Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Grilltråden

4196 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 april 2016 - 15:55

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Att tänka på dessa engångs flaskor, har du skruvat dit den så måste du använda upp den. 

Om det fanns en avstängningsventil att montera på engångsflaskan så skulle inte det behövas. Det är den ventilen jag skulle vilja ha.

Postad 22 april 2016 - 09:10

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

• 702 inlägg
  • 0

Kan upplevas som man får dåligt med gas med campingflaskorna, de har lägre tryck än de stora tuberna, blir lite flämtande lågor på stor grill med flera brännare, har jag upplevt.

Postad 22 april 2016 - 09:24

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Kan upplevas som man får dåligt med gas med campingflaskorna, de har lägre tryck än de stora tuberna, blir lite flämtande lågor på stor grill med flera brännare, har jag upplevt.

Har du kopplat engångsflaska till stor grill? Hur lyckades du med det?

Postad 22 april 2016 - 09:32

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Ja något alternativ för när flaskan håller på att ta slut hade varit super, känns annars som att man måste fylla flaskan en tid innan den egentligen är tom. Alternativet är att ha 2 flaskor vilket kanske lönar sig i slutändan men dyrt att köpa.

Postad 22 april 2016 - 09:49

Jön
  • Jön
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0
Investerade nyligen i en Q3200 och är helnöjd.
Den känns gediget stabil, blir snabbt varm och grillytan är väl tilltagen.
Enda nackdelen jag ser är att min 10kg gasolflaska ej får plats i avsedd fixtur under grillen, den verkar vara anpassad för mindre flaskor, typ 5kg... Hade varit kanon om utrymmet varit större så att man sluppit ha flaskan bredvid grillen.

Postad 22 april 2016 - 09:58

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Enda nackdelen jag ser är att min 10kg gasolflaska ej får plats i avsedd fixtur under grillen, den verkar vara anpassad för mindre flaskor, typ 5kg... Hade varit kanon om utrymmet varit större så att man sluppit ha flaskan bredvid grillen.

Får man ens ha en flaska under grillen egentligen? Tycker jag läst på flera ställen att den ska stå bredvid?

Känns inte chassit till Q3200 som är i plast svajigt? När jag var o kände på dem i butiken så svajade Q3200 klart mycket merän ex spirit och de andra med metall chassi. Kanske inget problem egentligen men kan tänka mig att det lätt blir ostadigt när man ska köra med stålborsten.

Postad 22 april 2016 - 10:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

De flesta grillar som erbjuder plats för flaska under själva grillen brukar ofta enbart göra det för 5 l flaskor.

Dock kan du ju köpa till ett sidoställ till din Q3200 som öven tar 10 l flaska.
Enda nackdelen med den är att det då inte går att fälla ner högra sidobordet.

Postad 22 april 2016 - 10:24

K1M
  • K1M
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0

Om det fanns en avstängningsventil att montera på engångsflaskan så skulle inte det behövas. Det är den ventilen jag skulle vilja ha.

Syftade på att den måste sitta kvar , du kan inte skruva bort den. 

Det var en avstängningskran på den i länken jag skickade.

Postad 22 april 2016 - 10:33

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Ja något alternativ för när flaskan håller på att ta slut hade varit super, känns annars som att man måste fylla flaskan en tid innan den egentligen är tom. Alternativet är att ha 2 flaskor vilket kanske lönar sig i slutändan men dyrt att köpa.

Det beror på var man bor. Det har börjat dyka upp gasolmackar lite här och var, där man kan fylla på sin flaska med gasol på lösvikt. 

Postad 22 april 2016 - 10:52

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4 251 inlägg
  • 0

Det beror på var man bor. Det har börjat dyka upp gasolmackar lite här och var, där man kan fylla på sin flaska med gasol på lösvikt. 

Intressant att veta kilopriset ;)

Postad 22 april 2016 - 11:15

VincentVegaSWE
  • VincentVegaSWE
  • Forumräv

• 844 inlägg
  • 0

Intressant att veta kilopriset ;)

Jag ska erkänna att jag var skeptisk till den ekonomiska fördelen när jag först hörde talas om det. Tänkte att kilopriset antagligen var så högt att det ändå kostade minst lika mycket som att byta ut flaskan.

Men, ett ställe jag brukar ha vägarna förbi tar 29 kr/kg, alltså 290 kr för en helt tom PK10. Inte billigast, men långt från dyrast.

Redigerat av VincentVegaSWE, 22 april 2016 - 11:16.

Postad 22 april 2016 - 15:55

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Eftersom jag bor på ca 1,5 mil utanför Uppsala har jag skaffat mig en extra PC10 som står beredd hemma. Dyrt? Kanske... Men det är ju sjukt surt att stå utan gasol när grillsuget sätter in och en PC10 kändes med prisvärd än en PC5.

Ett annat tips är ju att hitta ett ställe likt Gasolmacken, de fyller på flaskan och du betalar bara för det som går i flaskan. Här i Uppsala fyller man en tom PC10 för 259 kr.

Postad 22 april 2016 - 16:02

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Men ni släpar alltså PC10 fram och tillbaka då?

Jag har köpt en Q3200 och funderar på vad jag ska ha för något, PC5 verkar standard men den varar ju inte så länge. Alternativet är 2 st PC5 så man är redo om den tar slut. Annars är det en särskild hållare för PC10 på sidan som Masse70 tipsade om.

Postad 22 april 2016 - 16:06

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Ja, den är ju bara att slänga in i bilen och väger inget som tom heller?

Å andra sidan tar ju ställen som Rusta 299:- för att fylla en PC10, vilket jag inte tycker är farligt alls.

Vad gäller valet av storlek är det väl mest en smaksak, vill man kunna "stuva undan flaskan" så är ju PC5 att föredra, men då bör man nog ha en i reserv också imo.

Fast för mig är det ideala att ha en PC10 som brukar räcka en hel säsong och med en PC5 i reserv.

Å andra sidan är en PC10 rent storleksmässigt inte så mycket dyrare jämför med PC5 så.....hmmm.

Redigerat av masse70, 22 april 2016 - 16:07.

Postad 22 april 2016 - 16:10

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Okay, för mig hade det varit helt okay att ha en PC10 om man kan sätta fast den på chassit utan att det blir vingligt. Hittar dock inte tillbehöret på Webers hemsida?

Kan man transportera en PC10 i en V70 stående?

Spirit verkar ha en smart funktion, där finns en avläsare för hur mycket gas det finns kvar! :)

Postad 22 april 2016 - 16:15

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Men ni släpar alltså PC10 fram och tillbaka då?

Hur menar du? Fram och tillbaka där vi byter/fyller på flaskan? Blir ju inte många gånger på ett år. Annars bor både grill och flaska på uteplatsen året om, visserligen bor vi i insynsskyddad villa på landet nu men det var likadant när vi bodde på bottenvåningen i lägenhet i Uppsala.

Kan man transportera en PC10 i en V70 stående?

Lär inte vara några problem, brukar iofs ställa ner mina flaskor (en åt gången iofs) framför passagerarsätet fram, går utmärkt även i pendlarbilen (Yaris).

Redigerat av -SH-, 22 april 2016 - 16:20.

Postad 22 april 2016 - 16:24

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Lär inte vara några problem, brukar iofs ställa ner mina flaskor (en åt gången iofs) framför passagerarsätet fram, går utmärkt även i pendlarbilen (Yaris).

Exakt så brukar jag också göra, funkar utmärkt, alt att jag ställer den i passagerarsätet och sätter på den säkerhetsbältet för att hålla den på plats ;)

Som sagt, det blir ju normalt en tur på våren enbart, och har man lite otur en till mot sommarens slut i värsta fall, inte vad jag kallar "att släpa".

Postad 22 april 2016 - 16:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Okay, för mig hade det varit helt okay att ha en PC10 om man kan sätta fast den på chassit utan att det blir vingligt. Hittar dock inte tillbehöret på Webers hemsida?

Denna är vad jag hade på min Q300, huruvida den passar på de nya vet jag ej, men är väl bara att ringa och fråga?

http://www.lindarn.s...re-q-300-serien

Grävde fram två gamla bilder från tråden på hur det ser ut på grillen monterat:

Bifogad fil  post-28597-0-33367900-1367935832_thumb.jpg   69,44K   1 Antal nerladdningar

Bifogad fil  post-28597-0-46157100-1367935626_thumb.jpg   50,77K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av masse70, 22 april 2016 - 16:42.

Postad 22 april 2016 - 19:07

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Det där ser riktigt fint ut ju, får ta o kolla upp det där. Har dock ett par frågor : 

1. Finns det någon särskild anledning till att man har en påse runt gasoltuben? Är det inte svårt att se nivån då?

2. Hur blir pjäsen att flytta med 13 kg extra hängade på sidan?

3. Ser att på din Q300 så kan man hänga grillbesticken längst ut på hyllorna, på Q3200 kan man endast hänga dem framsidan som du ser här 

q3200_with_warming_rack_in_situ1.jpg

Problemet med det är att besticken kommer ta i det där perforerade nätet och grisa ner det? Något du känner till?

4. Vad ansåg du om stabiliteten på Q300? Ex kunde man göra vettiga saker på avlastningsborden på sidan utan att behöva fundera på om det ska knäckas eller smältas?

5. Var o kände lite till i butiken idag och det vi reagerade på var att värmefacket ger väldigt lite utrymme för att ha något under på själva grillen? Hur ofta använder man värmefacket? Är det ett problem på Q300/Q3000? Spirit E310 har klart mycket större mellanrum för att kunna flippa köttet.

Redigerat av Unregistered30026, 22 april 2016 - 19:36.

Postad 22 april 2016 - 19:18

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

1. Finns det någon särskild anledning till att man har en påse runt gasoltuben? Är det inte svårt att se nivån då?

2. Hur blir pjäsen att flytta med 13 kg extra hängade på sidan?

3. Ser att på din Q300 så kan man hänga grillbesticken längst ut på hyllorna, på Q3200 kan man endast hänga dem framsidan som du ser här 

Problemet med det är att besticken kommer ta i det där perforerade nätet och grisa ner det? Något du känner till?

4. Vad ansåg du om stabiliteten på Q300? Ex kunde man göra vettiga saker på avlastningsborden på sidan utan att behöva fundera på om det ska knäckas eller smältas?

5. Var o kände lite till i butiken idag och det vi reagerade på var att värmefacket ger väldigt lite utrymme för att ha något under på själva grillen? Hur ofta använder man värmefacket? Är det ett problem på Q300/Q3000?

1. Nä är enbart rent kosmetiskt, tycker flaskor är fula.

2. Funkar utan några större problem.

3. Då jag själv inte hade hängare där fram kan jag heller inte uttala mig om det, men sen när hänger man upp grisiga verktyg som inte är diskade?

4. Inga problem alls med stabiliteten, mycket gedigen konstruktion imo.

5. Vad menas med "värmefacket"?

Postad 22 april 2016 - 19:54

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

1. Nä är enbart rent kosmetiskt, tycker flaskor är fula.

2. Funkar utan några större problem.

3. Då jag själv inte hade hängare där fram kan jag heller inte uttala mig om det, men sen när hänger man upp grisiga verktyg som inte är diskade?

4. Inga problem alls med stabiliteten, mycket gedigen konstruktion imo.

5. Vad menas med "värmefacket"?

Tack!

3.Men säg att du står där och vänder lite kött och sen behöver du göra något annat, var gör du av verktygen? De är smutsiga ja men att diska dem känns ju inte som en bra lösning efter som de ska användas väldigt snart igen?

5. Hmm ja bra fråga, jag menar gallret som man lägger på grill gallret och som skapar en distans från värmen. På Q3200 är denna distans minimal medan på ex Spirit är den väl tilltagen.

6. Som sagt, vi var i butiken en sväng idag och även om vi redan köpt en Q3200 så ägnade vi säkert 30 min vid Spirit 310 och Q3200 för att komma fram till vilken som verkligen passar oss bäst utan större framgång. Spirit kostar 900 kr mer och erbjuder mer avancerad grillning ex droppskyddet, en extra brännare, högre "värme galler", högre lock för större saker, möjlighet att sätta ner rök fixturer direkt på dropskyddet så det inte tar upp plats. Däremot känner vi att kvalitén är lägre än Q, Genesis och Broil King Crown, man har till och med skippat bakplåten på 310:an. Briol King går dock bort direkt för oss med tanke på chassit och deras support medan Genesis ligger på ett helt annat pris. Själva grill enheten i Q3200 känns kvalitéts mässigt som i samma liga som Genesis faktiskt, väldigt rejäl! och man behöver inte oroa sig att chassit ska rosta, däremot kan man fundera på möjligheterna med grillen och vi ifrågasätter även de stora luftgliperna på båda sidorna av grillen!? Du har haft en Q grill och du har bytat till en finare spirit grill, vad anser du är de största fördelarna? 

Postad 22 april 2016 - 20:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 1

Tack!

3.Men säg att du står där och vänder lite kött och sen behöver du göra något annat, var gör du av verktygen? De är smutsiga ja men att diska dem känns ju inte som en bra lösning efter som de ska användas väldigt snart igen?

5. Hmm ja bra fråga, jag menar gallret som man lägger på grill gallret och som skapar en distans från värmen. På Q3200 är denna distans minimal medan på ex Spirit är den väl tilltagen.

6. Spirit kostar 900 kr mer och erbjuder mer avancerad grillning ex droppskyddet, en extra brännare, högre "värme galler", högre lock för större saker, möjlighet att sätta ner rök fixturer direkt på dropskyddet så det inte tar upp plats. Däremot känner vi att kvalitén är lägre än Q, Genesis och Broil King Crown, man har till och med skippat bakplåten på 310:an. Briol King går dock bort direkt för oss med tanke på chassit och deras support medan Genesis ligger på ett helt annat pris. Själva grill enheten i Q3200 känns kvalitéts mässigt som i samma liga som Genesis faktiskt, väldigt rejäl! och man behöver inte oroa sig att chassit ska rosta, däremot kan man fundera på möjligheterna med grillen och vi ifrågasätter även de stora luftgliperna på båda sidorna av grillen!? Du har haft en Q grill och du har bytat till en finare spirit grill, vad anser du är de största fördelarna? 

3. Ptja det enda egentliga verktyget jag använder vid normal grillning är grilltången, och den brukar jag mest lägga på sidoborden eller på den uppläggningsform för det kött jag har på grillen så...

5. Du menar den sk. "brödhyllan" skulle väl säga att skillnaden inte är så stor vad gäller höjden mellan Q och Spirit där?

6. Spontant så insåg jag rätt fort även om jag verkligen gillade min Q-grill att jag saknade just droppskydden eller "flavorizer barsen" då mina brännare beckade igen mer än jag ville. Vet dock inte riktigt vad du menar med "bakplåten"? 

Men generellt så känner jag att jag dels har större möjligheter att köra indirekt grillning lite mer effektivt på min Spirit samt att jag saknade ett skåp att ha alla små tillbehör i samt en liten hylla för typ pepparkvarnar, termometrar osv.

Den känns helt enkelt lite mer "fullvuxen" rent allmänt, även om själva grlllytan tom är aningens mindre men mer kvadratiskt.

Q-serien funkar suveränt, men för mig känns min uppgradering som just en sådan trots allt.

Svårt att sätta fingret på, det handlar ju om personliga krav, kunskap och plånbok också.

Dock kommer du garanterat inte bli besviken på en Q.

Har du inte behovet av förvaringsyta för tillbehör eller mer precis styrning av brännare och temp så blir det svårare att försvara priset.

Dock med tanke på hur mycket dyrare Q-serien blivit sista året jämfört med när jag köpte min blir skillnaden ännu mindre och valet svårare.

Jag köpte min Q300 för typ 3.500:-, nu ligger ju motsvarande betydligt högre, har sett butiktspriser på runt 5-6.000 numer.

Iom att min Spirit Premium E 320 köptes för 7.990:- känns helt plötsligt inte skillnaden så stor längre.

Redigerat av masse70, 22 april 2016 - 20:49.

Postad 22 april 2016 - 21:59

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Tack!

Jag misstänker att du lagat liknande rätter på både Q och spirit grillen vid detta laget så då är frågan om du märker någon skillnad i slutprodukten? D.v.s smaken? Tillverkaren hävdar ju att droppskydden(flovorizer barsen) ska ge en smak med hjälp av rök/ånga, detta saknas på Q, är det något du känner smak av?

Postad 23 april 2016 - 06:21

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 1

Tack!

Jag misstänker att du lagat liknande rätter på både Q och spirit grillen vid detta laget så då är frågan om du märker någon skillnad i slutprodukten? D.v.s smaken? Tillverkaren hävdar ju att droppskydden(flovorizer barsen) ska ge en smak med hjälp av rök/ånga, detta saknas på Q, är det något du känner smak av?

Nä lika lite som jag inte känner skillnad i smak mellan kol/gasol.
För mig finns dessa bars mest för att skydda brännarna vilket jag uppskattar mer.

Dessutom har ju Q serien flavorizergrejen inbyggt i gallret hur det nu är tänkt...
Man håller ju ändå på med så mycket olika marinader, rubs, och glazes osv så det där med att kunna känna smakskillnad är för mig rent nonsens ändå.

Men all in all så känner iaf jag att Spiriten känns som en mer trevlig och gedigen upplevelse att grilla på. Men då är det mer subjektivt och generellt bortsett från vissa saker som faktiskt rent konkret funkar bättre.

Du lär nog inte bli besviken på nån av dom.

Redigerat av masse70, 23 april 2016 - 06:21.

Postad 23 april 2016 - 08:43

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0

läst igenom det mesta och får bara mer beslutsångest.

min gasolgrill har nog tjänat sitt och måste köpa ny, dock vet man ju vad man vill ha men blir nog en "förmånligare" ändå..

hur som haver tänkte kanske här finns dom med kunskap och erfarenhet, och har nu tittat på dom här alternativen..

http://www.egrillen....4-huvudbrannare

samt

http://www.egrillen....re-sidobrannare

det jag gillar med kapalua är rengöringsplåten som går att dra ut baktill, som jag är osäker på finns på salerno,

även tittat på denna som dom har erbjudande på, men den kommer ner på listan då frakten var ju otroligt mycket enligt mig

https://www.hobbyhal...-4-kaasugrilli?

just nu så är väl kapalua den som intresserar mest

nån med erfarenhet av dom från egrillen??

Postad 23 april 2016 - 08:47

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

läst igenom det mesta och får bara mer beslutsångest.

min gasolgrill har nog tjänat sitt och måste köpa ny, dock vet man ju vad man vill ha men blir nog en "förmånligare" ändå..

hur som haver tänkte kanske här finns dom med kunskap och erfarenhet, och har nu tittat på dom här alternativen..

http://www.egrillen....4-huvudbrannare

samt

http://www.egrillen....re-sidobrannare

det jag gillar med kapalua är rengöringsplåten som går att dra ut baktill, som jag är osäker på finns på salerno,

även tittat på denna som dom har erbjudande på, men den kommer ner på listan då frakten var ju otroligt mycket enligt mig

https://www.hobbyhal...-4-kaasugrilli?

just nu så är väl kapalua den som intresserar mest

nån med erfarenhet av dom från egrillen??

Skulle säga att du gör dig själv en stor otjänst om du köper en "noname" lågprisgrill som denna helt klart.

Det säger jag och alla andra här inne som redan haft grillar som dessa av ren erfarenhet, du kommer bara ångra dig.

Blir bara dyrare i slutändan att behöva byta grill var och varannan säsong istället för att satsa på en som håller och som går att byta ut delar på vartefter direkt. Så förmånligare är det ju knappast....

Samt varför köpa grill utomlands när det finns massor av bra butiker online och på plats här hemma?

Om jag vore dig skulle jag alla dar i veckan lägga på en tusenlapp till och slå till på en Weber Q3000 istället.

Du kommer tacka dig själv efteråt, jag lovar.

Redigerat av masse70, 23 april 2016 - 08:57.

Postad 23 april 2016 - 08:56

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Du har ju alldeles rätt i det du säger,billigt å bra finns inte, det har man ju lärt sig..Men då börjar vi väl prata om en helt annan prisklass förstås, visst vinner man på det i längden men trots det en budget att följa då det egentligen kom lite oväntat man måste ha ny

Postad 23 april 2016 - 09:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 1

Du har ju alldeles rätt i det du säger,billigt å bra finns inte, det har man ju lärt sig..Men då börjar vi väl prata om en helt annan prisklass förstås, visst vinner man på det i längden men trots det en budget att följa då det egentligen kom lite oväntat man måste ha ny

Som sagt, har du tur kan du hitta en Weber Q3000 för under 4000kr vilket jag sett i vissa butiker.

De grillar du redan kollat på ligger ju på drygt 3000 kr plus frakt så det är ju inte direkt mycket mer att lägga till för att få en betydligt bättre investering.

Åk runt på dina lokala byggaffärer som typ Bauhaus, K-rauta osv, samt dina lokala el-lador som Elgiganten, Elon eller likn.

Ofta kan man hitta bra deals där om man har lite tur.

Postad 23 april 2016 - 09:39

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

• 335 inlägg
  • 0

Men spara lite till, vänta ex. till augusti. Köper du en Q3000 vinner du redan om ett år eller så när en noname-grill rostat sönder. Har en kollega som nu ska byta sin, inte särskilt billiga, Landmann Avalon efter 3 år. Efter ett år var de "rostfria" brännarna söderrostade men han fick nya på garanti. Nu är brännarna ok men fästena till brännarna är söderrostade. Och fästena till brännarnas fästen...

Eller leta på Blocket, jag köpte min Q300 (föregångare till Q3000) där. Kanonskick och bra pris.

Edit: Såg att du bor i Finland men gissar att ni har något motsvarande Blocket. Sparar du lite till och köper en bra grill kommer du tacka oss om ett år eller två... ;)

Redigerat av -SH-, 23 april 2016 - 09:41.

Postad 23 april 2016 - 10:15

Unregisterede7287fbc
  • Unregisterede7287fbc
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Bra tips! Men utan grill till augusti då 😄

Postad 23 april 2016 - 10:16

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Bra tips! Men utan grill till augusti då

Köp nån billig kolgrill under tiden så kan du iaf grilla under sommaren.

Sen kan du ju ha den som komplement nästa år, win-win.

Postad 23 april 2016 - 14:27

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

• 3 131 inlägg
  • 0

Baron 440 och 320 (tror jag det var) finns på Citygross i Hörby.

Postad 23 april 2016 - 17:24

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

• 1 149 inlägg
  • 0
De billiga är skit och jag har upptäckt ett större issue än bara kvalitén på grillen. Billiga grillar har ju ventilationshål överallt! Särskilt i locket vid värmehållande där min landmann cronos har en öppning på ca 8x60 cm. Med andra ord försvann all värme ut där tills jag monterade en plåt så öppningen blev minimal. Kunde inte få upp grillen över 150 grader men nu iaf 220 grader men emaljerad plåt så blir de ändå inga grillränder i köttet då de kyler gallret direkt. Svår att göra ren så de är fett överallt som inte bränns av pga låg värme och lackad yta.

Kommer nog köpa spirit 310 då jag inte kan motivera GBS och sidobrännaren använder jag aldrig!? Synd att sidoborden inte är fällbara bara men går väl att köra utan.

Redigerat av Fellow88, 23 april 2016 - 17:24.

Postad 23 april 2016 - 18:32

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0
Masse, hur är 310 att rengöra jämfört med q? Ser ut att vara ganska mycket jobbigare eller bränner den själv rent?

Postad 23 april 2016 - 18:35

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Masse, hur är 310 att rengöra jämfört med q? Ser ut att vara ganska mycket jobbigare eller bränner den själv rent?

Tja, det enda som jag behövt göra rent hittlis är ju gallret iom att jag just skaffat den, där är det ju samma lika dvs man bränner av gallret efter varje grillning och borstar av.

Det är ju inte förrän början/slutet på säsongen man behöver göra en större rengöring av brännare, bars och balja osv.

Men visst är det större ytor att göra rent.

Postad 24 april 2016 - 14:01

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Var o köpte Gasol till Q3200 idag och var inställd på en PC 10 men gasolkungen sa att det var bättre att ta 2 st P6:or. Anledningen var att PC ansågs osäker till grillning(visade upp en som hade smält gaska bra) och att det blir mindre risk att man behöver fylla tub innan den verkligen är tom.

Vet inte om det var rätt val men det lät logiskt, fördelarna jag såg var : 

- Mindre storlek så de kan stå upp i bagaget

- 90 kr att fylla

- Håller enligt gasolkungen ca 2 mån med 2-3 grillningar i veckan(st)

- 1 st kostade lika mycket som en PC10:a

- Slipper köpa till PC 10 hållare till Q3200 för 200 kr

Nackdelen är troligen att den väger lite mer än ex PC5.

PC tuberna försökte de få bort från marknaden men de fungerar bra för mer isolering använing.

Sen vet jag att alla butiker och liknande föruspråkar PC tubarna.

Får hoppas detta fungerar :)

Postad 24 april 2016 - 17:23

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Blev en riktigt onyttig men ack så god middag idag ;)

Cheese fries med rödlök och jalapenos toppad med tjockskivat grillat "baconcandy", dvs bacon som rubbats med farinsocker och andra goda kryddor så det blir sötsalt och krispigt klippt i mindre bitar.

Bifogad fil  20160424_164607.jpg   95,11K   0 Antal nerladdningar

Postad 24 april 2016 - 17:52

rojo_98
  • rojo_98
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Är det värt att lägga till några tusenlappar för att få en Weber Genisis istället för en Spirit? Är det mycket bättre kvalité?

Postad 24 april 2016 - 18:11

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Är det värt att lägga till några tusenlappar för att få en Weber Genisis istället för en Spirit? Är det mycket bättre kvalité?

Allt är relativt och subjektivt.

Såvitt jag vet så är den stora skillnaden iaf mellan Spirit Premium och Genesis, att lockets sidostycken samt handtaget är gjort av nån form av kompositplast på Spirit men i rosfritt på Genesis.

Om jag minns rätt så är även flavorizer barsen i rosfritt på Genesis, jämfört med emaljerade på Spirit, dvs mest smådetaljer.

Möjligt att det är nån annan mindre skillnad, men oftast är det ju materialen som kostar.

Här kan du läsa själv: http://gasgrilladvic...irit-vs-genesis

Redigerat av masse70, 24 april 2016 - 18:14.

Postad 24 april 2016 - 18:22

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Beror helt på hur dedikerad grillmästare du är, de e bara du som vet det.

Jag kan dock säga att vi blev väldigt imponerad av Genisis i butiken, hade det inte varit för tvivelaktig intresse för grillning så hade vi köpte denna pjäs direkt. Enligt mig är det ganska många steg upp från spirit i kvalité och det märks så snart man känner på den. Värt att nämna är att jag jämfört Genisis med Spirit E310/320 som vad jag förstår är tillverkade i China medan övriga är tillverkade i USA.

Med det sagt så är det många som gillar Spirit, för priset man betalar så är det bra grejer.

Rent grilltekniskt kan jag kan jag inte säga något, jag har inte ens kommit igång att grilla själv.

Postad 24 april 2016 - 18:28

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Som sagt, Genesis är en klass för sig vad gäller allmän kvalitetskänsla, min bror hade en.

Dock kommer dom till ett betydligt högre pris också.

Men vad gäller rent grillresultatmässigt kan man ju fråga sig vart man vill lägga pengarna nånstans.

Jag anser att Spirit håller "tillräckligt" god kvalitet både grillmässigt och kvalitetsmässigt för min smak och plånbok.

Men visst hade jag obegränsat med stålar och utrymme hade jag köpt en Summit på stående fot.

Redigerat av masse70, 24 april 2016 - 18:38.

Postad 24 april 2016 - 20:16

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Var o köpte Gasol till Q3200 idag och var inställd på en PC 10 men gasolkungen sa att det var bättre att ta 2 st P6:or. Anledningen var att PC ansågs osäker till grillning(visade upp en som hade smält gaska bra) och att det blir mindre risk att man behöver fylla tub innan den verkligen är tom.

- Håller enligt gasolkungen ca 2 mån med 2-3 grillningar i veckan(st)

Vilken del hade smält och varför?
Enligt den gasförbrukning så behöver du tre flaskor för en normal säsong, maj-okt.

Postad 24 april 2016 - 20:22

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3 433 inlägg
  • 0

Jag valde mellan en spirit premium och en genesis. Det blev en Genesis mest för att den kändes mer gedigen. Grillytan är lite större, lite bättre garantier, etc.

Postad 24 april 2016 - 22:17

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Vilken del hade smält och varför?
Enligt den gasförbrukning så behöver du tre flaskor för en normal säsong, maj-okt.

Hur det verkligen hade gått till vet jag inte men man kan helt klart ifrågasätta det. I detta fallet var stora delar av övre delen, d.v.s där man bär den helt smällt. D.v.s runt själva munstycket. Gasolkungen jobbar endast med gasol och enligt dem så försöker man allmänt få bort PS tuborna(som tillverkas i Norge) från marknaden på grund av dels att de kan smälta men också något med munstycket. Hur mycket man ska lite på dem har jag ingen aning om men för mig som lekman så lät deras argument vettig, en kan det vara så att de tjänar med på P6, vad vet jag.

Postad 24 april 2016 - 22:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4 115 inlägg
  • 1
Har aldrig hört talas om att kompositflaskorna skulle vara farligare än aluminium- eller stålflaskorna. Har försökt googla men finner inga sådana påståenden att man försöker fasa bort kompositflaskorna.

Har handtaget smält har det varit för när värmekällan = felaktig placering. Undrar vad som hänt om det var en metall-flaska?

Postad 24 april 2016 - 22:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Har aldrig hört talas om att kompositflaskorna skulle vara farligare än aluminium- eller stålflaskorna. Har försökt googla men finner inga sådana påståenden att man försöker fasa bort kompositflaskorna.
Har handtaget smält har det varit för när värmekällan = felaktig placering. Undrar vad som hänt om det var en metall-flaska?

Kan ju va så att en fettbrand uppstått.

Postad 25 april 2016 - 07:10

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 0

Får man ens ha en flaska under grillen egentligen? Tycker jag läst på flera ställen att den ska stå bredvid?

Det finns ju en dedikerad plats för flaskan på vissa grillar, tex weber q3000. Jag har flaskan under min q3000. Jag kan inte känna nån strålningsvärme under grillen när den går för fullt som skulle kunna skada flaskan på nåt sätt. Det är till och med så att avstängninsventilen är nedkyld när jag känner på den. Detta pga avkylningseffekten som uppkommer när vätska övergår till gas.

Jo, jag har läst på flera ställen att det rekommenderas att flaskan skall stå vid sidan om. Jag har också läst att vissa har mätt upp att flaskan blir varmare när den står vid sidan om i solen än under grillen. Jag kan tänka mig att vissa grillar inte är lämpade för att ha en flaska under men Weber har en dedikerad plats och i manualen så står det att den platsen är ok att använda så länge rätt flaskstorlek används.

Det som skulle kunna hända är att brinnande fett droppar ner på flaskan men den känns faktiskt mer skyddad under grillen än strax bredvid i sådana fall.

Postad 25 april 2016 - 07:40

Unregistered30026
  • Unregistered30026
  • Veteran

• 1 821 inlägg
  • 0

Det finns ju en dedikerad plats för flaskan på vissa grillar, tex weber q3000. Jag har flaskan under min q3000. Jag kan inte känna nån strålningsvärme under grillen när den går för fullt som skulle kunna skada flaskan på nåt sätt. Det är till och med så att avstängninsventilen är nedkyld när jag känner på den. Detta pga avkylningseffekten som uppkommer när vätska övergår till gas.

Jo, jag har läst på flera ställen att det rekommenderas att flaskan skall stå vid sidan om. Jag har också läst att vissa har mätt upp att flaskan blir varmare när den står vid sidan om i solen än under grillen. Jag kan tänka mig att vissa grillar inte är lämpade för att ha en flaska under men Weber har en dedikerad plats och i manualen så står det att den platsen är ok att använda så länge rätt flaskstorlek används.

Det som skulle kunna hända är att brinnande fett droppar ner på flaskan men den känns faktiskt mer skyddad under grillen än strax bredvid i sådana fall.

Dessutom är större delen av Q i plast så den lär troligen ge upp tidigare. Men ja, det känns långsökt när det gäller iallafall dessa grillar.

Postad 25 april 2016 - 07:43

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8 528 inlägg
  • 0

Som sagt, det handlar enbart om hur grillen är konstruerad samt i kombination med hur stor flaskan är som är det som avgör om man kan ha flaskan under eller ej.

Postad 25 april 2016 - 08:18

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

• 4 114 inlägg
  • 2

Var o köpte Gasol till Q3200 idag och var inställd på en PC 10 men gasolkungen sa att det var bättre att ta 2 st P6:or. Anledningen var att PC ansågs osäker till grillning(visade upp en som hade smält gaska bra)

PC tuberna försökte de få bort från marknaden men de fungerar bra för mer isolering använing.

Verkar vara BS från gasolkungen. Jag har pratat med två stora gasleverantörer angående detta...

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.