Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 20 January 2013 - 17:31

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Köpte vita remmar (2st på P7) förra året.
Kan bekräfta att det gjorde skillnad. Tightare bas - och riktigt stabil hastighet - som att få premiumdäck på bilen...

Postad 20 January 2013 - 17:35

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Well, då torde min uppgradering ge en viss skilland: bättre basplatta + vit rem.

:wub:

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 20 January 2013 - 17:37.

Postad 20 January 2013 - 21:32

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Well, då torde min uppgradering ge en viss skilland: bättre basplatta + vit rem.

:wub:

Den vita remmen provade jag också på en rega och kan tycka den är värd varenda krona. Nu till mitt lilla tips till dig och andra som köpt regas filtmatta till tallriken!!! Prova vad som helst istället för denna tråkiga matta som jag tycker skapar en mer diffus stereobild och det är ju inte kul att behöva dras med bara för att den är snygg.......
Nu är detta vad jag själv kommit fram till och är det någon som inte håller med så skriv det för jag har inte alltid rätt.....

Ha det gött!!

Postad 21 January 2013 - 13:08

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det finns ganska många mattor att välja mellan, både kork och akryl. Men jag tror att båda alternativet verkar intressant hos Analouge Seduction.

:)

Postad 21 January 2013 - 19:35

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Det finns ganska många mattor att välja mellan, både kork och akryl. Men jag tror att båda alternativet verkar intressant hos Analouge Seduction.

:)

Hej Tassen
Ja många mattor blir det men för din del tror jag du kan välja mellan kork med gummi eller den tunna gummimattan om du kan sänka tonarmen!
Att välja akryl tror jag inte är bästa valet för dig då den kan uppfattas stramare i sin karaktär.
Om du väljer att uppdatera så skulle det vara kul att ta del av dina upplevelser.
Ha det mycket bra alla på forumet
Med vänlig hälsning, JAS

Postad 21 January 2013 - 20:25

Gäst_982jan_*
  • Gäst_982jan_*
  • 0
Hej, tänkte berätta om mina erfarenheter av Meixing/Ming-Da 2006 RIAA-steg. Hoppas det passar in på denna tråd.Bifogad fil  Meixing-MingDa-MC-Phono-2006-Pickup-Amplifier-New-100-New-In-Box.jpg   52.45K   4 Antal nerladdningar

Köpte det begagnat på tyska Ebay för runt 4000 kr. (Slapp tull och moms på det sättet). Det var i nyskick och jag kopplade upp det mot min Linn LP12/Denon 304. RIAA-steget har två ingångar MM och MC. MC-ingången är bestyckad med ingångstrafos annars sköts all förstärkning och nätdel av rör. Nätdelen är helt separerad från förstärkardelen och förbinds med en medföljande nätkabel med tyghölje. Lådorna är av lackad stålplåt och allt är väldigt gediget gjort. Inuti saknas kretskort och alla komponenter är lödda till varandra i ett komplicerat 3D-mönster. Jag har tidigare haft Meixings RD 767 som tyvärr är en felkonstruktion med felaktig RIAA som följd. FInns några hänvisningar på nätet hur man kan modda men orkade aldrig fullfölja utan sålde enheten. Det som var problemet var en avsaknad av bas under c:a 100 Hz. Annars var det ett fantastiskt ljud. Så det var med spänning jag testade Meixing 2006, helt olyssnat. Det stod sedan klart efter några takter att det fanns ett tydligt släktskap. Med en skillnad; plötsligt small det till i diafragman av en oväntad rapp och djup basslinga. Underbart! Efter många LP-avlyssningar kan jag bara rekommendera steget och det går att få tag i från HK och Kina för runt 6-7 kkr nytt. Det liknar i mångt och mycket Icon Audios modeller (de dyraste!) och skulle tro att det är Mexing som gör dem på OEM-basis. Rören i mitt steg är kinesiska men det verkar som att kondingar och motstånd är europeiska av dyrare märke. Det finns dock ingen särskild anpassning för MCingången så det var rena turen att Denon 304 hittade sin tvillingsjäl här. Har nu köpt en laddning NOS Telefunken som ska ersätta kinesrören. Vi får väl se om det gör någon skillnad. Har lite då och då testat andra RIAA-steg men hittills inte hört något bättre. Bara annorlunda. Ska kanske påpeka att det absolut inte märks att RIAA-steget är rörbestyckat utan det är mycket nyktert och livligt i karaktären. Helt oskygg bas. En sak tlll, det är utrustat med volymkontroll och kan alltså användas som försteg om impedansmatchningen tillåter.

Redigerat av 982jan, 21 January 2013 - 20:29.

Postad 23 January 2013 - 12:43

Unregistered5ae3a3cc
  • Unregistered5ae3a3cc
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hallå!

Har kört vinyl en hel del de senaste åren men har inte förrän nu börjat fördjupa mig mer i det tekniska kring det. Så skivor finns det gott om och har bytt upp mig från en riktig skitspelare till någon slags okej instegsanläggning. Kör idag en dual cs-505-3 med en Ortofon stylus 30 monterad, Nad-pp2 riia och en Nad c326bee förstärkare. Allt detta spelas genom ett par gamla genexxa golvhögtalare jag ärvt av farsan. Nästa stora uppdatering kommer bli ett par nya högtalare men i väntan på pengarna för något sådant tänkte jag kolla med er om mindre uppdateringar som skulle kunna vara aktuella i instegsklassen. Skivtvättar, mattor ja vad som helst. Vad skulle kunna vara nästa steg och inköp i denna underbara värld!?

Avslutar med ett litet tips på fantastisk läsning. Gissar att de flesta här på forumet känner till Dust & Grooves (om inte så har ni fått en fösenad julklapp!) och deras senaste intervju var med Ben Blackwell som jobbar på Third man records. Vansinnigt välsorterad skivsamling i mina ögon och vilket fantastiskt jobb han har. Sitter och tänker ut roliga specialutgåvor av vinylskivor, jo jag tackar jag. http://www.dustandgr...s-nashville-tn/

Ha det!

Postad 24 January 2013 - 20:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Regas White Belt har kommit hem

Förväntade mig inga större skilnader, men visst var det skillnad. Remmen är likadan i tjocklek men har en helt annan struktur i jämförelse med den gamla. Den äldre svarta remmen kändes glatt i ytan och knorrade som en gammal gubbe varje gång man startade skivspelaren, måste tilläggas att jag har en ganska tung skivtallrik i glas på Regan. Den nya remmen kopplar ett mycket bättre grepp om bottenplattan och driver tallriken med en annan precision, vilket ger en bättre rytmer och timing i musiken. Skivtallriken kommer upp i hastighet snabbare och tystare. Kommer även att testa min nya bottenplatta tillsammans med remmen när den kommer hem, skall bli roligt.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  karl.jpg   230.65K   4 Antal nerladdningar

Redigerat av Glidtassen, 24 January 2013 - 20:30.

Postad 25 January 2013 - 09:26

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Kul Glidtassen :) Det där med drivrems byte är litt spooky :o Byttet till en ny på min, ganska øverraskande resultat mer spänst i ljudet!
Nu kan min vart så gammal att det var dags att byta, men visuellt syntes inget.

Postad 25 January 2013 - 11:28

CBR
  • CBR
  • Användare

• 237 inlägg
  • 0
Kul att så små uppgraderingar gör skillnad. Nu blev även jag sugen på något liknande, är det någon som testat det här kittet till Pro-Ject?

http://www.analogues...pgrade-kit.html

Redigerat av CBR, 25 January 2013 - 11:28.

Postad 25 January 2013 - 12:36

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu har jag fixat: drivremmen och beställt en ny basplatta.

Jag kommer även att bygga en mer exklusiv plint med bättre verktyg denna gång och i andra material. Sedan är jag sugen på att uppgradera tonarmen när jag får råd. Tänkte mig en RB700 som jag tycker är så snygg.

Kan man byta tonarmen själv på Regas spelare, eller måste man ha speciella mått för att korrigera VTA osv?

:rolleyes:

Postad 25 January 2013 - 15:42

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Kul att så små uppgraderingar gör skillnad. Nu blev även jag sugen på något liknande, är det någon som testat det här kittet till Pro-Ject?

Undrar hur det fungerar med Debut Carbon, dom har väl lite annorlunda motorfäste?
Min är lite för ny för att börja med uppgraderingar iallafall, men rapportera gärna om du testar :)

Redigerat av n_sandstrom, 25 January 2013 - 15:42.

Postad 25 January 2013 - 17:39

Jörgen A.
  • Jörgen A.
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0

Nu har jag fixat: drivremmen och beställt en ny basplatta.

Jag kommer även att bygga en mer exklusiv plint med bättre verktyg denna gång och i andra material. Sedan är jag sugen på att uppgradera tonarmen när jag får råd. Tänkte mig en RB700 som jag tycker är så snygg.

Kan man byta tonarmen själv på Regas spelare, eller måste man ha speciella mått för att korrigera VTA osv?

:rolleyes:

Kolla här då:

http://www.analogues...00-tonearm.html

För ca 4100:- är den din! fabriksny - inkl. monteringsanvisn. - mkt billigare än i sverige...

Redigerat av Jörgen A., 25 January 2013 - 17:44.

Postad 26 January 2013 - 14:52

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Måste avvakta med tonarmen, och kommer nog satsa på att bygga en ny plint i bättre material. Men RB700 är väldigt snygg.

Postad 26 January 2013 - 15:16

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
För inspiration så länge, Tassen gå in på:

www.inspirehifi.co.uk

Kolla in deras uppgraderingar av Rega mm.... Själv dreglar jag över den direktdrivna Monarch. Så ska en
svarv se ut i min egna lilla värld. :)

Postad 26 January 2013 - 18:43

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Denna sida var suverän, sparas direkt som bokmärke.

Postad 27 January 2013 - 11:02

wictor
  • wictor
  • Beroende

• 1453 inlägg
  • 0

Är nyfiken på det kittet jag också. Min Debut III har några år på nacken så ett rembyte skulle nog vara aktuellt snart ändå.

Postad 28 January 2013 - 16:58

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Sådär ja! AT95E installerad och satt i korrekt vinkel med hjälp av "mätsticka". Hämtade också ut en våg från dealextreme idag, så nu är nåltrycket och anti-skate satt korrekt! Hör ingen större skillnad mellan at95e och goldring 1020 som satt på tidigare, men det kan bero på min utrustning i övrigt som inte är något att skryta med. Känns bra hursom att ha en nål jag vet slitaget på. Nu blir nästa grej att hitta vettig rengöring för nålen i första hand men även för skivorna. Jag har en skiva som ser ut att ha fetfläckar på sig, funderar på hur jag ska få bort dessa. Har en borste jag använder vid varje spelning, men behövs något "mer" för denna!

Postad 28 January 2013 - 19:06

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Är nyfiken på det kittet jag också. Min Debut III har några år på nacken så ett rembyte skulle nog vara aktuellt snart ändå.

ojojoj detta hade jag missat .. beställer!

Nu är det beställt :-)

Redigerat av fristil, 28 January 2013 - 19:09.

Postad 28 January 2013 - 19:54

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Sådär ja! AT95E installerad och satt i korrekt vinkel med hjälp av "mätsticka". Hämtade också ut en våg från dealextreme idag, så nu är nåltrycket och anti-skate satt korrekt! Hör ingen större skillnad mellan at95e och goldring 1020 som satt på tidigare, men det kan bero på min utrustning i övrigt som inte är något att skryta med. Känns bra hursom att ha en nål jag vet slitaget på. Nu blir nästa grej att hitta vettig rengöring för nålen i första hand men även för skivorna. Jag har en skiva som ser ut att ha fetfläckar på sig, funderar på hur jag ska få bort dessa. Har en borste jag använder vid varje spelning, men behövs något "mer" för denna!

Kul att du blev nöjd med AT95E. I ett nummer av Hifi & Musik, minns inte vilket, räknas den upp bland de klassiska pickuperna.

Postad 28 January 2013 - 20:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Denna kanske?

http://www.thomann.d...waschgeraet.htm

Postad 28 January 2013 - 20:06

tomano58
  • tomano58
  • Mästare

• 3281 inlägg
  • 0

Ta en titt på Knosti (köps med fördel via eBay). En billig investering i en mycket enkel skivtvätt som fungerar alldeles utmärkt.

Edit: fristil hann före... Thomann har också bra pris. Svalander däremot tar duktigt bra betalt för samma kit.

Redigerat av tomano58, 28 January 2013 - 20:07.

Postad 28 January 2013 - 20:18

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Nu har subplattan kommit

Överlag är jag mkt nöjd, den är finare än den föregående i plast, måste säga att jag är förtjust i designen. Skillanderna i ljudbild är inte som natt och dag, men karaktären är annorlunda. Det är främst mellanregister och diskant som jag tycker har fått mer stadga. Vidare levereras rytmer mer lite mer snärt, även om ljudbilden överlag har blivit lite stramare.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 29 January 2013 - 10:30.

Postad 28 January 2013 - 20:35

Sidelakebob
  • Sidelakebob
  • Forumräv

• 967 inlägg
  • 0
Fint Tassen!

Postad 29 January 2013 - 10:02

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

Tack för tipset
Beställd till min rpm 5 !

Postad 29 January 2013 - 15:49

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

• 1813 inlägg
  • 0
Inser till min bedrövelse att jag sålde mina allra främsta vinyltillbehör för ett par veckor sedan. Jag skildes från mina JBL Array 1400 högtalare pga framtida
lägenhetsinköp. Nu sitter jag och lirar med ett par små PMC GB1. Cd funkar bra men vinyl ger mig inget
med dessa apkistor. Saknar slammet från 2st 14 tummare och den sömlösa övergången från mellanregister
till diskant.

Skit!

Redigerat av Bongo_Mongo, 30 January 2013 - 15:15.

Postad 30 January 2013 - 06:19

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det finns få märken som skulle kunna få mig lämna Dynaudio, men PMC är en klar favorit.

Postad 30 January 2013 - 19:42

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0
Jag & en annan medlem har lute frågeställningar vi skulle vilja ha svar & tips på i denna tråden.
Någon som känner sig manad att komma med lite kunskap?

https://www.minhembi...0

Tack på förhand.

Postad 30 January 2013 - 19:46

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Äntligen tillbaka på forumet igen! Efter ett halvårs (o)frivillig frånvaro - strul med borttappad epostadress m.m. så känns det skönt att vara här igen.
Beställde en liten present till mig själv häromdagen.... 2 nya vit remmar och en ny färg på filten till P7:an. Ska bli intressant att testa framöver. (Jag vet...jag skulle göra det i somras men det blev aldrig av....).

Postad 31 January 2013 - 16:46

Tau
  • Tau
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej! Behöver en ny skivspelare efter min gamla Dual CS 505-3 med Ortofon 10 åkt i golvet och totalhavererat! Lyssnar mest på gamla rock/pop LP:s från 1977-1985, men inte så ofta men vill ändå ha en bra spelare och kunna njuta av mina gamla LP-skivor.

Förstärkare: NAD 3400
Högtalare: Infinity Beta 20, med subwoofer SW-10

Valet just nu står emellan Rega RP1 (2690 kr) eller RP1 Performance Pack (3690 kr), samt Pro-Ject Debut Carbon med antingen Ortofon OM10 (3290 kr) eller 2M red (3790 kr).

Tacksam om någon kan rekommendera någon och kan tipsa mig om min gamla anläggning har någon nytta av de dyrare varianterna? Bor långt bort från civilisationen och har svårt att kunna provlyssna, och så vill jag gärna ha en skivspelare omgående.

Postad 31 January 2013 - 20:20

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Många här gillar Rega. Själv hade jag en RP1 som det mest var problem med. Jag sålde Regan och köpte istället en Music Hall, som i grunden är en Pro-Ject. Hade jag köpt en spelare idag hade det blivit en Carbon med 2M Red.

Postad 31 January 2013 - 20:23

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0
Har Carbon III med 2M red och beställd upgrade kit :-) för typ 350 kr (får se om det gör någon skillnad).
Hur som helst är jag jätte nöjd med min, har inte lyssnat på några andra så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre än liknande svarvar, men den har fått liv i mina vinyler och det är typ det enda jag lyssnar på nu.

//Mike

Postad 31 January 2013 - 20:45

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Har Carbon III med 2M red och beställd upgrade kit :-) för typ 350 kr (får se om det gör någon skillnad).
Hur som helst är jag jätte nöjd med min, har inte lyssnat på några andra så jag kan inte säga om den är bättre eller sämre än liknande svarvar, men den har fått liv i mina vinyler och det är typ det enda jag lyssnar på nu.

//Mike

Carbon III?
Debut Carbon är väl en efterföljare till Debut III? (eller sidospår, eller nåt)

Postad 31 January 2013 - 21:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Carbon III?
Debut Carbon är väl en efterföljare till Debut III? (eller sidospår, eller nåt)

Förlåt, jag som virrar till mig ;-) Debut Carbon Esprit ska det ju vara :-)

Postad 31 January 2013 - 21:36

Tau
  • Tau
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Trevligt ni nämner Pro-Ject, för den skulle se bra ut i rött här hos mig. :)

En sak fattar jag dock inte. Vad är skillnaden mellan 2M red utrustade Debut Carbon (€ 349) och Debut Carbon Esprit (€ 399)?

Postad 31 January 2013 - 21:40

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Trevligt ni nämner Pro-Ject, för den skulle se bra ut i rött här hos mig. :)

En sak fattar jag dock inte. Vad är skillnaden mellan 2M red utrustade Debut Carbon (€ 349) och Debut Carbon Esprit (€ 399)?

Akryltalriken :-)

Postad 31 January 2013 - 21:53

Tau
  • Tau
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Akryltalriken :-)

Aha, är det värt € 50? Har liksom inte hängt med de sista 20 åren när det gäller utvecklingen på ljudanläggningar. ;)

Postad 31 January 2013 - 23:07

n_sandstrom
  • n_sandstrom
  • Lärjunge

• 398 inlägg
  • 0

Förlåt, jag som virrar till mig ;-) Debut Carbon Esprit ska det ju vara :-)

Ah. Då har jag samma, bortsett från akrylplattan då. Ser fram emot att du får hem kitet och rapporterar här :P

Postad 01 February 2013 - 07:50

mostling
  • mostling
  • Användare

• 198 inlägg
  • 0

Valet just nu står emellan Rega RP1 (2690 kr) eller RP1 Performance Pack (3690 kr), samt Pro-Ject Debut Carbon med antingen Ortofon OM10 (3290 kr) eller 2M red (3790 kr).

Ta den med 2M Red, då kan du bara köpa 2M blue nålinsats när du vill uppgradera, blir billigare än att köpa hel PU.

Postad 01 February 2013 - 08:12

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det förekommer skillnader, svar ja!

Man får dock lägga en hel del pengar innan dessa skillnader börjar bli påtagliga. Har gått från en Rega P2 till Rega P3-24. Prioriterade Rega P3-24's design och byggkvalitet, vidare har den bättre material.

Jag har bytt ut enskilda delar på min P3-24 som gav en viss förbättring på sistone - drivremmen och subplattan. Jag har tidigare nämnt hur skillnaderna mellan Regas billigaste modeller och P3-24 inte varit så stora som försäljare påtalat, men det är min högst personliga åsikt. Olikheterna mellan Rega RP1 och P3-24 handlar mest om: timing och baskontroll, där jag hört hur P3-24 levererar med bättre fokus.

Rega RP1 har fått utstå ganska mycket kritik pga. kackig byggkvalitet. Och Regas dyrare modeller har mkt mer stadga och bättre finish. Materialen i samtliga delar av spelarna blir fastare och mer resonansdöda: tonarm, tallrik, plint osv.

Jag skulle nog satsa på en Rega RP3 eller en Pro-Ject med acryltallrik idag om jag vore du.

Redigerat av Glidtassen, 01 February 2013 - 08:15.

Postad 01 February 2013 - 09:27

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Aha, är det värt € 50? Har liksom inte hängt med de sista 20 åren när det gäller utvecklingen på ljudanläggningar. ;)

Absolut! Om du sen dessutom kombinerar akryltallriken med en skivklämma/skivpuck så når du ytterligare ett par steg närmare ljudnirvana.

Postad 06 February 2013 - 12:08

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Har haft min Rega P2 med Ortonfon 2m Red som pickup i drygt 2 år. Den går några timmar varje dag och jag funderar på om det är dags att byta ut nålen och då till en 2M Blue. Vad är livslängden på en pickup egentligen? Det är svårt att se med blotta ögat om den blir mindre så att säga. Om jag kliver över till en 2M blue, kommer jag få någon större skillnad. Sitter förnärvarande på en analäggning bestående av. Rega P2, Phono box II, Chario hiper mk2 (högtalare) och en Luxman A-331.

Postad 06 February 2013 - 14:05

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Har haft min Rega P2 med Ortonfon 2m Red som pickup i drygt 2 år. Den går några timmar varje dag och jag funderar på om det är dags att byta ut nålen och då till en 2M Blue. Vad är livslängden på en pickup egentligen? Det är svårt att se med blotta ögat om den blir mindre så att säga. Om jag kliver över till en 2M blue, kommer jag få någon större skillnad. Sitter förnärvarande på en analäggning bestående av. Rega P2, Phono box II, Chario hiper mk2 (högtalare) och en Luxman A-331.

Generellt brukar det uppges att en modern pickup har en livslängd på c:a 1500-2000 timmar dock vet jag inte exakt hur det är i fallet med 2m Red.

Har tyvärr dålig koll på 2m Red och 2m Blue när det gäller deras resp förmåga som ljudförmedlare. Vad jag vet så finns det flera forummedlemmar härinne som har gjort den uppgradering som du avser göra. Det är säkert någon av dessa som kan hjälpa dig med dina funderingar runt vilken skillnaden mellan 2m Red och 2m Blue är.

Postad 07 February 2013 - 18:23

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Får väl ta och skriva litt om bløta drømmars pu'er också, fick før en stund sen høra en meget intrs pu hemma hos en kamrat här i Oslo
Blue Electric är namnet på märket som mer eller mindre bara lagas på bestilln.
Han hade fått låna en Blue Diamond av hifi pushern som vi handlat pu'er från, kommer sälja dessa på bestl order. Tunga och stiva som taggtråd :o Men spelar nått så førrykande bra! den basen och dynamiken som den gräver fram är nått i hästväg, han har två armer på sitt
drivverk och den andre armen satt det inte nån dårlig spiker i heller :unsure: Nu krävs det en hel del från armen att klara dessa super stiva/tunga
pu'er och Unipivot armar gjør sig ikke besväret!

[attachment=127421:MD3_medium.jpg

http://www.hifistasj...c-Diamond-NYHET

Bifogad fil(er)

Postad 07 February 2013 - 19:48

Digitalsixx
  • Digitalsixx
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hallå! Tänk att jag har missat detta forum, har nyväckt intresse.
Tänkte kolla om det finns någon som har en åsikt om Naim stageline, står mellan det och Heed.
Kör med Project rpm5, naim XS-2 och MA rs8. Bilder kommer.
Pickup skall också bytas, så jag är öppen för förslag

Postad 08 February 2013 - 09:37

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Hallå! Tänk att jag har missat detta forum, har nyväckt intresse.
Tänkte kolla om det finns någon som har en åsikt om Naim stageline, står mellan det och Heed.
Kör med Project rpm5, naim XS-2 och MA rs8. Bilder kommer.
Pickup skall också bytas, så jag är öppen för förslag

Välkommen!

Kul att du ev är på g att uppgradera i vinylriggen. Får man fråga vilka pickuper du har kikat på?

Redigerat av GyroSE, 08 February 2013 - 09:37.

Postad 08 February 2013 - 13:44

Digitalsixx
  • Digitalsixx
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Goldring och ortofon är intressanta kandidater. Prisklass ca 1500 - 3000kr.

Postad 08 February 2013 - 14:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Goldring och ortofon är intressanta kandidater. Prisklass ca 1500 - 3000kr.

Ok! Kika också gärna på Audio Technica AT-440MLa som är riktigt prisvärd. Sen har du Rega Exact som jag själv har använt mig mycket av. Denon DL-103 kan vara ytterligare ett alternativ att satsa på. Inom det prisspannet du har tänkt dig finns det en uppsjö fina pickuper att ta med i beräkningen.

När det gäller RIAA- steg så är Heed Audio Questar något du borde titta på att låna hem för provlyssning.

Postad 08 February 2013 - 15:03

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Kanske dags att prøva nått annat än Goldring/Ortofon som går igen hela tiden här! Pick-up Guru "Rudi" på Norska hifisentralen anbefaller
Soundsmith Otello som ny referens upp mot 4k.
Läs litt mer http://www.hifisentr...og-spiller.html
Här är litt mer och läsa om vinylrelatert, allt man behøver veta egentlig....
http://www.hifisentr...di-pickupliste/

Postad 08 February 2013 - 15:27

Digitalsixx
  • Digitalsixx
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Tack för alla svar, alltid lika trevlig. Pickuper är ju rena djungel, men jag tror jag stannar i MM träsket.
Känns som MC blir lite dyrare om det ska bli bra, Och man blir mer låst.
Är lite orolig också för det där med den låga volymen som kan bli med MC, men jag kanske har fel.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.