Jag brukar alltid köra haloumin hel och sen viker jag ut den när den börjar mjukna. Skär ni upp den i skivor?
Klart man skivar den?
Postad 18 april 2016 - 21:10
Klart man skivar den? Postad 18 april 2016 - 21:21
http://fontana.se/grilla-ost/):
Från Fontana (
"Hur gör man då för att grilla Halloumi (eller den grekiska Grilloumi-osten)? Det är inte svårt att grilla Halloumi, men för att få det bästa resultatet krävs en del förberedelser. Först och främst, se till att grillen är riktigt varm, och att gallret är rengjort ordentligt. Smuts på gallret kan göra att osten bränner fast och blir svår att få loss. Skiva osten i ca 1 cm tjocka skivor, eller något tunnare. Torka av på hushållspapper. Vattnet på osten kan annars orsaka att ytan "sprängs", vilket gör det svårare att få loss den från grillen. Pensla eller smörj både gallret och osten med olivolja precis innan du lägger på skivorna. Oljan hjälper till att få ytan krispig och osten lätt att få loss från gallret." Många menar dock att man skall grilla hel/utvikt för att den skall hålla ihop och inte fasta lika lätt, eliminerar ju även risken för att bitarna åker ner på brännarna/kolet. Från Mitt Kök (http://mittkok.expre...-smarta-knepet/): "Grillad halloumi är bland det godaste som finns. Men av någon anledning faller den ofta sönder när man grillar den! Det är för att de flesta av oss gjort på helt fel sätt. Hur gör du då? Det är enkelt! Det smarta halloumi-tricket går ut på att du inte skär halloumin i bitar! Eftersom halloumi-ostar säljs dubbelvikta ska du leta upp vecket och bryta upp osten i två platta bitar. Då håller den ihop när du grillar den. Mycket smart!" Redigerat av lobo, 18 april 2016 - 21:24. Postad 18 april 2016 - 21:30 Ska man använda olja i dessa temperaturer är det rapsolja som gäller och inget annat. Redigerat av masse70, 18 april 2016 - 21:30. Postad 19 april 2016 - 06:02 Jag skivade också halloumi tidigare men efter att en vän visat mig att den egentligen är vikt så började jag grilla den hel istället. Jag bryter dock inte isär den när den är kall utan grillar den på båda yttersidorna innan jag viker upp den och grillar insidan. Då har osten mjuknat och går inte sönder så man får en stor bit som man kan skära upp senare om man vill.
Kan ju vara värt att prova om man känner att man har problem med att bitarna faller isär eller faller mellan gallren. Postad 19 april 2016 - 07:11
Avokadoolja ska tydligen vara en höjdare men jag har inte hittat någon. Postad 19 april 2016 - 07:18 Jordnötsolja tål ju också höga temperaturer, är ju oftast det man wokar med så. Postad 19 april 2016 - 07:25
Varmpressad (om jag minns rätt) är i närheten av rapsolja i tålighet. Kallpressad är däremot inte så bra. Postad 19 april 2016 - 07:33 Dom gångerna jag grillat halloumi så har jag använt denna färdigskivade variant. Det har funkat bra utan att den fastnat och fallit sönder. Smakmässigt vet jag inte hur den står sig pga att jag själv inte är speciellt förtjust i halloumi. http://fontana.se/pr...loumi-skivad-2/ Postad 19 april 2016 - 08:06 Samma sak med rapsolja, kallpressad tål inte höga temperaturer utan den skall vara raffinerad.
Druvkärneolja 249°C Jordnötsolja 231°C Majsolja 236°C Olivolja 190°C Rapsolja 238°C Sesamolja 215°C Sojaolja 241°C Solrosolja 246°C Tistelolja 265°C Källa: Wikipedia SV.
Mer detaljerad https://en.wikipedia...iki/Smoke_point Postad 19 april 2016 - 14:50 Har nu fått svar från ICA MAXI som säger att grillarna kommer färdigmonterade till dem. Men Webers grillar är allmänt lite stabilare i stummen och detta beror på att de böjer sig plåt något. De ansåg dock att Broiler King Crown är en bättre grill än vad Weber Spirit är men det är troligen bara en smaksak. Men andra ord blev man tyvärr inte mycket klokare på detta. Skulle behöva hitta en annan återförsäljare i närheten för Broiler King men det verkar tyvärr inte så lätt, Weber har helt klart många fler återförsäljare! Postad 19 april 2016 - 14:56
Ingen Bauhaus i krokarna? Jag klæmde på grillarna i Malmø och Helsingborg innan jag tog mitt val. Gløm inte att 10kg gasflaska gær sitt o att den står med alla fyra føtterna på marken.
Du kan ju också ladda ner repsektive modells monteringsanvisning før att få ett hum om hur dom ær konstruerade. Postad 19 april 2016 - 15:04
Nej tyvärr inte, dessutom verkar de inte ha just Crown 440. Med tanke på konstruktionen så lär den inte hjälpa att ramen svajar, gasoltuben sitter ju inte precis fast i botten och topplatta. Däremot så lär en 10 KG flaska ge ett gott intryck om ramen kan hålla sig stabil. Har fått för mig att man inte får ha flaskan i vagnen utan den ska stå sidan om? Postad 19 april 2016 - 15:10
Njao, där är inte mycket plats i försänkningen den ska ner i på min. Om den sen får stå där det vet jag inget om, bliver svårt att dra slangen utom. Postad 19 april 2016 - 18:31 Kolla med grillhouse i Nässjö. (Grillhouse.se) De säljer Broil King bl.a. Finns både webshop och fysisk butik med stort sortiment av grillar, smokers, rubs och såser. Grabbarna som har det verkar veta vad de håller på med. Det blir alltid minst ett par besök per säsong. Postad 19 april 2016 - 19:29 Ja de hade man kunnat göra om det inte varit 50 mil tur och retur. Det är väl egentligen det andra problemet med Broil King, det finns ganska få återförsäljare. Jag har redan kollat med Järnia i närliggande byhåla men de hade inte denna modellen på display, de kunde dock ta hem och sälja den, Bauhaus verkar inte ha modellen alls i sitt sortiment. Efter som det finns så får återförsäljare så finns risken att tillbehör eller reservdelar blir väldigt dyrt. Postad 19 april 2016 - 19:32 nu vet jag inte vart i landet du huserar men det hær kanske hjælper. http://www.broilking...den/locate.html Postad 19 april 2016 - 22:02 Tack, jodå jag har försökt hitta en återförsäljare som jag kan besöka men det är verkligen inte lätt med detta märket och där jag bor(Kristianstad). Har hittat 2 butiker och den ena är där det är dåligt ihop skruvat och den andra har de inte ens den modellen eller för den delen den serien.
Vad skulle du säga om stabiliteten i chassit? Du har förvisso en mindre modell så den bör vara något stabilare men det kanske kan ge en fingervisning. Var den krånglig att montera? Under dimensionerade skruvar? Postad 20 april 2016 - 07:30
Min står på stenplattor som har legat där i 30 år så underlagen är så krokigt det kan bli. Med hjälp av bitar från en gummimatta fick jag den i våg o med låste hjul rör den sig inte ett dugg. Tar jag tag i dom yttre hyllorna och försöker vricka händer typ väldigt lite (med 10k gasflaska)
Jag monterade ihop den 30-40min och manualen är inte dålig. Dock så missar dom några mindre saker som att hjulen ska skruvas fast först, en bit längre fram så ska sidorna använda en del av dessa skruvar. Så har man inte spånat igenom manualen kan det bli en del extra skruvande. Skenorna till fettuppsamlaren kan justeras i djupled vilket heller inte förklaras utan man har 3 hål att välja mellan.
Jag köpte min på Bauhaus i Hyllinge och klämde även på den i Malmö o dom kändes likadant varav mitt val.
*edit* Tittade just på manualen till C440 och där skruvas botten fast på ett annat sätt. http://www.broilking...own_440_490.pdf Redigerat av johan b-lund, 20 april 2016 - 07:34. Postad 20 april 2016 - 11:29 Var i butiken i kände lite till. Här är en film där man kan se problemet om man tittar noga :
https://www.youtube.com/watch?v=RpZZ2ybW2ds
Titta särskilt i överkanten av dörrarna så ser man att det rör på sig en hel del.
Här är lite bilder på skruvarna : http://imgur.com/a/wFbMT Postad 20 april 2016 - 11:36
Du får bestämma dig snart vilken grill du ska köpa innan säsongen är över. Postad 20 april 2016 - 12:27
eh, så viktigt är det inte, hittar jag inte rätt nu så finns det en sommar till nästa år Postad 20 april 2016 - 12:32
Är det du som har frågat om broil king på bbq lovers på Facebook? Annars kan jag vidareförmedla vad som står där Postad 20 april 2016 - 12:38
Hoppar man över en säsong då är det verkligen inte viktigt. Postad 20 april 2016 - 13:10
Om det inte är samma person så äter jag upp min grilltång, med tanke på att liknande uppdateringar skrivits vid snarlika tidpunkter både där och här. Postad 20 april 2016 - 13:18 Haha du slipper äta upp din grilltång. Försöker samla in så mycket information jag kan och har fått hyfsad med information från flera olika källor men det som saknas är omdömen på hur de håller i längden och en bättre bild om hur stabila/ostabila de verkligen är. Postad 20 april 2016 - 13:29
Om du inte har läst recensioner på amazingribs redan så är det värt ett besök. http://amazingribs.c...er_target_id=85 Postad 20 april 2016 - 13:37 Broil King kör både svågern och pappsen med, 1 st har stått på gotland i 6 år, fortfarande i bra skick. Tycker de känns gedigna.
Själv kör man tuff-tuff, 28 kg gris får plats.. Postad 20 april 2016 - 14:09
Lite off topic, hur länkar du till bilder så att bilden syns direkt i tråden? Postad 20 april 2016 - 15:54 Lättast är att kopiera och klistra in Postad 21 april 2016 - 11:00 Har nu fått in lite information men det finns fortfarande par frågetecken gällande Broil King. Weber känns som ett säkrare val och Q serien ligger när till hands. Har hittat en återförsäljare som har en nyligen uppmonterad Q3000 för 3995 kr plus gasol tub för 950 kr vilket känns som ett bra pris. Ska jag ha en Q3200 så blir det 1000 kr till så som det ser ut nu tyvärr.
Enligt Webers support så kan man inte montera den elektroniska tändaren från Q3200 på Q3000 men å andra sidan är en ny tändare till Q3000 ganska billig(ca 200 kr). Den elektroniska är dock inte häller så dyr, den ligger på 270 kr typ.
Här finns en del som har eller har haft Q serien och spontant är det väl egentligen bara den elektroniska tändaren jag känner att jag skulle kunna sakna? Är det kanske så att den icke elektroniska slits upp relativt snabbt(normal användning) så 1000 kr kommer man upp i inom par år bara? Postad 21 april 2016 - 11:09
Lustigt, för jag har just gjort det som dom påstod inte gick. Nämligen det att iom att vi skaffade vår nya Spirit så gav vi bort vår gamla Q300 till sambons dotter.
Grejen med den var dock att originaltändaren (piezo) hade slutat fungera. Så jag beställde en ny elektrisk tändare på nätet och den passade som handen i handsken på den gamla grillen.
Denna: http://www.lindarn.se/tandsats-q-320
Vet också att redan för ett år sen när tändaren började krångla så ringde jag samma butik och frågade just om det skulle funka att montera en elektrisk tändare istället för den icke elektriska och fick svaret att det gick utmärkt.
För jag har svårt att tänka mig att Weber tillverkar 2 st olika modeller av ställningen som tändarna sitter i för 3000 och 3200.
Dock så vet jag ju inte om den jag länkat till är likadan som den som sitter på Q3200 iofs. Men ring butiken och fråga, dom borde veta.
edit: nu såg jag en bild på en elektrisk tändare till Q3200 och den ser iaf på bilden exakt likadan ut som den jag köpte...
https://www.toolab.s...darsats---Q3200 Redigerat av masse70, 21 april 2016 - 11:14. Postad 21 april 2016 - 11:13
Normalt sätt startar q3000 med en tryckning på tändarknappen. Vid enstaka tillfällen behövs två knapptryckningar. Det är inte värt 1000 kr för att få elektronisk tändning. Postad 21 april 2016 - 11:14 Jag är väl enligt mig själv rätt hyffsad på att grilla, men har aldrig varit speciellt intresserad av att lägga enorma summor på grillen utan har kört på så enkel variant som möjligt.
Är det någon påtaglig skillnad mellan en simpel Weber 57cm kolgrill och en noname grill 57cm? Postad 21 april 2016 - 11:16
Edit, tolkade inlägget fel.
Men då det säkerligen går utmärkt att byta ut tändaren på 3000 till elektrisk för 259 kr så är det ju verkligen inte värt tusenlappen extra nej...
Och skulle man få enormt sug efter en brödhylla och/eller en lampa till handtaget så går det ju att köpa till senare. Redigerat av masse70, 21 april 2016 - 11:26. Postad 21 april 2016 - 11:21 Tack!
Tror han menade att jag väljer mellan Q3000 och Q3200 och i mitt fall skiljer det 1000 kr för att få elektronisk tändare, någon extra låda och en lampa. Och detta ansåg han inte vara värt priset vilket jag är villig att hålla med om.
Fint att höra att den elektroniska ändå passar om man vill ha den men det betyder också att förtäjnsten endast blir 500 kr om man bytar till den så för 500 kr får man lampa och någon låda. Postad 21 april 2016 - 11:25
Jo, men vad ger dom 259 kronorna för mervärde ? Postad 21 april 2016 - 11:28
Jag har ändrat inlägget som du ser så jag tolkade det fel.
Vilket mervärde en elektrisk tändare ger är upp till var och en att avgöra, jag ville mer säga att det inte kostar en tusenlapp om man köper en löst. Postad 21 april 2016 - 11:41
Hållbarhet, funktion, stabilitet och tillgång på reservdelar är några faktorer. Webers klotgrillar är emaljerade medans många nonames bara är lackade. Postad 21 april 2016 - 12:17
Milsvid skillnad om du frågar mig. Förutom att webern håller år efter år och inte rostar så är det Mycket lättare att reglera temperatur. Min gamla Noname (rusta) hade 2 läge, av eller på. Ville man då köra något på låg temp så gick det knappt för kolen slocknade.
Insuget i botten på en Weber är ganska stort medans Noname har små sketna hål. Postad 21 april 2016 - 12:40 Okej!
Funderar på en liten kolgrill till balkongen så blir förmodligen en 40-60cm klotgrill då. https://www.prisjakt...t.php?p=2926496 Denna har uppsamlare i botten istället för en skål, känns lite lyxigare och gör det betydligt smidigare och renare när man ska städa/rengöra. Postad 21 april 2016 - 12:44
En annan fördel med askuppsamlaren är att den minimerar risken för att glödande aska ska blåsa iväg, vilket ju kan hända med den enklare tallriken. Postad 21 april 2016 - 12:51
http://www.rusta.com...3513630101.aspx En sådan var det. Mig veterligen är Weber den enda som har fenor på det under spjället som gör att aska o annat far ner snabbt o lätt i behållaren. Postad 21 april 2016 - 12:56
Vad säger grannarna om det då tro? Postad 21 april 2016 - 13:02
Jag är den enda med balkong och det är på kortsidan av huset, grillar ytterst försiktigt i smyg Kanske är smartare med en gasolgrill nu när jag tänker efter, förra lägenheten hade jag så enorm balkong att brandrisken inte var så stor, men får nog tänka om. Inte speciellt smart med kolgrill på balkong..
EDIT* Det är inte ett trähus såklart Redigerat av hifimarcus, 21 april 2016 - 13:04. Postad 21 april 2016 - 13:07
Weber har en liten billig gasolgrill. https://www.prisjakt...t.php?p=2721374 Redigerat av Buddypresley, 21 april 2016 - 13:26. Postad 21 april 2016 - 13:43
Så länge som röken inte kan komma in genom något fönster/ventil ovanför så bör det vara lugnt. Men allmänt så förbjuder de flesta hyresvärldar grillning på balkong.
Märkligt, trodde Weber kunde sina produkter, såhär skriver de
Postad 21 april 2016 - 13:49
Ja verkligen, men det kanske är så enkelt att de vill försöka tvinga folk att byta grill eller nåt=mer pengar? För det var tom så att hålet piezon satt i passade den elektriska 100% exakt som att det verkligen var gjort för den, vilket det säkert också är.
Har som sagt väldigt svårt att tänka mig att Weber tillverkar 2 olika plastställningar där det enda som skiljer är det lilla hålet för tändningen enbart. Så vill du uppgradera lär det med största sannolikhet fungera utmärkt. Postad 21 april 2016 - 14:04 Jag tänkte på det här med när man står och grillar och gasolen plötsligt tar slut. Det bästa är ju att ha en extra gasolflaska hemma men man kanske av olika anledningar inte vill ha en 5 eller 10-kilos flaska ståendes i förrådet eller garaget.
Jag tänkte då på dom här billiga engångsflaskorna med typ 500 gram gasol i, då skulle man kunna grilla klart och i lugn och ro köpa en ny stor senare.. Men då skulle det behövas en av/på-ventil som skruvas på den för att sedan ansluta grillens regulator på den. Jag pratade med en gasleverantör men dom hade inga sådana ventiler.
Är det nån annan här som funderat i samma banor med extra gasflaska? Postad 21 april 2016 - 14:43
http://www.campingti...17-30-mbar.html
weber har ju så på några av sina grillar.
http://www.webergril...069 Manuals.pdf
Att tänka på dessa engångs flaskor, har du skruvat dit den så måste du använda upp den. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |