Postad 01 October 2015 - 21:29
Postad 01 October 2015 - 21:41
Jag blir ju sugen på att köpa en OLED trots att jag egentligen är en projektor-kille..
Det är ju jag med, men haft förmånen att testat oled i hemmiljö. Helt klart den bästa bilden jag sett, synd på storlekarna bara ![]()
Postad 02 October 2015 - 05:23
Ja de måste upp i nånstans runt 85" iaf för att jag ska bli sugen på en oled, men håller med de är grymt fina ![]()
Postad 02 October 2015 - 05:49
Vet inte om det tagits upp men jag är väldigt känslig gör buzzing.. Hur ligger lg oled skärmar till på den fronten?
Intressant fråga. Ju större apparater ju större risk för surr..
Postad 02 October 2015 - 08:25
Är ju en massa temporial dithering o dyl problem på plasma så rent tekniskt är sample and hold avsevärt bättre. Alltid exakt intensitet utan det trixande plasma håller på med.Håller med om artikeln var suverän, dock tvivlar jag på att en display som använder sig av sample and hold ger bättre RÖRELSESKÄRPA än vad en plasma gör. 300 linjers upplösning är 300 linjer, trots att det gäller vid ett visst tidsintervall. Jag personligen ser stor skillnad på rörelseskärpa mellan plasma och oled-skärmen i min Note 4.
Sen att bilder fastnar på vår hjärna är ju lösbart i efterhand (och det är ett mindre problem än plasma-trix), i värsta fall får de väl skicka med active shutter glasögon som blivit över efter 3D döden.
Redigerat av pacman, 02 October 2015 - 08:26.
Postad 04 October 2015 - 07:37
Nu börjar det verkligen gå åt rätt håll med priserna, iaf i USA men borde smitta av sig även hit så småningom...
http://www.oled-info...curved-oled-tvs
Postad 04 October 2015 - 08:22
Tänkte köpa en av dom men rörelse hanteringen fick mig irriterad.
Men bilden var ju helt underbar😍
Störde mig inte på curved heller.
(Köpte en lcd i stället som jag först blev galet missnöjd med men nu börjar jag få till en väldigt bra bild med skönt flyt också.)
Postad 04 October 2015 - 09:15
Var och tittade på 870, 920, 950 och 960 igår.
Tänkte köpa en av dom men rörelse hanteringen fick mig irriterad.
Men bilden var ju helt underbar
Störde mig inte på curved heller.
(Köpte en lcd i stället som jag först blev galet missnöjd med men nu börjar jag få till en väldigt bra bild med skönt flyt också.)
Vilken LCD köpte du istället för oled:n ?
Postad 04 October 2015 - 09:15
http://www.flatpanel...l&id=1443939276
Conclusion LG EG9600 is in many ways the true beginning of the OLED era. It marks the transition from HD to 4K and the first venture into HDR (high dynamic range) and extended color spaces.
Picture quality is reference class with its deep blacks, high brightness, and beautiful accurate colors (after calibration). LG has fixed some of the issues that plagued its HD OLED but motion resolution is still not great and there is black crush. With the camera set to a very long exposure time (10 seconds) we spotted retention (a channel logo) although we never saw it in practice.
webOS 2.0 is one of the fastest and smoothest TV operating systems at the moment but we are still concerned that there are simply too many platforms right now, and eventually consolidation will happen. On the other hand LG has shown willingness to upgrade last year’s models, which sets them apart from other TV makers. And you will of course get HEVC and VP9 support, making it possible to stream 4K content to the TV.
The speakers are better than average and while the motion-enabled Magic Remote is matter of taste, webOS will surely please many users.
EG9600 is in every way superior to our current reference TV and the only thing that prevents us from giving it our Reference Award is that we are - right now - examining Panasonic’s OLED TV. We are sorry to draw out the tension but we think that it is the right decision to wait just a day or two to reach a conclusion. If LG’s EG9600 comes out on top we will obviously update this review, because right now nothing beats EG9600.
+
Reference picture quality
Perfect black
Wide viewing angles
Best HDR picture right now
webOS is simple & functional
-
Banding on darkest tones
Motion resolution can be improved
Curved
Input lag too high
Risk of burn-in
Redigerat av zsh, 04 October 2015 - 09:19.
Postad 04 October 2015 - 11:38
Smått löjlig stor skillnad nu, så KOM IGEN NU SVEDALA!Nu börjar det verkligen gå åt rätt håll med priserna, iaf i USA men borde smitta av sig även hit så småningom...
http://www.oled-info...curved-oled-tvs
Postad 04 October 2015 - 13:36
Nu kommer jag med för mycket inside info;)
Redigerat av Fellow88, 04 October 2015 - 13:37.
