Canaldigitals Mpeg4 box (HDTV)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 12 maj 2007 - 11:32
Postad 12 maj 2007 - 15:35
De sände även kvalet i tordags och bilden och musiken var mycket bra.Då får man se hur bra Eurovision ser ut i HD ikväll, SVT-HD sänder programet i HD ikväll.
// Hifighost
Postad 12 maj 2007 - 21:07
Tjena.
Möjligt att jag varit bortrest förlänge men vad jag ser så sänder
Canal+ FIlm HD inte längre under MPEG4 utan enbart den 'gamla' MPEG2 nu.
Tidigare fanns båda och trode dom skulle övergå till MPEG4.
Någon som kan kommenter/Dementera?
Canal+ FILM HD bytter fra MPEG2 til MPEG4 den 20 Juni
CANAL+ FILM HD – Change of encoding format
Postad 12 maj 2007 - 21:57

Canal Digital kommer att höra av mig imorrn

Postad 12 maj 2007 - 22:46
Helt perfekt, inget ljud på varken SVT eller SVT-HD, perfekt när man äntligen vill se ett program med D.D.
![]()
Ingen problemer her. Dolby Digital er ok både på SVT1 og SVT HD med CD's HD box.
Du har kanskje aktivert ac3 ? Da vil du ikke få lyd dersom din TV eller AV receiver ikke kan dekode Dolby AC3.
Lyden på SVT er ekstremt mye bedre sammenliknet med lyden på NRK med mitt norska CD kort.
Redigerat av Bobben_no, 12 maj 2007 - 22:56.
Postad 12 maj 2007 - 23:35
Helt perfekt, inget ljud på varken SVT eller SVT-HD, perfekt när man äntligen vill se ett program med D.D.
![]()
Ingen problemer her. Dolby Digital er ok både på SVT1 og SVT HD med CD's HD box.
Du har kanskje aktivert ac3 ? Da vil du ikke få lyd dersom din TV eller AV receiver ikke kan dekode Dolby AC3.
Lyden på SVT er ekstremt mye bedre sammenliknet med lyden på NRK med mitt norska CD kort.
Jodå, min receiver kodar det mesta, allting har fungerat klockrent (ljudmässigt) fram tills kl 21.00 ikväll

Postad 15 maj 2007 - 21:46
https://www.minhembi...howtopic=157100
Hoppas att fler intresserar sig för att ställa CD mot väggen, jag har redan ett gäng frågor förberedda..

Postad 16 maj 2007 - 12:31

Missade tyvär tjatten men svaren vart ju som förstått rätt undanfallande

Bara att konstatera att vi blir överkörda av CD som vanligt...
Vi hörs

Postad 28 maj 2007 - 16:44
Vore sjyst med nått tips för att få till det....
Ringde till CD & den ända info'n jag fick egentligen va att tv4 HD
delar mux med svt HD & film lr sport HD.
Vi hörs

Postad 28 maj 2007 - 17:14
Är det nån mer än jag som inte kan få ner tv4 HD????
Vore sjyst med nått tips för att få till det....
Ringde till CD & den ända info'n jag fick egentligen va att tv4 HD
delar mux med svt HD & film lr sport HD.
Vi hörs
Den skal ligge på kanalnummer 83. Den skal automatisk komme inn i listen etter standby/online på CD's HD boks. Hvis den ikke gjør det så kan det tyde på at du har feil referansetransponder.
Referansetransponder skal være 11247 24500 Vertikal DVB-S ( med sw. versjon 2.5.5 så vil referansetransponder automatisk bli rettet dersom du nullstiller mottageren til fabrikkinstillinger).
Dersom du ser Discovery HD, Voom og Nat Geo HD så burde TV4 HD fungere siden den inngår i HD pakken http://www.canaldigi...ct____8864.aspx
Postad 28 maj 2007 - 23:51
Nån som såg 24 igår(måndag) kväll o kan ge nån kommentar om kvaliteten?
Fredrik
Postad 29 maj 2007 - 09:29
Postad 29 maj 2007 - 11:37
Anledningen är att jag vill kunna se Formel 1 vilket sänds i det marksända digital nätet (gratis kanal)
Så tanken är att kunna koppla så jag kan se det oxå med samma box...
Postad 29 maj 2007 - 12:29
Någon här som provat köra in marksänd digital tv i boxen utöver våra paraboler?
Anledningen är att jag vill kunna se Formel 1 vilket sänds i det marksända digital nätet (gratis kanal)
Vanlig antennkabel från väggen till HD-boxen så har du gratiskanalerna från marknätet.
Om du är osäker kan du kolla i manualen.
Postad 29 maj 2007 - 12:30
Någon här som provat köra in marksänd digital tv i boxen utöver våra paraboler?
Japp, jag kollar på 6:an på det viset. Det har fungerat bra sedan boxen släpptes. Inget att klaga på där inte.
Postad 29 maj 2007 - 14:29
ju inget att man dubbelkollar

Ang. sw för boxen, skulle någon vänlig själ som har fått ner uppdateringen automatiskt
att här kunna lägga ut allt som står på den sidan

@ ferdrikandersson , själv har jag försökt ladda ner tv4 HD i en vecka utan resultat...
Är för övrigt även jag intresserad av hur 24 såg ut i hd kvalite'.
Var själv upptagen med derbyt på sport HD.
@ Demon , Funkar bra med 6'an.
Vi hörs

Postad 29 maj 2007 - 18:38
Nu så ska dom pröva att byta programkortet, får se om det hjälper.
Ni som liksom jag har fått en utbytesbox förut, fick ni då ett nytt kort lr???
Känns lite tveksamt att problemet skull ligga där men men, vem vet?
Skulle det ff inte funka så kanske jag kunde få en ny box bara det att boxen ska bytas
inom 6 mån. men under den tid jag haft boxen så har jag väll antagligen reklamerat
den varje månad

Ni som har fått ner uppdat. för c:a 2 v sen, fixade den till 5.1 ljudet??
Detta skulle nämligen varit med där.
Igår när jag tittad på derbyt så va det korta sekvenser med publikljud i surounden.
Men 95% av tiden endast monoljud från centern.
Är det nån som har samma problem.
Har nu snart haft boxen i snart 1 år & vet inte om man ska skratta lr gråta.....
Börjar verkligen resignera.
Vi hörs

Postad 29 maj 2007 - 19:29

Postad 29 maj 2007 - 19:34
Va återigen i kontakt med CD.......
Nu så ska dom pröva att byta programkortet, får se om det hjälper.
Ni som liksom jag har fått en utbytesbox förut, fick ni då ett nytt kort lr???
Känns lite tveksamt att problemet skull ligga där men men, vem vet?
Skulle det ff inte funka så kanske jag kunde få en ny box bara det att boxen ska bytas
inom 6 mån. men under den tid jag haft boxen så har jag väll antagligen reklamerat
den varje månad![]()
Ni som har fått ner uppdat. för c:a 2 v sen, fixade den till 5.1 ljudet??
Detta skulle nämligen varit med där.
Igår när jag tittad på derbyt så va det korta sekvenser med publikljud i surounden.
Men 95% av tiden endast monoljud från centern.
Är det nån som har samma problem.
Har nu snart haft boxen i snart 1 år & vet inte om man ska skratta lr gråta.....
Börjar verkligen resignera.
Vi hörs
Hvis du ikke ser TV4 HD på kanalnummer 83 i listen så tror jeg ikke det hjelper med
nytt programkort.
Siste oppdatering for HD boxen mener jeg var i Februar.
Boxinstallingar->Systeminformation
Mjukvaru Versjon: Vx2.5.5-CD
Sjekk også referanstransponder.
Meny->Boxinstallingar->Kanalsøkning->Kanalsøkning Satellit->Ref Transponder
DiseqC Port 1
System DVB-S
Polarisation Vertikalt
Frekvens 11247
Symbolhastighet 24500
Hvis alt dette stemmer og du fortsatt ikke har TV4 HD på kanalnummer 83 etter standby/online så har du kanskje ikke signal fra referanse transponder. Kanalnummer 96 sender i referansetransponder. Er den ok så er det ikke noe galt med signalet.
Det er en bug i boksen som gjør at den fortsetter i mono når man har sett på en kanal som sender dual mono. Dvs. Eurosport, National Geographic,Cartoon,Jetix eller Nicelodeon. For å få tilbake stereo så må man slå boksen i standby og tilbake i online. Et annet kjent irriterende problem er at det er redusert kvalitet (frekvensrespons) på PCM i forhold til analoge lydutganger.
Det er også kjent bug med automatisk valg av 5.1 lyd. Et triks som fungerer ganske bra er å programmere førvalt ljudspråk til Engelsk.
Meny->Språk/Land
Språk SVENSKA
Land SVERIGE (gjør at du får Svensk kanalliste)
Førvalt Ljudspråk ENGELSK
Førvalt Undertext SVENSKA
Det skulle automatisk gi Dolby Digital på alle kanaler som sender Dolby Digital ( om det er 2.0 eller 5.1 avhenger av programmet/filmen).
Postad 30 maj 2007 - 12:08
// Hifighost
Postad 30 maj 2007 - 12:33
Känner till det där & alla inställningar är korrekta....
På ditt svar så verkar det som att uppdat. INTE fixade ljudet.
Att ändra till engelskt ljud känns sämre då barnen vill titta på sitt.
Visst kan väll jag ändra när jag ska titta men så glömmer man ändra tillbax....
Det funkade ju trots allt innan uppdat. i dec. tror jag det var

Skulle ff vilja veta vad ni har för uppgifter på sidan där sw info'n finns.
Detta för att se om dom övriga uppgifterna sklijer sig åt.
Ni behöver inte skriva ut kortnummret om ni inte vill.
Tack på förhand
Vi hörs

Postad 30 maj 2007 - 17:12
Är det fler än jag som har problem med att knapparna på fjärren sitter lite lösa. En av dem trillade nyss av ...
Byter CD ut fjärren?
mvh//B
Postad 30 maj 2007 - 22:10
Fredrik
Postad 31 maj 2007 - 05:11
Postad 31 maj 2007 - 08:31
Fö är allt aningen bättre med bilden på TV4 HD
Postad 01 juni 2007 - 10:09
Jag har bytt fjärren. Jag bara ringde canal digital och sa att den var kass så skickade dom en ny. Tog bara några dagarHej,
Är det fler än jag som har problem med att knapparna på fjärren sitter lite lösa. En av dem trillade nyss av ...
Byter CD ut fjärren?
mvh//B
Postad 01 juni 2007 - 19:59
Postad 01 juni 2007 - 20:08
Fler än jag som fick brus på Canal+ HD nu? Mitt i Wallander... Bara brus, alltså. Inget annat alls. Har systemet inställt på auto och det hoppade samtidigt över från 5.1 till stereo.
Har støy her også på Dolby Digital lyd. MPEG stereo lyd er ok.
Edit: Dolby Digital lyd ok 21:20.
Redigerat av Bobben_no, 01 juni 2007 - 20:22.
Postad 03 juni 2007 - 07:04
King Kong - enda gången de sände den filmen verkar det som...
RING O FELANMÄL till Canal Digital. Har redan gjort det men ju fler som ringer desto bättre...
De verkar inte ta det på allvar annars...
Lundis
Postad 04 juni 2007 - 21:47
Postad 05 juni 2007 - 06:54
Bra information!Det verkar dröja evigheter innan HD-boxen kan ta emot mer än Thor-satelliten. Så jag tröttnade och köpte Topfield TF7700HSCI. Det var en mycket positiv upplevelse, den har inte en enda av de negativa punkterna som HD-boxen har. Och det gick att flytta CanalDigital-kortet från HD-boxen till Topfielden.
![]()
Se minirecension av båda apparaterna på HDTV-köpråd.
Är du säker på det där med kortet? Som jag förstår så skulle ju kortet vara låst till mottagern....?
Vad jag börjar tröttna nu på CD..... igen...
Ang. stereoproblemet som skulle lösas med kommande uppdatering:
"nåt sånt problem känner vi inte till, du måste ha kopplat din reciever fel"...

Postad 05 juni 2007 - 11:01
Bra information!Det verkar dröja evigheter innan HD-boxen kan ta emot mer än Thor-satelliten. Så jag tröttnade och köpte Topfield TF7700HSCI. Det var en mycket positiv upplevelse, den har inte en enda av de negativa punkterna som HD-boxen har. Och det gick att flytta CanalDigital-kortet från HD-boxen till Topfielden.
![]()
Är du säker på det där med kortet? Som jag förstår så skulle ju kortet vara låst till mottagern....?
Det är inte boxens fel, jag spelade in samma signal via DVB-S2-kort och den resulterade .TS filen hade samma fel på AC3-ljudet, Stereoljudet var dock ok. Så det är nåt fel i deras utsändning.
Postad 05 juni 2007 - 11:15
Ok, men det är precis stereoljudet jag har strul med. Surround funkar finfint, men så fort det är "bara" stereo så kommer ljud bara från centerhögtalaren (och samma ljud fast svagare från höger och vänster). Någon form av Mono-Surround... ;-)Bra information!Det verkar dröja evigheter innan HD-boxen kan ta emot mer än Thor-satelliten. Så jag tröttnade och köpte Topfield TF7700HSCI. Det var en mycket positiv upplevelse, den har inte en enda av de negativa punkterna som HD-boxen har. Och det gick att flytta CanalDigital-kortet från HD-boxen till Topfielden.
![]()
Det är inte boxens fel, jag spelade in samma signal via DVB-S2-kort och den resulterade .TS filen hade samma fel på AC3-ljudet, Stereoljudet var dock ok. Så det är nåt fel i deras utsändning.
CD sa till mig i både mail och telefon att detta var ett problem som skulle lösas med uppdateringen.
Jag förstod det som att fler hade detta problem på HD boxen...
Postad 05 juni 2007 - 13:19
![]()
Kortet följde med HD-boxen, som jag fick några dagar in i VM i fjol och har suttit i den hela tiden. När jag flyttade över kortet fanns abonnemangsdata för april och maj, efter flytt är det uppdaterat till maj och juni, så uppdateringen fungerar. Och jag har tittat i en vecka på HD- och SD-kanaler från CanalDigital utan problem. Jag trodde också kortet var parat till HD-boxen, men det verkar inte vara fallet. Åtminstone inte mitt kort.
Man borde tipsa CD om att om de skall erbjuda en PVR för HD senare i år så bör de titta på en Topfield TF7700HDPVR, den är säkert lika kanonbra som den här HSCI-modellen.
Postad 05 juni 2007 - 16:50
Det verkar dröja evigheter innan HD-boxen kan ta emot mer än Thor-satelliten. Så jag tröttnade och köpte Topfield TF7700HSCI. Det var en mycket positiv upplevelse, den har inte en enda av de negativa punkterna som HD-boxen har. Och det gick att flytta CanalDigital-kortet från HD-boxen till Topfielden.
![]()
Är verkligen skeptisk till xjeldc påstående att en ej godkänd box skulle vara bättre än Canal Digitals egen HD-box. Gång på gång har Canal Digital förklarat att deras kortlåsning (om den nu finns) till av dem godkända boxar är för att säkerställa en bra produkt. Det är en så kallad garanti och att påstå att Canal Digital ljuger är väll att ta i. Varför skulle de annars inte sälja abb om man inte har deras box, om den inte är den bästa för just deras paket. Tycker ni ska sluta tramsa om andra mottagare då jag inte tror att Canal Digital går in för att blåljuga.
Postad 05 juni 2007 - 17:15
Det verkar dröja evigheter innan HD-boxen kan ta emot mer än Thor-satelliten. Så jag tröttnade och köpte Topfield TF7700HSCI. Det var en mycket positiv upplevelse, den har inte en enda av de negativa punkterna som HD-boxen har. Och det gick att flytta CanalDigital-kortet från HD-boxen till Topfielden.
![]()
Är verkligen skeptisk till xjeldc påstående att en ej godkänd box skulle vara bättre än Canal Digitals egen HD-box. Gång på gång har Canal Digital förklarat att deras kortlåsning (om den nu finns) till av dem godkända boxar är för att säkerställa en bra produkt. Det är en så kallad garanti och att påstå att Canal Digital ljuger är väll att ta i. Varför skulle de annars inte sälja abb om man inte har deras box, om den inte är den bästa för just deras paket. Tycker ni ska sluta tramsa om andra mottagare då jag inte tror att Canal Digital går in för att blåljuga.
Canal Digitals box är den sämsta boxen som kommit ut på marknaden detta århundrade, så alla HD-boxar som klarar Conax och Canal Digital programkort är med all sannolikhet ett bättre val.
Redigerat av Unregisteredc4a90337, 06 juni 2007 - 07:48.
Postad 05 juni 2007 - 18:23
Tror väll kanske inte att CD blåljuger men denna box betalar dom nog inte mer än
500 kr för sen så säljer dom den för det dubbla i snitt.
Det är nog den största anledningen till att dom säjer att hd boxen är den enda fungerande.
Sen så har dom såklart inte testat Topfield'en så då kan dom ju inte säja att den funkar

