Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Den OHYGGLIGT stora tråden om bas och annat härligt.

35062 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#28901

Postad 13 July 2014 - 20:43

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4533 inlägg
  • 0
Jag har sålt mina qln frontar idag och i väntan på att köpa nya så kör jag med dessa så länge :D
Man får nog zooma in lite för att se sony pluttarna.

Bifogad fil  IMG_20140713_180413.jpg   2.16MB   15 Antal nerladdningar

Redigerat av robert293, 14 July 2014 - 11:45.


#28902

Postad 13 July 2014 - 21:01

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0
Vad blir det för nytt? Varför sålde du dem? Trodde du var toknöjd

#28903

Postad 13 July 2014 - 21:12

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Jag har sålt mina qln frontar idag och i väntan på att köpa nya så kör jag med dessa så länge :D

Bifogad fil  IMG_20140713_180413.jpg   2.16MB   15 Antal nerladdningar

Lite sådär känner jag mig på bussen

#28904

Postad 14 July 2014 - 08:43

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0
Bra ratio på stereon.

#28905

Postad 14 July 2014 - 08:49

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0
Vad fjösigt elementet ser ut i lådan från den vinkeln :)

#28906

Postad 14 July 2014 - 09:13

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18233 inlägg
  • 0
Elementet är 12". Lådan däremot, den är... 190 tror jag :D

#28907

Postad 14 July 2014 - 10:21

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0
Vad kör folk med för "fötter" till sina moduler? SD-kuddar som ni limmar fast?
Funderar på att köra med följande:
http://www.clasohlso...-bricka/21-2684

#28908

Postad 14 July 2014 - 10:27

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 1
Jag köper alltid dom viktanpassade SD-kuddarna. Dom är ju inte speciellt dyra och gör jobbet bra.

#28909

Postad 14 July 2014 - 10:35

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3637 inlägg
  • 0
Skulle det påverka ljudet om man fräste ut hål i botten av baslådan som skulle passa sd kuddarna så att de bara sticker ut halvvägs eller så?

#28910

Postad 14 July 2014 - 10:48

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Vad kör folk med för "fötter" till sina moduler? SD-kuddar som ni limmar fast?
Funderar på att köra med följande:
http://www.clasohlso...-bricka/21-2684


Jag kör med liknande såna fötter. Har ungefär 200 kilo baslåda på. Hänger nog lite på vad det är för baslådor, och vad det är för golv. :)

#28911

Postad 14 July 2014 - 10:48

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

Skulle det påverka ljudet om man fräste ut hål i botten av baslådan som skulle passa sd kuddarna så att de bara sticker ut halvvägs eller så?

Inte ett dugg jag föredrar att göra så. Dock bör man följa deras rekommendation att väga in var tyngdpunkten ligger i lådan för bästa resultat. Dom är ju oftast framtunga ;)

Redigerat av MattiasBGD, 14 July 2014 - 10:50.


#28912

Postad 14 July 2014 - 10:50

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Skulle det påverka ljudet om man fräste ut hål i botten av baslådan som skulle passa sd kuddarna så att de bara sticker ut halvvägs eller så?


Nej. Så är det på många av Inos högtalare. :)

Inte ett dugg jag föredrar att göra så. Dock bör man följa deras rekommendation att väga in var tyngdpunkten ligger i lådan för bästa resultat. Dom är ju oftast framtunga ;)


Det är därför man kör tre fram och två bak. ;)

#28913

Postad 14 July 2014 - 10:54

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
Kan man väl om det stämmer bra med vikt och funktion. :) när du har 200kg baslådor så känns ju finlir med viktanpassade kuddar lite löjligt i sammanhanget. :D

#28914

Postad 14 July 2014 - 11:36

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4533 inlägg
  • 0

Vad blir det för nytt? Varför sålde du dem? Trodde du var toknöjd


Det var jag, men 5år med samma talare=Abstinens efter nytt.
Qln artec hade ju lite mer fokus i basområdet så det kändes rätt onödigt iom modulerna här hemma.
Är lite sugen på 10-15" coaxialer typ tannoy eller liknande som fokuserar på de övre frekvenserna.

Elementet är 12". Lådan däremot, den är... 190 tror jag :D


193L

#28915

Postad 14 July 2014 - 11:42

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Kan man väl om det stämmer bra med vikt och funktion. :) när du har 200kg baslådor så känns ju finlir med viktanpassade kuddar lite löjligt i sammanhanget. :D


Varför? Om de skall vara lättgungade med ett finger, så behöver du rätt elasticitet på dem. Nu väger bara mina frontar lite över hälften, men det är spektakulärt hur lätt man kan röra dem med ett lillfinger - och ändå står de helt still när man spelar musik (mätt med accelerometer i telefonen) - men en knuff med fingern har ju en frekvens under fötternas resonans, så det är ju precis som det bör.

#28916

Postad 14 July 2014 - 11:42

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4533 inlägg
  • 0

Vad fjösigt elementet ser ut i lådan från den vinkeln :)


Ja de ser rätt löjliga ut ibland i dessa lådor men skenet bedrar.

Bifogad fil  2013-04-27_21-19-26_273.jpg   1.6MB   0 Antal nerladdningar

#28917

Postad 14 July 2014 - 12:36

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

Varför? Om de skall vara lättgungade med ett finger, så behöver du rätt elasticitet på dem. Nu väger bara mina frontar lite över hälften, men det är spektakulärt hur lätt man kan röra dem med ett lillfinger - och ändå står de helt still när man spelar musik (mätt med accelerometer i telefonen) - men en knuff med fingern har ju en frekvens under fötternas resonans, så det är ju precis som det bör.


Självklart hade jag köpt sonicdesign fötter även om jag hade bakermanlådor men jag var lite skämtsam för jag tror inte Bakerman bryr sig om den detaljen.

Redigerat av MattiasBGD, 14 July 2014 - 12:36.


#28918

Postad 14 July 2014 - 12:52

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Jag kör med liknande såna fötter. Har ungefär 200 kilo baslåda på. Hänger nog lite på vad det är för baslådor, och vad det är för golv. :)


Var hittade du dina fötter? Tänkte om det fanns något smidigt ställe där man kan beställa hem dem :)

#28919

Postad 14 July 2014 - 13:08

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Svenn3SaataN:

Köp dem hos www.byggdinbas.se.

#28920

Postad 14 July 2014 - 13:18

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Svenn3SaataN:

Köp dem hos www.byggdinbas.se.


De har dock bara SD fötter? Jag vill gärna ha några andra som man kan skruva fast.

#28921

Postad 14 July 2014 - 13:37

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Jag har kört med dubbelhäftande tejp och SD med gott resultat. Men jo, en bottnad eller för lågt belastad SD-kudde är bättre än stämgafflar... (inte för att vi ska gå in på det här och nu)

Men angående viktanpassning, ska försöka förklara hur materialet fungerar. En SD-kudde är som en lång fjäder med lågt fjäderkonstant (och låg dämpling), ingen energi ska dämpas bort, lådan ska vara så frihängande som möjligt. En svag och lång fjäder är dock väldigt otympligt, så det fina med SD-fötter är att de i "obelastat" tillstånd redan är förspända. Kraften för att deformera dem är inte linjär från noll, F=kX utan mer F=k(X+C).

Vid belastning är det då viktigt att den pålagda högtalaren är tung nog att tynga ner förbi förspänningen i materialet, men inte så tung att den bottnar kudden.

Det finns nog någon som kan förklara det bättre än så.

#28922

Postad 14 July 2014 - 13:52

Degpojken
  • Degpojken
  • Forumräv

  • 572 inlägg
  • 0

Jag har kört med dubbelhäftande tejp och SD med gott resultat. Men jo, en bottnad eller för lågt belastad SD-kudde är bättre än stämgafflar... (inte för att vi ska gå in på det här och nu)

Men angående viktanpassning, ska försöka förklara hur materialet fungerar. En SD-kudde är som en lång fjäder med lågt fjäderkonstant (och låg dämpling), ingen energi ska dämpas bort, lådan ska vara så frihängande som möjligt. En svag och lång fjäder är dock väldigt otympligt, så det fina med SD-fötter är att de i "obelastat" tillstånd redan är förspända. Kraften för att deformera dem är inte linjär från noll, F=kX utan mer F=k(X+C).

Vid belastning är det då viktigt att den pålagda högtalaren är tung nog att tynga ner förbi förspänningen i materialet, men inte så tung att den bottnar kudden.

Det finns nog någon som kan förklara det bättre än så.


Kanske inte bättre men definitivt simplare :P det är fortfarande en bit gummi hur man än vänder och vrider på den

#28923

Postad 14 July 2014 - 14:14

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0
Alla material har ju olika densitet och förmåga att bära upp saker utan att bli helt platta och stenhårda. Tänk för lite pumpat cykeldäck eller för mycket pumpat inget utav dom hantera gupp och vibrationer på ett bra sätt.

Eller så kan man titta på lite större grejer att dämpa hela hus, eller jättestora reservkraftsmotorer. Ventilationtionsaggregat m.m.
http://www.bullerbek...onsfoetter.aspx

#28924

Postad 14 July 2014 - 16:30

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0

Kanske inte bättre men definitivt simplare :P det är fortfarande en bit gummi hur man än vänder och vrider på den


Du läste inte inte det jag skrev märker jag.

#28925

Postad 14 July 2014 - 16:47

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Självklart hade jag köpt sonicdesign fötter även om jag hade bakermanlådor men jag var lite skämtsam för jag tror inte Bakerman bryr sig om den detaljen.


Du har så fullkomligt rätt i det. ;)

De har dock bara SD fötter? Jag vill gärna ha några andra som man kan skruva fast.


Jag köpte SD-dojor till mina frontar. Helt i onödan, men IÖ tog med en påse när jag var uppe hos Komorok.
Dom limmade jag fast med silikon. Funkar utmärkt. :)

#28926

Postad 14 July 2014 - 18:10

Svenn3SaataN
  • Svenn3SaataN
  • Användare

  • 211 inlägg
  • 0

Jag köpte SD-dojor till mina frontar. Helt i onödan, men IÖ tog med en påse när jag var uppe hos Komorok.
Dom limmade jag fast med silikon. Funkar utmärkt. :)


Men till modulerna körde du med andra fötter, eller har jag förstått fel? Var införskaffade du dem isåfall? :)

#28927

Postad 14 July 2014 - 19:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Till baslådorna köpte jag ett gäng gummibussningar på Tradera. Vete fan vad dom var tänkta till egentligen. :D

#28928

Postad 14 July 2014 - 19:55

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på microSD, microSDHC och microSDXC...?

#28929

Postad 14 July 2014 - 20:00

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på microSD, microSDHC och microSDXC...?

Snabbheten på korten

#28930

Postad 14 July 2014 - 20:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Enbart det? I min platta som det är microSD funkar alltså vilket som? Fast jag kanske inte kan nyttja det fullt ut?

#28931

Postad 14 July 2014 - 20:10

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Enbart det? I min platta som det är microSD funkar alltså vilket som? Fast jag kanske inte kan nyttja det fullt ut?

Du kan använda vilket kort av dom som du nämnde i din platta det beror helt på hur många meg i sek du vill flytta ju snabbare microSD du har desto fortare går det.

#28932

Postad 14 July 2014 - 20:11

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 1
Det är inte så enkelt. Mer finns att läsa här:

http://sv.wikipedia..../Secure_Digital

#28933

Postad 14 July 2014 - 20:11

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 1
Du kan jämföra hastighetsklasser för varje standard på korten dom klassningarna heter - Class 1-12 typ och högre är bättre. Jämför korten på prisjakt så ser du skillnad på läs/skrivhastighet.

Det är nog sällan det är ett bekymmer... när jag köpte min nya digitalkamera så vet jag att dom rekommenderade ett lite bättre minneskort ifall jag fick problem med att filmad video blev ryckig.

Redigerat av MattiasBGD, 14 July 2014 - 20:13.


#28934

Postad 14 July 2014 - 20:11

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Bra! Tack.:)


#28935

Postad 14 July 2014 - 20:14

kalle12dussin
  • kalle12dussin
  • Beroende

  • 1456 inlägg
  • 0

Jag har kört med dubbelhäftande tejp och SD med gott resultat. Men jo, en bottnad eller för lågt belastad SD-kudde är bättre än stämgafflar... (inte för att vi ska gå in på det här och nu)

Men angående viktanpassning, ska försöka förklara hur materialet fungerar. En SD-kudde är som en lång fjäder med lågt fjäderkonstant (och låg dämpling), ingen energi ska dämpas bort, lådan ska vara så frihängande som möjligt. En svag och lång fjäder är dock väldigt otympligt, så det fina med SD-fötter är att de i "obelastat" tillstånd redan är förspända. Kraften för att deformera dem är inte linjär från noll, F=kX utan mer F=k(X+C).

Vid belastning är det då viktigt att den pålagda högtalaren är tung nog att tynga ner förbi förspänningen i materialet, men inte så tung att den bottnar kudden.

Det finns nog någon som kan förklara det bättre än så.

http://www.sonicdesign.se/sdfot.html

#28936

Postad 14 July 2014 - 20:24

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Nej, den sidan beskriver varken den låga fjäderkonstanten eller förspänningen.

Men en sak man kan tillägga, i SD-kuddar sitter hela fjädern i materialet, inte i innestängd gas, då det är öppna porer.
De sjunker alltså inte ihop med tiden som liggunderlag etc kan göra.

#28937

Postad 14 July 2014 - 20:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Var ser man hur mycket minne som är utnyttjat på en sån här platta?


#28938

Postad 14 July 2014 - 20:40

alex2400
  • alex2400
  • Lärjunge

  • 285 inlägg
  • 0

Var ser man hur mycket minne som är utnyttjat på en sån här platta?

Inställning-lagring

#28939

Postad 14 July 2014 - 20:42

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Några rage än Bakerman?

#28940

Postad 14 July 2014 - 20:52

Nattlorden
  • Nattlorden
  • Forumräv

  • 553 inlägg
  • 0

Nej, den sidan beskriver varken den låga fjäderkonstanten eller förspänningen.

Men en sak man kan tillägga, i SD-kuddar sitter hela fjädern i materialet, inte i innestängd gas, då det är öppna porer.
De sjunker alltså inte ihop med tiden som liggunderlag etc kan göra.


Tack så jättemycket för dina fina färilafotsposter, det var mycket mer detaljerat än jag kände till sedan tidigare och MYCKET intressant!

#28941

Postad 14 July 2014 - 21:08

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0

Tack så jättemycket för dina fina färilafotsposter, det var mycket mer detaljerat än jag kände till sedan tidigare och MYCKET intressant!


Jag kan ju ha helt fel med, försöker hitta inlägget där Svante med fler diskuterar det. paa skulle nog hittat...

#28942

Postad 14 July 2014 - 21:35

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0

Inställning-lagring


Jag laddade hem lite skit på prov. Minnet blev fullt direkt. Jag tog bort det i bittorrent, men det verkar finnas kvar ändå. Finns det typ en papperskorg som det gör i Windows...?

Sen undrar jag om man kan ta bort den där förbannade stavningskontrollen?

#28943

Postad 14 July 2014 - 21:42

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 0
Jag har hittat mapparna, men det går ju fan inte att ta bort dom??
Det finn ju ingen jävla raderaknapp!?

O sen den där JÄVLA stavningskontrollen!!

#28944

Postad 14 July 2014 - 22:48

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4533 inlägg
  • 1
Konstigt, jag har vikt anpassade SD kuddisar för mina basar men likt jävligt vibrerar hela kåken när man spelar :)
Förstår varför bakerman skiter fullständigt i vilket märke det är....huvudsaken är ju att det är lite gummi emellan :lol:

Trodde faktiskt fler här inne var lite mer nyfikna på mina nya frontar :(

Redigerat av robert293, 14 July 2014 - 22:54.


#28945

Postad 14 July 2014 - 22:57

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9561 inlägg
  • 1
Fan.. Jag glömde att fira. Den 1:a juli var det tio år sen jag tillträdde min kåk.
Det kunde jag ju ha firat med en extra wirre..

#28946

Postad 14 July 2014 - 23:11

MattiasBGD
  • MattiasBGD
  • Veteran

  • 2068 inlägg
  • 0

Konstigt, jag har vikt anpassade SD kuddisar för mina basar men likt jävligt vibrerar hela kåken när man spelar :)
Förstår varför bakerman skiter fullständigt i vilket märke det är....huvudsaken är ju att det är lite gummi emellan :lol:

Trodde faktiskt fler här inne var lite mer nyfikna på mina nya frontar :(


Jag vet ju redan vad du lurar på för frontar :)

#28947

Postad 14 July 2014 - 23:13

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2941 inlägg
  • 0
Men varför köper folk SD kuddisar överhuvudtaget? Det finns ju liknande för typ 30 spänn i närmaste järnhandel. Man får 100 stycken för 30 spänn på Biltema. Priserna på SD:s fötter kostar ju anus mycket :blink: 500 spänn för några barkbitar som kostar 50 öre att tillverka. Skulle inte ens vilja ha dom i lekstugan även om mitt tv-rum påminner om ett, fast för vuxna :P

Konstigt, jag har vikt anpassade SD kuddisar för mina basar men likt jävligt vibrerar hela kåken när man spelar :)
Förstår varför bakerman skiter fullständigt i vilket märke det är....huvudsaken är ju att det är lite gummi emellan :lol:

Trodde faktiskt fler här inne var lite mer nyfikna på mina nya frontar :(



#28948

Postad 14 July 2014 - 23:21

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2941 inlägg
  • 0
Vad i? Men det har du ju inte sagt :D Vad har du nu hittat på? :P

Trodde faktiskt fler här inne var lite mer nyfikna på mina nya frontar :(


Redigerat av Unregistered2294, 14 July 2014 - 23:23.


#28949

Postad 14 July 2014 - 23:25

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2941 inlägg
  • 0
Gött med Carver :rolleyes:

Redigerat av Unregistered2294, 14 July 2014 - 23:42.


#28950

Postad 14 July 2014 - 23:54

Unregistered31eb059f
  • Unregistered31eb059f
  • Veteran

  • 2085 inlägg
  • 0
Hifi_Perrra, du visar med ovanstående inlägg att du inte alls förstår funktionen. Jag beskrev den en bit upp, lycka till att återskapa den med gummi eller bark i en användbar form.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.