Postad 05 October 2015 - 07:07
30 resp 50 papp (för EF950) vill jag minnas var brytpunkten i "vad får OLED kosta"-omröstningen vi hade. Över det var det stendött. Så ja, det är nog bra för LG Nordic om de rättar sig efter minhembios medlemmar nu... ![]()
Riktigt snurr blev det dock först vid 20 resp 30 papp (dvs majoriteten av rösterna hamnade där) men det gissar jag kräver än mer upprampning vid produktion än vad de mäktar med idag.
Postad 05 October 2015 - 15:22
Flatpanels snabbtestar Panasonic CZ950:
http://www.flatpanel...0 _284K OLED_29
Här är slutklämmen för er som inte orkar läsa hela ![]()
We only spent about 4 hours with Panasonic’s CZ950 OLED TV but we had prepared well and managed to run through most of our usual tests and evaluations. There is no doubt here; this is a reference-class TV. The colors are spot-on, black is black, details are great, and the TV can go very bright. We even found that Panasonic has improved motion resolution, so it ticks off all the right boxes.
However, CZ950 does not yet support HDR (will be added later through a firmware update) and for some strange reason Panasonic has decided not to include its current TV operating system, Firefox OS, instead going with last year’s subpar OS. This is not a positive sign for Panasonic’s commitment to Firefox OS. And one can’t really ignore the fact that Panasonic’s TV is almost twice as expensive as LG’s EG960 that uses the same OLED panel. Picture characteristics are large the same. LG also offers a much better operating system with webOS so CZ950 is simply far behind on user experience.
Our mini-review is not complete enough to examine every detail of CZ950 and we cannot guarantee that some issues might not lurk beneath the surface that will only be discovered after prolonged use. We have no doubt that CZ950 offers reference-class picture quality and in several areas it is superior to LG EG960 but since it has no support for HDR and because we only had about 4 hours with the TV we cannot comfortably give it our Reference Award. We need to examine the TV in a controlled environment to reach a conclusion.
Postad 05 October 2015 - 16:56
30 resp 50 papp (för EF950) vill jag minnas var brytpunkten i "vad får OLED kosta"-omröstningen vi hade. Över det var det stendött. Så ja, det är nog bra för LG Nordic om de rättar sig efter minhembios medlemmar nu...
Riktigt snurr blev det dock först vid 20 resp 30 papp (dvs majoriteten av rösterna hamnade där) men det gissar jag kräver än mer upprampning vid produktion än vad de mäktar med idag.
Innan folk är redo att slanta upp dom där pengarna så får dom nog rätta till rörelsehanteringen. Jag kan lägga 20 tusen. Men då vill jag ha en bra TV utan några problem som jag ska sitta och bli irriterad över.
Postad 05 October 2015 - 21:47
(Har sett endel konstigheter i butik men kan inte komma på nån review som tagit upp de problem så i mitt fall kan det lika gärna vara butiksdemo djävulen...)
Redigerat av pacman, 05 October 2015 - 22:05.
Postad 05 October 2015 - 22:09
Alla hade samma problem, pratade med killen som jobbade där och han sa att det är barnsjukdomar..
Tittade lite lätt i menyn men som ni nog märkt här är inte jag vassaste kniven i tv-lådan..
Postad 05 October 2015 - 22:23
3000 rabatt på 910v på Elgiganten (19 990kr).
För två veckor sedan var det 910v < 20k som var köp-trigger för min del, dessvärre har man läst en del kommentarer från Mr S mfl sedan dess. Suck. Plötsligt är det 920v man suktar efter.. Skall man bara bestämma sig för hur mkt fullHD och HDR är värt i form av påslag.. :]
Postad 05 October 2015 - 22:30
Kollade på en 65" 950,ett klipp ur monty pyton med "knasgång" o den karln (john cleese) har där stora rörelseproblem,kan det vara det klippet vissa andra sett ang rörelseproblem ; )
Postad 06 October 2015 - 05:31
Nu har även de platta sänkts i USA, så nu kostar 55EF950 = 2999 dollar och 65EF950 = 4999 dollar
http://www.oled-info...4k-oled-tvs-too
Postad 06 October 2015 - 06:07
Postad 06 October 2015 - 06:27
Ska jag amatörgissa så tror jag hacket beror på att det är en dator som sköter filmen. Vilken butik orkar koppla in en blu-ray för att kolla in bildkvaliteten..?
Postad 06 October 2015 - 06:38
Fick hem min TV-igår. Kan intyga med rörelsehanteringeringen. True Motion gjorde ju CL-fotbollen oerhört underhållande (stängde av allt sånt skit efter 5 min).
Däremot MiraCast och WiDi, vart hittar jag det? Har letat överallt i inställningarna men hittar inte det någonstans. Har någon annan hittat?
Screenshare i huvudmenyn...
Postad 06 October 2015 - 07:17
Ska jag amatörgissa så tror jag hacket beror på att det är en dator som sköter filmen. Vilken butik orkar koppla in en blu-ray för att kolla in bildkvaliteten..?
Eller gör man som min lokala Elgigantenbutik. Man kör ut exempelvis Discovery HD för fina naturbilder. Dock kör man det genom en bildväxel och kopplar in TV-apparaterna via komponent och till råga på allt så omvandlar nämnda växel 50 hz till 60 hz vilket gör att det ser jättefint ut =)
Sitter själv på en Samsungs sista topp-plasma och jag kan inte påstå att 24p eg. ser så roligt ut. Visst inget 3:2 judder men det är allt, ren 24p är inte njutbart och rätt hackigt =) Dock märks det ju helt klart på sport att det saknas lite upplösning i rörelserna på en OLED.
Postad 06 October 2015 - 08:50
Det löser absolut ingenting. Hälla bensin på elden fungerar rätt dåligt som brandsläckare.Men det är väl bara slå på såpopera effekten om man tycker det hackar vid panorering som jag gissar att de klagas på ?
I mitt (mina) fall håller jag det som mest troligt att det är butikens insignal som är problemet. Typ det Hugeman är inne på ovan.
Redigerat av pacman, 06 October 2015 - 08:51.
Postad 06 October 2015 - 09:16
Det här kanske har varit uppe, men ni som kollat på de olika oled:r som finns på demo i affärerna, har någon av tagit med ett eget usb-minne med lämpligt material för att dema maskinerna med?
Borde ju inte vara några problem att bara poppa i en flash och testa lite, om inte annat hitta en trevlig säljer som tillåter en att göra detta.
Själv har jag bara sprungit förbi en oled i somras som hastigast och snackade några min med en säljare, mycket trevlig och teknikintresserad kille faktiskt (Mediamarkt Bäckebol), skulle haft med nått på en sticka den gången och testat, dock en 1080 då.
Postad 06 October 2015 - 09:51
Helst skulle jag vilja ha en "bland Blu-ray" med 50 resp 24 Hz material uppspelat på en spelare jag kan lita på. Först då vågar jag fälla eller hylla...
Men ja, eget USB material är förstås bättre än whatever okänt butiken kör med.
Redigerat av pacman, 06 October 2015 - 09:52.
Postad 06 October 2015 - 10:18
Grejen är den att jag inte litar på vare sig interna tuners eller interna mediaspelare...
Helst skulle jag vilja ha en "bland Blu-ray" med 50 resp 24 Hz material uppspelat på en spelare jag kan lita på. Först då vågar jag fälla eller hylla...
Men ja, eget USB material är förstås bättre än whatever okänt butiken kör med.
Nee interna mediaspelare från usb är inte alls att lita på. Det misstaget gjorde jag när jag var ute och letade plasma för några år sedan. Såg skit ut på Samsung-plasman med mina demo-klipp och efter efterforskning visade det sig att Samsung-plasmorna inte kan spela upp 24p från USB eller interna appar då man inte kan aktivera Cinema Smooth (då visste jag inte att CS var ett krav för 24p) annat än på källor från HDMI (hur kan man göra en sådan korkad grej
). Så det jag fick se var en massa 3:2-judder.
Nee vill du verkligen dema så är en egen BD-skiva med olika scener på. Man hade nog behövt en bd-spelare också då man inte kan lita på att det finns en sådan inkopplad och att den rätt inställd utan en massa trams som finns på många spelare idag.
Postad 06 October 2015 - 10:27
Redigerat av Fellow88, 06 October 2015 - 10:27.
Postad 06 October 2015 - 11:09
20151003_101036.jpg 111.32K
3 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistered8517a803, 06 October 2015 - 11:10.
Postad 06 October 2015 - 11:25
en hdmi-sticka med xbmc(kodi) som kör en BD playlist? (rippat då, men kan ju vara 1:1 om den orkar det) måste väl vara det ultimata för att testa i butik om man vill slippa bära med sig sin Oppo ![]()
Redigerat av SKIBBE, 06 October 2015 - 11:25.
Postad 06 October 2015 - 12:50
Vilka rörelseproblem?
(Har sett endel konstigheter i butik men kan inte komma på nån review som tagit upp de problem så i mitt fall kan det lika gärna vara butiksdemo djävulen...)
Rörelsehanteringen som alla verkar klagar på.
Postad 06 October 2015 - 13:14
en hdmi-sticka med xbmc(kodi) som kör en BD playlist? (rippat då, men kan ju vara 1:1 om den orkar det) måste väl vara det ultimata för att testa i butik om man vill slippa bära med sig sin Oppo
Tänkte på samma idé också, tar ju bara lite mer plats än ett usb-minne, men kvalitén borde bli så bra den kan, speciellt om man kan spotta ut UHD då. Alla har dock ett usb-minne, men inte hdmi-sticka (har ingen själv).
Postad 06 October 2015 - 15:04
Såg nu dock att Flatpanels pratar om stutter-tendens i ljusa scener och det känner jag igen. Men då så pass tydligt att fler som testat under kontrollerade former borde sparkat rakt ut varför jag inte riktigt tror på min egna observation så att säga...
Postad 06 October 2015 - 18:43
Är väl inte bara jag som följer AVS forum "LG55EF9500 & LG65EF9500 Oled owners tread"
Jag skall köpa en 65EF950V när den kommit ner lite i pris här i Finland.
I usa får man ju 65" för 4250usd just nu...
Tyvärr verkar det va ett panel lotteri om man har turen att få en bra panel utan "yellow band" på höger sida av bildytan.Eller lider av "Vignette"
Postad 06 October 2015 - 19:11
Ugh va förbannad man hade varit om man köpet tv'n för 70k och får en panel med sådana problem :s
Det är helt otroligt vad som kan gå igenom QC och tyckas vara acceptabelt.
Postad 06 October 2015 - 19:34
Ugh va förbannad man hade varit om man köpet tv'n för 70k och får en panel med sådana problem :s
Det är helt otroligt vad som kan gå igenom QC och tyckas vara acceptabelt.
Jo..finns flertal personer som bytt ut sitt exemplar upp till 4 gånger...förhoppningsvis får LG ordning på problemen & att det snart bara levereras apparater utan dom problem..
Postad 07 October 2015 - 14:25
Klabbe: Alla? Många verkar ha en hang-up på rörelseupplösning (siffror svider nog mer än den praktiska betydelsen, se artikeln som postades nyligen) och interpolerings-artefakter (och? att tillföra interpolering är en artefakt i sig som ändå ska undvikas) men det sägs inte så mycket om rörelsehanteringen i sig.
Såg nu dock att Flatpanels pratar om stutter-tendens i ljusa scener och det känner jag igen. Men då så pass tydligt att fler som testat under kontrollerade former borde sparkat rakt ut varför jag inte riktigt tror på min egna observation så att säga...
Jag reagerade bara på att många verkade missnöjda och tyckte att det verkade dåligt att TV,n är så extremt känslig. Det känns ändå som att de flesta vanliga konsumenter kommer få leva med långt ifrån bra bild då väldigt få är inställningskunniga och hela tiden kan mata med optimalt material.
Postad 07 October 2015 - 15:38
Var äntligen och kollade på lite OLED på MediaMarkt. Första reaktionen: overkligt bra färger! Det var dock på en dyr 2015 UHD modell. Kollade den lite mer humant prissatta 870v vilket är en 2014 års modell. Det första jag ser är judder!
Går runt och jämför med de nyare modellerna, och sedan tillbaka och pillar på inställningarna för rörelsehantering och kan plötsligt inte se några problem längre! Inte den bästa filmen för att kolla rörelseproblem förstås.
Sedan står det ju också i artikeln som länkades tidigare att man vänjer sig vid även allvarliga fel med hantering av rörelser. Så jag känner att jag kanske faktiskt kan förbise de problemen. Vår plasma är inte direkt judder-fri den heller, speciellt med tanke på att jag explicit köpte en billigare som saknade soap-opera funktionerna!
Jag hade dock missat att det handlade om ljusa scener! OLED-slingorna är ju såklart ofta överdrivet mörka...
Postad 07 October 2015 - 18:58
Var äntligen och kollade på lite OLED på MediaMarkt. Första reaktionen: overkligt bra färger! Det var dock på en dyr 2015 UHD modell. Kollade den lite mer humant prissatta 870v vilket är en 2014 års modell. Det första jag ser är judder!
Går runt och jämför med de nyare modellerna, och sedan tillbaka och pillar på inställningarna för rörelsehantering och kan plötsligt inte se några problem längre! Inte den bästa filmen för att kolla rörelseproblem förstås.
Sedan står det ju också i artikeln som länkades tidigare att man vänjer sig vid även allvarliga fel med hantering av rörelser. Så jag känner att jag kanske faktiskt kan förbise de problemen. Vår plasma är inte direkt judder-fri den heller, speciellt med tanke på att jag explicit köpte en billigare som saknade soap-opera funktionerna!
Jag hade dock missat att det handlade om ljusa scener! OLED-slingorna är ju såklart ofta överdrivet mörka...
870v är faktiskt till och med en 2013 års modell
Postad 07 October 2015 - 21:04
Eller med andra ord, ni som äger en eg920, hur upplever ni bildkvaliteten (skärpan) jämfört med en en skärm som är native 1080p?
Postad 07 October 2015 - 21:09
870v är faktiskt till och med en 2013 års modell
Och ändå så dyr, imponerande! ![]()
Postad 08 October 2015 - 08:06
Såg att LG börjat köra reklam för OLED på TV nu, kanske gammalt men jag såg det först de senaste dagarna ![]()
Och ändå så dyr, imponerande!
Med tanke på att OLED är så pass nytt så tror jag att det absolut är vettigt att köpa de senaste modellerna, det går fort med utvecklingen i början. Självklart är det en prisfråga dock men en 2013 modell skulle i alla fall jag hålla mig ifrån.
Postad 08 October 2015 - 08:20
Såg att LG börjat köra reklam för OLED på TV nu, kanske gammalt men jag såg det först de senaste dagarna
Med tanke på att OLED är så pass nytt så tror jag att det absolut är vettigt att köpa de senaste modellerna, det går fort med utvecklingen i början. Självklart är det en prisfråga dock men en 2013 modell skulle i alla fall jag hålla mig ifrån.
Låter vettigt, ska vara en extrem prisskillnad för att jag ska välja en äldre modell. Som sagt, det är ovanligt att saker går bakåt i utvecklingen.
Redigerat av sandos, 08 October 2015 - 08:20.
Postad 08 October 2015 - 09:30
Jag reagerade bara på att många verkade missnöjda och tyckte att det verkade dåligt att TV,n är så extremt känslig. Det känns ändå som att de flesta vanliga konsumenter kommer få leva med långt ifrån bra bild då väldigt få är inställningskunniga och hela tiden kan mata med optimalt material.
Inget av detta behöver nödvändigtvis vara LG OLED specifikt och frågan är snarare om man kan göra nått åt de eventuella problemen.
Att folk inte hanterar tv:n rätt är lixom inget problem, bara för dem att lära sig. Mao, antingen lägger man sig ner och gnäller eller så försöker man göra nått åt det (utifall det går). Själv förespråkar jag det sistnämnda. Det är ju det forumet, till stor del, är till för...
Postad 08 October 2015 - 14:45
På tal om 870 modellen så såldes/säljs den på butikskedjan POWER i Danmark som öppningserbjudande för 9999 DKK. Det blir väl i runda slängar 12500 SEK.
Vet ej om det fortfarande gäller men annonsen ligger iaf kvar på deras hemsida. På sidan 6; http://nozebra.ipape.../POWER/Current/
Postad 08 October 2015 - 19:31
Det hade ju varit ett köp direkt!
Tyvärr verkar det inte gälla längre. På hemsidan säljs den för 19.999 DK.
Redigerat av ante_nordin, 08 October 2015 - 19:32.
Postad 08 October 2015 - 21:14
För övrigt helt sjuks erbjudanden i det bladet. Nu vet jag inte hur danska kronan står mot svenska men
Postad 08 October 2015 - 22:19
Se sidan 32 längst ner i länken ovan. Slutsåld markeras med
UDSOLGT på sidan 6.
Som sagts ca 12500 SEK, men se upp för de vill ha 999 DKK
extra för en onödig kalibrering.
Från flatpanels.dk
Rasmus Larsen
3 dage siden
Det ser også ud til at en del af Power's tilbud stadig er til at få fat i, inklusiv den flade OLED-skærm.
0 Svar
−
Rasmus Nerrand Rasmus Larsen
3 dage siden
Der var masser igår (både LG'en til 9999 og Samsung 55" 8 serie 4K til 8888), men de er snedige (de har kun Kalibrerede modeller tilbage, som koster 999 kr ekstra), man skal bare holde fast i at man ikke vil betale for kalibrering, så slipper man (gjorde jeg efter 2 mindre diskussioner og salgstaler
2 Svar
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
9
LG OLED55B6V / 65B6V
16 bilder
85 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?