Tryck på den gröna knappen när du har valt kanal i huvudkanalen, ställ dig sedan på valt ställe i favoritkanalen och tryck på sen gröna knappen igen så hamnar kanalen på rätt ställe.Nu har den kommit igång igen. Faktiskt så gjorde den det när jag satt i telefonkö till CD. Boxen kände väl på sig att den låg risigt till
Men när del väl kom igång igen så saknades SVT1. På dess plats låg SVT2. Då dyker en fråga upp. När man gör sin egen favoritlista, så finns det en knapp som heter infoga. Hur fanken funkar den? Det står inte i manualen och jag fattar inte tyvärr. Vore kanon om man bara kunde infoga SVT1 på favoritplats 1 igen.
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 08 juli 2008 - 06:11
Postad 08 juli 2008 - 06:17
Ja nu har jag EPG på Både vanlig 1 och SVT HD. Mysko. Måste kolla volken mjukvara jag har om det är 1 eller 1a.
/Håkan
Postad 08 juli 2008 - 07:16
På SVT HD, ja, men inte på SVT 1 Östnytt som jag använder nu. Det funkar antagligen bara på "standard" SVT 1. Så var det för mig igår.Tjenare,
Ja nu har jag EPG på Både vanlig 1 och SVT HD. Mysko. Måste kolla volken mjukvara jag har om det är 1 eller 1a.
/Håkan
Postad 08 juli 2008 - 07:27
När jag ställer in en timerinspelning vi epg och sedan går in i timerlistan för att ange att den skall spelas in veckovis, så ändras veckodagen för inspelningen från t.ex lördag till söndag. Nån annan som sett det? Kan ju vara lite lurigt om inte uppmärksammar det. För övrigt så är jag positivt överraskad av boxen. Funkar riktigt bra.
Ska ta med denna i listan, jag visste inte ens att detta gick. Så vad ni har gjort är att sätta en timerinspelning via EPG och den hamnar då i listan över inspelningar som ska utföras, men då så singel. Sedan går man in och redigerar denna från singel till veckovis i meny/klocka och då byts veckodag till en dag framåt, rätt uppfattat?
När det gäller EPG på SVT1, så hade det troligen inget med mjukvaran i boxen att göra så där hade supporten fel. Med min mjukvara 1.4.1 så kan jag dock inte få in EPG på lokala SVT1 kanaler, vet inte om de med "a" kan det? Kanske vad det detta som skulle komma i nästa mjukvara??
Postad 08 juli 2008 - 08:52
Precis!Ska ta med denna i listan, jag visste inte ens att detta gick. Så vad ni har gjort är att sätta en timerinspelning via EPG och den hamnar då i listan över inspelningar som ska utföras, men då så singel. Sedan går man in och redigerar denna från singel till veckovis i meny/klocka och då byts veckodag till en dag framåt, rätt uppfattat?
Ska väl därtill påpeka att "veckovis" inspelning inte alltid funkar. Om tex favoritlistan har tjorvat till sig, som den gör vid ändringar i kanalplanen, så måste man se över inspelningslistan. Har missat flera inspelningar pga detta.
Redigerat av agpath, 08 juli 2008 - 08:54.
Postad 08 juli 2008 - 09:58
Jo, jag råkade just ut för det, med att ett avsnitt i en serie just nu saknas, pga SVT1 försvannPrecis!
Ska väl därtill påpeka att "veckovis" inspelning inte alltid funkar. Om tex favoritlistan har tjorvat till sig, som den gör vid ändringar i kanalplanen, så måste man se över inspelningslistan. Har missat flera inspelningar pga detta.

Postad 08 juli 2008 - 11:15
[/quote]
Har nog som du säger inget med mjukvaran att göra. Jag känner igen problemet med epg på nyligen upplagda kanaler. Det brukar ta ett tag innan det fungerar. Det var samma problem med min gamla Topfield 4000pvr när de lokala varianterna av SVT2 och SVT24 kom. Efter en tid så dök epg:n upp, utan mjukvaru-uppdatering.
/Kent
Postad 08 juli 2008 - 16:01
1. Läser massor om buggar, hög ljudnivå, dåligt fungerande fjärrkontroll o.s.v. och blir såklart lite avskräckt. Förstår naturligtvis att det är klagomålen som syns mest i ett forum, men ni som äger boxen, ångrar ni att ni köpte boxen eller rekommenderar ni den trots allt?
2. Någon som har en uppfattning om det är någon skillnad i bildkvalitet, både SD och HD, mellan den nya och den gamla CD-boxen?
3. Vill ha boxen mest för att kunna se premier league i HD, ni som gillar fotboll, hur är kvaliteten på sändningarna på C+ sport HD?
Tacksam för hjälp!
Postad 08 juli 2008 - 21:41
2. Vet ej då jag inte haft den gamla.
3. Det lilla som jag sett på C+ Sport så ser det väldigt bra ut! Fotbolls-EM såg mkt bra ut!
Så köp!!!
Är lite intresserad av att införskaffa denna HD-box, men har ett par frågor:
1. Läser massor om buggar, hög ljudnivå, dåligt fungerande fjärrkontroll o.s.v. och blir såklart lite avskräckt. Förstår naturligtvis att det är klagomålen som syns mest i ett forum, men ni som äger boxen, ångrar ni att ni köpte boxen eller rekommenderar ni den trots allt?
2. Någon som har en uppfattning om det är någon skillnad i bildkvalitet, både SD och HD, mellan den nya och den gamla CD-boxen?
3. Vill ha boxen mest för att kunna se premier league i HD, ni som gillar fotboll, hur är kvaliteten på sändningarna på C+ sport HD?
Tacksam för hjälp!
Postad 08 juli 2008 - 21:45
Ringde till supporten och de hade inte hört talas om 1.4.1.a, de hade själva 1.4.1 på sin testburk. På den funkade EPG på de lokala SVT 1. När jag testade så gjorde det det, så det har kommit igång igen idag. CD hänvisar till att detta är något som får stå för SVT och som de ej fått någon info om. Dvs både EPG-strulet och bytet av lokala SVT 24 mot lokala SVT 1.När det gäller EPG på SVT1, så hade det troligen inget med mjukvaran i boxen att göra så där hade supporten fel. Med min mjukvara 1.4.1 så kan jag dock inte få in EPG på lokala SVT1 kanaler, vet inte om de med "a" kan det? Kanske vad det detta som skulle komma i nästa mjukvara??
1. Har inte ångrat mig en minut. Jag har haft samma box sedan nov-07 och den har aldirg strulat. Inte ens med ljudet.1. JA! Rekommenderas starkt! Min är tyst som en mus, fjärren funkar kanon, bilden är utmärkt!
2. Vet ej då jag inte haft den gamla.
3. Det lilla som jag sett på C+ Sport så ser det väldigt bra ut! Fotbolls-EM såg mkt bra ut!
2. Samma bildkvalitet enligt vad andra har skrivet.
3. EM var visserligen på TV 4 HD (en särskild kanal för EM), men C+ Sport HD har utmärkt bild på Elitserien. Har inte kollat på någon fotboll på den kanalen ännu.
Postad 08 juli 2008 - 21:59
Ska ta med denna i listan, jag visste inte ens att detta gick. Så vad ni har gjort är att sätta en timerinspelning via EPG och den hamnar då i listan över inspelningar som ska utföras, men då så singel. Sedan går man in och redigerar denna från singel till veckovis i meny/klocka och då byts veckodag till en dag framåt, rätt uppfattat?
När det gäller EPG på SVT1, så hade det troligen inget med mjukvaran i boxen att göra så där hade supporten fel. Med min mjukvara 1.4.1 så kan jag dock inte få in EPG på lokala SVT1 kanaler, vet inte om de med "a" kan det? Kanske vad det detta som skulle komma i nästa mjukvara??
Hm, är det inte så att om man, genom epg, på lördagen sätter ett program efterkommande söndag på inspelning och sedan ändrar det till veckovis inspelning blir det lördagar om man inte ändrar det till den rätta dagen dvs söndag. Att det plötsligt skulle ändras till måndag har jag aldrig varit med om.
Redigerat av ruva, 08 juli 2008 - 22:00.
Postad 09 juli 2008 - 06:48
Jag ska ta och kolla, om den inte tar den dag som EPG'n visar så borde det mest troliga vara att den den väljer aktuell dag, dvs är det EPG-program som ställs till fredag och man onsdagen kommer på att man vill ha den varje vecka så är det kanske onsdag som kommer upp som default?Hm, är det inte så att om man, genom epg, på lördagen sätter ett program efterkommande söndag på inspelning och sedan ändrar det till veckovis inspelning blir det lördagar om man inte ändrar det till den rätta dagen dvs söndag. Att det plötsligt skulle ändras till måndag har jag aldrig varit med om.
Postad 09 juli 2008 - 08:58
Postad 09 juli 2008 - 17:52
1. JA! Rekommenderas starkt! Min är tyst som en mus, fjärren funkar kanon, bilden är utmärkt!
Så köp!!!
Hur får man en tyst box? Jag är på min tredje box och alla låter mer eller mindre jättehögt. Otroligt störande. Fick alla 3 boxarna under maj-juni i år.
Postad 09 juli 2008 - 18:55
Det är nog den nivån som man sätter på tysthet som skiljer. Jag har haft boxar som man har hörts 3 rum bort, dessa boxar är nog "borta nu". Kvar är de boxar som låter från HDD'n och fläkten och detta får man räkna med, särskilt nu på sommaren när innetemperaturen i rummet gör att boxen ligger i närhet av 44C och fläkten går upp i hastighet 2. Man kan se "känna" om boxen har, det ändå vanliga problemet, att fläkten ligger an mot chassit, och då får man en extra resonans som är ganska otäckt och man känner detta som vibrationer i locket samt att den låter mer eller mindre beroende på var man sätter fingret. Gör den detta så ska den bytas ut, om inte så är det nog tyvärr den nivå som boxarna har. Jag tycker nu att min i all fall ligger under TV ljudetHur får man en tyst box? Jag är på min tredje box och alla låter mer eller mindre jättehögt. Otroligt störande. Fick alla 3 boxarna under maj-juni i år.
Postad 09 juli 2008 - 21:22
Postad 09 juli 2008 - 21:42
Jag ska ta och kolla, om den inte tar den dag som EPG'n visar så borde det mest troliga vara att den den väljer aktuell dag, dvs är det EPG-program som ställs till fredag och man onsdagen kommer på att man vill ha den varje vecka så är det kanske onsdag som kommer upp som default?
Så här uppför sig min box:
Säg att det är torsdag och du via EPG markerar t.ex första avsnittet av en serie som börjar på lördag. Om du sedan går in i Timerlistan och ändrar från Singel till Veckovis så ändras samtidigt Dag från lördag till torsdag. Jag hade gärna sett att den behöll den ursprungliga veckodagen. Dvs lördag i mitt exempel.
Postad 09 juli 2008 - 23:29
Postad 12 juli 2008 - 06:12
Text-TV spelas inte in så det är ingen bugg. All digital text spelas in.Kan ej få text-tv på inspelningar. Bugg? Vill gärna få vissa svenska program i SVT och TV4 textade via text-tv.
Postad 12 juli 2008 - 09:28
Postad 13 juli 2008 - 05:46
Fick mitt paket installerat igår.
Pvr disk -hdmi supra - Panasonic Px80
Bra bild.
MEN ;
Fjärrkontroll fungerar ej, boxen reagerar ej vid knapptryckningar - kan ej använda boxen nästan alls. !
Fungerar kanske var 15:e tryck.
Surrar otroligt högt
satt och pillade igår. det konstiga är, när man gör en fabrksomställning. då fungar fjärkontrollen perfekt i kanalsökningsmenyerna, men så fort detta är klart om man skall börja använda boxen som vanligt, då funkar det ej.
###### skitbox. Min gamla Force är ju en fantastisk maskin i jämförelse !!!!
Finns ngt annat att göra än att byta ut skiten ??????
Sen skall vi inte tala om den kassa (minst sagt) instruktionsboken.
Att jag hade 4:3 på många kanaler, lärde jag mig här på forumet att fixa...
Decahb
Postad 13 juli 2008 - 20:00
jo det är nog en bugg trots alltText-TV spelas inte in så det är ingen bugg. All digital text spelas in.
boxens text-tv funktion fungerar inte men på min tjocktv går det bra
Postad 13 juli 2008 - 21:53
Hur menar du? Inte på någon kanal? Och vad menar du med att det funkar på TV'n? Den måste ju också få signalen från en extern box, finns inga tjockTV med inbyggda digitalmottagare.jo det är nog en bugg trots allt
boxens text-tv funktion fungerar inte men på min tjocktv går det bra
Redigerat av agpath, 13 juli 2008 - 21:55.
Postad 13 juli 2008 - 22:09
alla kanaler med text-tvHur menar du? Inte på någon kanal? Och vad menar du med att det funkar på TV'n? Den måste ju också få signalen från en extern box, finns inga tjockTV med inbyggda digitalmottagare.
jag spelar upp inspelningen på crt:n och använder text-tv funktionerna på crt:n
Redigerat av Unregisterede450f1d0, 13 juli 2008 - 22:18.
Postad 14 juli 2008 - 06:30
Kanske inte till så mycket nytta, men du kan testa och se vad som händer med fjärröverföring om du enbart kör boxen utan att TV-n är på, det är vanligt att ljuset från Tv'n och TV'n's fjärrmotagning och eventuellt automatiska ljusreglerqaringar stör fjärren. Sedan kan man ju undra om det fungera med TV'n off vad man har för nytta med denna konfigurationHej alla.
Fick mitt paket installerat igår.
Pvr disk -hdmi supra - Panasonic Px80
Bra bild.
MEN ;
Fjärrkontroll fungerar ej, boxen reagerar ej vid knapptryckningar - kan ej använda boxen nästan alls. !
Fungerar kanske var 15:e tryck.
Surrar otroligt högt
satt och pillade igår. det konstiga är, när man gör en fabrksomställning. då fungar fjärkontrollen perfekt i kanalsökningsmenyerna, men så fort detta är klart om man skall börja använda boxen som vanligt, då funkar det ej.
###### skitbox. Min gamla Force är ju en fantastisk maskin i jämförelse !!!!
Finns ngt annat att göra än att byta ut skiten ??????
Sen skall vi inte tala om den kassa (minst sagt) instruktionsboken.
Att jag hade 4:3 på många kanaler, lärde jag mig här på forumet att fixa...
Decahb

När det gäller missljudet, så låter boxarna en del, en fråga om hur illa det är. Jag kör en moddad box, med ljudisolering i locket och en fläkt som sitter isolerad från chassiet, men visst hörs det en hel del från HDD'n och fläkten när den går i läge II, som blir när temperaturen ung är över 44C. Testa att ta på locket och hör om du kan ,beroende på var du sätter fingrarna, kan få det värsta ljudet att försvinna, det är då fläkten som ligger an mot chassit och då är det bara att returnera boxen.
Postad 14 juli 2008 - 10:33
Det var väl mest Samsung som hade problem med ljuset. Jag har en Panasonic PX700 och har aldrig haft problem med fjärren. Dock är denna modell antireflexbehandlad, vilket inte PX80 är, så det är inte omöjligt att den stora reflekterande glasytan kan ställa till det för fjärren. Troligen bör ju detta då gälla alla stora plasmaskärmar som inte är antireflexbehandlade, då dessa vanligen har en glasskiva. LCD har ju däremot inget glas.Kanske inte till så mycket nytta, men du kan testa och se vad som händer med fjärröverföring om du enbart kör boxen utan att TV-n är på, det är vanligt att ljuset från Tv'n och TV'n's fjärrmotagning och eventuellt automatiska ljusreglerqaringar stör fjärren. Sedan kan man ju undra om det fungera med TV'n off vad man har för nytta med denna konfiguration
Men en CRT kopplas in via Scart och textTV kan överföras via Scart men ej via HDMI om man har markkabeln inkopplad i boxen. Har du något belägg för att Text-TV ska kunna spelas in? Jag trodde inte detta gick.alla kanaler med text-tv
jag spelar upp inspelningen på crt:n och använder text-tv funktionerna på crt:n
Postad 14 juli 2008 - 10:49
ja jag tycker nog att jag har belägg för att text-tv signalen spelas in (förutom att nyheterna är gamla ser man det även på datumet)Men en CRT kopplas in via Scart och textTV kan överföras via Scart men ej via HDMI om man har markkabeln inkopplad i boxen. Har du något belägg för att Text-TV ska kunna spelas in? Jag trodde inte detta gick.
det är riktigt att CRT är inkopplad med scart men hur du menar med markkabeln vet jag inte
jag har förövrigt inte testat på de marksända kanalerna
Postad 14 juli 2008 - 12:48
Ok, då har du nog bevisat detta som jag inte hade en aning om, måste testa detta ikväll på något som jag spelat in.ja jag tycker nog att jag har belägg för att text-tv signalen spelas in (förutom att nyheterna är gamla ser man det även på datumet)
det är riktigt att CRT är inkopplad med scart men hur du menar med markkabeln vet jag inte
jag har förövrigt inte testat på de marksända kanalerna
Med markantennkabeln menar jag att den signalen förmodligen kan gå genom boxen till TV'n via scart, men att detta inte funkar med HDMI.
Postad 14 juli 2008 - 14:36
Man får ikke tekst-tv signaler gjennom HDMI.Ok, då har du nog bevisat detta som jag inte hade en aning om, måste testa detta ikväll på något som jag spelat in.
Med markantennkabeln menar jag att den signalen förmodligen kan gå genom boxen till TV'n via scart, men att detta inte funkar med HDMI.
Det betyr at man må benytte scart-kabel om man vil benytte text-tv modulen i TV'n.
Men det er også tekst-tv modul i boksen. Om man menytter denne, kan man se tekst-tv via HDMI. Boksens tekst-tv modul sender de behandlede tekst-tv signalene som vidseo ut.
Postad 14 juli 2008 - 19:46
Nu har jag testat text-TV från inspelat material (SVT 1) och det blir inget vare sig med HDMI eller Scart (vilket jag trodde från början). Hur detta skulle gå till och varför text-TV skulle spelas in är för mig en gåta. Text-Tv är ju inget kontinuerligt flöde av info utan endast statiska analoga bilder som uppdateras sporadiskt.Ok, då har du nog bevisat detta som jag inte hade en aning om, måste testa detta ikväll på något som jag spelat in.
I samband med detta test noterade jag att TV4HD inte har text-TV!
Postad 14 juli 2008 - 20:26
Finns det texttv på någon HDkanal? Får då inte fram någon,men så är jag nybörjare på boxenI samband med detta test noterade jag att TV4HD inte har text-TV!
Postad 14 juli 2008 - 21:39
Jag har nyligen skaffat HD-boxen och har ett problem som CD än inte har lyckats lösa, hoppas någon här kanske kan hjälpa till.
Jag har sedan tidigare två gamla svarta Philips/Grundig-boxar kopplade direkt till ett Quad-LNB (som CD tillhandahöll när jag skaffade multiabb för något år sedan). Fick hem den nya boxen och kopplade in den med två kablar direkt från parabolen men sedan tog det stopp vid kanalsökningen.
Oavsett om man försöker starta "snabbinstallation" eller "steg-för-steg" så startar inte sökningen utan ett felmeddelande i stil med "Ett problem uppstod under kanalsökningen, tryck TV för att avsluta" (har inte tillgång till det exakta meddelandet nu).
Signalen på samtliga kablar in i huset visas som grön med en "styrka" på omkring 170-180 och med de gamla boxarna fungerar det klockrent.
Om jag via steg-för-steg-installationen ändrar polarisationen till horisontell istället för vertikal genomförs kanalsökningen och samtliga kanaler hittas. Dock får jag ingen bild utan bara ett felmeddelande som ber mig kontrollera min antenn. Har även provat att byta tillbaka till vertikal polarisation och de flesta övriga kombinationer.
Har även testat att köra varje kabel enskilt in i boxen och på alla LNB-utgångar utan nåon framgång.
Vid första samtalet till CD konstaterade killen jag pratade med om att det troligen rörde sig om mjukvarufel i boxen och jag fick den utbytt, det gjorde dock ingen skillnad.
Alla tips uppskattas!
Redigerat av alxXx, 14 juli 2008 - 21:42.
Postad 14 juli 2008 - 22:50
Nu har jag testat text-TV från inspelat material (SVT 1) och det blir inget vare sig med HDMI eller Scart (vilket jag trodde från början). Hur detta skulle gå till och varför text-TV skulle spelas in är för mig en gåta. Text-Tv är ju inget kontinuerligt flöde av info utan endast statiska analoga bilder som uppdateras sporadiskt.
I samband med detta test noterade jag att TV4HD inte har text-TV!
text-tv är ett kontinuerligt flöde jag klipper in lite text från wikipedia
"I PAL skickas i regel med 625 linjer varav 576 används till att "rita upp" bilden. Övriga (lediga) linjer används för till exempel text-TV-data"
och från susning.nu
"Jag vill ha mer info! Hur funkar text-tv egentligen? Jag är jättenyfiken. =)
Finns det ingen som vet? ;_; Varför är det så långsamt? Hur vet den vad jag vill läsa, min TV skickar ju inte signaler tillbaka som med internet... Skickar de bara ut alla hundratals sidor med jämna mellanrum och låter TVn vänta tills rätt sida råkar komma fram? Varför är det så låg upplösning?
Längst upp i bild (utanför det synbara fältet) visas text-tv-sidorna som ettor och nollor (svarta och vita pixlar). För varje bild sänds en text-tv-sida till tvn. Om du knappar in att du vill se sida 150, visas förra sidan till dess att sida 150 är skickad. Då sparar tvn den sidan, och visar den tills dess att du 1) knappat in en ny sida 2) den sidan har skickats. Så det krävs ingen som helst kommunikation från tvn, endast till. Men dagens Internet-vana ungdomar kan lätt tro det. Text-tv är alltså enkel analog överföring som interpreteras av tvn till textsidor. Brusig bild kan därför ge fel tecken på sidan. /Gribbly (utvecklare inom bl.a. tv-branschen) "
fick du text-tv att fungera live borde det fungera på det inspelade.
Postad 15 juli 2008 - 04:46
Jag fick för mig att det var en separat signal, men där ser man. Funkar gör det inte ändå det, hur jag än försökte. Att det skickas som en extra linje i PAL förklarar varför det inte funkar med textTV på HD-kanaler som ju inte är PAL.text-tv är ett kontinuerligt flöde jag klipper in lite text från wikipedia
"I PAL skickas i regel med 625 linjer varav 576 används till att "rita upp" bilden. Övriga (lediga) linjer används för till exempel text-TV-data"
och från susning.nu
"Jag vill ha mer info! Hur funkar text-tv egentligen? Jag är jättenyfiken. =)
Finns det ingen som vet? ;_; Varför är det så långsamt? Hur vet den vad jag vill läsa, min TV skickar ju inte signaler tillbaka som med internet... Skickar de bara ut alla hundratals sidor med jämna mellanrum och låter TVn vänta tills rätt sida råkar komma fram? Varför är det så låg upplösning?
Längst upp i bild (utanför det synbara fältet) visas text-tv-sidorna som ettor och nollor (svarta och vita pixlar). För varje bild sänds en text-tv-sida till tvn. Om du knappar in att du vill se sida 150, visas förra sidan till dess att sida 150 är skickad. Då sparar tvn den sidan, och visar den tills dess att du 1) knappat in en ny sida 2) den sidan har skickats. Så det krävs ingen som helst kommunikation från tvn, endast till. Men dagens Internet-vana ungdomar kan lätt tro det. Text-tv är alltså enkel analog överföring som interpreteras av tvn till textsidor. Brusig bild kan därför ge fel tecken på sidan. /Gribbly (utvecklare inom bl.a. tv-branschen) "
fick du text-tv att fungera live borde det fungera på det inspelade.
Postad 15 juli 2008 - 06:47
Nja...fick du text-tv att fungera live borde det fungera på det inspelade.
Det är inte säkert.
Om boxen sparar alla 625 linjerna så stämmer det, men vissa boxar sparar bara de 576 synliga linjerna på hd.
Jag är ganska säker på att min markbox (force 530t) spelar in alla linjer.
Jag har inte testat på CD-boxen och nu när jag skickar bilden med hdmi så vet jag att det inte fungerar.
Postad 15 juli 2008 - 10:01
Hej,
Jag har nyligen skaffat HD-boxen och har ett problem som CD än inte har lyckats lösa, hoppas någon här kanske kan hjälpa till.
Jag har sedan tidigare två gamla svarta Philips/Grundig-boxar kopplade direkt till ett Quad-LNB (som CD tillhandahöll när jag skaffade multiabb för något år sedan). Fick hem den nya boxen och kopplade in den med två kablar direkt från parabolen men sedan tog det stopp vid kanalsökningen.
Oavsett om man försöker starta "snabbinstallation" eller "steg-för-steg" så startar inte sökningen utan ett felmeddelande i stil med "Ett problem uppstod under kanalsökningen, tryck TV för att avsluta" (har inte tillgång till det exakta meddelandet nu).
Signalen på samtliga kablar in i huset visas som grön med en "styrka" på omkring 170-180 och med de gamla boxarna fungerar det klockrent.
Om jag via steg-för-steg-installationen ändrar polarisationen till horisontell istället för vertikal genomförs kanalsökningen och samtliga kanaler hittas. Dock får jag ingen bild utan bara ett felmeddelande som ber mig kontrollera min antenn. Har även provat att byta tillbaka till vertikal polarisation och de flesta övriga kombinationer.
Har även testat att köra varje kabel enskilt in i boxen och på alla LNB-utgångar utan nåon framgång.
Vid första samtalet till CD konstaterade killen jag pratade med om att det troligen rörde sig om mjukvarufel i boxen och jag fick den utbytt, det gjorde dock ingen skillnad.
Alla tips uppskattas!
Hej,
Har du kabel direkt till boxen från LNB eller har du möjligtvis en switch mellan LNB och boxen?
I den mån du inte har kabel direkt från LNB till boxen, så se till att du fixar till den biten först. Jag hade detta problem och det finns beskrivet i tråden av fleara andra.
Man kunde tycka att boxen skulle kunna klara att hantera switchar och flera satelliter (vilket den faktiskt gör i original från Sagem som tillverkare), dock ej med Canal Digitals strypta version.
Det kan variera från switch till swith och box till box, det kan funka ibland men krångla för det mesta.
Jag löste mina problem med att dra kabel från quad-LNB direkt till boxen.
Postad 15 juli 2008 - 10:17
Hej,Hej,
Har du kabel direkt till boxen från LNB eller har du möjligtvis en switch mellan LNB och boxen?
I den mån du inte har kabel direkt från LNB till boxen, så se till att du fixar till den biten först. Jag hade detta problem och det finns beskrivet i tråden av fleara andra.
Man kunde tycka att boxen skulle kunna klara att hantera switchar och flera satelliter (vilket den faktiskt gör i original från Sagem som tillverkare), dock ej med Canal Digitals strypta version.
Det kan variera från switch till swith och box till box, det kan funka ibland men krångla för det mesta.
Jag löste mina problem med att dra kabel från quad-LNB direkt till boxen.
Ja, samtliga kablar går direkt från LNB utan switch.
Postad 15 juli 2008 - 15:14
Det jag inte förstår med din felbeskrivning är meddelandet "fel vid kanalsökning". Jag kommer inte ihåg hur det var när jag startade upp den första gången, men den hämtar ju en färdig kanallista från en viss kanal och behöver egentligen inte göra en sökning. Det ska väl bara vara marknätet som behöver en sökning? Har du inget i kanallista "A"?Hej,
Ja, samtliga kablar går direkt från LNB utan switch.
Postad 15 juli 2008 - 18:14
Det exakta felmeddelandet som kommer upp direkt när man försöker göra en snabbinstallation är "Det uppstod fel under kanalsökningen. Avsluta genom att trycka på valfri knapp."Det jag inte förstår med din felbeskrivning är meddelandet "fel vid kanalsökning". Jag kommer inte ihåg hur det var när jag startade upp den första gången, men den hämtar ju en färdig kanallista från en viss kanal och behöver egentligen inte göra en sökning. Det ska väl bara vara marknätet som behöver en sökning? Har du inget i kanallista "A"?
Det är alltså hämtningen av kanallistan som misslyckas.
Som jag skrev tidigare kan jag få hem kanallistan om jag byter till horisontell polarisation men jag kan ändå inte få bild på någon kanal.
Redigerat av alxXx, 15 juli 2008 - 18:18.
Postad 15 juli 2008 - 18:52
Det exakta felmeddelandet som kommer upp direkt när man försöker göra en snabbinstallation är "Det uppstod fel under kanalsökningen. Avsluta genom att trycka på valfri knapp."
Det är alltså hämtningen av kanallistan som misslyckas.
Som jag skrev tidigare kan jag få hem kanallistan om jag byter till horisontell polarisation men jag kan ändå inte få bild på någon kanal.
Låter som ett trasigt LNB... har du testat att koppla in PVRen till LNB utgångarna som du använder idag till dina andra mottagare?
Postad 15 juli 2008 - 19:13
Japp, och jag har även kopplat in PVRen till samma kablar som går till dom andra mottagarna.Låter som ett trasigt LNB... har du testat att koppla in PVRen till LNB utgångarna som du använder idag till dina andra mottagare?
Tycker själv att det enda logiska är att LNBn är kass på något sätt, fast samtidigt verkar det konstigt att det fortfarande fungerar tillsammans med de gamla mottagarna.
Postad 15 juli 2008 - 19:49
Japp, och jag har även kopplat in PVRen till samma kablar som går till dom andra mottagarna.
Tycker själv att det enda logiska är att LNBn är kass på något sätt, fast samtidigt verkar det konstigt att det fortfarande fungerar tillsammans med de gamla mottagarna.
antar du inte fick med ett nytt LNB till boxen då du redan hade ett multiabo.
Jag tror ändå att det är något konstigt med LNBt.. Du kan ju testa med CD om dom kan skicka dig ett nytt, annars får du nog hosta upp 2-300kr för ettt nytt quad. Tänk bara till först om du har behov i framtiden av en 4:e mottagare, då funkar inte quad huvudet utan du behöver lite andra grejor istället.
Postad 15 juli 2008 - 20:11
Nej precis jag fick inget nytt.antar du inte fick med ett nytt LNB till boxen då du redan hade ett multiabo.
Jag tror ändå att det är något konstigt med LNBt.. Du kan ju testa med CD om dom kan skicka dig ett nytt, annars får du nog hosta upp 2-300kr för ettt nytt quad. Tänk bara till först om du har behov i framtiden av en 4:e mottagare, då funkar inte quad huvudet utan du behöver lite andra grejor istället.
Pratade med dom igen för en stund sen och dom hade inte fått svar än på sin "utredning" men dom skulle skicka ett nytt LNB åtminstone.
Så det är bara att hoppas på det bästa antar jag.
Postad 15 juli 2008 - 22:47
Hur får man en tyst box? Jag är på min tredje box och alla låter mer eller mindre jättehögt. Otroligt störande. Fick alla 3 boxarna under maj-juni i år.
Ta bort locket och lägg fläkten på hårddisken och du kommer inte höra någonting samt att boxen blir svalare. Garantin ryker men du kommer njuta av tystnaden.
Postad 17 juli 2008 - 20:08
Kan tänka mej att usb:n sitter där av nån anledning.
Finns ju massor av genier här på forumet,kanske nån vet.
Postad 18 juli 2008 - 05:45
Har du testat vad som händer om du kopplar ihop USB-porten med en dator? Helt klart att boxen inte kan läsa om man sätter i något, men tvärtom?Finns det ingen som klurat ut om det går få ut det man har på hårddisken.
Kan tänka mej att usb:n sitter där av nån anledning.
Finns ju massor av genier här på forumet,kanske nån vet.
Postad 18 juli 2008 - 20:37
Inte för att jag har nån aning, egentligen, men jag trodde att Text-TV data skickades på helt separat plats bland signaldata nu i den digitala TV-världen. Signalkedjan ser ju helt annorlunda ut och dessutom är det väldigt lite data i sammanhanget. Dessutom tankas ju hela TTV innehållet över på nån sekund. Det skulle knappast gå med 25fps.Nja...
Det är inte säkert.
Om boxen sparar alla 625 linjerna så stämmer det, men vissa boxar sparar bara de 576 synliga linjerna på hd.
Jag är ganska säker på att min markbox (force 530t) spelar in alla linjer.
Jag har inte testat på CD-boxen och nu när jag skickar bilden med hdmi så vet jag att det inte fungerar.
Nån som VET hur det ligger till?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar