Jag ska nog inte ladda upp det på tråden för den som först får en telefon. Känns som jag fuskar?
Nokia N900 256MB RAM 32GB
(Mobiltelefoner)
|
7
|
(74)
|
Inga priser |
nokia n900 (1 inlägg)
|
15 år sedan |
Program och spel till Nokia N900 (19 inlägg)
|
16 år sedan |
Samköp Mobilfickor Nokia N900 (30 inlägg)
|
16 år sedan |
vAR äR MiN nOkia N900? >: (173 inlägg)
|
16 år sedan |
N900, feedback från användarna (330 inlägg)
|
16 år sedan |
Postad 18 November 2009 - 14:26
Jag ska nog inte ladda upp det på tråden för den som först får en telefon. Känns som jag fuskar?
Postad 18 November 2009 - 14:27
http://my-symbian.co...p=370520#370520
Postad 18 November 2009 - 14:28
Japp fusk! :-P Det är ju inte en Production unit, men för den delen är vi andra inte aaaaalls avundsjuka...Nu kommer jag göra er extremt avundsjuka. Imorgon kommer jag få en preproduction N900!
Postad 18 November 2009 - 14:28
Detta är endast mina egna spekulationer och jag har inga belägg för vad jag säger.
Då Spotify inte är OpenSource krävs det att Spotify själva gör en applikation.
Spotify finns idag till Android och iPhone vilka är två stora OS på mobiltelefonmarknaden. Att Spotify valt dessa två att börja med är för mig ganska motiverade val. Att göra en applikation kräver resurser. Då väljer man dom plattformar som man får flest användare på.
Nästa plattform att lägga krut på är Symbian och framförallt S60. Med dom tre plattformar täcker man en stor del av marknaden.
Tittar man sen vidare finns bl.a. Windows Mobile, Java (t.ex. Ericsson), m.fl.
Var hamnar då Maemo? Detta är en plattform där det ännu inte ens finns en telefon släppt på marknaden. Att sitta här och lyssna på Nokia berätta om plattformen så tolkar jag det som att det ändå än så länge är en plattform för "early adopters" och "innovators". Att lägga krut (läs resurser) på plattformen från Spotifys sida tror jag ligger långt ner på att-göra listan.
Sen finns ju alltid möjligheten att en Spotify-utvecklare rent privat köper en N900 och gör det som ett hobby-projekt. Men ingen annan än Spotify kan svara på den frågan.
Om man bortser från officiellt Spotify-stöd så är det ju alltid kul att titta på:
http://labs.trolltec...n-a-nokia-n900/
Att döma av libspotify verkar ju spotify verkligen vilja få andra utvecklare att använda deras lösning.
Dock verkar den ju bara vara legal på stationära datorer. Antar att premiumkonto är den springande punkten.
Som jag förstått det?
Lite syftningsfel. Jag menade inte att nästa enhet kommer använda Maemo 6. Jag menar att enheten som först släpps till Harmattan kommer ha kapacitiv skärm.
Huruvida det är garanterat eller inte så var mitt inlägg taget från ett seminarium som en medarbetare på Nokia (Quim Gil) höll. Jag sitter nämligen just nu på "Maemo Developer Day" i Köpenhamn där dom går genom det mesta med N900 och Maemo-plattformen.
I så fall har du säkert rätt (dessutom verkar det ju utan tvekan finnas efterfrågan för kapacitiva skärmar bland konsumenterna)
I så fall får vi hoppas på mera rapporter därifrån
Redigerat av FFaael, 18 November 2009 - 14:29.
Postad 18 November 2009 - 14:33
När spotify kommer till symbian så bör det väl gå att köra det på maemo också om det är programmerat i qt?Finns en lösning...
Qt (De) Spotify running on a Nokia N900
http://www.youtube.c...player_embedded
Postad 18 November 2009 - 14:33
Nu kommer jag göra er extremt avundsjuka. Imorgon kommer jag få en preproduction N900!
Då hoppas jag vi får en fin recension här imorgon eftermiddag!
