Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Postad 17 May 2014 - 21:09
Postad 17 May 2014 - 21:55
RAW
Senior Shackster
Al
Since: Feb 2007
Surrey BC Canada

Re: Four LMS-R 15 & Two Ultimax 15 sealed --Sweden--
Quote:
EndersShadow wrote:
Eh... try this one instead
.. Plays to 1hz hehehe OK
QUOTE=RAW;750050]A few things if you have never listened to the rotary do so.Next you need a BIG with large caps BIG BOX.When I listened to it at RMAF with Gary Dodd it was shocking to say the least.Sitting in the one hotel room at the Marriott the box was the room next door.Yup the door way was were the woofer was mounted.So the room next to the demo room was the BOX.
Well they played down scale to I believe 5hz.. The walls were flexing, yes walls flexing. Was so cool with out and THUMP to follow...Then everyone left the demo room, Gary Dodd and I went down to our demo room in the elevator and Gary turned WHITE.... I asked what was wrong and he could not answer me.. Then finally Gary said his vales in his pacemaker were fluttering during the demo and he just followed me to the elevator..... So be careful what you wish for.
Redigerat av MattiasBGD, 17 May 2014 - 22:01.
Postad 17 May 2014 - 22:02
http://www.avsforum....mate-bass/0_100
Postad 17 May 2014 - 22:09
Postad 17 May 2014 - 22:24
Postad 17 May 2014 - 22:46
Nej lilla Zartok du fick mig inte ens avstängd utan jag inaktiverade mitt konto av egen maskin när man får semester där i från så är man avständ på ca 1 mån .Och jag aktiverade mitt konto själv om du vil så kan du få se vad pm säger och det är något annat i mot vad du säger.Jag tycker att det är lugnare här än på det andra forumet vart jag råkade få honom avstängd
Skämt åsido, jag håller med om att det är lite trist, för dussin verkar vara enormt kunnig inom det mesta med ljud. Betydligt mer kunnig än den absoluta majoriteten av oss, det är ju bara att erkänna
Det var du som var tillfrågad inte han.om du läst vad jonas skrivit så skulle du ha sett att det är hans eget system han talar om. våra system blev klara ungefär samtidigt och vi har samma diskant. han använder en 12" pappkon med 97db känslighet. jag använder dubbla 8" pappkon med 95db känslighet. båda systemen har satsat på hög känslighet, men jonas lådor är slutna medans mina har en port nertill på 4". så jag förstår inte vad han gör bort sig med, han pratar ju om sitt eget system.
jag ska vara brutalt ärlig och säga att jag inte har en jädrans aning om något av det du frågar efter. jag har fått mätningar på ohm och frekvens, men jag har faktiskt noll koll på något annat. däremot så ska jag faktiskt fråga om det eftersom det ändå är lite spännande att känna till något om sina högtalare. jag vet faktiskt inte ens vart dom delas, men jag *tror* att det är på mellan 1800 och 2000 någonstans.
Postad 17 May 2014 - 23:02
Senaste gången var det i Zartoks byggtråd om jag inte minns fel...
Postad 17 May 2014 - 23:15
Men ja, tvett har minnet helt korrekt. Jag fick nämligen ett gratulations-pm från en av moderatorerna där dom skrev att jag skulle njuta av segern, så det var nog ingen semester misstänker jag
Det där systemet med 8 ultror har varit på tapeten någon gång tidigare. Har för mig att bagarn berättat om flertalet nackdelar med att ha dom i portad låda. Bland annat att det är värt mer att kunna spela 130db i 5hz än det är att kunna spela 150db i 40hz
Redigerat av Zartok, 17 May 2014 - 23:18.
Postad 17 May 2014 - 23:21
Beroende på hur lågt han har avstämt dom så kanske han tycker det är roligare med dom nya lådorna ändå
edit: hittade infon 14.7Hz.
Redigerat av MattiasBGD, 17 May 2014 - 23:24.
Postad 18 May 2014 - 00:15
Det vill ni inte.
I den här tråden är vi snälla och glada. Lägg ner.
Postad 18 May 2014 - 06:30
Postad 18 May 2014 - 07:08
jag har fått semester 2 gånge där i från och det finns dom som kan mycket mera som också har fått semesterkalle12dussin, du har fått semester från faktiskt.se upprepade gånger pga att du är så otroligt otrevlig.
Senaste gången var det i Zartoks byggtråd om jag inte minns fel...
Sen skiter jag i om jag är otrevlig på ett forum där är man anonym eller hur ser man hur du skriver så kan man börja att undra om det står rätt till där eller kan du inte ens skriva på svenska i bland för att utrycka dig ordentligt .
Men du är lika stor besservisser som jag så undvik mig hedan efter
För dom flesta på ett forum vill ha det mesta serverat på en räkmacka och skulle man råka ge kritik så är man otrevlig nä gulle dutt skall det bara vara tydligen.
Postad 18 May 2014 - 07:44
Lägg ner dina planer på att dra igång tjafset nu Micke, det där är inte ok!!
![]()
Va?
Postad 18 May 2014 - 07:46
Lägg ner det där jävla fåniga tjafset i den här tråden. Annars kommer jag leta upp er allihop som tjafsar och lägga er över mitt knä och smiska er.
Det vill ni inte.
I den här tråden är vi snälla och glada. Lägg ner.
Lägg ner dina planer på att dra igång tjafset nu Micke, det där är inte ok!!
![]()
Postad 18 May 2014 - 07:51
jag har fått semester 2 gånge där i från och det finns dom som kan mycket mera som också har fått semester
Sen skiter jag i om jag är otrevlig på ett forum där är man anonym eller hur ser man hur du skriver så kan man börja att undra om det står rätt till där eller kan du inte ens skriva på svenska i bland för att utrycka dig ordentligt .
Men du är lika stor besservisser som jag så undvik mig hedan efter
För dom flesta på ett forum vill ha det mesta serverat på en räkmacka och skulle man råka ge kritik så är man otrevlig nä gulle dutt skall det bara vara tydligen.
Jag måste citera dig så detta inlägget inte försvinner, humor på hög nivå
Boom förklarar för andra att dom har dåliga språkkunskaper
Postad 18 May 2014 - 08:01
Här har det utövats många BASövningar iaf.
BASövningar gör verkligen susen!
Postad 18 May 2014 - 09:24
Fy fan, vet ni vas jag drömde i natt? Jag drömde om att jag byggde fler subbar. Genialiska jag kom nämligen på att jag kunde ha åtta subbar riktade framåt med nuvarande möblering. Då jeflar!
Postad 18 May 2014 - 09:55
Jag är faktiskt seriöst intresserad av att bygga fler subbar eftersom jag tyckte det var roligt. Men jag är inte så vansinnig att jag börjar med fler subbar för den skullen. Tror jag. Det känns förj*vla onödogt att spendera 20.000 kr på att packa rummet ännu fullare. Problemet kommer sen när jag ska flytta. Det blir så vansinnigt mycket som ska bäras på och såna saker, det skulle vara vansinnigt opraktiskt. Ja, om än väldigt roligt att göra såklart.
Det skulle iofs ge en ratio på över en liter flyttad luft per kubikmeter i rummet *asg*
Redigerat av Zartok, 18 May 2014 - 09:56.
Postad 18 May 2014 - 13:27
Hade jag inte haft 64:or hade jag köpt dom här direkt bara för att dom är så jäkla snygga!
http://hifimagasinet...annonsID=111020
Man undrar ju direkt vad herrn ska byta till?
Ja de där är nog de snyggaste i32s jag sett, får nog kika lite vad plånboken tycker att jag ska göra
Postad 18 May 2014 - 16:58
http://www.ebay.com/...=item53ffa13871
http://www.ebay.com/...114428574&rt=nc
Redigerat av Evil Homer, 18 May 2014 - 17:00.
Postad 18 May 2014 - 17:03
Oj, först lägger du bud på mina och se suktar du efter dessa.Ja de där är nog de snyggaste i32s jag sett, får nog kika lite vad plånboken tycker att jag ska göra
Verkar som det blir nya högtalare snart
Är dina toppar byggda efter någon "erkänd" ritning eller mest på höft?om du läst vad jonas skrivit så skulle du ha sett att det är hans eget system han talar om. våra system blev klara ungefär samtidigt och vi har samma diskant. han använder en 12" pappkon med 97db känslighet. jag använder dubbla 8" pappkon med 95db känslighet. båda systemen har satsat på hög känslighet, men jonas lådor är slutna medans mina har en port nertill på 4". så jag förstår inte vad han gör bort sig med, han pratar ju om sitt eget system.
Postad 18 May 2014 - 17:25
Nej, en sak till. Enl mätningarna är dom avstämda rätt lågt ner i registret. Dom spelar på ner till låga 40-talet hz faktiskt.
Redigerat av Zartok, 18 May 2014 - 17:29.
Postad 19 May 2014 - 04:07
Du tror stenhårt på dom där fortfarande alltså? Trots hur det lät på mässan. Inte fan spelade det någon musik eller var något magiskt släpp där inte.Vem tar dom
http://www.ebay.com/...=item53ffa13871
http://www.ebay.com/...114428574&rt=nc
Men skygglapparna sitter fint annars?
Postad 19 May 2014 - 07:24
Jo dom och Seos och liknande är fortfarande intressant, stora element skapligt "små" och kan spela på ordentligt.
Redigerat av Evil Homer, 19 May 2014 - 07:40.
Postad 19 May 2014 - 08:00
Jag är mest fascinerad över din övertygelse om att dom ska låta så jävla bra dom där JBL, trots att du aldrig hört dom.
Det vi var överens om med systemet på mässan var väl att det var bra tryck i midbasen. Men det är ju rätt lätt att åstadkomma om man boostar midbasen och struntar i allt under 35Hz.
Postad 19 May 2014 - 08:07
Kan man åtminstone få höra att någon mod har uppmärksammat problemet?
Postad 19 May 2014 - 08:15
Tycker man ser mer och mer byggen åt detta hållet här "hemma" tyvärr så är det umeå eller skåne där liknande prylar körs
Njea, det var slam/smask i övre basen,tror inte på en boost då brukar det lätt tjocka till sig och låta lite knas och det tycker jag inte att det gjorde.
Redigerat av Evil Homer, 19 May 2014 - 08:16.
Postad 19 May 2014 - 08:38
Men du, vad tror du "slam och smask" beror på då?
Redigerat av Unregisterede93ec5d9, 19 May 2014 - 08:41.
Postad 19 May 2014 - 08:52
Jo jag säger ju det, metal och bio så är didäringa burkarna roliga
Men bio/hårdrocksburkar bör man ju kunna få ihop för vettigare pengar kan jag tycka
Postad 19 May 2014 - 09:10
Postad 19 May 2014 - 09:17
Postad 19 May 2014 - 09:25
Tänkte inte på diskanten i just dom jbl-burkarna. Den var det ju ingen av oss som gillade. Tänkte mest generellt. Verkar vara populärt att ha sån diskant som mer eller mindre enbart funkar till akustisk musik.Nej nej det där var ju ingen diskant som någon av oss gillade, misstänker dock att det kunde låtit trevligare på lägre volume, det var ju en rätt stor lokal som dom spelade i.
Postad 19 May 2014 - 10:16
Lådan är som du sa separerad kavitet för diskant och bas för att inte tryck från basen skall leta sig in till diskantmembranet, även diskanten är sluten baktill, men nu än bättre.
Det finns 5 stag inuti lådan och 6st viskoelastiskt limmade plattor som ökar dämpningen av vibrationer i väggarna. Fram och baksida av högtalaren är gjorda i en betydligt hårdare variant av mdf än vanlig.
Filtret är symmetriskt med delning vid 2khz. Tuningen har en lätt försänkt bbc dip för att göra det njutningsbart att lyssna på hög volym.
diskantnivå går att justera ingrepp i högtalarna. Det finns även en färdig mod för stigande ökad respons över 5khz
Postad 19 May 2014 - 11:46
Postar om ungefär 2min...
Postad 19 May 2014 - 12:36
är det en ölburk som gör eldklotet måntro? =)
Postad 19 May 2014 - 16:32
Postad 19 May 2014 - 22:03
Hittade dock en annan rolig, tryck på "cc" och engelsk översättning på klippet
Postad 20 May 2014 - 09:02
Oj, först lägger du bud på mina och se suktar du efter dessa.
Verkar som det blir nya högtalare snart
Nja bud och bud, jag frågade om du ville ha ett par mattsvarta i28 istället, Daniel bjöd ju därmeot
Får se hur det blir, men det är andra saker som lockar nu också.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
503 bilder

4 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?