Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 May 2009 - 18:37

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej, jag har varit borta några dagar och ser nu att inspelningarna har skapat thumbnail automatiskt efter nya FW, är det fler som fått det...

Ja, samma här.

Postad 10 May 2009 - 19:09

sjostrand
  • sjostrand
  • Användare

• 188 inlägg
  • 0

Hej, jag har varit borta några dagar och ser nu att inspelningarna har skapat thumbnail automatiskt efter nya FW, är det fler som fått det...

Det råkade jag ut för typ två veckor innan uppdateringen kom.

Postad 10 May 2009 - 19:24

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Det råkade jag ut för typ två veckor innan uppdateringen kom.

Samma här.

Postad 10 May 2009 - 19:36

Dr Tinnitus
  • Dr Tinnitus
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Jag har haft en lång dialog med Comhem för att få svar på frågan om även ljudsynkproblemet behandlas i den här uppdateringen. Tyvärr vägrar dom i sten gå ut med någon som helst information om det. Det är bara att titta och se om det blivit någon skillnad.

Jag börjar faktisk bli in i **** irriterad på ComHems attityd och hållning när det gäller problemet med ljudsynken på denna nya HD-PVR, man har ju för bövelen haft kännedom om detta problem från dag ett!!

Jag har ringt till ComHems support ett flertal gånger och där verkar man inte ens medvetna om att problemet finns, de har inte hört nåt...

Jag har även försökt att få kontakt med produktansvarig för dessa HD-boxar, Christofer Peilitz, både via ComHems växel, hans mobiltelefon, och via email direkt till honom. Inte minsta pip tillbaka trots att jag testat många gånger nu och lämnat meddelande på telesvar m.m. Oerhört dåligt av ComHem, ren skandal vilker visar att ComHem försöker tiga ihjäl problemet och fullständigt skiter i oss kunder (så känns det i alla fall). Jag har god lust att ta min ComHem HD-PVR och åka till ComHems huvudkontor och klappa skiten i skrivbordet framför näsan på Christofer Peilitz eller annan ansvarig, och kräva kompensation med krafigt reduserad månadsavgift till problemet är fixat och ljudsynken är som den ska vara. Eller pengarna tillbaka göra en "Sverker" med en PVR i en snygg båge ner i soptunnan och åka hem och skita i allt vad ComHem heter..... (jo jag är duktigt sur nu...)

Fan, den totala nonchalansen och tystnaden är ju det värsta, att man inte ens försöker hålla en dialog med drabbade kunder, erkänna problemet och informera om det är nåt på gång med att lösa det.

Nu till en annan tekniskt fun dering jag haft.

Finns det inga möjligheter att kunna spela in den signal som går i HDMI-kabeln ut till TV:n?

Det går ju att spara inspelade program i alla format på ett externt lagringsmedia, men det måste fortfarande spelas upp via samma HD-PVR som det spelades in på för det är ju fortfarande kodat i det läget.

Men när man spelar upp det så går det ju en avkodad färdig signal ut till tv:n via HDMI i HD och allt. Skulle man inte kunna koppla denna HDMI-kabel till en PC och spela in denna signal på hårddisk (intern eller extern) så att den sen kan tas med till en polare och koppla in den i hans dator och sen via HDMI spela upp det i hans TV?

Dr Tinnitus

Postad 10 May 2009 - 19:48

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Fan, den totala nonchalansen och tystnaden är ju det värsta, att man inte ens försöker hålla en dialog med drabbade kunder, erkänna problemet och informera om det är nåt på gång med att lösa det.
Dr Tinnitus

Comhem i ett nötskal.

Mvh.
Mats

Postad 10 May 2009 - 21:26

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag börjar faktisk bli in i **** irriterad på ComHems attityd och hållning när det gäller problemet med ljudsynken på denna nya HD-PVR, man har ju för bövelen haft kännedom om detta problem från dag ett!!

Vill bara kolla här, ljudsynkproblemen inträffar bara för dem som ljud (och bild samtidigt?) via hemmabioförstärkare va? Jag har aldrig haft ljudsynkproblem nämligen.

Finns det inga möjligheter att kunna spela in den signal som går i HDMI-kabeln ut till TV:n?

Men när man spelar upp det så går det ju en avkodad färdig signal ut till tv:n via HDMI i HD och allt. Skulle man inte kunna koppla denna HDMI-kabel till en PC och spela in denna signal på hårddisk (intern eller extern) så att den sen kan tas med till en polare och koppla in den i hans dator och sen via HDMI spela upp det i hans TV?

Jovisst, om du har en PC med grafikkort med HDMI-ingång så borde det inte finnas några tekniska problem med att göra det du vill.

Postad 10 May 2009 - 22:06

Dr Tinnitus
  • Dr Tinnitus
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Vill bara kolla här, ljudsynkproblemen inträffar bara för dem som ljud (och bild samtidigt?) via hemmabioförstärkare va? Jag har aldrig haft ljudsynkproblem nämligen.

Vilka vill inte ha ljud och bild samtidigt...?

Jag kör min HD-PVR med HDMI direkt till TV och ljudet direkt i TV:n, och jag har allvarliga problem med ljudsynket på flera kanaler. Lite olika hur mycket från dag till dag och på vilka kanaler. Men NG HD är värst och i princip alltid med grovt felsynk på ljudet som kommer för sent. Har även antydan till dålig ljudsynk på vanliga kanaler utan HD ibland.

Jag tror jag ska börja testa att kräva ny dekoder på garantin tills jag hittar en som funkar eller till ComHem tycker att det är märkligt med en kund som bytt ut 25 dekodrar på garantin och tar tag i saken....

Dr Tinnitus

Postad 10 May 2009 - 23:20

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vilka vill inte ha ljud och bild samtidigt...?

Det är rätt vanligt att man kör bild direkt till tv:n och ljudet via hemmabioförstärkare. Fast du kanske bara var ironisk?

edit: jag ser nu att min ursprungliga mening saknade ett par ord som gjorde den lite underlig. Men det jag menade var att problemen kanske bara inträffade för dem som körde ljud och bild genom hemmabioförstärkare, inte direkt till tv.

Redigerat av distortion2, 10 May 2009 - 23:21.

Postad 11 May 2009 - 10:18

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
Ljudsync problemen är irriterade men fortfarande finns ju inget som indikerar var problemet ligger. felet ligger troligen inte i boxen då problemet inte gäller alla vissa har inte felet andra har felet och därför talar de mycket för nätrelaterat sen är det ju hur känslig boxen är och snappar upp det felet i nätet. till comhem yttrar sig om felet så gäller det som står i tråd starten med nätfel..

Postad 11 May 2009 - 10:29

Dr Tinnitus
  • Dr Tinnitus
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

Ljudsync problemen är irriterade men fortfarande finns ju inget som indikerar var problemet ligger. felet ligger troligen inte i boxen då problemet inte gäller alla vissa har inte felet andra har felet och därför talar de mycket för nätrelaterat sen är det ju hur känslig boxen är och snappar upp det felet i nätet. till comhem yttrar sig om felet så gäller det som står i tråd starten med nätfel..

Oavsett vilket så spelar ju det ingen roll. Vi är anslutna till ComHem, så de ansvarar för att felet avhjälps eller kompenseras oavsett om det beror på boxeneller nätet.

Dr Tinnitus

Postad 11 May 2009 - 10:38

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Oavsett vilket så spelar ju det ingen roll. Vi är anslutna till ComHem, så de ansvarar för att felet avhjälps eller kompenseras oavsett om det beror på boxeneller nätet.

Dr Tinnitus

sant men många lägger vikt på att det kan va boxen vilket det troligen kanske inte är i detta fall. bästa va om comhem tog ställning till felen i stället för att skita i det sen kan man ju fråga sig hur många har problem comhem gör ju felet att alltid gå efter antalet människor med felet

Redigerat av Duckface21, 11 May 2009 - 10:39.

Postad 11 May 2009 - 14:45

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0

Citera(Dr Tinnitus @ May 10 2009, 20:36 )

Jovisst, om du har en PC med grafikkort med HDMI-ingång så borde det inte finnas några tekniska problem med att göra det du vill.

Jo det finns problem med det, det heter HDCP. Du kan INTE "spela in" något från vad som kommer ut från HDMI kabeln.
HDCP WIKI

Redigerat av dabman, 11 May 2009 - 14:48.

Postad 11 May 2009 - 14:47

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Jaha… varit borta ett tag och slog på boxen, fick ny mjukvara och accepterade. Nu får jag ”green screen” när jag växlar mellan TV:ns HDMI-utgångar (händer bara när en inspelning pågår i boxen).

Har kopplat boxen och min HTPC via HDMI till min Sony X3000 och det var aldrig några problem med den tidigare mjukvaran. Nu får jag alltså en ”green screen” när jag växlar om från HTPC till boxen, ljud finns men jag måste starta om boxen (med strömkontakten) för att få bild.

Typiskt… och det är väl bara ett önsketänkande att Comhem kundtjänsten kan fixa så att man kan ladda ner den tidigare mjukvaran till just min box…

Mkt förvirrande att läsa ovanstående från Seafront. För mej har det varit tvärtom...

Jag har haft "green screen" buggen på min box sedan 1 månad tillbaka. Den fanns inte från början utan kom efter ca 1 månad. Jag fick före programuppdateringen "green screen" varje gång jag startade boxen under pågående programmerad inspelning. Då gick boxen in direkt på senaste använda kanal utan att gå via BOOT, med endast "green screen" som resultat(ljudet som vanligt). Enda sättet att få fram bild var då att dra ur kontakten så att boxen BOOTade först, med en sabbad inspelning som resultat! :)

Nu efter programuppdateringen verkar det som om detta problem är löst, jag får visserligen en "green screen" lite då å då, men bara för en knapp sekund, å än så länge har den inte hängt sig i det läget någon gång... hoppas den håller sig så.

Är det någon som vet om det har publicerats någon lista över vilka buggar/programfunktioner som programuppdateringen ska ha fixat?

Själv tycker jag att det var både bra å inte att indexbilderna skapas i bakgrunden, skönt att slippa pausen för den hanteringen varje gång man ska se ett nytt inspelat program, men det var praktiskt att ha den tomma bildramen som en indikering att man inte sett just den inspelningen. Praktiskt om man spelar in serier men inte raderar dem direkt man sett varje avsnitt. Något tips hur man gör nu? (utom att flytta å lagra i mappar förståss). :)

Postad 11 May 2009 - 15:27

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Mkt förvirrande att läsa ovanstående från Seafront. För mej har det varit tvärtom...

Jag har haft "green screen" buggen på min box sedan 1 månad tillbaka. Den fanns inte från början utan kom efter ca 1 månad. Jag fick före programuppdateringen "green screen" varje gång jag startade boxen under pågående programmerad inspelning. Då gick boxen in direkt på senaste använda kanal utan att gå via BOOT, med endast "green screen" som resultat(ljudet som vanligt). Enda sättet att få fram bild var då att dra ur kontakten så att boxen BOOTade först, med en sabbad inspelning som resultat! :)

Nu efter programuppdateringen verkar det som om detta problem är löst, jag får visserligen en "green screen" lite då å då, men bara för en knapp sekund, å än så länge har den inte hängt sig i det läget någon gång... hoppas den håller sig så.

Är det någon som vet om det har publicerats någon lista över vilka buggar/programfunktioner som programuppdateringen ska ha fixat?

Själv tycker jag att det var både bra å inte att indexbilderna skapas i bakgrunden, skönt att slippa pausen för den hanteringen varje gång man ska se ett nytt inspelat program, men det var praktiskt att ha den tomma bildramen som en indikering att man inte sett just den inspelningen. Praktiskt om man spelar in serier men inte raderar dem direkt man sett varje avsnitt. Något tips hur man gör nu? (utom att flytta å lagra i mappar förståss). :)

lista för uppdateringar kan du läsa i tråd starten

Postad 11 May 2009 - 17:06

Unregistered70cc6dac
  • Unregistered70cc6dac
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Vid lite trixande så går det att byta upplösning på boxen.Men dock inte i mitt fall till orginal.
Är det verkligen ingen som tycker att bilden var vassare på hdboxen,jag har hdbox och hdpvrbox.
Hdpvrboxen har något grått skimmer som jag ej lyckats bli av med.

Postad 11 May 2009 - 17:10

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Vid lite trixande så går det att byta upplösning på boxen.Men dock inte i mitt fall till orginal.
Är det verkligen ingen som tycker att bilden var vassare på hdboxen,jag har hdbox och hdpvrbox.
Hdpvrboxen har något grått skimmer som jag ej lyckats bli av med.

tycker gamla hade sämre bild hdpvren visar glasklar bild har dock läst om nån tidigare i tråden som bytte tillbaka till gamla boxen med nått liknade fel som du så kolla bakåt i tråden och se om du hittar det

Postad 11 May 2009 - 17:17

Unregistered70cc6dac
  • Unregistered70cc6dac
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

tycker gamla hade sämre bild hdpvren visar glasklar bild har dock läst om nån tidigare i tråden som bytte tillbaka till gamla boxen med nått liknade fel som du så kolla bakåt i tråden och se om du hittar det

Jag misstänker att det har något att göra med hdboxen kan du byta bildkvallitet genom att hålla v-knappen intryckt.
Jag provade just nu påhdboxen jag har den inställd på full rgb space.
Hade det kunnat göras med hdpvrboxen hade jag förmodligen fått samma bild.

Postad 11 May 2009 - 18:06

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Nu till en annan tekniskt fun dering jag haft.

Det går ju att spara inspelade program i alla format på ett externt lagringsmedia, men det måste fortfarande spelas upp via samma HD-PVR som det spelades in på för det är ju fortfarande kodat i det läget.

Dr Tinnitus

Jag funderade på samma sak, när jag använde den första HDTV-boxenutan hårddisk från Comhem. Problemet med signalen från HDMI är att den ÄR kodad med något som kallas HDCP: High-bandwith Digital Content Protection. Detta har alla apparater som kan leverera en digital HD videosignal. Den apparat man ansluter måste så att säga "godkännas", alla nyare HD-reday TV-apparater har dock detta.

För datorn kan du t ex använda ett Blackmagic Intensity Pro videofångarkort, MEN du måste ta bort HDCP-skyddet då Blackmagickortet INTE kan spela in ngt som har HDCP. Ingen apparat som har HDMI ingång kan detta vad jag känner till. För att komma runt detta skulle man kunna avända den här. Kanske finns det en annan (billigare) lösning, men inte vad jag känner till. Bara de två sakerna tillsammans betingar ca 500 USD, d v s ca 4000 kr. Å andra sidan har man då en möjlighet att lagra i stort sett hurt mycket som helst, och koda om det för att kunna spela upp i en fristående mediaspelare t ex.

Annars håller jag med dig vad gäller Comhems attityd, ett mail till Sverker skulle kanske väcka intresse att ta upp det i Plus. :)

Postad 11 May 2009 - 20:03

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Hej,

vid installation av 1000c boxen mot en gamal Tjock TV (ska byta till plasma snart men kommer att få boxen först)
någom som vet om man kan/ska välja 1080i vid installation eller ska man välja något annat och sedan byta till 1080i när jag byter till nya plasman ? (tx-p42g10 eller v10)

fjärren till boxen använder man den bara för inspelning på hårddisken och TV fjärren till allt annat ?

försöker få lite grepp innan prylar börjar komma.

Tack :)

Det spelar ingen roll vad som väljes vid installationen, man kan alltid byta format via "V-format", längst ner till höger på fjärren (under luckan, ta bort den). Har själv valt 1080i, det funkar bra, den är inte låst till detta format utan om 720p sänds så är det detta som visas. Dessutom så blir kanalbyten snabbare med detta format enligt min erfarenhet.

Fjärren till boxen använder man till nästan allt, kanalbyten, ljudvolym, info-ruta, EPG, text-TV, systeminställningar och mycket mer. Ljudvolymen kan ju naturligtvis även styras från TV:n, men en universal-fjärr är väldigt bra att ha. Skaffade en själv när jag var trött på att först starta boxen och sedan TV:n på olika fjärrkontroller.

Postad 11 May 2009 - 20:16

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Ny kanal!

History channel HD

Trevligt :)

Postad 12 May 2009 - 14:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0
fel

Redigerat av Duckface21, 12 May 2009 - 14:04.

Postad 12 May 2009 - 14:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag misstänker att det har något att göra med hdboxen kan du byta bildkvallitet genom att hålla v-knappen intryckt.
Jag provade just nu påhdboxen jag har den inställd på full rgb space.
Hade det kunnat göras med hdpvrboxen hade jag förmodligen fått samma bild.

beror helt på vad du har på gamla hdboxen, HDPVR kör alltid Limited RGB space och kan inte ställas. På HDCX boxen så är standarden RGB Limited men man kunde ställa mellan Full, Limited, YpCr

Redigerat av Duckface21, 12 May 2009 - 14:11.

Postad 12 May 2009 - 14:54

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

lista för uppdateringar kan du läsa i tråd starten

Tack! :)

Var detta en officiell lista (fr. Humax, Comhem...?) över buggfixarna, eller de du observerat själv, eller nåt annat?

Att indexbilderna skapas i bakgrunden(efter viss tid/vid viss tid på dygnet?), är väl del av det som förändrats/förbättrats? Eller en ny bugg? :D

Postad 12 May 2009 - 16:43

handersson
  • handersson
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ett annat fel som inte är åtgärdat är att när favorit-listan är vald så byts den till tv-listan allt som oftast.
Det borde Com hem/Humax ha kunnat fixat i denna uppdatering.

Postad 12 May 2009 - 17:01

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Tack! :)

Var detta en officiell lista (fr. Humax, Comhem...?) över buggfixarna, eller de du observerat själv, eller nåt annat?

Att indexbilderna skapas i bakgrunden(efter viss tid/vid viss tid på dygnet?), är väl del av det som förändrats/förbättrats? Eller en ny bugg? :D

det är från comhem fins en länk där med till sidan det kommer från

Redigerat av Duckface21, 12 May 2009 - 17:02.

Postad 13 May 2009 - 17:02

Jens25
  • Jens25
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Min programguide på boxen saknar ofta uppgifter om program, beror detta på att comhem slarvat med att lägga in programmen eller går det att uppdatera guiden manuellt på något sätt när det ev saknas nåt som egentligen borde ligga där? Det gör det ganska bökigt vid inspelning ibland när programmen saknas i guiden och dessutom blir namnen på filerna när de är på hårddisken sen inte så roliga. Brukar t ex spela in matcher från PPV Sport-kanalerna och då kan många matcher få samma namn när den inte är inlagd i programguiden. Det är faktiskt ofta så att om t ex 4 matcher visas samtidigt på PPV Sport-kanalerna så kan 3 st matcher ligga inne med korrekt namn, medan den sista saknas.

Postad 13 May 2009 - 17:44

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Min programguide på boxen saknar ofta uppgifter om program, beror detta på att comhem slarvat med att lägga in programmen eller går det att uppdatera guiden manuellt på något sätt när det ev saknas nåt som egentligen borde ligga där? Det gör det ganska bökigt vid inspelning ibland när programmen saknas i guiden och dessutom blir namnen på filerna när de är på hårddisken sen inte så roliga. Brukar t ex spela in matcher från PPV Sport-kanalerna och då kan många matcher få samma namn när den inte är inlagd i programguiden. Det är faktiskt ofta så att om t ex 4 matcher visas samtidigt på PPV Sport-kanalerna så kan 3 st matcher ligga inne med korrekt namn, medan den sista saknas.

Efter updateringen har det även börjat försvinna info i EPG:n för mig med(ingen aning om det beror på just uppdateringen eller bara är tillfälligheter).

Mvh.
Mats

Postad 13 May 2009 - 18:11

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Även innan uppdateringen så var programtablån i EPG'n begränsad till några få dagar framåt. Jag tror att Comhem antingen slarvar eller inte får info i tid från de som ansvarar för respektive kanal.

Nu när man tryggt kan lämna boxen i standby-läge, så har jag själv fått mycket mindre problem med surrande ljud från boxen när den är på. Däremot har jag också, likt många andra, problem med ljudsynk t ex på NGC HD o andra kanaler. .

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 13 May 2009 - 18:12.

Postad 13 May 2009 - 18:20

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Faktum är att jag också tycker att programguiden har blivit struligare efter uppdateringen. Ibland så är det bara två dagar framåt. Tycker också att de borde ha fixat att favoritlistan inte går över till alla kanaler hela tiden. Det är det som irriterar mig mest just nu.
Vet inte om det beror på att jag kör med hdmi:n till förstärkaren innan signalen går vidare till TV:n, men jag tycker mig märka att ljudet synkar lite bättre nu än när jag bara tog ljudet via den optiska utgången till förstärkaren.
Efter uppdateringen så funkar 6:an, Eurosport 2 o CSN oxå bättre men det kanske bara är tillfälligt.

Postad 13 May 2009 - 20:33

Jens25
  • Jens25
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Mina problem gällande programguiden fanns även före uppdateringen, så det är inget nytt. Bara att jag aldrig kommit ihåg att fråga någon om problemet :unsure: Det är ju inte heller så att det rör sig om program som är flera dagar framåt, utan det kan vara kl 18:45 jag kommer på att jag vill göra en inspelning av ett program kl 19.

Postad 13 May 2009 - 20:46

Unregistered65a692d2
  • Unregistered65a692d2
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
ang Antenn kabeln till 100c boxen

Hej,

fråga, fick hem 1000c boxen idag, följde med ett löst blad,
Viktig information: använd den bifogade antennkabeln och inget annat.
kabeln har en tjock klump på sig.

men jag vet att jag har läst att den medföljande antenn kabeln bara var skräp och ska/bör bytas ut ??

kan det vara att jag har fått en ny antennkabel och jag inte ska byta den
eller ska jag byta den även med infobladet som medföljde ??

jätte tacksam för svar

Postad 13 May 2009 - 21:15

Unregistered492f4bef
  • Unregistered492f4bef
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
någon som kan säga om denna box fungerar i tel2 nätet? jag och sambon är jätte sugen på en bra pvr box och denna verkar verkligen helt okej!

/W1z

Postad 13 May 2009 - 21:36

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Hej,

men jag vet att jag har läst att den medföljande antenn kabeln bara var skräp och ska/bör bytas ut ??

jätte tacksam för svar

Den medföljande kabeln är bara nödvändig att använda om man har jordat eluttag som matar TV och boxen. Har man ojordat uttag som jag och säkert de flesta andra så går det bra att använda vilken kabel som helst och enligt de flesta här så får man bättre bild om den medföljande kabeln inte används.

Postad 13 May 2009 - 22:45

Unregisterede68df972
  • Unregisterede68df972
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Efter uppdateringen har jag fått problem med alla schemalagda inspelningar. Ingen inspelning fungerar. Det är helt dött. Alla inspelningarna (alla var återkommande i olika intervall, varje dag, varje vecka etc) var programmerade före det att jag uppdaterade FW. Någon annan som känner igen problemet?

Redigerat av Unregisterede68df972, 13 May 2009 - 22:51.

Postad 14 May 2009 - 01:50

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej,

jätte tacksam för svar

det finns lite info i tråd starten om antenn kabeln även en nyttig länk kolla där.

Postad 14 May 2009 - 08:34

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Efter uppdateringen har jag fått problem med alla schemalagda inspelningar. Ingen inspelning fungerar. Det är helt dött. Alla inspelningarna (alla var återkommande i olika intervall, varje dag, varje vecka etc) var programmerade före det att jag uppdaterade FW. Någon annan som känner igen problemet?

Du menar alltså att de schemalagda inspelningarna inte spelas? Då känner jag inte igen problemet, mina spelas in.

Postad 14 May 2009 - 09:02

Unregistered65a692d2
  • Unregistered65a692d2
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

Den medföljande kabeln är bara nödvändig att använda om man har jordat eluttag som matar TV och boxen. Har man ojordat uttag som jag och säkert de flesta andra så går det bra att använda vilken kabel som helst och enligt de flesta här så får man bättre bild om den medföljande kabeln inte används.

jätte tack för svaret
ska även leta i början på tråden för mer info.

men fråga, i väggen har jag ojordat uttag om jag i den kopplar en dosa med 6st jordade uttag
hm vad blir det då ? eller bör jag leta rätt på en dosa som även den har ojordade uttag ??

jätte tacksam för svar.

ps ringde även comhem supporten väntade i 15min kom till en kille och förklarade vad som stod på info bladet
och bad att han skulle ge rekomendation förklara tekniskt vad det innebär det här med antennkabel,
haha Nä den frågan kommer jag inte svara på sa han och la på telefon rakt i örat på mig, riktigt dålig support

Postad 14 May 2009 - 09:08

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

men fråga, i väggen har jag ojordat uttag om jag i den kopplar en dosa med 6st jordade uttag
hm vad blir det då ? eller bör jag leta rätt på en dosa som även den har ojordade uttag ??

Om vägguttaget är ojordat så spelar det ingen roll vad du har för kontakter på ditt grenuttag, det förblir ojordat.
Du får INTE dra kabel från ett annat rum, utan du ska använda dom som finns i det rummet där boxen står.

Postad 14 May 2009 - 15:26

Unregistered65a692d2
  • Unregistered65a692d2
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
frågor om 1000c boxen,

har precis installerat mot en gamal tjock tv (ska byta snart till plasma)

1.om jag lägger in säg 2st inspelningar ikväll + 2st imorgon + 2st i övermorgon
kan jag trycka på någon knapp o se exakt vilka program jag har liggande för inspelning tex bara se dom 6st ovan
som ska spelas in ?

ringde supporten o frågade om jag vill spela in ett program om en vecka svar nej det går inte !
du måste / kan bara använda guiden när du ska spela in o den finns ca någon dag framåt bara
stämmer det ?

2.kan jag inte sätta att jag skulle vilja spela in tv4 om 1 vecka o mellan tid typ 18.45 - 19.30
utan att använda guiden

3.kan man själv döpa/skapa kataloger med namn som typ Film, Dagligt skräp, mm o välja att där ska just denna inspelning hamna ?

tack tack , tämligen förvirrad :P
här verkar det finnas tusen gånger mer kunskap än vad comhem supporten har

Postad 14 May 2009 - 15:32

Unregistered65a692d2
  • Unregistered65a692d2
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
glömde en sak

4. nu så funkar bara boxens fjärr, tv fjärren går inte att använda byta kanaler med
tror att allt ligger på AV1 på tvèn när jag använder boxens fjärr
och det går inte att byta kanaler med tv fjärren,

någon som vet om det är så att man inte ska använda tv fjärren alls utan bara använda boxens fjärr

comhem trodde att det kanske kunde vara pga att jag har en gamal typ 10år tjock tv

Tack

Postad 14 May 2009 - 15:55

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Ska försöka svara på det jag vet, trots att jag är nybliven ägare.

kan jag trycka på någon knapp o se exakt vilka program jag har liggande för inspelning tex bara se dom 6st ovan
som ska spelas in ?

Ja, det finns en schemaläggningsflik som visar alla grejer du schemalagt. Tror att den är under guide->gul knapp (det står högst upp när du tryckt på guide).

2.kan jag inte sätta att jag skulle vilja spela in tv4 om 1 vecka o mellan tid typ 18.45 - 19.30
utan att använda guiden

Det du kan göra är att välja att spela in den här veckan och ta veckovis, dvs spela in både den här veckan och nästa. Vad jag vet går det inte att skriva in en helt egen tid som boxen ska spela in.

3.kan man själv döpa/skapa kataloger med namn som typ Film, Dagligt skräp, mm o välja att där ska just denna inspelning hamna ?

Du kan skapa kataloger men vad jag vet måste man själv flytta dit inspelningarna efter att de är gjorda.

4. nu så funkar bara boxens fjärr, tv fjärren går inte att använda byta kanaler med

någon som vet om det är så att man inte ska använda tv fjärren alls utan bara använda boxens fjärr

Byta kanal får du göra på boxens fjärr om du inte har multifjärr. Möjligtvis går det att programmera din tv-fjärr men det låter inte så troligt om den är 10 år gammal.

Postad 14 May 2009 - 15:55

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

frågor om 1000c boxen,

har precis installerat mot en gamal tjock tv (ska byta snart till plasma)

som ska spelas in ?

Se ett inlägg upp.

ringde supporten o frågade om jag vill spela in ett program om en vecka svar nej det går inte !
du måste / kan bara använda guiden när du ska spela in o den finns ca någon dag framåt bara
stämmer det ?

utan att använda guiden

Det går visst, tryck: Guide, Gul, sen är det bara att mata in kanal och tid/datum

Se ett inlägg upp

tack tack , tämligen förvirrad :P
här verkar det finnas tusen gånger mer kunskap än vad comhem supporten har

glömde en sak

comhem trodde att det kanske kunde vara pga att jag har en gamal typ 10år tjock tv

Tack

Varför skulle du vilja använda TV´ns fjärr? Du byter ju inte kanal på TV´n utan på boxen, det görs lämpligast med boxens kontroll :D

Redigerat av -Palle-, 14 May 2009 - 15:58.

Postad 14 May 2009 - 18:21

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Varför skulle du vilja använda TV´ns fjärr? Du byter ju inte kanal på TV´n utan på boxen, det görs lämpligast med boxens kontroll :P

utan att använda guiden

Det går visst, tryck: Guide, Gul, sen är det bara att mata in kanal och tid/datum

Ett förtydligande till ovanstående: Man trycker Guide och Gul knapp och väljer sedan den rad i listan som ser ut så här:
10 _/_ __:__~__:__
Siffran längst till vänster är en indikator på vilken inspelning i ordning som läggs in, jag har alltså 9 inspelningar inlagda och den nya inspelningen blir nr 10. På detta sätt kan man lägga in inspelningar hur långt fram som helst i tiden så CH:s support är inte mycket att lita på, men vem är förvånad?

Postad 15 May 2009 - 09:29

Unregistered65a692d2
  • Unregistered65a692d2
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0

utan att använda guiden

Ett förtydligande till ovanstående: Man trycker Guide och Gul knapp och väljer sedan den rad i listan som ser ut så här:
Siffran längst till vänster är en indikator på vilken inspelning i ordning som läggs in, jag har alltså 9 inspelningar inlagda och den nya inspelningen blir nr 10. På detta sätt kan man lägga in inspelningar hur långt fram som helst i tiden så CH:s support är inte mycket att lita på, men vem är förvånad?

jätte tack för alla svar,

nu funkar allt som det ska :wub: Det går visst, tryck: Guide, Gul, sen är det bara att mata in kanal och tid/datum

Postad 15 May 2009 - 09:33

Jens25
  • Jens25
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

utan att använda guiden

Det var ju en bra mycket enklare lösning än jag använt förut där jag valt ett valfritt program på den kanalen jag skall ha och sen redigerat datum/tid för inspelningen manuellt.

Postad 15 May 2009 - 18:48

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Offtopic men gäller comhem iaf:

http://www.stangasta...angastaden.aspx

Boxen ser ut såhär men är inte 100 på att specarna stämmer:

http://www.motorola....0008406b00aRCRD

Postad 15 May 2009 - 22:57

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Det var ju en bra mycket enklare lösning än jag använt förut där jag valt ett valfritt program på den kanalen jag skall ha och sen redigerat datum/tid för inspelningen manuellt.

Ett ytterligare förtydligande av ovanstående som jag kom på när jag höll på med att testa detta: Tryck Guide och Gul knapp TVÅ gånger då får man upp en rad för reservation som väljes med OK-knappen. Här får man Läge =Titta som kan ändras till Inspelning med pil till vänster eller höger om OK-knappen. Så om man väljer alternativ Guide och Gul knapp EN gång enligt ovan så får man Läge=Inspelning, medan man får Läge=Titta om man trycker Guide och Gul knapp TVÅ gånger. Hoppas det inte blev för rörigt nu.

Postad 16 May 2009 - 12:57

Unregistered65a692d2
  • Unregistered65a692d2
  • Amatör

• 66 inlägg
  • 0
man upptäcker lite nya saker titt som tätt, men det mästa verkar funka jätte bra för mig nu,

men en fråga jag har kopplat en gamal vhs video med scart mot boxen + antenn kabel från videon till boxen,
men jag får det inte att funka att spela in på videon på dom digitala kanalerna
(funkar dock på gamla analoga kanalerna som kommer försvinna om 2 veckor)

jag vet att jag har 300g på disken, men skulle vilja kunna ha möjligheten att spela in på vhs video också

någon som vet om det ska gå ?
eller om alla digital kanaler ligger kodat på något sätt som vhs videon inte kan ta emot ?

jätte tacksam för svar :P

Postad 16 May 2009 - 14:17

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

man upptäcker lite nya saker titt som tätt, men det mästa verkar funka jätte bra för mig nu,

men en fråga jag har kopplat en gamal vhs video med scart mot boxen + antenn kabel från videon till boxen,
men jag får det inte att funka att spela in på videon på dom digitala kanalerna
(funkar dock på gamla analoga kanalerna som kommer försvinna om 2 veckor)

jag vet att jag har 300g på disken, men skulle vilja kunna ha möjligheten att spela in på vhs video också

någon som vet om det ska gå ?
eller om alla digital kanaler ligger kodat på något sätt som vhs videon inte kan ta emot ?

jätte tacksam för svar :P

Ska funka kolla va Scarten skickar för signal till VHSen? en VHS kan bara ta imot CVBS så Scarten måste skicka CVBS det gör du under Menu ----> Bild och Ljud ---> VCR Scart
S-video kan vissa VHSer ta med men inte alla

Postad 16 May 2009 - 19:58

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Den nya mjukvaran tycks ha löst problemet med att "V-format" kan ställa om sig vid uppstart (om man har valt 'Original' som upplösning). Tidigare var jag tvungen att alltid slå av boxen före teven, och på i omvänd ordning när man skulle titta nästa gång för att inställningen skulle behållas. Även med boxen fortfarande igång räckte det tidigare att bara slå av och på teven för att 'Original' skulle förhandlas bort och ersättas med 1080i.

Nu kan jag slå av och på i valfri ordning, och inställningen bibehålls oavsett. Mycket bra! :P

Nu när jag slog på hela systemet i hemmabiorummet, så hade boxen trots allt ändrat om till "1080i". Så helt säker från detta problem med V-format är man inte heller med den nya mjukvaran. Dock har jag en uppkoppling av apparater som är komplicerad o kanske ställer till det för boxen...

Dock är det här med V-format en bagatell i sammanhanget med allt annat som inte fungerat innan den nya mjukvaran kom, nu går det åtminstone att spela in från standby-läge, något som min VHS video från anno -90 (?) klarat från start utan "mjukvaruuppdatering".... :blink:

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.