Detta är dock endast mina egna funderingar.....
Ang. mina problem att få in tv4 hd,
Fick ett nytt programkort men jag kunde ändå inte uppdatera kanallistan.
Något annat trodde jag väll inte iofs

Gjorde istället en reset på boxen vilket fick till följd att den låste sig,
men när jag hårdbotade den så hade jag tv4 hd där helt plötsligt.
Klart skumt & med senaste fw dessutom utan att jag gjort nån sökning.....
Fick ju dessutom alla kanaler på köpet ett par veckor, tack CD

Vi hörs

Postad 05 juni 2007 - 21:35
Kortet följde med HD-boxen, som jag fick några dagar in i VM i fjol och har suttit i den hela tiden. När jag flyttade över kortet fanns abonnemangsdata för april och maj, efter flytt är det uppdaterat till maj och juni, så uppdateringen fungerar. Och jag har tittat i en vecka på HD- och SD-kanaler från CanalDigital utan problem. Jag trodde också kortet var parat till HD-boxen, men det verkar inte vara fallet. Åtminstone inte mitt kort.
Årsaken til at det fungerer er (som du selv har oppdaget) at Canal Digital ikke har
aktivert pairingen enda.
På http://www.sattv.dk/...p?TOPIC_ID=2285 har noen fått informasjon fra CD Danmark og infoen er at pairingen foreløping ikke er aktivert.
Sitat ang. bruk av ikke godkjente mottagere :
"Det er også lykkedes mig at få et svar fra CD, hvor der står at det vil virke, som du skriver, indtil de slår pairing til, men de kan ikke sige hvornår det sker."
Postad 05 juni 2007 - 23:38
"En bra produkt"Det verkar dröja evigheter innan HD-boxen kan ta emot mer än Thor-satelliten. Så jag tröttnade och köpte Topfield TF7700HSCI. Det var en mycket positiv upplevelse, den har inte en enda av de negativa punkterna som HD-boxen har. Och det gick att flytta CanalDigital-kortet från HD-boxen till Topfielden.
![]()

