som jag tänkte mig

Pentax K-5 +Samyang 8mm
Postad 30 January 2011 - 11:28
Ska köpa mig en kontroll till kameran jag också och testa bulben, varit sugen på att se hur det blir.
Postad 30 January 2011 - 12:53
Tack för kommentarerna på förra bilden
![]()
Låter jobbigt![]()
Ja ser lite ut som något slags konst det där
Tänkte gå ut och fota något i torsdagskväll, hade planer på att fota fotbollsarenan när det var mörkt men bilderna blev inte alls som jag tänkte mig. Så när jag var påväg hemma kom jag att tänka på att Malko tagit kort på streömmen någon gång tidigare så då blev det att jag gjorde samma sak, lite ickekreativt men fick iaf testa fjärrkontroll + bulb-läget på kameran aldrig gjort förut
Pentax K-5 +Samyang 8mm
Tjusigt! Men du skulle placerat kameran er åt höger och på så vis få med vattenfallet mer tycker jag
Postad 30 January 2011 - 17:59
_DSC6178blenddet.jpg 660.54K
0 Antal nerladdningarGillar min SMC Takumar 55/1.8. Färgerna blir riktigt fina. Objektivet verkar också vara riktigt skarp, i alla fall jämförbar med moderna objektiv (inte så illa av ett objektiv som tillverkades i början av 60-talet).
Säkert många som inte vill befatta sig med SMC Takumar 55/1.8 då den innehåller Thorium dopat glas. Denna dopning är framför allt till för att förbättra glasets brytningsindex. När Thorium och dess radioaktiva döttrar sönderfaller avges stålning som mestadel består av alfa- och betapartiklar. Eftersom dessa utsända partiklar har väldigt kort räckvidd i luft är den utsända strålningen säkert harmlös.
Utsänd strålning kanske har vissa positiva egenskaper också.
Redigerat av xray, 30 January 2011 - 18:00.
Postad 30 January 2011 - 20:30

K-7 + DA* 50-135
Ännu en testbild med SMC Takumar 55/1.8. Bild tagen från min uteplats, så motivet är nog inte så spännande... Måste komma ut o ta lite "riktiga" bilder någon gång - haft ganska ont om tid och dålig motivation till detta på sistone...
[…]
Gillar min SMC Takumar 55/1.8. Färgerna blir riktigt fina. Objektivet verkar också vara riktigt skarp, i alla fall jämförbar med moderna objektiv (inte så illa av ett objektiv som tillverkades i början av 60-talet).
[…]
Trevligt! Super/SMC Takumar är ju riktig klassikeroptik i samma nivå som Zeiss etc.
http://www.luminous-...-02-05-02.shtml
Redigerat av access, 30 January 2011 - 20:58.
Postad 30 January 2011 - 20:50
Otroligt bra drag i färgerna Grokken . Nattfoto borde jag verkligen prova
Äntligen blev det en fototur idag. Har inte varit ute på länge.
IMGP0070_110130_Cosina50.jpg 154.49K
0 Antal nerladdningarCosina 55/1.2 @1.2
Postad 30 January 2011 - 20:56
Access: Den var riktigt trevlig att titta på. Härligt ögonblick!
Jo, de såg ut att ha mycket trevligare än vi som irrade fram och tillbaka för att hitta något att se/fotografera.
Kan ju nämna att jag var en sväng till Flasterbo/Måkläppen för att se om någon säl skulle dyka upp. Rätt långt att gå ända ut på sandbanken i gassande sol med mycket kläder på då det ändå var minusgrader bara för att se ett sälhuvud dyka upp nu och då långt ut. Det här är en 100% crop från min K-7 (14 Mpix APS-C sensor) + DA* 50-135 på 135mm:

Vet sen inte riktigt hur alla de som hade tagit med sina julklapps Canikon + 18-55 kit tänkte. Tror de som lyckades bäst var de som kom med riktigt tung utrustning som Canon 5D/1D + 100-400 eller åtminstone Sigma i 500 mm klassen. Såg också en Olympusägare som borde ha lyckats ganska bra tack vare beskärningsfaktorn på 43-systemet. Var medveten om att jag själv var lite underutrustad för uppdraget så försökte hitta annat att ta bilder av på den oändligt långa sandstranden.
Postad 30 January 2011 - 21:10
Riktigt snyggt, härliga färger!Tulpaner
Synd bara på den avskurna nederdelen
Detta blir troligtvis det sista inlägget på forumet för min del för de närmsta månaderna, jag ska ju som sagt rycka in i militären imorgon nere i Karlskrona för att göra de första 3 månaderna utav GMU för att sedan förhoppningsvis tjänstgöra uppe i Berga/Hårsfjärden i ytterligare 6 månader!
Jag avslutar väl med ännu en testbild ifrån mitt nyinköpta CZJ 35/2.4, bokeh-freak som jag är

Vi ses!
Postad 30 January 2011 - 21:13
Riktigt snyggt, härliga färger!
![]()
Synd bara på den avskurna nederdelen![]()
Detta blir troligtvis det sista inlägget på forumet för min del för de närmsta månaderna, jag ska ju som sagt rycka in i militären imorgon nere i Karlskrona för att göra de första 3 månaderna utav GMU för att sedan förhoppningsvis tjänstgöra uppe i Berga/Hårsfjärden i ytterligare 6 månader!
Jag avslutar väl med ännu en testbild ifrån mitt nyinköpta CZJ 35/2.4, bokeh-freak som jag är![]()
Vi ses!
Snygg Ponisch.... trevlig bokeh.
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 30 January 2011 - 21:13.
Postad 30 January 2011 - 21:25
Snyggt, riktigt goa färger!xray: Se nu till att skaffa ett hus som kan fokusera den till oändlighet
Otroligt bra drag i färgerna Grokken . Nattfoto borde jag verkligen prova
Äntligen blev det en fototur idag. Har inte varit ute på länge.
Cosina 55/1.2 @1.2
Riktigt snyggt, härliga färger!
![]()
Synd bara på den avskurna nederdelen![]()
Jag avslutar väl med ännu en testbild ifrån mitt nyinköpta CZJ 35/2.4, bokeh-freak som jag är![]()
Vi ses!
Tack
Postad 30 January 2011 - 21:45
...
Trevligt! Super/SMC Takumar är ju riktig klassikeroptik i samma nivå som Zeiss etc.
http://www.luminous-...-02-05-02.shtml
Var tvungen skaffa mig en efter alla positiva omdömen jag läst. Eller, jag skaffade mig snarare två, en Super och en SMC...Var ju inte heller alltför kostsamt att prova... Gäller bara att ha lite tur med budgivningen - och att exemplaret verkligen är i fint skick.
Jepp, antar att man inte ser fulla potentialen hos objektiven innan man kan fokusera mot oändligheten...xray: Se nu till att skaffa ett hus som kan fokusera den till oändlighet
...
Postad 30 January 2011 - 21:54
Riktigt trevlig bild! Gillar den mycketK-7 + DA* 50-135
ja ha......Äntligen blev det en fototur idag. Har inte varit ute på länge.
Cosina 55/1.2 @1.2
Fiiin fint!
ja ha!!!! Dra bara....skit i oss duDetta blir troligtvis det sista inlägget på forumet för min del för de närmsta månaderna, jag ska ju som sagt rycka in i militären imorgon nere i Karlskrona för att göra de första 3 månaderna utav
Vi ses!
Jaja.... se nu till att du tittar in och kollar av oss lite då och då! Ha de gott Ponish!
Postad 30 January 2011 - 22:39
Fin bild, med skönt ljus Supernaut
Redigerat av Unregistered124686ac, 30 January 2011 - 22:40.
Postad 30 January 2011 - 23:11
Postad 31 January 2011 - 08:08
Ja det är ju alltid kul att köpa sakerHärlig bild!
Ska köpa mig en kontroll till kameran jag också och testa bulben, varit sugen på att se hur det blir.
Bra kritik där Malko, det har du nog rätt i det syns inte så mycket att det är ett vattenfall i nulägetTjusigt! Men du skulle placerat kameran er åt höger och på så vis få med vattenfallet mer tycker jag
+1Access: Den var riktigt trevlig att titta på. Härligt ögonblick!
Fint avslut PonischJag avslutar väl med ännu en testbild ifrån mitt nyinköpta CZJ 35/2.4, bokeh-freak som jag är
SnyggtFrån London
Thorny

Redigerat av GroKKen, 31 January 2011 - 08:09.
Postad 31 January 2011 - 15:36
+1Ni tar bara helt sjukt bra bilder i den här tråden...
De senaste sen sist jag kommenterade, wow...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
5 bilder
12 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?