Postad 18 November 2009 - 14:49
Åhhh PatrikDå hoppas jag vi får en fin recension här imorgon eftermiddag!
Postad 18 November 2009 - 14:51
En snubbe som vann en N900 på Chicago N900 Meetup fick sin telefon i fredags... Direkt från Finland.
http://kurt555gs.blo...mpressions.html
Tänkvärd jämförelse från samma snubbe:
http://kurt555gs.blo...0-thoughts.html
Han jämför iPhone, Android-telefoner och N900 på sitt eget vis, ligger nog en hel del i det... Hmm behåller nog min N900-order ändå, får väl i värsta fall säga upp Spotify Premiumkontot istället (om nu Spotify inte kommer att lira på N900).
Intressant läsning! =)
Här är med en film samma snubbe gjort med n900. Kvalitén är väl inte den bästa, men jag tror mer det hänger på sidan (flash?) än n900.
http://qik.com/video/3550071
Ang. Spotify.
Finns det inte redan android emulator till maemo?
Tycker man borde kunna köra programmet genom den i så fall. Är ju så många löser Spotify problemet till t.ex Ubuntu, dom kör det genom wine. Borde ju kunna göra samma sak med Maemo 5 och en android emulator.
Och jag vill minnas något om att Spotify jobbar på en version som ska fungera till ubuntu. Å ubuntu är som maemo ett .debian linux, så det borde vara en enkel sak att porta den versionen till n900 och Maemo när den väl dyker upp =)
(P.s, wine kommer nog aldrig fungera till n900 eftersom det är beroende av x86 arkitektur på CPU)
Postad 18 November 2009 - 14:56
Postad 18 November 2009 - 15:47
The Nokia N900 is now available to US consumers
November 18, 2009
A computer in your pocket - The Nokia N900 is here!
hoppas på unboxing youtube så man ser att detta är sant
Postad 18 November 2009 - 15:55
Är det någon som vet något om det medföljande skärmskyddet? Det enda('e', inte 'ä') jag vet är att många har beställt skydd från andra varumärken. Men enligt flertal videor verkar det följa med ett transparent skydd till N900, eller?
Jag får väl svara på min egen fråga då... N900 verkar inte komma med skärmskydd om man ser till de nyligen levererade telefonerna i US. Detta känns som något man VERKLIGEN borde införskaffa!
"I believe it comes with a black plastic on the screen...not a screen protector since it is meant to be taken off."
Postad 18 November 2009 - 16:40
Nu kommer jag göra er extremt avundsjuka. Imorgon kommer jag få en preproduction N900!
Jag kan säga att jag är äckligt avundsjuk! Lägg inte ut din hemadress här på forumet bara
En recension är ett måste!
Postad 18 November 2009 - 16:41
Faktum kvarstår ju att om inte TRE hade funnits som operatör i Sverige (eller hade haft samma SIM-standard som alla andra) så hade vi haft telefonen redan. För mig känns det uppenbart att TRE har ett finger med i spelet och att dom som viktig kund till Nokia har påpekat att dom inte vill gå miste om potentiella kunder som väljer annan leverantör.
Postad 18 November 2009 - 16:50
Såg att någon fick ett spel på att någon annan kritiserade operatören TRE.
Faktum kvarstår ju att om inte TRE hade funnits som operatör i Sverige (eller hade haft samma SIM-standard som alla andra) så hade vi haft telefonen redan. För mig känns det uppenbart att TRE har ett finger med i spelet och att dom som viktig kund till Nokia har påpekat att dom inte vill gå miste om potentiella kunder som väljer annan leverantör.
Och samma svar som innan det är ju såfall nokia som inte lagt för stor vikt på detta problemet, då dom vetat om detta sen innan.
Nu tycker jag också att det börjar bli tjatigt så sluta nu med 3 spåret!
Redigerat av Gurra101, 18 November 2009 - 16:52.
Postad 18 November 2009 - 16:58
Postad 18 November 2009 - 17:02
Hörde idag att en av distributörerna räknade med att få in en liten leverans innan jul och sedan skulle det komma mer i början av det nya året. Den som lever får se...
Ok hoppas då att vi som beställt på Nokia shop är högprioriterade!!!!!!!
Postad 18 November 2009 - 17:43
Såg att någon fick ett spel på att någon annan kritiserade operatören TRE.
Skärpning.
Tre är symtomet inte orsaken.
USIM är vanligare än vad man tror och det finns ingenting som säger att Du inte har ett USIM-kort vilket skulle innebära att Du inte kan använda N900:an.
Kan inte alla bara enas om att inte fortsätta prata om det här eftersom det inte direkt tillför något för någon.
Postad 18 November 2009 - 17:52
Inte fusk, kvalicifierar sig "bara" för oss andras avundsjuka
Men vår gentlemannna-tävling gällde en "butikförsäljnings-enhets".
Är bara säga grattis och kul att någon till fick en så kanske kan ge inblick om det skiljer sig något mellan
upplagorna. Misstänker att "made in xxxxxxxxx" är en källa till förståliga skillnader.
Postad 18 November 2009 - 18:04
"NOKIA N900 BLACK TRE" för 4750 SEK. Vanliga (obrandade/bundna) N900 ligger fortfarande på 5860 SEK.
När den kommer? "Vi saknar leveransbesked på denna produkt."
(Som referens ligger N97 hos Brightpoint på 6160 SEK och X6 på 5770 SEK)
Postad 18 November 2009 - 18:23
* Portraitmode kommer bli en bra feature. Som det är nu är det klumpigt att manövrera med en hand.
* Uppgraderingen som kom för ett par dagar sedan har gjort mycket sedan bara förra i oktober. Bl.a. flash har blivit mycket snabbare
* Om det ringer och du vänder den upp och ner (med skärmen neråt) mutar den ringsignalen. Bra på t.ex. möten och liknande
* Mycket imponerad över hur bra det gick att använda som presentationsenhet med powerpoint och pdf via tv-ut
* Skärmen ska vara bra och missar aldrig några tryck (enl. ägaren)
Postad 18 November 2009 - 18:45
Då något större kram på innehåll för att posta inte verkar existera så kan jag avslöja att Brightpoint idag har listat ytterligare en N900 i sin butik.
"NOKIA N900 BLACK TRE" för 4750 SEK. Vanliga (obrandade/bundna) N900 ligger fortfarande på 5860 SEK.
Hoppas inte nokia glömmer det här!
http://www.mobil.se/...orer692.dbp.asp
Postad 18 November 2009 - 19:23
Postad 18 November 2009 - 19:53
Då något större kram på innehåll för att posta inte verkar existera så kan jag avslöja att Brightpoint idag har listat ytterligare en N900 i sin butik.
För mig som inte ritkigt förstår, Brightpoint är det någon sorts distributör för alla företag? dvs något slags centrallager? eller vad menar du med att de har listat det i sin butik?
Postad 18 November 2009 - 20:05
För mig som inte ritkigt förstår, Brightpoint är det någon sorts distributör för alla företag? dvs något slags centrallager? eller vad menar du med att de har listat det i sin butik?
Det är en av de stora distrubitörerna men kan även ses som ett centrallager då de sköter leveranser till slutkund för många e-handlare.
Alltså när de har den i lager så kommer många e-handlare (utan eget lager) ha den i lager.
Nu var väl meningen med inlägget att det öven dykt upp en 3-variant av den, alltså operatören 3´s "version" av N900. Vad det innebär vet vi inte än, Kanske bara en liten 3-logga på den och några länkar i browsern? Låst till 3 simkort lär den väl vara iallfall.
Postad 18 November 2009 - 20:13
Dags att börja telefonterror..Ringa minst 1ggr/dag till Tre :-)
Edit
Tycker att Tre borde lägga till så man kan förhandsboka telefoner
Redigerat av moparman, 18 November 2009 - 20:14.
Postad 18 November 2009 - 20:13
Postad 18 November 2009 - 20:18
Pics or it didn't happen!Efter att ha lekt en dag med N900 så har jag kommit fram till följande:
Postad 18 November 2009 - 20:19
Det var ju konstigt. Jag har ju hela tiden fått slaget i ansiktet på mig att telefonen absolut inte skulle bli brandad eller låst till Tre när de släppte den. Detta var ju verkligen märkligt...
Jag anar ugglor i mossen...
Postad 18 November 2009 - 20:20
Jag anar ugglor i mossen...
Det har jag gjort i 2 månader...
Redigerat av Unregistered6144aa51, 18 November 2009 - 20:21.
Postad 18 November 2009 - 20:34
Brandad däremot är väldigt tveksamt..Knappast mer än en bakgrundsbild...
Men svära på det gör jag inte innan jag håller min i handen :-)
Vet då bara att min Tre TyTn2 hade bara en bakgrundsbild och att en grej var bortplockad...Möjlighet att låsa den på gsm.
Bara hoppas Tre har förhandlat till sig rätten att sälja den själv nåra veckor
Postad 18 November 2009 - 20:39
Låst till Tre kommer den ju såklart att vara..
Det kommer aldrig att hända för det har jag fått lovat från flera säkra källor i denna tråden.
Postad 18 November 2009 - 20:58
Pics or it didn't happen!
Imorgon, när jag får min egen, blir det bilder.
Postad 18 November 2009 - 21:27
Det är en av de stora distrubitörerna men kan även ses som ett centrallager då de sköter leveranser till slutkund för många e-handlare.
Alltså när de har den i lager så kommer många e-handlare (utan eget lager) ha den i lager.
Nu var väl meningen med inlägget att det öven dykt upp en 3-variant av den, alltså operatören 3´s "version" av N900. Vad det innebär vet vi inte än, Kanske bara en liten 3-logga på den och några länkar i browsern? Låst till 3 simkort lär den väl vara iallfall.
Jobbar du på något som anvädner sig av deras lager? Isf vet du kankse ifall vilka företag sm anvädner det i sverige som man kan boka av
Om nu den svenska brightpoint har det i lager så borde det inte vara tämligen omöjligt för en release snart, dvs om jag förstod detta rätt
Redigerat av clooak, 18 November 2009 - 21:31.
Postad 18 November 2009 - 21:28
Då suger det duktigt! Då har ju vissa haft rätt
Postad 18 November 2009 - 21:34
Jaja lite nytt från michal på my-symbian.com
I have just received the retail version of the N900, and actually the touch screen is the LAST thing I'd worry about. IMHO, there is NOTHING wrong with it. For a resistive screen, it's actually TOP CLASS, both for finger and stylus operation.
Maybe it's too short to confirm it yet, but there seems to be no trace of the screen "decalibration" issue I've had on the proto.
The device feels even faster than the proto I've had (which translates to "exceptionally fast"), superb stable, Bluetooth and FM radio now work perfectly. It's been just a couple of hours, but so far I wasn't able to find anything related to performance, stability of functionality I could complain about.
What I am considerably more worried about is that now I can confirm that the features missing on the proto, i.e. voice dialing, MMS, handwriting recognition, etc. are STILL NOT THERE, and the Maps application still lacks voice guided navigation. Which is a real shame and I really hope that these features will be added pretty soon.
Other than the previously mentioned, further increased performance, no issues with the touchscreen and Bluetooth/FM finally 100% working, I haven't actually noticed any groundshaking differences compared to the prototype. Maybe that's because the last firmware I've had on the proto (2.2009.42-9) does not seem to be too far away from the firmware the retail version came with (2.2009.42-11).
Unboxing video will be posted shortly. Updating the review will take several days. In the meantime, I am of course open to any questions.
Postad 18 November 2009 - 21:50
Postad 18 November 2009 - 22:05
För att ge dig en bild Brighpoints lager har de i dagsläget inne bla: NOKIA 6710 NAVIGATOR - 56st, NOKIA E71 GREY STEEL - 81st, NOKIA N97 BLACK TRE - 20st, NOKIA N97 WHITE + HF BLUETOOTH BH-214 - 97st, LADDARADAPTER CA-146 - 70st!, NOKIA N97 WHITE - +100st. De flesta polulära telefoner listar de som +100. Vad det exakt betyder vet jag inte, men troligtvis betyder det att de kan möta efterfrågan med kort varsel.
De leverar fortare än många andra butiker, men har ngt högt porto.
Postad 18 November 2009 - 22:10
Postad 18 November 2009 - 22:16
det är tur för nokia att det inte kommit någon riktigt bra utmanare under tiden de strulat hit och dit. tror de hade förlorat en hel del kunder på det (om de nu inte redan gjort det vill säga).
Njaa så många kunder tror jag inte att de har tappat för ärligt talat så finns det inget på marknaden som kan leva upp till N900. Om det fanns en snygg Androidlur med qwerty-bord så skulle jag köpa den direkt men inget sånt finns idag.
Postad 18 November 2009 - 22:22
Ingen fara alls... blir inte avundsjuk ;-)) se till att lägga till extras devel katalogen... installera qtirreco (universalfjärr), ssh client för irc mm samt rootshell, radion, easynote, mm mm mm mm
Postad 18 November 2009 - 22:27
Ingen fara alls... blir inte avundsjuk ;-)) se till att lägga till extras devel katalogen... installera qtirreco (universalfjärr), ssh client för irc mm samt rootshell, radion, easynote, mm mm mm mm
Nä lätt att säga när man har en själv!! Nä ge ut till vanligt folk snart!
Postad 18 November 2009 - 22:39
Klas, erkänn att du sitter med ett av de nya tre korten, och därför som vi inte får våra telfeoner
List gärna fler sköna saker om testar något som vi vanliga dödliga kan leka med vid release.
Postad 18 November 2009 - 22:46
Jobbar du på något som anvädner sig av deras lager? Isf vet du kankse ifall vilka företag sm anvädner det i sverige som man kan boka av
Ser ni möjligtvis inte hur mycket de har i lager?
Om nu den svenska brightpoint har det i lager så borde det inte vara tämligen omöjligt för en release snart, dvs om jag förstod detta rätt
Tyvärr så har jobbar jag inte mot dem (eller någon annan mobilleverantör) längre, så ingen koll..
Postad 18 November 2009 - 22:47
är väll inte det som kallas för 1.1
som vad jag fattar det som ska 2.2009.42-11 vara 1.0 eller är det fel
vad ska då fw1.1 heta 2.2009.42-11.1 eller ????
och har någon testat ett tre sim i 2.2009.42-11
http://talk.maemo.or...3...ware&page=6
Andre Klapper 11-16-09 , 07:49 AM
Posts: 610 | Thanked: 562 times | Joined on Jun 2008 @ Praha, Czech Republic Report This | #52
Originally Posted by clob
Is this what Nokia Sweden talked about as version "1.1"?
http://flors.wordpre....-and-firmware/
NO.
1.2009.42-11 is the FINAL (1.0 of Maemo5) release.
"1.1" will be the first update.
Redigerat av otto zx-7r, 18 November 2009 - 22:51.
Postad 18 November 2009 - 22:53
Redigerat av theclone, 18 November 2009 - 23:00.
Postad 18 November 2009 - 23:15
Nä lätt att säga när man har en själv!! Nä ge ut till vanligt folk snart!
Posta gärna datum här när du vet och får säga?
hehe kunde inte hålla mig... och ja... kan jag göra.
Postad 18 November 2009 - 23:34
talar om 1.1 eller något annat och vet vi att det inte är 2.2009.42-11
för när de skrev om föseningar fans 2.2009.42-09 möjligen -10 eller
2.2009.42-11 kom väll 091116 ???
kan klas förklara vad vi väntar på
Redigerat av otto zx-7r, 18 November 2009 - 23:39.
Postad 18 November 2009 - 23:34
hehe kunde inte hålla mig... och ja... kan jag göra.
hehe hade jag varit du så hade jag nog också gjort så
Postad 19 November 2009 - 01:17
J*vla tur för nokia altså ! för det här är sinnessjukt !!
Redigerat av Unregistereda9162e77, 19 November 2009 - 01:18.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
nokia n900
26 bilder
6 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?