Man får nog zooma in lite för att se sony pluttarna.
IMG_20140713_180413.jpg 2.16MB
15 Antal nerladdningar
Redigerat av robert293, 14 July 2014 - 11:45.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.
Startad av
Bakerman
, Mar 24 2010 22:28
35062 svar till detta ämne
Postad 13 July 2014 - 20:43
Jag har sålt mina qln frontar idag och i väntan på att köpa nya så kör jag med dessa så länge
Man får nog zooma in lite för att se sony pluttarna.
IMG_20140713_180413.jpg 2.16MB
15 Antal nerladdningar
Redigerat av robert293, 14 July 2014 - 11:45. Postad 13 July 2014 - 21:12 Lite sådär känner jag mig på bussen Postad 14 July 2014 - 10:21
Vad kör folk med för "fötter" till sina moduler? SD-kuddar som ni limmar fast?
Funderar på att köra med följande: http://www.clasohlso...-bricka/21-2684 Postad 14 July 2014 - 10:27
Jag köper alltid dom viktanpassade SD-kuddarna. Dom är ju inte speciellt dyra och gör jobbet bra.
Postad 14 July 2014 - 10:35
Skulle det påverka ljudet om man fräste ut hål i botten av baslådan som skulle passa sd kuddarna så att de bara sticker ut halvvägs eller så?
Postad 14 July 2014 - 10:48
Jag kör med liknande såna fötter. Har ungefär 200 kilo baslåda på. Hänger nog lite på vad det är för baslådor, och vad det är för golv. Postad 14 July 2014 - 10:48 Inte ett dugg jag föredrar att göra så. Dock bör man följa deras rekommendation att väga in var tyngdpunkten ligger i lådan för bästa resultat. Dom är ju oftast framtunga Redigerat av MattiasBGD, 14 July 2014 - 10:50. Postad 14 July 2014 - 10:50
Nej. Så är det på många av Inos högtalare.
Det är därför man kör tre fram och två bak. Postad 14 July 2014 - 10:54
Kan man väl om det stämmer bra med vikt och funktion.
Postad 14 July 2014 - 11:36
Det var jag, men 5år med samma talare=Abstinens efter nytt. Qln artec hade ju lite mer fokus i basområdet så det kändes rätt onödigt iom modulerna här hemma. Är lite sugen på 10-15" coaxialer typ tannoy eller liknande som fokuserar på de övre frekvenserna.
193L Postad 14 July 2014 - 11:42
Varför? Om de skall vara lättgungade med ett finger, så behöver du rätt elasticitet på dem. Nu väger bara mina frontar lite över hälften, men det är spektakulärt hur lätt man kan röra dem med ett lillfinger - och ändå står de helt still när man spelar musik (mätt med accelerometer i telefonen) - men en knuff med fingern har ju en frekvens under fötternas resonans, så det är ju precis som det bör. Postad 14 July 2014 - 11:42
Ja de ser rätt löjliga ut ibland i dessa lådor men skenet bedrar.
2013-04-27_21-19-26_273.jpg 1.6MB
0 Antal nerladdningar
Postad 14 July 2014 - 12:36
Självklart hade jag köpt sonicdesign fötter även om jag hade bakermanlådor men jag var lite skämtsam för jag tror inte Bakerman bryr sig om den detaljen. Redigerat av MattiasBGD, 14 July 2014 - 12:36. Postad 14 July 2014 - 12:52
Var hittade du dina fötter? Tänkte om det fanns något smidigt ställe där man kan beställa hem dem Postad 14 July 2014 - 13:18
De har dock bara SD fötter? Jag vill gärna ha några andra som man kan skruva fast. Postad 14 July 2014 - 13:37
Jag har kört med dubbelhäftande tejp och SD med gott resultat. Men jo, en bottnad eller för lågt belastad SD-kudde är bättre än stämgafflar... (inte för att vi ska gå in på det här och nu)
Men angående viktanpassning, ska försöka förklara hur materialet fungerar. En SD-kudde är som en lång fjäder med lågt fjäderkonstant (och låg dämpling), ingen energi ska dämpas bort, lådan ska vara så frihängande som möjligt. En svag och lång fjäder är dock väldigt otympligt, så det fina med SD-fötter är att de i "obelastat" tillstånd redan är förspända. Kraften för att deformera dem är inte linjär från noll, F=kX utan mer F=k(X+C). Vid belastning är det då viktigt att den pålagda högtalaren är tung nog att tynga ner förbi förspänningen i materialet, men inte så tung att den bottnar kudden. Det finns nog någon som kan förklara det bättre än så. Postad 14 July 2014 - 13:52
Kanske inte bättre men definitivt simplare Postad 14 July 2014 - 14:14
Alla material har ju olika densitet och förmåga att bära upp saker utan att bli helt platta och stenhårda. Tänk för lite pumpat cykeldäck eller för mycket pumpat inget utav dom hantera gupp och vibrationer på ett bra sätt.
Eller så kan man titta på lite större grejer att dämpa hela hus, eller jättestora reservkraftsmotorer. Ventilationtionsaggregat m.m. http://www.bullerbek...onsfoetter.aspx Postad 14 July 2014 - 16:30
Du läste inte inte det jag skrev märker jag. Postad 14 July 2014 - 16:47
Du har så fullkomligt rätt i det.
Jag köpte SD-dojor till mina frontar. Helt i onödan, men IÖ tog med en påse när jag var uppe hos Komorok. Dom limmade jag fast med silikon. Funkar utmärkt. Postad 14 July 2014 - 18:10
Men till modulerna körde du med andra fötter, eller har jag förstått fel? Var införskaffade du dem isåfall? Postad 14 July 2014 - 19:00
Till baslådorna köpte jag ett gäng gummibussningar på Tradera. Vete fan vad dom var tänkta till egentligen.
Postad 14 July 2014 - 20:00 Snabbheten på korten Postad 14 July 2014 - 20:05
Enbart det? I min platta som det är microSD funkar alltså vilket som? Fast jag kanske inte kan nyttja det fullt ut?
Postad 14 July 2014 - 20:10 Du kan använda vilket kort av dom som du nämnde i din platta det beror helt på hur många meg i sek du vill flytta ju snabbare microSD du har desto fortare går det. Postad 14 July 2014 - 20:11
Du kan jämföra hastighetsklasser för varje standard på korten dom klassningarna heter - Class 1-12 typ och högre är bättre. Jämför korten på prisjakt så ser du skillnad på läs/skrivhastighet.
Det är nog sällan det är ett bekymmer... när jag köpte min nya digitalkamera så vet jag att dom rekommenderade ett lite bättre minneskort ifall jag fick problem med att filmad video blev ryckig. Redigerat av MattiasBGD, 14 July 2014 - 20:13. Postad 14 July 2014 - 20:14 http://www.sonicdesign.se/sdfot.html Postad 14 July 2014 - 20:24
Nej, den sidan beskriver varken den låga fjäderkonstanten eller förspänningen.
Men en sak man kan tillägga, i SD-kuddar sitter hela fjädern i materialet, inte i innestängd gas, då det är öppna porer. De sjunker alltså inte ihop med tiden som liggunderlag etc kan göra. Postad 14 July 2014 - 20:40 Inställning-lagring Postad 14 July 2014 - 20:52
Tack så jättemycket för dina fina färilafotsposter, det var mycket mer detaljerat än jag kände till sedan tidigare och MYCKET intressant! Postad 14 July 2014 - 21:08
Jag kan ju ha helt fel med, försöker hitta inlägget där Svante med fler diskuterar det. paa skulle nog hittat... Postad 14 July 2014 - 21:35
Jag laddade hem lite skit på prov. Minnet blev fullt direkt. Jag tog bort det i bittorrent, men det verkar finnas kvar ändå. Finns det typ en papperskorg som det gör i Windows...? Sen undrar jag om man kan ta bort den där förbannade stavningskontrollen? Postad 14 July 2014 - 21:42
Jag har hittat mapparna, men det går ju fan inte att ta bort dom??
Det finn ju ingen jävla raderaknapp!? O sen den där JÄVLA stavningskontrollen!! Postad 14 July 2014 - 22:48
Konstigt, jag har vikt anpassade SD kuddisar för mina basar men likt jävligt vibrerar hela kåken när man spelar
Förstår varför bakerman skiter fullständigt i vilket märke det är....huvudsaken är ju att det är lite gummi emellan Trodde faktiskt fler här inne var lite mer nyfikna på mina nya frontar Redigerat av robert293, 14 July 2014 - 22:54. Postad 14 July 2014 - 22:57
Fan.. Jag glömde att fira. Den 1:a juli var det tio år sen jag tillträdde min kåk.
Det kunde jag ju ha firat med en extra wirre.. Postad 14 July 2014 - 23:11
Jag vet ju redan vad du lurar på för frontar Postad 14 July 2014 - 23:13
Men varför köper folk SD kuddisar överhuvudtaget? Det finns ju liknande för typ 30 spänn i närmaste järnhandel. Man får 100 stycken för 30 spänn på Biltema. Priserna på SD:s fötter kostar ju anus mycket
Postad 14 July 2014 - 23:21
Vad i? Men det har du ju inte sagt
Redigerat av Unregistered2294, 14 July 2014 - 23:23. Postad 14 July 2014 - 23:54
Hifi_Perrra, du visar med ovanstående inlägg att du inte alls förstår funktionen. Jag beskrev den en bit upp, lycka till att återskapa den med gummi eller bark i en användbar form.
0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |