Panasonic Plasma 2012
5449 svar till detta ämne
Postad 21 September 2012 - 18:52
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Hej,
jag vet inte om det är jag som håller på att bli tokig, men detta driver mig till vansinne.
Jag fick min p65vt50 idag och har problem med färger när stora delar av bilden är uniform. Till exempel, om det är reklam med vit bakgrund och bara lite text, blir det vita helt grått (när jag vet att det skall vara vitt). Det skumma är att när jag går in i menyn och man ser lite utav tv bilden till höger, då stämmer färgerna (och då blir det helt vitt i exemplet ovan). Det verkar precis som om den dämpar hela bilden när det är en helfärg (eller mycket av bara en färg på skärmen). Spontant känns det nästan som en "antibländningsfunktion" så att säga, den bländar ner. Det är lite svårt att fota/filma, men jag bifogar ett arkiv med två bilder och en film, det syns lite av vad jag menar i alla fall. Ja har testat alla möjliga inställningar, THX etc, blir alltid samma sak. Har inte gjort klart allt ännu, så jag har ingen annan källa inkopplad (källan är ComHem nu), men så här skall det väl inte göra? Det är väldigt tydligt som sagt, en helvit bild med bara lite text blir grådassig. Samma sak med andra färger, helt uttvättade.
Tacksam för input.
Tack.
Skumt! Har du slagit av alla bild förbättringar?
Postad 21 September 2012 - 18:56
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Postad 21 September 2012 - 19:08
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Saken är den att jag kan nog ändra färger och vibalans så att en vit bild ser vit ut, men då kommer vanliga bilder ser helt knasiga ut. Färger etc ser ju ok ut när bilden är "mixad" så att säga, just när det är mest en färg på skärmen så blir det dassigt.
Skall leka runt lite med inställningarna och även i ISF och se, det kankse bara jag som är konstig. Men man tycker som sagt att en vit bild skall vara vit, speciellt i THX och det är den absolut inte.
Postad 21 September 2012 - 20:09
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Blir att prata med leverantören, det måste vara något fel. Kopplade in en PC och körde en helt vit bild. Blev grå, även i THX lägerna.
Suck...
Tillägg: Jag vet inte om det skall vara så här med plasma, men om jag ex står nära och tittar på bilden ser man lite dithering (vet inte vad det heter på svenska) och myrornas krig. Även i menyerna.
Min gamla Samsung A966 från 2009 hade inget av detta så jag antar att inte heller denna skall göra på det viset.
Tillägg 2: Ja just det och så flimrar den som fan också. Jag kan ex inte kolla på THX Bright room läget, helt omöjligt. Även de andra flimrar. Jag vet att plasma flimrar, men jag har aldrig sett någon flimra på det här viset.
Summa summarum lutar det åt ett måndagsex...
Redigerat av Unregistered49c9c121, 21 September 2012 - 20:18.
Postad 21 September 2012 - 21:45
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Blir att prata med leverantören, det måste vara något fel. Kopplade in en PC och körde en helt vit bild. Blev grå, även i THX lägerna.
Suck...
Tillägg: Jag vet inte om det skall vara så här med plasma, men om jag ex står nära och tittar på bilden ser man lite dithering (vet inte vad det heter på svenska) och myrornas krig. Även i menyerna. Min gamla Samsung A966 från 2009 hade inget av detta så jag antar att inte heller denna skall göra på det viset.
Tillägg 2: Ja just det och så flimrar den som fan också. Jag kan ex inte kolla på THX Bright room läget, helt omöjligt. Även de andra flimrar. Jag vet att plasma flimrar, men jag har aldrig sett någon flimra på det här viset.
Summa summarum lutar det åt ett måndagsex...
Har du kollat på plasma, speciellt då VT50, innan du köpte TV:n och är din TV då sämre? Samsung A966 är väl en LCD om jag minns rätt, och det problem du beskriver med oförmåga att visa vitt som vitt, krypningar, flickering osv är ju typiska begränsningar hos plasma. Har kollat dina bilder och videon och jag ser inget direkt som ser konstigt ut, även om det eg är omöjligt att avgöra iom att så väl min skärm som din kamera påverkar vad jag ser. Kör jag t.ex. upp en vit bakgrund på min LCD och min Pioneer plasma och jämför så är det uppenbart att det som är vitt på LCD:n inte är det på plasman, och jag vågar lova att det samma gäller vilken plasma man än jämför med. Detta och ovanstående är också huvudskälen till att jag själv, efter en hel del fundering, valde bort VT50. Sen finns det så klart en massa annat som är bra med plasma i allmänhet och VT50 i synnerhet, men det är ju en annan sak.
Redigerat av Unregistered1413, 21 September 2012 - 21:51.
Postad 21 September 2012 - 22:06
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har du kollat på plasma, speciellt då VT50, innan du köpte TV:n och är din TV då sämre? Samsung A966 är väl en LCD om jag minns rätt, och det problem du beskriver med oförmåga att visa vitt som vitt, krypningar, flickering osv är ju typiska begränsningar hos plasma. Har kollat dina bilder och videon och jag ser inget direkt som ser konstigt ut, även om det eg är omöjligt att avgöra iom att så väl min skärm som din kamera påverkar vad jag ser.
Kör jag t.ex. upp en vit bakgrund på min LCD och min Pioneer plasma och jämför så är det uppenbart att det som är vitt på LCD:n inte är det på plasman, och jag vågar lova att det samma gäller vilken plasma man än jämför med. Detta och ovanstående är också huvudskälen till att jag själv, efter en hel del fundering, valde bort VT50. Sen finns det så klart en massa annat som är bra med plasma i allmänhet och VT50 i synnerhet, men det är ju en annan sak.
Tack för svaret. Att det eventuellt inte blir lika vitt är jag medveten om, men skillnaden är mycket stor, jag vet inte ens om man skulle kunna kaliberera skärmen korrekt med det vita på det viset. Vidare flimrar den som sagt mer än vad jag sett (och även hört) och vad gäller bruset och dithering, jag har aldrig hört att en plasma skall göra så? Det är så tydligt om man tittar närmare på panelen och även menyerna gör samma sak. Det ser ungefär ut som på den gamla datortiden då man hade för få färgbitar i grafikkortet för att kunna visa hela spektrumet och den dithrar gråskalor för att jämna ut (svårt att förklara) och så brusar det.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 21 September 2012 - 22:09.
Postad 21 September 2012 - 22:12
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
[rensat]
Redigerat av Unregistered49c9c121, 21 September 2012 - 23:16.
Postad 21 September 2012 - 22:35
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Två bilder bifogade:
1. Från ComHem, Animal Planet HD. Inbyggda tunern.
2. Avatar, blu-ray från PC.
Det är altså inte pixlarna i sig, de är ju alltid där om man kollar närmare, det är ditheringen (bra ord) mellan färg/gråskalorna som jag blir förvånad över.
Tack.
Dithers.zip 2.24MB
39 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered49c9c121, 21 September 2012 - 22:47.
Postad 21 September 2012 - 22:46
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tillägg: Filen jag laddade upp blev för mörk, ny bifogad.Ytterligare en fil, här är ett foto på en helvit bild (har klippt ut centrum av bilden pga av ljusavfall mot kanterna från kameran), THX Cinema mode. Jag har kalibrerade dataskärmar och det ser i stort sätt ut som på plasman på mina skärmar (aningen gulare bara). Det borde se hyfsat ut givet att skärmen som används är någorlunda kalibrerad. Om jag tar Normal bildläget blir det aningen kallare men inte mycket vitare. Ursäkta spammandet.
PanasonicWhite1.JPG 208.39K
27 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered49c9c121, 21 September 2012 - 23:14.
Postad 22 September 2012 - 02:15
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2741 inlägg
Alltså, vitt ska ju typ vara "skitigt vitt" inte intensivt grått. Pixelbrus och dithering däremot är naturliga inslag i en plasma. Men, om du inte redan gjort det så skulle jag nog rekommendera att du helt enkelt försöker titta på någon annan VT50 och jämföra, då vet du ju bättre om det är själva plasmatekniken du inte gillar eller om din TV faktiskt inte fungerar som den ska.
Postad 22 September 2012 - 02:23
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Tack för input.
Ja, jag har även bett leverantören om sin åsikt så får vi se.
Jag vill bara ha bäst bild när jag sitter i soffan. Om det sedan finns saker by design som jag inte är vad vid och det fungerar som det skall är det ok. Jag vill bara se till att jag för 32 papp fått en TV som är 100% up till spec
Jag förstår poängen med ett skitigt vitt, annars blir det "överexponerat" så att säga. Dock är mitt vitt inte skitigt vitt, det är grått (i alla fall enligt min definition, vilken jag tror och hoppas är ok).
Jag funderade på att skaffa CalMan eller köpa en ISF kalibrering. Om något borde det komma fram då om TV är dålig.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 22 September 2012 - 02:28.
Postad 22 September 2012 - 02:28
James
-
James
-
Användare
-
-
216 inlägg
Just beteendet med att bilden "bländar av" av när det är mycket vitt påminner lite om vad som händer om jag har mina inställningar för "svartkorrigering" och "kontrastförbättring" inställda på high på min LCD. Då ändras vitfärgen hipp som happ mellan olika scener.
Men nu sa du ju iofs att du hade stängt av allt lul lull. Ta en extra koll på dylika inställningar ändå kanske?
Postad 22 September 2012 - 02:44
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har kollat flera gånger, allt är av, det var precis någon sådan inställning jag misstänkte först.
Nåväl, jag impulsköpte CalMan 5 från Spectracal och jag skall testa när jag får licensnykeln. Om nu det är något fel på färgerna kommer man märka det direkt där.
Bra att ha i vilket fall som helst
Postad 22 September 2012 - 05:00
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Stair Stepping är bara en beskrivning på det du såg. Linjer som ska vara raka ser ut som små trappsteg(stair step). beror ofta på lågupplöst källa, och ibland när man sänder sammantvinnade (interlaced) bildsignaler
Tack för förklaringen Jag misstänker starkt det beor på deras egen kabelnätverk och analogt. De switchade över till canal digital kort sen. Blir det samma resultat om man kollar på lågupplöst källa på youtube? Säg du ser en källa från 2008 och 4:3 på youtube på wide screen skärm så kan det se hyfsat pixlat ut? Här har du en jämförelse från panasonics hemsida. Ganska enkelt att göra faktiskt... http://www.panasonic...Y&p=TX-P65VT50Y
Om det är värt 7000:- i prisskillnad kan bara du avgöra. För mig skulle det vara det om jag var intresserad av 65", men den blir för stor för väggen hemma så jag beställde en 55" VT50 istället 
Tacl för länken
Redigerat av Ironse, 22 September 2012 - 05:10.
Postad 22 September 2012 - 05:37
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Vad är det du inte gillar? Att det vita inte är vitt eller att ljuset flaxar i styrka? Det kan röra sig om "capping". Ljusmängden begränsas i plasman för att den inte ska dra mycket energi.
Postad 22 September 2012 - 08:38
Unregistered98f46898
-
Unregistered98f46898
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Haha, japp, jag lämnade in min tv på grund av det skiten, men tydligen är det inget som går att åtgärda. Men hade jag sett skiten när jag såg den i butik hade jag ALDRIG köpt den. Med det argumenten ska jag försöka få en annan tv från SIBA.
Så här skriver konsumentsverket:
"Varan är dessutom felaktig om: - säljaren inte har upplyst dig om detaljer om varan som du borde ha blivit upplyst om.
- den avviker i något annat avseende från vad du borde ha kunnat förutsätta.
- säljaren har installerat varan och installationen är felaktig.
- den är i sämre skick än du hade kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris, även om den har sålts i "befintligt skick"."
Hade säljaren berättat att det skulle synas horisontella skuggor över hela skärmen så hade jag knappast köpt skiten. Men hey, thats me.
Har varit i kontakt med försäljaren och dom tycker att man inte ska behöva se någon nivå av Line Bleeding över huvudtaget på panasonics modeller 2012. Så dom vill ta in min skärm och ge mig en ny omgående. Ni andra som har köpt ST modellerna förekommer det någon form av Line Bleeding hos er? Eller är det jag som har fått ett måndags exemplar? Ska man behöva stå ut med viss nivå av Line Bleeding på ST serien?
Postad 22 September 2012 - 08:45
Unregistered30319cf3
-
Unregistered30319cf3
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Hej,
jag vet inte om det är jag som håller på att bli tokig, men detta driver mig till vansinne.
Jag fick min p65vt50 idag och har problem med färger när stora delar av bilden är uniform. Till exempel, om det är reklam med vit bakgrund och bara lite text, blir det vita helt grått (när jag vet att det skall vara vitt). Det skumma är att när jag går in i menyn och man ser lite utav tv bilden till höger, då stämmer färgerna (och då blir det helt vitt i exemplet ovan). Det verkar precis som om den dämpar hela bilden när det är en helfärg (eller mycket av bara en färg på skärmen). Spontant känns det nästan som en "antibländningsfunktion" så att säga, den bländar ner. Det är lite svårt att fota/filma, men jag bifogar ett arkiv med två bilder och en film, det syns lite av vad jag menar i alla fall. Ja har testat alla möjliga inställningar, THX etc, blir alltid samma sak. Har inte gjort klart allt ännu, så jag har ingen annan källa inkopplad (källan är ComHem nu), men så här skall det väl inte göra? Det är väldigt tydligt som sagt, en helvit bild med bara lite text blir grådassig. Samma sak med andra färger, helt uttvättade.
Tacksam för input.
Tack.
Detta är medvetet av Panasonic. Den visar inte full ljushet när hela bilden är vit, kanske för att spara el, vem vet. Det är inget som kommer att fixas av att du lämnar in den.
Postad 22 September 2012 - 09:34
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Detta är medvetet av Panasonic. Den visar inte full ljushet när hela bilden är vit, kanske för att spara el, vem vet.
Det är inget som kommer att fixas av att du lämnar in den.
Tack! Det låter riktigt märkligt dock, speciellt om man har alla ECO modes off. Om några andra ägare in den här tråden av VT50 eller ST50 för den delen kan titta på de två bilderna jag la upp ovan (i Dithers.zip filen) och se om det överrensstämmer i stort sett med vad som syns på sina paneler hade jag varit mycket tacksam.Tack
Redigerat av Unregistered49c9c121, 22 September 2012 - 09:35.
Postad 22 September 2012 - 09:35
pak
-
pak
-
Användare
-
-
127 inlägg
Nån med pioneer förstärkare som vet hur den korrekta delayjusteringen för lipsync blir?för vt50 alltså.
Tycker inte att den automatiska är helt bra...
Va inget problem med sync på min gamla px80.
Redigerat av pak, 22 September 2012 - 09:36.
Postad 22 September 2012 - 10:36
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
En annan sak, som jag även märkte igår men struntade i det då; Är det meningen att det skall finnas någon "uppvärmningstid" när man slår på plasman från standby? Jag höll säkert på 1 minut i morse innan den gick igång och då höll jag in knappen på fjärrkontrollen inne längre än den sekund som anges i manualen. Den röda lampan på panelen blinkade när jag tryckte på fjärrkontrollen, så den biten fungerar.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 22 September 2012 - 10:36.
Postad 22 September 2012 - 10:39
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
En annan sak, som jag även märkte igår men struntade i det då; Är det meningen att det skall finnas någon "uppvärmningstid" när man slår på plasman från standby? Jag höll säkert på 1 minut i morse innan den gick igång och då höll jag in knappen på fjärrkontrollen inne längre än den sekund som anges i manualen. Den röda lampan på panelen blinkade när jag tryckte på fjärrkontrollen, så den biten fungerar.
Absolut inte håll in knappen tills det blinkar grönt
Postad 22 September 2012 - 10:47
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Tack! Det låter riktigt märkligt dock, speciellt om man har alla ECO modes off.
Om några andra ägare in den här tråden av VT50 eller ST50 för den delen kan titta på de två bilderna jag la upp ovan (i Dithers.zip filen) och se om det överrensstämmer i stort sett med vad som syns på sina paneler hade jag varit mycket tacksam.
Tack 
På detta avstånd bilderna är tagna ser jag inge fel helt normalt för en plasma..Har själv en VT som jag är super nöjd med förutom ARC:en
Redigerat av mcmike, 22 September 2012 - 10:48.
Postad 22 September 2012 - 10:53
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jag höll inne den tills fingret ändrade färg  Skall testa igen senare. Tack för båda svaren!
Postad 22 September 2012 - 14:07
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Ska man absolut inte hålla in knappen, eller absolut hålla in knappen?
Postad 22 September 2012 - 15:48
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Tack! Det låter riktigt märkligt dock, speciellt om man har alla ECO modes off.
Om några andra ägare in den här tråden av VT50 eller ST50 för den delen kan titta på de två bilderna jag la upp ovan (i Dithers.zip filen) och se om det överrensstämmer i stort sett med vad som syns på sina paneler hade jag varit mycket tacksam.
Tack 
Det du ser kallas ABL och finns på alla plasmor: Furthermore, for plasma owners, something known as the Automatic Brightness Limiter (ABL) can't be turned off. This is a protective feature built into plasmas to control power consumption, since on a plasma brightness is directly related to the amount of power consumed. In scenes with a high Average Picture Level (APL) - that is, scenes which have a high proportion of bright elements - the ABL will reduce the overall brightness output of the plasma panel to stabilize power consumption; conversely in scenes which have a lower proportion of brighter elements (low APL), the overall brightness of the scene is allowed to be higher. For example a full white screen is not going to have as much luminance as a small window of white on a dark background, precisely due to ABL.
Med dagens hårda miljökrav är det troligt att den skruvas upp så mycket som möjligt. När det gäller dina bilder du hänvisar till är det i princip omöjligt att avgöra hur det ser ut hemma hos dig eftersom först ska din kamera tolka bilden och sen den skärm som ska visa den och hur den sen är inställd är ju helt avgörande för hur vi uppfattar resultatet. Det troliga är att det du ser här helt normalt, har du ingen möjlighet att ta med ditt testmaterial till nån butik och jämföra med en annan VT50?
Postad 22 September 2012 - 16:14
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Det du ser kallas ABL och finns på alla plasmor:
Med dagens hårda miljökrav är det troligt att den skruvas upp så mycket som möjligt.
När det gäller dina bilder du hänvisar till är det i princip omöjligt att avgöra hur det ser ut hemma hos dig eftersom först ska din kamera tolka bilden och sen den skärm som ska visa den och hur den sen är inställd är ju helt avgörande för hur vi uppfattar resultatet.
Det troliga är att det du ser här helt normalt, har du ingen möjlighet att ta med ditt testmaterial till nån butik och jämföra med en annan VT50?
Tack! Jo, jag bor i Stockholm så att hitta en butik borde inte vara så svårt. Ok, då har jag i alla fall bockat av fullskärmsfärgobservationen  Mängden dither bör dock kunna avgöras från bilderna, då det inte är direkt är beroende av kamera och skärm (givet att upplösningen är god nog). Men klart, det blir ju aldrig samma sak som att jämföra "i reella livet". Sedan me att det flimrar, det är ju lite svårt att fånga på bild och det är även subjektivt. Tror enda chansen är att kolla på en annan. Dock vet jag inte hur det ser ut på "Store" inställningarna.
Postad 22 September 2012 - 19:06
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Arc problemet löst! Har man något inkopplat i de andra hdmi uttagen i tv:n slår det ut arc
Postad 22 September 2012 - 19:24
JollyJumper
-
JollyJumper
-
Användare
-
-
144 inlägg
Funderar på att uppgradera min Panasonic 50X10 till en antingen 65ST50 eller en 55VT50. Funderar starkt på att välja VT50. Är det ett bra val?
Postad 22 September 2012 - 19:41
petree
-
petree
-
Wannabe
-
-
34 inlägg
Har varit i kontakt med försäljaren och dom tycker att man inte ska behöva se någon nivå av Line Bleeding över huvudtaget på panasonics modeller 2012. Så dom vill ta in min skärm och ge mig en ny omgående.
Ni andra som har köpt ST modellerna förekommer det någon form av Line Bleeding hos er? Eller är det jag som har fått ett måndags exemplar? Ska man behöva stå ut med viss nivå av Line Bleeding på ST serien?
Skönt att du får en ny! Tvivlar starkt på att samma öde väntar mig. Jag är rätt säker på att alla ST50 har line bleeding i någon omfattning, så jag ska försöka få en annan modell, om möjligt. Hoppas SIBA har lite vett i skallen bara.
Postad 22 September 2012 - 20:14
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Har varit i kontakt med försäljaren och dom tycker att man inte ska behöva se någon nivå av Line Bleeding över huvudtaget på panasonics modeller 2012. Så dom vill ta in min skärm och ge mig en ny omgående.
Ni andra som har köpt ST modellerna förekommer det någon form av Line Bleeding hos er? Eller är det jag som har fått ett måndags exemplar? Ska man behöva stå ut med viss nivå av Line Bleeding på ST serien?
Låter riktigt bra. Får man fråga vilken butik det var?
Postad 22 September 2012 - 20:57
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Fick min CalMan licens tidigare. Jag har ingen Quantum eller liknande så jag tänkte testa med att köra in gråskalorna och färgskalorna från en DVE HD BD disk till ett SD kort och spela upp dem direkt i TVn. Det borde väl utesluta eventuella källvariationer om man nu exempelvis skulle använda en PC eller BD spelare för att spela upp kalibreringsbilder, då TVn spelar upp dem direkt så att säga.
Detta förutsatt att jag lyckas spela upp materialet i orginalformat (jag bara lägger det i en MKV container). Enlig specarna skall TVn klara av VC-1, men det återstår att se.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 22 September 2012 - 21:00.
Postad 22 September 2012 - 23:15
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Efter att kikat på panasonicen 65" för att sedan koppla in min optoma 65 via telia digital box på 95" är jag minst lika imponerad av optoman som är 4 år gammal
Sicket dilemma
Nästan mer imponerad av optoman via ditigalboxen än min panna 42 med
Redigerat av Ironse, 22 September 2012 - 23:20.
Postad 23 September 2012 - 00:53
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
[rensat]
Redigerat av Unregistered49c9c121, 23 September 2012 - 05:49.
Postad 23 September 2012 - 08:26
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
Skönt att du får en ny! Tvivlar starkt på att samma öde väntar mig. Jag är rätt säker på att alla ST50 har line bleeding i någon omfattning, så jag ska försöka få en annan modell, om möjligt. Hoppas SIBA har lite vett i skallen bara.
Du menar att någon på Siba ska veta vad Line Bleeding är? Lycka till säger jag..
Postad 23 September 2012 - 09:17
Unregistered98f46898
-
Unregistered98f46898
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Låter riktigt bra. Får man fråga vilken butik det var?
Det är ifrån komplett jag har köpt den.
Postad 23 September 2012 - 15:37
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Ok varning för gnäll, men det är lika bra så ingen annan går in med samma förväntningar.
Jag läste många recensioner och kollade på videos över plasman och med det som bas var det ingen tvekan om att jag kunde köpa den rakt av (med tanke på de extraordinära betyg panelen fått).
Döm av min förvåning när jag nu idag fick reda på att den Europeiska versionen av VT50 har en ljusbegränsning. På den amerikanska modellen finns det "panel brightness", som man kan sätta till "låg", "mellan" och "hög". Den Europeiska versionen är tvingad till "låg" och går inte att ändra.
Givertvis är alla recensioner jag läste och videos jag tittade på med amerikanska modeller.
Personligen tycker jag det är helt oacceptabelt, men bara så att andra är medvetna om det om man förväntar sig en någorlunda ljus panel.
Jag vet inte riktigt vad jag skall göra, får fundera på det, men jag är ganska uppgiven vid det här laget och har lust med att försöka häva köpet på grund av att detta inte framkommit.
Postad 23 September 2012 - 15:44
SC-Zap
-
SC-Zap
-
Guru
-
-
6963 inlägg
Har framkommit tidigare i den här tråden och verkar ha med energibesparing att göra. Trist att du inte visst det innan köp (att affären inte informerar, eller ens vet om, det förvånar mig inte). Verkar inte som om de andra, lite enklare, modellerna har den här "funktionen".
Postad 23 September 2012 - 15:47
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Alltså jag har abolut ingen lust att ställa till med problem för affären. Jag har handlat en hel del hos dem tidigare och de är mycket kunniga.
Dock sitter jag med ett köp för 32k och måste väga detta mot faktumet att den inte lever upp till förväntan.
Men men, skall inte tråka ut er med mina problem längre, jag ger en uppdatering lite längre fram när jag antingen har TVn kvar eller bytt ut den
EDIT: Saken är den att när det är lite dunkelt i lägenheten och jag sitter i soffan och kör HD material ser man kvalitén på bilden, inget snack om saken. Om jag exempelvis skulle byta till Samsungs 65" LED och sedan störa mig på att viss svärta är grå riskerar jag att hamna på dårhuset  Mitt första steg bör med detta i åtanke kontrollera en annan VT50 för att säkerhetsställa att min är helt i sin ordning (eller be någon kolla på min).
Redigerat av Unregistered49c9c121, 23 September 2012 - 16:07.
Postad 23 September 2012 - 16:05
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10990 inlägg
Alltså jag har abolut ingen lust att ställa till med problem för affären. Jag har handlat en hel del hos dem tidigare och de är mycket kunniga. Dock sitter jag med ett köp för 32k och måste väga detta mot faktumet att den inte lever upp till förväntan.
Men men, skall inte tråka ut er med mina problem längre, jag ger en uppdatering lite längre fram när jag antingen har TVn kvar eller bytt ut den 
Jobbigt läge men det är mycket pengar om man inte är nöjd  Prova och ställ ner gamman och ett annat tv läge. Kör själv normal upplever den ljus starkast
Postad 23 September 2012 - 16:10
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Jobbigt läge men det är mycket pengar om man inte är nöjd Prova och ställ ner gamman och ett annat tv läge. Kör själv normal upplever den ljus starkast 
Jag har även testat Normal, men det blir mycket mer brus i Normalläget än THX lägena. Å andra sidan flimrar det mindre i Normal (flimret är en annan sak som jag inte vet om det är "nominalt" på min panel).
Redigerat av Unregistered49c9c121, 23 September 2012 - 16:11.
Postad 23 September 2012 - 16:20
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11727 inlägg
Plasma har en annan karaktär på bilden.
Upplevs lite oroligare än lcd.
Märks extra väl när man surfar.
Tveksam att det är fel på din men för säkerhets skull, testa att se på nån annan, de som är känsliga brukar se direkt i affär. Säger de iaf:-)
Postad 23 September 2012 - 18:38
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Hmm, att VT50 skulle vara ljussvag låter märkligt.
finns mätningar i denna tråd i tabell form samt i hemmabio tidningen som tyder på att VT50 och Sammy Led 8005 är lika eller nästan lika ljusstarka !?!
PS. Tabellen i denna tråd kan ju i och för sig var en US mätning.
Postad 23 September 2012 - 18:49
Unregistered49c9c121
-
Unregistered49c9c121
-
Användare
-
-
211 inlägg
Hmm, att VT50 skulle vara ljussvag låter märkligt. finns mätningar i denna tråd i tabell form samt i hemmabio tidningen som tyder på att VT50 och Sammy Led 8005 är lika eller nästan lika ljusstarka !?!
PS. Tabellen i denna tråd kan ju i och för sig var en US mätning.
Ja antingen är det US mätningar eller är det något fel på min. Det lutar dock åt US mätningar, jag ser i andra forum att det finns flera som är lika oimponerade över begränsningen. Jag har dock lagt ner för dagen, insåg att jag måste titta på en live och jämföra direkt annars kan jag sitta här och sura hela söndagen  . Då kan jag även se om mitt flimmer är normalt (plus lite andra saker). Om vi ser till det tekniska får jag ut max 19-20fL ur ex ISF day och enligt mig är det oacceptabelt. Det verkar stämma med övrigas observationer också.
Redigerat av Unregistered49c9c121, 23 September 2012 - 18:58.
Postad 23 September 2012 - 19:25
pak
-
pak
-
Användare
-
-
127 inlägg
Du har möjligen inte på eco nånstans? Så den drar ner ljuset för det?
Postad 23 September 2012 - 19:27
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2129 inlägg
Här finns testen från hemmabio tidningen http://www.hemmabiot...kel/2012_34.pdf
Med bl.a. Jmf med sammy
Även tips på inställningar i denna artikel
Postad 23 September 2012 - 22:30
Redstar84
-
Redstar84
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Du har möjligen inte på eco nånstans? Så den drar ner ljuset för det?
Eco läget förstör hela biden...så ja..bort med skiten..i ecoläget existerar inte den vita färgen..utan bara grådaskig vit.. Har du använt TVn än på vanliga sändningar med tv ljud osv ? En vit slide ger ett buzzing ljud som är tydligt men det kanske är sällan det kommer utan ljud på en vanlig tv sändning.
Jag har nu kommit fram till att det så kallande buzzandet är ett icke problem om man har ljud på tv..jag har då fan inget buzzande längre..utan det var nog mäst när jga brännde in i ett helt tyst rum...
Postad 23 September 2012 - 22:46
Unregisteredb96d8a3d
-
Unregisteredb96d8a3d
-
Wannabe
-
-
37 inlägg
Någon som har en lösning på att få fram undertext (.srt) till film (.mkv) när man spelar från extern hårddisk?
Hardcoding som gäller? Testat "muxa" undertext till mkv-filen men då kan inte Pannan läsa filen.
Redigerat av Unregisteredb96d8a3d, 23 September 2012 - 22:46.
Postad 23 September 2012 - 22:51
Redstar84
-
Redstar84
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Postad 24 September 2012 - 05:12
Unregistered13d51662
-
Unregistered13d51662
-
Forumräv
-
-
692 inlägg
Du kan ju börja med att slå av ifc.
Och sänka skärpan.
Kanske sänka kontrasten. Har inte st modellen men vt.
Det viktiga är att du är nöjd men slå av ifc det förstör mycket
Postad 24 September 2012 - 05:22
Redstar84
-
Redstar84
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Du kan ju börja med att slå av ifc. Och sänka skärpan. Kanske sänka kontrasten. Har inte st modellen men vt. Det viktiga är att du är nöjd men slå av ifc det förstör mycket
Vad är det som förstör med IFC ? Angående kontrasten så tycker jag bilden blir roligare vid 48 lite mera levande bild..och inte lika grå och tråkig..men tror det nog skiljer mellan vt och st när det gäller kontrast. True cinima prestet har ju 0 inställt som kontrast, jag undrar hur fan tänker dom då ? är det verkligen någon som kör med 0 i kontrast ? bilden blir ju hur grå och tråkig som helst med så lite kontrast... Antar..att det har med att dom vill öka livslängden på tvn..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|