Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 05 October 2013 - 21:53

z0k4
  • z0k4
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
Är det ingen som testat nya Laphroaig 1989 Vintage ännu och kan komma med ett utlåtande? :)
Läste på något forum att den hade lite viol och "tvålig" smak... :wacko:

Postad 05 October 2013 - 22:18

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Är det ingen som testat nya Laphroaig 1989 Vintage ännu och kan komma med ett utlåtande? :)

Har inte öppnat min än. Har också läst några sådana utlåtanden. Värst var nog Aflodals sågning.
Har dock läst ännu flera positiva omdömmen.

Postad 05 October 2013 - 23:25

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Ska iväg snart till Polen och vill passa på med ett litet fynd kanske. Är ny på Whisky och vill fråga om tips.
http://www.shopandgo.pl/se
Kolla in den sidan och kom med ett förslag :)
Har hemma bla Mackmyra, The Glenlivet 12årig och Glenfiddich 12årig.
Glenfiddich tycker jag är trevligast.
Skulle vara kul att prova en mer fruktig eller söt om ni har förslag.
Tacksam för alla föralag.

Något sherrylagrat alltså. Glendronach, Glenfarclas, Linkwood är mina favoriter i den klassen. En del gillar Macallan, jag gör det inte.
En helt enastående whisky för en mycket rimlig peng är Dalwhinnie 15. Skulle jag nog också kalla söt och fruktig, fast mindre så än ovan nämnda.

Redigerat av laddie15, 05 October 2013 - 23:27.

Postad 06 October 2013 - 10:50

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har inte öppnat min än. Har också läst några sådana utlåtanden. Värst var nog Aflodals sågning.
Har dock läst ännu flera positiva omdömmen.

Just med tanke på alla sågningar så är jag inte sugen på att slänga ut dom pengarna på den flaskan.
Då skulle jag hellre tagit Svenska Eldvattens senaste Laphroaig som släpptes samtidigt!
Ångrar dock att jag inte köpte fler flaskor av Brodir senast jag reste med Viking Line.

Fatprovningen i Laphroaigs lagerhus var väldigt intressant, trots att dom har så pass olika karaktär så hade jag svårt att hitta någon favorit. Men måste jag välja någon så föredrar jag de som har aningens nedtonad rökighet.
Jag vet inte riktigt hur 1989 Vintage står sig mot de vi fick smaka, men hade den legat runt 1000,- så hade jag plockat hem en på ren chansning!

Postad 06 October 2013 - 11:45

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Jo visst finns det som sagt några som sågar den men jag har nog lyckats hitta bra många flera som höjer den till skyarna.
Men det bästa är ju att skaffa sig en egen åsikt, om än en dyr sådan i detta fallet.
Den fanns att prova på Stockholm Whisky & Beer och därifrån har jag nästan bara hört bra saker om den. Smaken är ju olika.

Postad 06 October 2013 - 13:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Jo visst finns det som sagt några som sågar den men jag har nog lyckats hitta bra många flera som höjer den till skyarna.
Men det bästa är ju att skaffa sig en egen åsikt, om än en dyr sådan i detta fallet.
Den fanns att prova på Stockholm Whisky & Beer och därifrån har jag nästan bara hört bra saker om den. Smaken är ju olika.

Absolut, SB&W är ett det ultimata stället att besöka om man vill prova innan köp. Tyvärr så hann jag inte med den i år då jag var i Skottland och lallade runt... Men det gick ingen direkt nöd på mig om jag skall vara ärlig.
Jag har lite svårt att lägga ut dom pengarna på något oprovat... säger inte att den är dålig, den kan säkert vara värd pengarna, men det får jag nog aldrig veta. :(
Det finns dock mycket annat att prova, så jag hänger inte läpp för det!

Postad 06 October 2013 - 13:42

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Något sherrylagrat alltså. Glendronach, Glenfarclas, Linkwood är mina favoriter i den klassen. En del gillar Macallan, jag gör det inte.
En helt enastående whisky för en mycket rimlig peng är Dalwhinnie 15. Skulle jag nog också kalla söt och fruktig, fast mindre så än ovan nämnda.

Tack för dina råd. Lite lättar att välja då :)

Postad 07 October 2013 - 08:51

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Tack för dina råd. Lite lättar att välja då :)

Du har fått väldigt bra tipps av laddie15.
Jag skulle vilja tillägga Aberlour A'bunadh som enl. mig är en mycket trevlig whisky till ett bra pris dessutom i cask strength.

Redigerat av TomasL, 07 October 2013 - 11:57.

Postad 07 October 2013 - 11:08

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Du har fått väldigt bra tipps av laddie15.
Jag skulle vilja tillägga Aberlour A'bunadh som enl. mig är en mycket trevlig whisky till ett bra pris dessutom i cask strenght.

Blir kul med lite nytt.

Postad 07 October 2013 - 15:06

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Ska iväg snart till Polen och vill passa på med ett litet fynd kanske. Är ny på Whisky och vill fråga om tips.
http://www.shopandgo.pl/se
Kolla in den sidan och kom med ett förslag :)
Har hemma bla Mackmyra, The Glenlivet 12årig och Glenfiddich 12årig.
Glenfiddich tycker jag är trevligast.
Skulle vara kul att prova en mer fruktig eller söt om ni har förslag.
Tacksam för alla föralag.

Dåligt utbud i shopen!
Bra tips tidigare men dom verkar inte finnas så utifrån det som finns skulle jag rek:
Macallan 10 , lätt nybörjar whisky,bra pris
Belvenie double Wood, mycket bra till priset
Yamazaki 18, om du är beredd att satsa på en Japansk kanonwhisky

Postad 07 October 2013 - 15:30

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Dåligt utbud i shopen!
Bra tips tidigare men dom verkar inte finnas så utifrån det som finns skulle jag rek:
Macallan 10 , lätt nybörjar whisky,bra pris
Belvenie double Wood, mycket bra till priset
Yamazaki 18, om du är beredd att satsa på en Japansk kanonwhisky

Yamazaki tror jag absolut kan vara ett bra kort! Definitivt billigare än här hemma!
Belvinie är en allmänt trevlig whisky!
Eftersom RobNB gillar Glenfiddich så tycker jag han skall kolla efter deras olika buteljeringar. deras olika 15 åringar är trevliga. Inga extrema OMG upplevelser, men dom slinker ner utan problem! :)

Ibland brukar utbudet i butiken vara lite bättre än på webbsidan... i det här fallet hoppas jag att det är så, för det såg ganska skralt ut på whiskyfronten!

Postad 07 October 2013 - 18:59

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Yamazaki tror jag absolut kan vara ett bra kort! Definitivt billigare än här hemma!
Belvinie är en allmänt trevlig whisky!
Eftersom RobNB gillar Glenfiddich så tycker jag han skall kolla efter deras olika buteljeringar. deras olika 15 åringar är trevliga. Inga extrema OMG upplevelser, men dom slinker ner utan problem! :)

Ibland brukar utbudet i butiken vara lite bättre än på webbsidan... i det här fallet hoppas jag att det är så, för det såg ganska skralt ut på whiskyfronten!

Om Glenfiddich tycker jag inte så lämnar det till bättre lämpade

Postad 07 October 2013 - 19:03

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Tror jag kommer att köpa Glenfiddich 15 och 18 årig eftersom jag är väldigt nyfiken på dom.
Yamazaki 18 har fått fina referenser på nätet och känns som en stark kandidat, tittar lite på Youtube och där finns det några roliga whisky älskare.

Vad tror ni om Higland Park?

Gällande utbudet så får man göra det bästa utav det hela :)
Får hoppas att affärer på färjan har bättre sortiment eller att det finns någon bra affär i landet...

Redigerat av RobNB, 07 October 2013 - 20:01.

Postad 07 October 2013 - 19:11

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Jag har inte hunnit smaka mig igenom några samples ännu av olika anledningar... men imorgon kväll när jag klivit av beredskapen så kommer jag hälla upp mig en eller två små godingar! :)
Det blev som en hel del whisky förra veckan, så det har faktiskt varit ganska skönt att inte röra en droppe alkohol på flera dagar! Jag räknade på ett ungefärligt genomsnitt på 12 drams per dag plus en och annan öl. :o

Det låter som du haft en trevlig resa o att mina samples kommer på efterkälken har jag full förståelse för, men de lär väl inte hinna få skinn för det antar jag.
Själv precis hemkommen från en tuff fwiskeyresa med bla BK på 3fl. I brevlådan väntade bla ett sample på Springbank 21an från mitten av -90 vilken skall avnjutas så fort skakningarna släpper.

Postad 07 October 2013 - 19:17

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Tror jag kommer att köpa Glenfiddich 15 och 18 årig eftersom jag är väldigt nyfiken på dom.
Yamazaki 18 har fått fina referenser på nätet och känns som en stark kandidat, tittar lite på Youtube och där finns det några roliga whisky älskade.

Får hoppas att affärer på färjan har bättre sortiment eller att det finns någon bra affär i landet...

Skulle satsa på Balvenien då det finns mycket bättre HP men det var ju ok priser så varför inte en av varje

Postad 07 October 2013 - 20:58

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Yamazaki 18 har fått fina referenser på nätet och känns som en stark kandidat, tittar lite på Youtube och där finns det några roliga whisky älskare.

Får du tag i en Yamazaki 18 för rimliga pengar så tveka inte. En av världens allra bästa.
Highland Park är lite speciell. Har personligen svårt för std.12:an, men 18 åringen är fin och vissa lite äldre 21, 25, magnifika. :)

Redigerat av laddie15, 07 October 2013 - 20:59.

Postad 08 October 2013 - 04:44

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0

Får du tag i en Yamazaki 18 för rimliga pengar så tveka inte. En av världens allra bästa.
Highland Park är lite speciell. Har personligen svårt för std.12:an, men 18 åringen är fin och vissa lite äldre 21, 25, magnifika. :)

annars så får man nöja sig med att köpa en flaska.

Tack för alla tips :)

Postad 08 October 2013 - 08:17

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Det låter som du haft en trevlig resa o att mina samples kommer på efterkälken har jag full förståelse för, men de lär väl inte hinna få skinn för det antar jag.
Själv precis hemkommen från en tuff fwiskeyresa med bla BK på 3fl. I brevlådan väntade bla ett sample på Springbank 21an från mitten av -90 vilken skall avnjutas så fort skakningarna släpper.

Hehe... nä dom hinner nog inte få skinn hoppas jag. Jag har hunnit tömma två stycken än så länge, och Kavalan var inte alls dum. Jag skulle nog kunna få i mig en hel flaska av den utan större tvång! ;)

Springbank 21 från förr låter spännande! Jag vet att deras gamla 12 åringar är otroligt bra, och det man hört om 21 åringen stämmer så är man smått avundsjuk!
Fick smaka från fat nr:4 som dom hällde upp när dom startade upp Glengyle destilleriet när vi var på Springbanks Warehose Tasting... Den var smått magisk. Skall tydligen buteljeras nästa år till 10 års jubileet! Skulle vara kul om man fick tag i en sådan flaska... men risken för det är nog minimal tyvärr. Dom kör bara destilleriet 6 veckor / år, så det görs inga extrema mängder Kilkerran!

Postad 09 October 2013 - 17:43

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hehe... nä dom hinner nog inte få skinn hoppas jag. Jag har hunnit tömma två stycken än så länge, och Kavalan var inte alls dum. Jag skulle nog kunna få i mig en hel flaska av den utan större tvång! ;)

Springbank 21 från förr låter spännande! Jag vet att deras gamla 12 åringar är otroligt bra, och det man hört om 21 åringen stämmer så är man smått avundsjuk!
Fick smaka från fat nr:4 som dom hällde upp när dom startade upp Glengyle destilleriet när vi var på Springbanks Warehose Tasting... Den var smått magisk. Skall tydligen buteljeras nästa år till 10 års jubileet! Skulle vara kul om man fick tag i en sådan flaska... men risken för det är nog minimal tyvärr. Dom kör bara destilleriet 6 veckor / år, så det görs inga extrema mängder Kilkerran!

Man har ju hört o läst så mycket om 21an o då jag blev erbjuden en var det bara att tacka o ta emot, speciellt när det var en tidigare utgåva, så det ska bli spännande att få prova. Risken e tyvärr bara att man skruvar upp förväntningarna lite väl mycket.
Återkommer med omdöme när jag provat!
Chansen att du skulle få tag på någon av Kilkerrans första fat verkar inte speciellt stor då jag hört att de första 6 faten går till dom som förbeställt.
Tyvärr för min del verkar dom inte lagra nåt speciellt på sherryfat utan det mesta ligger på bourbonfat, men skall bli kul att få prova någon gång

Postad 10 October 2013 - 10:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Man har ju hört o läst så mycket om 21an o då jag blev erbjuden en var det bara att tacka o ta emot, speciellt när det var en tidigare utgåva, så det ska bli spännande att få prova. Risken e tyvärr bara att man skruvar upp förväntningarna lite väl mycket.
Återkommer med omdöme när jag provat!
Chansen att du skulle få tag på någon av Kilkerrans första fat verkar inte speciellt stor då jag hört att de första 6 faten går till dom som förbeställt.
Tyvärr för min del verkar dom inte lagra nåt speciellt på sherryfat utan det mesta ligger på bourbonfat, men skall bli kul att få prova någon gång

Den vi fick smaka var på ett portvinsfat, annars är Springbank ganska bra på att köpa på sig allsköns olika fattyper. Tycker att dom har väldigt bra kontroll på kvalitén också även om de senare 10 åringarna inte varit helt hundra. Deras Longrow experiment har varit allt från fantastiska till mest konstiga. Det släpptes en Kilkerran Sherry Wood ihop med senaste utgåvan. Jag var lite för seg för att hinna köpa den dock... :unsure:

Apropå Longrow, någon som testat nya Longrow Red? Borde kanske dyka upp på SB snart. Glömde fråga om den när jag var där.

Smakade förresten på Glen Deveron igår. Man känner klart sambandet mellan de Macduff jag smakat tidigare om än en väldigt urvattnad sådan. Inte dålig men inte heller någon direkt fullpoängare. Men jäkligt kul att prova! :)

Postad 10 October 2013 - 13:33

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpgalningen sitter fast :wacko:

Bifogad fil(er)

Postad 10 October 2013 - 14:51

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Bortsett från HP'n så ser det ut att vara tunga sherrybomber allihop! :)
HP'n var inte min favorit direkt... fick den i ett blindprov av en kompis och blev helt konfys! Jag kunde inte alls förstå vad det var för någonting, Spännande men inte på ett tillräckligt bra sätt.

Postad 10 October 2013 - 16:34

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Mmmm e man sherrytorsk så e man!
Har provat Dailuaine som var riktigt jäkla bra.
Hade precis provat HP 1997 G&M Reserve for van Wees som slog sig in på min topp 5 lista(skulle kunna tänka mig ett par lådor av!!!)då det började pratas om den på WF så blev nyfiken o då priset var hyfsat så... o det finns ju alltid slattflaskor om den skulla vara kass.

Postad 10 October 2013 - 18:20

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0
kul att se ni håller tråden levande :) ja har bara lyckats komma upp i 40 flaskor i samlingen...tro det va 36 eller nått innan och det är ju ett tag sedan ja skrev här :(

Postad 10 October 2013 - 22:28

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Mmmm e man sherrytorsk så e man!
Har provat Dailuaine som var riktigt jäkla bra.
Hade precis provat HP 1997 G&M Reserve for van Wees som slog sig in på min topp 5 lista(skulle kunna tänka mig ett par lådor av!!!)då det började pratas om den på WF så blev nyfiken o då priset var hyfsat så... o det finns ju alltid slattflaskor om den skulla vara kass.

Hunnit prova Benrinnes ännu?
Jag har också halkat in på sherryspåret... tror att det är ditt fel! ;)

kul att se ni håller tråden levande :) ja har bara lyckats komma upp i 40 flaskor i samlingen...tro det va 36 eller nått innan och det är ju ett tag sedan ja skrev här :(

Jag försöker komma ner i 40 flaskor, men en tripp till Islay förstörde det hela totalt. :)
Välkommen tillbaks förresten!

Postad 11 October 2013 - 15:39

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Hunnit prova Benrinnes ännu?
Jag har också halkat in på sherryspåret... tror att det är ditt fel! ;)

Jag försöker komma ner i 40 flaskor, men en tripp till Islay förstörde det hela totalt. :)
Välkommen tillbaks förresten!

Inte provat den än nej,precis haft inventering av samples då dom runnit in i strid ström det senaste o jag tappat kontroll över vad jag har. Hittade massa godsaker längst in som jag glömt, men skall ta tag i det nu när vinterkylan är i antågande.
Du menar väl tack vare mig ang sherryn!!! :rolleyes:

40 flaskor! fnys! Kan man få för mycket? Det kan ju komma svårare tider o då behöver man all uppmuntran man kan få :wub:

Postad 11 October 2013 - 17:45

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har äntligen luskat ut från vilket destilleri Image of Tain kommer ifrån och det verkar vara en Glenmorangie! Med den färgen,spännande!!!

Postad 15 October 2013 - 08:39

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har äntligen luskat ut från vilket destilleri Image of Tain kommer ifrån och det verkar vara en Glenmorangie! Med den färgen,spännande!!!

Glenmorangie brukar hålla hög kvalitet! Så det bådar gott... jag har iofs inte smakat så mycket Glenmorangie från oberoende buteljerare, om en något!?

Provade min lilla flaska Bunnahabhain Young & Feisty i helgen. Väääldigt ung och rivig! :) Ganska spännande upplevelse, oljig, lite rökig, och väldigt mycket newmake kvar.

Postad 15 October 2013 - 16:06

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

Glenmorangie brukar hålla hög kvalitet! Så det bådar gott... jag har iofs inte smakat så mycket Glenmorangie från oberoende buteljerare, om en något!?

Provade min lilla flaska Bunnahabhain Young & Feisty i helgen. Väääldigt ung och rivig! :) Ganska spännande upplevelse, oljig, lite rökig, och väldigt mycket newmake kvar.

Har provat några Glenmorangie med blandat resultat med Sonnalta PX & Signet som 2 favoriter men aldrig sett den mörka färgen på någon Glenmorangie tidigare o Malts of Scotland brukar släppa väldigt bra whisky så den skall bli väldigt spännande att prova.
Hoppade över SBs småflaskor men skulle varit kul att få veta åldern på den. Vet du?

Postad 15 October 2013 - 16:43

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Sonnaltan är väldigt trevlig, Signet har jag dock inte haft förmånen att prova.

Nä, ingen aning om ålder, men borde nog gå att googla sig till säkert.

Postad 15 October 2013 - 16:45

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
försökt men hittar inget :( Meddelar dig när jag öppnar en Signet ;)

Redigerat av Unregistered0d487954, 15 October 2013 - 16:47.

Postad 16 October 2013 - 12:28

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Hämtade min igår och jag har ju ingen karaktär alls utan öppnade och smakade igår kväll!

Tvålig skulle jag inte vilja kalla den för, är väl kanske osäker på vad som menas med detta.

Typisk Laphroaig skulle jag vilja säga, relativt len. Inte lika rökig eller spännande som min Lahroaig 25 åring, men ett klart lyft framför allt vad gäller rena smaker och som upplevelse i sin helhet jämfört mot den 18-åriga och tur är väl det med tanke på pris.

Jag kan i alla fall klart rekommendera den!

Postad 16 October 2013 - 13:26

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Den 1:a November släpps den årliga julutgåvan ifrån Big Peat.
En av dom bästa på att göra Blended Malt Whisky enl. mig.
Big Peat X-Mas 2013.
Systembolagets artikelnummer: 10087.
Kostnad: 628:-
Ett självklart köp för min del.
Postad bild

Redigerat av TomasL, 16 October 2013 - 13:30.

Postad 16 October 2013 - 13:29

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Själv öppnade jag en stor flaska Talisker Young & Feisty förra helgen. Riktigt trevlig enl. mig men så är jag också mycket svag för ung rökig whisky.

Postad 16 October 2013 - 14:35

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Big Peat ligger på min inköpslista, samma gäller Longrow Red... jag gissar att båda kommer släppas samtidigt. Sen får vi se... kommer nog släppas en hel del roligt nästa månad, så jag får se hur mycket man orkar bära med sig hem. :)

Ung whisky behöver inte alls vara dålig. Jag hade förväntat mig att Laphroaig skulle vara näst intill odrickbar vid unga år, men tack vare att dom använder så färska fat rakt igenom så håller dom riktigt hög standard långt ner i åldrarna!
Ju mer jag dricker Laphroaig så förundras jag hur man lyckats förstöra standard tian så fullkomligt med tanke på vad dom plockar ur faten???

En ung Talisker skulle vara intressant att prova!
Som Roger Melander på BOX säger så vill man ha en perfekt balans mellan destillerikaraktär och fatpåverkan, och en sådan sak kan inte ett specifikt årtal bestämma, det är helt upp till fatet och temperaturväxlingarna i lagren.

Postad 17 October 2013 - 09:30

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0

Big Peat ligger på min inköpslista, samma gäller Longrow Red... jag gissar att båda kommer släppas samtidigt. Sen får vi se... kommer nog släppas en hel del roligt nästa månad, så jag får se hur mycket man orkar bära med sig hem. :)

Ung whisky behöver inte alls vara dålig. Jag hade förväntat mig att Laphroaig skulle vara näst intill odrickbar vid unga år, men tack vare att dom använder så färska fat rakt igenom så håller dom riktigt hög standard långt ner i åldrarna!
Ju mer jag dricker Laphroaig så förundras jag hur man lyckats förstöra standard tian så fullkomligt med tanke på vad dom plockar ur faten???

En ung Talisker skulle vara intressant att prova!
Som Roger Melander på BOX säger så vill man ha en perfekt balans mellan destillerikaraktär och fatpåverkan, och en sådan sak kan inte ett specifikt årtal bestämma, det är helt upp till fatet och temperaturväxlingarna i lagren.

Big Peat är bra!
Första gången jag smakade den så hade dom andra redan börjat, kunde nästan svära på att någon rökt cigarr i rummet!
Så enligt mig så var både lukt och smak rätt rökig och god

Postad 17 October 2013 - 17:08

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Tror att Springbanks senaste Wood Expression kan bli riktigt trevlig.
4 år först på refill ex-bourbon och sedan 5år på Gaja Barolo tunnor.
För er som inte vet vad Gaja Barolo är så är det ett Barolovin ifrån den Italienska producenten Gaja.
Postad bild

Postad 18 October 2013 - 11:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Tror att Springbanks senaste Wood Expression kan bli riktigt trevlig.
4 år först på refill ex-bourbon och sedan 5år på Gaja Barolo tunnor.
För er som inte vet vad Gaja Barolo är så är det ett Barolovin ifrån den Italienska producenten Gaja.

Jag har för mig att det var den vi fick smaka när vi var i lagerhusen... det var iaf. en Springbank som låg i Gaja Barolo-fat!
Blev inte riktigt lika imponerad av den som Longrow Gaja Barolo, men den var mycket trevlig.... Få se när den kommer ut till SB!? Blir två flaskor av den också, minst!

Postad 26 October 2013 - 10:28

TomasL
  • TomasL
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0
Här kan ni nu se vad det släpps för nyheter på Systembolaget den 1/11:
http://www.systembol...desvalues=False

Postad 26 October 2013 - 15:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Hmm... ingen Longrow Red!
Däremot Bowmore Devils Casks... frågan är om man behöver en till sån?!

Postad 26 October 2013 - 15:27

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
minst en :D Den är nästan lika bra som Laimrigen så ett par ska jag försöka få tag på

Redigerat av Unregistered0d487954, 26 October 2013 - 15:30.

Postad 26 October 2013 - 16:06

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Därför fick det bli en Laimrig #2 till matlagningen, så innih.....e bra :wub: :wub:

Postad 26 October 2013 - 17:06

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Nom nom nom... själv har jag beredskap, så jag tänkte knäcka en lättöl till hockeyn.
Det är tillfällen som dessa man önskar att man hade alkoholfri whisky! :)

Postad 26 October 2013 - 17:25

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Första alkoholen på en vecka efter en förkylning som skall följas upp av Springbank 21!!!
Tänk vackra tankar Lucifer :)

Postad 26 October 2013 - 18:55

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Nu har jag provat Springbank 21 och även om det förmodligen är som att svära i kyrkan var det inte min typ av whisky, besvikelsen är stor!
Väldigt mycket medicin o citrus i doften, inte angenäm alls.
Smak: citron , grape , muskot, honung, kraftig fatpåverkan,lite vanilj i bakgrunden( det enda positiva). Påminde en del om Clynelish.Hade förväntat mig mer frukt o ev lite sherrytoner.
Jaja, får glömma o leta upp något trevligare, men den kostade ju bara gratis så det kunde ha varit värre.

Redigerat av Unregistered0d487954, 26 October 2013 - 20:26.

Postad 27 October 2013 - 10:35

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Det kom faktiskt fram lite sherry(fadd) i eftersmaken men gjorde tyvärr inte saken bättre.
Därimot testade jag en Glenlossie 25y sherry butt #2535 Signatory cs 59% som var en mycket trevlig ny whisky, kan rekommenderas.

Postad 27 October 2013 - 17:04

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Detta kom hem från resan. Yamazaki fick vänta.

Bifogad fil(er)

Postad 28 October 2013 - 12:49

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Nu har jag provat Springbank 21 och även om det förmodligen är som att svära i kyrkan var det inte min typ av whisky, besvikelsen är stor!
Väldigt mycket medicin o citrus i doften, inte angenäm alls.
Smak: citron , grape , muskot, honung, kraftig fatpåverkan,lite vanilj i bakgrunden( det enda positiva). Påminde en del om Clynelish.Hade förväntat mig mer frukt o ev lite sherrytoner.
Jaja, får glömma o leta upp något trevligare, men den kostade ju bara gratis så det kunde ha varit värre.

Lät underligt.. äldre Springbank brukar vara helt otroliga fruktbomber... Men även dom har väl sina sämre fat.
Jaja.. men det är ju det som är så kul med whisky. Man kan inte vinna varje gång! :)

Detta kom hem från resan. Yamazaki fick vänta.

Såg inte så dumt ut. Tror det kommer smaka rätt trevligt ändå!
Glenfiddich 18 har jag aldrig provat. Hoppas den håller samma stil som resten av sortimentet och ökar i kvalitet med åren!

Min Glenlivet 18 var då en riktig besvikelse. Verkar rikta sig mot de som köper lyxblends som Johnnie Walker Gold Lable och liknande.

Postad 28 October 2013 - 15:18

RobNB
  • RobNB
  • Beroende

• 1403 inlägg
  • 0
Glenfiddich 15 va rätt fin, desto större förväntningar på 18 åringen. Däremot Glenfiddich 21... Där har jag på något sett kolosala förväntningar och vet ej om jag vågar lägga dom slantarne... eller... :)

Postad 28 October 2013 - 17:11

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Jag skulle nog vilja smaka innan jag lägger ut 1200 pix för en 40% whisky som är färgad och kylfiltrerad. Kan vara bra, men mina samlade erfarenheter gör mig skeptisk. Då beställer jag hellre en Mortlach 21 G&M från England och får nästan en 18 årig Glenfiddich på köpet för nästan samma pris!
Det kallar jag prisvärt! :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.