Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 April 2017 - 12:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

någon som har ett bra prut-tips? :D

Postad 03 April 2017 - 13:07

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

någon som har ett bra prut-tips? :D

Räkna ut vad det kan tänkas finnas för marginaler på bilen. Har dom 10% så vet du vad du har att spela med.

Är bilen eftertraktad eller inte!? Är den det så lär prutmånen vara minimal. Har den stått länge i hallen så kan du nog pruta ganska bra!

Var ärlig, ge ett vettigt bud och stå fast vid det. Gå därifrån om du inte är nöjd och om dom inte kan motivera sitt motbud!

Edit: Givetvis, kolla vad liknande bilar kostar. Ligger dom över medel så har du ju ett ganska bra argument att pruta ner den lite.

Redigerat av _Lucifer_, 03 April 2017 - 13:09.

Postad 03 April 2017 - 13:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

ja kia och ford. Undrar om det finns någon annan bil som har mer utrustning som standard? 

Men oavsett så gillar jag golf, bra bilar, och det är inte omöjligt att jag köper en ändå trots avsaknad av massa utrustning.

Du borde köpa japanskt... Ofta bra grundutrustning, men utrustningspaketen är inte så dyra, så många är näst intill fullutrustade som säljs begagnade.

När jag köpte min Subaru så fanns det bara en utrustningsnivå och det var allt utom "EyeSight" som inte fanns standard till just den modellen. :)

Postad 03 April 2017 - 17:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Räkna ut vad det kan tänkas finnas för marginaler på bilen. Har dom 10% så vet du vad du har att spela med.

Är bilen eftertraktad eller inte!? Är den det så lär prutmånen vara minimal. Har den stått länge i hallen så kan du nog pruta ganska bra!

Var ärlig, ge ett vettigt bud och stå fast vid det. Gå därifrån om du inte är nöjd och om dom inte kan motivera sitt motbud!

Edit: Givetvis, kolla vad liknande bilar kostar. Ligger dom över medel så har du ju ett ganska bra argument att pruta ner den lite.

Tack för tips. :)

Har varit och kollat på den silvriga ford focus nu.  Första intrycket var att den såg helt ny ut nästan. inte ett stenskott och inga repor eller liknande. 

Det enda jag såg var en pytteliten buckla på taket. kanske 5mm i diameter. syntes knappt om man inte stod i rätt vinkel.

tyckte dock att bromsbeläggen vad rätt dåliga. (påpekade det och han tyckte det var konstigt då bilen var helt nyservad, och anser dom att beläggen inte håller till nästa service så byter dom)

sen var det två tråkiga saker, först att bilen måste besiktas för första gången från fösta juli fram till sista november i år. bör nog inte vara några problem.

Det andra stora felet var att dom har varit tvungen att byta ut slavcylindern till kopplingen eller vad det hette. Den läckte tydligen.  Tyckte det kändes sådär efter  4000mil (gick på fabriksgarantin)

fanns inga vinterdäck med heller. 

Jag sa att jag inte var så nöjd med det , och klagade på bromsarna och vinterdäcken.  då började han sänka på pris och kom fram till att han kan gå ner från 119000kr till 115000kr + att jag får med 4st vinterhjul också.

tyckte det var ett bra pris faktiskt.  jag har dessutom nybilsgaranti kvar fram till maj 2019 + 6 månader garanti från bilhandlaren, så det känns ju tryggt ändå om något skulle vara fel på besiktning eller om det är något annat problem. 

angående den lilla motorn så blev jag väldigt överraskad. Den var piggare än min förra bil och gick riktigt bra, extremt tyst och fint gick den, och styrningen på bilen kändes perfekt. låg riktigt bra på vägen. 

Nästan helt nya sommardäck också. 

skönt med mängder utrustning också :) bara en sån sak som att skyltarna man kör förbi visas i displayen i bilen så man ser vilka regler som gäller :)

Jag sa att jag ville ha den så han reserverade den åt mig. Ska troligtvis hämta den på onsdag :)

Redigerat av andreassofus, 03 April 2017 - 17:23.

Postad 03 April 2017 - 20:49

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Kul :)

Postad 03 April 2017 - 22:06

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Har varit och kollat på den silvriga ford focus nu. Första intrycket var att den såg helt ny ut nästan. inte ett stenskott och inga repor eller liknande.
Det enda jag såg var en pytteliten buckla på taket. kanske 5mm i diameter. syntes knappt om man inte stod i rätt vinkel.

tyckte dock att bromsbeläggen vad rätt dåliga. (påpekade det och han tyckte det var konstigt då bilen var helt nyservad, och anser dom att beläggen inte håller till nästa service så byter dom)

sen var det två tråkiga saker, först att bilen måste besiktas för första gången från fösta juli fram till sista november i år. bör nog inte vara några problem.

Det andra stora felet var att dom har varit tvungen att byta ut slavcylindern till kopplingen eller vad det hette. Den läckte tydligen. Tyckte det kändes sådär efter 4000mil (gick på fabriksgarantin)

Jag sa att jag inte var så nöjd med det , och klagade på bromsarna och vinterdäcken. då började han sänka på pris och kom fram till att han kan gå ner från 119000kr till 115000kr + att jag får med 4st vinterhjul också.

tyckte det var ett bra pris faktiskt. jag har dessutom nybilsgaranti kvar fram till maj 2019 + 6 månader garanti från bilhandlaren, så det känns ju tryggt ändå om något skulle vara fel på besiktning eller om det är något annat problem.

angående den lilla motorn så blev jag väldigt överraskad. Den var piggare än min förra bil och gick riktigt bra, extremt tyst och fint gick den, och styrningen på bilen kändes perfekt. låg riktigt bra på vägen.

skönt med mängder utrustning också :) bara en sån sak som att skyltarna man kör förbi visas i displayen i bilen så man ser vilka regler som gäller :)

Jag sa att jag ville ha den så han reserverade den åt mig. Ska troligtvis hämta den på onsdag :)

Var det 1000cc trepipen med 100 hästar? Jag och frugan är också sugna på en sån. Jättefin att titta på och motorn är alltså inte klen säger du? Måste åka och prova. :)

Postad 03 April 2017 - 22:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Var det 1000cc trepipen med 100 hästar? Jag och frugan är också sugna på en sån. Jättefin att titta på och motorn är alltså inte klen säger du? Måste åka och prova. :)

Japp det var den. Jag upplevde den inte slö. Men då kommer jag från en golf innan. Har du kört en sportbil innan så upplevs den nog som slö. Men jag blev riktigt imponerad. Riktigt skön att köra. Grymma säten också.

Postad 04 April 2017 - 06:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
Tycker EcoBoost 1.0 är sådär. Kräver en del varvtal för att vakna till liv. VW TSI 1.2 t.ex tycker jag är bättre, mer styrka i botten och ett jämnare register så att säga.

Men ja, det är småsaker, Focusen är annars trivsam både när det gäller köregenskaper såväl som komfort. Står man ut med den plottriga inredningen är den ett klokt val.

Postad 04 April 2017 - 13:22

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har varit och kollat på den silvriga ford focus nu.  Första intrycket var att den såg helt ny ut nästan. inte ett stenskott och inga repor eller liknande. 

Det andra stora felet var att dom har varit tvungen att byta ut slavcylindern till kopplingen eller vad det hette. Den läckte tydligen.  Tyckte det kändes sådär efter  4000mil (gick på fabriksgarantin)

Jag sa att jag inte var så nöjd med det , och klagade på bromsarna och vinterdäcken.  då började han sänka på pris och kom fram till att han kan gå ner från 119000kr till 115000kr + att jag får med 4st vinterhjul också.

tyckte det var ett bra pris faktiskt.  jag har dessutom nybilsgaranti kvar fram till maj 2019 + 6 månader garanti från bilhandlaren, så det känns ju tryggt ändå om något skulle vara fel på besiktning eller om det är något annat problem. 

Bromsbelägg är billiga och enkla att byta, så det ska du kanske inte hänga upp dig på. Frågan är kanske varför är dom slitna!? Hur långt har bilen gått? Är det rimligt att dom redan är så pass slitna? Jag har aldrig lyckats köra slut på ett par bromsar på 5000 mil ens med automatlåda och då kör jag ganska hårt och har betydligt tyngre bil!

Vinterdäck och fälg kan bilfirman (oftast) få riktigt billigt då dom köper stora volymer till alla bilar dom levererar. Kanske är mer så här uppe än i södra Sverige!? För ett par normalstora däck med alufälg så borde du inte betala mycket mer än 5000,-! Då är det kanske inte de värsta fälgarna du kan hitta dock. Har varit med om att dom försökt lura en på 20-25.000,- för en uppsättning vinterdäck på fälg.

Att slavcylindern gett upp låter ju märkligt... antingen är det helt enkelt bara ren och skär otur, men kan vara värt att kolla om det är ett vanligt fel på dessa och om dom har en uppdaterad cylinder så dom inte monterar samma skit som du får byta om ett år igen!? Det är absolut inte ovanligt tyvärr!

Postad 04 April 2017 - 17:47

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Bromsbelägg är billiga och enkla att byta, så det ska du kanske inte hänga upp dig på. Frågan är kanske varför är dom slitna!? Hur långt har bilen gått? Är det rimligt att dom redan är så pass slitna? Jag har aldrig lyckats köra slut på ett par bromsar på 5000 mil ens med automatlåda och då kör jag ganska hårt och har betydligt tyngre bil!

Vinterdäck och fälg kan bilfirman (oftast) få riktigt billigt då dom köper stora volymer till alla bilar dom levererar. Kanske är mer så här uppe än i södra Sverige!? För ett par normalstora däck med alufälg så borde du inte betala mycket mer än 5000,-! Då är det kanske inte de värsta fälgarna du kan hitta dock. Har varit med om att dom försökt lura en på 20-25.000,- för en uppsättning vinterdäck på fälg.

Att slavcylindern gett upp låter ju märkligt... antingen är det helt enkelt bara ren och skär otur, men kan vara värt att kolla om det är ett vanligt fel på dessa och om dom har en uppdaterad cylinder så dom inte monterar samma skit som du får byta om ett år igen!? Det är absolut inte ovanligt tyvärr!

bromsbeläggen var inte dåliga kom vi fram till. dom hade inne bilen igen och kollade på dom. över 50% var kvar.  bilen har går 4200mil

vinterdäcken var helt okej, men inte mer. bra mönster och så men dubbarna var slitna och fattades på några ställen. Kanske köper nya till vintern, får se.

kollade vad det kostade att byta belägg fram på mekonomen och dom skulle ha 2000kr för det (kollade hemsidan)  så ca 4000kr fram och bak då. Rätt dyrt.

komplett med skivor skulle det gå på 10000kr 

angående slavcylindern så är det inget vanligt fel på dom. hoppas bara på ren otur, att just den cylindern var dålig eller nåt från fabrik.

Har hämtat bilen nu i alla fall. Känns bra :)

Postad 05 April 2017 - 06:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

bromsbeläggen var inte dåliga kom vi fram till. dom hade inne bilen igen och kollade på dom. över 50% var kvar. bilen har går 4200mil
vinterdäcken var helt okej, men inte mer. bra mönster och så men dubbarna var slitna och fattades på några ställen. Kanske köper nya till vintern, får se.

kollade vad det kostade att byta belägg fram på mekonomen och dom skulle ha 2000kr för det (kollade hemsidan) så ca 4000kr fram och bak då. Rätt dyrt.
komplett med skivor skulle det gå på 10000kr

angående slavcylindern så är det inget vanligt fel på dom. hoppas bara på ren otur, att just den cylindern var dålig eller nåt från fabrik.

Har hämtat bilen nu i alla fall. Känns bra :)

Härligt! Hoppas du blir nöjd. Bromsar och sånt byter jag själv. 10000kr. låter hutlöst för något jag sannolikt inte fått ge mycket mer än ett par tusen i matrial för. :)

Postad 05 April 2017 - 06:44

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Härligt! Hoppas du blir nöjd. Bromsar och sånt byter jag själv. 10000kr. låter hutlöst för något jag sannolikt inte fått ge mycket mer än ett par tusen i matrial för. :)

Man byter väl inte skivor på en bil som gått bara 4200mil?

Postad 05 April 2017 - 07:41

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Haha... ja, 10000,- för klossar och skivor!? Vad blir timpriset för ett sånt jobb?

Till och med en nybörjare skulle leva gott på det timpriset! Skulle gissa att delarna kostar max 3000,- om dom mot förmodan skulle betala fullpris!

Räknar vi med att dom betalar 2000,- för delarna och jobbet tar två timmar, om man är lagom långsam... Då har du 4000,- i timpenning! Det är helt okej! Räknar man bort all overhead, mm, så blir det en ganska fet lön! Jag jobbar tydligen i helt fel bransch! :)

Redigerat av _Lucifer_, 05 April 2017 - 07:45.

Postad 05 April 2017 - 07:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Oftast byter du under de första 1000 milen om dom slagit sig, efter det brukar det inte vara några problem fram till dom är slut.

Vissa bilar däremot har en tendens att göra ganska grova kanter på skivorna. Så där måste dom svarvas eller bytas i samband med byte av klossar!

Postad 05 April 2017 - 11:43

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Fått lägga ut en j*vla massa pengar på min S80 -04 nu. Bilen är värd kanske 30k och jag har fått köpa 4st bromsok 4000kr (2st gav upp helt), avgassystem 4800kr med installation (sönderrostat). Besiktade i dagarna och då var det bara beställa nya fjädrar (brustna bak) runt om och nya Four-C dämpare fram (läcker olja). Bara fjädrar och dämpare med tillbehör blir över 10k. Hoppas jag får många problemfri år framöver då det bara är min andra bil. 

Fan att allt ska gå sönder samtidigt. Men allt utom dämparna har suttit 20000mil / 13år.

Postad 05 April 2017 - 14:35

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Fått lägga ut en j*vla massa pengar på min S80 -04 nu. Bilen är värd kanske 30k och jag har fått köpa 4st bromsok 4000kr (2st gav upp helt), avgassystem 4800kr med installation (sönderrostat). Besiktade i dagarna och då var det bara beställa nya fjädrar (brustna bak) runt om och nya Four-C dämpare fram (läcker olja). Bara fjädrar och dämpare med tillbehör blir över 10k. Hoppas jag får många problemfri år framöver då det bara är min andra bil. 

Fan att allt ska gå sönder samtidigt. Men allt utom dämparna har suttit 20000mil / 13år.

Tråkigt när allt kommer samtidigt... men håller man lite uppsikt så märker man saker som stötdämpare.

Bromsoken är ju enkla att byta iaf. Men frågan är vad som gett upp på dom. Det slarvas extremt mycket med servicen på dom, så ofta börjar glidpinnarna kärva.

Att serva dom tar bara några minuter, och en ny sats glidpinnar med gummitätningar kostar runt 300,- om dom inte går att rengöra och smörja. Enda gången jag bytt bromsok är om man brutit av luftningsnippeln, annars har jag aldrig behövt byta.

Fjädrar och dämpare är mindre kul att ge sig på om man inte har alla verktyg och erfarenhet. Och är det rostigt så är det ännu tråkigare.

Postad 05 April 2017 - 15:18

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tråkigt när allt kommer samtidigt... men håller man lite uppsikt så märker man saker som stötdämpare.
Bromsoken är ju enkla att byta iaf. Men frågan är vad som gett upp på dom. Det slarvas extremt mycket med servicen på dom, så ofta börjar glidpinnarna kärva.
Att serva dom tar bara några minuter, och en ny sats glidpinnar med gummitätningar kostar runt 300,- om dom inte går att rengöra och smörja. Enda gången jag bytt bromsok är om man brutit av luftningsnippeln, annars har jag aldrig behövt byta.

Fjädrar och dämpare är mindre kul att ge sig på om man inte har alla verktyg och erfarenhet. Och är det rostigt så är det ännu tråkigare.

Har faktiskt bytt en mängd bromsok senaste åren, med ungarnas bilar blir det ju fem bilar som kan j*vlas. :) Det som händer är att kolven kärvar. Ibland kan det räcka att smörja upp och "motionera", men det håller oftast inte så länge. Förr hade man såklart tagit fram honingsverktyget och fixat, men idag är det faktisk inte mycket dyrare med ett nytt ok än passande verktyg. :)

Eller snarare så att jag tycker det är bättre att byta än att hålla på och hålla liv I gammal skit. Kollade honingsverktyg, kostar 69:90 på Biltema. :)

Redigerat av laddie15, 05 April 2017 - 15:27.

Postad 05 April 2017 - 15:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

nej jag var kanske otydlig, jag menar inte att det var dags att byta skivor redan. :)

bara ett exempel vad mekonomen tar.  Går man in på deras sida så kan man ju få prisuppgifter genom att kryssa i vad man vill göra. tycker allting är sjukt dyrt när man kollar där. 

Tex byte av bromsbelägg fram kostar 2000kr

men bromsbelägg kanske man kan byta själv på en ford focus trots att man inte kan skruva på bilar eller är intresserad av det?

en kompis sa till mig att vissa nyare bilar så kunde man inte byta själv. tex bmw då man var tvungen att via dator dra tillbaka kolven i bromsoket. 

Postad 05 April 2017 - 15:40

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Försökte motionera kolven men satt som berget så jag köpte 2st ok bak. Sen 1 mån senare fastnade ena frambromsen så då köpte jag 2st ok till. Har inte tid att hålla på så lika att slänga på nytt. Har ändå tänkt behålla bilen.

Har köpt en brake bleeder från USA så nu kan man byta bromsvätskan själv snabbt.

Gillar smidiga grejer.

https://www.youtube.com/watch?v=miv3jjN95ok&t=59s

Redigerat av New Player, 05 April 2017 - 15:50.

Postad 05 April 2017 - 18:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

någon som vet eller har erfarenhet av bilreparation som går på nybilsgarantin?  jag undrar om man inte får något kvitto på själva reparationen då? 

hittar inget kvitto eller något där det står att slavcylindern är bytt  på min bil. kanske bara det görs i samband med service?

sen undrar jag om det blir vanligare och vanligare att det inte finns serviceböcker till bilarna?  läste något om att sådant lagras i en databas istället. 

jag har "kvitton" på alla servicar som är gjorda, och stämpel från verkstaden på dom pappren men jag har ingen servicebok. 

Postad 05 April 2017 - 19:45

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Klart som attans att det finns en servicebok.

Och även att få en servicerapport på vad som är gjort och utbytt.

Postad 05 April 2017 - 19:50

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Klart som attans att det finns en servicebok.

Och även att få en servicerapport på vad som är gjort och utbytt.

enligt internet så verkar fler och fler bilar/bilmodeller gå över till enbart databas istället för fysiska böcker. 

mercedes verkar ha börjat gå över till digital servicebok redan 2007 verkar det som. 

har kikat på fords hemsida. dom har också digital servicebok. då är det inte så konstigt jag inte har någon i bilden. då är det lugnt. väldigt smidigt :)

http://www.ford.se/A...ationer/Service

Redigerat av andreassofus, 05 April 2017 - 19:58.

Postad 05 April 2017 - 20:59

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

MB har som sagt kört med endast digital servicebok rätt länge. Det finns ett servicehäfte ihop med de andra handlingarna i bilen, men inte ett som de gör stämplar i. Vid varje service så får man en utskrift på servicerapporten som visar alla service som gjorts på bilen, som de ofta stoppar i en ficka på servicehäftet. Sen så får man ett serviceprotokoll där det står vad de gjort vid den nu utförda servicen samt förstås ett kvitto.

Alla auktoriserade MB-verkstäder kan skriva ut servicerapporten för en bil så egentligen behöver man inte spara nånting, jag samlar dock på såväl rapporter som protokoll och kvitton.

Det här systemet är väldigt bra då det är enkelt att kolla upp en bil man är intresserad av att köpa. Bara att kontakta sin lokala verkstad för att göra detta. När jag köpte bil senaste ratade jag flera utan att ha titta på dem då jag inte vill ha en bil där man inte gjort service inom föreskrivna intervall. MB är rätt generösa med goodwill på bilar som man skött servicen på, även om felen inte har direkt med servicen att göra, men kan göra avdrag eller neka om man inte gjort det. Jag vill inte hamna i den situationen.

På frågan om kvitto vid garanti så vet jag inte. Min förra bil köpte jag ny och fick ett par saker fixade, men jag minns inte om jag fick kvitto. När det gäller MB så finns dock alla sådana åtgärder registrerade i de auktoriserade verkstädernas system, så det går att få fram dessa uppgifter.

Postad 06 April 2017 - 08:25

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har faktiskt bytt en mängd bromsok senaste åren, med ungarnas bilar blir det ju fem bilar som kan j*vlas. :) Det som händer är att kolven kärvar. Ibland kan det räcka att smörja upp och "motionera", men det håller oftast inte så länge. Förr hade man såklart tagit fram honingsverktyget och fixat, men idag är det faktisk inte mycket dyrare med ett nytt ok än passande verktyg. :)

Eller snarare så att jag tycker det är bättre att byta än att hålla på och hålla liv I gammal skit. Kollade honingsverktyg, kostar 69:90 på Biltema. :)

Nä, börjar kolven kärva så är det lika bra att byta ut skiten. Visst kan man renovera och hålla på om man nu tycker det är kul, men det kostar nästan lika mycket som att köpa nytt och resultatet blir sällan riktigt bra ändå.

enligt internet så verkar fler och fler bilar/bilmodeller gå över till enbart databas istället för fysiska böcker. 

mercedes verkar ha börjat gå över till digital servicebok redan 2007 verkar det som. 

har kikat på fords hemsida. dom har också digital servicebok. då är det inte så konstigt jag inte har någon i bilden. då är det lugnt. väldigt smidigt :)

http://www.ford.se/A...ationer/Service

I princip alla auktoriserade verkstäder idag kör väl med en databas där de lägger in all servicehistorik!

Men det kräver ju att allt är gjort på just den typen av verkstad, vissa delar inte ens informationen mellan olika verkstäder även om dom kör samma typ av databas så kör dom en lokal databas för bara den verkstaden eller kedja inom en viss region beroende hur ägarstrukturen ser ut. Men jag antar och hoppas att tillverkarna börjat styra upp det mot en mer centraliserad lösning där du oavsett om du heter Bilia, Nisses Bil eller Traktorkompaniet så har du tillgång till exakt samma databas så länge du är auktoriserad av en viss tillverkare!

Så ja, visst är det bra och smidigt, man kan få ut i princip all historik på bilen, men jag föredrar att ha en servicebok den dagen deras databas kraschar och det visar sig att inga backupper fungerar! :)

Tro mig, sånt har hänt förr och kommer fortsätta hända!

Postad 06 April 2017 - 13:05

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Nä, börjar kolven kärva så är det lika bra att byta ut skiten. Visst kan man renovera och hålla på om man nu tycker det är kul, men det kostar nästan lika mycket som att köpa nytt och resultatet blir sällan riktigt bra ändå.

I princip alla auktoriserade verkstäder idag kör väl med en databas där de lägger in all servicehistorik!
Men det kräver ju att allt är gjort på just den typen av verkstad, vissa delar inte ens informationen mellan olika verkstäder även om dom kör samma typ av databas så kör dom en lokal databas för bara den verkstaden eller kedja inom en viss region beroende hur ägarstrukturen ser ut. Men jag antar och hoppas att tillverkarna börjat styra upp det mot en mer centraliserad lösning där du oavsett om du heter Bilia, Nisses Bil eller Traktorkompaniet så har du tillgång till exakt samma databas så länge du är auktoriserad av en viss tillverkare!

Så ja, visst är det bra och smidigt, man kan få ut i princip all historik på bilen, men jag föredrar att ha en servicebok den dagen deras databas kraschar och det visar sig att inga backupper fungerar! :)
Tro mig, sånt har hänt förr och kommer fortsätta hända!

Men händer det något med databasen så har du ju fortfarande serviceprotokollet som ligger i bilen. Har ju hellre det än ett litet häfte med enbart stämplar i.

På protokollen som finns i min bil står exakt vad dom gjort och det står även när nästa servise ska göras och det finns en stämpel från den auktoriserade verkstaden. 😊

Postad 07 April 2017 - 09:21

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Bilen fick ett nytt övre motorfäste idag. Fan det är jobbigt att skruva med kalle anka verktyg. 

Bifogad fil  2017-04-07 10.09.52.jpg   92.91K   0 Antal nerladdningar

Postad 07 April 2017 - 10:11

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

• 3166 inlägg
  • 0

Nån som har koll på varför min bil drar åt höger när jag bromsar?

Postad 07 April 2017 - 10:34

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Kanske kan hända om bromsarna tar ojämt? Gissar bara.

Postad 07 April 2017 - 11:06

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Men händer det något med databasen så har du ju fortfarande serviceprotokollet som ligger i bilen. Har ju hellre det än ett litet häfte med enbart stämplar i.

På protokollen som finns i min bil står exakt vad dom gjort och det står även när nästa servise ska göras och det finns en stämpel från den auktoriserade verkstaden. 😊

Kia (och säkert många andra) har både och, troligtvis alla tre.
Nu var min senaste service den första jag gjort på riktig verkstad och inte själv, men jag förutsätter att alla större firmor lämnar ut serviceprotokoll.
Finns säkert många som slarvar bort sina protokoll och därför vill ha serviceboken, "lättare" att sälja privat då.

Postad 07 April 2017 - 11:29

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Kia (och säkert många andra) har både och, troligtvis alla tre.
Nu var min senaste service den första jag gjort på riktig verkstad och inte själv, men jag förutsätter att alla större firmor lämnar ut serviceprotokoll.
Finns säkert många som slarvar bort sina protokoll och därför vill ha serviceboken, "lättare" att sälja privat då.

ja självklart lämnar alla ut serviceprotokoll. konstigt vore väl annars :)

men tappar man bort protokollet så ligger allt i databasen, det går inte att tappa bort. Det gör det däremot med en servicebok/servicehäfte.

bara att ringa till verkstaden så skriver dom ut all historik på bilen. 

Värt att nämna är att det gäller att alltid serva bilen på originalverkstad i så fall , eller i alla fall alltid på samma verkstad för dom olika verkstäderna har sina egna databaser, tex, Ford har en och Mekonomen har sin. 

Så slipper man åka omkring till flera olika och begära utskrift :)

Postad 07 April 2017 - 13:25

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0

Lägger en order nr 1 på bildelaronline24 med ett annat namn på visakortet än kontonamnet. Då vill dom att jag skickar in bild på ID och körkort för att försäkra om att det inte är bedrägeri, det är ju jättebra. Men jag var inte så sugen på skicka in det. Då drar jag iväg order nr 2 med ett annat konto men nu stämmer namn på konto och kort. Det gick inte för att order 1 är "under processing" 

Ok skapa en ny order med Klarna faktura som betalningsalternativ så blir det bra enligt dom. Men jag lägger order nr 3 (samma konto som beställning nr 1) fast jag betalar med ett visakort som har samma namn denna gång. Men nu envisas dom med att order nr 1 är "under processing".

För mig spelar det ingen roll om jag betalar med Klarna eller Visa. Blir galen på dom och väntar på svar nu.

Så betala med ett kontonamn som stämmer överens med betalkortet är mitt tips.

Postad 07 April 2017 - 14:15

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

ja självklart lämnar alla ut serviceprotokoll. konstigt vore väl annars :)
men tappar man bort protokollet så ligger allt i databasen, det går inte att tappa bort. Det gör det däremot med en servicebok/servicehäfte.

bara att ringa till verkstaden så skriver dom ut all historik på bilen. 

Värt att nämna är att det gäller att alltid serva bilen på originalverkstad i så fall , eller i alla fall alltid på samma verkstad för dom olika verkstäderna har sina egna databaser, tex, Ford har en och Mekonomen har sin. 
Så slipper man åka omkring till flera olika och begära utskrift :)

Och om jag vill köpa en bil som inte har servicebok och säljaren tyckt det varit onödigt att spara alla papper. Så ringer man serviceverkstan och de fick serverkrasch för en månad sedan och backuperna varit korrupta senaste två åren?

Synd som köpare att missa en eventuellt bra bil för att säljaren förlitade sig på att allt skulle finnas i databasen.

Och trist som säljare att riskera att få svårt att både sälja privat eller få bra inbytespris på bilfirma.

Alla tänker vi olika :)

Postad 07 April 2017 - 14:24

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Och om jag vill köpa en bil som inte har servicebok och säljaren tyckt det varit onödigt att spara alla papper. Så ringer man serviceverkstan och de fick serverkrasch för en månad sedan och backuperna varit korrupta senaste två åren?

Synd som köpare att missa en eventuellt bra bil för att säljaren förlitade sig på att allt skulle finnas i databasen.

Och trist som säljare att riskera att få svårt att både sälja privat eller få bra inbytespris på bilfirma.

Alla tänker vi olika :)

alltså detta är inget jag har bestämt. det är Ford naturligtvis som gått över till digital servicebok. inget jag kan göra något åt tyvärr :)

Postad 07 April 2017 - 14:36

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Om inte jag förstått det här fel så finns servicehistoriken även lagrad i bilens dator, bara för verkstaden att läsa av om denna osannolika serverkrasch skulle inträffa.

Jag sparar dock som sagt alltid alla serviceprotokoll och kvitton, men så tillhör jag de som fortfarande alltid har kontanter på mig; trots att jag betalar allt som går med kort. :)

Nu vet jag bara hur detta funkar för MB, men här kan man tyvärr inte alltid lita på att ens auktoriserade verkstäder lagt in historiken i MB:s centrala system. En kompis köpte i fjol en bil hos en av de största återförsäljarna, med egna verkstäder. Säljaren visade honom att all service sen bilen var ny var utförd hos dem, men när vår lokala verkstad gick in det centrala systemet fanns inget registrerat där. Den lokala verkstaden ringde då och uppmanade dem att lägga in det i systemet, men inget hände. Kompisen fick ringa säljaren och hota med att blåsa av affären om de inte ordnande detta, då blev det gjort...

Mycket att tänka på när man köper begagnad bil... :rolleyes:

Redigerat av Erik_N, 07 April 2017 - 15:00.

Postad 08 April 2017 - 06:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

alltid när man köper ny bil så börjar man nojja och tror att allt är fel på den. Var ute och körde nu i morse och märkte att bilen rök lite från avgassystemet. märkte det när jag stod på tomgång.  körde sen två mil, så bilen var helt varm. när jag se stoppade och stod på tomgång så rök det fortfarande lite . körde sen hem dom två milen igen och kollade då med och det var samma sak då.  Har inte för mig att min förra bil rök när bilen var varm.  

kondens i avgassystemet har man ju hört om men borde inte det ha försvunnit efter 4 mil körning?

temperaturen ute låg på ca 0 grader. 

läste något om glykol också att det kunde läcka in i motorn på något sätt. Men den behållaren är helt full.

kanske vissa bilar ryker lite mer än andra?  det bolmar ju inte ut vit tjock rök alltså, utan det sipprar ut lite och jag upptäckte det genom sidospegeln när jag satt i bilen.

Tror ni jag behöver oroa mig?

Postad 08 April 2017 - 07:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Tja...Kör man VW är det de enda man får göra.
Oroa sig.

Ser då aldrig nån rök från min V70 diesel direkt.

Tror dock knappast det är fel på din bil.
Avgasrör är ju gjort för att leda ut avgaser så lite borde väl synas utan att det är onormal.

Testa att googla annars å se om andra har samma fel...Gå med i VW forum

Postad 08 April 2017 - 07:37

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Oroa sig.

Ser då aldrig nån rök från min V70 diesel direkt.

Tror dock knappast det är fel på din bil.
Avgasrör är ju gjort för att leda ut avgaser så lite borde väl synas utan att det är onormal.

Testa att googla annars å se om andra har samma fel...Gå med i VW forum

fast nu har jag ju en ford :P

min förra bil var dock en golf och det var den bästa bilen jag ägt. Aldrig känns mig så trygg med en bil förr. :)

har googlat också men hittar inget annat än folk som frågar samma sak med deras bilar från typ 80-talet med sprucken topp och liknande.  känns inte riktigt aktuellt med min bil från 2014.

Redigerat av andreassofus, 08 April 2017 - 07:38.

Postad 08 April 2017 - 08:01

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 1

Oroa sig.

Snacka om onödig och puckad kommentar..
Har kört VW senaste sju åren (tre Passat och nu Touran) och har då aldrig behövt oroa mig för något. Har inte hört talas om några problem från varken nuvarande eller tidigare arbetskollegor som också kört VW.

ALLA bilmärken har otur med måndagsexemplar och tillverkningsfel, mer eller mindre allvarliga. Volvo återkallade 10.000 S60/XC60 för att de riskerade börja brinna. Volvo har vid flera tillfällen återkallat ett stort antal V70 som riskerat att börja brinna av diverse orsaker.

Så oavsett bilmärke beöver man knappast oroa sig mer än någon annan bilförare.

Postad 08 April 2017 - 11:04

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Du har aldrig hört talas om problem med VW?
Tror de var det roligaste jag läst på år å dar
Men självklart har alla märken problem.

Postad 08 April 2017 - 13:13

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1
Om man inte är alldeles märkesinsnöad är det svårt att bortse från VW:s uppenbara problem. Har själv haft märket i alla tider, men efter min nuvarande 1,8t vet jag faktiskt inte vad jag kommer välja. Gamla 1,8:an gick inte att förstöra. Gick 57000 mil och kördes upp för egen maskin på skrotarens bil. Nuvarande 1,8t:n verkar också sprängsäker, sålänge man inte byter olja sällan och kör mycket korta sträckor.
Men sedan kom TSI.... En sån vill jag verkligen inte ha. Den kamkedjan, den kamkedjan.... Och oerhört seriöst hanterat av VW som vanligt. 2.0 funkar trots sin felkostruktion av kolvarna. I alla fall för sådana som mig som håller koll på oljan. Jo, kanske en vit 200 hästare skulle funka. :)

Postad 08 April 2017 - 14:02

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Du har aldrig hört talas om problem med VW?
Tror de var det roligaste jag läst på år å darMen självklart har alla märken problem.

Skrev jag att jag aldrig hört talas om problem mex VW? Jag skrev att ditt uttalande, om att man som VW-förare ALLTID måste oroa sig, var puckat.

Tror förresten inte VW återkallat någon modell pga brandrisk, vilket flera nyare Volvo-modeller har...

Nästa bil blir troligtvis en Focus ST.

Postad 08 April 2017 - 16:02

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

alltid när man köper ny bil så börjar man nojja och tror att allt är fel på den. Var ute och körde nu i morse och märkte att bilen rök lite från avgassystemet. märkte det när jag stod på tomgång.  körde sen två mil, så bilen var helt varm. när jag se stoppade och stod på tomgång så rök det fortfarande lite . körde sen hem dom två milen igen och kollade då med och det var samma sak då.  Har inte för mig att min förra bil rök när bilen var varm.  

kondens i avgassystemet har man ju hört om men borde inte det ha försvunnit efter 4 mil körning?

temperaturen ute låg på ca 0 grader. 

läste något om glykol också att det kunde läcka in i motorn på något sätt. Men den behållaren är helt full.

kanske vissa bilar ryker lite mer än andra?  det bolmar ju inte ut vit tjock rök alltså, utan det sipprar ut lite och jag upptäckte det genom sidospegeln när jag satt i bilen.

Tror ni jag behöver oroa mig?

körde lite förut mitt på dagen också när det var runt 15 grader ute. upplevde inte då något om att bilen skulle ryka extra mycket. 

En liten uppdatering bara. :)

Nästa bil blir troligtvis en Focus ST.

kul. när jag var  och köpte min bil så hade som precis sålt en ny Focus RS.  kostade 430k

den såg sätt grym ut måste jag säga. Förutom den fula blåa färgen .

Postad 08 April 2017 - 16:48

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Sugen på byta ut min V70 -13 mot en V90 eller nya XC60 och så blir det nog bensin istället för diesel som jag har idag.

Redigerat av New Player, 08 April 2017 - 16:50.

Postad 08 April 2017 - 16:55

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Sugen på byta ut min V70 -13 mot en V90 eller nya XC60 och så blir det nog bensin istället för diesel som jag har idag.

V90 har jag blivit förälskad i typ, XC60 har jag kollat för lite på, men den borde ju dyka upp på gatorna snart...

Båda byggs i Torslanda, så byggnadskvaliten är bättre än Gent-byggda iaf ;)

Postad 08 April 2017 - 16:58

New Player
  • New Player
  • Veteran

• 1586 inlägg
  • 0
Sambon jobbar ju på Volvo så man får ju lite rabatt. Men inväntar ett bra erbjudande.

Postad 08 April 2017 - 17:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
V90 är så j... snygg. Man blir inte så lite stolt när man konsterar att Volvos design sopar banan med konkurrensen, i alla segment. :)
Kommer aldrig få råd men tackar alla som kör runt och förskönar vägarna med Svensk design. :)

Postad 08 April 2017 - 19:06

junkan
  • junkan
  • Guru

• 5321 inlägg
  • 0
Är inte nöjd med mitt färgval på V90...
Tycker den gör sitt bäst i svart, r-desig-blå eller vitt med designpaket och svarta inlägg.
Bifogad fil  20170103_111914.jpg   264.63K   1 Antal nerladdningar
Detta är bättre:
Bifogad fil  IMG_0170.JPG   115.61K   3 Antal nerladdningar
Lite speciell foliering.
Bifogad fil  IMG_0171.JPG   76.67K   0 Antal nerladdningar

Postad 08 April 2017 - 19:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Usch ja, din är verkligen ful som stryk. :)

Postad 08 April 2017 - 20:20

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Är inte nöjd med mitt färgval på V90...
Tycker den gör sitt bäst i svart, r-desig-blå eller vitt med designpaket och svarta inlägg.
attachicon.gif20170103_111914.jpgDetta är bättre:
attachicon.gifIMG_0170.JPGLite speciell foliering.
attachicon.gifIMG_0171.JPG

Den mattblå är la under försök hos Volvo tror jag, vet att det exprimenterats en del med matt klarlack.
Riktigt snyggt med mattlack iaf!

Postad 08 April 2017 - 21:28

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0

En del skitsnack om VW här i tråden  :P men idag fick en av mina bilar sin årliga "inför-sommaren-supertvätt" som råkar va en passat ^_^

Bifogad fil  InkedIMG_0106_LI.jpg   136.92K   2 Antal nerladdningar

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.