De andra boxarna är inte godkända pga att de är för avancerade samt för bra jämfört med det CD själva erbjuder vilket kan sammanfattas som en box som inte borde fått lämna fabriken.
// Hifighost
Postad 06 juni 2007 - 08:20
Hej och tack för ditt mail
Det är inte riktigt klart ännu med dessa funktioner, men vi håller på
att jobbar på det så det är riktigt klart innan vi skickar ut den.
Med vänlig hälsning
Sebastian
Canal Digital Kundservice
Tel: 0770-33 22 11
Fax: 08-772 27 77
http://www.canaldigital.se
Frågan är om det någonsin kommer någon ny mjukvara som fixar resterande problem, CD verkar inte allför aktiva med att lösa detta. Kan det vara så att CD inte lägger ner mera krut på Sagem-boxen och istället avvaktar de nya boxarna som skall släppas i höst för att på så sätt komma runt problemet ????
Postad 06 juni 2007 - 08:48
Stötte på CD igår om uppdateringen och fick följande svar:
Med vänlig hälsning
Sebastian
Frågan är om det någonsin kommer någon ny mjukvara som fixar resterande problem, CD verkar inte allför aktiva med att lösa detta. Kan det vara så att CD inte lägger ner mera krut på Sagem-boxen och istället avvaktar de nya boxarna som skall släppas i höst för att på så sätt komma runt problemet ????
De kommer ju inte att skicka ut nya boxar till alla oss som har Sagem-boxen. Så därför måste dom fixa uppdateringen för oss som har den gamla skiten. Vi borde väl vara minst 30.000 st.
Är det någon som har sett någon siffra på hur många HD-boxar Canal Digital har sålt?
Postad 06 juni 2007 - 13:43
CD lär göra det som blir billigast/vinstmaximerande för dem. I den mån det är svårt, kostsamt och tidsödande att ständigt mixtra, byta ut och uppdatera den läskiga Sagemboxen så kan de eventuellt fundera på att mot en fördelaktig peng samt bindning av kund under längre tid mot nyare box bli av med Sagem-problemet. Det som talar emot detta är just volymerna och att man kört in Sagemboxen även i övriga Norden.
Viasat lär komma i höst med sin HDTV-satsning med en Pace med dubbla tuners och ev. hårddisk. Vad CD än gör så bör de ha löst sina problem fram till dess. Annars finns risken att det försprång man har nu tappas bort i ett svep.
Vad är någon form av basstandard? I mitt tycke borde det vara att Sagemboxen erhåll liknande funktionalitet som CDs Combobox. Allt mindre än det är en ren b (eller C-lösning).
Postad 06 juni 2007 - 14:42
Jag har inte betalat 1500 kr för en box som inte ska fungera perfekt, ifall CD skulle göra det du skriver så har de gjort sig skyldiga till kontraktsbrott. Blev lovad som många fler blivit att jag inom snar framtid skulle få in fler satelliter och att CD skulle fixa övriga problem med HD-boxen, detta i November 06. Det låter som att börja sälja bilar utan motorer och säga att de är bensinsnåla i alla fall.Stötte på CD igår om uppdateringen och fick följande svar:
Med vänlig hälsning
Sebastian
// Hifighost
Postad 07 juni 2007 - 10:51
Detta inträffar både med ljud överfört med hdmi som optisk.
// Hifighost
Postad 07 juni 2007 - 15:52
Nya satelliter kommer:
Thor 5 lanseras Q4 2007.
Thor 6 Lanseras sommaren 2009.
Thor 6 skall ju ersätta Thor 3, så det blir väl inte så stor skillnad.
Forskjellen er enormt stor. Thor2 har 15 transpondere mens Thor3 har 14 transpondere. Thor5 vil få 24 transpondere mens Thor6 vil få 36 transpondere. Dvs. totalt 31 nye transpondere som teoretisk skulle kunne gi kapasitet til 90-120 HDTV kanaler.
http://www.telenorsb.....eet feb07.pdf
http://www.telenorsb...age.aspx?id=568
Postad 07 juni 2007 - 17:36
Nya satelliter kommer:
Thor 5 lanseras Q4 2007.
Thor 6 Lanseras sommaren 2009.
Thor 6 skall ju ersätta Thor 3, så det blir väl inte så stor skillnad.
Forskjellen er enormt stor. Thor2 har 15 transpondere mens Thor3 har 14 transpondere. Thor5 vil få 24 transpondere mens Thor6 vil få 36 transpondere. Dvs. totalt 31 nye transpondere som teoretisk skulle kunne gi kapasitet til 90-120 HDTV kanaler.
http://www.telenorsb.....eet feb07.pdf
http://www.telenorsb...age.aspx?id=568
Då blev det helt plötsligt mer intressant. Dock kommer inte alla transpondrar riktas hit.
Postad 08 juni 2007 - 01:27

Thor 2 (15)
Thor 3 (14)
Thor 5 (24)
THOR 5 will have 24 transponders24 (15 FSS and 9 BSS)
Thor 6(36)
16 transponders will point to the Nordic countries, and 20 transponders will be positioned to serve the growing broadcasting demands within Central and Eastern Europe.
Intelsat 10-02 (16~) ersättas?
ej nordisk.. på 1w
får det till max hela 2 extra..

fasst viasat å sirius får mindre plats också...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar